???global.info.a_carregar???
Begoña Farré Torras (PhD 2020) is a CEEC-FCT researcher and Board member at Instituto de História da Arte, FCSH, Universidade Nova de Lisboa, where she coordinates the research group Art Theory, Historiography and Criticism. Her research focuses on 20th century muralism from a transnational perspective that examines mural theory, practice and politics in Portugal and Spain, and their links with muralism in Latin America and elsewhere in Europe. She has developed this line of research as a member of two interrelated funded projects - Southern Modernisms EXPL/CPC-HAT/0191/2013 (2014-2015), followed by PIM: Iberian Modernisms and the Primitivist Imaginary PTDC/ART-HIS/29837/2017, (2018-2022), - resulting in several journal articles, book chapters, catalogue texts and conference presentations including, most recently, a contribution to the edited volume The Primitivist Imaginary in Iberian and Transatlantic Modernisms, eds. Joana Cunha Leal and Mariana Pinto dos Santos, Routledge (2024). As the co-PI of the seed project Ventos e Casamentos: Obras de Artistas Espanhóis em Portugal na Primeira Metade do Século XX, Torras co-supervised an MA dissertation on the Spanish artist Daniel Vázquez Díaz (1882-1962) with a particular focus on the political dimension of his 1930 mural programme for the Arrabida Monastery in Huelva, Spain. Torras´ latest research explores the possibilities and challenges of using digital technologies for preserving and exhibiting modern mural heritage, and for engaging non-academic audiences in its study and public discussion. She has presented papers on these subjects at the 27th Annual Conference for Digital Research in the Humanities and Arts - Performing Cultural Heritage in the Digital Present, Turin, 2023, and at the 4th National Meeting of IN2PAST Researchers, Lisbon, 2024. Torras is a member of the RIHA Journal editorial team for Portugal since 2014. From this position she set up a training programme in 2022 that gives PhD students the chance to develop their own writing and editorial skills through supervised, hands-on involvement in the entire editorial process, from manuscript submission and peer review to final copy editing.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Begoña Farré Torras

Nomes de citação

  • Torras, Begoña Farré

Identificadores de autor

Ciência ID
9E19-895D-18F0
ORCID iD
0000-0003-3700-135X

Endereços de correio eletrónico

  • begonatorras@fcsh.unl.pt (Profissional)
  • begonatorras@fcsh.unl.pt (Pessoal)

Websites

Domínios de atuação

  • Humanidades - Artes - História da Arte

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Inglês Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Catalão Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Espanhol; Castelhano Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Português Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Francês Utilizador independente (B1) Utilizador proficiente (C2) Utilizador elementar (A1) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Alemão Utilizador elementar (A1) Utilizador independente (B1) Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A1)
Formação
Grau Classificação
2015/05/01 - 2020/05/12
Concluído
História da Arte (Doutoramento)
Faculdade de Ciências Sociais e Humanas - Universidade Nova de Lisboa, Portugal
"The Medieval in Modernism: Cathedrals, Stained Glass, and Constructive Painting in Joaquín Torres-García and in the European Avant-Garde. " (TESE/DISSERTAÇÃO)
Muito Bom
2011 - 2014
Concluído
História da Arte - Especialidade H. da Arte Medieval (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
"Brotherly Love and Filial Obedience: The Commemorative Programme of the Avis Princes at Santa Maria da Vitória, Batalha http://hdl.handle.net/10362/13627" (TESE/DISSERTAÇÃO)
19
2008 - 2011
Concluído
História da Arte (Licenciatura)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
18
1986 - 1990
Concluído
Tradução (Bacharelato)
Universitat Autònoma de Barcelona, Espanha
n.a.
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2022/07/01 - Atual Investigador Contratado (Investigação) Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Historia da Arte, Portugal
2014/07 - 2015/03 Investigador (Investigação) Instituto de História da Arte, Fac. de Ciências Sociais e Humanas, UNL, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
1994 - 2006 Financial Controller & Office Manager Summercove Ltd. t/as MGLW, Reino Unido
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2022/10/01 - 2023/03/31 Ventos e Casamentos: obras de artistas espanhóis em Portugal na primeira metade do século XX
Co-Investigador Responsável (Co-IR)
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Historia da Arte, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Historia da Arte
Concluído
2018/09/01 - 2022/08/31 PIM: Iberian modernisms and the primitivist imaginary
Investigador Pós-doutorado
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2014/03 - 2015/02 Southern Modernisms
Bolseiro de Doutoramento
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Historia da Arte, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em revista
  1. Begoña Farré Torras. "The Mediterranean as the Primitive Source for Noucentisme: Joaquín Torres-García's 'classical primitivism' - from Arcadian frescoes to Constructive Universalism". Artl@s Bulletin 10 2 (2021): 61-70. https://docs.lib.purdue.edu/artlas/vol10/iss2/5/.
    Acesso aberto • Publicado
  2. Begoña Farré Torras. "(No) Laughing Matter: Modernism and Xavier Nogués’ Cartoons". RIHA Journal 134 (2016): online-online. https://novaresearch.unl.pt/en/publications/8d48b5ba-cc52-4a4f-892a-d33436222485 https://doi.org/10.11588/riha.2016.1.70201.
    Acesso aberto
  3. Torras, Begoña Farré. "Four princes, one monument, one perfect king: The 15th century pantheon of an idealized royal family in the Monastery of Santa Maria da Vitória, Batalha, Portugal". Portuguese Studies Review - Trent University 22 1 (2014): 77-96. https://www.academia.edu/8524944/Four_Princes_One_Monument_One_Perfect_King_The_Fifteenth_Century_Pantheon_of_an_Idealized_Royal_Family_in_the_Monastery_of_Santa_Maria_da_Vit%C3%B3ria_Batalha_Portugal.
    Publicado
  4. Begoña Farré Torras. "Do apóstolo ao peregrino: a iconografia de São Tiago na escultura devocional medieval em Portugal". Revista Medievalista 1 12 (2012): 1-34. https://novaresearch.unl.pt/en/publications/f2cc9713-829b-43c0-a551-c0d694f4e431.
Capítulo de livro
  1. Torras, Begoña Farré. "Primitivising the Mural Either Side of the Atlantic: Discourse and Contingency in Joaquín Torres-García's Murals". In The Primitivist Imaginary in Iberian and Transatlantic Modernisms, editado por Cunha Leal, Joana; Mariana de Lemos Pinto dos Santos, 65-83. Abingdon-on-Thames, Reino Unido: Routledge, 2023.
    Publicado
  2. Torras, Begoña Farré. "El concepte de primitivisme en l'art català de la dècada de 1910". In Celso Lagar i Hortense Bégué - Els anys catalans (1915-1918) (exh. cat.), editado por Maria Lluïsa Faxedas, 72-75. Girona, Espanha: Museu d'Art de Girona, 2021.
    Publicado
  3. Begoña Farré Torras. "El concepte del primitivisme en l'art català dels anys 10". editado por Faxedas Lluisa, 72-75. Museu d'Art de Girona, 2021.
  4. Begoña Farré Torras. "Noucentisme, pintura mural i debats de l'art modern a Europa". editado por Falg{\`a, 105-119. Documenta Universitaria, 2020.
  5. Torras, Begoña Farré. "Pinturas murais para o Diário de Notícias". In José de Almada Negreiros: uma maneira de ser moderno (exh. cat.), editado por Santos, Mariana Pinto dos, 222-223. Lisbon: Fundação Calouste Gulbenkian, 2017.
    Publicado
  6. Torras, Begoña Farré. "Vitrais para a Igreja de Nossa Senhora de Fátima". In José de Almada Negreiros: uma maneira de ser moderno (exh. cat.), editado por Santos, Mariana Pinto dos, 251-252. Lisbon, Portugal: Fundação Calouste Gulbenkian, 2017.
    Publicado
  7. Mariana de Lemos Pinto dos Santos; Begoña Farré Torras. "Desenhos incisos para Cidade Universitária, 1956-1961". editado por {Pinto dos Santos, 238-239. Funda{\c c, 2017.
Edição de livro
  1. Torras, Begoña Farré. Southern Modernisms: From A to Z and Back Again. Porto e Lisboa, Portugal: Centro de Estudos Arnaldo Araújo - CESAP-ESAP; Instituto de História da Arte - FCSH-UNL. 2015.
    Publicado • Editor
Edição de número de revista
  1. Cunha Leal, Joana; Pinto dos Santos, Mariana; Torras, Begoña Farré. "Life in the Periphery". Revista de História da Arte - Série W 9 (2021):
    No prelo • Co-editor
  2. Joana Cunhal Leal; Torras, Begoña Farré. "Southern Modernisms. Critical Stances through Regional Appropriations". RIHA Journal 0131-0140 (2016): https://www.riha-journal.org/articles/2016/0131-0140-special-issue-southern-modernisms.
    Publicado • Co-editor
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2024/02/01 Património mural, acessibilidade digital e co-criação de discurso expositivo: os frescos portuenses de Dordio Gomes / Mural heritage, digital accessibility and the co-creation of an exhibition discourse: Dordio Gomes' frescoes in Porto 4th National Meeting of IN2PAST Researchers
IN2PAST Associate Laboratory for Research and Innovation in Heritage, Arts, Sustainability and Territory (Lisbon, Portugal)
2023/09/12 The modernist mural in Europe: an untold story _ digital curatorship challenges and opportunities DRHA2023 - Performing Cultural Heritage in the Digital Present
Università di Torino (Turim, Itália)
2022/05/26 The 'primitive' mural: Spain and Mexico, post-colonial convergences and divergences The trouble with “primitivism”. Uses of the past in iberian ¿and transatlantic modernisms
Instituto de História da Arte - NOVA FCSH (Lisboa, Portugal)
2022/05/20 Transnational debates and local production: Barcelona's mural scene in the 1910s - canons and transgressions Face au mur: la décoration murale en France (1870-1945)
Institut national de l'histoire de l'art (Paris, França)
2020/10/12 Primitivism in Mural Painting - Mural Painting as Primitivism: Joaquín Torres-García and Joan Miró Iberian Modernisms and the Primitivist Imaginary - Midway Workshop
Instituto de História da Arte, FCSH, Universidade Nova de Lisboa (Lisbon, Portugal)
2019/10/10 The Mediterranean as the Primitive Source for Noucentisme La Méditerranée des artistes. Une modernité critique 1880-1945.
FORTH Institute for Mediterranean Studies (Rethymno, Grécia)
2017/03/23 Noucentisme, pintura mural, i debats de l'art modern a Europa Noucentismes: el Noucentisme català en el context cultural europeu
Universitat de Girona (Girona, Espanha)
2015/02/20 (No) Laughing Matter: Noucentisme, Modernism and Xavier Nogués' Cartoons Southern Modernisms: Critical Stances through Regional Appropriations, 19-21 February 2015
Centro de Estudos Arnaldo Araújo, ESAP (Porto, Portugal)
2014 Meios de representação pessoal no século XV: a emblemática dos Infantes na Capela do Fundador O fascínio do fim: estudos de arte tardo-medieval em homenagem ao Prof. José Custódio Vieira da Silva
Instituto de História da Arte, FCSH-Universidade Nova de Lisboa; Artis, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2013 Four princes, one monument, one perfect king. The funerary programme of the Avis princes at the Monastery of Batalha Portugal Inside and Out:
Université de Montréal (Montréal, Canadá)

Orientação

Título / Tema
Papel desempenhado
Curso (Tipo)
Instituição / Organização
2022/10/01 - 2023/10/01 Daniel Vázquez Díaz (1882-1969): diálogos com Portugal na primeira metade do século XX
Coorientador
Art History (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2017/09/01 - 2018/08/31 O poder da cor na idade média: policromia na capela do fundador do Mosteiro da Batalha
Coorientador
História da Arte (Mestrado)
Faculdade de Ciências Sociais e Humanas - Universidade Nova de Lisboa, Portugal

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2020/06/01 - 2022/09/03 EAM 2022 - Globalising the Avant-Garde, 8th International Conference of the European Network for Modernism and Avant-Garde Studies (2021 - 2022/09/03)
Congresso (Membro da Comissão Científica)
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Historia da Arte, Portugal
2015/01/01 - 2015/11/21 Avant-garde Migrations International Conference (2015/11/19 - 2015/11/21)
Congresso (Membro da Comissão Organizadora)
Instituto de História da Arte, Fac. de Ciências Sociais e Humanas, UNL, Portugal

Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal
2014/06/19 - 2014/10/31 Southern Modernisms: Critical Stances Through Regional Appropriations (2015/02/19 - 2015/02/21)
Congresso (Membro da Comissão Científica)
Escola Superior Artística do Porto Centro de Estudos Arnaldo Araújo, Portugal

Instituto de História da Arte, Fac. de Ciências Sociais e Humanas, UNL, Portugal
2012/01/01 - 2012/11/21 IV APHA Conference on Portuguese Art History (2012/11/19 - 2012/11/21)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
APHA Associação Portuguesa de Historiadores da Arte, Portugal

Arbitragem científica em conferência

Nome da conferência Local da conferência
2021/09/01 - 2022/09/01 EAM 2022 - Globalising the Avant-Garde, 8th International Conference of the European Network for Modernism and Avant-Garde Studies Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa

Comissão de avaliação

Descrição da atividade
Tipo de assessoria
Instituição / Organização Entidade financiadora
2023/09/22 - 2023/11/20 Evaluation of proposals to 2023 Call for Post-Doctoral Fellowships at Instituto de História da Arte
Avaliador
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Historia da Arte, Portugal Universidade Nova de Lisboa Instituto de Historia da Arte

Membro de comissão

Descrição da atividade
Tipo de participação
Instituição / Organização
2014/01/01 - Atual Lead editor at Local Editorial Board (Portugal) for RIHA Journal (https://www.riha-journal.org/) - Selection of articles for peer review and management of the review and editing process.
Membro
International Association of Research Institutes in the History of Art, Alemanha

Instituto de História da Arte, Fac. de Ciências Sociais e Humanas, UNL, Portugal

Tutoria

Tópico Nome do aluno
2022/01/01 - Atual RIHA Journal Editorial Training for PhD Students Inês Silvestre; Petra Sarin; Giorgia Casara
Distinções

Outra distinção

2012 Prémio de Mérito e Excelência
Faculdade de Ciências Sociais e Humanas - Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2011 Estudante de Mérito
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2010 Estudante de Mérito
Universidade Nova de Lisboa, Portugal