???global.info.a_carregar???
Mercedes Rabadán Zurita is a researcher at the Languages, Literatures and Cultures Research Centre (CLLC) of the University of Aveiro. She concluded her PhD Degree in Language Teaching and Western literary canon at the University of Huelva (2013) with the thesis entitled “Motivation, anxiety and self-concept in learning Spanish as a foreign language”. She has two postgraduations in Teacher Training at the University of Barcelona and the University of Nebrija. She holds a degree in Romance Philology at the Autonomous University of Barcelona. Mercedes Rabadán is an Assistant Professor at the University of Algarve and is currently part of the Council and Scientific Committee of the Faculty of Human and Social Sciences (FCHS). She holds the position of President of the Pedadogical Council of the Faculty of Human and Social Sciences. She has published several papers in international indexed journals (i.e.Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Estudios sobre Educación), international book chapter (i.e. Octaedro, Ministerio de Educación y formación profesional – España) and book (Octaedro). Peer esteem indicators include organisation of international conferences (i.e. III International Congress of the Portuguese Association of Teachers of Foreign Languages in Higher Education, the International Interassociations Conference on History of Language Teaching) and seminars (i.e. Spanish Language, Culture and Teaching Seminar – University of Coimbra). She has participated in two international research projects (Spain, Greece). Her research interests include affective factors and foreign language learning, active methodologies and the application of Artificial Intelligence in foreign language teaching.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Mercedes Rabadán Zurita

Nomes de citação

  • Rabadán Zurita, Mercedes
  • Rabadán, M.

Identificadores de autor

Ciência ID
2014-D84F-5350
ORCID iD
0000-0002-9238-3664

Endereços de correio eletrónico

  • mzurita@ualg.pt (Profissional)

Telefones

Telefone
  • 289800914 (Profissional)

Moradas

  • Universidade do Algarve, Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, Departamento de Artes e Humanidades . Campus de Gambelas, 8000, Faro, Faro, Portugal, 8005-139, Faro, Faro, Portugal (Profissional)

Domínios de atuação

  • Humanidades - Línguas e Literaturas - Línguas Específicas
  • Humanidades - Línguas e Literaturas - Linguística

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Espanhol; Castelhano (Idioma materno)
Catalão (Idioma materno)
Português Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C1)
Francês Utilizador independente (B2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Inglês Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B2) Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B2) Utilizador independente (B1)
Italiano Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Formação
Grau Classificação
2013/02/01
Concluído
Language Teaching and Western literary canon (Enseñanza de Lenguas y Canon Literario Occidental) (Doctor)
Especialização em Language Teaching
Universidad de Huelva, Espanha
"Motivation, anxiety and self-concept in learning Spanish as a foreign language ("Motivación, ansiedad y autoconcepto en el aprendizaje del español como lengua extranjera")" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Apto Cum Laude por unanimidad
2011/02/25
Concluído
Diploma of Advanced Studies (DEA) (Diploma de estudios avanzados) (DEA)
Especialização em Language Teaching
Universidad de Huelva, Espanha
Sobresaliente
2010/09/30
Concluído
PhD Programme Language Teaching and the Western Literary Canon (Dissertation) (Tesina) (Master)
Especialização em Language Acquisition and Learning
Universidad de Huelva, Espanha
"El aprendizaje del español como lengua extranjera en estudiantes universitarios portugueses: el papel del autoconcepto, la motivación y la ansiedad en el proceso de aprendizaje." (TESE/DISSERTAÇÃO)
Sobresaliente (20 puntos)
2006/06/30
Concluído
Expert in the Teaching of Spanish as a Foreign Language (Experto en Enseñanza del Español como Lengua Extranjera) (Postgraduate Certificate)
Especialização em Training of Teachers of Spanish as a Foreign Language
Universidad Antonio de Nebrija, Espanha
Sobresaliente.
2003/06/20
Concluído
Teacher Training Programme for Teachers of Spanish as a Foreign Language (Programa de Formación de Profesores de español como lengua extranjera) (Postgraduate Certificate)
Especialização em Language Teaching
Universidad de Barcelona Instituto de Formación Continua, Espanha
Sobresaliente
1995/06/15
Concluído
Romance Philology (Filología Románica) (Licence)
Especialização em Filología
Universitat Autònoma de Barcelona, Espanha
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2022/02/15 - Atual Investigador (Investigação) Universidade de Aveiro Centro de Línguas Literaturas e Culturas, Portugal

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2000/09/01 - Atual Professor Auxiliar (Docente Universitário) Universidade do Algarve Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, Portugal
1997/02/01 - 2000/06/30 Leitor (Docente Universitário) Université de Tours, França

Outras Carreiras

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
1999/10/01 - 2000/06/30 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) GRETA TOURAINE, França
1997/10/01 - 1998/05/15 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Lycée Descartes, França

Cargos e Funções

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2024/01/04 - Atual Member of the Working Group on Artificial Intelligence / Membro do Grupo de Trabalho sobre Inteligência Artificial (inerência CP) Universidade do Algarve, Portugal
2023/10/18 - Atual Member of the Quality Advisory Board of the University of Algarve / Membro do Conselho Consultivo para a Qualidade (inerência do CP) Universidade do Algarve, Portugal
2022/01/20 - Atual Presidente do Conselho Pedagógico Universidade do Algarve - Campus de Gambelas, Portugal
Universidade do Algarve, Portugal
2017/11/01 - Atual Member of the Scientific Council of the Faculty of the Human and Social Sciences (FCHS) Universidade do Algarve - Campus de Gambelas, Portugal
2018/03/07 - 2022/01/19 Vice-President of the Pedagogic Council of the Faculty of Human and Social Sciences (FCHS) Universidade do Algarve, Portugal
2014/09/01 - 2019/08/01 Deputy Director of the Languages and Communication degree course/Subdiretora do Curso Línguas e Comunicação. Universidade do Algarve - Campus de Gambelas, Portugal
2013/10/04 - 2017/05/05 Deputy Director of the Master's Course in Language Teaching for Basic and Secondary School Teachers Universidade do Algarve - Campus de Gambelas, Portugal
Projetos

Projeto

Designação Financiadores
2020/10/15 - 2021/12/31 Communication, emotion and identity in the acquisition and learning of Spanish as a second language (Comunicación, emoción e identidad en la adquisición y aprendizaje del español como segunda lengua).
FFI2017-83166-C2-1-R
Outra
Universidad de Alcala de Henares, Espanha
Em curso
2006/01/10 - 2008/12/31 Learning via Subtitling (LvS): Software & Processes for Developing Language Learning Material based on Film Subtitling
Investigador
Hellenic Open University, Grécia
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em revista
  1. Rabadán, M.. "Emociones en el aula de lenguas extranjeras: Explorando las relaciones entre ansiedad y disfrute". Revista Foro de profesores de ELE 20 (2024):
    Submetido
  2. Rabadán Zurita, Mercedes; Orgambídez Ramos, Alejandro. "Ansiedad idiomática y motivación hacia el español como lengua extranjera en estudiantes universitarios portugueses: un estudio exploratorio". Estudios sobre Educación 35 (2018): 517-533. http://dx.doi.org/10.15581/004.35.517-533.
    Publicado • 10.15581/004.35.517-533
  3. Rabadán Zurita, Mercedes; Orgambídez Ramos, Alejandro. "Ansiedad idiomática en Español como Lengua Extranjera y rendimiento académico en la Enseñanza Superior || Foreign language anxiety in Spanish as a Foreign Language and language achievement in Higher Education". Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación 5 1 (2018): 29-29. https://doi.org/10.17979/reipe.2018.5.1.2905.
    10.17979/reipe.2018.5.1.2905
  4. Rabadán Zurita, Mercedes; Aznar Juan, María Luisa. "Análisis de la formación de grado y posgrado en futuros profesores de ELE en Portugal.". E-AESLA. Revista Digital 4 (2018): 180-189.
    Publicado
  5. Rabadán Zurita, Mercedes. "¿Es suficiente con estar motivado? El papel de la ansiedad en el aprendizaje del español como lengua extranjera". Revista Nebrija Procedia 3 (2014): 524-532.
    Publicado
Capítulo de livro
  1. Rabadán, M.. Autor correspondente: Rabadán, M.. "Inteligencia artificial y ansiedad en lenguas extranjeras: Una revisión sistemática de las herramientas para la intervención". In Innovación Docente e Investigación en Arte y Humanidades: Desafíos de la Enseñanza y Aprendizaje en la Educación Superior, editado por Simon et al, 431-443. Espanha: Dykinson, 2024.
    Publicado
  2. Rabadán, M.. "Revisión sistemática del uso de la clase invertida en el aprendizaje de lenguas extranjeras en enseñanza superior". In Desafíos de la Innovación Docente e Investigación en Educación, Arte y Humanidades, editado por Barragán Martín, Ana Belén; Pérez Fuentes, María del Carmen; Sisto, Maria; Simón Márquez, María del Mar; Martínez Casanova, Elena, 195-202. Espanha: ASUNIVEP, 2024.
    Publicado
  3. Rabadán, M.. "Disfrute y disposición para comunicarse en una lengua extranjera: una revisión sistemática y metaanálisis". In Análisis y aplicación de variables Psicológicas y Educativas en la Intervención Escolar, editado por Molero et al., 105-113. Espanha: ASUNIVEP, 2024.
    Publicado
  4. Rabadán, M.. "Perseverancia y disfrute en el aprendizaje de lenguas extranjeras: una revisión sistemática y metaanálisis". In Exploración de variables psicológicas y educativas: Avances en la investigación escolar, editado por Molero et al., 415-429. Madrid, Espanha: Dykinson, 2024.
    Publicado
  5. Mario Bedera. "“¿Voy o no voy?” El reto de la asistencia a clase de ELE: un análisis desde el autoconcepto académico.". In El español como lengua extranjera en Portugal III: Retos de la enseñanza de lenguas cercanas., 52-62. Espanha: Ministerio de Educación y formación profesional, 2023.
    Publicado
  6. Simón Márquez, María del Mar; Martos Martínez, África; Gázquez Linares, José Jesús; Molero Jurado, María del Mar; Barragán Martín, Ana Belén. "Predictores del engagement académico en el aprendizaje de lenguas extranjeras: el papel de la autoeficacia y el enjoyment.". In Investigación de variables psicológicas y educativas en el ámbito escolar, 155-164. Espanha, 2022.
    Publicado
  7. Rabadán Zurita, Mercedes. "Autoconcepto y ansiedad en ELE: relaciones con el desempeño en estudiantes universitarios". In Perfiles, factores y contextos en la enseñanza y en el aprendizaje de ELE/EL2, editado por Taboada, Pilar; Barros, Rocío, 893-901. Santiago de Compostela, Espanha: Universidade de Santiago de Compostela. Servizo de Publicacións e Intercambio Científico, 2020.
    Publicado
  8. Rabadán Zurita, Mercedes; Orgambídez Ramos, Alejandro. "Antecedentes de la ansiedad comunicativa en estudiantes universitarios: percepción de la producción oral y actitudes hacia el español como lengua extranjera". In Experiencias plurilingües en la enseñanza de lenguas extranjeras, editado por M. C. Ainciburu, 39-50. Barcelona: Octaedro, 2017.
    Publicado
  9. Rabadán Zurita, Mercedes. "El aprendizaje del español como lengua extranjera desde una perspectiva afectiva". In Enseñar español en la actualidad: contribuciones didácticas, editado por Aznar Juan, María Luisa; Gamazo, Elena, 80-112. Imprensa da Universidade de Coimbra, 2016.
    10.14195/978-989-26-1231-7_4
  10. Rabadán Zurita, Mercedes. "¿Miedo en el aula? Ansiedad en estudiantes portugueses universitarios de ELE.". In El español como lengua extranjera en Portugal: retos de la enseñanza de lenguas cercanas, editado por Sainz, García, Ángel María; Lloret Cantero, Joana. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, 2016.
  11. Rabadán Zurita, Mercedes. "Las actitudes hacia el español como lengua extranjera en el contexto universitario portugués". In El español como lengua extranjera en Portugal: retos de la enseñanza de lenguas cercanas, editado por A.M. Sainz, 105-111. Madrid: Centro de Publicaciones. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, 2014.
    Publicado
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2021/12/03 “Yes, We can!”. Autoeficacia y ansiedad en el aprendizaje de lenguas extranjeras. III INTERNATIONAL CONFERENCE APROLÍNGUAS 2021: FOREIGN LANGUAGE TEACHING AND LEARNING IN THE CLASSROOM AND ONLINE: TRADITION, PERSPECTIVES AND CHALLENGES
Portuguese Association of Teachers of Foreign Languages in Higher Education (Faro)
2021/09/17 Emociones positivas en el aula de lengua extranjera: relaciones entre enjoyment, ansiedad y engagement académico.
The LEIDE Group (University of Alcalá - Madrid, Espanha)
2021/07/10 Perfil del aprendiente portugués de español como lengua extranjera: importancia del análisis de necesidades. III Colóquio Internacional em Didática e Ensino: "Reflexões Pedagógicas: da Teoria à Prática"
Faculty of Letters, University of Coimbra (University of Coimbra, Coimbra)
2019/07/04 "¡Dame mi recompensa! Percepciones del alumnado de español como lengua extranjera sobre las recompensas en gamificación. XXX Congreso Internacional ASELE. Internacionalización de la enseñanza del español como LE/L2: plurilingüismo y comunicación intercultural”
ASELE (Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera) and the Polytechnic of Porto (Escola Superior de Educação. Politécnico do Porto., Portugal)
2019/06/29 "La ansiedad ante la evaluación de la comprensión oral en ELE: un estudio cuasiexperimental en estudiantes universitarios portugueses" IV International Conference on Applied Linguistics to Language Teaching: Towards Multilingualism.
Universidad Nebrija (Madrid, Espanha)

Júri de grau académico

Tema
Tipo de participação
Nome do candidato (Tipo de grau)
Instituição / Organização
2023/04/26 A aula de língua estrangeira como espaço de desenvolvimento da literacia visual e do pensamento crítico.
Arguente
Joana Filipa Tavares Louro. (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2017/11/03 Investigating Foreign Language Curriculum Design and Developement in Portuguese Higher Education Institutions
Arguente
Kerwin Anthony Livingstone (Doutoramento)
Universidade do Porto, Portugal

Arbitragem científica em conferência

Nome da conferência Local da conferência
2024/06/28 - Atual IX Congreso Internacional de la Enseñanza del español en Portugal. Formar profesores para el siglo XXI: retos y nuevos desafíos
2024/06/26 - 2024/06/28 Consejería de Educación of the Spanish Embassy in Portugal and by the Spanish Studies section of the Department of Languages, Literatures and University of Beira Anterior
2021/12/02 - 2023/12/03 III International Conference Aprolínguas 2021. Foreign Language teaching and learning in the classroom and online: tradition, perspectives and challenges. University of Alagarve and APROLÍNGUAS (Portuguese Association of Teachers of Foreign Languages in Higher Education)
2022/06/29 - 2022/07/01 VIII International Congress on Spanish Teaching in Portugal: Current Escenarios in Spanish Language Learning, Learning and Spanish Certification will be held. Consejería de Educación of the Spanish Embassy in Portugal and by the Spanish Studies section of the Department of Languages, Literatures and Cultures of the Faculty of Arts of the University of Coimbra
2020/10/28 - 2020/10/29 Congreso Internacional de La enseñanza del español como Lengua Extranjera en el siglo XXI. Institute of Iberian and Ibero-American Studies. University of Warsaw
2020/07/10 - 2020/07/11 III Colóquio Internacional em Didática e Ensino. Reflexões Pedagógicas: da Teoria à Prática. Faculty of Letters, University of Coimbra
2020/02/09 - 2020/07/03 30th International Congress ASELE 2019. Internacionalización y enseñanza del español como LE/L2: plurilingüismo y comunicación intelectual. ASELE (Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera) and the Polytechnic of Porto

Arbitragem científica em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2016/12/13 - Atual Revista Azulejo para el aula de español Ministerio de Educación, Formación Profesional y Deportes.
2021/12/14 - 2022/01/10 Interdisciplinaria. Revista de Psicología y Ciencias Afines (1668-7027)

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2019/02/05 - 2023/12/21 Gramática do Espanhol I; Gramática do Espanhol II; Língua e Linguística Espanholas; Língua e Cultura Espanholas VI; Língua e Cultura Espanholas IV; Língua e Cultura Espanholas III; Língua e Cultura Espanholas I. Languages, Literatures and Cultures (Licenciatura) Universidade do Algarve Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, Portugal
2019/02/05 - 2023/12/21 Língua e Cultura Espanholas VI; Língua e Cultura Espanholas IV; Língua e Cultura Espanholas III; Língua e Cultura Espanholas I. Languages and Intercultural Communication (Licenciatura) Universidade do Algarve, Portugal

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2018/01/01 - Atual APROLÍNGUAS (Associação Portuguesa de Professores de Línguas Estrangeiras do Ensino Superior) Presidente
2017/01/01 - Atual APPELE Portuguese Association of Teachers of Spanish as a Foreign Language
2016/01/01 - 2023/12/20 Portuguese Association for the History of Teaching Foreign Languages and Literatures (APHELLE) President of the Fiscal Council.

Membro de comissão

Descrição da atividade
Tipo de participação
Instituição / Organização
2022/01/01 - Atual Member of the Pedagogical Committee of the training centre of the APPELE (Portuguese Association of Teachers of Spanish as a Foreign Language)
Membro
Associação Portuguesa de Professores de Espanhol Língua Estrangeira, Portugal
2017/09/01 - Atual Member of the inter-university advisory board (Consejo Asesor Interuniversitario). Consejería de Educación de Lisboa. Gobierno de España.
Membro
Consejería de Educación de la Embajada de España, Portugal
2023/07/06 - 2023/07/07 Member of the Organising Committee of the 9º National Congress of Pedagogical Practices in Higher Education (CNaPPES)
Membro
Universidade do Algarve, Portugal
2021/12/02 - 2021/12/03 Member of the Organising Committee of the III International Conference APROLÍNGUIAS 2021.
Coordenador
Universidade do Algarve, Portugal

Outro júri / avaliação

Descrição da atividade Instituição / Organização
2022/01/04 - 2022/04/28 Concurso para cargo de direção intermédia de 1.º Grau para o Departamento de Educação e Coesão Social do Município de Olhão. Município de Olhão, Portugal

Tutoria

Tópico Nome do aluno
2022/03/12 - 2022/04/09 TRAINEESHIP/PRACTICALS_UNIVERSITY MASTER'S DEGREE IN SPANISH AND ENGLISH AS SECOND LANGUAGES/FOREIGN LANGUAGES Cristina Mira Guirao