???global.info.a_carregar???
Ana Henriques. She has a doctorate in Mathematics Education by the University of Lisbon and is Assistant Professor at the Institute of Education of the University of Lisbon (IEUL). At the IEUL, she has taught in higher education and in pre-service and in- service teacher education, is a coordinator teacher of several courses on the Teacher Education master program and has supervised several doctoral and master's theses, including in the context of the Erasmus programme. In professional activities she has interacted with 15 national and international collaborators, as co-authorship of scientific works. Her research carried out in the context of several R&D projects in the area of Mathematics Didactics and Mathematics Teacher Education, as a member of the Education Research and Development Unit (UIDEF), such as FteLab, Educate and Reason, has focused on Mathematical Reasoning, Teaching and Learning of Mathematics with Technology, Knowledge and Professional Development of Teachers, particularly in Statistics and, more recently, in STEAM education. So, she is the author of an extensive bibliography, edited in Portugal and internationally. She is also an active member of several national and international scientific organisations (e.g. SPIEM, CERME, ICMI, ISI, PME), presenting her research work at their meetings and being part of the organising and scientific committees, and collaborating significantly with the research community in mathematics education, as part of the reviewers body of several national and international indexed journals.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Ana Henriques
Data de nascimento
1968/11/06
Género
Feminino

Nomes de citação

  • Henriques, Ana

Identificadores de autor

Ciência ID
8F19-856B-A100
ORCID iD
0000-0001-7844-2157

Endereços de correio eletrónico

  • achenriques@ie.ul.pt (Profissional)
  • henriques.anaclaudia@gmail.com (Pessoal)

Telefones

Telefone
  • 217943720 (Profissional)
Telemóvel
  • 919038705 (Pessoal)

Moradas

  • Alameda da Universidade, 1649-013, Lisboa, Lisboa, Portugal (Profissional)

Websites

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Ciências da Educação
  • Ciências Exatas - Matemática - Matemática Aplicada

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Inglês Utilizador independente (B1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1)
Espanhol; Castelhano Utilizador elementar (A1) Utilizador independente (B1) Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A1)
Francês Utilizador elementar (A1)
Formação
Grau Classificação
2011/01/25
Concluído
Ciências da Educação (Doutoramento)
Especialização em Didática da Matemática
Universidade de Lisboa . Instituto de Educação, Portugal
"O pensamento matemático avançado e aprendizagem da Análise Numérica num contexto de actividades de investigação (Tese de doutoramento, Universidade de Lisboa, Portugal)." (TESE/DISSERTAÇÃO)
18
2011/01/24
Concluído
Didactics of mathematics (Doutoramento)
Universidade de Lisboa, Portugal
"Advanced Mathematical Thinking and the learning of numerical analysis in the context of investigation activities" (TESE/DISSERTAÇÃO)
18
2006/10
Concluído
Educação (Mestrado)
Especialização em Didática da Matemática
Universidade de Lisboa - Faculdade de Ciências, Portugal
"Actividades investigativas na aprendizagem da Análise Numérica: Uma experiência no ensino superior " (TESE/DISSERTAÇÃO)
Muito Bom
2006
Concluído
Didactics of mathematics (Mestrado)
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
"Investigation Activities in the learning of Numerical Analysis: An experiment in university" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Very Good
1999/09
Concluído
Mestrado em Ecologia, Gestão e Modelação dos Recursos Marinhos (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
"Modelação de Estados de Mar Combinados na Costa Portuguesa" (TESE/DISSERTAÇÃO)
1999
Concluído
n/a (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
"Modelling combined sea states in the portuguese coast" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Aproved unanimously
1992/07
Concluído
Licenciatura em Estatística e Investigação Operacional (Licenciatura)
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
1992
Concluído
n/a (Licenciatura)
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
"n/a" (TESE/DISSERTAÇÃO)
14
Percurso profissional

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2011/12/21 - Atual Professor Auxiliar (Docente Universitário) Universidade de Lisboa, Portugal
2001 - 2011 Assistente (Docente Universitário) Marinha de Guerra Portuguesa - Escola Naval, Portugal
1999 - 2002 Assistente Convidado (Docente Universitário) Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências e Tecnologia, Portugal
1998 - 1999 Assistente Convidado (Docente Universitário) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal

Outras Carreiras

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
1993 - 2001 Técnico Superior (Técnico Superior) Marinha de Guerra Portuguesa - Escola Naval, Portugal
Projetos

Projeto

Designação Financiadores
2020/12/08 - 2024 High-Fliers - Highly Interactive Guidance Helpful For Leadership In Educationally Relevant Skills
ERASMUS+ 2020-KA203-12 / wd reg 36.3-2/699
Investigador
Universidade de Lisboa, Instituto de Educação, Portugal
2019/03/01 - 2022/02/28 Raciocínio Matemático e Formação de Professores
PTDC/CED-EDG/28022/2017
Investigador
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal

Instituto Politécnico de Lisboa, Portugal

Instituto Politécnico de Setúbal, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2019 - 2022 Reason
PTDC/MHC-CED/3228/2017
Investigador
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal
Em curso
2017 - 2020 Educate
ERASMUS+2017- KA2
Investigador
Erasmus Plus
2016/01/01 - 2019/04/30 Aprendizagem com Tecnologias e Design do Futuro da Formação de Professores
PTDC/MHC-CED/0588/2014
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal

Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2016/01 - 2019/04 Technology Enhanced Learning @ Future Teacher E-ducation Lab
PTDC/MHC-CED/0588/2014
Investigador
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal
Concluído
2012/03/15 - 2015/09/14 Desenvolver a literacia estatística: Aprendizagem do aluno e formação do professor
PTDC/CPE-CED/117933/2010
Investigador
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal

Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal

Universidade de Évora, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2012/03/15 - 2015 Developing statistical literacy: Student learning and teacher education
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal
Concluído
2007/10/27 - 2011/02/28 Promover a aprendizagem matemática em números e álgebra
PTDC/CED/65448/2006
Fundação da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, Portugal

Instituto Superior de Psicologia Aplicada Centro de Investigação em Educação, Portugal

Universidade da Beira Interior, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2007/12/01 - 2011/01/31 O PENSAMENTO MATEMÁTICO AVANÇADO E A APRENDIZAGEM DA ANÁLISE NUMÉRICA NUM CONTEXTO DE ACTIVIDADES DE INVESTIGAÇÃO
SFRH/BD/38919/2007
Bolseiro de Doutoramento
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal

Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Henriques A.. "Contribution of Digital Reflective Portfolio in initial training for Formative Assessment and Deepening the Mathematical Knowledge of Future Teachers.". Trabalho apresentado em ATINER Grecia 18th Annual International Conference on Mathematics: Teaching, Theory & Applications., 2024.
    Aceite para publicação
  2. Henriques, A.. "Ensure educational encouragement for students in learning mathematics using the digital platform as a technological application in the teaching practice of teachers in a school context.". Trabalho apresentado em INTED Valência Espanha., 2024.
    Aceite para publicação
  3. Henriques, A.. "Contribution of Digital Reflective Portfolio in initial training for Formative Assessment and Deepening Mathematical and Didactic Knowledge of Future Teachers.". Trabalho apresentado em ICMET Aveiro, Aveiro, 2023.
    Aceite para publicação
  4. Henriques, Ana; Ramírez-Montes, G. "MODELAÇÃO MATEMÁTICA EM ÁLGEBRA LINEAR NO ENSINO SUPERIOR: CONEXÕES ENTRE A MATEMÁTICA E O RESTO DO MUNDO". Trabalho apresentado em Encontro de Investigação em Educação Matemática, 2019.
  5. Henriques, Ana; Oliveira, Hélia. "Transnumeração em contexto STEM: Um cenário de aprendizagem desenvolvido por futuros professores com alunos do 8.º ano". Trabalho apresentado em III Congreso Internacional Virtual de Educación Estadística (CIVEEST), 2019.
  6. Henriques, Ana; Oliveira, Hélia; Baptista, Mónica. "Prospective teachers’ interdisciplinary learning scenario to promote students’ statistical reasoning". Trabalho apresentado em Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME11), 2019.
    10.1063/1.4995142
  7. Henriques, Ana; Oliveira, Hélia; Baptista, Mónica. "Pre-service teachers’ perspectives on the role of statistics in a learning scenario for promoting STEM integration". Trabalho apresentado em Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME11), 2019.
  8. Henriques, Ana; Oliveira, Hélia; Santos, Leonor; Ponte, João Pedro da. "Pre-service teachers’ experiences in selecting and proposing challenging tasks in secondary classrooms". Trabalho apresentado em Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME11)., 2019.
  9. Henriques, Ana; Baptista, Mónica; Oliveira, Hélia. "A tecnologia num cenário de aprendizagem de articulação entre física e matemática: um estudo na formaçâo inicial de professores". Trabalho apresentado em V International Congress ticEDUCA, 2018.
  10. Henriques, Ana; Fonseca, Vilmar. "A aprendizagem do teorema do valor intermédio numa abordagem exploratória com recurso ao Geogebra". Trabalho apresentado em V International Congress ticEDUCA, 2018.
  11. Henriques, Ana; Luis Fabián Gutiérrez-Fallas. "O tpack de futuros professores na adaptação de tarefas matemáticas". Trabalho apresentado em V International Congress ticEDUCA, 2018.
  12. Henriques, Ana. "A aprendizagem dos conceitos de acontecimentos disjuntos e complementares com recurso ao geogebra". Trabalho apresentado em V International Congress ticEDUCA, 2018.
  13. Henriques, Ana; Oliveira, Hélia; Baptista, Mónica. "Pedagogical content knowledge of prospective teachers in a mathematics-physics interdisciplinary teacher education project.". Trabalho apresentado em 10th International Conference of Education, Research and Innovation, 2017.
  14. Henriques, Ana; Oliveira, Hélia. "Prospective teachers’ perspectives about an interdisciplinary learning scenario involving physics and statistics.". Trabalho apresentado em 10th International Conference of Education, Research and Innovation, 2017.
  15. Henriques, Ana. "Preparing teachers to teach statistics: developing professional knowledge and practice". 2014.
  16. Henriques, Ana. "Prospective teacher’s statistical knowledge for teaching when analyzing classroom episodes". 2013.
Artigo em jornal
  1. Martins, M. A., Henriques, A., & Caetano, J. J.. "Conhecimento de professores para promover o Raciocínio Matemático: uma experiência de formação continuada.", Bolema, Rio Claro (SP), 37( 77), 1126-1146, (Scopus) , 2023, http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v37n77a10.
  2. Márcio André Martins, Andriceli Richter, HO e AH. "PRINCÍPIOS DE DESIGN MOBILIZADOS POR FUTUROS PROFESSORES NA (RE)ELABORAÇÃO DE TAREFAS PROMOTORAS DO RACIOCÍNIO MATEMÁTICO.", PROVA NACIONAL DE ACESSO (PNA)., 2023
  3. Ana Henriques, Hélia Oliveira, Leonor Santos. "DESIGN PRINCIPLES OF PRE-SERVICE TEACHER EDUCATION TO DEVELOP PROSPECTIVE TEACHERS’ KNOWLEDGE OF MATHEMATICAL REASONING.", SCIREA Journal of Education, 8 (4) pp.158-173,1 , 2023, DOI: 10.54647/education880455.
  4. Rafael Bueno, Ana Henriques, Lorita Galle ; Instituto Federal Farroupilha , Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica Alegrete, RS, Brasil b Univ; Henriques, Ana. Autor correspondente: Instituto Federal Farroupilha , Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica Alegrete, RS, Brasil b Univ. "Mathematics preservice teachers perceptions regarding ICT use in teaching and learning practices", Teaching and Teacher Journal, Acta Scientiae (Canoas), 25(5), 227-249, Sep./Oct. 2023 (Scopus) DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.7633, 2023
  5. Batista, R., Borba, R., & Henriques, A.. "Fairness in games: a study on children’s and adults’ understanding of probability", Statistics Education Research Journal, 21(1), Article 13. , 2022, https://doi.org/10.52041/serj.v21i1.79.
Artigo em revista
  1. Oliveira, H., Mendes, F., & Henriques, A.. "A investigação sobre o ensino e a aprendizagem de temas matemáticos publicada em 30 anos da revista Quadrante". Quadrante: Revista de Investigação em Educação Matemática, 31(2), 32-62 (2022): https://doi.org/10.48489/quadrante.28086.
    Publicado
  2. Rafael Bueno & Henriques, A.. "As TDIC na educação: um estudo de caso com estudantes de pós-graduação em ensino de ciências e matemática". Revista Dynamis, 28 (2), 39 – 53. (Scopus). (2022): http://dx.doi.org/10.7867/1982-4866.2022v28n2p39-53..
    Publicado
  3. Ana Henriques, & Marcio Martins. "Mathematical reasoning in linear systems learning: a higher education exploratory teaching experiment with prospective teachers.". AIEM -Avances de investigación en educación matemática, (2022): https://doi.org/10.35763/aiem21.4238seiem.es.
    Publicado
  4. Oliveira, Hélia; Henriques, Ana. "Preservice Mathematics Teachers’ Knowledge about the Potential of Tasks to Promote Students’ Mathematical Reasoning". International Journal of Research in Education and Science 7 4 (2021): 1300-1319. http://dx.doi.org/10.46328/ijres.2472.
    Publicado • 10.46328/ijres.2472
  5. Ana Moura; Filipa Teixeira; Mariana Amorim; Ana Henriques; Conceição Nogueira; Elisabete Alves. "A scoping review on studies about the quality of life of informal caregivers of stroke survivors". Quality of Life Research (2021): https://doi.org/10.1007/s11136-021-02988-x.
    10.1007/s11136-021-02988-x
  6. Gutiérrez-Fallas, Luis Fabián; Henriques, Ana. "Princípios de design de uma experiência baseada no TPACK na formação inicial de professores de matemática". Zetetike 29 (2021): e021006. http://dx.doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661780.
    Publicado • 10.20396/zet.v29i00.8661780
  7. Batista, Rita; Henriques, Ana; Borba, Rute. "Compreensões Probabilísticas de Crianças Brasileiras e Portuguesas Acerca de Justiça em Jogos". Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática 14 1 (2021): 02-13. http://dx.doi.org/10.17921/2176-5634.2021v14n1p02-13.
    Publicado • 10.17921/2176-5634.2021v14n1p02-13
  8. Ramírez-Montes, Guillermo; Henriques, Ana; Carreira, Susana. "Undergraduate Students’ Learning of Linear Algebra Through Mathematical Modelling Routes". Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education 21 2 (2021): 357-377. http://dx.doi.org/10.1007/s42330-021-00149-3.
    Publicado • 10.1007/s42330-021-00149-3
  9. Oliveira, Hélia; Polo Blanco, Irene; Henriques, Ana. "EXPLORING PROSPECTIVE ELEMENTARY MATHEMATICS TEACHERS’ KNOWLEDGE: A FOCUS ON FUNCTIONAL THINKING". Journal on Mathematics Education 12 2 (2021): 257-278. http://dx.doi.org/10.22342/jme.12.2.13745.257-278.
    Publicado • 10.22342/jme.12.2.13745.257-278
  10. • Ramírez-Montes, G., Carreira, S., & Henriques, A.. "Technology-mediated mathematical modelling routes in the learning of Linear Algebra: A study in Engineering Education in Costa Rica.". Quadrante 30 1 (2021): 219-241. https://doi.org/10.48489/quadrante.23721.
    Acesso aberto • Publicado
  11. Vilmar Gomes da Fonseca; Ana Cláudia Correia Batalha Henriques. "Learning with Understanding the Continuity Concept: A Teaching Experiment with Brazilian Pre-service Mathematics Teachers". International Electronic Journal of Mathematics Education (2020): https://doi.org/10.29333/iejme/8462.
    10.29333/iejme/8462
  12. Henriques, Ana; • Ramírez-Montes, G. "A aprendizagem de conceitos probabilísticos: uma experiência de ensino com recurso ao GeoGebra com alunos do 10.º ano da Costa Rica". Quadrante 28 1 (2019): 54-78.
    Publicado
  13. Henriques, Ana; Oliveira, Hélia; Baptista, Mónica. "A tecnologia num cenário de aprendizagem de articulação entre física e matemática: um estudo na formaçâo inicial de professores". Sisyphus – Journal of Education 7 1 (2019): 9-30. https://doi.org/10.25749/sis.15805.
    Publicado
  14. Henriques, Ana; Fonseca, Vilmar. "Aprendizagem do teorema do valor intermediário numa abordagem exploratória com o geogebra". Revista Intersaberes 14 31 (2019): 129-144.
    Publicado
  15. Henriques, Ana; Oliveira, Hélia; Baptista, Mónica. "Articulação interdisciplinar entre Estatística e Física: um cenário de aprendizagem no 8.º ano". Educação e Matemática 154 (2019): 70-76.
  16. Vilmar Fonseca; Ana Henriques. "Compreensão da Definição Formal de Limite: um estudo na formação inicial de professores de Matemática". Bolema: Boletim de Educação Matemática 32 62 (2018): 1030-1049. https://doi.org/10.1590/1980-4415v32n62a14.
    10.1590/1980-4415v32n62a14
  17. Hélia Oliveira; Ana Henriques; Luis Fabián Gutiérrez-Fallas. "A integração da tecnologia na planificação de aulas na perspectiva do ensino exploratório: um estudo com futuros professores de matemática". Perspectiva (2018): https://doi.org/10.5007/2175-795X.2018v36n2p421.
    10.5007/2175-795X.2018v36n2p421
  18. Henriques, Ana. "Research on teaching practice of prospective secondary mathematics teachers’ education". ZDM, Mathematics Education, 49(1), 1-13 (2017):
    10.1007/s11858-017-0847-7
  19. Henriques, Ana; Luis Fabián Gutiérrez-Fallas. "A compreensão de alunos de 12.º ano dos conceitos de limite e continuidade de uma função". Quadrante 26 1 (2017): 25-49.
  20. Henriques, Ana. "Students’ informal inference in the context of a statistical investigation using TinkerPlots". Statistics Education Research Journal, 15(2), 62-80. (2016):
  21. Mota, A.I.; Oliveira, H.; Henriques, A.. "Developing mathematical resilience: Students' voice about the use of ICT in classroom". Electronic Journal of Research in Educational Psychology 14 1 (2016): 67-88. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84963502614&partnerID=MN8TOARS.
    10.14204/ejrep.38.15041
  22. Henriques, Ana. "Ambientes de aprendizagem para promover o raciocínio estatístico dos alunos: O contributo das tarefas e da tecnologia". Revista Educação Matemática em Foco, 3(2), 11-38 (2014):
  23. Henriques, Ana. "Um Quadro de Análise do Conhecimento Estatístico para Ensinar de Futuros Professores". GEPEM, 64 (2014):
  24. Henriques, A.; Da Ponte, J.P.. "Representations as a tool to support students' mathematical reasoning when exploring investigation activities | As Representações como Suporte do Raciocínio Matemático dos Alunos quando Exploram Atividades de Investigaç ão". Bolema - Mathematics Education Bulletin 28 48 (2014): 276-298. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84901935256&partnerID=MN8TOARS.
    10.1590/1980-4415v28n48a14
  25. Henriques, Ana. "A exploração da covariação estatística por alunos do 10.º ano com o TinkerPlots". Quadrante 23 2 (2014): 95-122.
    Publicado
  26. da Ponte, J.P.; Henriques, A.. "Problem posing based on investigation activities by university students". Educational Studies in Mathematics 83 1 (2013): 145-156. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84876175755&partnerID=MN8TOARS.
    10.1007/s10649-012-9443-5
Capítulo de livro
  1. Andriceli Richer, Marcio Martins, Hélia Oliveira, Ana Henriques. "UM OLHAR SOBRE A FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA NA UNIVERSIDADE DE LISBOA: compreensões sob a ótica do raciocínio matemático". In Gestão e Formação de Professores na Educação Básica.. Brasil, 2023.
    Publicado
  2. Ramirez-Montes, Guilhermo., Carreira, Susana., Henriques, A.. "Learning of Linear Transformations Involving Mathematical Modelling Supported by Technology: A Study with Undergraduate Students". In Advancing and Consolidating Mathematical Modelling pp 143–160.. Sara Ocidental, 2023.
    Publicado
  3. Martins, M. A. & Henriques, A.. "Raciocínio Matemático: enquadramento curricular, aspectos teóricos e a prática em sala de aula.". In Ana Lucia Crisóstomo, Joyce Jaquelinne Caetano, & Clodogil Fabiano Ribeiro dos Santos (Orgs.). Pesquisa e prática pedagógica: Ciências Naturais e Matemática (cap 4, p. 91-107).. Portugal, 2022.
    Publicado
  4. Henriques, Ana; Oliveira, Hélia. "Promoting a learning scenario for an integrated approach to STEM: prospective teachers' perspectives in Portugal". In Integrated Approaches to STEM Education: An International Perspective. 2020.
    Aceite para publicação
  5. Henriques, Ana; Oliveira, Hélia. "Teachers’ perspectives about statistical reasoning: Opportunities and challenges for its development". In Topics and Trends in Current Statistics Education Research: International perspectives. 2019.
    Publicado
  6. Henriques, Ana; Santos, Leonor; Oliveira, Hélia; Ponte, João Pedro da. "Relatório de Prática de Ensino Supervisionada: O Contributo da Investigação na Prática de Ensino". In Práticas de Formação Inicial de Professores: Participantes e Dinâmicas. 2018.
    Publicado
Livro
  1. Oliveira, H.; Henriques, A.; Da Ponte, J.P.. Developing statistical literacy (DSL): Student learning and teacher education. 2015.
    10.1007/978-3-319-23470-0_35
  2. Henriques, A.. Students’ diffi culties in understanding of confi dence intervals. 2015.
    10.1007/978-3-319-23470-0_18
  3. Henriques, Ana. Raciocínio estatístico com tecnologia: Propostas para o ensino básico. Portugal. 2015.
Distinções

Prémio

2018 Best Paper do V Congresso de TIC e Educação

Outra distinção

2001 Medalha de Cruz Naval de 3.ª classe