???global.info.a_carregar???
Paulo Bala is a researcher at Interactive Technologies Institute (ITI), LARSyS, having received a Ph.D. in Digital Media from FCT-UNL, Lisboa, Portugal in 2022. He received MSc and BSc degrees in Informatics Engineering from Universidade da Madeira, Funchal, Portugal in 2013 and 2010; he also has a Dual Masters in Entertainment Technology from Carnegie Mellon University, Pittsburgh, USA, and Universidade da Madeira, Funchal, Portugal. He is currently a teaching assistant (User Centered Computing; Service Design) at Instituto Superior Técnico (IST/UL), Lisboa, Portugal, and is currently co-advising 4 MSc, with 2 MSc concluded in the past. He has participated as a research member in EU and FCT funded projects. His main areas of expertise are Human-Computer Interaction, Entertainment Technology, and eXtended Reality. His research work has been published in top peer-reviewed venues in Human-Computer Interaction (CHI, ISMAR).
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Paulo Bala

Nomes de citação

  • Bala, Paulo

Identificadores de autor

Ciência ID
911F-BB1A-C970
ORCID iD
0000-0003-1743-0261
Google Scholar ID
IkF3sn4AAAAJ

Endereços de correio eletrónico

  • paulo.bala@gmail.com (Profissional)
  • paulo.bala@iti.larsys.pt (Profissional)

Telefones

Telemóvel
  • (+351) 964264309 (Pessoal)

Moradas

  • ITI – Interactive Technologies Institute, Polo Científico e Tecnológico da Madeira, Caminho da Penteada, piso -2, 9020-105, Funchal, Funchal, Portugal (Profissional)

Websites

Domínios de atuação

  • Ciências Exatas - Ciências da Computação e da Informação

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C2)
Português (Idioma materno)
Formação
Grau Classificação
2016/09 - 2022/03
Concluído
Media Digitais (Doutoramento)
Especialização em Tecnologia
Universidade NOVA de Lisboa Faculdade de Ciências e Tecnologia, Portugal
"Leveraging eXtended Reality & Human-Computer Interaction for User Experience in 360º Video" (TESE/DISSERTAÇÃO)
18
2013/08 - 2015/05
Concluído
Dual Masters in Entertainment Technology (Master)
Carnegie Mellon University, Estados Unidos

Universidade da Madeira, Portugal
19
2010 - 2013
Concluído
Engenharia Informática (Mestrado)
Universidade da Madeira Faculdade de Ciências Exatas e da Engenharia, Portugal
"TCAD. A 3D Modeling Application on a Depth Enhanced Tabletop Computer" (TESE/DISSERTAÇÃO)
19
2007/09 - 2010/07
Concluído
Engenharia Informática (Licenciatura)
Universidade da Madeira Faculdade de Ciências Exatas e da Engenharia, Portugal
18
Percurso profissional

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2021/12 - Atual Assistente Convidado (Docente Universitário) Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2012/11 - 2013/06 Junior Developer for Backend and Frontend AppSalad Lda, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2021/05/01 - Atual MEMEX: MEMories and EXperiences for inclusive digital storytelling
870743
Bolseiro de Investigação
European Commission
Em curso

Projeto

Designação Financiadores
2021/03 - 2021/03 MAC2/1.1a/385 -INTERTAGUA - Interfaces Aquáticas Interativas para Detecção e Visualizacão da Megafauna Marinha Atlântica e Embarcações na Macaronésia usando Marcadores Rádio-transmissores
MAC2/1.1a/385
Consultant
Em curso
2014/07 - 2014/09 Future Fabulators
2013-1659/001-001 CU7 COOP7
Developer and Experience Designer
Universidade da Madeira Madeira Interactive Technologies Institute, Portugal
European Commission Creative Europe
Concluído

Outro

Designação Financiadores
2021/04 - 2021/07 Maré: Mobilização Anónima de Regresso à normalidade para mitigar a Epidemia de COVID-19
613213479
Consultant
2015/12 - 2016/12 MADEIRA 14-20 FEDER funded project Beanstalk
M1420-01-0145-FEDER-000002
Bolseiro de Investigação
Universidade da Madeira Madeira Interactive Technologies Institute, Portugal
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Bala, Paulo; Nisi, Valentina; Dionisio, Mara; Nunes, Nuno Jardim; James, Stuart. "Square peg, round hole: A case study on using Visual Question & Answering in Games". Trabalho apresentado em Annual Symposium on Computer-Human Interaction in Play, 2021.
    Publicado • 10.1145/3450337.3483466
  2. Bala, Paulo; Oakley, Ian; Nisi, Valentina; Nunes, Nuno Jardim. "Dynamic Field of View Restriction in 360° Video: Aligning Optical Flow and Visual SLAM to Mitigate VIMS". Trabalho apresentado em CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 2021.
    Publicado • 10.1145/3411764.3445499
  3. Bala, Paulo; Oakley, Ian; Nisi, Valentina; Nunes, Nuno. "Staying on Track: a Comparative Study on the Use of Optical Flow in 360° Video to Mitigate VIMS". Trabalho apresentado em International Conference on Interactive Media Experiences, 2020.
    Publicado • 10.1145/3391614.3393658
  4. Bala, Paulo; Masu, Raul; Nisi, Valentina; Nunes, Nuno. ""When the Elephant Trumps": A Comparative Study on Spatial Audio for Orientation in 360º Videos". Trabalho apresentado em CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 2019.
    Publicado • 10.1145/3290605.3300925
  5. Nisi, Valentina; Dionísio, Mara; Bala, Paulo; Gross, Tom; Nunes, Nuno J.. "DreamScope: Evaluating Interactive 360° Virtual Reality in a Physical Narrative Art Installation". Trabalho apresentado em ARTECH, 2017.
    Publicado • 10.1145/3106548.3106601
  6. Dionisio, Mara; Bala, Paulo; Nisi, Valentina; Nunes, Nuno. "Fragments of Laura: incorporating mobile virtual reality in location aware mobile storytelling experiences". Trabalho apresentado em International Conference on Mobile and Ubiquitous Multimedia (MUM), 2017.
    Publicado • 10.1145/3152832.3152868
  7. Bala, Paulo; Dionisio, Dina; Nisi, Valentina; Nunes, Nuno. "Visually Induced Motion Sickness in 360° Videos: Comparing and Combining Visual Optimization Techniques". Trabalho apresentado em International Symposium on Mixed and Augmented Reality, Munich, 2017.
    Publicado • 10.1109/ismar-adjunct.2018.00077
  8. Paulo Bala; Mara Dionisio; Valentina Nisi; Nuno Nunes. "IVRUX: A tool for analyzing immersive narratives in virtual reality". Trabalho apresentado em International Conference on Interactive Digital Storytelling, 2016.
    Publicado • 10.1007/978-3-319-48279-8_1
  9. Bala, Paulo; Dionísio, Mara; Trindade, Rui; Olim, Sandra; Nisi, Valentina; Nunes, Nuno. "Evaluating the influence of location and medium applied to mobile VR storytelling". Trabalho apresentado em International Conference on Mobile and Ubiquitous Multimedia (MUM), 2016.
    Publicado • 10.1145/3152832.3156617
  10. Dionisio, Mara; Bala, Paulo; Trindade, Rui; Nisi, Valentina; Hanna, Julian; Up, Time's. "Lucid Peninsula: DreamScope -- An Interactive Physical Installation". Trabalho apresentado em ACM SIGCHI Conference on Creativity and Cognition, 2015.
    Publicado • 10.1145/2757226.2757382
  11. Dionisio, Mara; Bala, Paulo; Trindade, Rui; Nisi, Valentina; Nunes, Nuno; Time's Up. "DreamScope Catcher: a Touch Sensitive Interface to Catch Dreams". Trabalho apresentado em International Conference on Interactive Tabletops & Surface, 2015.
    Publicado • 10.1145/2817721.2823481
  12. Bala, Paulo; Nóbrega, Lucilia; Neves, Guilherme; Lopes, Lais; Morna, Joana; Camacho, João; Freitas, Cristina. "Keyewai: Looking at Cooperation in a Holographic Projection Screen". 2015.
    Publicado • 10.1145/2702613.2728652
Artigo em revista
  1. Nisi, Valentina; Dionisio, Mara Sofia; Bala, Paulo; Gross, Tom; Up, Time's; Nunes, Nuno Jardim. "Lucid Peninsula, a Physical Narrative Art Installation Comprising Interactive 360° Virtual Reality Components". International Journal of Creative Interfaces and Computer Graphics 10 1 (2019): 1-15. http://dx.doi.org/10.4018/ijcicg.2019010101.
    Publicado • 10.4018/ijcicg.2019010101
Capítulo de livro
  1. Dionísio, Mara; Nisi, Valentina; Xin, Jin; Bala, Paulo; James, Stuart; Nunes, Nuno Jardim. "Amnesia in the Atlantic: An AI Driven Serious Game on Marine Biodiversity". In Entertainment Computing – ICEC 2021, 427-432. Springer International Publishing, 2021.
    Publicado • 10.1007/978-3-030-89394-1_35
  2. Bala, Paulo; Dionisio, Mara; Oliveira, Sarah; Andrade, Tânia; Nisi, Valentina. "Tell a Tail: Leveraging XR for a Transmedia on Animal Welfare". In Entertainment Computing – ICEC 2020, 223-239. Springer International Publishing, 2020.
    Publicado • 10.1007/978-3-030-65736-9_19
  3. Dionisio, Mara; Bala, Paulo; Oliveira, Sarah; Nisi, Valentina. "Tale of T(r)ails: The Design of an AR Comic Book for an Animal Welfare Transmedia". In Interactive Storytelling Vol. 12497 Lecture Notes in Computer Science, 281-284. Springer International Publishing, 2020.
    10.1007/978-3-030-62516-0_25
  4. Bala, Paulo; Dionisio, Mara; Andrade, Tânia; Nisi, Valentina. "Tell a Tail 360º: Immersive Storytelling on Animal Welfare". In Interactive Storytelling Vol. 12497 Lecture Notes in Computer Science, 357-360. Springer International Publishing, 2020.
    10.1007/978-3-030-62516-0_35
  5. Mara Dionísio; Paulo Bala; Valentina Nisi; Ian Oakley; Nuno Nunes. "Step by Step: Evaluating Navigation Styles in Mixed Reality Entertainment Experience". 32-45. Springer International Publishing, 2018.
    Publicado • 10.1007/978-3-319-76270-8_3
  6. Bala, Paulo; Masu, Raul; Nisi, Valentina; Nunes, Nuno. "Cue Control: Interactive Sound Spatialization for 360º Videos". In interactive Storytelling Vol. 11318 Lecture Notes in Computer Science, 333-337. Springer International Publishing, 2018.
    Publicado • 10.1007/978-3-030-04028-4_36
  7. Bala, Paulo; Nisi, Valentina; Nunes, Nuno. "Evaluating User Experience in 360º Storytelling Through Analytics". In Interactive Storytelling Vol. 10690 Lecture Notes in Computer Science, 270-273. Springer International Publishing, 2017.
    Publicado • 10.1007/978-3-319-71027-3_23
  8. Dionisio, Mara; Nisi, Valentina; Nunes, Nuno; Bala, Paulo. "Transmedia Storytelling for Exposing Natural Capital and Promoting Ecotourism". In Interactive Storytelling Vol. 10045 Lecture Notes in Computer Science, 351-362. Springer International Publishing, 2016.
    Publicado • 10.1007/978-3-319-48279-8_31
Tese / Dissertação
  1. Bala, Paulo Alexandre Câmara. "tCAD: a 3D modeling application on a depth enhanced tabletop computer". Mestrado, 2014. http://hdl.handle.net/10400.13/555.
Atividades

Orientação

Título / Tema
Papel desempenhado
Curso (Tipo)
Instituição / Organização
2022/03 - Atual Augmented Reality for Critical Cultural Heritage Practices
Coorientador
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2021/09 - Atual Digital Tools for Critical Cultural Heritage
Coorientador
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2021/09 - Atual Digital Tools for LGBTQ Cultural Heritage Curation
Coorientador
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2021/09 - Atual MEMEX Project - a study on Migrant oriented mobile application refinement
Coorientador
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2019/09 - 2020/02 Tell a Tail: the design of an AR comic book for an animal welfare transmedia
Coorientador
Design de Media Interativos (Mestrado)
Universidade da Madeira Faculdade de Ciências Exatas e da Engenharia, Portugal
2018/09 - 2020/02 Tell a Tail: the design of an interactive cinematic VR for an animal welfare transmedia
Coorientador
Design de Media Interativos (Mestrado)
Universidade da Madeira Faculdade de Ciências Exatas e da Engenharia, Portugal
Distinções

Prémio

2020 Honorable Mention, full paper at ACM IMX 2020
Association for Computing Machinery, Estados Unidos
2019 Honorable Mention, full paper at ACM CHI 2019
Association for Computing Machinery, Estados Unidos
2015 Winner of CHI 2015 Student Game Design Competition ("Innovative Interfaces" category)
Association for Computing Machinery, Estados Unidos