???global.info.a_carregar???
Maria de Lurdes Vasconcelos Babo e Silva. Concluiu o(a) Doutoramento em Programa de Doutoramento em Matemática Aplicada em 2016/07/25 pelo(a) Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Doutoramento em Matemática Aplicada em 2016/07/25 pelo(a) Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Mestrado em Mestrado Matemática/Educação em 1999/05/15 pelo(a) Universidade Portucalense Infante Dom Henrique e Licenciatura em Matemática-Ramo Educacional em 1989/07/03 pelo(a) Universidade do Porto Faculdade de Ciências. É Professor Adjunto no(a) Instituto Politécnico do Porto Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Professor Adjunto no(a) Instituto Politécnico do Porto Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto e Professor do ensino básico e secundário no(a) Ministério da Educação. Publicou 4 artigos em revistas especializadas. Possui 3 capítulo(s) de livros. Recebeu 1 prémio(s) e/ou homenagens. Atua na(s) área(s) de Ciências Exatas com ênfase em Matemática. Nas suas atividades profissionais interagiu com 27 colaborador(es) em coautorias de trabalhos científicos. No seu currículo Ciência Vitae os termos mais frequentes na contextualização da produção científica, tecnológica e artístico-cultural são: Innovations; Technology in education; Research in education; Mathematics; Moodle; Projects; Matemática; Multiple-choice tests; Ciências exactas e naturais::Matemática; Natural sciences::Mathematics; e-Learning; Higher Education; Teaching methods; projectos; Tecnologias no ensino; inovação; TEX,; Feedback; Formative assessment; Analytics; Higher education; Multiple-choice test; Excel; Linear regression; Forecasting; Learning analytics; Student engagement; Gamification; e-Learning ; Mathematics ; Higher Education; Lifelong learning education; Bologna process; Monte Carlo; FHS; GARCH; Opções Americanas; Information and communication technologies (ICT) in education; Flipped classroom; Online learning; Open education; .
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Maria de Lurdes Vasconcelos Babo e Silva

Nomes de citação

  • Silva, Maria de Lurdes Vasconcelos Babo e
  • Lurdes Babo
  • Babo, Lurdes
  • Babo, L.

Identificadores de autor

Ciência ID
061D-F07E-1BBD
ORCID iD
0000-0001-5090-8736
Researcher Id
A-6977-2017
Scopus Author Id
57194870912

Endereços de correio eletrónico

  • lbabo@iscap.ipp.pt (Profissional)
  • lurdes.babo@gmail.com (Pessoal)

Domínios de atuação

  • Ciências Exatas - Matemática

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Inglês Utilizador independente (B2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Francês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Espanhol; Castelhano Utilizador independente (B2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B2) Utilizador proficiente (C1)
Português Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Formação
Grau Classificação
2016/07/25
Concluído
Programa de Doutoramento em Matemática Aplicada (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
"Contributos para a avaliação de opções financeiras" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Aprovada por unanimidade
2016/07/25
Concluído
Matemática Aplicada (Doutoramento)
Especialização em Sem especialidade
Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
"Contributos para a Avaliação de Opções Financeiras" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Aprovado
1999/05/15
Concluído
Mestrado Matemática/Educação (Mestrado)
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
"A Internet e o ensino da Estatística: uma experiência no ensino superior" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Muito Bom
1989/07/03
Concluído
Matemática-Ramo Educacional (Licenciatura)
Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
"n/a" (TESE/DISSERTAÇÃO)
13 valores
Percurso profissional

Docência no Ensino Superior

2016/07/26 - Atual Professor Adjunto (Docente Ensino Superior Politécnico)
Instituto Politécnico do Porto Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
2016/07/26 - 2021/07/26 Professor Adjunto (Docente Ensino Superior Politécnico)
Instituto Politécnico do Porto Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal

Outras Carreiras

1988 - 2006/08/31 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário)
Ministério da Educação, Portugal

Outros

1999/06/07 - 2016/07/25 Docente Equiparada a Professor Adjunto
Instituto Politécnico do Porto Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
1991/12/06 - 1999/06/07 Docente Equiparada a Assistente do 2º Triénio
Instituto Politécnico do Porto Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
Projetos

Projeto

Designação Financiadores
2018 - 2019/05/31 Sociedade, Escola e Investigação
XXX
Investigador
Câmara Municipal do Porto, Portugal

Instituto Politécnico do Porto Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal

CEOS.PP / ISCAP / P.PORTO, Portugal
Câmara Municipal do Porto
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Babo, Lurdes. "STUDENTS’ PERCEPTIONS ABOUT CONTINUOUS NON-TRADITIONAL ASSESSMENT IN HIGHER EDUCATION". 2019.
    10.21125/inted.2019.1801
  2. Carla Pinto; Jorge Mendonça; Susana Nicola; Lurdes Babo. "IMPACT OF A NEW TEACHING FRAMEWORK FOR MATH COURSES IN HIGHER EDUCATION". 2018.
    10.21125/edulearn.2018.2561
  3. Torres, Cristina; Babo, Lurdes; Mendonça, Jorge; Cristina Torres; Lurdes Babo; Jorge Mendonça. "ENGAGING STUDENTS TO LEARN FORECASTING METHODS". Trabalho apresentado em 10th International Conference on Education and New Learning Technologies, Palma de Maiorca, 2018.
    Publicado • 10.21125/edulearn.2018.2511
  4. Ana Paula Lopes; Maria de Lurdes Babo; José Azevedo; Cristina Torres. "RETHINKING FEEDBACK IN A CONNECTED AGE". 2018.
    10.21125/inted.2018.1245
  5. Ana Paula Lopes; Lurdes Babo; José Azevedo; Cristina Torres. "DATA ANALYSIS AND LEARNING ANALYTICS FOR MEASURE EFFECTS OF GAMIFICATION IN A MATH ONLINE PROJECT". 2017.
    10.21125/inted.2017.1896
  6. Lurdes Babo; José Azevedo; Cristina Torres; Ana Paula Lopes. "FORMATIVE ASSESSMENT IN HIGHER EDUCATION: DETECTION AND IMPROVEMENT ON LEARNING LEVEL". 2017.
    10.21125/edulearn.2017.1187
  7. Jorge Mendonça; Gabriela Gonçalves; Lurdes Babo; Cristina Torres. "A LINEAR REGRESSION AND CORRELATION EXCEL TASK WITH ENGINEERING STUDENTS". 2017.
    10.21125/edulearn.2017.1712
  8. Azevedo, J.M.; Torres, C.; Lopes, A.P.; Babo, L.. "Learning analytics: A way to monitoring and improving students' learning". 2017.
  9. Jose Manuel Azevedo; Cristina Torres; Ana Paula Lopes; Lurdes Babo. "Learning Analytics: A Way to Monitoring and Improving Students' Learning". 2017.
    10.5220/0006390106410648
  10. Babo, Maria de Lurdes; Silva, Eduarda; Areal, Nelson. "Monte Carlo na Avaliação de Opções Americanas". 2013.
  11. Lopes, Ana Paula; Babo, Lurdes; Azevedo, Jose; Torres, Cristina. "INNOVATING MATHEMATICS FOR THE EUROPEAN HIGHER EDUCATION". Valencia, 2011.
    Publicado
  12. Azevedo, José Manuel Monteiro Lopes; Lopes, Ana Paula; Babo, Maria de Lurdes; Torres, Cristina. "Multiple-choice tests: a tool in assessing knowledge". 2010.
  13. Torres, Cristina Maria Dias Pereira; Babo, Maria de Lurdes; Azevedo, José Manuel Monteiro Lopes. "New challenges in mathematics for the european higher education". 2010.
  14. Torres, Cristina Maria Dias Pereira; Babo, Maria de Lurdes; Azevedo, José Manuel Monteiro Lopes; Lopes, Ana Paula. "Matemática activa - moodle". 2009.
  15. Torres, Cristina Maria Dias Pereira; Lopes, Ana Paula; Azevedo, José Manuel Monteiro Lopes; Babo, Maria de Lurdes. "O projecto matactiva no ISCAP". 2008.
Artigo em revista
  1. Babo, Lurdes. "E- Assessment with Multiple-Choice Questions: A 5 Year Study of Students’ Opinions and Experience". Journal of Information Technology Education: Innovations in Practice (2020): http://dx.doi.org/10.28945/4491.
    10.28945/4491
  2. Babo, Lurdes; Azevedo, Jose; Torres, Cristina; Lopes, Ana Paula. "MOODLE AND MULTIPLE-CHOICE TESTS". 4th International Technology, Education and Development Conference (Inted 2010) (2010): 296-303. http://gateway.webofknowledge.com/gateway/Gateway.cgi?GWVersion=2&SrcAuth=ORCID&SrcApp=OrcidOrg&DestLinkType=FullRecord&DestApp=WOS_CPL&KeyUT=WOS:000318805500042&KeyUID=WOS:000318805500042.
  3. Lopes, Ana Paula; Babo, Lurdes; Azevedo, Jose; Torres, Cristina. "MULTIPLE-CHOICE TESTS - A TOOL IN THE ASSESSING KNOWLEDGE". 4th International Technology, Education and Development Conference (Inted 2010) (2010): 256-265. http://gateway.webofknowledge.com/gateway/Gateway.cgi?GWVersion=2&SrcAuth=ORCID&SrcApp=OrcidOrg&DestLinkType=FullRecord&DestApp=WOS_CPL&KeyUT=WOS:000318805500035&KeyUID=WOS:000318805500035.
  4. Babo, Lurdes; Azevedo, Jose; Torres, Cristina; Lopes, Ana Paula. "NEW CHALLENGES IN MATHEMATICS FOR THE EUROPEAN HIGHER EDUCATION". 3rd International Conference of Education, Research and Innovation (Iceri2010) (2010): 4971-4980. http://gateway.webofknowledge.com/gateway/Gateway.cgi?GWVersion=2&SrcAuth=ORCID&SrcApp=OrcidOrg&DestLinkType=FullRecord&DestApp=WOS_CPL&KeyUT=WOS:000318797404110&KeyUID=WOS:000318797404110.
Capítulo de livro
  1. Torres, Cristina; Lopes, Ana Paula; Babo, Lurdes; Azevedo, José Manuel. "MatActiva Project – A mathematical dynamic environment to engage students in the learning process". Portugal: Academic Conferences and Publishing International,
  2. Lopes, Ana Paula; Babo, Lurdes; Torres, Cristina. "THE IMPACT OF AN ONLINE MATHEMATICS EDUCATION PROJECT (MATACTIVA) ON HIGHER EDUCATION STUDENTS". 2921-2927. 2015.
Tese / Dissertação
  1. Maria de Lurdes Vasconcelos Babo e Silva. "Contributos para a Avaliação de Opções Financeiras". Doutoramento, 2016. https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/84529.

Outros

Outra produção
  1. Lopes, Ana Paula; Babo, Lurdes; Azevedo, José; Torres, Cristina. 2017. Data analysis and learning analytics for measure effects of gamification in a math online project. Nowadays the use of the information and communication technologies (ICT) is more and more common in the learning and teaching process. Modern forms of education have risen and these require the implementation of new learning paradigms: situated cognition, student-centred learning, distributed cognition, constructivism, and communities of practice, among others. However there is an important proble. http://hdl.handle.net/10400.22/10678.
    10.21125/inted.2017.1896
  2. Lopes, Ana Paula; Babo, Maria de Lurdes; Torres, Cristina. 2015. The impact of an online mathematics education project (MATACTIVA) on higher education students. The Online Mathematics Education Project (MatActiva) is an exciting new initiative which aims to support and enhance mathematics education. The project is led by the Institute of Accounting and Administration of Porto (ISCAP), part of the Polytechnic Institute of Porto (IPP). It provides innovative resources and carefully constructed materials around themes such as Elementary Mathematics, Calculus. http://hdl.handle.net/10400.22/5708.
  3. Babo, Maria de Lurdes; Azevedo, José Manuel Monteiro Lopes; Torres, Cristina; Lopes, Ana Paula. 2010. Moodle and multiple-choice tests. Multiple-Choice items are used in many different kinds of tests in several areas of knowledge. They can be considered an interesting tool to the self-assessing or as an alternative or complementary instrument to the traditional methods for assessing knowledge. The objectivity and accuracy of the multiple-choice tests is an important reason to think about. They are especially useful when the number. http://hdl.handle.net/10400.22/647.
  4. Torres, Cristina Maria Dias Pereira; Lopes, Ana Paula; Azevedo, José Manuel Monteiro Lopes; Babo, Maria de Lurdes. 2009. Developing multiple - choice questions in mathematics. In this paper we wish to illustrate different perspectives used to create Multiple-Choice questions and we will show how we can improve these in the construction of math tests. As it is known, web technologies have a great influence on student’s behaviour. Based on an on-line project beginning at 2007 which has been contributing to help students on their individual work, we would like to share our. http://hdl.handle.net/10400.22/586.
  5. Lopes, Ana Paula; Babo, Lurdes; Azevedo, José Manuel Monteiro Lopes. 2008. Teaching and learning mathematics using moodle. This paper summarizes a project that is contributing to a change in the way of teaching and learning Mathematics. Mathematics is a subject of the Accounting and Administration course. In this subject we teach: Functions and Algebra. The aim is that the student understand the basic concepts and is able to apply them in other issues, when possible, establishing a bridge between the issues that they. http://hdl.handle.net/10400.22/580.
  6. Torres, Cristina Maria Dias Pereira; Azevedo, José Manuel Monteiro Lopes; Lopes, Ana Paula; Babo, Maria de Lurdes. 2008. How to teach mathematics with MOODLE. The aim of this article is to present a Project in the Oporto’s Institute of Accounting and Administration, which pretends to contribute for a change in the way of teaching and learning Mathematics. One of the main objectives of this project is to innovate the teaching and learning processes, exploring technologies as a pedagogical resource and to induce higher motivation to students, improve the. http://hdl.handle.net/10400.22/588.
  7. Azevedo, José Manuel Monteiro Lopes; Babo, Maria de Lurdes; Lopes, Ana Paula. 2008. The active mathematics project at ISCAP. This paper summarizes a project that is contributing to a change in the way of teaching and learning Mathematics. Mathematics is a subject of the Accounting and Administration course. In this subject we teach: Functions and Algebra. The aim is that the students understand the basic concepts and is able to apply them in other issues, when possible, establishing a bridge between the issues that they. http://hdl.handle.net/10400.22/591.
Distinções

Outra distinção

2017 Certificate of Merit awarded in "The 3rd e-Learning Excellence Awards"
ACPI - Academic Conferences & Publishing International, Reino Unido