???global.info.a_carregar???
Maria Teresa Lacerda is a musician and PhD candidate at the Instituto de Etnomusicologia – Centro de Estudos de Música e Dança (INET-md), a transdisciplinary research centre on music and dance which was rated as “Excellent” in the latest FCT’s R&D Institutions evaluation. Previously, she worked as a music teacher (piano and musical expression) in different music schools, and as a scientific officer at INET-md. In 2015, she earned a degree in Musicology at the Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa (NOVA FCSH). A few years later, she completed her Master’s degree in Ethnomusicology (2020) at the same institution, with the dissertation “Music and tourism in Estado Novo: Musical activity in Vidago, a thermal village (1933-1974)”. Currently, she is a PhD student in Ethnomusicology at NOVA FCSH. Her dissertation, entitled “‘The city is deserted’: live music ecologies in Lisbon, between the sovereign debt crisis and COVID-19”, explores the impact of the coronavirus pandemic on Lisbon’s live music scenes. She has also been involved in the SR&TD FCT projects “Timbila, Makwayela and Marrabenta: one century of musical representation of Mozambique” (PTDC/CPC-MMU/6626/2014) and “Sounds of Tourism” (PTDC/ART-PER/32417/2017). She is now part of the research team of “YouSound” project (EXPL/SOC-SOC/0504/2021), contributing with a view on the impact of the pandemic on musical practice, contemplating aspects such as creativity, education and live performance.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Maria Teresa Lacerda
Data de nascimento
1994/06/15
Género
Feminino

Nomes de citação

  • Lacerda, Maria Teresa

Identificadores de autor

Ciência ID
E618-BCC1-C9BE
ORCID iD
0000-0002-4279-4991

Endereços de correio eletrónico

  • mariateresadelacerda@fcsh.unl.pt (Profissional)

Domínios de atuação

  • Humanidades - Artes - Estudo das Artes da Representação (música, teatro e dramaturgia)

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Inglês
Formação
Grau Classificação
2020/10 - 2025
Em curso
Ethnomusicology (Doctor)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
"«A cidade está deserta»: Ecologias da música ao vivo em Lisboa entre a crise financeira e o COVID-19 [«The city is desert»: ecologies of live music in Lisbon, between the financial crisis and COVID-19.]" (TESE/DISSERTAÇÃO)
2015/09 - 2020/03/13
Concluído
Musicology (Master)
Especialização em Ethnomusicology
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
"Música e Turismo no Estado Novo: Actividade musical na vila termal de Vidago (1933-1974) [Music and tourism in Estado Novo: Musical activity in Vidago, a thermal village (1933-1974)]" (TESE/DISSERTAÇÃO)
16
2012/09 - 2015/06/24
Concluído
Musicology (Licence)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
14
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2018/06/01 - Atual Investigador (Investigação) Universidade Nova de Lisboa Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
2019/07/01 - 2021/12/31 Gestão de Ciência e Tecnologia Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2022/01/01 - Atual “A cidade está deserta”: Ecologias da música ao vivo em tempos de crise
2021.07820.BD
Bolseiro de Doutoramento
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso

Projeto

Designação Financiadores
2019/01/01 - 2019/12/31 Ethnomusicology Institute - Center for Studies in Music and Dance
UID/EAT/00472/2019
Universidade NOVA de Lisboa, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2018/07/01 - 2019/06/30 Timbila, Makwayela and Marrabenta: one century of musical representation of Mozambique
PTDC/CPC-MMU/6626/2014
Bolseiro de Mestrado
Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído

Outro

Designação Financiadores
2022/01/10 - 2023/06/09 YouSound - Music education as an inclusive tool for underage refugees in Europe.
Bolseiro de Doutoramento
Em curso
2021/03 - 2022/09/30 Sounding Lisbon as Tourist City: Sound, Tourism and the Sustainability of Urban Ambiances in the Post-industrial City
Bolseiro de Doutoramento
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Lacerda, Maria Teresa. "‘I’ll record it...let me just try to understand how I hold the microphone on the bass’: From live performance to DIY during the COVID-19 pandemic". Trabalho apresentado em Keep It Simple, Make It Fast!: DIY Cultures and Global Challenges, Porto, 2021.
    Publicado
Artigo em revista
  1. Sánchez-Fuarros, Iñigo; Lacerda, Maria Teresa. "Tourism-Dependent Local Music Ecosystems under COVID-19". Journal of World Popular Music 9 1-2 (2022): 77-98. http://dx.doi.org/10.1558/jwpm.23350.
    Publicado • 10.1558/jwpm.23350
  2. Lacerda, Maria Teresa. "«Tocam por qualquer preço»: O estatuto do músico na vila termal de Vidago durante o Estado Novo [«They play for any price»: The status of musicians in Vidago during the Estado Novo dictatorship]". Post-ip: Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança 5 (2020): 113-131.
    Acesso aberto • Publicado • https://doi.org/10.34624/postip.v0i5.21427
Capítulo de livro
  1. Lacerda. "«It was the pandemic that brought to me Avariações»: Cope mechanisms and creativity in the shadow of the COVID-19 pandemic". In Inscribed in Flesh: Culture, Trauma, and the Reemergence of Biopower during Times of Pandemic. 2024.
    Aceite para publicação
  2. Lacerda, Maria Teresa. "«Quem não sabe é como quem não vê». Mulheres na música em Vidago durante a década de 1960: os casos de Almerinda Ribeiro e Lucinda Prazeres [Women musicians in Vidago during the 1960s: The cases of Almerinda Ribeiro and Lucinda Prazeres]". In Hidden archives, hidden practices: debates about music-making, editado por Helena Marinho; Maria do Rosário Pestana; Maria José Artiaga; Rui Penha, 96-110. Aveiro, Portugal: UA Editora, 2020.
    Publicado
Resumo em conferência
  1. Sá, Carolina; Lacerda, Maria Teresa. "Inetmoz – a Database for the Musical Heritage of Mozambique". Trabalho apresentado em CAML'19: Music Connects, Vancouver, 2019.
    Publicado
Revisão de livro
  1. Lacerda, Maria Teresa. "José Dias (2019), Jazz in Europe. Networking and Negotiating Identities". Revisão de Jazz in Europe 6 (2020): http://translocal.cm-funchal.pt/wp-content/uploads/2020/06/Jazz-in-Europe_JoseDias_RC-TeresaLacerda.pdf.
    Publicado
Tese / Dissertação
  1. Lacerda, Maria Teresa. "Música e Turismo no Estado Novo: Actividade musical na vila termal de Vidago (1933-1974) [Music and tourism in Estado Novo: Musical activity in Vidago, a thermal village (1933-1974)]". Mestrado, Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, 2020. http://hdl.handle.net/10362/98319.
Website
  1. Sarrouy, Alix Didier; Lacerda, Maria Teresa. YouSound.eu. 2022.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2023/12/02 How to Foster Musical Citizenship During a Pandemic? The Case of El Sistema Greece Post-in-progress: 7th International Postgraduate Forum on Studies in Music and Dance
Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal (Lisboa, Portugal)
2023/06/26 «This song is called “Dignity”» Crises saw through the paths of buskers in Lisbon XXII Biennial IASPM International Conference
IASPM (Minneapolis, Estados Unidos)
2022/12/12 Reacting to the unexpected: methodological reflections on “distant” research in times of a pandemic International Conference of the IASPM-Portugal: KILL'EM WITH MUSIC
IASPM-Portugal (Porto, Portugal)
2022/07/21 «What I want is to play!»: Cope mechanisms in the shadow of the COVID-19 pandemic 46th ICTM World Conference
International Council for Traditional Music (Lisboa, Portugal)
2021/11/26 Máscara? Salas de espectáculo, sim. Discotecas, não: introdução às ecologias da música ao vivo em tempos de pandemia [Face mask? Concert halls, yes. Discos, no: introduction to live music ecologies in times of pandemic] Escutar a cidade turística: Turistificação, ambientes sonoros e transformação urbana
Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança (Lisboa, Portugal)
2021/07/08 «I'll record it... let me just try to understand how I hold the microphone on the contrabass»: From live performance to DIY during the COVID-19 pandemic Keep It Simple, Make It Fast!: DIY Cultures and Global Challenges
(Porto, Portugal)
2021/06/29 Arts and Culture in Times of Crisis in Portugal Congress of the Swiss Sociological Association: Social Justice in Times of Uncertainty
Swiss Sociological Association (Geneve, Suiça)
2019/12/06 Inetmoz.pt: for a database on the musical heritage of Mozambique International Symposium Musics in Africa: Listening to Mozambique
Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal (Lisboa, Portugal)
2019/11/23 «Tocam por qualquer preço»: O estatuto do músico na vila termal de Vidago durante o Estado Novo [«They play for any price»: The status of musicians in Vidago during the Estado Novo dictatorship] Post-in-progress: 5th International Postgraduate Forum on Studies in Music and Dance
Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança (Aveiro, Portugal)
2019/06/29 «Quem não sabe é como quem não vê»: a invisibilidade das mulheres instrumentistas na vila termal de Vidago [Women musicians in Vidago during the 1960s: The cases of Almerinda Ribeiro and Lucinda Prazeres] Hidden Archives, Hidden Practices: Debates about Music-Making
Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança (Aveiro, Portugal)
2019/06/06 Inetmoz: A Database for the Musical Heritage of Mozambique CAML'19: Music Connects
Canadian Association of Music Libraries, Archives and Documentation Centres (Vancouver, Canadá)

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2022/01 - 2023/12 Post-in-progress: 7th International Postgraduate Forum on Studies in Music and Dance (2023/12/01 - 2023/12/03)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
2021/01 - 2022/12 Post-in-progress: 6th International Postgraduate Forum on Studies in Music and Dance (2022/12/01 - 2022/12/03)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
2021/02 - 2021/05/07 Internacional Symposium Musics in Africa: Media, Empire and Modern Nations (2021)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
2019/11/01 - 2019/12/06 Internacional Symposium Musics in Africa: Listening to Mozambique (ISMA19) (2019/12/05 - 2019/12/06)
Simpósio (Membro da Comissão Organizadora)
Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
2019/08/01 - 2019/10/11 Tracking the Creative Process in Music (2019/10/09 - 2019/10/11)
Conferência (Outra)
Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal

Participação em evento

Descrição da atividade
Tipo de evento
Nome do evento
Instituição / Organização
2023/09/12 - 2023/09/12 Exposições e coleções digitais no Portal ROSSIO: a) Potencialidades para a Investigação, ensino e comunicação de Ciência; b) Como fazer exposições e coleções digitais no Portal ROSSIO
Oficina (workshop)
ROSSIO Workshop Series 2023
Infraestrutura ROSSIO, Portugal

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2022 - Atual IASPM-Portugal
2014 - Atual SPIM - Sociedade Portuguesa de Investigação em Música [The Portuguese Society for Research in Music]