???global.info.a_carregar???
Identification

Personal identification

Full name
Lúcia Gomes

Citation names

  • Gomes, Lúcia, F
  • Gomes, L

Author identifiers

Ciência ID
F71A-4FE8-81BB
ORCID iD
0000-0002-3281-2877

Telephones

Telephone
  • 217515500 (Professional)

Addresses

  • Edificio U, Campo Grande 380,, 1749-024 L, Lisboa, lisboa, Portugal (Professional)

Websites

Knowledge fields

  • Social Sciences - Educational Sciences

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
English Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
Education
Degree Classification
2016/11/01 - 2018/12/18
Concluded
Didática das Atividades Físicas Desportivas (Doutoramento)
Major in Educação Física e Desporto
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Desporto Educação Física Exercício e Saúde, Portugal
"PERCEÇÕES DE PROFESSORES DAS OUTRAS ÁREAS DISCIPLINARES ACERCA DA EDUCAÇÃO FÍSICA. BARREIRAS E OPORTUNIDADES NA PROMOÇÃO DE ESTILOS DE VIDA ATIVOS" (THESIS/DISSERTATION)
Aprovado por unanimidade com distinção.
2016/10/01 - 2017/07/01
Concluded
Pós graduação em base de dados e ciências sociais (Pós-Graduação)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
1996/11/01 - 1998/07/02
Concluded
Mestrado em Psicologia do Desporto (Mestrado)
Major in Psicologia do Desporto
Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Portugal
"Imagética no Basquetebol. Treino de lance livre" (THESIS/DISSERTATION)
Aprovado por unanimidade
1991/09/01 - 1996/07/31
Concluded
Educação Física e Desporto (Licenciatura)
Major in Educação Física e Desporto
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Desporto Educação Física Exercício e Saúde, Portugal
"Estágio pedagógico" (THESIS/DISSERTATION)
Aprovado
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2000/09 - Current Assistant Professor (University Teacher) Ensino Lusófona, Portugal

Other Careers

Category
Host institution
Employer
1996/09/01 - 2022/08/31 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Republica Portuguesa Ministério da Educação, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2024/05/17 - Current Projeto Solver ATE programa para a promoção de saúde mental no ensino superior financiado pela Direção-Geral do Ensino Superior e PRR - 2024-2026
Researcher
2023/10 - 2027/10 Computational Techniques for Tabletop Games Heritage (GameTable) European Cooperation in Science and Technology
2023/09 - 2027/09 A European consortium to determine how complex, real-world environments influence brain development (ENVIRO-DEV)
CA22111
European Cooperation in Science and Technology
2023/11/01 - 2027 ACTIVUS
101134399
Ongoing
2023/11/01 - 2027 ISC-Beyond Handicaps
101134075
Researcher
Ongoing

Other

Designation Funders
2022/06/01 - 2024/06/01 MOVE4FUN
Researcher
Erasmus Plus
Ongoing
Outputs

Publications

Book chapter
  1. Francisco Carreiro da Costa; Lúcia Gomes. "Formación inicial en educación física, el currículo y la promoción de un estilo de vida activo en contexto escolar". 14-25. Universidad de Guadalajara, 2025.
  2. Lúcia Gomes; Francisco Carreiro da Costa. "La escuela y la educación física y la promoción de estilos de vida activos". In la percepción de docentes de otras materias curriculares, 233-253. Universidad de Guadalajara, 2022.
  3. gomes, lucia. Corresponding author: gomes, lucia. "Estilos de Ensino em Educação Física". In Educação Física Escolar. Referências para um ensino de qualidade., 87-107. Belo Horizonte, Brazil: R. Catunda & A. Marques (Eds.),, 2017.
    Published
  4. Martins, J, Gomes, L., & Carreiro da Costa (2017). Técnicas de Ensino para uma Educação Física. . In R. Catunda & A. Mar. "Técnicas de Ensino para uma Educação Física.". In Educação Física Escolar. Referências para um ensino de qualidade., 77-86. Belo Horizonte, Brazil: R. Catunda & A. Marques (Eds.),, 2017.
    Published
Conference poster
  1. José Morgado; Catarina N. Matias; Lúcia Gomes. "ACTIVUS – Activating the Dual Career of Athletes and Holistic Development of Young, Talented Athletes across Europe". 2023.
  2. José Morgado; Catarina N. Matias; Lúcia Gomes. "Inclusive Swimming Competition - Beyond Handicaps". 2023.
Journal article
  1. Lúcia Gomes; Francisco Carreiro da Costa. "Enseñanza de calidad en Educación Física, deportes y actividades físicas. La necesidad de una visión humanista". Retos (2025): https://doi.org/10.47197/retos.v66.107951.
    10.47197/retos.v66.107951
  2. Hugo Vieira Pereira; Diogo S. Teixeira; Malgorzata Slawinska; Paul Davis; Marcos López-Flores; Markus Nyström; Marlene N. Silva; António L. Palmeira; Lúcia Gomes. "Physical activity promotion apps for adolescents. Narrative review of key behavior change techniques and central features". Retos (2025): https://doi.org/10.47197/retos.v65.110823.
    10.47197/retos.v65.110823
  3. Angelica Olander; Jenny Wilhelmsson; Paul A. Davis; Lúcia Gomes; Hugo V. Pereira; Diogo S. Teixeira; Markus B. T. Nyström. "An Exploration of Swedish Adolescents’ Experiences of Mobile Apps for Physical Activity". Psihologijske teme (2024): https://doi.org/10.31820/pt.33.1.5.
    10.31820/pt.33.1.5
  4. Lúcia Gomes; Diogo Teixeira; Malgorzata Slawinska; Paul Davis; Marcos Lopez-Flores; Markus Nystrom; Marlene N. Silva; et al. "Adolescents' Perspectives on Smartphone Applications for Physical Activity Promotion". Retos 56 (2024): 85-94. https://research.ulusofona.pt/en/publications/3df12d3a-eb2d-4c93-b313-a19a530db530.
    10.47197/retos.v56.104357
  5. Lúcia Gomes; João Martins; Madalena Ramos; Francisco Carreiro da Costa. "The Impact of Non-Physical Education Teachers’ Perceptions on the Promotion of Active and Healthy Lifestyles: A Cross-Sectional Qualitative Study". International Journal of Environmental Research and Public Health (2023): https://doi.org/10.3390/ijerph20032026.
    10.3390/ijerph20032026
  6. Lúcia Gomes; João Martins; Madalena Ramos; Francisco Carreiro da Costa. "Physical activity levels of Portuguese adolescents in the first period of confinement due to the COVID-19 pandemic and the first activities of teachers and coaches: a cross-sectional study". Retos (2023): https://doi.org/10.47197/retos.v47.93923.
    10.47197/retos.v47.93923
  7. Lúcia Gomes. "Physical activity levels of Portuguese adolescents in the first period of confinement due to the COVID-19 pandemic and the first activities of teachers and coaches: a cross-sectional study.". Retos (2022): https://doi.org/10.47197/retos.v47.93923.
  8. Miguel González-Valeiro; Sirley Andrea Bustamante-Castaño; Beatriz Elena Chaverra-Fernández; Lúcia Cristina Fonseca-Gomes; Rosa López-D'Amico; João Filipe da Silva Figueira-Martins; Alda Marysol Reyno-Freundt; Belén Toja-Reboredo; Henyer Ramón Zamora-Mota. "Estudio comparado: La Educación Física en Colombia, Chile, España, Portugal, República Dominicana y Venezuela". RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa (2019): https://doi.org/10.32541/recie.2019.v3i2.pp7-18.
    10.32541/recie.2019.v3i2.pp7-18
Report
  1. Luiz Ramos-Filho; Lúcia Gomes; Márcia Ferreira; João Valente-dos-Santos. 2024. Football Clubs Talent Recruitment: A Systematic Review Protocol. https://doi.org/10.37766/inplasy2024.12.0104.
    10.37766/inplasy2024.12.0104
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2023/11/24 Physical Activity Promotion Apps for Adolescents - Narrative review of key behaviour change techniques and central features. 1 Pereira, H, Santos, D., Slawinska M., Davis, P; Lopez-Flores, M; Nyström, M. Silva, M. N.; Palmeira, P.L.; Gomes, L. (2023). Physical Activity Promotion Apps for Adolescents - Narrative review of key behaviour change techniques and central features. Oral communication presented at Congresso de Exe
Oral communication presented at Congresso de Exercise (Oeiras, Portugal)
2022/09/02 Opportunities or constraints through Physical Education and Sports past experiences. The 27th Annual Congress of European College of Sport Science, ECSS 2022. Sevilla, Spain. 2022-09-02 |
ECSS (Sevilha , Spain)
2018/04/04 Teachers perceptions about physical education and physical education: a typology. AISEP World Congress 2018
AISEP (Edimburgo, Ireland)

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2024/01/17 Unveiling the reflective path of pre-service teachers: A year- long action research study in Physical Education settings
(Thesis) Main arguer
Eugénia Azevedo (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Ciencias do Desporto e de Educacao Fisica, Portugal