???global.info.a_carregar???
Integrated researcher at CICANT, Universidade Lusófona (DOI 10.54499/UIDB/05260/2020). Artist, computer scientist, and digital animation researcher, his primary focus lies in exploring the representation of the human body through algorithmic processes. Serving as the Principal Investigator for the Ghost Dance project (DOI 10.54499/EXPL/ART-PER/1238/2021), he focuses on analyzing dance movement in interaction with virtual reality. Formerly a Marie Sklodowska-Curie Fellow with affiliations at MIRALab, University of Geneva, and BioISI, Faculty of Sciences, University of Lisbon, he has received sponsorship from prestigious institutions like the European Research Agency and the Foundation for Science and Technology. His expertise in animating human movement has led to a diverse research career spanning academia, including Lusófona University, University of London, University of Geneva, University of Lisbon - Faculty of Sciences, and Faculty of Human Kinetics. Additionally, he co-founded and served as the Chief Technology Officer of AnabiVirtual, a spin-off company dedicated to developing interactive experiences involving augmented reality (AR) and virtual reality (VR) for cultural sites. He earned his Ph.D. in Computational Arts and Technologies from Goldsmiths, University of London, bridging the realms of art, science, and technology. His journey as a visual artist began in the early 1990s at Ar.Co in Lisbon, Portugal. Notably, his work was awarded in the VIDA competition for art and artificial intelligence (editions 12 and 13). His contributions extend to various publications, including Preble's Artforms book, the scientific magazine ALife, Leonardo Electronic Magazine, and several art catalogues.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Rui Filipe Antunes

Nomes de citação

  • Antunes, Rui Filipe Nicolau Lima
  • Rui Filipe Antunes
  • Rui Antunes
  • Rui Lima Antunes

Identificadores de autor

Ciência ID
B01A-8CAA-0904
ORCID iD
0000-0003-3268-3005

Domínios de atuação

  • Humanidades - Artes
  • Ciências Exatas - Ciências da Computação e da Informação - Ciências da Computação

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Espanhol; Castelhano Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Português Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Francês Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1)
Formação
Grau Classificação
2014/03/15
Concluído
Arts and Computational Technologies (PhD) (Doctor of Philosophy)
Goldsmiths University of London, Reino Unido
"On Computational Ecosystems in Media Arts" (TESE/DISSERTAÇÃO)
2006
Concluído
MSc Arts Computing (Master)
Especialização em Art and Computational technology
Goldsmiths University of London, Reino Unido
"Evolutionary Art: xTNZ - a three dimensional ecosystem" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Distinction
2002
Concluído
Diploma de Profissionalização em serviço [ Diploma of Professionalization in Service] (Especialização pós-licenciatura)
Instituto Politécnico de Lisboa, Portugal
16/20
2000
Concluído
Curso Avançado de Artes Plásticas [Advanced Course in Fine Arts] (Título de especialista)
Ar.Co Centro de Arte e Comunicação Visual, Portugal
18/20
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2022/07/01 - Atual Investigador Auxiliar (carreira) (Investigação) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias, Portugal
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2019/07/15 - 2022/12/31 Pós-doutorado (Investigação) Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Portugal
Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Portugal
2015/07/01 - 2018/05/31 Pós-doutorado (Investigação) Fundação da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, Portugal
Fundação da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, Portugal

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2009/01/01 - 2013/12/12 Leitor (Docente Universitário) City University, Reino Unido
2011/09/01 - 2013/01/01 Leitor (Docente Universitário) University of Greenwich, Reino Unido

Outras Carreiras

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2008/03/01 - 2008/05/31 Estagiário com Licenciatura (Especialista de informática) Online Creative Communication, Reino Unido
1997/09/01 - 2007/08/31 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Escola Secundária Marquês de Pombal, Portugal
1995/10/01 - 1997/08/31 Especialista Informática Grau 1 Nível 2 (Especialista de informática) Banco Santander Totta, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2019/01/01 - 2019/08/30 Consultancy Virtualtour.pt, Portugal
2019/01/06 - 2019/07/15 Teacher of Programming for Videogames Escola de Tecnologias Inovação e Criação, Portugal
2018/06/15 - 2019/06/30 Founder/ CTO AnabiVirtual, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2022/05 - Atual Ghost Dance: A methodology to analyse dance movement in interaction with virtual reality
EXPL/ART-PER/1238/2021
Investigador responsável
Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2009/09 - 2013/10 On Computational Ecosystems in Media Arts
Bolseiro de Doutoramento
Goldsmiths University of London, Reino Unido
Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Projeto

Designação Financiadores
2019/07/15 - Atual Technologically Expanded Performance
PTDC/ART-PER/31263/2017
Investigador Pós-doutorado
Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2019/01/01 - 2019/12/31 Instituto de Biosistemas & Ciências Integrativas
UID/Multi/04046/2019
Instituto Nacional de Saúde Doutor Ricardo Jorge, Portugal

Universidade do Minho, Portugal

Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal

Fundação da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, Portugal

FCiênciasID Associação para a Investigação e Desenvolvimento de Ciências, Portugal

Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal

Universidade de Lisboa Instituto de Biossistemas e Ciências Integrativas, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2015/07 - 2017/12 BIHC- Bio Inspired Human Crowds (Marie Sklodowska-Curie Individual Global Fellowship)
Bolseiro de Integração na Investigação
Université de Genève Centre Universitaire d'Informatique, Suiça

Fundação da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, Portugal
Research Executive Agency

Outro

Designação Financiadores
2018/04/01 - 2018/04/30 VTGuide
-
Desenvolvimento técnico
Ethiad Innovation Centre, Emiratos Árabes Unidos
Concluído
2016/10/01 - 2017/08/30 ViMM - Virtual Multimodal Museum
Invited Expert
University of Geneva MIRALab, Suiça
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. José Siopa; Antunes, Rui Filipe Nicolau Lima; De Lima, Cecília ; Ana Paula B. Cláudio; (4B10-2FE7-E723); João Marques Carrilho. "GhostDance: Evolving Soundscapes in an immersive Virtual Reality Experience". Trabalho apresentado em XXVI Generative Art Conference – GA2023, Rome, 2023.
    Publicado
  2. Antunes, Rui Filipe Nicolau Lima; Carlos Nicolau Antunes. "A Cinematic Perspective on the Walk Immemorial - Steps in Captivity". Trabalho apresentado em In Avanca | Cinema 2023 – International Conference on Art, Technology and Communication, 2023.
    Publicado
  3. "Aveiro within us : Sensorial walk with real-time procedural video composition". Trabalho apresentado em 10th International Conference on Digital and Interactive Arts - Artech2021, Aveiro, 2021.
    Publicado • https://doi.org/10.1145/3483529.3483735
  4. "Boidance : Dancing the Kinesphere with Virtual reality, Boids and Genetic algorithms". Trabalho apresentado em 10th International Conference on Digital and Interactive Arts - Artech2021, Aveiro, 2021.
    Publicado • https://doi.org/10.1145/3483529.3483736
  5. Rui Filipe Antunes; Clément Caporal; Cecília de Lima. "Boidance Software Expanding Dance Using Virtual Reality, Boids and Genetic Algorithm". Trabalho apresentado em ARTeFACTo 2020 International Conference on Digital Creation in Arts and Communication, Faro, 2020.
    Publicado
  6. Rui Filipe Antunes; Sá, Sérgio Bordalo e; Tércio, Daniel. "Sincroni-cidades: Um percurso partilhado em confinamento". Trabalho apresentado em Drifting Bodies / Fluent Spaces – Lab2PT & Made of Walking (VII), Guimaraes, 2020.
    Publicado
  7. Rui Filipe Antunes; Cláudio, Ana Paula; Carmo, Maria Beatriz. "Animating with a self-organizing population the reconstruction of medieval Mértola". Trabalho apresentado em Workshop on Graphics and Cultural Heritage 2017, Graz, 2017.
    Publicado
  8. Antunes, Rui Filipe Nicolau Lima. "Animating With a Self-organizing Population the Reconstruction of Medieval Mertola". Trabalho apresentado em GCH '17 - Eurographics Workshop on Graphics and Cultural Heritage, 2017.
    Publicado • 10.2312/gch.20171286
  9. Antunes, Rui Filipe Nicolau Lima. "From Self-Portraits to Medieval Simulations: Computational Artificial Ecosystems As Multi-Contextual Authoring Tools". Trabalho apresentado em ARTECH2017: Proceedings of the 8th International Conference on Digital Arts, 2017.
    Publicado • 10.1145/3106548.3106604
  10. Antunes, Rui Filipe; Magnenat-Thalmann, Nadia. "Human Crowd Simulation: What CanWe Learn From ALife?". Trabalho apresentado em Artificial Life Conference 2016, 2016.
    10.7551/978-0-262-33936-0-ch012
  11. Antunes, Rui Filipe Nicolau Lima; Magnenat-Thalmann, Nadia. "Bio-Inspired Virtual Populations: Adaptive Behavior with Affective Feedback". Trabalho apresentado em Computer Animation and Social Agents (CASA 2016), Geneva, 2016.
    Publicado
  12. Antunes, Rui Filipe Nicolau Lima. "Epigenetics as aesthetic instrument in a generative virtual ecosystem". Trabalho apresentado em ARTECH 2010, 2010.
    Publicado
  13. Antunes, Rui Filipe Nicolau Lima. "Virtual Worlds as Art Practice: EvoArt Methodologies". Trabalho apresentado em EVA London 2010, 2010.
  14. R. F. Antunes; F.F. Leymarie. "Senhora da Graça, a virtual world as memorial". Trabalho apresentado em Ciantec 2009 - III congresso internacional das artes, novas tecnologias e comunicação, Aveiro, 2009.
    10.4025/4cih.pphuem.523
  15. Antunes, Rui Filipe Nicolau Lima. "xTNZ - a three-dimensional ecosystem". Trabalho apresentado em 4th International Conference on Digital Arts (Artech 2008), Porto, 2008.
    Publicado
Artigo em revista
  1. Rui Filipe Antunes. "Imemorial: Passos no Cativeiro — Ritualizar a ausência numa caminhada com fantasmas". Revista de Comuniacação e Linguagem 57 (2022): 147-170. https://rcl.fcsh.unl.pt/index.php/rcl/issue/view/11.
  2. Rui Filipe Antunes; Luís Correia. "Virtual simulations of ancient sites inhabited by autonomous characters: Lessons from the development of Easy-population". Digital Applications in Archaeology and Cultural Heritage (2022): https://doi.org/10.1016/j.daach.2022.e00237.
    10.1016/j.daach.2022.e00237
  3. Antunes, Rui Filipe; Coelho, Sílvia Pinto. "Sobre Caminhar em Confinamento". Revista Lusófona de Estudos Culturais 8 1 (2021): 155-173. http://dx.doi.org/10.21814/rlec.3216.
    Acesso aberto • 10.21814/rlec.3216
  4. Cláudio, Ana Paula; Carmo, Maria Beatriz; De Carvalho, Alexandre Antonio; Xavier, Willian; Antunes, Rui Filipe. "Recreating a medieval urban scene with virtual intelligent characters: steps to create the complete scenario". Virtual Archaeology Review 8 17 (2017): 31. http://dx.doi.org/10.4995/var.2017.6557.
    10.4995/var.2017.6557
  5. Antunes, Rui Filipe; Leymarie, Frederic Fol; Latham, William; Rui Filipe Antunes. "On Writing and Reading Artistic Computational Ecosystems". Artificial Life 21 3 (2015): 320-331. http://dx.doi.org/10.1162/artl_a_00173.
    Publicado • 10.1162/artl_a_00173
  6. Antunes, Rui Filipe Nicolau Lima. "Two Decades of Evolutionary Art Using Computational Ecosystems and Its Potential for Virtual Worlds". Journal of Virtual Worlds Research 7 3 (2014): https://journals.tdl.org/jvwr/index.php/jvwr/article/view/7051.
    Publicado • http://dx.doi.org/10.4101/jvwr.v7i3.7051
  7. Antunes, Rui Filipe Nicolau Lima. "Where is Lourenço Marques?: A Mosaic of Voices in a 3D Virtual World". Leonardo Electronic Almanac 18 3 (2012): 114-121. https://www.leoalmanac.org/vol18-no3where-is-lourenco-marques/.
    Publicado
Capítulo de livro
  1. Antunes, Rui Filipe; Leymarie, Frederic Fol; Antunes, Rui Filipe Nicolau Lima. "Real-Time Behavioral Animation of Humanoid Non-Player Characters with a Computational Ecosystem". In Intelligent Virtual Agents, 382-395. Berlin, Heidelberg, Alemanha: Springer Berlin Heidelberg, 2013.
    Publicado • 10.1007/978-3-642-40415-3_34
  2. Antunes, Rui Filipe; Leymarie, Frederic Fol. "An Ecosystem Based Model for Real-Time Generative Animation of Humanoid Non-Player Characters". In Progress in Artificial Intelligence, 66-77. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2013.
    Publicado • 10.1007/978-3-642-40669-0_7
  3. Antunes, Rui Filipe; Leymarie, Frederic Fol; Antunes, Rui Filipe Nicolau Lima. "Generative Choreography: Animating in Real-Time Dancing Avatars". In Evolutionary and Biologically Inspired Music, Sound, Art and Design, 1-10. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2012.
    Publicado • 10.1007/978-3-642-29142-5_1
Recurso online
  1. Episode "A cidade em nós" [The city within us] In Podcast A cidade Hiper-real. 2021. https://anchor.fm/tepe6.
  2. Walking downtown Lisbon without the prevalence of the eye (video and text). 2021. https://youtu.be/hEKM1kAaZQc.
  3. Episode "A árvore do esquecimento" [The tree of forgetfullness]. In Podcast Imemorial. 2020. https://anchor.fm/inetmd-tepe/episodes/rvore-do-Esquecimento-ejipbj.
Tese / Dissertação
  1. Antunes, Rui Filipe Nicolau Lima. "On Computational Ecosystems in Media Arts. Doctoral thesis". Doutoramento, Goldsmiths University of London, 2014. https://research.gold.ac.uk/10423/1/COM_thesis_Antunes_2013.pdf.
Website
  1. TEPe (Technologically Expanded Performance). 2019. https://tepe.estudiosdedanca.pt/.
  2. Antunes, Rui Filipe Nicolau Lima. Bio Inspired Human Crowds. 2015. https://bihc-fcul.weebly.com/.

Artística / Interpretação

Exposição artística
  1. Floriani Hartmann, Cintya; Daniel Guimarães Tércio. Seven blind walkers through Lisbon’s skinscape. 2022.
  2. Paisagens sonoras de Lisboa: Dia de Páscoa; PpE; Música mobiliário; Sons do turismo. 2022.
  3. A-EYE. 2014.
  4. Closing Event -Watermans International Festival of Digital Art 2012 - Furtherfield. 2012.
  5. Onde é Lourenço Marques? [Where is Lourenço Marques?]. 2012.
  6. Post Human/Future Tense - University of Chicago (Arcade Gallery). 2010.
  7. xTNZ - auto-retrato como mundo virtual [xTNZ - self portrait as virtual world]. 2010.
  8. Lá Fora. 2009.
Interpretação artística
  1. Rui Filipe Antunes; Cecília de Lima; José Siopa. 2023. Ghostdance #1 Andamento. Festival InShadow, Teatro do Bairro, Lisboa.
  2. Carlos Nicolau Antunes; Ricardo Fonseca Mota; Ainhoa Vidal. 2022. Imemorial - Passos no Cativeiro. Lisboa.
  3. Ricardo Fonseca Mota; Carlos Nicolau Antunes; Ainhoa Vidal. 2022. Imemorial - Carta a Lisboa. Encontro Internacional sobre a Cidade o Corpo e o Som - TEPe2022, Lisboa, Portugal.
  4. Carlos Nicolau Antunes; Ricardo Fonseca Mota. 2021. Imemorial - A mão e a grandeza. Festival Mimesis, Coimbra - http://substantivomagico.pt/grandeza/.

Outros

Empresa spin-off
  1. 2018. AnabiVirtual. Augmented Reality and Virtual reality for Museums. https://anabivirtual.weebly.com/.
Outra produção
  1. Easy Population. Software package for generative populations composed of autonomous, self-organizing, characters distributed by the Unity3d asset store. 2018. Antunes, Rui Filipe Nicolau Lima. https://assetstore.unity.com/packages/tools/ai/easy-population-102334.
  2. Where is Lourenço Marques?. Software for Interactive documentary in the form of virtual world, about the "retornados" a community of refugees and former colons who flew to Portugal after the independence of Mozambique. Onsite version 2014. Online version 2016.. 2014. Antunes, Rui Filipe Nicolau Lima. http://www.lourenco-marques.net/.
  3. Senhora da Graça. Software for generative evolutionary virtual world, presented in artistic settings in Portugal and accessible online. Currently deprecated.. 2011. Antunes, Rui Filipe Nicolau Lima. https://www.youtube.com/watch?v=pKIyq2OByNE.
  4. xTNZ. Software for generative evolutionary virtual world, presented in diverse artistic settings around the world and accessible online. Currently deprecated.. 2010. Antunes, Rui Filipe Nicolau Lima. https://www.youtube.com/watch?v=DFTdnbGNGVw&t=214s.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2023/10/18 Ghostdance: Movement and feedback when dancing in Virtual Reality with a swarm Dance and Complexity
Conference Complex Systems Society CCS 2023 Satellite (Salvador da Bahia, Brasil)
2023/09/09 Ghostdance: The material and immaterial body. Explorations On Sound And New Media Art Conference
Universidade Católica, Porto (Porto, Portugal)
2021/12 Os Machinima e o Património histórico: Simulação em 3d de espaços ancestrais habitados O Cinema e as outras artes
Universidade da Beira Interior (Portugal)
2020/12/09 A-Life art: Visualizing a possible model of the universe O Cinema e as outras artes
Universidade da Beira Interior (Covilhã, Portugal)
2020/07/22 Sincroni-cidades: Um percurso partilhado em confinamento Drifting Bodies / Fluent Spaces
Universidade do Minho (Guimarães, Portugal)
2019/04/05 Keynote presentation: The simulation of populated Medieval Mértola and Silves: Overview and challenges 1st International Conference on Virtual Reality
Harran University (Sanliurfa, Turquia)
2017/11/23 Keynote presentation: Computational Ecosystems: From biological systems to human group simulation Videojogos 2017
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias (Lisboa, Portugal)

Orientação

Título / Tema
Papel desempenhado
Curso (Tipo)
Instituição / Organização
2020/05/15 - 2020/08/15 Boidance: Enhanced Dance with Virtual Reality
Coorientador
Computing (Licenciatura/Bacharelato)
Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Portugal

Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal

École Nationale Supérieure de Techniques Avancées (ENSTA), Institut Polytechnique, França

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2021/05 - Atual Sensorial walk "Experiência percetiva na baixa de Lisboa" with Association of blind persons, Olhar activo. (2021/04)
Oficina (workshop) (Membro da Comissão Organizadora)
2020/06/15 - Atual Workshop: Cumpli-cidades (2020/06/15)
Oficina (workshop) (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Portugal
2019/11/29 - 2029/11/29 Echoes: Research Projects on Technology, Sound and Public Performance in the City. One day meeting with 11 international research groups organized in two round-tables. (2019/11/29 - 2019/11/29)
Simpósio (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Portugal
2020/10/03 - 2020/10/03 Workshop: Sensorial Walking, part of Bienal de Dança de Almada (2020/09/15 - 2020/10/15)
Oficina (workshop) (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Portugal
2020/05/25 - 2020/05/25 Workshop: Diacroni-cidades (2020/05/25)
Oficina (workshop) (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Portugal

Participação em evento

Descrição da atividade
Tipo de evento
Nome do evento
Instituição / Organização
2021/07/16 - Atual Round table: Unlearning to walk
Mesa-redonda
International Walking Arts Encounters/Conference
2020/11/26 - 2020/11/26 Chair of round table: Drawing Sound, Performing the City
Mesa-redonda
Drawing and Performance: Creating Scenography
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
2020/11/26 - 2020/11/26 Round table: Drawing Sound, Performing the City
Mesa-redonda
Drawing and Performance: Creating Scenography
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
2017/12/09 - 2018/04/10 Member of the commission of experts on the H2020 project ViMM (Virtual Multimodal Museum).
Oficina (workshop)
ViMM Manifesto and Roadmap for Digital Cultural Heritage (DCH)
Ethnologisches Museum, Alemanha

Arbitragem científica em conferência

Nome da conferência Local da conferência
2022/03/15 - Atual International Meeting on the City, Body and Sound - TEPe2022 Universidade de Lisboa
2018/11/21 - 2018/11/21 10th Conference on Videogame Sciences and Arts Universidade Católica
2017/11/23 - 2017/11/24 Videogames as an Art Form Universidade Lusófona de Lisboa
2014/04/01 - 2014/04/04 A-EYE: An exhibition of art and nature-inspired computation, organized by the Society for the Study of Artificial Intelligence and Simulation of Behaviour (AISB) Goldsmiths, London

Arbitragem científica em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2022/02/01 - Atual RED (Revista Estúdios de Dança) (2184-9951) Universidade de Lisboa
2021/06 - Atual Leornardo Electronic Almanac MIT Press
2016/12/01 - 2023/02/28 The Visual Computer Journal (0178-2789) Springer
2021/11/16 - 2021/12/17 Journal on Computing and Cultural Heritage (1556-4673 EISSN:1556) ACM
2021/06 - 2021/12 ACM Journal of Computing and Cultural Heritage ACM - Association for Computing Machinery

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2022/12/07 - Atual Seminar on Immersive Technologies New Media Arts Doctoral course (Doutoramento) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2022/09/30 - 2024/07/31 Introduction to Mathematics and Physics for Video Games I Computer Games (Licenciatura) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2023/02/13 - 2024/07/09 Introduction to Mathematics and Physics for Video Games II Computer Games (Licenciatura) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2023/03/31 - 2024/05/02 Studium Immersive and Interactive Technologies New Media Arts doctoral course (Doutoramento) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2020/12/14 - 2021/12/14 Seminar of Artificial Life: Behaviors of Non-Player Characters (1 session per semester/ by invitation) Masters (Mestrado) Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
2020/06/19 - 2020/06/19 Seminar at the Doctoral Conference in Human Kinetics - Dance: Research in Arts and Humanities | Issues and Challenges Conference from the Doctorate in Human Kinetics - Dance (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares)) Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Portugal
2013 - 2013 Design for Interaction Especialização (Curso médio)
2012 - 2012 Game Development using Unity 3D - An Introduction to Unity 3D Especialização (Curso médio)
2011 - 2011 Interactive animation using Flash and Actionscript Especialização (Curso médio)
2011 - 2011 Web and Multimedia with Actionscript Extensão e divulgação científica (Curso médio)

Entrevista (jornal / revista)

Descrição da atividade Jornal / Forum
2018/06/25 Cultural heritage Virtual Reality brings us face to face with our ancestors Cordis - Results in Brief
2013/03 Interview for online magazine Peripheral Arteries, March 2013. Peripheral Arteries
2012 Interview for online magazine Art Digital Magazine, 2012 Art Digital Magazine
2008 Article about xTNZ on textbook Preble's Artforms, Patrick Frank, Pearson Education, 2008 (and following editions). Preble's Artforms

Entrevista / Programa (rádio / tv)

Programa Tema
2020/09/09 - Atual MidiaDança - Ciclos midiadança/TEPe Dança, Corpo e Tecnologia Tecnologia do Virtual

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2020/01/05 - Atual Associação Substantivo Mágico, associação cultural President
2015/09/01 - 2022/01/31 Association for Computing Machinery Member
2012/06/01 - 2014/06/28 The Society for the Study of Artificial Intelligence and Simulation of Behaviour (AISB) Member

Membro de comissão

Descrição da atividade
Tipo de participação
Instituição / Organização
2023/04/11 - 2023/04/14 Foundations of Digital Games http://fdg2023.org/
Membro
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2022/03/15 - 2022/03/20 Organization of International Meeting on the City, Body and Sound - TEPe2022 https://tepe.estudiosdedanca.pt/international-meeting-en 4 plenary talks, 31 talks, 19 performative walks, 5 installations, 4 artist talks
Membro
Universidade de Lisboa, Portugal
2021/06/24 - 2021/06/24 Organization of Aproximações Interdisciplinares ao acto de caminhar, a doctoral conference included in the doctorate in human motricity, specialty in dance. Faculdade de Motricidade Humana, Universidade de Lisboa. 2021. Chaired the session. https://tepe.estudiosdedanca.pt/resultados-indicadores/eventos/conferencia-tepe-caminhar
Membro
Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Portugal
2021/03/15 - 2021/03/20 Member of the Steering Committee of International Meeting on the City, the Body and the Sound. A 5-day gathering with 80 participants, 30 oral presentations, 10 artistic installations, 20 walks and performances in the city. https://tepe.estudiosdedanca.pt/international-meeting-en
Coordenador
Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Portugal
2021/02/23 - 2021/02/23 Organization of Conferência TEPe, a one-day doctoral conference included in the doctorate in human motricity, speciality in dance, with 11 speakers organized in four round tables. Chaired two of these tables. https://tepe.estudiosdedanca.pt/resultados-indicadores/eventos/conferencia-tepe
Membro
Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Portugal

Outro júri / avaliação

Descrição da atividade Instituição / Organização
2022/01/13 - Atual Member of the selection jury Research Grant for Graduate, with a duration of 3 months, within the scope of the TEPe - Technologically Expanded Performance project (PTDC/ART-PER/31263/2017). https://ceapfmh.wordpress.com/2021/12/21/concurso-bolsa-de-investigacao-ate-10-janeiro-2022/ Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Portugal
2021/06/17 - Atual Member of the selection jury for a Research Scholarship for Master, with a duration of 6 months) within the scope of the Research Project TEPe - Technologically Expanded Performance (PTDC/ART-PER/31263/2017). https://ceapfmh.wordpress.com/2021/06/05/concurso-bolsa-de-investigacao-ate-15-junho-2021/ Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Portugal

Tutoria

Tópico Nome do aluno
2022/10/15 - Atual Simulation of human behavior Catarina Lima
2022/10/15 - Atual Virtual reality - Dance Pedro Guilherme
2020/01 - 2020/08 Dance and Virtual Reality Clément Caporal
Distinções

Prémio

2023 Distinguished paper Award
Universidade de Lisboa LASIGE Laboratório de Sistemas Informáticos de Grande Escala, Portugal
2010 Vida 13 Incentives for the artistic production in Iberoamerica Spain and Portugal
Fundación Telefónica, Espanha
2009 Vida 12 Incentives for the artistic production in Iberoamerica Spain and Portugal
Fundación Telefónica, Espanha

Outra distinção

2014 Marie Sklodowska-Curie Global Individual Fellowship
Research European Agency, Bélgica
2009 Doctoral scholarship
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
2008 Goldsmiths Postgraduate Scholarship - Partial fee waiver
Goldsmiths University of London, Reino Unido
2001 Portuguese representative in Visual Arts, Biennial of Young Artists from Europe and the Mediterranean in Sarajevo, Bosnia
Clube Português de Artes e Ideias, Portugal
2000 Scholarship - Tuition fee waiver - Ar.Co/ Montepio Geral
Ar.Co Centro de Arte e Comunicação Visual, Portugal