???global.info.a_carregar???
Victor Flores is an Associate Professor and Head of the PhD Programme in Media Art and Communication at Lusófona University in Lisbon. He coordinates the Early Visual Media Lab (EVML) at the CICANT research centre and the Centre of Excellence in Immersive Media Heritage at the FilmEU European University. His research lies at the intersection of digital humanities and historical immersive media, with a particular focus on archival materials and emerging technologies such as Virtual Reality. He is the founder and principal editor of the International Journal on Stereo & Immersive Media and has served as the principal investigator for several research projects on historical immersive media, such as ‘Curiositas: Peeping before Virtual Reality’ funded by FCT [https://curiositas.ulusofona.pt/], ’Decolonising the Panorama of Congo: A Virtual Heritage Artistic Research’ funded by H2020) (https://congopanorama.filmeu.eu) and the ‘Catalogue Raisonné of Carlos Relvas’ Stereoscopic Photography’ funded by CICANT (https://carlosrelvascatalogue.pt). Victor Flores is a member of the executive board of the International Panorama Council. He also participates in the Steering Committee of the WIRE programme of the European University FilmEU. Since 2025, he has been a member of the Marie Sklodowska-Curie Doctoral Network DECADOCS (Decadence for doctoral studies). His latest publication is a co-edited book titled Cosmorama. The Forgotten Medium, with Susana S. Martins (Early Visual Media Lab—CICANT and Art History Institute, 2025).
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Victor Manuel Esteves Flores
Data de nascimento
1973/07/05
Género
Masculino

Nomes de citação

  • Flores, Victor

Identificadores de autor

Ciência ID
FF14-72D4-1AEA
ORCID iD
0000-0002-1094-0851

Endereços de correio eletrónico

  • victor.flores@ulusofona.pt (Profissional)

Telefones

Telefone
  • 217515500 (Profissional)

Moradas

  • Campo Grande, 376, 1749-024, Lisboa, Lisboa, Portugal (Profissional)

Websites

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Ciências da Comunicação

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Inglês Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Francês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C1)
Espanhol; Castelhano Utilizador independente (B1) Utilizador proficiente (C2) Utilizador independente (B1) Utilizador proficiente (C2) Utilizador independente (B1)
Italiano Utilizador independente (B2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B1)
Formação
Grau Classificação
2009
Concluído
PhD in Sciences of Communication, specialty in Communication and Culture (Doutoramento)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
"The Technical Image and The Construction of its Beliefs. Research on the Visual Trust in the Digital Era" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Very Good with Distinction and Praise
1999
Concluído
Sciences of Communication (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
"Form, Anti-Form and Body. The Deconstruction of Aesthetic Modernism by Robert Morris" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Very Good
1995
Concluído
Sciences of Communication (Licenciatura)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
"n/a" (TESE/DISSERTAÇÃO)
15
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2019/01/02 - Atual Investigador principal (carreira) (Investigação) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2009/10/01 - Atual Professor Associado (Docente Universitário) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
1996/09 - 2009 Professor Auxiliar (Docente Universitário) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal

Cargos e Funções

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2025/10 - Atual Executive Board Member International Panorama Council, Suiça
2020/09/01 - Atual Head of PhD Program in Media Arts and Communication Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2020/01/01 - Atual Dirigente de laboratório, instituto, museu, centro ou observatório Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
1999 - 2018 Scientific Coordinator of the Specialization in Arts and Cultural Management Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2012/09/01 - 2015 Director of the 2nd Cycle in Cultural Management and Programming Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2022/01/17 - 2025/01/16 Curiositas: Peeping Before Virtual Reality. A Media Archaeology of Immersion Through VR and the Iberian Cosmoramas
Investigador responsável
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias, Portugal
Em curso
2022/05/04 - 2024/01/03 CONGO VR: Decolonising the Panorama of Congo: A Virtual Heritage Artistic Research
H2020-IBA-SwafS-Support-2-2020, Ref: 101035820
Investigador responsável
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias, Portugal
Concluído
2019/01/01 - 2019/12/31 Carlos Relvas Full 3D. The Stereo Catalogue
UID!CCI!04667!2016
Investigador responsável
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias, Portugal
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias
Concluído

Projeto

Designação Financiadores
2019/05/01 - 2022/12/31 Carlos Relvas: Stereo Raisonné (European Stereo Masters: Carlos Relvas/ Carlos Relvas Full 3D)
Investigador responsável
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias
Concluído
2018/09/01 - 2021/08/31 The Photographic Impulse: The Photographic and Filmic Archive of the Portuguese Geographic and Anthropologic Missions
Investigador
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2013 - 2015 Stereo Visual Culture. The Visual Culture of Portuguese Stereoscopic Photography
Investigador responsável
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Flores, Victor; Susana S. Martins. "Virtual Heritage for Virtual Worlds: Researching the Iberian Cosmoramas". Trabalho apresentado em 13th International Seminar on the Origins and History of Cinema, Girona, 2021.
    Publicado
  2. Flores, Victor. "Involuntary Pseudos. The Untransposed Stereos in The Digital Archives". Trabalho apresentado em Archiving 2019— Digitization, Preservation and Access, Lisboa, 2019.
    Publicado
  3. Flores, Victor. "The Portuguese Photographer Carlos Relvas (1838-1894) and Stereoscopy. The making of the Digital Catalogue Raisonné". Trabalho apresentado em 3rd Conference on History of Photography Research. Stereoscopic and 3D Photography, 19th and 20th Centuries, Zaragoza, 2019.
    No prelo
  4. Flores, Victor. "The Lens Culture in the Digital Imaginary: Noise Transmission". Trabalho apresentado em 5th International Symposium of Interactive Media Design, Istambul, 2007.
    Publicado
Artigo em revista
  1. Flores, Victor. "Imperial Visions on Tour: Cosmoramas, Neoramas, and Eurocentrism in Andorfer’s Grand Optical Gallery". Early Popular Visual Culture — Special Issue ‘Cosmoramas and Other Peep Practices 1800-1880’ (2025):
    Aceite para publicação
  2. Flores, Victor; Saraiva, Beatriz. "Curating Moving Images: Laurent Mannoni on his Archaeology of the Cinema". International Journal on Stereo & Immersive Media, 8 1 (2025): 20-33.
    Acesso aberto • Publicado • https://doi.org/10.60543/ijsim.v8i1.10015
  3. Flores, Victor; Engelen, Leen; King, Linda; Mendes, Ana David. Autor correspondente: Flores, Victor. "The Panorama of Congo: Decolonising Heritage Through Artistic Research.". International Journal on Stereo & Immersive Media, 9 1 (2025): 120-142.
    Acesso aberto • Publicado • https://doi.org/10.60543/ijsim.v9i1.9399
  4. Flores, Victor; Susana S. Martins. "Immersion and Expanded Spectatorships: Notes on a Reinvented Field". Aniki: Portuguese Magazine of the Moving Image 10 1 (2023): 130-137. www.aim.org.pt/aniki.
    Acesso aberto • Publicado
  5. Flores, Victor; Susana S. Martins. "Immersion and Expanded Spectatorships: Notes on a Reinvented Field". Aniki – Portuguese Magazine of the Moving Image 10 1 (2023): 130-137. www.aim.org.pt/aniki.
    Acesso aberto • Publicado
  6. Victor Flores. "Wet Collodion And a Pair of Lenses. Carlos Relvas's Stereoscopic Photography: The Digital Reunion of Negatives and Prints". History of Photography (2021):
    Aceite para publicação • 10.31235/osf.io/6qdj3
  7. Flores, Victor. "The Metrics of Landscape. Stereo fieldwork by Francisco Afonso Chaves and other Portuguese Explorers". Media Archaeology 21 (2018): http://dx.doi.org/10.7238/a.v0i21.3162.
    Publicado • 10.7238/a.v0i21.3162
  8. Flores, V.. "The Animation of The Photographic: Stereoscopy and Cinema. The Experiments of Aurélio da Paz dos Reis". Early Popular Visual Culture 14 1 (2016): 87-106. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84964378413&partnerID=MN8TOARS.
    Publicado • 10.1080/17460654.2015.1124047
  9. Flores, Victor. "Stereo Visual Culture: Between the Documentary and Entertainment". The International Journal of the Image 3 4 (2013): 9-19. http://dx.doi.org/10.18848/2154-8560/cgp/v03i04/44095.
    Publicado • 10.18848/2154-8560/cgp/v03i04/44095
  10. Flores, Victor. "The Post-Photographic in the Technological Arts". Revista Comunicação e Sociedade, «Ecrãs e Ligações Sociotécnicas» 17 (2012):
    Publicado
  11. Flores, Victor. "Issues arising from the current negotiations between the beliefs of the analog and the digital images". Contemporânea. Revista de Comunicação e Cultura 2 1 (2004): 29-48.
    Publicado
Capítulo de livro
  1. Flores, Victor; Martins, Susana S. "Cosmorama: The Forgotten Medium". In Cosmorama: The Forgotten Medium, 8-13. Portugal: Early Visual Media Lab, CICANT, Lusófona University, and Art History Institute, NOVA University Lisbon, 2025.
    Publicado
  2. Flores, Victor. "The first cosmoramas in Lisbon". In Cosmorama: The Forgotten Medium, 16-21. Lisboa, Portugal: Early Visual Media Lab, CICANT, Lusófona University, and Art History Institute, NOVA University Lisbon, 2025.
    Publicado
  3. Flores, Victor. "Thomas Karl Andorfer’s Grand Optical Gallery". In The first cosmoramas in Lisbon, 27-31. Lisbon, Portugal: Early Visual Media Lab, CICANT, Lusófona University, and Art History Institute, NOVA University Lisbon, 2025.
    Publicado
  4. Flores, Victor. "Hubert Sattler’s Cosmorama". In The first cosmoramas in Lisbon, 74-75. Lisbon, Portugal: Early Visual Media Lab, CICANT, Lusófona University, and Art History Institute, NOVA University Lisbon, 2025.
    Publicado
  5. Flores, Victor. "The Mondi Nuovi Showman by Nicolas-Louis-Albert Delerive (c.1755-1818)". In Cosmorama: The Forgotten Medium, 100-101. Portugal: Early Visual Media Lab, CICANT, Lusófona University, and Art History Institute, NOVA University Lisbon, 2025.
    Publicado
  6. Flores, Victor. "After the cosmorama. The Great Virtual Show". In Cosmorama: The Forgotten Medium, 104-106. Portugal: Early Visual Media Lab, CICANT, Lusófona University, and Art History Institute, NOVA University Lisbon, 2025.
    Publicado
  7. Flores, Victor; Martins, Susana S.; Beirão, Sara. "The titles of Iberian cosmoramas and their first geographic visualisation". In Cosmorama: The Forgotten Medium, 104-106. Portugal: Early Visual Media Lab, CICANT, Lusófona University, and Art History Institute, NOVA University Lisbon, 2025.
    Publicado
  8. Flores, Victor; King, Linda. "Exposing Contrasts: a conversation with Matthew G. Stanard on the Panorama of Congo and Belgian Colonial Propaganda". In Panorama and Immersive Media Studies Yearbook. Alemanha: De Gruyter, 2025.
    Aceite para publicação
  9. Flores, Victor. "O Régulo: um arquétipo do poder colonial português | The Régulo: an archetype of Portuguese colonial power". In 100 Olhares. Memórias de uma Guerra — Moçambique 1970. Portugal: Âncora Editores, 2023.
    Publicado
  10. Flores, Victor. "The Lens and The Burin: Transferences. Initial Steps Towards Recognition of Carlos Relvas's Photography". In Carlos Relvas (1838-1894). Rediscovered Views of Portugal. Photography in European Salons. Lisboa, Portugal: Museu Nacional de Arte Contemporânea— Museu do Chiado, 2019.
    Publicado
  11. Flores, Victor. "Stereoscopic Photography in Portugal. Discourses and Practices of a Visual Culture". In The Third Image. Stereo Photography in Portugal, 19-59. Lisbon, Portugal: Documenta, 2019.
    Publicado
  12. Flores, Victor. "The Haptic Interface of 'The Flea' from 'Nos Mondaines'". In The Third Image. Stereo Photography in Portugal. Lisbon, Portugal: Documenta, 2019.
    Publicado
  13. Flores, Victor. "Aspects of The Stereo Gaze". In The Third Image. Stereo Photography in Portugal. Lisbon, Portugal: Documenta, 2019.
    Publicado
  14. Flores, Victor. "Stereoscopic Materialities. The Portuguese Stereoscopic Photography and the need for an Archaeology". In Photograms— Essays on Photography. Lisboa, Portugal: Documenta, 2016.
    Publicado
  15. Flores, Victor. "2.0. Post-Screen Condition". In Post-Screen: Intermittence+Interference. Portugal: Edições Universitárias Lusófonas e Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa, 2016.
    Publicado
  16. Flores, Victor. "The Internet Uses in Portuguese Art Institutions: the Case of Museums and Exhibition Centers". In The Technological Arts and Internet Network in Portugal, 124-129. Lisbon, Portugal: Nova Vega, 2009.
    Publicado
  17. Flores, Victor. "Installation, Site-Specific and Community-Based, the Necessary and Sufficient Genres for a New Public Art?". In Sciences of Communication at the End of the Century. Lisbon, Portugal: Vega Editora, 2002.
    Publicado
Catálogo de exposição
  1. Flores, Victor. A maior imersão em pequeno formato. Jorge Marçal da Silva e o fascínio da Vérascope | The Greatest Immersion in a Small Format.. Arquivo Municipal de Lisboa — Fotográfico, 2023.
  2. Flores, Victor. Dirty Mind (1995), in Luísa Cunha: Works 1992-2022 (republication). MAAT- Museum of Art, Architecture and Technology, 2023.
  3. Flores, Victor; Mendes, Ana David; Tavares, Emília; Pellerin, Denis. Carlos Relvas (1838-1894). Rediscovered Views of Portugal. Photography in European Salons. Museu Nacional de Arte Contemporânea — Museu do Chiado, 2019.
  4. Mendes, Ana David; Flores, Victor; Pellerin, Denis; Tavares, Emília. Carlos Relvas (1838-1894) - Vistas inéditas de Portugal. A Fotografia nos Salões Europeus [Carlos Relvas (1838-1894) - Rediscovered Views of Portugal. Photography in European Salons]. Museu Nacional de Arte Contemporânea - Museu do Chiado, 2019.
  5. Tavares, Emília; Flores, Victor; Mendes, Ana David; Pellerin, Denis. Carlos Relvas 1838-1894: Vistas Inéditas de Portugal, Lisboa: MNAC. DGPC/Museu Nacional de Arte Contemporânea, Lisboa, 2019.
  6. Flores, Victor. The Third Image. Stereoscopic Photography in Portugal and the Desire for 3D. Arquivo Municipal de Lisboa— Fotográfico, 2015.
Edição de livro
  1. Flores, V.; Martins, S., ed(s). Cosmorama. The Forgotten Medium. Lisbon, Portugal: Early Visual Media Lab, CICANT, Lusófona University, and Art History Institute, NOVA University Lisbon. 2025.
    Publicado • Editor
  2. Flores, Victor, ed. The Third Image. Stereo Photography in Portugal. Lisboa, Portugal: Documenta. 2019.
    Publicado
  3. Flores, Victor, ed. Unspoken Dialogues. Lisbon, Portugal: Edições Universitárias Lusófonas e Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa. 2017.
    Publicado • Editor
Edição de número de revista
  1. Flores, Victor. "International Journal on Stereo & Immersive Media,". 9 1 (2025):
    Publicado • https://doi.org/10.60543/ijsim.v9i1.10076 • Editor
  2. Flores, Victor. "International Journal on Stereo & Immersive Media". 8 1 (2024):
    Publicado • https://doi.org/10.60543/ijsim.v8i1.10032 • Editor
  3. Flores, Victor. "International Journal on Stereo & Immersive Media". 7 1 (2023): https://revistas.ulusofona.pt/index.php/stereo/issue/view/856.
    Publicado • Editor
  4. Flores, Victor; Martins, Susana S; Plunkett, John. "Imersão e Experiências de Recepção Expandidas". Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image 10 1 (2023): https://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/issue/view/29.
    Publicado
  5. Flores, Victor. "International Journal on Stereo & Immersive Media". 6 1 (2022): https://revistas.ulusofona.pt/index.php/stereo/issue/view/832.
    Publicado • Editor
  6. Flores, Victor. "International Journal on Stereo & Immersive Media". 5 1 (2021): https://revistas.ulusofona.pt/index.php/stereo/issue/view/807.
    Publicado • Editor
  7. Flores, Victor. "International Journal on Stereo & Immersive Media". 4 1 (2020): https://revistas.ulusofona.pt/index.php/stereo/issue/view/765.
    Publicado • Editor
  8. Flores, Victor. "International Journal on Stereo & Immersive Media". 3 1 (2019): https://revistas.ulusofona.pt/index.php/stereo/issue/view/755.
    Publicado • Editor
  9. Flores, Victor. "Flow and Archive". International Journal of Film and Media Arts 4 1 (2019): https://revistas.ulusofona.pt/index.php/ijfma.
    Publicado • Co-editor
  10. Flores, Victor. "International Journal on Stereo and Immersive Media". Vol. 2 Issues 3-4 (2018): http://revistas.ulusofona.pt/index.php/stereo.
    Publicado • Editor
  11. Flores, Victor. "International Journal on Stereo & Immersive Media". Vol. 1 Issues 1-2 (2017): http://revistas.ulusofona.pt/index.php/stereo.
    Publicado • Editor
  12. Flores, Victor. "Stereoscopic and Immersive Media". International Journal of Film and Media Arts 1 2 (2016): https://revistas.ulusofona.pt/index.php/ijfma/issue/view/670.
    Publicado • Editor
Entrada de dicionário
  1. Flores, Victor. "'Image Theories' and 'Optical Unconscious'". In Critical Dictionary of Art, Image, Language and Culture. Centro de Estudos de Comunicação e Linguagens, Universidade Nova de Lisboa, 2014. http://www.arte-coa.pt.
Livro
  1. Flores, Victor. The Technical Image and its Beliefs. Visual Confidence in the Digital Age. Portugal. 2012.
  2. Flores, Victor. Minimalism and Post-Minimalism. Form, Anti-Form and Body in the work of Robert Morris. Editora Livros Labcom. 2007.
    Publicado
Website
  1. Flores, Victor. Early Visual Media Lab. 2022. https://earlymedialab.ulusofona.pt.
  2. Susana S. Martins; Flores, Victor. CURIOSITAS - Research project on Cosmorama exhibitions in Portugal and Spain during the 19th century. 2022. https://curiositas.ulusofona.pt/.
  3. Flores, Victor. Stereo Visual Culture. 2014. https://stereovisualculture.ulusofona.pt.

Artística / Interpretação

Arte visual
  1. Luz, Filipe Soares Branco da Costa; Flores, Victor; Mendes, Ana David. Carlos Relvas Studio VR — The first photographic studio of Carlos Relvas.
  2. Flores, Victor. Virtual Reality installation 'Panorama of Congo: Historical Context'.
Exposição de curadoria/museu
  1. 2025. "The Cosmorama in Lisbon: Virtual Travelling in the 19th Century".
  2. 2024. "Panorama of Congo. Unrolling the Past with Virtual Reality".
  3. 2018. "Carlos Relvas (1838-1894) — Rediscovered Views of Portugal. Photography in European Salons". In Carlos Relvas (1838-1894) — Rediscovered Views of Portugal. Photography in European Salons.
  4. 2015. "The Third Image. Stereoscopic Photography in Portugal and the Desire for 3D". In The Third Image. Stereoscopic Photography in Portugal and the Desire for 3D.

Outros

Conjunto de dados
  1. Flores, Victor. The Catalogue Raisonné of Carlos Relvas's Stereoscopic Photography. http://www.ulusofona.pt.
  2. Flores, Victor. Stereo Visual Culture database. https://stereovisualculture.ulusofona.pt.
  3. Flores, Victor. Cataloguing of the Collection of Fernando Santana Cardoso, National Archive of Torre do Tombo. https://digitarq.arquivos.pt/details?id=4746486.
Outra produção
  1. Cosmorama: The Great Virtual Show. Virtual Reality Build: "Cosmorama: The Great Virtual Show." Concept, script, and research developed for The Cosmorama: Virtual Travelling in the 19th Century exhibition at the Portuguese Cinematheque, Lisbon (June 28–September 10).. 2025. Flores, Victor; Susana, S Martins.
  2. Report to FCT and EU: Live Interfaces journal. Film EU deliverable. 2024. Sá, Adriana; Flores, Victor.
  3. Involuntary pseudos. The untransposed stereos in the digital archives. 2020. Victor Flores. https://doi.org/10.31235/osf.io/z3eaf.
    10.31235/osf.io/z3eaf
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2025/07/03 Cosmoramas Touring the West. Showmen, World Circuits, and Imperial Genteel Culture 34th International Panorama Council Conference ‘Panoramic and Peep Technologies’
Calouste Gulbenkian Foundation (Lisbon, Portugal)
2025/06/04 Centre of Excellence on Immersive Media Heritage FilmEU Summit
National Academy for Theatre and Film Arts (NATFA) (Sophia, Bulgária)
2024/10/04 The Afterlife of the Panorama du Congo (1913): Decolonial curation of imperial panoramas Panoramas as Memory of the World
International Panorama Council (Lausanne, Suiça)
2024/08/08 Os Cosmoramas Europeus no Brasil. Uma Visão Imersiva e Eurocêntrica do Imperialismo Conferência Internacional Counter-Image 2024/ Visual Culture and Ecological Thinking
Universidade Federal de Santa Catarina, em Florianópolis (Florianópolis, Brasil)
2024/05/23 Hiperarquivos e Património Virtual — Investigar os media ópticos com as colecções da Cinemateca — Museu de Cinema Encontros ANIM
ANIM (Bucelas, Portugal)
2023/09/29 Unveiling the Secrets of the 'Panorama du Congo' 32nd International Panorama Council (IPC) Conference — Panoramas, Immersive Media, and Lost Worlds
International Panorama Council (IPC) (Iowa, Estados Unidos)
2023/09/15 Showing and Trotting the Globe. The Cosmorama, a Lost Media Art Form RE: SOURCE— 10th International Conference on the Histories of Media Art, Science and Technology
Ca' Foscari University (Venice, Itália)
2023/05/31 CONGO VR: Decolonising the Panorama du Congo (1913). A Virtual Heritage Artistic Research FilmEU RIT Summit
Universidade Lusófona (Lisbon, Portugal)
2023/05/11 Curating with Digital Hands : The Carlos Relvas Stereo Raisonné 1st International Encounters on Stereoscopic Photography
Université de Bordeaux - CLEM (Bordeaux, França)
2022/09/15 Decolonising the Panorama du Congo (1913) 31st International Panorama Council (IPC)
International Panorama Council (IPC) (Luxembourg city, Luxemburgo)
2022/07/13 Panorama du Congo: The ‘All-Embracing’ Colonial Propaganda. Decolonising with VR and Artistic Research Counter-Image International Conference
Universidade Nova de Lisboa (Lisbon, Portugal)
2021/11/22 Stereo Mediation in Archives: User Access and Experience A Celebration of Stereoscopic 3D
London Stereoscopic Company (Reino Unido)
2020/09/18 Experiencing and Interpreting Visual Heritage with New Media Ex\\Immersio II Production Practices, Audience Development and Media Cultural Transformation
Hochschule Darmstadt (Dieburg, Alemanha)
2019/11 Digital Environments for Old Media. Building an Online Catalogue for Carlos Relvas’s Stereoviews (1862-1874) Media Evolution / Media Archaeology
Universidade Pompeu Fabra (Barcelona, Espanha)
2019/10/24 The Portuguese photographer Carlos Relvas (1838-1894) and stereoscopy. The making of the Catalogue Raisonné 3rd Conference on History of Photography Research. Stereoscopic or 3D Photography, 19th and 20th centuries
Institución Fernando el Catolico (Zaragoza, Espanha)
2017/11/07 European Stereo Masters: Carlos Relvas (1838-1894) — The Research in a Photographic Archive 1st Iberian Talks on Culture, Heritage and Tourism in the Digital Society
Universidade da Beira Interior (Covilhã, Portugal)
2016 Experimenting, Composing and Commodifying Stereoviews: Aurélio da Paz dos Reis (1862-1931) Colloque Stéréoscopie et Illusion
ENS Louis-Lumière and La Fémis (Paris, França)

Orientação

Título / Tema
Papel desempenhado
Curso (Tipo)
Instituição / Organização
2024/01/15 - Atual Almas Penadas: Gathering in the Centre Square of a Mountain Village a documentary film project on northern Portuguese folklore in a panorama room
Orientador
Media Arts and Communication (Doutoramento)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2023/09/01 - Atual The turning point of the Portuguese Cinema pioneer towards stereoscopy
Orientador
Arte dos Media e Comunicação (Doutoramento)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2022/09/01 - Atual Bioscope, the Bangladeshi peepshow: colonial past, traditional roots and digital media features
Orientador
Arte dos Media e Comunicação (Doutoramento)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2020/09/01 - Atual A curiosidade da Viagem: resgate e processos de apropriação criativa de dispositivos óticos na prática artística contemporânea
Coorientador
Arte Contemporânea (Doutoramento)
Universidade de Coimbra Colégio das Artes, Portugal
2018/09/01 - Atual Pequenas visões do grande mundo: Virtualização da viagem na cultura visual contemporânea
Coorientador
Sciences of Communication (Doutoramento)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2016/09/01 - Atual FOTOGRAFIA E IDENTIDADE CULTURAL. Um estudo da influência da fotografia nos estudos etnográficos e a sua relação com o estabelecimento de identidades culturais na viragem do século XIX para o século XX em Portugal.
Orientador
Sciences of Communication (Doutoramento)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2011/09/01 - 2012 Cultural Programming, collective forces and audiences
Orientador
Cultural Management and Programming (Mestrado)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2011/09/01 - 2012 Alkantara, Associação Cultural
Orientador
Cultural Management and Programming (Mestrado)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2011/09/01 - 2012 A Study for a Theatre Quality Management System
Orientador
Cultural Management and Programming (Mestrado)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2010/09/01 - 2012 Art Studios and Cultural Politics
Orientador
Cultural Management and Programming (Mestrado)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2010/09/01 - 2011 Contemporary Dance and New Technologies
Orientador
Cultural Management and Programming (Mestrado)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2010/09/01 - 2011 Cultural Sponsoring among Portuguese commercial companies
Orientador
Sciences of Communication, Marketing, Advertisement and Public Relations (Mestrado)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2010/09/01 - 2011 Marketing Applications in Culture: Audience Strategies. The case of Cinema-Teatro Joaquim d’Almeida (Montijo)
Orientador
Sciences of Communication, Marketing and Advertising (Mestrado)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2008/09/01 - 2009 Image and Imaginary in Digital Culture. The Role of Digital Image in Redefining the Social Imaginary
Orientador
Design and Visual Culture, (Mestrado)
Universidade Europeia, Portugal

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2025/07/02 - 2025/07/04 Organisation of the 34th International Panorama Council Conference ‘Panoramic and Peep Technologies’, held in Lisbon from 2 to 4 July, and hosted by Lusófona University and the Calouste Gulbenkian Foundation. (2025/07/02 - 2025/07/04)
Conferência (Coorganizador)
Early Visual Media Lab - CICANT, Portugal

Universidade Nova de Lisboa Instituto de História da Arte, Portugal
2024/03/21 - 2024/03/22 Media Arts Back & Forth: FilmEU Doctus Seminar (2024/03/21 - 2024/03/22)
Seminário (Outra)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2023/12/07 - 2023/12/07 Lesson in Film and Media Arts: In Conversation with Repetitive-Loop Machines by Rod Bantjes, St. Francis Xavier University, Nova Scotia. (2023/12/07 - 2023/12/07)
Seminário (Outra)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2023/09/15 - 2023/09/15 Curated Panel: The Cosmorama. Retrieval and Curation of a Lost Media Art Form at the 10th International Conference on the Histories of Media Art, Science and Technology— Re: Source (2023/09/15)
Simpósio (Coorganizador)
Università Ca' Foscari, Itália
2021/02 - 2021/06 Media Lab Talks (online event) (2021/02 - 2021/06)
Conferência (Coorganizador)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2015/09/01 - 2021/06 Organiser of the International Conference on Stereo & Immersive Media (2015/09/01)
Conferência (Presidente da Comissão Organizadora)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2020/11 - 2021/02 Celebration of Stereoscopic 3D Event (online event) (2020/11)
Conferência (Coorganizador)
2015/10/07 - 2020/06/20 Chair of the organizing committee of the International Conference on Stereo & Immersive Media. Photography, Sound and Cinema Research, Lisbon, Portugal (2015, 2016, 2018 and 2020 editions.) The conference has had about 50 participants in each edition. (2015/10/07 - 2020/06/20)
Congresso (Presidente da Comissão Organizadora)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2019/06/15 - 2019/06/16 Conference ‘Photographic Monuments. The Nineteenth-Century Visual Construction of Heritage’, Monument of Batalha, Portugal. Participation of 12 national and international keynotes. (2019/06/15 - 2020/06/16)
Simpósio (Presidente da Comissão Organizadora)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2015/11/11 - 2015/11/11 1st Visual Culture Meeting, Portuguese Association of Communication Sciences (SOPCOM), University of Coimbra. (2015)
Congresso (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade de Coimbra, Portugal

Participação em evento

Descrição da atividade
Tipo de evento
Nome do evento
Instituição / Organização
2022/06/23 - Atual Live Interfaces - Round table moderation with Adriana Sá & Jonas Runa & Gonçalo Gato & Oyvind Brandtsegg
Conferência
Live Interfaces
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2022/07/15 - 2022/07/15 Moderação Painel Arquivos inquietos: luz, trevas, falhas e outras histórias
Conferência
Counter Image International Conference:
Universidade NOVA de Lisboa, Portugal

Júri de grau académico

Tema
Tipo de participação
Nome do candidato (Tipo de grau)
Instituição / Organização
2023/07/13 Do Operacional na Imagem: Contributo para uma Ecologia da Visualidade Maquínica (Projecto de Investigação)
Arguente principal
Philipp Valente Soares Teuchmann (Doutoramento)
Universidade NOVA de Lisboa, Portugal
2023/04/28 La Mirada Óptica. Vistas ópticas y espectáculos visuales en España durante los siglos XVIII y XIX
Arguente principal
Cèlia Cuenca Córcoles (Doutoramento)
Universitat de Barcelona Departament d'Història de l'Art, Espanha
2023/04/19 Social Capital for Action: Let's put Sequeira in its rightful place
Arguente
Nuno Cintra Torres (Doutoramento)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2023/01/17 Sobre a influência da visualização e da participação na cultura visual em rede do século XXI e no concriarão digital de memórias coletivas
Arguente principal
Ana Sofia Velhinho de Sousa (Doutoramento)
Universidade de Lisboa Faculdade de Belas-Artes, Portugal
2022/06/29 Crowdfunding cultural: agentes e práticas de colaboração e intermediação online em Portugal
Arguente principal
Caterina Foà (Doutoramento)
ISCTE Business School, Portugal
2021/12/06 Impressão Lenticular. Autostereoscopic Prints for Advertising
Arguente principal
Davit Bitsadze (Mestrado)
Universidade Europeia, Portugal
2021/10/15 O Mecenato Cultural como Instrumento de Comunicação: o caso Caixa Geral de Depósitos e a Culturgest
Arguente principal
Cármen Zita Batalha Garcia Monereo (Doutoramento)
ISCTE Business School, Portugal
2020/11/02 Fotojornalismo e a guerra civil da Síria: uma análise segundo a perspectiva da Gramática do Design Visual
Arguente principal
Lívia de Almeida Cançado (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
2020/07/01 Entre Colecções: um estudo comparativo das colecções de fotografia do museu de arte moderna de Sâo Paulo e do Museu Calouste Gulbenkian
Arguente principal
Guilherme Marcondes Tosetto (Doutoramento)
Universidade de Lisboa Faculdade de Belas-Artes, Portugal
2020/05/01 Um Punk chamado Ribas. Documentário sobre o músico português João Ribas
Arguente principal
Paulo Miguel Borges Antunes (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2019/12/01 O olhar, a tactilidade e a sua representação em fotografia: superfície, materialidade e codificação
Arguente principal
Ana Teresa de Matos Vicente (Doutoramento)
Universidade de Lisboa Faculdade de Belas-Artes, Portugal
2019/02/18 'Lembranças, souvenirs, recuerdos'. Fotografia e Migração Portuguesa para o Brasil
Arguente principal
Ana Filipa Gandum Ribeiro (Doutoramento)
Universidade NOVA de Lisboa, Portugal
2018 Vulcano
Arguente principal
Maria Leonardo Cabrita (Doutoramento)
Universidade de Lisboa Faculdade de Belas-Artes, Portugal
2018 A paisagem na cidade, da modernidade à contemporaneidade— um exercício curatorial sobre a experiência do lugar urbano
Arguente principal
Joseph Rodrigues (Doutoramento)
Universidade de Lisboa Faculdade de Belas-Artes, Portugal

Arbitragem científica em conferência

Nome da conferência Local da conferência
2022/03/01 - 2022/07/31 Counter-Image International Conference 2022
2016 - 2016 Colloque Stéréoscopie et Illusion [Colloquium Stereoscopy and Illusion] Labex Arts-H2H, ENS Louis-Lumière and La Fémis

Arbitragem científica em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2023/10/01 - Atual Live Interfaces (2975-9943) Lusófona University - Early Visual Media Lab
2017 - Atual Vista, Journal of Visual Culture
2017 - Atual International Journal on Stereo & Immersive Media (2184-1241) Universidade Lusófona
2017 - 2021 International Journal on Film and Media Arts (2183-9271) Universidade Lusófona
2014 - 2015 The International Journal of the Image Common Ground Publishing

Comissão de avaliação

Descrição da atividade
Tipo de assessoria
Instituição / Organização Entidade financiadora
2022/09/01 - Atual FilmEU-FCT PhD scholarships
Membro
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal Fundação para a Ciência e a Tecnologia
2022/12/20 - 2022/12/20 Jury member - Competition for Auxiliar Professor: subject area Conservation and Restoration, emphasis on Conservation and Restoration of Photography, FCT NOVA
Membro
Universidade NOVA de Lisboa Faculdade de Ciências e Tecnologia, Portugal
2019 - 2019 Member of the Reviewing Board of the Art History Journal
Avaliador
Universidade Nova de Lisboa Instituto de História da Arte, Portugal

Consultoria / Parecer

Descrição da atividade Instituição / Organização
2023/04/18 - 2023/08/31 Exhibition Consultant: Jorge Marçal da Silva - The Immersive Dimension Arquivo Municipal de Lisboa, Portugal

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2022/09/01 - Atual Media Arts and Immersion Media Arts and Communication (Doutoramento) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2015/09 - Atual History of Portuguese Photography Fotografia (Licenciatura) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2014 - Atual Social History of Technical Images Ciências da Comunicação (Doutoramento) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2009/09 - Atual Visual Culture Comunicação Aplicada. Marketing, Publicidade e RelaçõesPúblicas (Licenciatura) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
1996/10 - Atual Methodologies of Image Analysis Methodologies of Image Analysis (Licenciatura) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal

Membro de comissão

Descrição da atividade
Tipo de participação
Instituição / Organização
2024/01/01 - Atual Steering Committee of WIRE FilmEU: Widening Innovation and Research Excellence - HORIZON-WIDERA-2023-ACCESS-03
Membro
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2022/10/01 - Atual Board Member of FilmEU RIT: Research | Innovation | Transformation project, European Union GRANT NUMBER: 101035820 - H2020-IBA-SwafS-Support-2-2020.
Membro
2020/02/01 - Atual Member, Research Network: European Network on Immersive Media. Hochschule Darmstadt, University of Applied Sciences, Fachbereich Media/Department of Media, Dieburg, Germany (under implementation).
Membro
Hochschule Darmstadt Medienzentrum, Alemanha
1999 - Atual Member of the Scentific Council of ECATI- School of Communication, Arts and Information Technologies
Membro
Distinções

Outra distinção

2019 Erasmus +, Pompeu Fabra University, Spain.
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2004 PhD Scholarship
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
1996 Master Scholarship
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal