???global.info.a_carregar???
Completed the PhD in Translation and Language Sciences in 2020 at Universitat Pompeu Fabra, with an exceptional PhD thesis award. She is currently working as a junior researcher at CIDTFF, University of Aveiro under the individual CEEC scholarship. In total she published 10 articles in high-esteemed journals together with 5 book chapters. Her topic of research interest are: informal learning, online identity building, digital literacy, collaborative writing, and fan studies.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Liudmila Shafirova

Nomes de citação

  • Shafirova, Liudmila

Identificadores de autor

Ciência ID
CA11-53F5-50BA
ORCID iD
0000-0003-3743-2029
Google Scholar ID
https://scholar.google.com/citations?user=rTW-SKAAAAAJ&hl=ca
Researcher Id
ABH-9418-2020
Scopus Author Id
57193712255

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Ciências da Educação
  • Humanidades - Línguas e Literaturas - Linguística

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Russo (Idioma materno)
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Espanhol; Castelhano Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Português Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1)
Formação
Grau Classificação
2016/10 - 2020/07
Concluído
PhD in Translation and Language Sciences (Doctor of Philosophy)
Especialização em Language Sciences
Universitat Pompeu Fabra, Espanha
"Identity building and language learning opportunities in a brony fandom" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Excellent, cum laude
2019/01 - 2019/04
Concluído
Teaching Russian as a Foreign language (Postgraduate Certificate)
Moskovskij gosudarstvennyj universitet imeni M V Lomonosova, Rússia
2015/10 - 2016/07
Concluído
Master in Discourse Studies: Communication, Society and Learning (Master)
Especialização em Linguistics
Universitat Pompeu Fabra, Espanha
"Learning Russian Online: Perspective of the students" (TESE/DISSERTAÇÃO)
9,3 from 10
2013/01 - 2013/11
Concluído
Comunication and education (Master)
Especialização em Communication
Universitat Autònoma de Barcelona, Espanha
10 from 10
2008/09 - 2012/06
Concluído
Sociology and Social Anthropology (Bachelor)
Sankt-Peterburgskij gosudarstvennyj universitet Fakul'tet sociologii, Rússia
4,9 from 5
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2023/08/16 - 2029/08/15 Investigador (Investigação) Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
2021/10 - 2023/08/15 Pós-doutorado (Investigação) Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
2020/11 - 2021/07 Pós-doutorado (Investigação) Universitat Pompeu Fabra, Espanha
Universitat Pompeu Fabra, Espanha
2017/04 - 2020/08 Investigador (Investigação) Universitat Pompeu Fabra, Espanha
Universitat Pompeu Fabra, Espanha
2016/03 - 2016/06 Assistente de Investigação (carreira) (Investigação) Universitat Pompeu Fabra, Espanha
Universitat Pompeu Fabra, Espanha
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2023/11/01 - Atual OralGrab. Grabar vídeos y audios para ensenyar y aprender
PID2022-141511NB-100
Bolseiro de Cientista Convidado
Gobierno de España Ministerio de Ciencia e Innovación
Em curso
2022/08 - Atual DEFINERS: Digital language learning of language teachers
TED2021-129984A-I00
Bolseiro de Cientista Convidado
Gobierno de España Ministerio de Ciencia e Innovación
2020/11 - Atual ForVid: Video as a language learning format in and outside schools
Investigador Pós-doutorado
Universitat Pompeu Fabra, Espanha
Gobierno de España Ministerio de Ciencia e Innovación
Em curso
2020 - 2023 DiCe.Lang: Educação para a Cidadania Digital e Aprendizagem de Línguas Estrangeiras
2020-1-DE01-KA203-005712
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
Erasmus
2016/11 - 2018/03 Defandom: The fandom in the Spanish youth
Bolseiro de Doutoramento
Universitat Pompeu Fabra, Espanha
Centro Reina Sofía Adolescencia y Juventud
Concluído
2016/10 - 2017/12 Digital Identities and Cultures in Language Education (ICUDEL)
Bolseiro de Doutoramento
Universitat Pompeu Fabra, Espanha
Gobierno de España Ministerio de Ciencia e Innovación
Concluído
2016/03 - 2016/06 Creation and development of articles in Wikipedia as a pedagogical practice (Creación y ampliación de artículos en la Wikipedia como herramienta docente y de evaluación)
Bolseiro de Mestrado
Universitat Pompeu Fabra, Espanha
Universitat Pompeu Fabra
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em revista
  1. Liudmila Shafirova; Maria Helena Araújo e Sá. "Fostering future educators’ plurilingual, learning, and algorithmic awareness of social media use". Language and Intercultural Communication (2025): https://doi.org/10.1080/14708477.2025.2456854.
    10.1080/14708477.2025.2456854
  2. Liudmila Shafirova; Maria Helena Araújo e Sá. "Students making videos on social media: exploring the potential of online videos for language learning". Texto Livre (2024): https://doi.org/10.1590/1983-3652.2024.51663.
    10.1590/1983-3652.2024.51663
  3. Liudmila Shafirova; Daniel Cassany. "Challenges of introducing video production tasks into the classroom". Technology, Pedagogy and Education (2023): https://doi.org/10.1080/1475939X.2023.2271931.
    10.1080/1475939X.2023.2271931
  4. Liudmila Shafirova; Maria Helena Araújo e Sá. "Multilingual encounters in online video practices: the case of Portuguese university students". International Journal of Multilingualism (2023): https://doi.org/10.1080/14790718.2023.2205142.
    10.1080/14790718.2023.2205142
  5. Shafirova, Liudmila; Daniel Cassany. Autor correspondente: Daniel Cassany. ""Ya está! Me pongo a filmar": Vídeos para aprender en clase". Signos 54 107 (2021): 893-918. https://scielo.conicyt.cl/pdf/signos/v54n107/0718-0934-signos-54-107-893.pdf.
    Acesso aberto • Publicado
  6. Liudmila Shafirova; Kristiina Kumpulainen. "Online collaboration and identity work in a brony fandom: Constructing a dialogic space in a fan translation project". E-Learning and Digital Media (2021): 1-21. https://doi.org/10.1177/2042753020988920.
    Publicado • 10.1177/2042753020988920
  7. Liudmila Shafirova; Daniel Cassany; Carme Bach. "Transcultural literacies in online collaboration: a case study of fanfiction translation from Russian into English". Language and Intercultural Communication 20 6 (2020): 531-545. https://doi.org/10.1080/14708477.2020.1812621.
    Acesso aberto • Publicado • 10.1080/14708477.2020.1812621
  8. Shafirova, L.; Cassany, D.; Bach, C.. "From "newbie" to professional: Identity building and literacies in an online affinity space". Learning, Culture and Social Interaction 24 (2020): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85077062814&partnerID=MN8TOARS.
    Acesso aberto • Publicado • 10.1016/j.lcsi.2019.100370
  9. Shafirova, L.; Cassany, D.. "Bronies learning English in the digital wild". Language Learning and Technology 23 1 (2019): 127-144. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85063568909&partnerID=MN8TOARS.
    Acesso aberto • Publicado • 10.125/44676
  10. Shafirova, Liudmila; Daniel Cassany. "Aprendiendo idiomas en línea en el tiempo libre". Reset: Revista de estudios socioeducativos 5 (2017): 49-62. https://repositori.upf.edu/bitstream/handle/10230/36465/Cassany_resed_apre.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
    Acesso aberto • Publicado
  11. Shafirova, Liudmila; Daniel Cassany. "Samostoyatelnoe russkogo yazuka s novumi tehnologiayami: perspectiva ispanskih studentov. Informal learning of Russian language with online resources: spanish learners' perspective". Russky yazuk za rubejom 2 (2017): 104-109. https://www.elibrary.ru/item.asp?id=29073856.
    Acesso aberto • Publicado
  12. Gómez, D.S.; Shafirova, L.. "Conversación en WhatsApp: aprendizaje y colaboración en lengua franca". Bellaterra Journal of Teaching and Learning Language and Literature 9 4 (2016): 23-40. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85016026269&partnerID=MN8TOARS.
    Publicado • 10.5565/rev/jtl3.669
Artigo em revista (magazine)
  1. Shafirova, Liudmila; Araújo e Sá, Maria Helena. Autor correspondente: Shafirova, Liudmila. "(H)À Educação: Como 'Netflix e chill' podem transformar a aprendizagem de línguas", Diário de Aveiro, 2022
  2. Shafirova, Liudmila; Araújo e Sá, Maria Helena. Autor correspondente: Shafirova, Liudmila. "(H)À Educação: Como 'Netflix e chill' podem transformar a aprendizagem de línguas. | (H)À Educação: How 'Netflix and chill' can transform language learning", Diário de Aveiro, 2022
Capítulo de livro
  1. Vazquez-Calvo, Boris; Shafirova, Liudmila; Zhang, Leticia Tian. Autor correspondente: Vazquez-Calvo, Boris. "The Phenomenon of Fan Translation: Mapping the Territory". In The Routledge Handbook of Translation and Young Audiences, editado por M. Borodo; J. Díaz-Cintas, 403-415. Routledge, 2025.
    Publicado
  2. Boris Vazquez-Calvo; Shafirova, Liudmila; Leticia Tian Zhang. "Language learning on TikTok through an autoethnographic exploration of hashtags in Chinese, Italian, and Russian". In Identity, Multilingualism and CALL, Calico book series, editado por Kessler G.; Klimanova L. Sheffield, Reino Unido: Equinox, 2022.
    Em revisão
  3. Daniel Cassany; Boris Vázquez-Calvo; Shafirova, Liudmila; Leticia Tian Zhang. "El hablar desde la didáctica: las destrezas comunicativas". In Manual de lingu¨ística del hablar, 783-804. Berlin, Alemanha: De Gruyter, 2021.
    Publicado
  4. Shafirova, Liudmila. "Dibujos animados: bronies, otakus y The Simpson". In El fandom en la juventud española, editado por Daniel Cassany, 101-129. Madrid, Espanha: Centro Reina Sofía para la Juventud y la Infancia, 2019.
    Publicado
  5. Boris Vazquez-Calvo; Shafirova, Liudmila; Leticia Tian Zhang; Daniel Cassany. "An overview of multimodal fan translation: fansubbing, fandubbing, fan translation of games, and scanlation". In n Insights into Audiovisual and Comic Translation. Changing Perspectives on Films, Comics and Video Games, editado por María del Mar Ogea Pozo; Francisco Rodríguez Rodríguez, 191-213. Cordoba, Espanha: UCO Press, 2019.
    Publicado
  6. Shafirova, Liudmila. "Aprender una lengua extranjera en línea". In Prácticas de lectura y escritura en la era digital, editado por Denise Hernández y Hernández; Daniel Cassany; Rocío López González, 171-193. Córdoba, Argentina: Editorial Brujas, 2018.
    Publicado
Livro
  1. Simões, Ana Raquel; Andrade, Ana Isabel; Moreira, António; Oliveira, David; Cabrita, Isabel; Martins, Filomena; Moreira, Gillian; et al. DiCE: lang teacher training package: multilingual guide. UA Editora. 2023.
    Publicado
  2. Shafirova, Liudmila; Araújo e Sá, Maria Helena. Autor correspondente: Shafirova, Liudmila. Plurilingual approach in using videos in the classroom and beyond. Aveiro, Portugal: UA Editora. 2023.
    Publicado
Tese / Dissertação
  1. Shafirova, Liudmila. "Identity building and language learning opportunities in a brony fandom". Doutoramento, Universitat Pompeu Fabra, 2020. https://84.88.27.106/handle/10803/669341.
  2. Shafirova, Liudmila. "Aprender ruso en línea: perspectiva de los estudiantes". Mestrado, Universitat Pompeu Fabra, 2016. https://repositori.upf.edu/bitstream/handle/10230/27814/Shafirova_2016.pdf?sequence=1.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2024/11/28 Plurilingual awareness development through digital linguistic landscapes in the language classroom IALIC 2024
University of Bordeaux (Bordeaux, França)
2024/08/27 Social Media, Linguistic diversity and Language Learning: Bridging Activity at University Level ECER 2024
(Nicosia, Chipre)
2024/03/21 Preservice language teachers, language diversity, and technology use MoMM Conference
(online, Alemanha)
2023/08/21 Bridging TV shows and Online Videos Watching Practices to Language Awareness and Multiliteracies in a University Classroom ECER 2023
University of Glasgow (Glasgow, Reino Unido)
2023/04/17 Multimodality and Plurilingual Computer-Assisted Language Education: Bibliographic Review The Second Language Multimodal Literacies symposium (L2ML)
The university of Arizona (Arizona, Estados Unidos)
2022/11/24 Portuguese university students’ video practices and plurilingual competence nternational conference Digital Citizenship, Digital Wilds and Language Learning & Teaching
University of Salzburg (Salzburg, Áustria)
2022/11/17 Plurilingualism and audiovisual communication in foreign language learning and teaching ACEDLE 2022
University of Aveiro
2022/09/07 Plurilingual competence and multimodal communication: in-class and out-of-class language learning and teaching IALIC 2022
University of Lisbon (Lisbon, Portugal)
2022/07/07 Portuguese university students language awareness in multilingual video consumption ALA: Language Awareness
Faculdade de Arquitetura, Artes, Comunicação e Design – Câmpus de Bauru of the Universidade Estadual Paulista (Brasil)
2021/04/28 Enseñar e aprender: ruso, chino e italiano en TikTok Comunicación y Pensamiento: La revolución de los prosumers: youtubers e instagrammers.
Grupo Comunicar (Online, Espanha)
2021/03/29 Multilingual language learning practices in the digital wild: Russian and English #YouthMediaLife 2021
University of Vienna (Vienna, Áustria)
2020/12/15 Etnografía digital como un método de investigar las literacidades en línea Máster Oficial Investigación en Educación
Universitat Autònoma de Barcelona (Barcelona, Espanha)
2020/12/07 Cultural and ideological discourses in #learnchinese videos and comments on TikTok TikTok Cultures in the Asia Pacific Symposium
Curtin University (Curtin, Austrália)
2020/12/03 Language Education in Russia: school system and new developments in Russian as a Foreign Language 1st International Seminar of the Global Language Education Series
Universidad Autónoma de Madrid (Madrid, Espanha)
2020/11/26 Doing ethnographic research on writing in online communities Master Erasmus Mundus Children's Literature, Media and Culture
Universitat Autònoma de Barcelona (Barcelona, Espanha)
2020/10/19 Three research inspired ways to bridge informal L2 digital literacies and telecollaboration L2DL 2020: Critical Transnational Dialogue and Virtual Exchange
University of Arizona (Arizona, Estados Unidos)
2019/11/07 Transcultural identities and literacies in fan translation projects International Conference on Intercultural Learning in the Digital Age: Building up Telecollaborative Networks
SILVA research group, University of Valencia (Valencia, Espanha)
2019/09/19 Localising the other: Perspectives from Chinese fansubbers and Russian-speaking fandubbers Translation in Transition 4
Universitat Pompeu Fabra (Barcelona, Espanha)
2019/06/20 From a newbie to a professional crafter: identity and foreign literacy development of a brony fan AMODE, Approaches to Multimodal Digital Environments: from theories to practices
Project: Integrating multimodal digital literacy and English for international communication (Rome, Itália)
2019/03/19 Acercamiento etnográfico al aprendizaje informal en línea: el caso de comunidad brony XXIII Jornadas Interuniversitàries de Didàctica de la Llengua i la Literatura
Universitat Pompeu Fabra (Barcelona, Espanha)
2018/06/20 Masha and the Bear as one of the resources for out-of-class learning of Russian The International Conference on Russian Studies
Universitat de Barcelona (Barcelona, Espanha)
2018/03/22 Collaborative and informal learning in a brony fandom Transmedia Literacy
Universitat Pompeu Fabra (Barcelona, Espanha)
2017/06/28 Bronies y haters en la construcción de la nueva masculinidad en el fandom de dibujos animados III Simposi Internacional EDiSo, Desigualtats i nous discursos socials
EDiSo, Asosiación de Estudios sobre Discurso y Sociedad (Barcelona, Espanha)
2016/11/25 Learning Russian as a fan of cartoons IALIC, Bridging across Languages and Cultures in Everyday Lives
IALIC (Barcelona, Espanha)

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2023/11/08 - 2023/11/08 Organization and participation in a seminar Cafe com CEEC. It was focused on giving information about the process of applying to Individual grant of CEEC. (2023/11 - 2023/11)
Seminário (Coorganizador)
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal

Participação em evento

Descrição da atividade
Tipo de evento
Nome do evento
Instituição / Organização
2018/04/16 - 2018/04/20 Participation in a PhD course on Digital Ethnography
Outro
PhD course on Digital Ethnography
Aarhus Universitet, Dinamarca

Arbitragem científica em conferência

Nome da conferência Local da conferência
2022/12/14 - 2022/12/16 ICEduTech

Comissão de avaliação

Descrição da atividade
Tipo de assessoria
Instituição / Organização Entidade financiadora
2022 - 2023 5ª Edição do Concurso nacional Kamishibai Plurilingue subordinado ao tema "Este lugar que tanto amo" / 5th edition of the national Kamishibai Plurilingual Competition on the theme "Este lugar que tanto amo" (Comissão avaliadora / Evaluation committee) Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
2021 - 2022 4ª Edição do Concurso nacional Kamishibai Plurilingue subordinado ao tema "Quem são os nossos vizinhos?" / 4th edition of the national Kamishibai Plurilingual Competition on the theme "Quem são os nossos vizinhos?" (Comissão avaliadora / Evaluation committee)
Avaliador
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2024/09/01 - 2025/06/20 Intervention Projects in Schools (Projetos de Intervenção Educacional III (PIE 3)) (Projetos de Intervenção Educacional III (PIE 3) (Bacharelato) Universidade de Aveiro, Portugal
2024/10/10 - 2024/10/10 Online videos, Linguistic Diversity and Language Learning (Invited lecturer) Teaching French as a foreign language (Magister) Le Mans Université, França
2024/10/08 - 2024/10/08 Online videos, Linguistic Diversity and Language Learning (Invited lecturer) English Studies (Bachelor) Le Mans Université, França
2023/10/11 - 2023/10/11 From informal to formal language education (Invited lecturer) Teaching English in the 3rd cycle of Basic Education and in Secondary Education (Mestrado) Universidade de Coimbra, Portugal
2023/07/10 - 2023/07/14 17ª Academia de Verão da Universidade de Aveiro / 17th Summer Academy at the University of Aveiro (Monitor científico / Scientific monitor) (Ensino básico 3º ciclo) Universidade de Aveiro, Portugal
2023/06/28 - 2023/06/28 Workshop Methodological Insights: Participatory Approach within Ethnography in Education EERA Summer School (Doutoramento) Universidade do Porto, Portugal
2023/04/19 - 2023/04/19 Multiplier event of Dice.Lang project - Education for digital citizenship in foreign language learning for in-service language teachers (formadora / trainer) (Outros) Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
2022/07/11 - 2022/07/15 16ª Academia de Verão da Universidade de Aveiro / 16th Summer Academy at the University of Aveiro (Monitor científico / Scientific monitor) (Ensino básico 2º ciclo) Universidade de Aveiro, Portugal
2021/12/13 - 2021/12/13 From informal to formal language education (Invited lecturer) English Didactics and Curricular Development Universidade de Aveiro, Portugal
2019/10 - 2019/12 Language, Community and Ideology Language, Community and Ideology (Bachelor) Universitat Pompeu Fabra, Espanha
2019/03 - 2019/06 Language Pedagogy Language Pedagogy (Bachelor) Universitat Pompeu Fabra, Espanha
2018/01 - 2019/06 Case Study: Language and Education Language and Education (Bachelor) Universitat Pompeu Fabra, Espanha
2017/10 - 2017/12 Case Study: Language and Society Case Study: Language and Society (Bachelor) Universitat Pompeu Fabra, Espanha

Expedição científica

Descrição da atividade Instituição / Organização
2024/04/29 - 2024/05/03 Erasmus Plus Training Mobility Universität Hamburg, Alemanha
2018/09 - 2018/12 Pre-doctoral research stay in research group LECI. Supervised by Prof. Kumpulainen. Helsingin yliopisto, Finlândia

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2022 - 2023 ALA - Language Awareness Association Member

Outro júri / avaliação

Descrição da atividade Instituição / Organização
2024/06/06 - 2024/06/11 Parte do juro do 6o Concurso kamishibai plurilíngue intitulado "Sozinhos vamos mais depressa, juntos vamos mais longe!"/Part of the jury of the 6th Multilingual Kamishibai Contest titled 'Alone we go faster, together we go further! Universidade de Aveiro, Portugal

Revisão ad hoc de artigos em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2022 - Atual Frontiers of Education
2021 - Atual E-Learning and Digital Media Sage
2021 - Atual Language Learning & Technology
2020 - Atual Language and Intercultural Communication Taylor and Francis
Distinções

Prémio

2023 Extraordinary doctorate award
Universitat Pompeu Fabra, Espanha
2020 International Doctorate Label
Universitat Pompeu Fabra, Espanha
2020 PhD Cum Laude
Universitat Pompeu Fabra, Espanha