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I'm a clinical psychologist and psychotherapist. I'm pursuing a PhD in Clinical Psychology at ISPA - Instituto Universitário, under Professor David Dias Neto's PhD supervision, where I'm studying video game players' psychological and interpersonal profiles. I work as a research collaborator at APPsyCI Applied Psychology Research Center Capabilities & Inclusion. Our research interests focus on areas such as video game use, motivations for playing video games, attachment theory, emotional regulation, behavioural addictions, mental health and toxic online behaviour. We aim to contribute to understanding how these factors influence and are influenced by video game use, from healthy behaviours to addiction, aimed at improving well-being, mental health and quality of life.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Cátia Raquel de Oliveira Martins e Castro
Género
Feminino

Nomes de citação

  • Castro, Cátia
  • Cátia Martins e Castro

Identificadores de autor

Ciência ID
6F1D-BDFC-649B
ORCID iD
0000-0002-4891-3154

Endereços de correio eletrónico

  • ccastro@ispa.pt (Profissional)

Moradas

  • Edifício Amoreiras Square, Rua Carlos Alberto da Mota Pinto, Nº17, Piso 3 A, Sala 344, 1070-313, Lisboa, Lisboa, Portugal (Profissional)

Websites

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Psicologia

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Inglês Utilizador independente (B2) Utilizador independente (B2) Utilizador independente (B2) Utilizador independente (B2) Utilizador independente (B2)
Francês Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A2) Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A2) Utilizador elementar (A2)
Formação
Grau Classificação
2021/10 - 2024
Em curso
Programa Doutoral em Psicologia (Doutoramento)
Especialização em Psicologia Clínica
Instituto Superior de Psicologia Aplicada Centro de Investigacao, Portugal
2020/11/06
Concluído
Avaliação Psicológica Forense (Pós-Graduação)
Especialização em Psicologia Clínica
Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
15
2020/06/22
Concluído
Avaliação Psicológica (Pós-Graduação)
Especialização em Psicologia Clínica
Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
17
2006/10/01 - 2009/01/14
Concluído
Psicologia Legal (Pós-Graduação)
Especialização em Psicologia Legal
Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
12
2000/09 - 2005/12/09
Concluído
Psicologia Aplicada (Licenciatura)
Especialização em Psicologia Clínica
Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
"Benefícios da Hipoterapia em Crianças com Paralisia Cerebral" (TESE/DISSERTAÇÃO)
13
Percurso profissional

Outras Carreiras

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2006/03/01 - 2007/04/30 Técnico Superior (Técnico Superior) Direccao Geral Reinsercao Social, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2018/08/01 - Atual Psicóloga clínica Consultório de Psicologia Cátia Castro, Portugal
Produções

Publicações

Artigo em revista (magazine)
  1. Castro, Cátia. "Extravasámos os limites do Planeta como sistema vivo e interconectado. Pensar a Psicanálise e a Acção Climática através de Donna M. Orange", Revista PsiRelacional Perspectivas Relacionais em Psicanálise, 2021, https://revistapsirelacional.pt/wp-content/uploads/2021/03/catia-castro-revista-psirelacional-n1-marco-2021.pdf.
  2. Castro, Cátia. "Entrevista a Steven Kuchuck", Revista PsiRelacional Perspectivas Relacionais em Psicanálise, 2021, https://revistapsirelacional.pt/wp-content/uploads/2021/03/entrevista-pt-revista-psirelacional-n1-marco-2021.pdf.
    Tradutor
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2023/11/09 PsiRelational Conference oral presentation on the topic "Video Games as a Space for Connection with Others". This presentation aimed to explore the theme of video games from various angles, ranging from their use as entertainment to their problematic use. We sought to reflect on how the intersubjective and relational space influences the way interactions occur within the online digital universe of video games. The event took place both in-person and online via the Zoom platform. PsiRelational Conference Video Games as a Space for Connection with Others
Psirelacional (Lisboa, Portugal)
2023/08/25 Identifying Video Game Players’ Profiles from Healthy behavior to Gaming Disorder in Adolescents and Adults ICBA 2023 - 8th International Conference on Behavioral Addictions
ISSBA - International Society for the Study of Behavioral Addictions (Incheon, Coreia do Sul)
2023/08/23 Conference Poster: Predictive models of video game players' profiles: Insights into the stability of the profiles. ICBA 2023 - 8th International Conference on Behavioral Addictions
ISSBA - International Society for the Study of Behavioral Addictions (Incheon, Coreia do Sul)
2023/06/16 Video games as a means of connecting with the other: attachment play in the interpersonal space 19th IARPP Conference MEETING THE OTHER: Relational Psychoanalysis in dialogue with multiple perspectives
IARPP - International Association for Relational Psychoanalysis and Psychotherapy (Valencia, Espanha)
2023/04/19 Psychological and Interpersonal Profiles of Video Game Players in Adolescents and Adults within an International Sample APPsyCI Open Day - Applied Psychology Research Center Capabilities and Inclusion
APPsyCI Applied Psychology Research Center Capabilities and Inclusion (Lisboa, Portugal)
2020/11/11 Mental Health and Self-Care in University Students Seminário "What Next?- Durante e Depois da Licenciatura"
Seminars and conferences - S&C ELSA Universidade Lusófona de Humanidade e Tecnologias - Faculdade de Direito (Online, Portugal)
2018/09/12 A Psicologia Forense em Contexto de Avaliação Psicológica, na Assessoria Técnica aos Tribunais Reunião de Equipa da Unidade de Pedopsiquiatria do Hospital de Garcia de Orta
Unidade de Pedopsiquiatria HGO - Dr. Pedro Pires, Director da Unidade (Almada, Portugal)

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2020/12/10 - 2020/12/10 Presentation on "Personal Growth of Young People", aimed at students from 10th to 12th grade at Campo Maior Secondary School, as part of the FÓRUM IV FUTURO DA SOCIEDADE EM EQUILÍBRIO (2020/12/10)
Seminário (Outra)
Sharkcoders, Câmara Municipal de Campo Maior e CIMAA, Portugal

Participação em evento

Descrição da atividade
Tipo de evento
Nome do evento
Instituição / Organização
2020/10/11 - 2020/10/11 Oral presentation - "Mental Health and Well-being Self Care among University Students". Organised by: The European Law Students' Association e Universidade Lusófona.
Seminário
What's next - Durante e após da Licenciatura
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Faculdade de Direito, Portugal

Entrevista (jornal / revista)

Descrição da atividade Jornal / Forum
2020/04/24 Artigo "Mundo Equestre em Suspenso". In light of the postponement of the Olympic Games due to the Covid-19 pandemic, this article reflects on how equestrian athletes might manage the repercussions of this hiatus. Revista Equitação Nº 142 Mar/Abr 2020 Revista Equitação
2017/09/01 Artigo "Psicologia Desportiva - Equitação a três". Revista Equitação Nº127 Set/Out 2020 Revista Equitação

Entrevista / Programa (rádio / tv)

Programa Tema
2023/07/31 - Atual "Old Gamers Podcast" with the hosts André Leitão and Tiago Carvalho. During this engaging interview, we explored the benefits and the problematic use associated with video gaming. Additionally, we had the opportunity to discuss our ongoing research. Equilíbrio, diversão e bem-estar nos videojogos
2022/03/07 - Atual RTP Arena's "Por Falar Em Esports". We contributed to RTP Arena's "Por Falar Em Esports", a dynamic talk show focusing on the intersection of esports and the broader gaming community. In the first episode, host Commander Bonny asked us to highlight the crucial topic of mental health in video gaming. We discussed the impact of video games on players' mental well-being and gaming disorder and also addressed common misconceptions. Gaming Disorder - Uso problemático e saudável de videojogos