???global.info.a_carregar???
Lurdes Babo has a Ph.D. in Applied Mathematics, and she is senior lecturer at ISCAP, the Porto Accounting and Business School from the Polytechnic of Porto and researcher at CEOS.PP. She is member of the Scientific Council of ISCAP. She has experience in lecturing mathematics and statistics. She participates in several projects and was co-coordinator of the project MatActiva (http://paol.iscap.ipp.pt/matactiva/) from 2007 to 2022. His work “MatActiva Project – A Mathematical Dynamic Environment to Engage Students in the Learning Process” received a Certificate of Merit in “The 3rd e-Learning Excellence Awards” in October 2017. Lurdes Babo is author of several publications in the domain of ICT, new teaching methodologies in higher education and learning analytics. She has been a member of the scientific committees of conferences, and she has been reviewing numerous scientific papers. His research interests include active learning methodologies in Higher Education, e-learning, learning analytics, finance, data analysis, time series analysis, simulation, and Quasi-Monte Carlo methods.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Maria de Lurdes Vasconcelos Babo e Silva

Nomes de citação

  • Silva, Maria de Lurdes Vasconcelos Babo e
  • Lurdes Babo
  • Babo, Lurdes
  • Babo, L.

Identificadores de autor

Ciência ID
061D-F07E-1BBD
ORCID iD
0000-0001-5090-8736
Google Scholar ID
https://scholar.google.com/citations?user=4ORafVsAAAAJ&hl=pt-PT
Researcher Id
A-6977-2017
Scopus Author Id
57194870912

Endereços de correio eletrónico

  • lbabo@iscap.ipp.pt (Profissional)
  • lbabo@iscap.ipp.pt (Pessoal)

Websites

Domínios de atuação

  • Ciências Exatas - Matemática

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Inglês Utilizador independente (B2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Francês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Espanhol; Castelhano Utilizador independente (B2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B2) Utilizador proficiente (C1)
Português Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Percurso profissional

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2016/07/26 - Atual Professor Adjunto (Docente Ensino Superior Politécnico) Instituto Politécnico do Porto Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
1999/06/07 - 2016/07/25 Professor Adjunto (Docente Ensino Superior Politécnico) Instituto Politécnico do Porto Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
1991/12/06 - 1999/06/07 Assistente (Docente Ensino Superior Politécnico) Instituto Politécnico do Porto Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal

Outras Carreiras

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
1988 - 2006/08/31 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Ministério da Educação, Portugal
Projetos

Projeto

Designação Financiadores
2022/02/01 - Atual MATH-DIGGER - MATHematics DiGital Escape Rooms Erasmus Plus
Em curso
2021/12/01 - Atual PYTHAGORAS
Investigador
Erasmus Plus
Em curso
2019/01/01 - 2019/12/31 Center for Research and Development in Mathematics and Applications
UID/MAT/04106/2019
Universidade de Aveiro, Portugal

Universidade de Aveiro Centro de Investigação e Desenvolvimento em Matemática e Aplicações, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2018/12/01 - 2019/05/31 Sociedade, Escola e Investigação
XXX
Investigador
Câmara Municipal do Porto, Portugal

Instituto Politécnico do Porto Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal

CEOS.PP / ISCAP / P.PORTO, Portugal
Câmara Municipal do Porto
Concluído
2014 - 2015/06 MatActiva – Divulgação de Experiências de Inovação Didática em Matemática com Recurso às Tecnologias
FCT/8213/18/9/2014/S
Investigador
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Babo, Lurdes; Vieira, Isabel; Torres, Cristina; Oliveira, Vera; Azevedo, José; Lopes, Cristina; Mendonça, Jorge. "Quiz Maker Tools: Analysis and Pedagogical Applications". 2022.
    10.21125/edulearn.2022.2352
  2. Mendonça, Jorge; Pinto, Carla; Babo, Lurdes. "Higher Professional Technical Courses: Students’ Profile and Mathematics Self-Concept". 2022.
    10.21125/edulearn.2022.2338
  3. Pinto, Carla M. A.; Babo, Lurdes; Mendonca, Jorge. "Is CoI framework a sign of deep and meaning learning outcomes?". 2022.
    10.1109/educon52537.2022.9766607
  4. Lurdes Babo; Jorge Mendonça; Carla Pinto. "STUDY OF THE SOCIAL, TEACHING AND COGNITIVE PRESENCES IN A HYBRID LEARNING FRAMEWORK". 2021.
    10.21125/iceri.2021.2004
  5. Babo, Lurdes; Mendonca, J.; Babo, L.; Pinto, C.M.A.. "Adaptation to emergency remote teaching by students with distinct ICT backgrounds". 2021.
    10.1109/educon46332.2021.9454019
  6. Babo, Lurdes; Mendonça, Jorge Manuel; Pinto, Carla. "ONLINE MATH COURSES: ADVANTAGES AND OBSTACLES IN AN INFORMATICS BACCALAUREATE". 2021.
    10.21125/inted.2021.0431
  7. Mendonça, Jorge; Pinto, Carla; Babo, Lurdes. "INDUSTRY 5.0 EXPECTATIONS OF ENGINEERING CRITICAL THINKING". Trabalho apresentado em 12th International Conference on Education and New Learning Technologies, 2020.
    Publicado • 10.21125/edulearn.2020.2096
  8. Pinto, Carla; Babo, Lurdes; Mendonça, Jorge. "Is covid-19 shaping our students’ learning process?". 2020.
    10.21125/iceri.2020.0442
  9. Pinto, Carla; Babo, Lurdes; Mendonça, Jorge. "ENGINEERING STUDENTS´ AWARENESS OF THEIR PRESENT AND FUTURE PROFESSIONAL EXPERTISES". 2020.
    10.21125/edulearn.2020.2060
  10. Babo, Lurdes; Pinto, Carla; Mendonça, Jorge; Zannin, Marcelo. "MOTIVATING ENGINEERING STUDENTS TO LEARN MATH: HINTS FROM A CALCULUS COURSE". 2020.
    10.21125/edulearn.2020.2070
  11. Pinto, Carla; Mendonça, Jorge Manuel; Babo, Lurdes. "TRENDS OF ACTIVE-LEARNING TEACHING PRACTICES AMONG ENGINEERING STUDENTS". 2020.
    10.21125/inted.2020.2338
  12. Babo, Lurdes; Azevedo, José; Torres, Cristina; Lopes, Ana Paula; Camilo, Alice; Melo, Fernando; Garcia, Helena. "HOW TWO DIFFERENT LEVEL INSTITUTIONS CAN COOPERATE FOR THE SAME PURPOSE: TO MOTIVATE STUDENTS TO LEARN MATHEMATICS". 2020.
    10.21125/inted.2020.1849
  13. Jorge, M.; Lurdes, B.; Carla, P.. "Skills of bachelor engineering students attending active-learning math courses". 2020.
  14. Pinto, Carla M. A.; Mendonca, Jorge; Babo, Lurdes; Ferreira, M. Herminia. "Assessment practices in higher education: a case study". 2020.
    10.1109/educon45650.2020.9125257
  15. Vieira, Isabel; Lopes, Ana Paula; Lopes, Isabel Cristina; Azevedo, José; Torres, Cristina; Babo, Lurdes. "AN EXPERIMENT WITH ONLINE PRACTICE FOR ASSESSMENT". 2020.
    10.21125/inted.2020.1858
  16. Mendonça, Jorge; Torres, Cristina; Babo, Lurdes. "Preparing Undergraduate Students for Life". 2020.
  17. Babo, Lurdes. "STUDENTS’ PERCEPTIONS ABOUT CONTINUOUS NON-TRADITIONAL ASSESSMENT IN HIGHER EDUCATION". 2019.
    10.21125/inted.2019.1801
  18. Carla Pinto; Jorge Mendonça; Susana Nicola; Lurdes Babo. "IMPACT OF A NEW TEACHING FRAMEWORK FOR MATH COURSES IN HIGHER EDUCATION". 2018.
    10.21125/edulearn.2018.2561
  19. Torres, Cristina; Babo, Lurdes; Mendonça, Jorge. "ENGAGING STUDENTS TO LEARN FORECASTING METHODS". Trabalho apresentado em 10th International Conference on Education and New Learning Technologies, Palma de Maiorca, 2018.
    10.21125/edulearn.2018.2511
  20. Ana Paula Lopes; Maria de Lurdes Babo; José Azevedo; Cristina Torres. "RETHINKING FEEDBACK IN A CONNECTED AGE". 2018.
    10.21125/inted.2018.1245
  21. Ana Paula Lopes; Lurdes Babo; José Azevedo; Cristina Torres. "DATA ANALYSIS AND LEARNING ANALYTICS FOR MEASURE EFFECTS OF GAMIFICATION IN A MATH ONLINE PROJECT". 2017.
    10.21125/inted.2017.1896
  22. Lurdes Babo; José Azevedo; Cristina Torres; Ana Paula Lopes. "FORMATIVE ASSESSMENT IN HIGHER EDUCATION: DETECTION AND IMPROVEMENT ON LEARNING LEVEL". 2017.
    10.21125/edulearn.2017.1187
  23. Jorge Mendonça; Gabriela Gonçalves; Lurdes Babo; Cristina Torres. "A LINEAR REGRESSION AND CORRELATION EXCEL TASK WITH ENGINEERING STUDENTS". 2017.
    10.21125/edulearn.2017.1712
  24. Jose Manuel Azevedo; Cristina Torres; Ana Paula Lopes; Lurdes Babo. "Learning Analytics: A Way to Monitoring and Improving Students' Learning". 2017.
    10.5220/0006390106410648
  25. Lopes, Ana Paula; Babo, Lurdes; Torres, Cristina. "The impact of an online mathematics education project (MATACTIVA) on higher education students". 2015.
  26. Babo, Maria de Lurdes; Silva, Eduarda; Areal, Nelson; babo, lurdes. "Monte Carlo na Avaliação de Opções Americanas". 2013.
  27. Lopes, Ana Paula; Babo, Lurdes; Azevedo, Jose; Torres, Cristina. "INNOVATING MATHEMATICS FOR THE EUROPEAN HIGHER EDUCATION". Valencia, 2011.
    Publicado
  28. Torres, Cristina; babo, lurdes; Azevedo, Jose Manuel; Torres, Cristina Maria Dias Pereira; Babo, Maria de Lurdes; Azevedo, José Manuel Monteiro Lopes. "New challenges in mathematics for the european higher education". 2010.
  29. Babo, Lurdes; Azevedo, Jose Manuel; Torres, Cristina; Lopes, Ana Paula. "Moodle and multiple-choice tests". 2010.
  30. Azevedo, Jose Manuel; Lopes, Ana Paula; babo, lurdes; Torres, Cristina; Azevedo, José Manuel Monteiro Lopes; Babo, Maria de Lurdes. "Multiple-choice tests: a tool in assessing knowledge". 2010.
  31. Torres, Cristina Maria Dias Pereira; Babo, Maria de Lurdes; Azevedo, José Manuel Monteiro Lopes; Lopes, Ana Paula; Torres, Cristina; Babo, Lurdes; Azevedo, Jose Manuel. "Matemática activa - moodle". 2009.
  32. Lopes, Ana; Babo, Lurdes; Azevedo, José; Torres, Cristina. "Using Moodle as a Tool for Learning and Developing Math Skills". Trabalho apresentado em ICMS 2009 – Internacional Conference of Mathematical Sciences, 2009.
  33. Torres, Cristina; Lopes, Ana; Babo, Lurdes; Azevedo, José. "Developing Multiple-Choice Questions on Mathematics,". Trabalho apresentado em International Conference of Education, Research and Innovation, 2009.
  34. Azevedo, José; Torres, Cristina; Lopes, Ana; Babo, Lurdes. "Enhancing Math Skills With Moodle". Trabalho apresentado em International Conference of Education, Research and Innovation, 2009.
  35. Azevedo, Jose; Torres, Cristina; Lopes, Ana Paula; Babo, Lurdes. "How to teach mathematics with MOODLE". Trabalho apresentado em International Conference of Education, Research and Innovation, 2008.
  36. Babo, Lurdes; Azevedo, José Manuel; Lopes, Ana Paula. "The active mathematics project at ISCAP". 2008.
  37. Torres, Cristina; Lopes, Ana Paula; Azevedo, Jose Manuel; babo, lurdes; Torres, Cristina Maria Dias Pereira; Azevedo, José Manuel Monteiro Lopes; Babo, Maria de Lurdes. "O projecto matactiva no ISCAP". 2008.
  38. Lopes, Ana; Babo, Lurdes; Azevedo, José. "Teaching and Learning Mathematics using Moodle". Trabalho apresentado em INTED2008, 2008.
Artigo em revista
  1. Patrick Diliane Cardoso Da Silva; Jorge Manuel Pires Mendonça; Luís Miguel Pereira Gomes; Maria de Lurdes Vasconcelos Babo E Silva. "Decision making under risk: prospect theory approach and cognitive reflection test". Revista de Gestão e Secretariado (Management and Administrative Professional Review) (2023): https://doi.org/10.7769/gesec.v14i7.1832.
    10.7769/gesec.v14i7.1832
  2. Pinto, Carla M. A.; Mendonça, Jorge; Babo, Lurdes; Silva, Francisco J. G.; Fernandes, José L. R.. "Analyzing the Implementation of Lean Methodologies and Practices in the Portuguese Industry: A Survey". Sustainability 14 3 (2022): 1929. http://hdl.handle.net/10400.22/21529.
    Publicado • 10.3390/su14031929
  3. Babo, Lurdes. "E- Assessment with Multiple-Choice Questions: A 5 Year Study of Students’ Opinions and Experience". Journal of Information Technology Education: Innovations in Practice (2020): http://dx.doi.org/10.28945/4491.
    10.28945/4491
  4. Torres, Cristina; Lopes, Ana; Babo, Lurdes; Azevedo, José. "Improving Multiple-Choice Questions". 8 8 (2011): 1-11. https://www.davidpublisher.com/index.php/Home/Article/index?id=11709.html.
    Acesso aberto
Capítulo de livro
  1. Lurdes Babo; Carla M. A. Pinto; Jorge Mendonça; Deolinda M. D. Rasteiro; Cristina M. R. Caridade; Zsolt Lavicza; Eva Ulbrich; et al. "MATHematics DIGital Escape Rooms—Empowering Students". 2023.
    10.1007/978-981-19-6585-2_34
  2. Patrick Silva; Jorge Mendonça; Luís M. P. Gomes; Lurdes Babo. "Cognitive Biases in the Investment Decision Process". 2023.
    10.1007/978-981-19-6585-2_17
  3. Paula Lopes, Ana; Abreu, Anabela; Torres, Cristina; Soares, Filomena Baptista; Vieira, Isabel; Babo, Lurdes; Moreira Silva, Manuel; Silva, Paulino; Pinto, Susana. "MatActiva - divulgação de experiências de inovação didática em matemática com recurso às tecnologias". Gabinete do Secretário de Estado do Ensino Superior, 2015.
Livro
  1. Pinto, C.M.A.; Mendonça, Jorge; Babo, Lurdes; Baleanu, Dumitru. International Conference on Mathematical Analysis and Applications in Science and Engineering - Book of Extended Abstracts. Polytechnic of Porto. School of Engineering. 2022.
    10.34630/20734
Resumo em conferência
  1. Torres, Cristina; Vieira, Isabel; Lopes, Cristina; Monteiro; Ferreira; Bem-Haja. "Identification of potential causes in the number of beneficiaries of social disability pension in small municipalities in the northern region of Portugal". Trabalho apresentado em XXX Meeting of the Portuguese Association for Classification and Data Analysis (JOCLAD 2023), Viana do Castelo, 2023.
    Publicado
  2. Pinto, Carla; Babo, Lurdes; Mendonca, Jorge. "A Emergência do Ensino Online na Perspectiva dos Estudantes". Trabalho apresentado em Fórum Interno PPorto 2021, 2021.
  3. Babo, Lurdes; Silva, Maria Eduarda; Areal, Nelson. "Métodos Quasi-Monte Carlo na simulação de séries temporais". Trabalho apresentado em XXII Congresso Anual da Sociedade Portuguesa de Estatística, 2015.
Tese / Dissertação
  1. Maria de Lurdes Vasconcelos Babo e Silva. "Contributos para a Avaliação de Opções Financeiras". Doutoramento, 2016. https://hdl.handle.net/10216/84529.
Distinções

Outra distinção

2017 Certificate of Merit awarded in "The 3rd e-Learning Excellence Awards"
ACPI - Academic Conferences & Publishing International, Reino Unido