Identificação
            Identificação pessoal
- Nome completo
- Pedro Simão Oliveira Mendes
Nomes de citação
- Pedro S. Mendes
- Mendes, Pedro Simão
- Pedro Simão Mendes
Identificadores de autor
- Ciência ID
- C51E-E3EC-4708
- ORCID iD
- 0000-0001-5011-6579
Endereços de correio eletrónico
- pedro.simao.mendes@iscte-iul.pt (Profissional)
Websites
- https://www.linkedin.com/in/psomendes/ (Rede social)
- https://www.researchgate.net/profile/Pedro-Mendes-35 (Rede social)
- https://ciencia.iscte-iul.pt/authors/pedro-mendes/cv (Profissional)
Domínios de atuação
- Ciências Sociais - Psicologia
Idiomas
| Idioma | Conversação | Leitura | Escrita | Compreensão | Peer-review | 
|---|---|---|---|---|---|
| Português (Idioma materno) | |||||
| Inglês | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) | 
| Francês | Utilizador elementar (A1) | Utilizador independente (B1) | Utilizador elementar (A1) | Utilizador independente (B1) | |
| Alemão | Utilizador elementar (A1) | Utilizador elementar (A1) | Utilizador elementar (A1) | Utilizador elementar (A1) | 
Formação
            | Grau | Classificação | |
|---|---|---|
| 2023/04/17 - 2023/10/31 Concluído | Specialization in Innovation and Digital Creativity (Curso de Especialização Tecnológica) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal Escola de Tecnologias Inovação e Criação, Portugal | 17 | 
| 2017/02/01 - 2021/05/21 Concluído | Psicologia Básica (PhD in Basic Psychology) (Doutoramento) Especialização em Sem especialidade Universidade do Minho, Portugal "(Meta)memory: Effects of word frequency on judgments of learning and recall" (TESE/DISSERTAÇÃO) | Aprovado com Muito Bom | 
| 2015/07/21 Concluído | Psicologia (Master's in Psychology) (Mestrado) Especialização em Sem especialização Universidade do Minho, Portugal "Testing effect on a college course: examining test format and repeated questioning" (TESE/DISSERTAÇÃO) | 16 valores | 
| 2014/09 - 2014/12 Concluído | Psychologie des Processus Neurocognitifs et Sciences Affectives (Master Degree) (Master) Especialização em Psicologia dos Processos Neurocognitivos e Ciências Afetivas Université de Lille UFR de Psychologie, França "Testing effect on a college course: examining test format and repeated questioning" (TESE/DISSERTAÇÃO) | 17 (très bien) | 
Percurso profissional
            Docência no Ensino Superior
| Categoria Profissional Instituição de acolhimento | Empregador | |
|---|---|---|
| 2021/09/01 - 2022/08/31 | Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) | Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal | 
| Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal | ||
| 2021/02/15 - 2021/08/31 | Assistente (Docente Universitário) | Grupo Lusófona, Portugal | 
| Universidade Lusófona do Porto Faculdade de Psicologia Educação e Desporto, Portugal | 
Outros
| Categoria Profissional Instituição de acolhimento | Empregador | |
|---|---|---|
| 2022/09/01 - Atual | Junior Researcher conducting Science Communication Managment | ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Intervenção Social, Portugal | 
| ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Intervenção Social, Portugal | ||
| 2021/09/01 - 2022/08/31 | Scientific, organizational and administrative collaborator of the project AaZ - Ler melhor, saber mais, with students with reading and writing problems | Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal | 
Projetos
            Bolsa
| Designação | Financiadores | |
|---|---|---|
| 2017/02/01 - 2021/03 | (Meta)memory: Effects of word frequency on judgments of learning and recall PD/BD/128460/2017 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia Concluído | 
Produções
            Publicações
| Artigo em revista | 
 | 
Atividades
            Apresentação oral de trabalho
| Título da apresentação | Nome do evento Anfitrião (Local do evento) | |
|---|---|---|
| 2025/04/10 | Uma análise FOFA à comunicação de ciência do Iscte | SciComPt Congresso 2025 Rede SciComPt (Funchal, Portugal) | 
| 2025/04/10 | Projeto para avaliar perceções sobre Escape Rooms na Comunicação de Ciência | SciComPt Congresso 2025 Rede SciComPt (Funchal, Portugal) | 
| 2024/06/07 | Exploring Citizen Science in Psychology Projects | CIS-Iscte; Doctoral Program in Psychology (Iscte) (Lisbon, Portugal) | 
| 2023/03/31 | Metamemory for (un)masked faces | 17º Encontro Nacional APPE Associação Portuguesa de Psicologia Experimental (APPE) (Lisboa, Portugal) | 
| 2022/05/07 | The pervasive effects of subjective and objective word frequency on JOLs | International APPE-SEPEX Meeting APPE (Associação Portuguesa de Psicologia Experimental) and SEPEX (Sociedad Española de Psicología Experimental) (Faro, Portugal) | 
| 2022/03/21 | Objective and subjective word frequency affect judgments of learning in multiple-cue situations | 64th TeaP - Tagung experimentell arbeitender Psycholog:innen (Conference of Experimental Psychologists) University of Cologne (Cologne, Alemanha) | 
| 2021/04/15 | The basis of judgments of learning: Monitoring memory for words of high and low frequency | Iberian Online Memory Seminar Faculdade de Psicologia da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal) | 
| 2021/04/10 | Are low-frequency words perceived as nonwords? Effects on judgments of learning | 15º Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Psicologia Experimental Associação Portuguesa de Psicologia Experimental (Lisboa, Portugal) | 
| 2021/03/15 | What if the word frequency effect on judgments of learning is actually a nonword effect? | 63rd Conference of Experimental Psychologists (TeaP) Ulm University (Ulm, Alemanha) | 
| 2019/05/03 | Directing people's beliefs about word frequency while presenting (in)congruent prompts: Effects on JOLs and recall | 14º Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Psicologia Experimental Associação Portuguesa de Psicologia Experimental (Évora, Portugal) | 
| 2019/03/07 | It's all about extremes: Word frequency effects on judgments of learning and recall (Poster) | 3rd Biennial International Convention of Psychological Science Association for Psychological Science (Paris, França) | 
| 2018/06 | Effects of word frequency on judgments of learning: Only a question of beliefs? | Summer School of the Swiss Graduate School for Cognition, Learning, and Memory University of Bern (Weggis, Suiça) | 
| 2018/05/11 | Word frequency and judgments of learning: The role of (in)congruent prompts | International Meeting of the Psychonomic Society Psychonomic Society (Amesterdão, Países Baixos) | 
| 2018/04/13 | Effects of (in)congruent prompts about word frequency on judgments of learning and recall (Poster) | 13º Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Psicologia Experimental Associação Portuguesa de Psicologia Experimental (Braga, Portugal) | 
| 2017/02/24 | Como tirar altas notas na Universidade | PubhD UMinho #13 STOL-Science Through Our Lives (Guimarães, Portugal) | 
| 2016/07/18 | Testing effect on a university course: Studying repeated questioning and test format | 6th International Conference on Memory  (Budapeste, Hungria) | 
| 2016/06/17 | Repeatedly testing students improves their performance on related information | I Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar,  (Vila Nova de Famalicão, Portugal) | 
| 2016/04/01 | Testing effect on related materials: A study on a college course (Poster) | 11º Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Psicologia Experimental Associação Portuguesa de Psicologia Experimental (Lisboa, Portugal) | 
| 2015/05/29 | Testing effect on a college course: Examining the effects of type of questions and repeated testing on tested and non-tested items | VI Seminário de Investigação em Psicologia da Universidade do Minho Associação de Estudantes de Psicologia da Universidade do Minho (Braga, Portugal) | 
Organização de evento
| Nome do evento Tipo de evento (Tipo de participação) | Instituição / Organização | |
|---|---|---|
| 2024/09/27 - 2024/09/27 | Organization and facilitation of CIS-Iscte's participation in the European Researchers' Night 2024, at MUHNAC (Lisbon). (2024/09/27 - 2024/09/27) Outro (Outra) | |
| 2023/09/29 - 2023/09/29 | Organization and facilitation of CIS-Iscte's participation in the European Researchers' Night 2023, at MUHNAC (Lisbon). (2023/09/29 - 2023/09/29) Outro (Outra) | |
| 2022/09/30 - 2022/09/30 | Organization and facilitation of CIS-Iscte's participation in the European Researchers' Night 2022, at MUHNAC (Lisbon). (2022/09/30 - 2022/09/30) Outro (Outra) | |
| 2019/03 - 2020/02 | AMP Sessions - Science communication sessions that challenge experts from different fields to simplify concepts and share
                                 their scientific knowledge, bridging the gap to the world outside the laboratory, which took place at FNAC Braga. (2019/03 - 2020/02) Outro (Coorganizador) | |
| 2018/09/11 - 2018/09/15 | Assistance with the organization of the 4th Congress of the Portuguese Psychologists' Association, by preparing kits, organizing
                                 rooms, and others. The main area of activity was welcoming participants, speakers and guests. (2018/09/12 - 2018/09/15) Congresso (Outra) | Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal | 
| 2015/09/06 - 2015/09/12 | Assistant at the 17th European Conference on Developmental Psychology, from the European Association of Developmental Psychology.
                                 Activities included preparing participants' kits, program management, support in conference rooms and poster sessions, and
                                 team management.  (2015/09/08 - 2015/09/12) Congresso (Outra) | Universidade do Minho, Portugal | 
Participação em evento
| Descrição da atividade Tipo de evento | Nome do evento Instituição / Organização | |
|---|---|---|
| 2021/08/02 - 2021/08/06 | Funded by the Federal Ministry of Education and Research within the context of the German EU Council presidency, the International
                                 Summer School "Communicating Science" gave an overview of the general conditions and communication cultures, and forms and
                                 methods of science communication. Through interactive sessions, the course covered different formats and communication strategies
                                 with various stakeholders, and included discussion rounds and public evening Science Communication live events. More info:
                                 https://tinyurl.com/ISS-Communicating-Science Outro | International Summer School "Communicating Science" Alexander von Humboldt-Stiftung, Alemanha | 
Júri de grau académico
| Tema Tipo de participação | Nome do candidato (Tipo de grau) Instituição / Organização | |
|---|---|---|
| 2022/06/13 | The impact of facial signs of potentially contaminating diseases on the destination memory Arguente | Ana Catarina Areias Ribeiro (Mestrado) Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal | 
| 2021/06/22 | A Influência da Importância no Efeito do Tamanho da Fonte: Evidências na Memória e Metamemória Arguente | Paula Daniela Pereira Baptista (Mestrado) Universidade do Minho, Portugal | 
Curso / Disciplina lecionado
| Disciplina | Curso (Tipo) | Instituição / Organização | |
|---|---|---|---|
| 2022/03/01 - 2022/08/31 | Cognição Social | Licenciatura em Psicologia (Licenciatura) | Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal | 
| 2022/03/01 - 2022/08/31 | Psicologia das Emoções | Licenciatura em Psicologia (Licenciatura) | Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal | 
| 2021/09/01 - 2022/02/28 | Psicologia da Memória | Licenciatura em Psicologia (Licenciatura) | Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal | 
| 2021/09/01 - 2022/02/28 | Psicologia da Aprendizagem | Licenciatura em Psicologia (Licenciatura) | Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal | 
| 2021/04/01 - 2021/08/31 | Laboratório de Competências Académicas | Licenciatura em Psicologia (Licenciatura) | Universidade Lusófona do Porto Faculdade de Psicologia Educação e Desporto, Portugal | 
| 2021/02/15 - 2021/08/31 | Metodologia de Investigação Quantitativa (componente prática) | Licenciatura em Psicologia (Licenciatura) | Universidade Lusófona do Porto Faculdade de Psicologia Educação e Desporto, Portugal | 
| 2018/02 - 2018/07 | Laboratório I (Memória) e Psicologia da Memória (colaboração durante o doutoramento) | Licenciatura em Psicologia (Licenciatura) | Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal | 
Entrevista / Programa (rádio / tv)
| Programa | Tema | |
|---|---|---|
| 2018/09/20 - 2018/09/20 | UM & ID (Rádio Universitária do Minho) | O efeito da testagem repetida na aprendizagem | 
Membro de associação
| Nome da associação | Tipo de participação | |
|---|---|---|
| 2024/01 - Atual | Rede SciComPt - Rede de Comunicação de Ciência e Tecnologia de Portugal/Portugal's Science and Technology Communication Network | Full Member | 
| 2022/01/15 - Atual | Portuguese Association for Experimental Psychology/Associação Portuguesa de Psicologia Experimental (APPE) | Full Member | 
| 2018/04/13 - 2021/12/31 | Portuguese Association for Experimental Psychology/Associação Portuguesa de Psicologia Experimental (APPE) | Associate Member | 
Distinções
            Prémio
| 2018 | International Graduate Accommodation Award Psychonomic Society Inc, Estados Unidos | 
