???global.info.a_carregar???
Carla Vale Lucas is a psychologist specializing in Clinical Psychology, Educational Psychology, and Vocational Psychology, with experience in psychological assessment and intervention in higher education settings. Currently based at the Faculty of Medicine, Universidade de Lisboa, Carla focuses on promoting psychological well-being and personal development among students, particularly through a career development project. She is passionate about empowering students to shape their professional futures, which has led her to pursue a Ph.D. in Educational Psychology, further deepening her expertise in the field. Over time, she has also contributed to various projects involving mobile technology for student support and bibliotherapy for children's development. She has authored numerous articles and books in the field of Social Sciences.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Carla Patrícia Vale Lucas

Nomes de citação

  • Lucas, Carla
  • Carla Vale Lucas

Identificadores de autor

Ciência ID
1B19-DBEF-331C
ORCID iD
0000-0002-9193-7370

Endereços de correio eletrónico

  • carlavalelucas@protonmail.com (Pessoal)

Websites

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Psicologia
  • Ciências Sociais - Outras Ciências Sociais

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B2)
Formação
Grau Classificação
2023/10/01 - 2026/12/31
Em curso
Programa de Doutoramento em Psicologia - Psicologia da educação (Doutoramento)
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
2018
Concluído
Especialidade Avançada em Psicologia da Orientação Vocacional e de Carreira (Título de especialista)
Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal
2017
Concluído
Especialista em Psicologia da Educação (Título de especialista)
Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal
2017
Concluído
Especialista em Psicologia Clínica e da Saúde (Título de especialista)
Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal
2016
Concluído
Políticas de Desenvolvimento de Recursos Humanos (Mestrado)
Especialização em Sem especialização
Universidade de Lisboa Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas, Portugal
""Organizações positivas: A promoção do capital psicológico e do bem estar dos colaboradores"" (TESE/DISSERTAÇÃO)
18 valores
2004/09/15 - 2009/06/30
Concluído
Psicologia (Licenciatura)
Especialização em Psicologia Clínica
Universidade da Madeira, Portugal
Percurso profissional

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2020/12/15 - Atual Psychologist at the Student Support Office and Mapping Your Way Project - Career Development Support. Universidade de Lisboa Faculdade de Medicina, Portugal
Universidade de Lisboa Faculdade de Medicina, Portugal
2009/10/15 - 2020/12/15 Clinical and educational psychologist at the Psychology Service. Universidade da Madeira, Portugal
Universidade da Madeira, Portugal
Produções

Publicações

Artigo em revista
  1. Carla Vale Lucas. "Psychosocial Predictors of Love Satisfaction Among College Students from Madeira". Journal of Relationships Research (2020): http://dx.doi.org/10.1017/jrr.2020.4.
    10.1017/jrr.2020.4
  2. Carla Vale Lucas; Décia Teixeira; Luísa Soares; Filipa Oliveira. "Bibliotherapy as a hope-building tool in educational settings". Journal of Poetry Therapy (2019): 1-15. https://doi.org/10.1080%2F08893675.2019.1639883.
    10.1080/08893675.2019.1639883
  3. Carla Vale Lucas; Filipa Oliveira; Luísa Soares. "Reports of an addiction: Therapeutic intervention of a young adult dealing with cannabis dependence". Adolescent Psychiatry 08 (2018): https://doi.org/10.2174%2F2210676608666180208155007.
    10.2174/2210676608666180208155007
  4. Karolina Baras; Luísa Soares; Carla Vale Lucas; Filipa Oliveira; Norberto Pinto Paulo; Regina Barros. "Supporting Students' Mental Health and Academic Success Through Mobile App and IoT". International Journal of E-Health and Medical Communications 9 1 (2018): 50-64. https://doi.org/10.4018%2Fijehmc.2018010104.
    10.4018/ijehmc.2018010104
  5. Cristina Sofia Coelho; Catarina Pereira Faria; Filipa Oliveira; Carla Vale Lucas; Sónia Vasconcelos; Luísa Soares. "Pilot project for peer tutoring: a case study in a Portuguese university". Journal of Applied Research in Higher Education 6 2 (2014): 314-324. https://doi.org/10.1108%2Fjarhe-09-2013-0038.
    10.1108/jarhe-09-2013-0038
  6. Célia M. D. Sales; Paula C. G. Alves; Chris Evans; Robert Elliott; On Behalf of Ipha Group. "The Individualised Patient-Progress System: A decade of international collaborative networking". Counselling and Psychotherapy Research 14 3 (2014): 181-191. https://doi.org/10.1080%2F14733145.2014.929417.
    10.1080/14733145.2014.929417
  7. Lucas, Carla. "Program for the Promotion of Children’s Socio-cognitive development Part 2: Parents Intervention". Revista de Psicologia da IMED 6 1 (2014): 28-32. https://doi.org/10.18256%2F2175-5027%2Fpsico-imed.v6n1p28-32.
    10.18256/2175-5027/psico-imed.v6n1p28-32
  8. Carla Vale Lucas; Luísa Soares. "Being a teen and learning how to surf anxiety: Integrating narrative methods with cognitive–behavioral therapy". Journal of Poetry Therapy 27 2 (2014): 69-82. https://doi.org/10.1080%2F08893675.2014.895489.
    10.1080/08893675.2014.895489
  9. Sofia Coelho, C.; Pereira Faria, C.; Oliveira, F.; Vale Lucas, C.; Vasconcelos, S.; Soares, L.. "Pilot project for peer tutoring: a case study in a Portuguese university". Journal of Applied Research in Higher Education 6 2 (2014): 314-324. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84960108165&partnerID=MN8TOARS.
    10.1108/JARHE-09-2013-0038
  10. Lucas, Carla Vale; Pereira Soares, Maria Luísa. "Program for the Promotion of Children’s Socio-cognitive development Part 2: Parents Intervention". (2014): https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=5154965.
    10.18256/2175-5027/psico-imed.v6n1p28-32
  11. Carla Vale Lucas; Luísa Soares. "Bibliotherapy: A tool to promote children's psychological well-being". Journal of Poetry Therapy 26 3 (2013): 137-147. https://doi.org/10.1080%2F08893675.2013.823310.
    10.1080/08893675.2013.823310
  12. C.V. Lucas; L. Soares. "Programa de Promoção do Desenvolvimento Sócio-cognitivo da Criança Parte 1: Intervenção com Crianças". Revista de Psicologia da IMED 5 2 (2013): 98-102. https://doi.org/10.18256%2F2175-5027%2Fpsico-imed.v5n2p98-102.
    10.18256/2175-5027/psico-imed.v5n2p98-102
  13. Lucas, Carla Vale; Soares, Luísa. "Program for the Promotion of Children’s Socio-cognitive development Part 1: Children’s Intervention". (2013): https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=5155019.
    10.18256/2175-5027/psico-imed.v5n2p98-102
  14. L. Soares; F. Oliveira; M.S. Lemos; C.V. Lucas; L. Botella; S. Corbella. "Motivation for Therapy: An Important Ingredient to Change?". Revista de Psicologia da IMED 4 1 (2012): 640-648. https://doi.org/10.18256%2F2175-5027%2Fpsico-imed.v4n1p640-648.
    10.18256/2175-5027/psico-imed.v4n1p640-648
  15. M.L.P. Soares; C.V. Lucas; F.I. Oliveira; F.L. Roque; J. Cadima. "Psychological Symptomatology and Loneliness in a College Students Sample: What New Trends can be Developed to Better Help These Students?". Revista de Psicologia da IMED 4 2 (2012): 692-704. https://doi.org/10.18256%2F2175-5027%2Fpsico-imed.v4n2p692-704.
    10.18256/2175-5027/psico-imed.v4n2p692-704
  16. Pereira Soares, Maria Luísa; Lucas, Carla Vale; Oliveira, Isabel; Roque, Fátima Liliana; Cadima, Joana. "Psychological Symptomatology and Loneliness in a College Students Sample: what new trends can be developed to better help these students?". (2012): https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=5155042.
    10.18256/2175-5027/psico-imed.v4n2p692-704
Capítulo de livro
  1. Diana C. Gonçalves Mendes; Yuri Aristides da Silva Godinho de Almeida; Carla Vale Lucas; Luísa Soares; Sergi Bermúdez i Badia. "A Pilot Study to Evaluate the Feasibility of a Science-Based Game Called Symphony to Alleviate Depression Symptoms". 2023.
    10.1007/978-3-031-29548-5_10
  2. Soares, Maria; Carla Vale Lucas; Luísa Soares; Filipa Oliveira. "Asperger syndrome and adolescent girl: understanding the rhythm of emotions towards the struggle with social relationships¿cognitive-behavioral and narrative therapy". In Emerging Programs for Autism Spectrum Disorder. Estados Unidos, 2021.
    10.1016/B978-0-323-85031-5.00011-6
Livro
  1. Alexandra Sevinate Pontes; Ana C. Fernandes; Ana C. Marques; Ana Martins; Ana Paula Lopes; Ana Rita Carvalho; Ana Sofia Rodrigues; et al. SUSTENTABILIDADE - Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS) nas práticas das Instituições de Ensino e Formação. Portugal: Instituto Português da Qualidade. 2022.
    Publicado
Pré-impressão
  1. Luísa Soares; Carla Silva; Carla Vale Lucas. "Toolbox: Technology Anxiety Resource for University Students". 2023. https://doi.org/10.20944/preprints202306.0452.v1.
    10.20944/preprints202306.0452.v1

Outros

Conjunto de dados
  1. Lucas, Carla. Well-being at the workplace: The need for a psychological counselling service--An exploratory case study.
    10.1037/e604062012-330
Outra produção
  1. Motivation for therapy as a promoter for change in the psychotherapeutic process. 2017. Marina Serra de Lemos; Luísa Soares; Filipa Oliveira; Carla Vale Lucas; Liliana Roque. http://hdl.handle.net/10216/52682.
  2. Therapeutic environment: reflections of dyads of clients and therapists. 2017. Luisa Soares; Marina Serra de Lemos; Filipa Oliveira; Carla Vale Lucas; Liliana Roque. http://hdl.handle.net/10216/52651.
  3. Reflections about the perception of therapeutic environment in clients and therapists: the importance of the 5th session. 2017. Luísa Soares; Marina Serra de Lemos; Filipa Oliveira; Carla Vale Lucas; Liliana Roque. http://hdl.handle.net/10216/93035.
  4. A promoção do capital psicológico,work engagement e saúde mental de trabalhadores. 2016. Lucas, Carla Patrícia do Vale. http://hdl.handle.net/10400.5/11609.