???global.info.a_carregar???
César Lima is an Assistant Professor of Psychology at Iscte - University Institute of Lisbon. His research focuses on the psychology and neurobiology of vocal communication, emotion, and music. He addresses these topics by combining experimental psychology and cognitive neuroscience approaches, in healthy individuals of all ages, in specialised populations (e.g., musicians), and in clinical populations (e.g., with neurological and psychiatric disorders). He has published over 40 articles in journals including Emotion, Emotion Review, Cerebral Cortex, Brain, Current Biology, Trends in Neurosciences, and Nature Reviews Neuroscience. César Lima is on the Editorial Board of Scientific Reports (category Neuroscience) and Royal Society Open Science (category Psychology and Cognitive Neuroscience). He has been invited to review papers for journals such as Psychological Bulletin, American Psychologist, NeuroImage, or Emotion, and grant applications for the Leverhulme Trust, Royal Society, Czech Science Foundation and Swiss National Science Foundation. Before joining Iscte, César Lima completed a Ph.D. in Psychology at the University of Porto (2008-2011), was a Research Associate at the Institute of Cognitive Neuroscience - University College London (2012-2016), and a Senior Research Associate at the University of Porto (2016-2017). His work as principal investigator has been funded by the British Academy and by the Portuguese Foundation for Science and Technology (FCT). At Iscte, he teaches Psychophysiology and Genetics, Neuropsychology, Reasoning and Language, Biological Basis of Emotions, and Advances in Affective Neurosciences. He is also the current director of the MSc in Emotion Sciences.   
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Armando César Ferreira Lima

Nomes de citação

  • Lima, César F.

Identificadores de autor

Ciência ID
C114-FBC1-4F99
Google Scholar ID
https://scholar.google.co.uk/citations?user=LhKyjZoAAAAJ&hl=en
Researcher Id
M-5069-2013
Scopus Author Id
35932464400

Endereços de correio eletrónico

  • cesar.lima@iscte-iul.pt (Profissional)

Moradas

  • Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL) . Av.ª das Forças Armadas, 1649-026, Lisboa, Lisboa, Portugal (Profissional)

Websites

  • http://www.cesarflima.com (Profissional)
  • https://ciencia.iscte-iul.pt/authors/cesar-lima/cv (Profissional)
  • https://cesarflima.com (Pessoal)
  • http://www.scopus.com/authid/detail.url?authorId=35932464400 (Académico)
  • http://www.researcherid.com/rid/M-5069-2013 (Académico)
  • http://scholar.google.com/citations?user=https://scholar.google.co.uk/citations?user=LhKyjZoAAAAJ&hl=en (Académico)

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Psicologia
  • Ciências Médicas e da Saúde - Medicina Básica - Neurociências

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Formação
Grau Classificação
2011
Concluído
Programa Doutoral em Psicologia (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"Perceiving emotions in music and speech: Modulations related to ageing, musical training, and Parkinson's disease" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Aprovado com Distinção
2008
Concluído
Mestrado em Temas de Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"Ler numa ortografia de profundidade intermédia: O Papel da conversão grafema-fonema em Português [Reading in an orthography of intermediate depth: The role of grapheme-phoneme conversion in Portuguese]" (TESE/DISSERTAÇÃO)
19 valores (A)
2007
Concluído
Psicologia (Licenciatura)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"Sem tese" (TESE/DISSERTAÇÃO)
18 valores
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2016/11/01 - 2017/09/30 Investigador Contratado (Investigação) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2015/05/01 - 2016/07/31 Investigador Contratado (Investigação) University College London Institute of Cognitive Neuroscience, Reino Unido
2012/01/01 - 2015/04/30 Pós-doutorado (Investigação) University College London Institute of Cognitive Neuroscience, Reino Unido
2008/01/01 - 2011/12/31 Investigador (Investigação) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2018/01/02 - Atual Professor Auxiliar (Docente Universitário) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal

Cargos e Funções

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2019/04/01 - Atual Member of the Scientific Committee (Psychology) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2018/01/01 - 2021/12/31 Erasmus Coordinator ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2018/09/01 - 2019/08/31 Director MSc in Emotion Science ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2017/01/01 - Atual Honorary Research Associate University College London Institute of Cognitive Neuroscience, Reino Unido
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2020 - 2024/09/30 Understanding sensorimotor contributions to vocal emotional processing
BD CIs_Iscte_FCT
Orientador
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Intervenção Social, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
2019 - 2023/08/31 Understanding the association between musical expertise and the ability to recognize vocal emotions
SFRH/BD/148360/2019
Orientador
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Intervenção Social, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2018 - 2022/08/31 How does musical training affect socio-emotional abilities in children? A behavioural and neuroimaging longitudinal study
SFRH/BD/135604/2018
Orientador
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Intervenção Social, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2015 - 2020/08/01 Défice cognitivo ligeiro com disfunção executiva: Caracterização neuropsicológica, correlatos estruturais e evolução clínica
SFRH/BD/105201/2014
Orientador
Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2012 - 2015/06/30 Listening to the bright side of life? Processing of vocal emotions in the ageing brain
SFRH/BPD/77189/2011
Bolseiro de Pós-Doutoramento
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2008 - 2011/12/31 Music, speech and brain: A neurocognitive approach to emotion processing in speech and music
SFRH/BD/39306/2007
Bolseiro de Doutoramento
Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído

Projeto

Designação Financiadores
2021 - 2023/11 Playback the music of the brain: Decoding emotions elicited by musical sounds in the human brain
EXPL/PSI-GER/0948/2021
Investigador
2020 - 2023/01/31 Voice perception in the visually deprived brain: Behavioural and electrophysiological insights
148/18
Investigador
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
Fundação Bial
Em curso
2019 - 2022/03/06 Music for the development of social skills: The impact of music training on socio-emotional processing
PTDC/PSI-GER/28274/2017
Investigador responsável
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2016 - 2021/11/01 Understanding other’s minds from the voice – The role of mentalizing and sensorimotor systems in vocal emotional processing
IF/00172/2015/CP1288/CT0001
Investigador responsável
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2012 - 2016/07/31 Neurobiology of speech communication: Cognition, plasticity and social interactions
360G-Wellcome-090961_Z_09_Z
Investigador
Wellcome Trust
Concluído
2009 - 2015/09/30 Emotional processing from language and music: Neurocognitive and functional neuroimaging studies
PT/FB/BL-2008-029$
Investigador
Fundação Bial
Concluído
2013 - 2015/08/31 Investigating links between music and vocal emotions
SG130465
Investigador responsável
The British Academy
Concluído
2005 - 2005/12/31 Reading in Portuguese: Implementing the Dual Route Cascade model
123
Investigador
Caixa Geral de Depositos
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em revista
  1. Alderson-Day, B.; Moffatt, J.; Lima, C. F.; Krishnan, S.; Fernyhough, C.; Scott, S. K.; Denton, S.; et al. "Susceptibility to auditory hallucinations is associated with spontaneous but not directed modulation of top-down expectations for speech". Neuroscience of Consciousness 22 1 (2022): https://academic.oup.com/nc/pages/About.
    Publicado • 10.1093/nc/niac002
  2. Tatiana Conde; Correia, A. I.; Magda S. Roberto; Sophie K. Scott; Lima, C. F.; Pinheiro, A.. "The Time Course of Emotional Authenticity Detection in Nonverbal Vocalizations". Cortex (2022):
    Publicado • 10.1016/j.cortex.2022.02.016
  3. Neves, Leonor; Martins, Marta; Correia, Ana Isabel; Castro, São Luís; Lima, César F.. "Associations between vocal emotion recognition and socio-emotional adjustment in children". Royal Society Open Science 8 11 (2021): http://dx.doi.org/10.1098/rsos.211412.
    10.1098/rsos.211412
  4. Correia, A. I.; Vincenzi, M.; Vanzella, P.; Pinheiro, A. ; Lima, C. F.; Schellenberg, E.. "Can musical ability be tested online?". Behavior Research Methods N/A (2021): https://www.springer.com/journal/13428.
    Publicado • 10.3758/s13428-021-01641-2
  5. Lima, C. F.; Arriaga, P.; Anikin, A.; Pires, A. R.; Frade, S.; Neves, L.; Scott, S. K.. "Authentic and posed emotional vocalizations trigger distinct facial responses". Cortex 141 (2021): 280-292. https://www.sciencedirect.com/journal/cortex.
    Publicado • 10.1016/j.cortex.2021.04.015
  6. Cosme, G.; Rosa, P. J.; Lima, C. F.; Tavares, V. ; Scott, S. K. ; Chen, S.; Wilcockson, T. D.; Crawford, T. J.; Prata, D.. "Pupil dilation reflects the authenticity of received nonverbal vocalizations". Scientific Reports 11 (2021): https://www.nature.com/srep/about.
    Publicado • 10.1038/s41598-021-83070-x
  7. Moreira, H. S.; Costa, A. S. ; Machado, Á; Castro, S. L.; Vicente, S. G.; Lima, C. F.. "Impaired recognition of facial and vocal emotions in mild cognitive impairment". Journal of the International Neuropsychological Society N/A (2021): 1-14. https://www.cambridge.org/core/journals/journal-of-the-international-neuropsychological-society.
    Publicado • 10.1017/S135561772100014X
  8. Cosme, G.; Tavares, V. ; Nobre, G.; Lima, C. F.; Sá, R.; Rosa, P. J.; Prata, D.. "Cultural differences in vocal emotion recognition: a behavioural and skin conductance study in Portugal and Guinea-Bissau". Psychological Research N/A (2021): https://www.springer.com/journal/426.
    Publicado • 10.1007/s00426-021-01498-2
  9. Martins, M.; Pinheiro, A. ; Lima, C. F.. "Does music training improve emotion recognition abilities? A critical review". Emotion Review 13 3 (2021): 199-210. https://journals.sagepub.com/home/emr.
    Publicado • 10.1177/17540739211022035
  10. Pinheiro, A. ; Anikin, A.; Conde, T.; Sarzedas, J.; Chen, S.; Scott, S. K.; Lima, C. F.. "Emotional authenticity modulates affective and social trait inferences from voices". Philosophical Transactions of the Royal Society B- Biological Sciences 376 1840 (2021): https://royalsocietypublishing.org/journal/rstb.
    Publicado • 10.1098/rstb.2020.0402
  11. Vilaverde, R. F.; Correia, A. I.; Lima, C. F.. "Higher trait mindfulness is associated with empathy but not with emotion recognition abilities". Royal Society Open Science 7 8 (2020): https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rsos.192077.
    Publicado • 10.1098/rsos.192077
  12. Correia, A. I.; Castro, S. L.; MacGregor, C.; Müllensiefen, D.; Schellenberg, E. G.; Lima, C. F.. "Enhanced recognition of vocal emotions in individuals with naturally good musical abilities". Emotion N/A (2020): https://www.apa.org/pubs/journals/emo.
    Publicado • 10.1037/emo0000770
  13. Correia, A. I.; Branco, P.; Martins, M.; Reis, A. M.; Martins, N.; Castro, S.; Lima, C. F.. "Resting-state connectivity reveals a role for sensorimotor systems in vocal emotional processing in children". NeuroImage 201 (2019): 1-40. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1053811919306330?via%3Dihub.
    Publicado • 10.1016/j.neuroimage.2019.116052
  14. Amorim, M.; Anikin, A.; Mendes, A. J.; Lima, C. F.; Kotz, S. A.; Pinheiro, A.. "Changes in vocal emotion recognition across the life span". Emotion N/A (2019): https://psycnet.apa.org/.
    Publicado • 10.1037/emo0000692
  15. Pinheiro, A. ; Lima, D.; Albuquerque, P. B.; Anikin, A.; Lima, C. F.. "Spatial location and emotion modulate voice perception". Cognition and Emotion 33 8 (2019): 1577-1586. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02699931.2019.1586647.
    Publicado • 10.1080/02699931.2019.1586647
  16. Lima, C. F.; Anikin, A.; Monteiro, A. C.; Scott, S. K.; Castro, S. L.. "Automaticity in the recognition of nonverbal emotional vocalizations". Emotion 19 2 (2019): 219-233. http://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Femo0000429.
    Publicado • 10.1037/emo0000429
  17. Moreira, H. S.; Costa, A. S. ; Machado, Á; Castro, S. L. ; Lima, C. F.; Vicente, S. G.. "Distinguishing mild cognitive impairment from healthy aging and alzheimer’s disease: the contribution of the INECO Frontal Screening (IFS)". PLoS One 14 9 (2019): https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0221873.
    Publicado • 10.1371/journal.pone.0221873
  18. Jasmin, K.; Lima, C. F.; Scott, S.. "Understanding rostral–caudal auditory cortex contributions to auditory perception". Nature Reviews Neuroscience (2019): https://www.nature.com/articles/s41583-019-0160-2.
    Publicado • 10.1038/s41583-019-0160-2
  19. Lima, C. F.; Correia, A. I.; Müllensiefen, D.; Castro, S. L.. "Goldsmiths musical sophistication index (Gold-MSI): portuguese version and associations with socio-demographic factors, personality and music preferences". Psychology of Music N/A (2018): 030573561880199. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0305735618801997.
    Publicado • 10.1177/0305735618801997
  20. Krishnan, S.; Lima, C. F.; Evans, S.; Chen, S.; Guldner, S.; Yeff, H.; Manly, T.; Scott, S. K.. "Beatboxers and guitarists engage sensorimotor regions selectively when listening to the instruments they can play". Cerebral Cortex 28 11 (2018): 4063-4079. https://academic.oup.com/cercor/advance-article/doi/10.1093/cercor/bhy208/5087958.
    Publicado • 10.1093/cercor/bhy208
  21. Neves, L.; Cordeiro, C.; Scott, S. K.; Castro, S. L.; Lima, C. F.. "High emotional contagion and empathy are associated with enhanced detection of emotional authenticity in laughter". Quarterly Journal of Experimental Psychology 71 11 (2018): 2355-2363. http://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1747021817741800.
    Publicado • 10.1177/1747021817741800
  22. Nunes, A. ; Limpo, T. ; Lima, C. F.; Castro, S. L.. "Short scales for the assessment of personality traits: development and validation of the Portuguese Ten-Item Personality Inventory (TIPI)". Frontiers in Psychology 9 (2018): https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2018.00461/full.
    Publicado • 10.3389/fpsyg.2018.00461
  23. Anikin, A.; Lima, C. F.. "Perceptual and acoustic differences between authentic and acted nonverbal emotional vocalizations". Quarterly Journal of Experimental Psychology 71 3 (2018): 622-641. http://journals.sagepub.com/doi/full/10.1080/17470218.2016.1270976.
    Publicado • 10.1080/17470218.2016.1270976
  24. Alderson-Day, B.; Lima, C. F.; Evans, S.; Krishnan, S.; Shanmugalingam, P.; Fernyhough, C.; Scott, S. K.. "Distinct processing of ambiguous speech in people with non-clinical auditory verbal hallucinations". Brain 140 9 (2017): 2475-2489. https://academic.oup.com/brain/article-abstract/140/9/2475/4085330/Distinct-processing-of-ambiguous-speech-in-people?redirectedFrom=fulltext.
    Publicado • 10.1093/brain/awx206
  25. O’Nions, E.; Lima, C. F.; Scott, S. K.; Roberts, R.; McCrory, E. J.; Viding, E.. "Reduced laughter contagion in boys at risk for psychopathy". Current Biology 27 19 (2017): 3049-3055. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0960982217311028?via%3Dihub.
    Publicado • 10.1016/j.cub.2017.08.062
  26. Moreira, H. S.; Costa, A. S.; Castro, S. L.; Lima, C. F.; Vicente, S. G.. "Assessing executive dysfunction in neurodegenerative disorders: a critical review of brief neuropsychological tools". Frontiers in Aging Neuroscience 9 (2017): https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnagi.2017.00369/full.
    Publicado • 10.3389/fnagi.2017.00369
  27. Lima, C. F.; Krishnan, S.; Scott, S. K.. "Roles of supplementary motor areas in auditory processing and auditory imagery". Trends in Neurosciences 39 8 (2016): 527-542. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0166223616300546?via%3Dihub.
    Publicado • 10.1016/j.tins.2016.06.003
  28. Lima, C. F.; Brancatisano, O.; Fancourt, A.; Müllensiefen, D.; Scott, S. K.; Warren, J. D.; Stewart, L.. "Impaired socio-emotional processing in a developmental music disorder". Scientific Reports 6 (2016): https://www.nature.com/articles/srep34911.
    Publicado • 10.1038/srep34911
  29. Boebinger, D.; Evans, S:; Rosen, S.; Lima, C. F.; Manly, T.; Scott, S. K.. "Musicians and non-musicians are equally adept at perceiving masked speech". Journal of the Acoustical Society of America 137 1 (2015): 378-387. http://asa.scitation.org/doi/10.1121/1.4904537.
    Publicado • 10.1121/1.4904537
  30. Lima, C. F.; Lavan, N.; Evan, S.; Agnew, Z.; Halpern, A. R.; Shanmugalingam, P.; Meekings, S.; et al. "Feel the noise: relating individual differences in auditory imagery to the structure and function of sensorimotor systems". Cerebral Cortex 25 11 (2015): 4638-4650. https://academic.oup.com/cercor/article-lookup/doi/10.1093/cercor/bhv134.
    Publicado • 10.1093/cercor/bhv134
  31. Lavan, N.; Lima, C. F.; Harvey, H.; Scott, S. K.; McGettigan, C.. "I thought that I heard you laughing: contextual facial expressions modulate the perception of authentic laughter and crying". Cognition and Emotion 29 5 (2015): 935-944. http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02699931.2014.957656.
    Publicado • 10.1080/02699931.2014.957656
  32. Castro, S. L.; Lima, C. F.. "Age and musical expertise influence emotion recognition in music". Music Perception 32 2 (2014): 125-142. http://mp.ucpress.edu/content/32/2/125.
    Publicado • 10.1525/MP.2014.32.2.125
  33. Lima, C. F.; Alves, T.; Scott, S. K.; Castro, S. L.. "In the ear of the beholder: how age shapes emotion processing in nonverbal vocalizations". Emotion 14 1 (2014): 145-160. http://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Fa0034287.
    Publicado • 10.1037/a0034287
  34. Moreira, H. S.; Lima, C. F.; Vicente, S. G.. "Examining executive dysfunction with the Institute of Cognitive Neurology (INECO) Frontal Screening (IFS): normative values from a healthy sample and clinical utility in Alzheimer’s disease". Journal of Alzheimer’s Disease 42 1 (2014): 261-273. https://content.iospress.com/articles/journal-of-alzheimers-disease/jad132348.
    Publicado • 10.3233/JAD-132348
  35. Lima, C. F.; Garrett, C.; Castro, S. L.. "Not all sounds sound the same: Parkinson's disease affects differently emotion processing in music and in speech prosody". Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology 35 4 (2013): 373-392. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13803395.2013.776518.
    Publicado • 10.1080/13803395.2013.776518
  36. Lima, C. F.; Castro, S. L.; Scott, S. K.. "When voices get emotional: a corpus of nonverbal vocalizations for research on emotion processing". Behavior Research Methods 45 4 (2013): 1234-1245. https://link.springer.com/article/10.3758%2Fs13428-013-0324-3.
    Publicado • 10.3758/s13428-013-0324-3
  37. Lima, C. F.; Castro, S. L.. "Emotion recognition in music changes across the adult life span". Cognition and Emotion 25 4 (2011): 585-598. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02699931.2010.502449.
    Publicado • 10.1080/02699931.2010.502449
  38. Lima, C. F.; Castro, S. L.. "Speaking to the trained ear: musical expertise enhances the recognition of emotions in speech prosody". Emotion 11 5 (2011): 1021-1031. http://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Fa0024521.
    Publicado • 10.1037/a0024521
  39. Lima, C. F.; Castro, S. L.. "Reading strategies in orthographies of intermediate depth are flexible: modulation of length effects in Portuguese". European Journal of Cognitive Psychology 22 2 (2010): 190-215. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09541440902750145.
    Publicado • 10.1080/09541440902750145
  40. Castro, S. L.; Lima, C. F.. "Recognizing emotions in spoken language: a validated set of Portuguese sentences and pseudosentences for research on emotional prosody". Behavior Research Methods 42 1 (2010): 74-81. https://link.springer.com/article/10.3758%2FBRM.42.1.74.
    Publicado • 10.3758/BRM.42.1.74
  41. Lima, C. F.; Meireles, L. P.; Fonseca, R.; Castro, S. L.; Garrett, C.. "The Frontal Assessment Battery (FAB) in Parkinson's disease and correlations with formal measures of executive functioning". Journal of Neurology 255 11 (2008): 1756-1761. https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00415-008-0024-6.
    Publicado • 10.1007/s00415-008-0024-6

Outros

Outra produção
  1. Does music training improve socio-emotional abilities? A longitudinal study with children. International Conference IC CIPEM 2021. 2021. Neves, L.; Martins, M.; Correia, A. I.; Castro, S. L.; Lima, C. F.. https://cipem.eventqualia.net/en/2021/home/.
  2. Associations Between Vocal Emotion Recognition and Socio-emotional Adjustment in Children. XVI PhD Meeting in Psychology - A Whole New World: Implications for Psychology. 2021. Neves, L.; Martins, M.; Correia, A. I.; Castro, S. L.; Lima, C. F.. http://phdmeeting.dpso.iscte.pt.
  3. Do we know what we’re saying? The roles of attention and sensory information during speech production. Psychological Science. 2015. Meekings, S.; Boebinger, D.; Evans, S.; Lima, C. F.; Chen, S.; Ostarek, M.; Scott, S. K.. http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0956797614563766.
    10.1177/0956797614563766
  4. Neurocognitive mechanisms for vocal emotions: sounds, meaning, action. Journal of Neuroscience. 2014. Lavan, N.; Lima, C. F.. http://www.jneurosci.org/content/34/39/12950.
    10.1523/JNEUROSCI.2988-14.2014
Atividades

Orientação

Título / Tema
Papel desempenhado
Curso (Tipo)
Instituição / Organização
2020/10/01 - 2024/09/30 Understanding sensorimotor contributions to vocal emotional processing
Orientador
Programa Doutoral (Doutoramento)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2019/09/01 - 2023/08/31 Understanding the association between musical expertise and the ability to recognize vocal emotions
Orientador de Ana Isabel Correia
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2022/12/31 - 2022/12/31 Music for the development of socio-emotional skills
Orientador de Marta Martins
Cognitive Neuroscience (Outra)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2018/09/01 - 2022/08/31 How does musical training affect socio-emotional abilities in children? A behavioural and neuroimaging longitudinal study
Orientador
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2019/10/09 - 2021/11/01 Physiologically Attentive User Interface
Coorientador de Duarte Maria Stock da Cunha Santiago Pinto
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2019/11/01 - 2020/10/31 Music training and socio-emotional processing: Electrophysiological correlates
Orientador de Marta Pereira
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
2015/09/01 - 2020/08/01 Défice cognitivo ligeiro com disfunção executiva: Caracterização neuropsicológica, correlatos estruturais e evolução clínica
Coorientador de Helena Moreira
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2018/12/04 - 2019/12/13 Emotional Contagion and Authenticity Detection in Nonverbal Vocalizations: Behavioral and Psychophysiological Study
Orientador de Ana Rita Patinha Pires
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2018/12/04 - 2019/11/13 Exploring the relationship between trait mindfulness and emotion recognition in faces and voices.
Orientador de Ricardo Jorge Ferrão Vilaverde
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2018/09/01 - 2019/08/31 Individual differences in musical sophistication
Orientador de Ana Isabel Correia
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2018/05/01 - 2018/07/31 Music, emotions, and autism
Orientador de Sanika Gupta
Indian Institute of Technology Gandhinagar, Índia
2015/09/01 - 2016/11/30 Brain structure correlates of emotional speech prosody recognition in children
Orientador de Ana Isabel Correia
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2014/09/01 - 2015/11/30 Black Metal e o impacto na Regulação Emocional e na Vinculação: Um estudo exploratório
Orientador de Ana Esquível
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2014/09/01 - 2015/07/31 Diferenças de idade no processamento de vocalizações emocionais
Orientador de Ana Carolina Cordeiro
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2014/01/01 - 2015/02/28 Decoding of Emotions In Prosody and Nonverbal Vocalisations in Congenital Amusia
Coorientador de Olivia Brancatisano
Goldsmiths University of London, Reino Unido
2013/09/01 - 2014/03/31 Socio-emotional processing in congenital amusia
Coorientador
Goldsmiths University of London, Reino Unido
2012/09/01 - 2013/11/30 Aging and vocal emotional processing
Coorientador de Tiago Alves
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2012/09/01 - 2013/07/31 Reconhecimento Emocional em Vocalizações não Verbais: O papel do treino musical, discriminação da altura tonal e deliberação
Coorientador de Ana Catarina Monteiro
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2017/05/05 - 2017/05/06 Member of the Organisation Committee, 12th Meeting of the Portuguese Association for Experimental Psychology (2017/05/05 - 2017/05/06)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal

Arbitragem científica em conferência

Nome da conferência Local da conferência
2018/06/17 - 2018/06/21 24th Annual Meeting of the Organization for the Human Brain Mapping Singapore

Arbitragem científica em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2019/10/01 - Atual Royal Society Open Science (Associate Editor) (2054-5703) The Royal Society
2017/03/01 - Atual Scientific Reports (Editorial Board Member) (2045-2322) Springer Science and Business Media LLC

Consultoria / Parecer

Descrição da atividade Instituição / Organização
2019/07/01 - 2019/07/31 Grant Reviewer Schweizerischer Nationalfonds zur Förderung der wissenschaftlichen Forschung, Suiça
2018/08/01 - 2018/08/31 Grant Reviewer Grantová agentura Ceské republiky, República Checa
2018/02/01 - 2018/02/28 Grant Reviewer The Royal Society, Reino Unido
2016/08/01 - 2016/08/31 Grant Reviewer The Leverhulme Trust, Reino Unido

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2022/02 - 2022/07 Reasoning and Language Psychology (Licenciatura) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2022/02 - 2022/07 Psychophysiology and Genetics Psychology (Licenciatura) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2022/02 - 2022/07 Neuropsychology Psychology (Licenciatura) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2021/09 - 2022/01 Cognition & Emotion Science on Emotions (Curso de mestrado (conclusão do curso de especialização)) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2021/09 - 2022/01 Biological Bases of Emotions Science on Emotions (Curso de mestrado (conclusão do curso de especialização)) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2021/09 - 2022/01 Doctoral Thesis in Psychology (0 Ects) Psychology (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares)) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2021/02 - 2021/07 Psychophysiology and Genetics Psychology (Licenciatura) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2021/02 - 2021/07 Neuropsychology Psychology (Licenciatura) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2021/02 - 2021/07 Project Seminar in Psychology Lisbon Social Psychology (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares)) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2021/02 - 2021/07 Reasoning and Language Psychology (Licenciatura) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2020/09 - 2021/01 Cognition & Emotion Science on Emotions (Curso de mestrado (conclusão do curso de especialização)) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2020/09 - 2021/01 Doctoral Thesis in Psychology (0 Ects) Psychology (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares)) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2020/09 - 2021/01 Biological Bases of Emotions Science on Emotions (Curso de mestrado (conclusão do curso de especialização)) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2020/09 - 2021/01 Project Seminar in Psychology Lisbon Social Psychology (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares)) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2020/02 - 2020/07 Psychophysiology and Genetics Psychology (Licenciatura) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2020/02 - 2020/07 Research Seminar in Psychology - Advanced Issues Psychology (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares)) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2020/02 - 2020/07 Dissertation in Social and Organizational Psychology Social and Organizational Psychology (Curso de mestrado (conclusão do curso de especialização)) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2020/02 - 2020/07 Reasoning and Language Psychology (Licenciatura) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2020/02 - 2020/07 Neuropsychology Psychology (Licenciatura) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2020/02 - 2020/07 Doctoral Thesis in Psychology IV Psychology (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares)) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2020/02 - 2020/07 Advances in Emotions Neurociences Science on Emotions (Curso de mestrado (conclusão do curso de especialização)) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2020/02 - 2020/07 Project Seminar in Psychology Psychology (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares)) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2019/09 - 2020/01 Doctoral Thesis in Psychology III Psychology (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares)) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2019/09 - 2020/01 Biological Bases of Emotions Science on Emotions (Curso de mestrado (conclusão do curso de especialização)) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2019/09 - 2020/01 Research Seminar in Psychology - Advanced Issues Psychology (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares)) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2019/09 - 2020/01 Project Seminar in Psychology Psychology (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares)) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2019/09 - 2020/01 Dissertation in Social and Organizational Psychology Social and Organizational Psychology (Curso de mestrado (conclusão do curso de especialização)) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2019/09 - 2020/01 Cognition & Emotion Science on Emotions (Curso de mestrado (conclusão do curso de especialização)) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2015/10/01 - 2016/06/30 Academic Tutor, Year 2 Academic Tutorials BSc Psychology and Language Sciences University College London Division of Psychology and Language Sciences, Reino Unido

Entrevista (jornal / revista)

Descrição da atividade Jornal / Forum
2019/02/11 Interview about vocal communication and emotion Público
2015/12/30 Interview about the neurocognitive mechanisms underlying emotions New Scientist

Entrevista / Programa (rádio / tv)

Programa Tema
2016/10/01 - 2016/10/01 Brain waves, The Guardian Neuroscience of Music and Emotion

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2018/05/01 - Atual Organization for the Human Brain Mapping
2015/01/01 - Atual Cognitive Neuroscience Society
2013/01/01 - Atual Society for the Neurobiology of Language
2013/01/01 - Atual Society for Neuroscience
2012/01/01 - Atual Associação Portuguesa de Psicologia Experimental
Distinções

Prémio

2019 Best Poster Award, XV PhD Meeting in Psychology (Ana Isabel Correia)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2015 Best Poster Award, III International Symposium of Neuropsychology and Rehabilitation (Helena Moreira)
2013 Best Poster Award, Active Ageing Conference 2013 (Helena Moreira)
2013 Guarantors of Brain Travel Grant
Guarantors Of Brain, Reino Unido
2012 NIMH 2012 Summer Institute in Cognitive Neuroscience Fellow
2008 Fundação Engenheiro António de Almeida Prize for high academic achievement
Fundação Engenheiro António de Almeida, Portugal