???global.info.a_carregar???
Hugo Nicolau is an Assistant Professor at Instituto Superior Técnico of the University of Lisbon and an integrated researcher at ITI/LARSyS. His research interests include human-computer interaction (HCI) and Accessibility within the field of Ubiquitous Computing, focusing on the design, development, and evaluation of novel inclusive technologies. Hugo's goals include creating meaningful technologies that empower people with disabilities to address high-impact problems in areas such as education, health, and social exclusion. His research methods extend mostly from the discipline of HCI and are informed by perspectives in design justice, psychology, sociology, and disability studies. His work in human-computer interaction and accessibility originated 60+ papers published in many top venues such as CHI, ASSETS, HRI, from which he received 5 best paper awards. He participated in 10+ funded research projects, currently leads a European project about Digital Civics, he is co-PI in another European project related to Blockchain and Social Good, and participates as an Accessibility expert in two others. Hugo currently advises 3 PhD students and 9 MSc students. He has previously served as conference chair, program chair, and program committee member at several international conferences in his field, such as CHI, ASSETS, and HRI. He currently serves as a member of the editorial board for Transactions on Accessible Computing. He leads a team on inclusive technologies in his institution and is a member of the scientific committee of ITI/LARSyS. Hugo received his PhD in Information Systems and Computer Engineering from the Technical University of Lisbon in 2013.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Hugo Nicolau

Nomes de citação

  • Nicolau, Hugo

Identificadores de autor

Ciência ID
0F1C-815A-BAF7
ORCID iD
0000-0002-8176-7638

Endereços de correio eletrónico

  • hugo.nicolau@tecnico.ulisboa.pt (Profissional)

Moradas

  • Instituto Superior Técnico, Computer Science and Engineering Department, Av. Rovisco Pais, 1 1049-001, Lisbon, Lisbon, Portugal (Profissional)

Websites

Domínios de atuação

  • Ciências Exatas - Ciências da Computação e da Informação - Ciências da Computação

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Inglês Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Formação
Grau Classificação
2015/06/01 - 2015/12/29
Concluído
Human-Computer Interaction / Mobile Interaction (Pós-doutoramento)
Fundação da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, Portugal
2014/05/01 - 2015/04/30
Concluído
Human-Computer Interaction / Accessibility (Pós-doutoramento)
Rochester Institute of Technology, Estados Unidos
2013/04/01 - 2014/03/31
Concluído
Human-Computer Interaction / Accessibility (Pós-doutoramento)
University of Dundee, Reino Unido
2009/04/01 - 2013/03/31
Concluído
Information Systems and Computer Engineering (Doutoramento)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
"Disabled ‘R’ All – Bridging the Gap between Health- and Situationally-Induced Impairments and Disabilities" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2019 - 2020 Investigador visitante (Investigação) Newcastle University, Reino Unido

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2015/12/30 - Atual Professor Auxiliar (Docente Universitário) Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal

Cargos e Funções

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2020 - Atual Integrated Researcher Laboratório de Robótica e Sistemas de Engenharia, Portugal
2018 - 2020 Financial Coordinator Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Investigação e Desenvolvimento em Lisboa, Portugal
2016 - 2020 Integrated Researcher Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Investigação e Desenvolvimento em Lisboa, Portugal
Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Investigação e Desenvolvimento em Lisboa, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2023 - Atual The Contemporary Portuguese Sign Language Dictionary: From the App to the Classroom
2022.06596.PTDC
Investigador
Associação do Instituto Superior Técnico para a Investigação e Desenvolvimento, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, I.P.
Em curso
2022/12 - Atual DCitizens: Fostering Digital Civics Research and Innovation in Lisbon
Investigador responsável
Associação do Instituto Superior Técnico para a Investigação e Desenvolvimento, Portugal
Horizon 2020
Em curso
2020 - Atual BIG Era Chair: Blockchain technologies and design Innovation for social Good
Co-PI
Laboratório de Robótica e Sistemas de Engenharia, Portugal
Horizon 2020
Em curso
2018/10 - 2022/09 Augmenting Rehabilitation Centres with Context- Aware Digital Environments
PTDC/CCI-COM/30274/2017
Investigador responsável
Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Investigação e Desenvolvimento em Lisboa, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2020 - 2022 ID-Gaming: ICT Serious Games
Investigador
Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Investigação e Desenvolvimento em Lisboa, Portugal
Erasmus Plus
Em curso
2020 - 2021 MARE: Mobilização Anónima de Regresso à normalidade para mitigar a Epidemia de COVID-19
Co-PI
Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Investigação e Desenvolvimento em Lisboa, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2018 - 2021 AVATAR: A Linguistic Corpus and an Avatar for Portuguese Sign Language
PTDC/LLT-LIN/29887/2017
Investigador
Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Investigação e Desenvolvimento em Lisboa, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2018 - 2020 STREACKER: Skeletal Tracking Enhanced with Anatomically Correct Kinematics for Exergames and Rehabilitation
Investigador
Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Investigação e Desenvolvimento em Lisboa, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2015/06/01 - 2016/12/29 ASTARTE: Assessment, STrategy And Risk Reduction for Tsunamis in Europe
Bolseiro de Pós-Doutoramento
Universidade de Lisboa Laboratório de Sistemas Informáticos de Grande Escala, Portugal
Concluído
2013 - 2014 SiDE: Social inclusion through the Digital Economy
EP/G066019/1
Bolseiro de Pós-Doutoramento
University of Dundee, Reino Unido
UK Research and Innovation
Concluído
2012/02 - 2013/10 PaeLife: Personal Assistant to Enhance the Social Life of the Seniors
Bolseiro de Doutoramento
Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Investigação e Desenvolvimento em Lisboa, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, I.P.
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. André Rodrigues; Hugo Miguel Aleixo Albuquerque Nicolau; Andre Santos; Diogo Branco; Jay Rainey; David Verweij; Jan Smeddinck; Kyle Montague; Tiago Guerreiro. "Investigating the Tradeoffs of Everyday Text-Entry Collection Methods". Trabalho apresentado em CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 2022.
    Aceite para publicação • 10.1145/3491102.3501908
  2. Cristiana Antunes; Isabel Neto ; Correia, Filipa; Ana Paiva; Hugo Miguel Aleixo Albuquerque Nicolau. "Inclusive'R'Stories: An Inclusive Storytelling Activity with an Emotional Robot". Trabalho apresentado em ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction (to appear), 2022.
    Publicado
  3. Ma, Shuhao; Ferreira, Marta; Nicolau, Hugo; Prandi, Catia; Esteves, Augusto; Nunes, Nuno Jardim; Nisi, Valentina. "Catering for Students’ Well-being during COVID-19 Social Distancing: a Case Study from a University Campus". 2022.
    10.1145/3524458.3547261
  4. Rodrigues, André; Nicolau, Hugo; Santos, André; Branco, Diogo; Rainey, Jay; Verweij, David; Smeddinck, Jan David; Montague, Kyle; Guerreiro, Tiago. "Investigating the Tradeoffs of Everyday Text-Entry Collection Methods". 2022.
    10.1145/3491102.3501908
  5. Isabel Neto; Nicolau, Hugo; Ana Paiva. "Community Based Robot Design for Classrooms with Mixed Visual Abilities Children". Trabalho apresentado em CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 2021.
    Publicado • 10.1145/3411764.3445135
  6. Neto, Isabel; Nicolau, Hugo; Paiva, Ana. "Fostering Inclusive Activities in Mixed-visual Abilities Classrooms using Social Robots". Trabalho apresentado em ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction, 2021.
    Publicado • 10.1145/3434074.3446356
  7. Rocha, Filipa; Pires, Ana Cristina; Neto, Isabel; Nicolau, Hugo; Guerreiro, Tiago. "Accembly at Home: Accessible Spatial Programming for Children with Visual Impairments and their Families". Trabalho apresentado em Interaction Design and Children, 2021.
    Publicado • 10.1145/3459990.3460699
  8. Francisco Teotonio; Alves, Tomás; Hugo Miguel Aleixo Albuquerque Nicolau. "PlayHIIT: Augmenting Remote Exertion Experiences through Playful Interaction". Trabalho apresentado em International Conference on Graphics and Interaction, 2021.
    No prelo
  9. João Nogueira; Alves, Tomás; Hugo Miguel Aleixo Albuquerque Nicolau. "DAN & Danny: Combining Analog and Digital Self-Tracking Data to Manage Wellbeing". Trabalho apresentado em International Conference on Graphics and Interaction, 2021.
    No prelo
  10. Filipa Oliveira; Isabel Neto ; Daniel Simões Lopes; Hugo Miguel Aleixo Albuquerque Nicolau. "Body Perception Manipulation with Movement Sonification for Stroke Survivors Rehabilitation". Trabalho apresentado em International Conference on Graphics and Interaction, 2021.
    No prelo
  11. Shuao Ma; Valentina Nisi; Augusto Esteves; Catia Prandi; Hugo Nicolau; Gianni Tumedei; João Nogueira; Francesco Boschi; Nuno Nunes. "Crowdsensing-enabled service design for floating students during the COVID-19 pandemic". Trabalho apresentado em Proceedings of the International Association of Societies of Design Research, 2021.
    No prelo
  12. Neto, Isabel; Johal, Wafa; Couto, Marta; Nicolau, Hugo; Paiva, Ana; Ozgur, Arzu. "Using Tabletop Robots to promote Inclusive Classroom Experiences". Trabalho apresentado em ACM Interaction Design and Children (IDC) Conference, 2020.
    Publicado • 10.1145/3392063.3394439
  13. Neves, Carolina; Coheur, Luisa; Nicolau, Hugo. "HamNoSyS2SiGML: Translating HamNoSys Into SiGML". Trabalho apresentado em International Conference on Language Resources and Evaluation, 2020.
    Publicado
  14. Isabel Neto; Nicolau, Hugo; Ana Paiva. "Exploring the Challenges and Opportunities for Inclusive Social Robots in Classroom Activities through Participatory Design Activities". Trabalho apresentado em Workshop on Planning the World's Most Inclusive PD Project at Interaction Design and Children Conference, 2020.
    Aceite para publicação
  15. Harper, Simon; Mueller, Julia; Davies, Alan; Nicolau, Hugo; Eraslan, Sukru; Yesilada, Yeliz. "The case for 'health related impairments and disabilities'". Trabalho apresentado em International Web for All Conference: Automation for Accessibility, 2020.
    Publicado • 10.1145/3371300.3383335
  16. Nicolau, Hugo; Silva, Inês; Guerreiro, João; Rosa, Marlene; Campos, Joana; Pascoal, Augusto; Pinto, Sofia. "Investigating the Opportunities for Technologies to Enhance QoL with Stroke Survivors and their Families". Trabalho apresentado em CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 2020.
    Publicado • 10.1145/3313831.3376239
  17. Nicolau, Hugo; Pires, Ana; Rocha, Filipa; Barros, António; Simão, Hugo; Guerreiro, Tiago. "Exploring Accessible Programming with Educators and Visually Impaired Children". Trabalho apresentado em ACM Interaction Design and Children (IDC) conference, 2020.
    Publicado • 10.1145/3392063.3394437
  18. Pedro Cabral; Matilde Gonçalves; Hugo Miguel Aleixo Albuquerque Nicolau; Lui´sa Coheur; Ruben Santos. "PE2LGP Animator: A Tool To Animate A Portuguese Sign Language Avatar". Trabalho apresentado em LREC2020 9th Workshop on the Representation and Processing of Sign Languages: Sign Language Resources in the Service of the Language Community, Technological Challenges and Application Perspectives, 2020.
    Publicado
  19. Nicolau, Hugo; Rodrigues, André; Santos, André; Guerreiro, Tiago; Montague, Kyle; Guerreiro, João. "The Design Space of Nonvisual Word Completion". Trabalho apresentado em ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility, 2019.
    Publicado • 10.1145/3308561.3353786
  20. André Rodrigues; André Santos; Kyle Montague; Nicolau, Hugo; Tiago Guerreiro. "Understanding the Authoring and Playthrough of Nonvisual Smartphone Tutorials". Trabalho apresentado em IFIP Conference on Human-Computer Interaction, 2019.
    Publicado • 10.1007/978-3-030-29381-9_4
  21. Trindade, Daniel; Rodrigues, André; Guerreiro, Tiago; Nicolau, Hugo. "Hybrid-Brailler: Combining Physical and Gestural Interaction for Mobile Braille Input and Editing". Trabalho apresentado em CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 2018.
    Publicado • 10.1145/3173574.3173601
  22. Rodrigues, André; Camacho, Leonardo; Nicolau, Hugo; Montague, Kyle; Guerreiro, Tiago. "Aidme: interactive non-visual smartphone tutorials". Trabalho apresentado em International Conference on Human-Computer Interaction with Mobile Devices and Services Adjunct, 2018.
    Publicado • 10.1145/3236112.3236141
  23. Miller, Ashley; Malasig, Joan; Castro, Brenda; Hanson, Vicki L.; Nicolau, Hugo; Brandão, Alessandra. "The Use of Smart Glasses for Lecture Comprehension by Deaf and Hard of Hearing Students". Trabalho apresentado em CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 2017.
    Publicado • 10.1145/3027063.3053117
  24. Rodrigues, André; Montague, Kyle; Nicolau, Hugo; Guerreiro, João; Guerreiro, Tiago. "In-context Q&A to Support Blind People Using Smartphones". Trabalho apresentado em International ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility, 2017.
    Publicado • 10.1145/3132525.3132555
  25. Rodrigues, André; Nicolau, Hugo; Montague, Kyle; Carriço, Luís; Guerreiro, Tiago. "Effect of target size on non-visual text-entry". Trabalho apresentado em International Conference on Human-Computer Interaction with Mobile Devices and Services, 2016.
    Publicado • 10.1145/2935334.2935376
  26. Brandão, Alessandra; Nicolau, Hugo; Tadas, Shreya; Hanson, Vicki L.. "SlidePacer: A Presentation Delivery Tool for Instructors of Deaf and Hard of Hearing Students". Trabalho apresentado em International ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility, 2016.
    Publicado • 10.1145/2982142.2982177
  27. Nicolau, Hugo; Montague, Kyle; Guerreiro, Tiago; Rodrigues, André; Hanson, Vicki L.. "HoliBraille: Multipoint Vibrotactile Feedback on Mobile Devices". Trabalho apresentado em International Web for All Conference, 2015.
    Publicado • 10.1145/2745555.2746643
  28. Montague, Kyle; Rodrigues, André; Nicolau, Hugo; Guerreiro, Tiago. "TinyBlackBox: Supporting Mobile In-The-Wild Studies". Trabalho apresentado em International ACM SIGACCESS Conference on Computers & Accessibility, 2015.
    Publicado • 10.1145/2700648.2811379
  29. Guerreiro, João; Rodrigues, André; Montague, Kyle; Guerreiro, Tiago; Nicolau, Hugo; Gonçalves, Daniel. "TabLETS Get Physical: Non-Visual Text Entry on Tablet Devices". Trabalho apresentado em ACM CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 2015.
    Publicado • 10.1145/2702123.2702373
  30. Guerreiro, Tiago; Montague, Kyle; Guerreiro, João; Nunes, Rafael; Nicolau, Hugo; Gonçalves, Daniel J.V.. "Blind People Interacting with Large Touch Surfaces". Trabalho apresentado em International Conference on Interactive Tabletops & Surfaces, 2015.
    Publicado • 10.1145/2817721.2817743
  31. Rodrigues, André; Montague, Kyle; Nicolau, Hugo; Guerreiro, Tiago. "Getting Smartphones to Talkback: Understanding the Smartphone Adoption Process of Blind Users". Trabalho apresentado em International ACM SIGACCESS Conference on Computers & Accessibility, 2015.
    Publicado • 10.1145/2700648.2809842
  32. Nicolau, Hugo; Montague, Kyle; Guerreiro, Tiago; Rodrigues, André; Hanson, Vicki L.. "Typing Performance of Blind Users: An Analysis of Touch Behaviors, Learning Effect, and In-Situ Usage". Trabalho apresentado em International ACM SIGACCESS Conference on Computers & Accessibility, 2015.
    Publicado • 10.1145/2700648.2809861
  33. Montague, Kyle; Nicolau, Hugo; Hanson, Vicki L.. "Motor-impaired touchscreen interactions in the wild". Trabalho apresentado em International ACM SIGACCESS conference on Computers & accessibility, 2014.
    Publicado • 10.1145/2661334.2661362
  34. Nicolau, Hugo; Montague, Kyle; Guerreiro, Tiago; Guerreiro, João; Hanson, Vicki L.. "B#: Chord-based Correction for Multitouch Braille Input". Trabalho apresentado em CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 2014.
    Publicado • 10.1145/2556288.2557269
  35. Nicolau, Hugo. "The Today and Tomorrow of Braille Learning". 2013.
    10.1145/2513383.2513415
  36. Hugo Nicolau; Kyle Montague; João Guerreiro; Diogo Marques; Tiago Guerreiro; Craig Stewart; Vicki Hanson. "Augmenting braille input through multitouch feedback". 2013.
    Publicado • 10.1145/2508468.2514720
  37. Nicolau, Hugo; Guerreiro, João; Guerreiro, Tiago; Carriço, Luís. "UbiBraille: Designing and Evaluating a Vibrotactile Braille-reading Device". Trabalho apresentado em International ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility, 2013.
    10.1145/2513383.2513437
  38. Nicolau, Hugo; Jorge, Joaquim. "Elderly text-entry performance on touchscreens". Trabalho apresentado em International ACM SIGACCESS conference on Computers and accessibility, 2012.
    Publicado • 10.1145/2384916.2384939
  39. Barata, Gabriel; Nicolau, Hugo; Gonçalves, Daniel. "AppInsight: What Have I Been Doing?". Trabalho apresentado em International Working Conference on Advanced Visual Interfaces, 2012.
    Publicado • 10.1145/2254556.2254645
  40. Nicolau, Hugo; Jorge, Joaquim. "Touch typing using thumbs". Trabalho apresentado em CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 2012.
    Publicado • 10.1145/2207676.2208661
  41. Oliveira, João; Guerreiro, Tiago; Nicolau, Hugo; Jorge, Joaquim; Gonçalves, Daniel. "Blind people and mobile touch-based text-entry". Trabalho apresentado em International ACM SIGACCESS conference on Computers and accessibility, 2011.
    Publicado • 10.1145/2049536.2049569
  42. Hugo Nicolau; Renato Nunes; Joaquim Jorge. "Personal mobile controller for blind people". Trabalho apresentado em international conference on Human computer interaction with mobile devices and services - {MobileHCI, 2010.
    Publicado • 10.1145/1851600.1851670
  43. Hugo Nicolau; Tiago Guerreiro; Joaquim Jorge; Daniel Gonçalves. "Proficient blind users and mobile text-entry". Trabalho apresentado em Annual European Conference on Cognitive Ergonomics - ECCE, 2010.
    Publicado • 10.1145/1962300.1962307
  44. João Benedito; Tiago Guerreiro; Hugo Nicolau; Daniel Gonçalves. "The key role of touch in non-visual mobile interaction". Trabalho apresentado em international conference on Human computer interaction with mobile devices and services - MobileHCI, 2010.
    Publicado • 10.1145/1851600.1851674
  45. Rita Pereira; Tiago Guerreiro; Hugo Nicolau; Daniel Gonçalves; Joaquim Jorge. "Laying the groundwork for assisted rehabilitation". Trabalho apresentado em Annual European Conference on Cognitive Ergonomics - ECCE, 2010.
    Publicado • 10.1145/1962300.1962329
  46. Tiago Guerreiro; Hugo Nicolau; Joaquim Jorge; Daniel Gonçalves. "Towards accessible touch interfaces". Trabalho apresentado em International ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility - ASSETS, 2010.
    Publicado • 10.1145/1878803.1878809
  47. Tiago João Vieira Guerreiro; Hugo Nicolau; Joaquim Jorge; Daniel Gonçalves. "Assessing mobile touch interfaces for tetraplegics". Trabalho apresentado em international conference on Human computer interaction with mobile devices and services - {MobileHCI, 2010.
    Publicado • 10.1145/1851600.1851608
  48. Tiago Guerreiro; Hugo Nicolau; Joaquim Jorge; Daniel Gonçalves. "NavTap: a long term study with excluded blind users". Trabalho apresentado em ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility, 2009.
    Publicado • 10.1145/1639642.1639661
  49. Hugo Nicolau; Joaquim Jorge; Tiago Guerreiro. "Blobby: how to guide a blind person". Trabalho apresentado em ACM CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 2009.
    Publicado • 10.1145/1520340.1520541
  50. Tiago Guerreiro; Paulo Lagoá; Hugo Nicolau; Pedro Santana; Joaquim Jorge. "Mobile text-entry models for people with disabilities". Trabalho apresentado em European conference on Cognitive ergonomics the ergonomics of cool interaction - ECCE, 2008.
    Publicado • 10.1145/1473018.1473067
Artigo em revista
  1. Matilde Gonçalves; Luisa Coheur; Hugo Nicolau; Ana Mineiro. "PE2LGP: tradutor de português europeu para língua gestual portuguesa em glosas". Linguamática (2021): https://doi.org/10.21814/lm.13.1.338.
    Publicado • 10.21814/lm.13.1.338
  2. "Interactive technologies in stroke recovery: uncovering challenges and opportunities through physiotherapist’s perspective". Annals of Medicine 53 sup1 (2021): S2-S2. https://doi.org/10.1080/07853890.2021.1893582.
    Publicado • 10.1080/07853890.2021.1893582
  3. Mendes, Daniel; Reis, Sofia; Guerreiro, João; Nicolau, Hugo. "Collaborative Tabletops for Blind People". Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction 4 ISS (2020): 1-19. http://dx.doi.org/10.1145/3427325.
    Publicado • 10.1145/3427325
  4. Inês Cunha Vaz Pereira Urbano; João Pedro Vieira Guerreiro; Hugo Miguel Aleixo Albuquerque Nicolau. "From skeuomorphism to flat design: age-related differences in performance and aesthetic perceptions". Behaviour & Information Technology (2020): 1-16. https://doi.org/10.1080/0144929X.2020.1814867.
    Publicado • 10.1080/0144929X.2020.1814867
  5. Rodrigues, André; Nicolau, Hugo; Montague, Kyle; Guerreiro, João; Guerreiro, Tiago. "Open Challenges of Blind People Using Smartphones". International Journal of Human–Computer Interaction 36 17 (2020): 1605-1622. http://dx.doi.org/10.1080/10447318.2020.1768672.
    Publicado • 10.1080/10447318.2020.1768672
  6. Nicolau, Hugo. "Touchless interaction with medical images based on 3D hand cursors supported by single-foot input: a case study in dentistry". Journal of Biomedical Informatics (2019): http://dx.doi.org/10.1016/j.jbi.2019.103316.
    Publicado • 10.1016/j.jbi.2019.103316
  7. Nicolau, Hugo. "Investigating Laboratory and Everyday Typing Performance of Blind Users". ACM Trans. Access. Comput. 10 1 (2017): 4:1-4:26. http://doi.acm.org/10.1145/3046785.
    Publicado • 10.1145/3046785
  8. Hugo Nicolau; Tiago Guerreiro; Joaquim Jorge; Daniel Gonçalves. "Mobile touchscreen user interfaces: bridging the gap between motor-impaired and able-bodied users". Univ Access Inf Soc 13 3 (2013): 303-313. http://dx.doi.org/10.1007/s10209-013-0320-5.
    Publicado • 10.1007/s10209-013-0320-5
  9. Hugo Nicolau; Tiago Guerreiro; David Lucas; Joaquim Jorge. "Mobile text-entry and visual demands: reusing and optimizing current solutions". Univ Access Inf Soc 13 3 (2013): 291-301. http://dx.doi.org/10.1007/s10209-013-0319-y.
    Publicado • 10.1007/s10209-013-0319-y
  10. Hugo Nicolau; Tiago Guerreiro; Rita Pereira; Daniel Gonçalves; Joaquim Jorge. "Computer-assisted rehabilitation: towards effective evaluation". IJCPS 1 1 (2013): 11-11. http://dx.doi.org/10.1504/ijcps.2013.053551.
    Publicado • 10.1504/ijcps.2013.053551
  11. Hugo Nicolau. "Disabled 'R' all". SIGACCESS Access. Comput. 102 (2012): 21-24. http://dx.doi.org/10.1145/2140446.2140451.
    Publicado • 10.1145/2140446.2140451
  12. Tiago Guerreiro; Paulo Lagoá; Hugo Nicolau; Daniel Gonçalves; Joaquim A. Jorge. "From Tapping to Touching: Making Touch Screens Accessible to Blind Users". IEEE Multimedia 15 4 (2008): 48-50. http://dx.doi.org/10.1109/mmul.2008.88.
    Publicado • 10.1109/mmul.2008.88
Capítulo de livro
  1. Nicolau, Hugo. "Assistive Technologies". 2019.
    Publicado • 10.1007/978-1-4471-7440-0_18
Edição de número de revista
  1. Georgios Kouroupetroglou; Nicolau, Hugo. "Introduction to the Special Issue on ASSETS 2020". ACM Transactions on Accessible Computing 15 2 (2022):
    Publicado • Editor convidado
Poster em conferência
  1. Piedade, Patricia; Matsur, Nikoletta; Rodrigues, Catarina Alexandra Rebelo; Cecilio, Francisco; Marques, Afonso; Saturn, Rings Of; Neto, Isabel; Nicolau, Hugo. "Co-designing a Bespoken Wearable Display for People with Dissociative Identity Disorder". 2022.
    10.1145/3517428.3550369
  2. "WildKey: : A Privacy-Aware Keyboard Toolkit for Data Collection In-the-Wild". Trabalho apresentado em UbiComp/ISWC Workshop on Designing Ubiquitous Health Monitoring Technologies for Challenging Environments, 2021.
  3. "Visual Biofeedback for Upper Limb Compensatory Movements: A Preliminary Study Next to Rehabilitation Professionals.". Trabalho apresentado em EG/VGTC Conference on Visualization, 2019.
  4. "Towards Inviscid Text-Entry for Blind People through Non-Visual Word Prediction Interfaces". 2016.
  5. Anke M. Brock; Slim Kammoun; Hugo Nicolau; Tiago Guerreiro; Shaun K. Kane; Christophe Jouffrais. "SIG: Non-visual Interaction". Trabalho apresentado em ACM CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 2013.
    10.1145/2468356.2468818
Resumo em conferência
  1. "On the Potential of Virtual Reality for Locomotion Rehabilitation". 2019.
  2. "Interactive Technologies in Stroke Recovery". 2019.
  3. "Proximity-aware Interactive Displays for Rehabilitation Centres". 2019.

Outros

Outra produção
  1. BrailleType: Unleashing Braille over Touch Screen Mobile Phones. 2011. João Oliveira; Tiago Guerreiro; Hugo Nicolau; Joaquim Jorge; Daniel Gonçalves. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-23774-4_10.
    10.1007/978-3-642-23774-4_10
  2. Blind People and Mobile Keypads: Accounting for Individual Differences. 2011. Tiago Guerreiro; João Oliveira; João Benedito; Hugo Nicolau; Joaquim Jorge; Daniel Gonçalves. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-23774-4_8.
    10.1007/978-3-642-23774-4_8
Atividades

Orientação

Título / Tema
Papel desempenhado
Curso (Tipo)
Instituição / Organização
2022 - Atual Designing to a Better Self: The Mental Health of College Students
Coorientador
Engineering and Management of Innovation and Entrepreneurship (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2022 - Atual Sign Language Games
Orientador
Computer Science and Engineering (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2022 - Atual A Robot that Plays with Mixed-Hearing Abilities Children
Coorientador
Computer Science and Engineering (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2022 - Atual Designing Interactions for Subjective Wellbeing in the Museum
Coorientador
Computer Science and Engineering (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2022 - Atual Understanding the Challenges and Opportunities of Designing Technology for and with Mental Healthcare Practitioners in Portugal
Coorientador
Computer Science and Engineering (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2021 - Atual Inclusive Tangible Programming Environments for Mixed-Visual Ability Children
Coorientador
Engenharia Informática (Doutoramento)
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
2021 - Atual A Mixed-Ability Game for People with Intellectual Disabilities
Coorientador
Computer Science and Engineering (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2021 - Atual Inclusion through Play: Co-designing Inclusive Robots with Neurodivergent and Neurotypical Youth
Orientador
Computer Science and Engineering (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2020 - Atual LGP-Dictionary: A Gesture-based Dictionary for Portuguese Sign Language
Orientador
2019 - Atual Using Collaborative Technologies to Emotional Self-recovery of Stroke Survivors and Caregivers
Orientador
Computer Science and Information Systems (Doutoramento)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2019 - Atual Robots4all: Using Social Robots to promote Inclusion of Visually Impaired Children
Coorientador
Computer Science and Information Systems (Doutoramento)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2022 - 2022 Seeking help for mental health issues: a service design study in a college context
Coorientador
Engineering and Management of Innovation and Entrepreneurship (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2021 - 2022 Gamifying Physical Therapy
Coorientador
Computer Science and Engineering (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2021 - 2022 A Social Robot to Support Children's Role Play
Coorientador
Computer Science and Engineering (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2021 - 2022 Supporting Mixed-Visual Abilities Musical Ensembles
Orientador
Telecommunications and Informatics Engineering (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2021 - 2022 Touching Sounds: Crossmodal Correspondences between Haptics, Sound, and Emotions in Inclusive Social Robots
Orientador
Computer Science and Engineering (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2020 - 2022 A Customizable Upper Limb Stroke Rehabilitation Tool
Orientador
Computer Science and Engineering
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2020 - 2021 Robots4All: Building Inclusive Robots for Sighted and Visually Impaired Children
Orientador
Engenharia Informática e de Computadores (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2020 - 2021 Remote Computational Thinking for Mixed-Visual Abilities
Orientador
Engenharia Informática e de Computadores (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2020 - 2021 Co-designing a Home-based Physical Rehabilitation Platform for Stroke Survivors and Caregivers
Orientador
Engenharia Informática e de Computadores (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2020 - 2021 Generating Realistic Sign Language Animations
Orientador
2020 - 2021 SureThing UX: Use of Wearable and Kiosk Devices for Location Proofs
Coorientador
Computer Science and Engineering (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2019 - 2020 PlayHIIT: Augmenting Remote Exertion Experiences through Playful Interaction
Orientador
2019 - 2020 DAN & Danny: Self-Tracking for Managing Wellbeing in College Settings
Orientador
2019 - 2020 Using Robots to Make Computational Thinking Accessible to Children with Visual Impairments
Orientador
2019 - 2020 PE2LGP 4.0: de Português Europeu para Língua Gestual Portuguesa
Coorientador
2019 - 2020 Synthesizing Signing Avatars from Annotated Language Corpus
Orientador
2019 - 2020 Body Perception Manipulation with Real-Time Movement Sonification of Upper Body Exercises
Orientador
2019 - 2020 Learning Your Moves: A Gait Motion Virtual Reality Educational Tool for Physiotherapy Students
Orientador
2018 - 2019 EDITE: Speech-based Mobile Text Editing
Orientador
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2018 - 2019 GradeME: Studying Peer-Grading in In-Person Learning
Coorientador
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2018 - 2019 Understanding the Adoption of Interactive Technologies in Rehabilitation Centres
Orientador
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2018 - 2019 Auditory Collaborative Surfaces
Orientador
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2017 - 2018 ImmersiveMind: Providing Reminiscence Therapy to Dementia Patients through Virtual Reality
Orientador
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2017 - 2018 Virtual Reality for Locomotion Rehabilitation
Orientador
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2017 - 2018 ARCADE: Augmenting Rehabilitation Centres to Assist Physiotherapists through Digital Environments
Orientador
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2017 - 2018 From Skeuomorphism to Flat Design: Investigating Older Adults Experience
Orientador
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2016 - 2017 ADAM: ADAptive Microlearning using virtual flashcards
Orientador
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2016 - 2017 Tipster: Promoting Trust in Online Tip Sharing Platforms
Orientador
Universidade de Lisboa Instituto Superior Tecnico Campus Tecnológico e Nuclear, Portugal
2016 - 2017 Nonvisual Locomotion Techniques for Mobile Virtual Environments
Orientador
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2016 - 2017 Brailler++: Combinação de Teclados Físicos e Virtuais em Dispositivos Móveis
Orientador
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2016 - 2017 A Visualization of Network Data: Combining 2D and 3D Features
Orientador
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2021 - 2022 Accessibility Chair (2022 - 2022)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
European Conference on Computer-Supported Cooperative Work, Portugal
2021 - 2022 Posters and Demos Chair (2022 - 2022)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
International ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility, Estados Unidos
2020 - 2021 Accessibility Chair (2021 - 2021)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
ACM/IEEE International Conference on Human Robot Interaction, Estados Unidos
2020 - 2020 Program Chair (2020 - 2020)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
International ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility, Estados Unidos
2019 - 2019 Student Volunteer Chair (2019 - 2019)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
Joint Conference, International Conference on Extending Database Technology and International Conference on Database Theory, Estados Unidos
2018 - 2018 Information Chair (2018 - 2018)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
International Conference on Graphics and Interaction, Portugal
2015 - 2015 Local Chair (2015 - 2015)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
International ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility, Estados Unidos
2014 - 2014 Web Chair (2014 - 2014)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
International ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility, Estados Unidos

Júri de grau académico

Tema
Tipo de participação
Nome do candidato (Tipo de grau)
Instituição / Organização
2022 One day at a Computation Museum
Arguente principal
Carolina Peyroteo Barbosa dos Santos (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2022 GameCourse - The Next Level
Arguente principal
Catarina Passos Correia Quintino Gonçalves (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2022 Ocupação e Qualidade do Ar em Espaços Públicos
Arguente principal
Henrique Rodrigues Neves (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2022 Gamified activity for learning perspective taking
Arguente principal
Miguel Alexandre Barroso da Costa Cardoso Monteiro (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2022 CROSS City Mobile Application: Gamified Peer-Based Location Certification
Arguente principal
Ricardo António Augusto Grade (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2021 GaitWear: Haptic Cues for In-the-Wild Gait Normalization of Users with Parkinsons Disease
Arguente principal
Ana de Oliveira (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2021 Ambiente de Programação Multimodal Acessível para Crianças com Deficiência Visual
Arguente principal
Gonçalo Cardoso (Mestrado)
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
2021 Group Intelligence on Social Robots
Arguente
Filipa Correia (Doutoramento)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2021 Interactive Hybrid Intelligence Systems for Human-AI/Robot Collaboration
Arguente principal
Min Hun Lee (Doutoramento)
Carnegie Mellon University, Estados Unidos
2021 Realidade Aumentada para o Treino de Tarefas Cirúrgicas usando Simuladores
Arguente principal
Daniel da Silva (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2020 Meteo Tecnico Revamping
Arguente principal
João Bastos (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2020 Group Intelligence on Social Robots
Presidente do júri
Filipa Correia (Outro)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2019 Winning Compensations: Adaptable Gaming Approach of Rehabilitation Sessions based on Compensatory Movements
Arguente principal
Henrique Carvalho (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2019 Smart Workplace Management Using Internet of Things, Machine Learning, and Visualization Techniques
Arguente principal
Joel Almeida (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2019 Bird Patrol
Arguente principal
Rodrigo Rocha (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2019 Matching the Effects of Immersion with Game Mechanics in a Cooperative Game
Arguente principal
Rúben Vines (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2018 MIMBCD-UI: Medical Imaging Multimodality Breast Cancer Diagnosis User Interface
Arguente principal
Francisco Calisto (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2018 Ultimate Capsule: An App that Helps You Dress Better with Less Clothes
Arguente principal
Susana Guerreiro (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2018 IMPLANTAR: Dental Implant Planning using Tablets and Mobile Augmented Reality
Arguente principal
Tiago Silva (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2018 Game Content Placement through Progression Modeling
Arguente principal
Bruno Almeida (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2018 Designing Free-living Quantitative Reports for Parkinson’s
Arguente principal
Diogo Branco (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2018 Glass4Tourism: A Wearable Human Interface for Tourism
Arguente principal
Joana Lopes (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2018 PE2LGP 3.0
Arguente principal
Rui Ferreira (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2018 BrainVis: Visualization and Statistical Analysis of Brain Connectivity in Alzheimer’s Disease
Arguente principal
Yuliya Plotka (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2017 Camadas Acessíveis: Acessibilidade Móvel através de uma Interface Consistente
Arguente
André Santos (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2017 Touchable Code: Building a multi-touch IDE
Arguente
Carina Fonseca (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2017 Training Police in the Art of Interrogation
Arguente
Carlos Margarido (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2017 ADVANCE: Alzheimer’s Disease Visualisation of Brain Connectivity
Arguente principal
Filipe Silva (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2017 SCREW: Semantic Content Analysis for Repair and Evaluation of Web Accessibility
Arguente principal
Inês Matos (Mestrado)
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
2017 A Personal Fashion Adviser Application with a Social Component
Arguente principal
Margarida Filipa (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2017 CAVE COLON: Cave-like Virtual Reality Environments for CT Colonography
Arguente principal
Pedro Borges (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2016 mBrailler: Mobile Physical Brailler
Arguente
Randy Duke (Mestrado)
Rochester Institute of Technology, Estados Unidos
2016 Factors Influencing Long-term Adoption of Wearable Activity Trackers
Arguente
Alexandra Brandão (Mestrado)
Rochester Institute of Technology, Estados Unidos
2016 MEMENTOS: Friendsourcing the unmet needs of people with dementia
Arguente
Ricardo Antunes (Mestrado)
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
2016 Understanding Gesture Demands of Touchscreen Games to Accommodate Unconventional Gamers
Arguente
Anabela Rodrigues (Mestrado)
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
2016 Interactive Tablets for Collaborative 3D Image Exploration
Arguente
Vasco Pires (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2016 Peer Grading in Gamified Blended Learning Environments
Arguente
Jessica Ribeiro (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal

Arbitragem científica em conferência

Nome da conferência Local da conferência
2015 - Atual Web for All Conference
2014 - Atual ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility
2016 - 2021 International Conference on Graphics and Interaction
2019 - 2019 ACM SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, CHI

Arbitragem científica em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2019 - Atual ACM Transaction on Accessible Computing (TACCESS) ACM
2021 - 2021 ACM Transactions of Accessible Computing - Special Issue of ASSETS 2020 (1936-7228) ACM

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2021 - Atual Interaction Design Studio (Mestrado) Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2016 - Atual Human-Computer Interaction (Licenciatura) Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2018 - 2021 Interaction Design for the Internet of Things Computer Science and Information Systems (Mestrado) Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2016 - 2019 User-Centred Design Computer Science and Information Systems (Mestrado) Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2016 - 2018 Multimedia Content Production (Mestrado) Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2018 - Atual SIGCHI Member
2014 - Atual SIGACCESS Member
2009 - Atual ACM Member

Membro de comissão

Descrição da atividade
Tipo de participação
Instituição / Organização
2020 - Atual Member of the scientific committee of the Interactive Technologies Institute/LARSyS
Membro
Laboratório de Robótica e Sistemas de Engenharia, Portugal

Tutoria

Tópico Nome do aluno
2021 - 2022 Social Robots for Groupwork Filipa Correia
Distinções

Prémio

2022 ACM CHI Best Paper Award
2021 ACM ISS Best paper award
2021 Pedagogical Excellence
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2020 Pedagogical Excellence
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2019 Pedagogical Excellence
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2019 ACM ASSETS Best paper nominee
2018 Pedagogical Excellence
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2017 Pedagogical Excellence
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2016 Pedagogical Excellence
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2015 ACM ITS Best paper award
2013 ACM CHI Best paper award
2010 EPCG Best paper award
2010 ACM ASSETS Best student paper