???global.info.a_carregar???
PhD in Communication at the UERJ (Brazil, 2020). Master in Communication at the UFF (Brazil, 2010). Postgraduate in Communication and Image at the PUC-Rio (Brazil, 2008). Graduate in Cinema at the UNESA (Brazil, 2006). Between 2009 and 2016, I was a associate professor in Film, Visual Arts and Communication courses. In 2018, I won a CAPES scholarship to do my doctoral internship at the Department of Art History and Cinematographic Studies at the Université de Montréal, between August 2018 and July 2019. My main research and teaching interests focus around the theories of cinema and communication, with emphasis on the following themes: archival images, documentary, cyberculture, audiovisual language.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Gabriel Malinowski

Nomes de citação

  • Malinowski, Gabriel

Identificadores de autor

Ciência ID
E51C-46C0-019D
ORCID iD
0000-0003-2782-0589

Telefones

Telemóvel
  • (+5511) 932906156 (Pessoal)

Domínios de atuação

  • Humanidades - Artes - Estudos de Cinema, Rádio e Televisão

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C1)
Francês Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Espanhol; Castelhano Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C2) Utilizador independente (B2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Formação
Grau Classificação
2016/02/02 - 2020/04/28
Concluído
Communication (Doctor of Philosophy)
Especialização em Communication technologies and culture
Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brasil
"Montages from the public and the private in the audiovisual archive: Historical imagination and culture of the fragment based on Carlos Nader films" (TESE/DISSERTAÇÃO)
2008/02/03 - 2010/04/05
Concluído
Communication (Master)
Universidade Federal Fluminense, Brasil
"The amateur images of Virginia Tech in three contemporary scenes" (TESE/DISSERTAÇÃO)
2007/02/01 - 2008/09/02
Concluído
Communication and Image (Postgraduate Certificate)
Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Brasil
"Critical, theoretical and author relations in the cinematographic practice of Glauber and Godard" (TESE/DISSERTAÇÃO)
2004/02/02 - 2006/12/02
Concluído
Cinema (Bachelor)
Universidade Estácio de Sá, Brasil
Percurso profissional

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2015/04/02 - 2016/03/02 Professor Associado (Docente Universitário) Faculdade de Tecnologia Infnet Rio de Janeiro, Brasil
2014/02/02 - 2016/02/02 Professor Associado (Docente Universitário) Universidade Veiga de Almeida, Brasil
2011/06/02 - 2013/04/04 Professor Associado (Docente Universitário) Centro Universitário Geraldo Di Biase, Brasil
2009/02/02 - 2013/03/04 Professor Associado (Docente Universitário) Centro Universitário de Barra Mansa, Brasil
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2017/02/02 - 2020/03/03 Technological Cultures: Medialities, Materialities, Temporalities
Bolseiro de Doutoramento
Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brasil
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
Produções

Publicações

Artigo em revista
  1. Malinowski, Gabriel. "A Paixão de JL: the variation of scale and the reprogramming of history". Significação (2022): https://www.revistas.usp.br/significacao.
    Submetido
  2. Malinowski, Gabriel. "The public and the private in the compilation film". Famecos (2021): https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/index.
    Submetido
  3. Malinowski, Gabriel. "Television and presence: materialities in the consumption of the Globo channel and the Globo Play platform". (2019): https://periodicos.ufpb.br/index.php/tematica/article/view/47971/27832.
    Publicado
  4. Malinowski, Gabriel. "Ato, Atalho e Vento: pathos formula in history of cinema". Revista Galáxia (2018): https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/34403.
  5. Malinowski, Gabriel. "I'll take a train in technicolor: perception, technology and color imagination". CIBERLEGENDA (2017): http://ppgcine.cinemauff.com.br/wp-content/uploads/2019/03/C-LEGENDA_2017_02.pdf.
    Publicado
  6. Malinowski, Gabriel. "The archive and death in contemporary Brazilian documentary: A Paixão de JL and Elena". DOC ON-LINE: REVISTA DIGITAL DE CINEMA DOCUMENTARIO (2017): http://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/index.php/doc/article/view/155.
    Publicado
  7. Malinowski, Gabriel. "The crowd on Twitter: creating memes with photo appropriation". Revista Sísifo (2017): http://www.revistasisifo.com/2017/05/a-multidao-no-twitter-criacao-de-memes.html.
    Publicado
  8. Malinowski, Gabriel. "Two variations in Eduardo Coutinho: Editing and time transformation in documentary film". Revista Trama (2016): http://periodicos.estacio.br/index.php/trama/article/viewArticle/2928.
    Publicado
  9. Malinowski, Gabriel. "Electric body, vibrant images: spectators in the contemporary media scene". Mediação (2015): http://revista.fumec.br/index.php/mediacao/article/view/2714.
    Publicado
  10. Malinowski, Gabriel Gesualdi. "Live, film, send: vigilant work or the amateur's biopolitics in the Virginia Tech shooting". Revista Contracampo 22 (2011): 204. http://dx.doi.org/10.22409/contracampo.v0i22.59.
    Publicado • 10.22409/contracampo.v0i22.59
  11. Malinowski, Gabriel. "The amateur images of Cho: pitfalls of subjectivity in contemporary technoculture". Contemporânea (2010): https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/contemporanea/article/view/972.
    Publicado
  12. Malinowski, Gabriel. "Criticism and authorism - an Analysis of Making Cinema in Glauber and Godard". Crítica Cultural (2008): http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/116/126.
    Publicado
Capítulo de livro
  1. Malinowski, Gabriel. "The man with a camera (digital)". In XI ESTUDOS DE CINEMA E AUDIOVISUAL SOCINE. 2010.
    Publicado
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2019/03/03 La frontière des archives dans le cinema de Carlos Nader: entre le public et le privé. Graduate Student Colloquium 2019
Carleton University (Ottawa, Canadá)
2018/12/20 La frontière des archives dans le cinéma de Carlos Nader: (auto) biographie et (micro) histoire Poétique des archives
Université de Montréal (Montréal, Canadá)
2017/09/05 Ato, atalho e vento: as fórmulas de pathos na história do cinema INTERCOM
Universidade Positivo (Curitiba, Brasil)
Distinções

Outra distinção

2018 Sandwich Doctorate Scholarship
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, Brasil
2016 Doctoral Scholarship
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, Brasil