???global.info.a_carregar???
Daniela Pedrosa is Invited Adjunct Professor at Polytechnic Institute of Santarém and is researcher member of Research Centre on Didactics and Technology in the Education of Trainers (CIDTFF-UA). She was Junior Researcher (CEECIND/00986/2017, with project "Self and Co-regulation in e-Learning of Computer Programming for students and teachers") of CIDTFF and University of Aveiro (UA). Conclude in 2021 a Post-Doc at the University of Trás-os-Montes and Alto Douro (UTAD), in Portugal. She coordinates together with the IR and Co-IR the SCReLProg project (PTDC/CED-EDG/30040/2017) that is financially supported by National Funds through FCT - Fundação para a Ciência e a Tecnologia, I.P. She holds a PhD in Science and Technology Didactics at UTAD, specializing in Didactics of Informatics (2017). Her doctoral research project funded by a PhD grant awarded by the Foundation for Science and Technology (FCT), whose theme was "Self-Regulation and Co-Regulation Learning in Higher Education: Strategies Adopted by Computer Programming Students." With several publications in journals, conferences and book chapters, her scientific interest are Self-regulation and Co-regulation of Learning, Formative Assessment, Distance Learning, Technology Enhanced Learning, Teaching Training, and research and intervention methodologies. She collaborated in the organization of events (conferences, seminars, workshops).
Identification

Personal identification

Full name
Daniela Pedrosa
Date of birth
1988/06/24
Gender
Female

Citation names

  • Daniela Pedrosa

Author identifiers

Ciência ID
FC10-C486-DC7C
ORCID iD
0000-0001-9536-4234

Email addresses

  • daniela.pedrosa@ese.ipsantarem.pt (Professional)
  • daniela.pedrosa@ese.ipsantarem.pt (Professional)
  • daniela55pedrosa@gmail.com (Professional)

Knowledge fields

  • Engineering and Technology - Other Engineering and Technologies
  • Social Sciences - Educational Sciences

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
English Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2)
German Beginner (A1) Beginner (A1) Beginner (A1) Intermediate (B1)
French Intermediate (B1) Intermediate (B1) Beginner (A1) Intermediate (B1)
Education
Degree Classification
2018/05/10 - 2021/11/10
Concluded
Pós-Doutoramento (Pós-doutoramento)
Major in Auto e Corregulação da Aprendizagem de Programação de Computadores em e-learning | Self and Co-regulated learning of Computer Programming in e-learning
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
Aprovado
2012 - 2017
Concluded
Doutoramento em Didática de Ciências e Tecnologias (Doutoramento)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
"Autorregulação e Corregulação das Aprendizagens no Ensino Superior: Estratégias adotadas por alunos de programação de computadores" (THESIS/DISSERTATION)
Muito Bom
2010 - 2012
Concluded
Mestrado em Ciências da Educação (Mestrado)
Universidade de Coimbra, Portugal
"E-learning no Ensino Superior: desafios, estratégias e práticas pedagógicas com as novas tecnologias. " (THESIS/DISSERTATION)
2007 - 2010
Concluded
Ciências da Educação (Licenciatura)
Universidade de Coimbra, Portugal
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2019/03/08 - 2023/09/14 Researcher (Research) Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
Universidade de Aveiro, Portugal
2018/09/10 - 2019/03/07 Science and Technology Management Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2013/02 - 2017/01 Researcher (Research) Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2023/09/15 - Current Invited Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Santarém Escola Superior de Educação de Santarém, Portugal

Positions / Appointments

Category
Host institution
Employer
2021/05/01 - 2022/09/08 Pivot para o Regulamento Geral de Proteção de Dados - RGPD Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
(...)

Others

Category
Host institution
Employer
2023/11 - Current Membro Investigador Colaborador Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Tecnologia e Ciência, Portugal
2019/03/08 - Current Membro integrado Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
2021/07 - 2021/07/31 Prestação de serviços especializados para o projeto europeu Think4jobs Hospital Veterinário do Atlântico, Portugal
2018/02 - 2018/08 Prestação de serviços especializados no projeto CRITHINKEDU Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2017/05/01 - 2017/10/31 Técnica de Investigação Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
2017/03 - 2017/06 Outra Situação (Tutor) Universidade Aberta, Portugal
2012/09 - 2015/05 Outra Situação (Docente Universitário) Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2011/09 - 2012/07 Estágio curricular - Projeto de e-learning Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2011/07 - 2011/08 Estagiária (Instrucional Design) Projeto Especial de Ensino a Distância da Universidade de Coimbra, Portugal
2010/11 - 2011/07 Prestação de serviços Museu Nacional Machado de Castro, Portugal
2011/03 - 2011/06 Estagiária Museu da CIência da Universidade de Coimbra, Portugal
2010/11 - 2011/06 Voluntariado Associação de Paralisia Cerebral de Coimbra, Portugal
2010/03 - 2010/07 Voluntariado Museu da CIência da Universidade de Coimbra, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2023/02/06 - Current Projeto WAY - Who sAw You then and who sees you now” - promoting student self-regulated learning in the classroom through peer observation
2022.01025.PTDC
Researcher
Ongoing
2022/09/01 - Current ERASMUS+ REVEALING (Realisation of Virtual Reality Learning Environments for Higher Education)
Investigador colaborador
Ongoing
2019/03 - 2023/09/14 Self and Co-regulation in e-Learning of Computer Programming for students and teachers
Principal investigator
Universidade de Aveiro, Portugal

Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
2018/10 - 2022/09/30 SCReLProg - Auto e Corregulação na Aprendizagem Online de Programação de Computadores
Researcher
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal

Universidade Aberta, Portugal

Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Tecnologia e Ciência, Portugal

Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
Fundação para a Ciência e Tecnologia (FCT)
Concluded
2019/01/01 - 2019/12/31 CIDTFF - Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores. [Research Centre on Didactics and Technology in the Education of Trainers]
Universidade de Aveiro, Portugal

Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
Outputs

Publications

Book
  1. Joaquim Bernardino Lopes; Daniela Pedrosa; Diana Soares ; Lourenço, Mónica; Patrícia Sá. Plano de desenvolvimento de investigadores do CIDTFF para 2023-2026 [PDI_ CIDTFF_2023-2026]. Aveiro, Portugal: UA Editora Universidade de Aveiro Serviços de Documentação, Informação Documental e Museologia. 2024.
    Published • 10.48528/74r6-xv49
  2. Daniela Pedrosa; Cravino, José; Morgado, Leonel. e-SimProgramming: planificar, conceber e acompanhar atividades didáticas online de engenharia de software. Lisboa, Portugal: Universidade Aberta - eUAb. Universitária. 2022.
    Published • https://doi.org/10.34627/uab.cu.32 • Editor
Book chapter
  1. Daniela Pedrosa. "AUTORREGULAÇÃO… O QUE É? COMO POSSO SER AUTORREGULADO?". In (H)À educação: rubricas de 2020, edited by Maria Helena Araújo e Sá; Susana Ambrósio, 50-51. Aveiro, Portugal: UA Editora Universidade de Aveiro Serviços de Documentação, Informação Documental e Museologia, 2021.
    Published • 10.48528/g93m-5b30
  2. Ricardo Rodrigues Nunes; Gonçalo Cruz; Daniela Pedrosa; Ana Margarida Maia; Leonel Morgado; Hugo Paredes; José Cravino; Paulo Martins. "Motivating Students to Learn Computer Programming in Higher Education: The SimProgramming Approach". 2021.
    10.1007/978-3-030-73988-1_41
  3. Ceres Morais; Daniela Pedrosa; Vitor Rocio; José Cravino; Leonel Morgado. "Using BPMN to Identify Indicators for Teacher Intervention in Support of Self-regulation and Co-regulation of Learning in Asynchronous e-learning". 210-222. Springer International Publishing, 2021.
    10.1007/978-3-030-73988-1_16
  4. Cravino, José; Ferreira, Tatiana; Daniela Pedrosa; Alves, Isabel Maria Fernandes. "Monitorização e acompanhamento de estudantes na transição para o Ensino Superior na UTAD.". In Faces do ensinar e aprender no ensino superior/ formas de ensenar y aprender en educación superior (Colección Monografies & Aproximacions), edited by E. Chaleta, A. Ferreira and J. Beltrán, 138-159. Valência, Spain: Instituto de Creatividad e Innovacion’s Educativas de la Universitat de València., 2021.
    Published
  5. Daniela Pedrosa. "Self and Co-regulation of Learning – Paths and social responsibility: Is it possible establishing relationships between research, teaching and community?!.". In IV Fórum CIDTFF: “Investigação em Educação e Responsabilidade Social: que lugares e possibilidades no CIDTFF?“., edited by Araújo, H.; Varela, A.; Lopes, B.; Cravino, J.P.; Gonçalves, M.; Pinto, X.. Aveiro, Portugal: UA Editora Universidade de Aveiro Serviços de Documentação, Informação Documental e Museologia, 2020.
    Published
  6. Daniela Pedrosa; Cravino, José Paulo Cerdeira Cleto; Morgado, Leonel. "SCReLProg and Interdisciplinarity: building together!". In IV Fórum CIDTFF: “Investigação em Educação e Responsabilidade Social: que lugares e possibilidades no CIDTFF?“., edited by Araújo, H.; Varela, A.; Lopes, B.; Cravino, J.P.; Gonçalves, M.; Pinto, X.. Aveiro, Portugal: UA Editora Universidade de Aveiro Serviços de Documentação, Informação Documental e Museologia, 2020.
    Published
  7. Pedrosa, Daniela; Cruz, Gonçalo; Morgado, Leonel. "Multimodal Narratives as a Tool for In-Service Teachers in an Online Professional Development Course". In Advances in Educational Technologies and Instructional Design, 191-210. IGI Global, 2019.
    Published • 10.4018/978-1-5225-8570-1.ch009
  8. Felicidade Morais; Helena Silva; Gonçalo Cruz; Daniela Pedrosa; Rita Payan-Carreira; Caroline Dominguez; Maria Manuel Nascimento. "Perceptions of Portuguese University Teachers About Critical Thinking Educational Practices". 223-239. Springer International Publishing, 2019.
    10.1007/978-3-030-20954-4_17
  9. Maria Manuel Nascimento; Helena Silva; Felicidade Morais; Daniela Pedrosa; Gonçalo Cruz; Rita Payan-Carreira; Caroline Dominguez. "Stairway to the Stars: Comparing Health and Tourism Professionals Views About Critical Thinking". 210-222. Springer International Publishing, 2019.
    10.1007/978-3-030-20954-4_16
  10. Daniela Pedrosa; José Cravino; Leonel Morgado; Carlos Barreira. "Co-regulated Learning in Computer Programming: Students Co-reflection About Learning Strategies Adopted During an Assignment". 13-28. Springer International Publishing, 2019.
    10.1007/978-3-030-20954-4_2
  11. Pedrosa, Daniela; Morgado, Leonel; Cruz, Goncalo. "O primeiro contacto com as Narrações Multimodais no âmbito de um curso de profissionalização docente em contexto on-line". In Melhorar Práticas de Ensino de Ciências e Tecnologia – Registar e Investigar com Narrações Multimodais, 141-158. Lisboa, Portugal: Edições Sílabo, 2018.
    Published
  12. Pedrosa, Daniela; Cravino, José; Morgado, Leonel; Barreira, Carlos. "Self-regulated Learning in Computer Programming: Strategies Students Adopted During an Assignment". In Immersive Learning Research Network, 87-101. Cham: Springer International Publishing, 2016.
    Published • 10.1007/978-3-319-41769-1_7
  13. Nunes, Ricardo Rodrigues; Pedrosa, Daniela; Fonseca, Benjamim; Paredes, Hugo; Cravino, José; Morgado, Leonel; Martins, Paulo. "Enhancing Students’ Motivation to Learn Software Engineering Programming Techniques: A Collaborative and Social Interaction Approach". In Universal Access in Human-Computer Interaction. Access to Learning, Health and Well-Being, 189-201. Cham, Switzerland: Springer International Publishing, 2015.
    Published • 10.1007/978-3-319-20684-4_19
  14. Dominguez, Caroline; Rita Payan; Maria Felicidade Morais; Maria Manuel Nascimento; Ana Maia; Daniela Pedrosa; Gonçalo Cruz. "Revisão entre pares e pensamento crítico: percurso para uma metodologia transversal.". In Pensamento Crítico na Educação: Perspetivas atuais no panorama internacional, 357-378. Aveiro, Portugal: UA Editora, 2014.
    Published
Conference abstract
  1. Daniela Pedrosa. Corresponding author: Daniela Pedrosa. "E-SimEducaTic: the first prototype of transposition “E-Sim” (programming) pedagogical approach for education field". Paper presented in P.Pic’23 - Porto Pedagogical Innovation Conference, Porto, 2023.
    Published
  2. Simone Malafaia; Daniela Pedrosa. "Self-regulated learning and well-being in university students". Paper presented in Research Summit 2023, Aveiro, 2023.
    Published • 10.48528/nd5m-mk87
  3. Diana Almeida; Castelhano, Maria; Morgado, Leonel; Daniela Pedrosa. "The REVEALING Project: virtual reality in education". Paper presented in Research Summit 2023, Aveiro, 2023.
    Published • 10.48528/nd5m-mk87
  4. Taveira, Eugénia; Daniela Pedrosa; Anabela Maria Sousa Pereira; Maria Madalena Jesus Cunha Nunes. Corresponding author: Taveira, Eugénia. "Exposição a fatores psicossociais de risco – desafios na promoção da saúde no trabalho". Paper presented in V Congresso Nacional de Educação para a Saúde, Évora, 2023.
    Published
  5. CASTELHANO, MARIA; Margarida Santos ; Pessoa, Teresa; Daniela Pedrosa; Joana Correia . Corresponding author: CASTELHANO, MARIA. "Formação em blended-learning: o workshop como apoio à utilização das ferramentas digitais". Paper presented in VIII Conferência Ibérica de Inovação na Educação com TIC (ietic2022), Bragança, 2022.
    Accepted
  6. CASTELHANO, MARIA; Daniela Pedrosa; Pessoa, Teresa. "Diagnóstico de Necessidades: Uma prática de apoio ao desenvolvimento de projetos de estágio na área de ciências da educação". Paper presented in 1ª Conferência Internacional em Educação e Formação (ICET 2022), Lisboa, 2022.
    Accepted
  7. BONFIM, C. J. L.; Lacet, Demetrius; Morgado, Leonel; Daniela Pedrosa. "73 - ENSAIOS DE TRANSPOSIÇÃO DE NARRATIVAS TEXTUAIS PARA PLATAFORMAS DIGITAIS 2D E 3D APLICADAS AO ENSINO SUPERIOR A DISTÂNCIA". Paper presented in VI ENCONTRO NACIONAL DE JOVENS INVESTIGADORES EM EDUCAÇÃO (ENJIE), Leiria, 2022.
    Published
  8. CASTELHANO, MARIA; Tânia Araújo; Daniela Pedrosa; Morgado, Leonel; Cravino, José. "AMBIENTES COM NARRATIVAS IMERSIVAS ATRAVÉS DA TÉCNICA OC2-RD2 NO ENSINO DE PROGRAMAÇÃO DE COMPUTADORES NO ENSINO SUPERIOR A DISTÂNCIA: PERCEÇÕES DOS ESTUDANTES SOBRE OS NOMES DAS PERSONAGENS". Paper presented in XII Conferência Internacional de Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação – Challenges 2021: Desafios do Digital., Braga, 2021.
    Published
  9. Cravino, José Paulo Cerdeira Cleto; Tatiana Ferreira; Daniela Pedrosa; Isabel Alves. "Monitorização e acompanhamento de estudantes na transição para o ensino superior na UTAD.". Paper presented in IV International Conference Learning and Teaching in Higher Education “Students & Teachers”, Évora, 2021.
    Published
  10. Cravino, José Paulo Cerdeira Cleto; Daniela Pedrosa; Morgado, Leonel; Maria Castelhano. "Uma proposta para apoiar a autorreflexão das aprendizagens em contexto on-line.". Paper presented in VI Conferência Ibérica de Inovação na Educação com TIC: ieTIC2020, 2020.
    Published
Conference paper
  1. Rodrigo Faria; Daniela Pedrosa; Betina da Silva Lopes; Fernanda Cristina Ribeiro Faria. "A CASE STUDY ABOUT FEEDBACK LITERACY: PROVIDING INFORMATION AND MANAGING AFFECT". 2024.
    10.21125/inted.2024.1033
  2. Fernanda Cristina Ribeiro Faria; Daniela Pedrosa; Betina da Silva Lopes; Rodrigo Faria. "INSTRUCTIONAL DESIGN AND CO-REGULATION LEARNING STRATEGIES IN DISTANCE EDUCATION: A FRAMEWORK PROPOSAL". 2024.
    10.21125/inted.2024.1049
  3. Maria Castelhano; Morgado, Leonel; Daniela Pedrosa. "INSTRUCTIONAL DESIGN MODELS FOR IMMERSIVE VIRTUAL REALITY - A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW". Paper presented in XXV Simpósio Internacional de Informática Educativa, Setúbal, 2023.
    Published
  4. Maria Castelhano; Diana Almeida; Morgado, Leonel; Daniela Pedrosa. "Instructional Design for Virtual Reality: Prototype Testing and Participant Experience Evaluation". Paper presented in EAI DLI 2023 - 8th EAI International Conference on Design, Learning & Innovation, Aalborg, 2023.
    In press
  5. Daniela Pedrosa; Morgado, Leonel. "Immersive Virtual Reality, Augmented Reality and Mixed Reality for Self-Regulated Learning: A Review". Paper presented in EAI TIE 2023 – 4th EAI International Conference on Technology, Innovation, Entrepreneurship and Education, Cambridge, 2023.
    In press
  6. Daniela Pedrosa; Morgado, Leonel; Dennis Beck. Corresponding author: Daniela Pedrosa. "Immersive Learning Environments for Self-regulation of Learning: A Literature Review". Paper presented in Immersive Learning Research Network - 9th International Conference iLRN 2023, San Luis Obispo, USA, June 26-29, San Luis Obispo, California, 2023.
    Published • 10.1007/978-3-031-47328-9_36
  7. Daniela Pedrosa. "Co-regulated learning in initial teacher education: Strategies adopted by students during the development of ICT integration projects in Basic Education.". Paper presented in International Council for Educational Media (ICEM2022), Santarém, 2022.
    In press
  8. Fernanda Ribeiro Faria; Daniela Pedrosa; Betina Lopes; Rodrigo Faria. "CONCEPTUAL OVERVIEW ON CORL: NARRATIVE LITERATURE REVIEW". 2022.
    10.21125/iceri.2022.1903
  9. Rodrigo Faria; Daniela Pedrosa; Betina Lopes; Fernanda Ribeiro Faria. "THE SUSTAINABLE FEEDBACK CONCEPT FROM RESEARCHERS' PERSPECTIVE: A NARRATIVE REVIEW". 2022.
    10.21125/iceri.2022.1901
  10. Fontes, Mario Madureira; Daniela Pedrosa; Morgado, Leonel; Cravino, José Paulo. "Anonymizing student team data of online collaborative learning in Slack". Paper presented in 2022 International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT), Bucharest, 2022.
    Published • 10.1109/icalt55010.2022.00009
  11. Castelhano, Maria; Pedrosa, Daniela; Pessoa, Teresa. "ANIMATED PRESENTATIONS USING POWTOON AND ITS APPLICABILITY IN PEDAGOGICAL PRACTICE: PERSPECTIVES OF HIGHER EDUCATION PROFESSORS AND FUTURE BASIC EDUCATION TEACHERS". Paper presented in 14th International Conference on Education and New Learning Technologies (EDULEARN22), 2022.
    Published • 10.21125/edulearn.2022.2438
  12. Daniela Pedrosa; Morgado, Leonel; Cravino, José Paulo. "A Strategy to Support Engineering Education Teaching Staff Monitoring Students' Learning Process: Metacognitive Challenges". Paper presented in 14Th International Symposium on Project Approaches in Engineering Education and 19Th Active Learning in Engineering Education Workshop, Paee/ale 2022,, Alicante, 2022.
    Published
  13. Bonfim, Cristiane; Lacet, Demetrius; Morgado, Leonel; Pedrosa, Daniela. "Work-in-Progress—The Role of Immersion When Designing Characters for Adapting Textual Narratives into Comic Strips for Online Higher Education: Trials Prototyping Characters". Paper presented in 8th International Conference Immersive Learning Research Network (iLRN 2022), 2022.
    Published • 10.23919/ilrn55037.2022.9815904
  14. Maria Castelhano; Margarida Santos; Teresa Pessoa; Daniela Pedrosa; Joana Correia. "Formação em blended-learning: o workshop como apoio à utilização das ferramentas digitais". Paper presented in VIII Conferência Ibérica de Inovação na Educação com TIC (ietic2022), 2022.
    Published • 10.34620/ietic.2022
  15. CASTELHANO, MARIA; Tânia Araújo; Daniela Pedrosa; Morgado, Leonel; Cravino, José. "Ambientes com narrativas imersivas através da técnica OC2-RD2 no Ensino de Programação de Computadores no Ensino Superior a Distância: perceções dos estudantes sobre os nomes das personagens". Paper presented in XII Conferência Internacional de Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação - Challenges 2021, Desafios do Digital, 2021.
    Published
  16. Vanda Santos; Daniela Pedrosa; Anabela Pereira. "HEALTH PSYCHOLOGY STUDENT’S PERCEPTION OF USING COLLABORATIVE WORK". 2021.
    10.21125/edulearn.2021.1562
  17. Tatiana Ferreira; Daniela Pedrosa; José Paulo Cravino; Isabel Alves. "IMPROVING TEACHERS´ PEDAGOGICAL AND TECHNOLOGICAL SKILLS: PERCEPTIONS OF TEACHERS ABOUT A FACULTY PROFESSIONAL DEVELOPMENT PROGRAM". 2021.
    10.21125/edulearn.2021.1412
  18. Pedrosa, Daniela; Fontes, Mario Madureira; Araujo, Tania; Morais, Ceres; Bettencourt, Teresa; Pestana, Pedro Duarte; Morgado, Leonel; Cravino, Jose. Corresponding author: Pedrosa, Daniela. "Metacognitive challenges to support self-reflection of students in online Software Engineering Education". 2021.
    Published • 10.1109/cispee47794.2021.9507230
  19. Fontes, Mario Madureira; Pedrosa, Daniela; Araujo, Tania; Morais, Ceres; Costa, Aline; Cravino, Jose; Morgado, Leonel. "Narrative-Driven Immersion and Students' Perceptions in an Online Software Programming Course". Paper presented in 7th International Conference of the Immersive Learning Research Network (iLRN), 2021.
    Published • 10.23919/ilrn52045.2021.9459381
  20. CASTELHANO, MARIA; Daniela Pedrosa; Cravino, José; Morgado, Leonel. "Ser auto e corregulado no ensino superior: estratégias adotadas pelos estudantes de programação para superar desafios". Paper presented in V Encontro Nacional de Jovens Investigadores em Educação, realizado (online) de 16-17 de abril., 2021.
  21. Tânia Araújo; Gabriela Ferreira; Daniela Pedrosa. "Recursos educativos digitais e autonomia na Educação Pré-escolar em dois contextos educativos". Paper presented in VII Conferência Ibérica de Inovação na Educação com TIC, 2021.
    Published
  22. CASTELHANO, MARIA; Daniela Pedrosa; Cravino, José; Morgado, Leonel. "Ser auto e corregulado no ensino superior: estratégias adotadas pelos estudantes de programação para superar os desafios do ensino à distância". Paper presented in do V ENJIE: Investigação em Educação e Responsabilidade Social - vozes dos jovens investigadores, 2021.
    Published • 10.48528/tr7a-j538
  23. Vanda Santos; Daniela Pedrosa; Maria Castelhano. "MULTIPLICITY OF PERSPECTIVES IN A COLLABORATIVE ENVIRONMENT: GEOMETRY WORKGROUP USING THE WGL PLATFORM". 2020.
    10.21125/iceri.2020.1088
  24. Maria Castelhano; Beatriz Rodrigo; Joana Ferreira; Daniela Pedrosa. "Projeto de intervenção educacional - autonomia no processo de aprendizagem: do presencial para o online". Paper presented in A voz dos professores de C&T Encontro Internacional 2020 (VPCT 2020), 2020.
    Published
  25. Morais, Ceres Germanna Braga; Daniela Pedrosa; Mario Madureira Fontes; Cravino, José Paulo Cerdeira Cleto; Morgado, Leonel. "Detailing an e-Learning Course on Software Engineering and Architecture Using BPMN". Paper presented in First International Computer Programming Education Conference (ICPEC 2020)., Vila do Conde, 2020.
    Published • 10.4230/OASIcs.ICPEC.2020.17
  26. Pedrosa, Daniela; Morgado, Leonel; Cravino, Jose; Fontes, Mario Madureira; Castelhano, Maria; Machado, Claudia; Curado, Eliana. "Challenges Implementing the SimProgramming Approach in Online Software Engineering Education for Promoting Self and Co-regulation of Learning". Paper presented in 6th International Conference of the Immersive Learning Research Network (iLRN 2020), San Obispo, California (Online), 2020.
    10.23919/ilrn47897.2020.9155183
  27. José Paulo Cravino; Daniela Pedrosa; Leonel Morgado; Maria Castelhano; Eliana Curado. "O Google Forms como ferramenta de apoio à autorreflexão das aprendizagens em contexto on-line". Paper presented in VI Conferência Ibérica de Inovação na Educação com TIC - ieTIC2020, Ponta Delgada, Açores, 2020.
    Published
  28. Pedrosa, Daniela; Cravino, José; Morgado, Leonel; Barreira, Carlos; Nunes, Ricardo Rodrigues; Martins, Paulo; Paredes, Hugo. "SIMPROGRAMMING: THE DEVELOPMENT OF AN INTEGRATED TEACHING APPROACH FOR COMPUTER PROGRAMMING IN HIGHER EDUCATION". Paper presented in International Technology, Education and Development Conference, Valencia, Spain, 2016.
    Published • 10.21125/inted.2016.0699
  29. Pedrosa, Daniela; Cravino, José; Morgado, Leonel; Barreira, Carlos. "Self-Regulated Learning in Higher Education: Strategies Adopted by Computer Programming Students". Paper presented in PAEE/ALE’2016, 8th International Symposium on Project Approaches in Engineering Education (PAEE), Guimarães, 2016.
    Published
  30. Pedrosa, D.; Cravino, J.; Morgado, L.; Barreira, C.. "Self-regulated learning in higher education: Strategies adopted by computer programming students". 2016.
  31. Nunes, Ricardo Rodrigues; Pedrosa, Daniela; Fonseca, Benjamim; Paredes, Hugo; Cravino, Jose; Morgado, Leonel; Martins, Paulo. "Enhancing students’ motivation to learn software engineering programming techniques: a collaborative and social interaction approach". Paper presented in HCI International, Los Angeles, 2015.
    Published
  32. Fernandes, Luís; Nunes, Ricardo Rodrigues; Matos, Gonçalo; Azevedo, Diogo; Pedrosa, Daniela; Morgado, Leonel; Paredes, Hugo; et al. "Bringing User Experience empirical data to gesture-control and somatic interaction in virtual reality videogames: an Exploratory Study with a multimodal interaction prototype". Paper presented in Conferência Ciências e Tecnologias da Interação 2015 - SciTecIn15, Coimbra, 2015.
    Published
  33. Caroline Dominguez; Maria Nascimento; Ana Maia; Daniela Pedrosa; Goncalo Cruz; Dominguez, C.; Nascimento, M.; et al. "Insights on web-based peer review: A case study with energy engineering students". 2013.
    10.1109/cispee.2013.6701991
  34. Caroline Dominguez; Goncalo Cruz; Ana Maia; Daniela Pedrosa; Gordon Grams; Dominguez, C.; Cruz, G.; et al. "Online peer assessment: An exploratory case study in a higher education civil engineering course". 2012.
    10.1109/icl.2012.6402220
  35. Gonçalo Cruz; Caroline Dominguez; Daniela Pedrosa; Ana Maia. "A avaliação entre pares com recurso ao Google Docs: um estudo de caso exploratório num curso de Licenciatura em Engenharia Civil". Paper presented in IIª Conferência Ibérica em Inovação na Educação com TIC - ieTIC 2012, Bragança, 2012.
    Published
  36. Daniela Pedrosa; Leonel Morgado; Gonçalo Cruz; João Barroso; Ana Maia; Teresa Pessoa. "E-learning no Ensino Superior: Os contributos do consultor pedagógico para o uso das novas tecnologias pelos docentes universitários". Paper presented in Conferência Ibérica em Inovação na Educação com TIC, ieTIC 2012, Bragança, 2012.
    Published
Conference poster
  1. Daniela Pedrosa; Cravino, José Paulo Cerdeira Cleto; Morgado, Leonel. "Autorregulação e Corregulação na Aprendizagem de Programação de computadores – Abordagem SimProgramming: do contexto presencial para o E-learning.". Paper presented in III Fórum CIDTFF: 25 anos de Investigação em Educação, 2019.
Edited book
  1. Marie-Luce Bourguet; Jule M. Krüger; Daniela Pedrosa; Andreas Dengel; Anasol Peña-Rios; Richter, Jonathon. Immersive Learning Research Network, 9th International Conference, iLRN 2023, San Luis Obispo, USA, June 26–29, 2023, Revised Selected Papers. Springer Nature Switzerland. 2024.
    10.1007/978-3-031-47328-9 • Editor
  2. Marie-Luce Bourguet; Jule Krüger; Daniela Pedrosa; Andreas Dengel; Anasol Peña-Rios; Jonathon Richter. Immersive Learning Research Network. Proceedings of 9th International Conference – Posters & Doctoral Colloquium, iLRN 2023. Immersive Learning Research Network. 2023.
    Published • Editor
  3. Paula MacDowell; Jewoong Moon; Douglas Wilson; Daniela Pedrosa; Andreas Dengel; Anasol Peña-Rios; Jonathon Richter. Practitioner Proceedings ofthe9th International Conference of the Immersive Learning Research Network (iLRN 2023). San Luis Obispo, California, United States: Immersive Learning Research Network. 2023.
    Published • Editor
  4. Dengel, A.; Bourguet, M.L., ; Daniela Pedrosa; Hutson, J. ; Erenli, K.; Economou, D.; Peña-Rios, A.; Richter, J.. Proceedings of 2022 8th International Conference of the Immersive Learning Research Network (iLRN). Vienna and Online., Austria. 2022.
    Published • 10.23919/iLRN55037.2022 • Editor
  5. MacDowell, P.; Moon, J.; Daniela Pedrosa; Hutson, J. ; Erenli, K.; Economou, D.; Peña-Rios, A.; Richter, Jonathon. Practitioner Proceedings of the 8th International Conference of the Immersive Learning Research Network (iLRN 2022). Viena and Online, Austria. 2022.
    Published • Editor
  6. Morgado, Leonel; Sivan, Yesha; Maia, Ana; Cruz, Gonçalo; Pedrosa, Daniela; Marques, Fernando José Cassola; Fraga, Maria da Glória; Loureiro, Vinicius. Proceedings of the SLACTIONS 2012 research conference on virtual worlds – Life, imagination, and work using metaverse platforms: November 15-17, 2012. Vila Real, Portugal, Portugal: Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro. 2012.
Journal article
  1. Mario Madureira Fontes; Leonel Caseiro Morgado; Pedro Pestana; Daniela Pedrosa; José Paulo Cravino. "“Viewing puzzles as two-faced: theoretical and practical implications for Puzzle-based Learning”". Thinking Skills and Creativity (2024): https://doi.org/10.1016/j.tsc.2024.101470.
    10.1016/j.tsc.2024.101470
  2. Bonfim, Cristiane; Morgado, Leonel; Daniela Pedrosa. "Método para Avaliação e Classificação das Dimensões de Imersão em Narrativas". Journalof Digital Media & Interaction 6 15 (2023): 43-64. https://doi.org/10.34624/jdmi.v6i15.32459.
    Open access • Published • 10.34624/jdmi.v6i15.32459
  3. Daniela Pedrosa. "E-simeducatic: o primeiro protótipo da transposição da abordagem pedagógica “e-sim”(programming) para a área de educação". Pratica – Revista Multimédia de Investigação em Inovação Pedagógica e Práticas de E-Learning 6 3 (2023): 10-19. https://parc.ipp.pt/index.php/elearning/article/view/5293.
    Open access • Published
  4. Marrinhas, Daniel; Santos, Vanda; Salvado, Catarina; Pedrosa, Daniela; Pereira, Anabela. "Burnout and technostress during the COVID-19 pandemic: the perception of higher education teachers and researchers". Frontiers in Education 8 (2023): http://dx.doi.org/10.3389/feduc.2023.1144220.
    Open access • Published • 10.3389/feduc.2023.1144220
  5. Bonfim, Cristiane Jorge de Lima; Morgado, Leonel; Pedrosa, Daniela Cristina Carneiro. "Métodos para criação de narrativas imersivas: uma revisão de revisões da literatura". Novos Olhares 11 2 (2023): 205282. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2022.205282.
    Open access • Published • 10.11606/issn.2238-7714.no.2022.205282
  6. Leonel Morgado; António Coelho; Dennis Beck; Christian Gütl; Fernando Cassola; Ricardo Baptista; Maria van Zeller; et al. "Inven!RA Architecture for Sustainable Deployment of Immersive Learning Environments". Sustainability (2023): https://doi.org/10.3390/su15010857.
    10.3390/su15010857
  7. Daniela Pedrosa. "Recensão crítica da obra de Nascimento, M. M., Alves, G. R., & Morais, E. (Eds.). (2018). Contributions to Higher Engineering Education. Springer Singapore, 158 p.". Revista Lusófona de Educação 46 (2020): 179-183. https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/7071.
    Open access • Published
  8. Aoife Ahern; Caroline Dominguez; Ciaran McNally; John J. O’Sullivan; Daniela Pedrosa. "A literature review of critical thinking in engineering education". Studies in Higher Education (2019): 1-13. https://doi.org/10.1080%2F03075079.2019.1586325.
    10.1080/03075079.2019.1586325
  9. Pedrosa, Daniela; Cravino, José; Morgado, Leonel; Barreira, Carlos. "Self-regulated learning in higher education: strategies adopted by computer programming students when supported by the SimProgramming approach". Production/Produção 27 (spe) (2017): e20162255-15. http://dx.doi.org/10.1590/0103-6513.225516.
    Published • 10.1590/0103-6513.225516
  10. Nunes, Ricardo Rodrigues; Pedrosa, Daniela; Morgado, Leonel; Paredes, Hugo; Martins, Paulo; Cravino, José; Barreira, Carlos. "SimProgramming: uma abordagem motivacional para a aprendizagem de alunos intermediários de programação". Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação 6 1 (2017): 1099-1110. http://www.br-ie.org/pub/index.php/wcbie/article/view/7499/5294.
    Published • 10.5753/cbie.wcbie.2017.1099
  11. Dominguez, Caroline; Nascimento, Maria; Maia, Ana; Pedrosa, Daniela; Cruz, Goncalo. "Come Together: Peer Review with Energy Engineering Students". International Journal of Engineering Pedagogy (iJEP) 4 5 (2014): 34-34.
    Published • 10.3991/ijep.v4i5.3537
  12. Gonçalo Cruz; Caroline Dominguez; Ana Maia; Daniela Pedrosa; Gordon Grams; Cruz, Gonçalo; Dominguez, Caroline; Pedrosa, Daniela; Grams, Gordon. "Web-based peer assessment: a case study with civil engineering students". International Journal of Engineering Pedagogy (iJEP) 3 0 (2013): 64-70. http://hdl.handle.net/10348/3421.
    Published • 10.3991/ijep.v3iS1.2411
  13. Pinheiro, A.; Fernandes, P.; Maia, A.; Cruz, G.; Pedrosa, D.; Fonseca, B.; Paredes, H.; et al. "Development of a mechanical maintenance training simulator in opensimulator for F-16 aircraft engines". Procedia Computer Science 15 1 (2012): 248-255.
    Published • 10.1016/j.entcom.2014.06.002
  14. André Pinheiro; Paulo Fernandes; Ana Maia; Gonçalo Cruz; Daniela Pedrosa; Benjamim Fonseca; Hugo Paredes; et al. "Development of a Mechanical Maintenance Training Simulator in OpenSimulator for F-16 Aircraft Engines". Procedia Computer Science 15 (2012): 248-255. http://dx.doi.org/10.1016/j.procs.2012.10.076.
    10.1016/j.procs.2012.10.076
Journal issue
  1. Lopes, J. Bernardino; Morgado, Leonel; Daniela Pedrosa. "Ambientes de aprendizagem imersivos como suporte tecnológico ao processo de ensino e de aprendizagem". APEduC Revista 4 2 (2023): https://apeducrevista.utad.pt/index.php/apeduc/issue/view/29.
    Published • 10.58152/ApeducJournal.487
Report
  1. Cravino, José; Alves, Isabel Maria Fernandes; Ferreira, Tatiana; Daniela Pedrosa. 2021. Tertúlias Pedagógicas: 2019 a 2021. https://www.utad.pt/gesqua/wp-content/uploads/sites/9/2021/09/relatorio-tertulias.pdf.
  2. Alves, Isabel Maria Fernandes; Cravino, José; Ferreira, Tatiana; Daniela Pedrosa; Alexandra Mascarenhas. 2021. Relatório de Atividades do Grupo MEA: 2016 a 2021. https://www.utad.pt/gesqua/wp-content/uploads/sites/9/2021/09/Relatorio-atividades-MEA.pdf.
  3. Daniela Pedrosa. 2021. Auto e corregulação da aprendizagem de programação de computadores em e-learning.. https://repositorio.utad.pt/handle/10348/10939.
Thesis / Dissertation
  1. Daniela Pedrosa. "Autorregulação e Corregulação das Aprendizagens no Ensino Superior: Estratégias adotadas por alunos de programação de computadores". PhD, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, 2017. http://hdl.handle.net/10348/7651..
Working paper
  1. Karimova, Yulia; Daniela Pedrosa; Cravino, José; Morgado, Leonel. Corresponding author: Karimova, Yulia. 2021. "SCReLProg (Self and Co-regulation in e-Learning of Computer Programming) Data Management Plan". https://zenodo.org/record/5750127.
    10.5281/zenodo.5750127
  2. Daniela Pedrosa. 2021. "Orientações sobre autoria de publicações científicas". https://zenodo.org/record/5617664#.YaJjB9DP02w.
    10.5281/zenodo.5617664

Artistic / Performance

Program / Show
  1. Daniela Pedrosa. 2020. "Estratégias de Autorregulação, o que são? Como desenvolver?". Educação à Escuta.
  2. Daniela Pedrosa. 2020. "Plataforma Aveiro É Nosso - Apoio ao estudo.". Educação à Escuta.

Other

Other output
  1. "Who sAw You then and who sees you now¿ - promoting student self-regulated learning in the classroom through peer observation: quantitative study. Study protocol registration. 2023. Mouraz, Ana; Torres, Ana Cristina; Santos, Anabela Caetano; Eva Morais; Ana Nobre; Ana Salgado; Lins, Andréa; et al. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/2H58A.
  2. Sessão de informação: Introdução ao Regulamento geral de proteção de dados (RGPD) - Recomendações e cuidados básicos na área da Educação. 2022. Daniela Pedrosa.
    10.5281/zenodo.5960920
  3. Formações Pedagógico - Didáticas 2020 e 2021 Análise dos questionários de satisfação dos formandos. 2021. Tatiana Ferreira; Daniela Pedrosa; Alexandra Mascarenhas; Isabel Alves; José Paulo Cravino. https://www.utad.pt/gesqua/wp-content/uploads/sites/9/2021/06/Acoes-de-formacao-2020-e-2021.pdf.
  4. Análise das perceções dos formandos sobre a formação pedagógica de docentes da UTAD – 2017 a 2019. 2021. Tatiana Ferreira; Daniela Pedrosa; Cravino, José Paulo Cerdeira Cleto; Isabel Alves. https://www.utad.pt/gesqua/wp-content/uploads/sites/9/2021/06/Analise-participacao-em-acoes-de-formacao-2019.pdf.
  5. Formações Pedagógico – Didáticas 2017-2019: Análise dos questionários de satisfação dos formandos. 2019. Daniela Pedrosa; Tatiana Ferreira; José Paulo Cravino. https://grupomea.utad.pt/wp-content/uploads/2019/12/Forma%C3%A7%C3%A3o-Pedag%C3%B3gica-17_19-MEA.pdf.
  6. ABANDONO ESCOLAR NA UNIVERSIDADE DE TRÁS-OS-MONTES E ALTO DOURO 2017/2018. 2019. Daniela Pedrosa. https://www.utad.pt/gesqua/wp-content/uploads/sites/9/2019/05/Relatorio-Abandono-2017_2018_VF.pdf.
  7. Book abstracts of the SLACTIONS - Life, imagination, and work using metaverse platforms. Edição técnica. 2013. Lopes, J. B.; Cravino, J. P.; Gütl, Christian; Martins, Paulo; Ana Maia; Daniela Pedrosa; Cruz, Goncalo; Cassola, Fernando; Ricardo R. Nunes. http://pt.scribd.com/doc/196978909/Book-of-Abstracts-Slactions-2013.
  8. Proceedings of the SLACTIONS 2012 International research conference on virtual worlds – Life, imagination, and work using metaverse platforms. Edição técnica. 2012. Morgado, Leonel; Sivan, Yesha; Maia, Ana; Cruz, Goncalo; Nunes, Ricardo; Pedrosa, Daniela; Cassola, Fernando; Fraga, Maria Glória; Loureiro, Vinícius. http://hdl.handle.net/10348/2305.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2023/09 Immersive Virtual Reality, Augmented Reality and Mixed Reality for Self-Regulated Learning: A Review EAI TIE 2023 – 4th EAI International Conference on Technology, Innovation, Entrepreneurship and Education
Magdalene College (Cambridge, United Kingdom)
2023/07 E-simeducatic: the first prototype of transposition “e-sim” (programming) pedagogical approach for education field P.Pic’23 - Porto Pedagogical Innovation Conference
Instituto Politécnico do Porto (Porto, Portugal)
2023/06 Immersive Learning Environments for Self-Regulation of Learning: A Literature Review 9th Immersive Learning Research Network (iLRN2023)
California Polytechnic State University, San Luis Obispo, CA, USA (San Luis Obispo, United States)
2022/10 Co-regulated learning in initial teacher education: Strategies adopted by students during the development of ICT integration projects in Basic Education International Council for Educational Media (ICEM) 2022
Instituto Politécnico de Santarém (Santarém, Portugal)
2022/10 How to prepare future teachers to integrate ICT in their teaching and learning practices?!. Symposium 1 -Technologies and Education: reports of experiences in teacher training in Portugal. In International Council for Educational Media (ICEM) 2022
Instituto Politécnico de Santarém (Santarém, Portugal)
2022/07 A strategy to support Engineering Education teaching staff monitoring students' learning process: Metacognitive Challenges 8th International Symposium on Project Approaches in Engineering Education (PAEE) and 14th Active Learning in Engineering Education Workshop (ALE).
University of Alicante (Alicante, Spain)
2021/06/21 Metacognitive challenges to support self-reflection of students in online Software Engineering Education. 4th International Conference of the Portuguese Society for Engineering Education (CISPEE 2021)
2020/06 Challenges Implementing the SimProgramming Approach in Online Software Engineering Education for Promoting Self and Co-regulation of Learning 2020 6th International Conference of the Immersive Learning Research Network (iLRN)
(United States)
2019/07 Abordagem e-SimProgramming: primeiras alterações para implementação em contexto on-line e reflexões 6. º Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas no Ensino Superior
Instituto Politécnico de Santarém. (Santarém, Portugal)
2018/06 Co-regulated Learning in Computer Programming: students co-reflection about learning strategies adopted during an assignment. International Conference on Technology and Innovation in Learning, Teaching and Education (TECH-EDU 2018)
(Salónica , Greece)
2016/06 Self-regulated Learning in Computer Programming: Strategies Students Adopted During an Assignment Immersive Learning Research Network Conference – iLRN 2016
(Califórnia, United States)
2016/06 Self-regulated learning in higher education: Strategies adopted by computer programming students. 8th International Symposium on Project Approaches in Engineering Education (PAEE) and 14th Active Learning in Engineering Education Workshop (ALE).
(Guimarães, Portugal)
2013 SimProgramming codeEU.UTAD
UTAD (Guimarães, Portugal)
2013 SimProgramming: gamification como estratégias de interação e de avaliação pedagógica Videojogos2013 – Conferência de Ciências e Artes dos Videojogos
(Coimbra, Portugal)
2013 Gamification: strategies for interaction and pedagogic assessment GREAT Lisbon International Conference on Games&TEL
(Lisboa, Portugal)
2012 II Seminário elearning@UTAD - Plataformas Sociais na Educação II Seminário elearning@UTAD - Plataformas Sociais na Educação
(Vila Real, Portugal)
2012 E-learning no ensino superior: os contributos do consultor pedagógico para o uso das novas tecnologias pelos docentes universitários Conferência Ibérica em Inovação na Educação com TIC, In Livro de Atas - Conferência Ibérica em Inovação na Educação com TIC - Bragança
(Bragança, Portugal)
2012 A avaliação entre pares com recurso ao Google Docs: um estudo de caso exploratório num curso de Licenciatura em Engenharia Civil IIª Conferência Ibérica em Inovação na Educação com TIC - ieTIC 2012
(Bragança)
2012 Tecnologias na Educação - O Projeto de e-learning da UTAD V Encontro Nacional de Estudantes de Ciências da Educação (ENECE)
(Coimbra)
2012 O e-learning na UTAD II Seminário elearning@UTAD - Plataformas Sociais na Educação
Pró-Reitoria para a Inovação e Gestão da Informação (Vila Real, Portugal)
2010 Três histórias, três viagens ao Património Conversa de Ir e Voltar, Visitas ao Patrimonio (dos 3 aos 9 anos), argila para o imáginário infantil?
Equipa de projecto Santa Clara-a-Velha (Coimbra, Portugal)

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2022 - Current Adaptação ao teletrabalho e educação para a saúde dos funcionários no Ensino Superior na pandemia Covid-19
Supervisor
Doutoramento em Educação (PhD)
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
2022 - Current Framework para criação de aulas no Ensino Superior através de recursos de Realidade Virtual
Co-supervisor
Programa Doutoral em Medias digitais (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2021/11 - Current Corregulação das aprendizagens e a sua influência no questionamento autorreflexivo do estudante no Ensino Superior à distância _________ Co-regulation of learning and their influence on student’s self-reflective questioning in distance Higher Education
Supervisor
Programa doutoral em Educação (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
2021/06 - Current FEEDBACK SUSTENTÁVEL NO ÂMBITO DA MATEMÁTICA DO ENSINO FUNDAMENTAL: IMPACTOS NA AUTOEFICÁCIA E NA AUTORREGULAÇÃO DA APRENDIZAGEM. ____________________________________________ SUSTAINABLE FEEDBACK ON MATHEMATICS ON MIDDLE EDUCATION: IMPACTS ON SELF-EFFICACY AND SELF-REGULATION OF LEARNING.
Supervisor of Rodrigo Faria
Programa Doutoral em Educação, Ramo Supervisão e Avaliação (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
2021/04/30 - Current Narrativas imersivas para auto e co-regulação da aprendizagem no ensino superior online na transição do nível básico para avançado __________________________________________________________________________________ Immersive narratives for self- and co-regulation of learning in online higher education in the transition from basic to advanced levels
Supervisor
Multimédia em Educação (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
2024/02/01 - 2024/04/30 Bolsa de Iniciação à Investigação (BII) no âmbito do Programa de Iniciação Científica de jovens estudantes em Educação (PIC-Edu). Projeto Auto e Corregulação da aprendizagem, as TIC e as abordagens inventivas.
Supervisor of Patricia Resende
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
2024/02/01 - 2024/04/30 Bolsa de Iniciação à Investigação (BII) no âmbito do Programa de Iniciação Científica de jovens estudantes em Educação (PIC-Edu). Projeto Auto e Corregulação da aprendizagem, as TIC e as abordagens inventivas.
Supervisor of Adriano Ferreira
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
2024/02/01 - 2024/04/30 Bolsa de Iniciação à Investigação (BII) no âmbito do Programa de Iniciação Científica de jovens estudantes em Educação (PIC-Edu). Projeto Revealing.
Supervisor of Diana Almeida
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
2024/02/01 - 2024/04/30 Bolsa de Iniciação à Investigação (BII) no âmbito do Programa de Iniciação Científica de jovens estudantes em Educação (PIC-Edu). Projeto GeoSCReL
Co-supervisor of Carolina Martins
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
2022/11 - 2023/07 Programa de Iniciação Científica de jovens estudantes em Educação (PIC-Edu). Projeto Self and Co-regulation in e-Learning of Computer Programming for students and teachers
Supervisor of Adriano Ferreira
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
2022/10 - 2023/07 Programa de Iniciação Científica de jovens estudantes em Educação (PIC-Edu). Projeto Self and Co-regulation in e-Learning of Computer Programming for students and teachers
Supervisor of Simone Malafaia
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
2022/09 - 2023/07 As TIC e a autonomia no processo de aprendizagem
Supervisor
Licenciatura em Educação Básica (Degree)
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
2022/11 - 2023/06 Programa de Iniciação Científica de jovens estudantes em Educação (PIC-Edu). Projeto GeoSCREL
Co-supervisor
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
2023/03/01 - 2023/05/31 Bolsa de Iniciação à Investigação (BII) no âmbito do Programa de Iniciação Científica de jovens estudantes em Educação (PIC-Edu). Projeto Revealing.
Supervisor of Diana Almeida
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
2021/09 - 2022/09 Design Pedagógico para a Auto e Corregulação das Aprendizagens no Ensino a Distância Instructional Design for Self and Co-regulation of Learning in Distance Learning
Co-supervisor of Maria Frade Marques Castelhano
Mestrado em Ciências da Educação (Master)
Universidade de Coimbra Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2021/11 - 2022/07 Programa de Iniciação Científica de jovens estudantes em Psicologia (PIC-PSI). Projeto AUTO-REGULAÇÃO E BEM -ESTAR PSICOLÓGICO EM ESTUDANTES
Supervisor of Francisca Botelho
Universidade de Aveiro, Portugal
2021/11 - 2022/07 Programa de Iniciação Científica de jovens estudantes em Psicologia (PIC-PSI). AUTO-REGULAÇÃO E BEM -ESTAR PSICOLÓGICO EM ESTUDANTES
Supervisor of Simone Malafaia
Universidade de Aveiro, Portugal
2021/09 - 2022/07 Autonomia no processo de aprendizagem e os recursos educativos (Projeto de intervenção educacional)
Supervisor of Carolina Soares; Mara Duarte; Salomé Pinho
Licenciatura em Educação Básica (Degree)
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
2021/09 - 2022/07 Página a Página: Um Direito da Criança. Temos Direitos e Deveres: Somos Crianças!, tema autonomia no processo de aprendizagem e recursos educativos
Supervisor
Licenciatura em Educação Básica (Degree)
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
2020/10 - 2021/10 ANXIETY AND DISTRESS DURING COVID-19 IN UNIVERSITY STUDENTS
Co-supervisor of ANA CATARINA MENDONÇA SALVADO
Mestre em Psicologia da Saúde e Reabilitação Neuropsicológica (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
2020/11 - 2021/07/13 Autonomia no processo de aprendizagem e os recursos educativos (Projeto de intervenção educacional)
Supervisor of Tânia Araújo; Gabriela Ferreira; Alba Diaz; Inés Gonazalez-Duro
Licenciatura em Educação Básica (Degree)
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
2020/11 - 2021/06 Programa de Iniciação Científica de jovens estudantes em Psicologia (PIC-PSI). TECHNO_STRESS E ANSIEDADE EM TEMPO COVID19
Co-supervisor of Daniel Marrinhas
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal

Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
2020/11 - 2021/06 Programa de Iniciação Científica de jovens estudantes em Psicologia (PIC-PSI). TECHNO_STRESS E ANSIEDADE EM TEMPO COVID19
Co-supervisor of Ana Salvado.
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal

Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
2020/11 - 2021/06 Programa de Iniciação Científica de jovens estudantes em Educação (PIC-Edu). SCReLProg - Auto e Corregulação na Aprendizagem Online de Programação de Computadores
Supervisor of Tânia Araújo
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal

Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
2019/11 - 2020/06 Programa de Iniciação Científica de jovens estudantes em Educação (PIC-Edu). SCReLProg - Auto e Corregulação na Aprendizagem Online de Programação de Computadores
Supervisor of Maria Castelhano
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal

Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
2019/11 - 2020/06 Programa de Iniciação Científica de jovens estudantes em Educação (PIC-Edu). SCReLProg - Auto e Corregulação na Aprendizagem Online de Programação de Computadores
Supervisor of Eliana Curado
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal

Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
2019/11 - 2020/06 Programa de Iniciação Científica de jovens estudantes em Educação (PIC-Edu). GeoSCReL
Co-supervisor of Maria Castelhano
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal

Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
2019/09 - 2020/06 Autonomia no processo de aprendizagem. (Projeto de Intervenção educacional)
Supervisor of Maria Castelhano; Beatriz Rodrigo; Joana Ferreira
Licenciatura em Educação Básica (Degree)
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2023/11 - Current Publications chair 10th International Conference of the Immersive Learning Research Network (iLRN 2024) (2023/11)
Conference (Member of the Organising Committee)
Immersive Learning Research Network, Austria
2021/02/03 - Current Sessão de informação: Introdução ao Regulamento geral de proteção de dados (RGPD) - Recomendações e cuidados básicos na área da Educação (2021/02)
Other
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
2022/10 - 2023/10 Publications chair 9th International Conference of the Immersive Learning Research Network (iLRN 2023) (2022)
Conference (Member of the Organising Committee)
2022/01 - 2022/12 Membro da Comissão Organizadora VPCT 2022 ENCONTRO INTERNACIONAL (2022)
Conference (Member of the Organising Committee)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2022/02 - 2022/09 Publications chair 8th International Conference of the Immersive Learning Research Network (iLRN 2022) (2021)
Conference (Member of the Organising Committee)
Immersive Learning Research Network, Austria
2021/10 - 2022/06 Special Track "Self and Co-regulated Learning with Immersive Learning Environments (SCILE)¿, in iLRN 2022: 8th International Conference of the Immersive Learning Research Network. (2021 - 2022)
Other (President of the Organising Committee)
2021/01 - 2021/12 Special Track on “Technologies to promote Self and Co-Regulation of Learning (TECH to SCRL)” in ICITL 2021 the International Conference of Innovative Technologies and Learning. (2021/11/29 - 2021/12/01)
Conference (Co-organisor)
2021/10 - 2021/11/24 Sessão de esclarecimento de dúvidas e informação sobre RGPD para a comunidade DEP-UA (2021/11/24 - 2021/11/24)
Other (Co-organisor)
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
2021/01 - 2021/06 Special Track "Self and Co-regulated Learning with Immersive Learning Environments (SCILE)”, in iLRN 2021: 7th International Conference of the Immersive Learning Research Network. (2021/05 - 2021/06)
Other (President of the Organising Committee)
2020/08 - 2020/12 Special track “Tools for monitoring Self and Co-Regulation of e-learning” (Tools for SCReL), in the 2nd International Conference on Technology and Innovation in Learning, Teaching and Education (TECH-EDU 2020). (2020/12/02 - 2020/12/04)
Conference (President of the Organising Committee)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2020/06 - 2020/12 TECH-EDU 2020, the 2nd International Conference on Technology and Innovation in Learning, Teaching and Education. (2020/12 - 2020/12)
Conference (Member of the Organising Committee)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2020/01 - 2020 Membro da Comissão Organizadora VPCT 2020 ENCONTRO INTERNACIONAL (2020/11)
Meeting (Member of the Organising Committee)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2020 - 2020 Chair - Special Track 4 “Self and Co-regulated Learning (SCRL) with Immersive Learning Environments” (2020)
Other (President of the Organising Committee)
2018/06 - 2018/06 Mesa-Redonda. Round table” ICT to support SCRL. Sharing ideas for effective implementation “, in 1st International Conference on Technology and Innovation in Learning, Teaching and Education (http://www.tech-edu.ws/2018/special-tracks/ ). (2018/06 - 2018/06)
Round table (Co-organisor)
2018/01 - 2018/06 Special Track: New technologies and teaching approaches to promote the strategies of Self and Co-Regulation learning (New-TECH to SCRL) https://easychair.org/cfp/New-TECHtoSCRL2018 (2018/06 - 2018/06)
Conference (Co-organisor)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2017 - 2017 iLRN 2017 - 3rd Immersive Learning Research Network Conference
Conference (Other)
2013 - 2013 SLACTIONS 2013: Research conference on virtual worlds – Learning with simulations
Conference (Co-organisor)
2013 - 2013 SLACTIONS - Research conference on virtual worlds – Learning with simulations
Conference (Co-organisor)
2013 - 2013 codeEU - UTAD
Conference (Other)
2012 - 2012 Os mapas conceptuais como instrumentos de aprendizagem significativa no ensino superior e investigação
Workshop (Other)
2012 - 2012 O Professor faz a diferença no desempenho escolar
Congress (Other)
2012 - 2012 II Seminário de e-Learning@UTAD - Plataformas Sociais na Educação
Seminar (Other)
2012 - 2012 SLACTIONS 2012 - Research conference on virtual worlds – Life, imagination, and work using metaverse platforms
Conference (Co-organisor)
2012 - 2012 SLACTIONS - Life, imagination, and work using metaverse platforms
Conference (Co-organisor)
2012 - 2012 Os mapas conceptuais como instrumentos de aprendizagem significativa no ensino superior e investigação.
Workshop (Co-organisor)
Pró-Reitoria para a Inovação e Gestão da Informação, Portugal
2012 - 2012 Jornadas Pedagógicas 'O Professor faz a diferença no desempenho escolar'
Congress (Co-organisor)
2012 - 2012 II Seminário de E-learning@UTAD: Plataformas Sociais na Educação
Seminar (Co-organisor)
2011 - 2011 SLACTIONS 2011 - Research conference in the Second Life world - Life, imagination, and work using metaverse platforms
Conference (Co-organisor)
2011 - 2011 SLACTIONS - Life, imagination, and work using metaverse platforms
Conference (Co-organisor)

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2023/10/16 - 2023/10/19 Participação nos páineis: “COnversAÇÕES: Movimento EscutAÇÕES Internacionais – Educação Digital em Rede em Tempos de (Pós) Pandemia”; “COnversAÇÕES: Novos rumos para a educação“
Congress
IV Congresso Internacional da RIEOnLIFE e VIII Festival Internacional do “We, Learning with the Cibricity” – WLC
Grupo Internacional de Pesquisa: Educação Digital GPe-dU - UNISINOS/CNPq, do Instituto Federal do Norte de Minas Gerais, da Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES e das instituições que constituem a RIEOnLIFE , Brazil
2015 - 2015 EURAXESS Roadshow 2015
Other
2012 - 2012 ATEE Winter Conference 2012 - Professional development of teacher educators: Bringing together policy, practice and research
Conference
ATEE Winter Conference 2012 - Professional development of teacher educators: Bringing together policy, practice and research
Association of Teacher Education in Europe (ATEE); The University of Coimbra ; The MOFET Institute, Tel Aviv, Portugal
2012 - 2012 IIª Conferência Ibérica em Inovação na Educação com TIC - ieTIC 2012
Conference
IIª Conferência Ibérica em Inovação na Educação com TIC - ieTIC 2012
Departamento de Tecnologia Educativa e Gestão da Informação da Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Bragança; Departamento de didática, Organización y Métodos de Investigación da Universidade de Salamanca, Portugal
2012 - 2012 EUNIS'12 A 360° perspective on IT/IS in Higher Education
Congress
EUNIS'12 A 360° perspective on IT/IS in Higher Education
2011 - 2011 III Jornadas de Educação e Formação
Other
III Jornadas de Educação e Formação
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação - UC; Chaire de Formation de Adultes do Concervatoire des Artes et Métiers, Portugal
2011 - 2011 eL@IES 2011: 1º Encontro de Instituições e Unidades de E-learning do Ensino Superior
Meeting
eL@IES 2011: 1º Encontro de Instituições e Unidades de E-learning do Ensino Superior
e-Learning Lab da Universidade de Lisboa; Laboratório de Educação a Distância e E-learning da Universidade Aberta, Portugal
2011 - 2011 Formação em Suporte Básico de Vida
Other
Formação em Suporte Básico de Vida
Faculdade de Medicina - UC, INEM, Portugal
2011 - 2011 Aprender nas Redes Sociais: Ampliar e Colaborar
Seminar
VII Seminário e-Learning: Aprender nas Redes Sociais: Ampliar e Colaborar
Centro e-learning da TecMinho/Gabinete de Formação Contínua da Universidade do Minho, Portugal
2010 - 2010 Educar para não discriminar
Seminar
Educar para não discriminar
APF- Centro, Portugal
2009 - 2009 Processos de inclusão/exclusão social e violência
Other
II Aula Aberta de Educação Social/2009
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2009 - 2009 Problemas Sociais: Em rede por estas respostas
Other
III Aula Aberta de Educação Social
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação - UC, Portugal
2009 - 2009 Atelier de Educação Social Ver, Ouvir e Sentir Interculturalidades
Other
XI Semana Cultural da Universidade de Coimbra
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação - UC, Portugal
2009 - 2009 Sou Diferente! Porque não?
Workshop
Workshop de Educação Intercultural
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação - UC, Portugal
2009 - 2009 Escola Intercultural de Verão
Other
Escola Intercultural de verão
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação - UC, Portugal
2009 - 2009 Desafios da Interculturalidade à investigação e à educação os casos das comunidades indígenas brasileiras
Other
I Aula Aberta de Educação Social
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação - UC, Portugal
2009 - 2009 Protecção de Crianças e Jovens: desafios e respostas de uma comissão
Other
V Aula de Educação Social
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação - UC, Portugal
2008 - 2008 Iniciativa - 1ºPasso um projeto de educação pelos pares para apoiar a transição à universidade
Other
1º Passo
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação - UC, Portugal
2008 - 2008 Atelier Métodos de Estudo
Workshop
InterRail dos Exames III... Não percas o Comboio!
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação - UC, Portugal

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2024/02/09 A app MILAGE APRENDER+, uma experiência de gamificação na aprendizagem da Matemática no Ensino Básico
(Thesis) Main arguer
Anabela da Mota Neves (PhD)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal

Universidade Aberta, Portugal
2023/12/05 Perceção de alunos do Ensino Secundário sobre o contributo de RED para a sua aprendizagem: um estudo de caso em aulas de Português
(Thesis) Main arguer
Elizabeth Neves Ferreira (Master)
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
2023/11/17 Potencialidades e Limitações da Apropriação Pedagógica das Redes Sociais Digitais nos Processos De Ensino e Aprendizagem
(Thesis) Main arguer
Aní Rení Ew (Other)
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA SUL-RIO-GRANDENSE, Brazil
2023/07/19 Produção de Conteúdos Multimédia e Suporte ao Desenvolvimento do Branding de um Programa de Formação Inovador na Área de Segurança, Contemplando Conteúdos e-Learning, Sensorização, Realidade Virtual e Gaming
(Thesis) Main arguer
Francisco Monteiro de Magalhães (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2022/07 Comunidade de aprendizagem virtual geradora de desenvolvimento profissional docente: Desenho, desenvolvimento, implementação e Avaliação
(Thesis) Main arguer
Margarida Santos (Master)
Universidade de Coimbra Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2020/01/15 SimProgramming: uma abordagem pedagógica motivacional para a aprendizagem de programação em turmas intermédias do ensino superior.
(Thesis) Main arguer
Ricardo Rodrigues Nunes (PhD)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2018/12/06 Abordagem SimProgramming : e-learning no ensino de programação em ambiente virtual
(Thesis) Main arguer
Mário Francisco Gomes Chaves (Master)
Universidade Aberta, Portugal

Conference scientific committee

Conference name Conference host
2024/01 - 2024/06 5th International Computer Programming Education Conference Iscte - Instituto Universitário de Lisboa Lisbon, Portugal
2023 - 2024 10th International Conference of the Immersive Learning Research Network (iLRN2024) Glasgow, Scotland; University of Glasgow
2023 - 2024 4th International Conference on Technology and Innovation in Learning, Teaching and Education (TECH EDU 2024) Khalifa University, Abu Dhabi, United Arab Emirates (UAE)
2023/12 - 2023/12 XIII Conferência Internacional de Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação (Challenges 2024) Universidade do Minho, Braga
2023/12 - 2023/12 XI Encontro de Instituições e Unidades de eLearning do Ensino Superior (eL@IES 2023) Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Vila Real
2023 - 2023 9th International Conference of the Immersive Learning Research Network (iLRN2023) California Polytechnic State University, San Luis Obispo, CA, USA (in person) & online in iLRN's Virtual Campus powered by Virbela
2023 - 2023 4th International Computer Programming Education Conference (ICPEC 2023) School of Media Arts and Design (ESMAD), P.Porto, Vila do Conde, Portuga
2022/12 - 2022/12 X Encontro de Instituições e Unidades de eLearning do Ensino Superior (eL@IES2022) Lisboa, Portugal
2022 - 2022 8th International Conference of the Immersive Learning Research Network Vienna, Austria (in person) and online in iLRN's Virtual Campus powered by Virbela
2022 - 2022 3rd International Computer Programming Education Conference (ICPEC 2022) Polytechnic Institute of Cávado and Ave (IPCA), Barcelos, Portugal
2022 - 2022 3rd International Conference on Technology and Innovation in Learning, Teaching and Education. TECH-EDU 2022 NOVA-IMS, Lisbon – Portugal
2021/04 - 2021/06 V ENJIE - Encontro Nacional de Jovens Investigadores em Educação: Livro de Resumos
2021 - 2021 XII Conferência Internacional de Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação – Challenges 2021 “Desafios do digital”
2021 - 2021 2nd International Computer Programming Education Conference (ICPEC 2021) Online
2020/07 - 2020/07 9th International Conference of Educational Innovation through Technology (EITT 2020) Porto, Portugal (online)
2020/02 - 2020/02 1st International Computer Programming Education Conference (ICPEC) Vila do Conde
2020/02 - 2020/02 ICITL International Conference of Innovative Technologies and Learning Porto, Portugal
2020 - 2020 iLRN 2020: 6th International Conference of the Immersive Learning Research Network San Luis Obispo, California USA
2020 - 2020 VPCT - A voz dos professores de C&T Encontro Internacional Vila Real, Portugal (online)
2020 - 2020 TECH-EDU 2020: 2nd International Conference on Technology and Innovation in Learning, Teaching and Education Vila Real - Portugal (online)
2020 - 2020 International Conference of Educational Innovation through Technology (EITT 2020)
2019/12 - 2019/12 IV Encontro Nacional de Jovens Investigadores em Educação: Évora

Consulting

Activity description Institution / Organization
2021/07 - 2021/07 Prestação de serviços especializados para o projeto europeu Think4jobs (https://think4jobs.uowm.gr/)

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2023/09/15 - Current Avaliação de Recursos Digitais Produção Multimédia em Educação (Licenciatura) Instituto Politécnico de Santarém Escola Superior de Educação de Santarém, Portugal
2023/09/15 - Current Educação para as Redes Sociais Produção Multimédia em Educação (Licenciatura) Instituto Politécnico de Santarém Escola Superior de Educação de Santarém, Portugal
2023/09/15 - Current Educação para os Media Produção Multimédia em Educação (Licenciatura) Instituto Politécnico de Santarém Escola Superior de Educação de Santarém, Portugal
2023/09/15 - Current Autoria Multimédia Produção Multimédia em Educação (Licenciatura) Instituto Politécnico de Santarém Escola Superior de Educação de Santarém, Portugal
2023/09/15 - Current Diversidade e Inclusão em Produção Multimédia Produção Multimédia em Educação (Licenciatura) Instituto Politécnico de Santarém Escola Superior de Educação de Santarém, Portugal
2023/09/15 - Current Sistema de Informação Design Digital (Curso Técnico Superior Profissional) Instituto Politécnico de Santarém Escola Superior de Educação de Santarém, Portugal
2023/09/15 - Current Tecnologias de Informação e Comunicação Educação Ambiental e Turismo de Natureza (Licenciatura) Instituto Politécnico de Santarém Escola Superior de Educação de Santarém, Portugal
2023/09/13 - 2023/09/13 Desafios metacognitivos para apoiar a autorregulação da aprendizagem (Outros) Gabinete de Formação da Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro., Portugal
2023/02 - 2023/07 TIC E Educação Básica Licenciatura em Educação Básica (Licenciatura) Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
2022/09 - 2023/07 Projetos de intervenção educacional III Licenciatura em Educação Básica (Licenciatura) Universidade de Aveiro, Portugal
2022/02 - 2022/07 TIC E Educação Básica Licenciatura em Educação Básica (Licenciatura) Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
2022/06/20 - 2022/06/20 O canva como ferramenta de criação de recursos de apoio à prática pedagógica. No âmbito da 6.ª edição das Jornadas de Inovação Pedagógica, da iniciativa do Programa de Formação e Atualização Pedagógica da Universidade de Aveiro. (Outros) Universidade de Aveiro, Portugal
2021/09 - 2022/06 Projetos de Intervenção Educacional III Licenciatura em Educação Básica (Licenciatura) Universidade de Aveiro, Portugal
2022/02/22 - 2022/02/22 Apresentações dinâmicas em contexto pedagógico: O Powtoon como substituto ao PowerPoint Plano de Formação Pedagógica e de Competências Pessoais para Docentes (Outros) Gabinete de Formação da Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro., Portugal
2020/09 - 2021/07 Projetos de Intervenção Educacional Educação Básica (Licenciatura) Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
2021/03 - 2021/06 TIC e Educação Básica Licenciatura em Educação Básica (Licenciatura) Universidade de Aveiro, Portugal
2020/02 - 2021/06 Tic e Educação Básica Educação Básica (Licenciatura) Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
2021 - 2021 Dos objetivos de aprendizagem ao preenchimento da FUC. No âmbito da Formação Pedagógica Docente, com carga horária de 5 horas, promovido por Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro. Gabinete de Formação da Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro., Portugal
2020 - 2021 Autorregulação das Aprendizagens no Ensino Online: Desafios e estratégias. No âmbito Jornadas Interinstitucionais de Desenvolvimento Pedagógico, com carga horária de 3 horas e 2 horas respetivamente. https://www.jornadasidp.pt/#page-top (Outros) Universidade do Minho, Portugal

Universidade de Aveiro, Portugal
2019/09 - 2020/07 Projeto de Intervenção Educacional Licenciatura em Educação Básica (Licenciatura) Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
2020/02/14 - 2020/02/14 Dos objetivos de aprendizagem ao preenchimento da FUC (Outros) Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2019/03 - 2019/07 Tutora na UC Laboratório de Desenvolvimento de Software. Engenharia Informática (Licenciatura) Universidade Aberta, Portugal
2019/02/11 - 2019/02/11 Estratégias de Autorregulação das Aprendizagens no Ensino Superior: um contributo para o sucesso académico. No âmbito da Formação Docente, com carga horária de 5 horas. (Outros) Gabinete de Formação da Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro., Portugal
2019/02 - 2019/02 Autorregulação das aprendizagens e as Novas Tecnologias: Contributo para o sucesso escolar. Formação acreditada pelo CCPFC, com carga horária de 25 horas. (Outros) Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti, Portugal
2018/09 - 2018/10 Tecnologias de Informação e Comunicação, Aprendizagem à Distância. Com carga horária de 25h, no âmbito do Projeto "Quality Education for all" para São Tomé e Princípe. (Outros) Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti, Portugal
2017/03 - 2017/11 Tutora na UC Seminário de Práticas Pedagógicas 550 - Informática. (Outros) Universidade Aberta, Portugal
2013 - 2013 Conceção, planificação e avaliação de cursos a distância: o e-formador e o e-portfólio Especialização (Curso médio) Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2013 - 2013 Workshop Prezi Aperfeiçoamento (Curso médio) Câmara Municipal de Vila Real, Portugal
2012 - 2012 Moodle: Recursos, testes e avaliações Outra (Curso médio) Câmara Municipal de Vila Real, Portugal
2012 - 2012 As Novas Tecnologias na Formação Pedagógica para Docentes no Ensino Superior Especialização (Curso médio) Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2012 - 2012 A Plataforma Moodle Outra (Curso médio)
2011 - 2011 A Plataforma Moodle Outra (Curso médio) Gabinete de Formação da Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro., Portugal
2011 - 2011 A Plataforma Moodle Outra (Curso médio) Gabinete de Formação da Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro. Duração, Portugal

Journal scientific committee

Journal title (ISSN) Publisher
2023/09 - Current Computer Applications in Engineering Education (1099-0542) Wiley Periodicals, LLC.
2023/08/10 - Current Educational Media International (0952-3987) Taylor & Francis Group
2022/02 - Current Educación Médica (1575-1813) Elsevier
2022 - Current Frontiers in Psychology (1664-1078) Frontiers
2022 - Current Frontiers in Education (2504-284X) Frontiers
2022 - Current Education Sciences ( 2227-7102) MDPI
2022 - Current Virtual Reality (1434-9957) Springer-Verlag London Ltd., part of Springer Nature
2021/02 - Current Journal of Universal Computer Science (0948-6968) Verlag der Technischen Universität Graz
2021 - Current Revista Portuguesa de Educação (0871-9187) Centro de Investigação em Educação (CIEd) do Instituto de Educação da Universidade Minho (UM).
2021 - Current Journal Thinking Skills and Creativity (1871-1871) Elsevier
2021 - Current Information (2078-2489) MDPI
2021 - Current Journal Advances in Research (2348-0394)
2020/01 - Current British Journal of Educational Technology (1467-8535) Wiley (Blackwell Publishing)
2020 - Current Revista Indagatio Didactica (1647-3582)
2018 - Current Revista Brasileira de Educação (1413-2478) SciELO
2017 - Current Journal of Education, Society, and Behavioural Science. (2456-981X) Sciencedomain International
2020/03 - 2020/03 APEduC Journal - Research and Practices in Science, Mathematics, and Technology Education
2020/02 - 2020/02 Italian Journal of Educational Technology (2532-7720)
2015/09/16 - 2015/09/29 European Journal of Engineering Education Taylor & Francis Group

Other jury / evaluation

Activity description Institution / Organization
2023/09/21 - 2023/09/21 Júri do Projeto “Aprender desenho rigoroso no contexto da educação para as artes visuais” defendido por Sofia Figueiredo na unidade curricular “Projeto de Investigação” do Doutoramento em Doutoramento em Ensino a Distância e E-learning – Universidade de Aberta e Universidade do Minho. Universidade Aberta, Portugal

Universidade do Minho, Portugal
2023/07/07 - 2023/07/07 Júri do Projeto “Promover as habilidades do Pensamento Computacional: Uma investigação através de Oficinas de Atividades de Resolução de Problemas do Quotidiano com, e sem, Recursos Digitais para os alunos do 2o e 3o Ciclo do Ensino Básico” defendido por Isabel Cruz na unidade curricular “Seminário Doutoral II” do Doutoramento em Didáticas das Ciências e Tecnologia – Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro Escola de Ciências e Tecnologia, Portugal
2023/06/22 - 2023/06/22 Participação no júri de Filipe Ramos (2023). Projeto “Framework de suporte a doentes para a implementação de um programa de exercício físico sistematizado para melhoria da força muscular com recurso a Inteligência Artificial.”, no âmbito da unidade curricular “Planeamento de Tese” e da Prova de Avaliação de Capacidade de Investigação (PACI) do Doutoramento em Ciência e Tecnologia Web – Universidade Aberta e Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro. Universidade Aberta, Portugal

Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2023/02/10 - 2023/02/10 Júri do Projeto “Universe-m evolution: um jogo de escape room adaptativo no google formas a experiência de aprendizagem matemática da função polinomial do 1.º grau no ensino médio brasileiro” defendido por Raimundo Filho (2023) na unidade curricular “Seminário Doutoral II” do Doutoramento em Didáticas das Ciências e Tecnologia – Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro Escola de Ciências e Tecnologia, Portugal
2022/07 - 2022/07 Júri do Projeto “Universe-m evolution: jogo móvel adaptativo em realidade aumentada na experiência de aprendizagem matemática da função do 1.º grau no ensino médio brasileiro” defendido por Raimundo Filho (2022). na unidade curricular “Seminário Doutoral I” do Doutoramento em Didáticas das Ciências e Tecnologia – Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro. Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro Escola de Ciências e Tecnologia, Portugal
2020 - 2020 Participação no júri de Sónia Sousa (2020). Projeto “Trust in Computing: Trust as a facilitator on the uptake (or appropriation) of technology”, no âmbito da unidade curricular “Planeamento de Tese” e da Prova de Avaliação de Capacidade de Investigação (PACI) do Doutoramento em Ciência e Tecnologia Web – Universidade Aberta e Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro. Universidade Aberta, Portugal

Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2020 - 2020 Participação no júri de Filipe Araújo (2020). Projeto “Correlação de fatores individuais em e-learning”. No âmbito da unidade curricular de “Projeto” do 1.ªsemestre do 2.ºano do Mestrado em Informação e Sistemas Empresariais – Instituto Superior Técnico de Lisboa e Universidade Aberta. Universidade Aberta, Portugal

Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
Distinctions

Award

2023 Outstanding Organizing Committee Member Award
Immersive Learning Research Network, Austria

Other distinction

2021 Artigo nomeado para o 1º PRÉMIO PARA RELATOS DE PRÁTICAS (COMUNICAÇÕES)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2019 Contrato ao abrigo do Concurso Estímulo ao Emprego Científico Individual 2017
Fundação para a Ciência e Tecnologia (FCT), Portugal
2017 Best Paper Award in III Workshop de Ensino em Pensamento Computacional, Algoritmos e Programação (WAlgProg/2017), integrante do VI Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2017) realizado no Recife, Pernambuco, Brasil. (2017).
2015 Best Paper Award in Videogames at Sciences and Technologies of Interaction Conference - SciTecIN'15
Universidade de Coimbra, Portugal
2012 Bolsa de Investigação de Doutoramento
Fundação para a Ciência e Tecnologia (FCT), Portugal