???global.info.a_carregar???
Dalila Martins is currently pursuing a PhD in New Media at the University of Aveiro (2022–present), supported by a research scholarship for her thesis project: “Design Model for Optimal Engagement in Serious Narrative Games,” applied to the field of Mental Health (ref. 2022.14590.BD). She holds a Master’s degree in Multimedia Communication (2019–2021) from the University of Aveiro and a Bachelor's degree in Secretarial and Business Communication (2015–2018) from the Águeda School of Technology and Management, a branch of the University of Aveiro. She began her professional career in the field of Human Resources at Winning Scientific Technology (2018–2021), where she held various roles, including: - HR support (invoicing, payroll processing, technical report creation, training management, client communication, and recruitment); - Marketing support (HR and training marketing; event planning and coordination); - Assisting with the preparation and submission of public tender proposals. Her research journey started with her involvement in the FlavourGame project (ref. POCI-01-0145-FEDER-031024) (2020–2021) during the second year of her Master’s degree. Her contributions included: - Developing the game narrative and designing characters; - Co-authoring scientific publications. She later joined the LOCUS project (ref. POCI-01-0145-FEDER-029228) (2021–2022) as a research grant holder, where she was responsible for: - Designing a game within the Second Life metaverse; - Creating and implementing a dynamic communication strategy on social media; - Producing multimedia documentary content about the space and its narratives; - Planning and organizing project-related events; - Writing scientific papers, presenting at conferences, and drafting research reports. Currently, she works as a freelance Game Tester for Lionbridge Game Studios, where she: - Tests games on Xbox and PC platforms; - Reports bugs and issues encountered during gameplay; - Evaluates games in terms of gameplay and user experience (UX); - Receives platform training with AI tools. To date, she has published over ten indexed articles, participated in various academic and professional events (including organization roles), and conducted peer reviews. Her research interests are rooted in Communication Sciences and Technologies, with a focus on Serious Games, Digital Games, Game Design, User Experience, Psychology in Games, and the Metaverse.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Dalila Martins

Nomes de citação

  • Martins, Dalila

Identificadores de autor

Ciência ID
D11F-7847-16BF
ORCID iD
0000-0002-0898-9189

Endereços de correio eletrónico

  • dalilamartins@ua.pt (Profissional)

Telefones

Telemóvel
  • (+351) 916425925 (Pessoal)

Websites

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Inglês Utilizador independente (B2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Português (Idioma materno)
Formação
Grau Classificação
2022/09/23 - 2025/07/01
Em curso
New Media (Doutoramento)
Universidade de Aveiro DigiMedia - Digital Media and Interaction, Portugal
2025/03/28
Concluído
Introdução à Prática Pedagógica (para estudantes de doutoramento e pós-doutoramento) (Outros)
Especialização em Pedagogia
Universidade de Aveiro, Portugal
2024/05/07
Concluído
Atlas.ti Introduction Workshop (Outros)
Universidade de Aveiro, Portugal
2023/07/28
Concluído
Game Design: Art and Concepts Specialization (Outros)
Especialização em Game Design
California Institute of the Arts, Estados Unidos
2022/11/24
Concluído
Qualitative Data Analysis with NVivo 12 software (Outros)
Universidade de Aveiro Associação para a Formação Profissional e Investigação, Portugal
2022/05/06
Concluído
Communicating Science: What for, who for and how (Outros)
Especialização em Advanced Course in Scientific Research
Universidade de Aveiro, Portugal
19
2021/04/10 - 2021/04/18
Concluído
Curso de Cinema Documental (Outros)
Universidade de Aveiro, Portugal
2019 - 2021
Concluído
Multimedia Communication (Mestrado)
Especialização em Digital Audiovisual
Universidade de Aveiro, Portugal
"FlavourGame: Dramatic character design for serious games" (TESE/DISSERTAÇÃO)
16
2019/01/16
Concluído
Graphic Design 2018 | Design 20+ Practical Projects (Outros)
Udemy Inc, Estados Unidos
2018/09/25 - 2018/10/23
Concluído
Adobe Photoshop Lightroom e Adobe Photoshop (Outros)
Universidade de Aveiro Associação para a Formação Profissional e Investigação, Portugal
2015 - 2018
Concluído
Office Management and Business Communication (Licenciatura)
Universidade de Aveiro Escola Superior de Tecnologia e Gestão de Águeda, Portugal
15
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2022/09/01 - Atual Investigador (Investigação) Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
Universidade de Aveiro, Portugal
2021/07 - 2022/04 Investigador (Investigação) Universidade de Aveiro, Portugal
Universidade de Aveiro, Portugal

Cargos e Funções

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2018/03 - 2021/06 Human Resources Assistant WINNING Scientific Technology, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2022/09/01 - Atual Design Model for Optimal Engagement in Serious Narrative Games, applied to the field of Mental Health
2022.14590.BD
Bolseiro de Doutoramento
DigiMedia - Digital Media and Interaction, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso

Projeto

Designação Financiadores
2021/07 - 2022/04 LOCUS - playfuL cOnneCted rUral territorieS - the Internet of Things in the intergenerational creative production of cultural georeferenced contents
Bolseiro de Investigação
DigiMedia - Digital Media and Interaction, Portugal

Universidade de Aveiro, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2020/09 - 2021/06 FlavourGame - Participate and Change, Playing with Textures and Flavours
Master's student
DigiMedia - Digital Media and Interaction, Portugal

Universidade de Aveiro, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Martins, Dalila; Zagalo, Nelson; Oliveira, Ana Patrícia. "From Entertainment to Mental Health Awareness: the “Debris” Case". Turin, 2024.
    Publicado • 10.1109/gem61861.2024.10585451
  2. Dalila Martins; Ana Patrícia Oliveira; Nelson Zagalo. "Serious Games applied to cases of Depression and Anxiety: A Systematic Review and Meta-analysis". 2023.
    10.23919/cisti58278.2023.10211677
  3. Martins, Dalila; Nelson Zagalo; Oliveira, Ana Patrícia. "Motivation and flow experience as crucial factors in the completion of narrative games". Trabalho apresentado em Digital Games Research Association - DiGRA, Sevilha, 2023.
  4. Dalila Martins; Ana Patrícia Oliveira; Nelson Zagalo. "Peak-end rule in narrative videogames: analysis of players’ perceptions on social media about “The Last of Us Part II” and “God of War”". 2023.
    10.1145/3582437.3587195
  5. Martins, Dalila; Oliveira, Lídia; Ana Carla Amaro. "Life in Second Life through the eyes of the residents". Trabalho apresentado em Iberian Conference on Information Systems and Technologies (ICIST), Madrid, 2022.
    Publicado • 10.23919/CISTI54924.2022.9819997
  6. Dalila Martins; Lídia Oliveira; Ana Carla Amaro. "From co-design to the construction of a metaverse for the promotion of cultural heritage and tourism the case of Amiais". Trabalho apresentado em International Conference on Industry Science and Computer Sciences Innovation (iSCSi), Porto, 2022.
    No prelo
  7. Dalila Martins; Pereira, Leonardo; Oliveira, Ana Patrícia; Nelson Zagalo. "O Processo de Design dos Personagens do Jogo de Tabuleiro FlavourGame". Trabalho apresentado em International Conference on Illustration and Animation at the Polytechnic Institute of Cavado and Ave (CONFIA), Aveiro, 2021.
    No prelo
Artigo em revista
  1. Cunha, Maria; Martins, Dalila. "The Application of Action Research Methodology in the New Media: Systematic Literature Review". I SEVEN INTERNATIONAL EDUCATION CONGRESS (2023): https://homepublishing.com.br/index.php/cadernodeanais/article/view/1141.
    Acesso aberto • Publicado
  2. Liliana Gonçalves; Martins, Dalila; Ana Carla Amaro; Lídia Oliveira. Autor correspondente: Liliana Gonçalves. "Amiais in Second Life™: the use of metaverse environments to disseminate Cultural Heritage". Observatorio 16 3 (2022): https://obs.obercom.pt/index.php/obs/article/view/2215.
    Publicado • 10.15847/obsOBS16320222215
Capítulo de livro
  1. Dalila Martins; Lídia Oliveira; Ana Carla Amaro. "Information and Communication Technologies and Communicational Approaches for the Dissemination, Preservation, Understanding, and Attractiveness of Cultural Heritage". 2023.
    10.1007/978-981-19-2397-5_2
  2. Dalila Martins; Lídia Oliveira; Ana Carla Amaro. "The Role of Second Life Games in Promoting Cultural Heritage". In Information Technology and Systems. 2022.
    Publicado • 10.1007/978-3-030-96293-7_41
  3. Dalila Martins; Leonardo Pereira; Ana Patrícia Oliveira; Nelson Zagalo. "Character Design: The Case of Characters in a Hybrid Serious Game Called FlavourGame". 183-194. Springer International Publishing, 2022.
    Publicado • 10.1007/978-3-030-89735-2_16
  4. Dalila Martins; Lídia Oliveira; Ana Carla Amaro. "The Spread of Cultural Heritage in Second Life: Case Study Amiais". 535-542. Springer International Publishing, 2022.
    10.1007/978-3-031-04819-7_51
Resumo em conferência
  1. Martins, Dalila; Nelson Zagalo; Oliveira, Ana Patrícia; Tavares, Hugo; Aguiar, Eva; Soares, Pedro; Santos, Inês. "Analysis of mainstream narrative video games according to game design criteria". Trabalho apresentado em Research Summit 2024, 2024.
  2. Martins, Dalila; Nelson Zagalo; Oliveira, Ana Patrícia. "Proposal of a communication model in serious games for maintaining the player’s attention and interest, applied to a scenario of digital games in mental health". Trabalho apresentado em Research Summit 2023, 2023.
Tese / Dissertação
  1. "FlavourGame: design de personagens dramáticos para serious games". Mestrado, Universidade de Aveiro, 2021. https://ria.ua.pt/handle/10773/32677.
Atividades

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2025/04/11 - 2025/04/11 Member of the Organizing Committee of the International Conference on WEB3 (2025/04/11)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade de Aveiro, Portugal
2023/06 - 2023/11 Conference Organisation: 13th International Conference on Videogame Sciences and Arts (2023/11/28 - 2023/11/30)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
2022/04/26 - 2022/05/03 Organisation of the workshop "Promoting the Cultural Heritage of Rural Territories in Digital Metaverse Environments" as part of the LOCUS - playfuL cOnneCted rUral territorieS project. (2022/04/26 - 2022/05/03)
Oficina (workshop) (Membro da Comissão Organizadora)
DigiMedia - Digital Media and Interaction, Portugal
2022/02/18 - 2022/02/18 Organisation of the 3rd LOCUS Seminar, part of the LOCUS project - playfuL cOnneCted rUral territorieS (2022/02/18 - 2022/02/18)
Seminário (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade de Aveiro, Portugal
2018/02/28 - 2018/02/28 Development of secretarial tasks and participation in the organisation and promotion of various activities as part of ESTGA Open Day 2018 (2018/02/28)
Encontro (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade de Aveiro Escola Superior de Tecnologia e Gestão de Águeda, Portugal
2017/06/22 - 2017/06/23 Conference Organisation: 2nd International Conference on Smart Learning Ecosystems and Regional Developments (SLERD) (2017/06/22 - 2017/06/23)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade de Aveiro, Portugal
2017/02/22 - 2017/02/22 Development of secretarial tasks and participation in the organisation and promotion of various activities as part of ESTGA Open Day 2017 (2017/02/22)
Encontro (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade de Aveiro Escola Superior de Tecnologia e Gestão de Águeda, Portugal
2016/06/08 - 2016/06/08 Organisation of the Congress: "VI Jornadas de Secretariado e Assessoria" (2016/06/08)
Congresso (Membro da Comissão Organizadora)

Participação em evento

Descrição da atividade
Tipo de evento
Nome do evento
Instituição / Organização
2023/07/05 - 2023/07/07 Volunteer in the organisation of the event: Science 2023 - Meeting with Science and Technology in Portugal
Encontro
Science 2023 - Meeting with Science and Technology in Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal

Ciência Viva, Portugal

Universidade de Aveiro, Portugal
2023/06/22 - 2023/06/22 Participation in the conference DiGRA (Digital Games Research Association) as Chair of the "Health Crisis" session
Conferência
Digital Games Research Association - DiGRA

Arbitragem científica em conferência

Nome da conferência Local da conferência
2025/02/10 - 2025/02/10 The International Conference on the Foundations of Digital Games (FDG)

Comissão de avaliação

Descrição da atividade
Tipo de assessoria
Instituição / Organização Entidade financiadora
2024/10/26 - 2024/10/26 Guest reviewer for the journal: Tourism and Hospitality Research (THR)
Avaliador
2024/02/20 - 2024/03/05 Guest reviewer for the IEEE CTSoc Gaming, Entertainment and Media Conference
Avaliador
2023/02 - 2023/02 Guest reviewer for the Journal of Cultural Heritage
Avaliador

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2023/05 - 2025/05 NEDD (Núcleo de Estudantes de Doutoramento do Digimedia) Founder / Representative

Outro júri / avaliação

Descrição da atividade Instituição / Organização
2025/01/24 - 2025/01/24 Jury of the “Game Jam: Fab Games” event, promoted by the Associação Nacional de Professores de Informática (ANPRI)