???global.info.a_carregar???
Licenciada em Terapia da Fala pela Escola Superior de Tecnologias de Saúde do Porto e Doutorada em Ciências Biomédicas pelo Instituto de Ciências Biomédicas Abel Salazar da Universidade do Porto. Exerce funções como Terapeuta da Fala em Consultório Privado e em diversas Clínicas. É Professora Adjunta Convidada na Escola Superior de Educação Paula Frassinetti, na Escola Superior de Saúde da Universidade de Aveiro e na Escola Superior de Enfermagem de Coimbra. Desenvolve atividade formativa e de investigação, nomeadamente na área da Comunicação Aumentativa e Alternativa e na área das Intervenções Assistidas por Animais. É autora de diversas publicações científicas em revistas internacionais com factor de impacto e de diversos trabalhos apresentados em eventos científicos nacionais e estrangeiros.
Identification

Personal identification

Full name
Mariely Lima

Citation names

  • Lima, Mariely

Author identifiers

Ciência ID
F71E-F6E9-8D0F
ORCID iD
0000-0001-5056-7281

Email addresses

  • mariely.lima@ua.pt (Professional)

Telephones

Mobile phone
  • 918157456 (Professional)

Addresses

  • Campus Universitário de Santiago Agras do Crasto, Edifício 30 3810-193 Aveiro, 3810-193 , Aveiro, Aveiro, Portugal (Professional)

Knowledge fields

  • Medical and Health Sciences - Other Medical Sciences

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Spanish; Castilian (Mother tongue)
Portuguese Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2)
English Intermediate (B1) Advanced (C1) Elementary (A2) Intermediate (B1) Intermediate (B1)
Education
Degree Classification
2009 - 2012/01/17
Concluded
Ciências Biomédicas (Doutoramento)
Universidade do Porto Instituto de Ciências Biomédicas Abel Salazar, Portugal
Aprovada com distinção
2001/03/01
Concluded
Terapia da fala (Licenciatura)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Saúde, Portugal
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2014/09/01 - Current Invited Associate Professor (University Teacher) Escola Superior de Enfermagem de Coimbra, Portugal
2013/09/01 - Current Invited Associate Professor (University Teacher) Universidade de Aveiro Escola Superior de Saúde de Aveiro, Portugal
2004/09/01 - Current Invited Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico do Porto, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2010/04/01 - Current Terapeuta da Fala Centro Médico Dentário, Portugal
2017/02/01 - 2022/03/09 Coach Centro Médico Dentário, Portugal
Outputs

Publications

Book
  1. Fernandes, Ana Serra; Gomes, Ana; Lima, Mariely; Serra, Helena; Afonso, Carlos; Lima, Rosa; Trevisan, Gabriela; et al. Educação especial em tese: 25 anos a formar professores. ESEPF. 2016.
Book chapter
  1. Silva, Karine; Lima, Mariely. "Companion Animals and Human Health: On the Need for a Comprehensive Research Agenda Toward Clinical Implementation". In Pets as Sentinels, Forecasters and Promoters of Human Health, 295-315. Springer International Publishing, 2019.
    10.1007/978-3-030-30734-9_13
Journal article
  1. Pereira, Maria; Lourenco, Antonio; Lima, Mariely; Serpell, James; Silva, Karine. "Evaluation of mediating and moderating effects on the relationship between owners’ and dogs’ anxiety: A tool to understand a complex problem". Journal of Veterinary Behavior 44 (2021): 55-61. http://dx.doi.org/10.1016/j.jveb.2021.03.004.
    10.1016/j.jveb.2021.03.004
  2. Silva, Karine; Castro, Luísa; Costa-Santos, Cristina; Lourenco, Antonio; Lima, Mariely. "More than Ownership: The Importance of Relationships with Companion Dogs for the Psychological Adjustment of Fibromyalgia Patients". Pain Medicine 22 12 (2021): 2987-2997. http://dx.doi.org/10.1093/pm/pnaa438.
    10.1093/pm/pnaa438
  3. Lopes, Sofia; Lima, Mariely; Silva, Karine. "Nature can get it out of your mind: The rumination reducing effects of contact with nature and the mediating role of awe and mood". Journal of Environmental Psychology 71 (2020): 101489. http://dx.doi.org/10.1016/j.jenvp.2020.101489.
    10.1016/j.jenvp.2020.101489
  4. Lopes, Sofia; Lima, Mariely; Silva, Karine. "Nature can get it out of your mind: The rumination reducing effects of contact with nature and the mediating role of awe and mood". Journal of Environmental Psychology 71 (2020): 101489. http://dx.doi.org/10.1016/j.jenvp.2020.101489.
    10.1016/j.jenvp.2020.101489
  5. Silva, Karine; Bräuer, Juliane; de Sousa, Liliana; Lima, Mariely; O’Hara, Robert; Belger, Julia; Epperlein, Theresa; Tennie, Claudio. "An attempt to test whether dogs (Canis familiaris) show increased preference towards humans who match their behaviour". Journal of Ethology 38 2 (2020): 223-232. http://dx.doi.org/10.1007/s10164-020-00644-4.
    10.1007/s10164-020-00644-4
  6. Silva, Karine; Lima, Mariely; Fafiães, Carla; Sinval, J.; Sousa, Liliana de. "Preliminary test of the potential of contact with dogs to elicit spontaneous imitation in children and adults with severe autism spectrum disorder". (2020): http://hdl.handle.net/10400.12/7338.
  7. Silva, Karine; Lima, Mariely; Santos-Magalhães, André; Fafiães, Carla; de Sousa, Liliana. "Living and Robotic Dogs as Elicitors of Social Communication Behavior and Regulated Emotional Responding in Individuals with Autism and Severe Language Delay: A Preliminary Comparative Study". Anthrozoös 32 1 (2019): 23-33. http://dx.doi.org/10.1080/08927936.2019.1550278.
    10.1080/08927936.2019.1550278
  8. Silva, Karine; Lima, Mariely; Santos-Magalhães, André; Fafiães, Carla; de Sousa, Liliana. "Can Dogs Assist Children with Severe Autism Spectrum Disorder in Complying with Challenging Demands? An Exploratory Experiment with a Live and a Robotic Dog". The Journal of Alternative and Complementary Medicine 24 3 (2018): 238-242. http://dx.doi.org/10.1089/acm.2017.0254.
    10.1089/acm.2017.0254
  9. Moreira, Adriana; Escola Superior de Educação Paula Frassinetti; Silva, Karine; Instituto de Ciências Biomédicas Abel Salazar, Universidade do Porto; Lima, Mariely; Escola Superior de Educação Paula Frassinetti. "Boas práticas na implementação de Sistemas Aumentativos e Alternativos de Comunicação nas Unidades de Apoio Especializado para a educação de alunos com Multideficiência em Portugal continental: uma exigência por cumprir?". (2017): http://revista.esepf.pt/index.php/sabereducar/article/view/289.
    10.17346/se.vol23.289
  10. Lima, M.; Silva, K.; Amaral, I.; Magalhães, A.; de Sousa, L.. "Can you help when it hurts? Dogs as potential pain relief stimuli for children with profound intellectual and multiple disabilities". Pain Medicine (United States) 15 11 (2014): 1983-1986. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84911433972&partnerID=MN8TOARS.
    10.1111/pme.12551
  11. Lima, M.; Silva, K.; Amaral, I.; Magalhães, A.; de Sousa, L.. "Beyond behavioural observations: A deeper view through the sensory reactions of children with profound intellectual and multiple disabilities". Child: Care, Health and Development 39 3 (2013): 422-431. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84876093628&partnerID=MN8TOARS.
    10.1111/j.1365-2214.2011.01334.x
  12. Lima, M.; Silva, K.; Amaral, I.; De Sousa, L.. "Finding an ally: Can dogs help therapists promote communication in individuals with profound intellectual and multiple disabilities?". Journal of Alternative and Complementary Medicine 18 1 (2012): 2-3. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84856291590&partnerID=MN8TOARS.
    10.1089/acm.2011.0461
  13. Lima, M.; Silva, K.; Magalhães, A.; Amaral, I.; Pestana, H.; de Sousa, L.. "Can you Know me Better? An Exploratory Study Combining Behavioural and Physiological Measurements for an Objective Assessment of Sensory Responsiveness in a Child with Profound Intellectual and Multiple Disabilities". Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities 25 6 (2012): 522-530. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84867444211&partnerID=MN8TOARS.
    10.1111/j.1468-3148.2012.00698.x
  14. Lima, Mariely; Silva, Karine. "Dog-Assisted Therapy Programs: Should we Reconsider Current Practices?". Journal of Novel Physiotherapies 02 04 (2012): http://dx.doi.org/10.4172/2165-7025.1000e117.
    10.4172/2165-7025.1000e117
  15. Lima, M.; Silva, K.; Amaral, I.; Magalhães, A.; de Sousa, L.. "Beyond behavioural observations: a deeper view through the sensory reactions of children with profound intellectual and multiple disabilities". Child: Care, Health and Development 39 3 (2011): 422-431. http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2214.2011.01334.x.
    10.1111/j.1365-2214.2011.01334.x
  16. Lima, M.; Silva, K.; Amaral, I.; Magalhães, A.; de Sousa, L.. "Beyond behavioural observations: a deeper view through the sensory reactions of children with profound intellectual and multiple disabilities". Child: Care, Health and Development 39 3 (2011): 422-431. http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2214.2011.01334.x.
    10.1111/j.1365-2214.2011.01334.x
  17. Lima, Mariely; Silva, Karine; Magalhães, Ana; Amaral, Isabel; de Sousa, Liliana. "Are dogs stimulant? looking for effective sensory inputs for children with intellectual and multiple disabilities". Journal of Veterinary Behavior 6 1 (2011): 68. http://dx.doi.org/10.1016/j.jveb.2010.09.038.
    10.1016/j.jveb.2010.09.038
  18. Silva, K.; Correia, R.; Lima, M.; Magalhães, A.; De Sousa, L.. "Can dogs prime autistic children for therapy? evidence from a single case study". Journal of Alternative and Complementary Medicine 17 7 (2011): 655-659. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-79959838300&partnerID=MN8TOARS.
    10.1089/acm.2010.0436
Newspaper article
  1. "A influência positiva dos animais de ajuda social", 2004
Thesis / Dissertation
  1. Carapinha, Núria Rita Mendes. "Programas de intervenções assistidas por cães em unidades de ensino estruturado para a educação de alunos com perturbação do espetro do autismo: uma realidade em Portugal?". Master, 2019. http://hdl.handle.net/20.500.11796/2735.
  2. Silva, Maria Raquel Pereira Rodrigues da. "Atitudes de crianças do 3º e 4º ano de ensino regular face a pares com multideficiência e pares com perturbação do espetro do autismo: Uma abordagem comparativa". Master, 2019. http://hdl.handle.net/20.500.11796/2765.
  3. Moreira, Adriana Luísa de Oliveira. "Implementação de Sistemas Aumentativos e Alternativos de Comunicação nas Unidades de Apoio Especializado para a Educação de Alunos com Multideficiência: Da Teoria ao Estado da Prática em Portugal". Master, 2017. http://hdl.handle.net/20.500.11796/2455.
  4. Silva, Maria Estrela Carvalho. "Síndrome Alcoólica Fetal: conhecimentos e perceções dos professores do ensino regular". Degree, 2016. http://hdl.handle.net/20.500.11796/2351.
  5. Moreira, Raquel Alexandra Ferreira Neves. "O uso de sistemas aumentativos e alternativos de comunicação em contexto de interação entre hipoterapeuta e criança com paralisia cerebral". Master, 2014. http://hdl.handle.net/20.500.11796/1445.
  6. Mariely Gestosa de Lima. "Responsiveness of children with PIMD: two new lines in the study of sensory stimulation". PhD, 2012. https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/80159.
  7. Carneiro, Inês Narcisa Martins. "Efeitos (Os) da leitura repetida de uma história adaptada nos turnos de interacção de uma criança com Trissomia 21". Degree, 2009. http://hdl.handle.net/20.500.11796/781.
Activities

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2019/12/09 Título de Especialista em Ciências e Tecnologias da Saúde – sub-área de Terapia da Fala Andreia Henriques Ferreira Salvador (Other)
2018/04/06 ‘As tecnologias da informação e comunicação como estratégia de aprendizagem no 1º ciclo do ensino básico’ Ana Rita Sousa (Master)
2017/09/23 Título de Especialista em Ciências e Tecnologias da Saúde – sub-área de Terapia da Fala
(Thesis) Main arguer
Fátima Alexandrina Mendes Martins (Other)
2013/07/15 ‘Comunicação entre Profissionais e Jovens com Multideficiência’ Luísa Tavares Lourenço (Master)
2013/04/23 Supervisão Clínica em contexto de rastreio – O Terapeuta da Fala na educação pré-escolar e no 1º ciclo do ensino básico Diana Isabel Pinheiro Gomes (Master)
2013/04/23 ‘Rastreios de Linguagem e Fala em Supervisão Clínica’ Vânia Palma Silva (Master)
2013/04/23 Supervisão Clínica em contexto escolar: rastreios em Terapia da Fala’ Inês Rodrigues Nóbrega (Master)

Committee member

Activity description
Role
Institution / Organization
2015/09/01 - Current Membro da comissão científica da Revista Portuguesa de Terapia da Fala
Advisor / Consultant

Journal scientific committee

Journal title (ISSN) Publisher
2018 - Current ‘Journal of Intellectual & Developmental Disability’
2017 - Current ‘Journal of Biomedical and Health Informatics’
Distinctions

Award

2013 'Melhor apresentação'