???global.info.a_carregar???
Fábio Matos Ribeiro is a PhD student in Management at the Lisbon School of Economics and Management (ISEG - Universidade de Lisboa). He holds a Master's degree in Relationship Marketing from the School of Technology and Management at the Polytechnic University of Leiria. He was a research fellow at CARME – Centre of Applied Research in Management and Economics (2023-2024). His research interests include social commerce, omnichannel strategies, influencer marketing, marketing communication, international marketing, consumer behavior, and brand management. His academic work has been published in prestigious journals such as the Journal of International Consumer Marketing and Journal of Marketing Communications and presented at international conferences. He has received academic recognition, including an Honorable Mention at the X Encontro de Marketing da ANPAD (2024) in the category of Best Work Resulting from a Master's Dissertation and an Academic Merit Scholarship (2022-2023). He has experience with research methodologies and data analysis, particularly using SPSS, SmartPLS, Amos, and fsQCA.
Identification

Personal identification

Full name
Fábio Alexandre Matos Ribeiro
Date of birth
1990/11/23
Gender
Male

Citation names

  • Fábio Matos Ribeiro

Author identifiers

Ciência ID
F41A-F3FA-1C32
ORCID iD
0009-0009-0682-6069

Email addresses

  • fabio.m.ribeiro@phd.iseg.ulisboa.pt (Professional)

Knowledge fields

  • Social Sciences - Economics and Business

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
English Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2)
Spanish; Castilian Elementary (A2) Elementary (A2) Elementary (A2) Elementary (A2) Elementary (A2)
French Elementary (A2) Elementary (A2) Elementary (A2) Elementary (A2) Elementary (A2)
Education
Degree Classification
2024/09/01 - 2028
Ongoing
Gestão (Doutoramento)
ISEG Lisbon School of Economics and Management, Portugal
2020/09 - 2023/10
Concluded
Marketing Relacional (Mestrado)
Instituto Politécnico de Leiria Escola Superior de Tecnologia e Gestão, Portugal
"O impacto da qualidade de integração de canais na satisfação e lealdade a marcas/retalhistas omnichannel, e na perceção de valor e experiência do comprador, mediado pela perceção de personalização (acesso: http://hdl.handle.net/10400.8/9483)" (THESIS/DISSERTATION)
18
2022/10 - 2022/12
Concluded
Demola International Project Studies (Project - Humanization of brands in digital: Empathy & Co.) 5 ECTS (Outros)
Instituto Politécnico de Leiria Escola Superior de Tecnologia e Gestão, Portugal
18
2020/06 - 2020/07
Concluded
Curso de Formação Profissional de E-Formador (Outros)
Peritia - Serviços de Psicologia e Ciências Forenses, Portugal
19
2020/04 - 2020/05
Concluded
Certificado de Competências Pedagógicas (Formação Pedagógica Inicial de Formadores) (Outros)
I9PROJECT, Portugal
Excelente
2008/09 - 2011/09
Concluded
Gestão do Lazer e Turismo de Negócios (Licenciatura)
Instituto Politécnico de Leiria Escola Superior de Turismo e Tecnologia do Mar de Peniche, Portugal
15
2010/01 - 2010/06
Concluded
Erasmus Programme (Outros)
Universidad Rey Juan Carlos - Campus de Fuenlabrada, Spain
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2023/06 - 2024/12 Researcher (Research) Instituto Politécnico de Leiria Centro de Investigação Aplicada em Gestão e Economia, Portugal
Instituto Politécnico de Leiria Centro de Investigação Aplicada em Gestão e Economia, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2018/11 - 2023/06 Vendedor lojista (promovido a responsável de turno a fevereiro de 2020) Perfumaria Douglas, Portugal
2016/03 - 2018/11 Vendedor lojista Lenitec (Agente Vodafone), Portugal
2015/05 - 2016/01 Estágio profissional de receção Cooking and Nature Hotel, Portugal
2013/10 - 2014/06 Serviço Voluntário Europeu (Programa Erasmus+) Maison des Jeunes et de la Culture de Duclair, France
2012/03/08 - 2012/06/10 Estágio extracurricular de animação e organização de eventos Big Time, Portugal
2009/07/13 - 2009/09/04 Estágio extracurricular de apoio à organização do XVII Festival Regional de Gastronomia de Leiria Turismo de Leiria - Fátima, Portugal
Projects

Grant

Designation Funders
2025/01 - Current Bolsa de Investigação
2024.02607.BD
PhD Student Fellow
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
2024/07 - 2024/12 Bolsa de Investigação sem atribuição de grau académico no âmbito do Projeto “Unidade de Investigação CARME - Centro de Investigação Aplicada em Gestão e Economia”, referência UIDP/04928/2020
UIDP/04928/2020
Research Fellow
Instituto Politécnico de Leiria Centro de Investigação Aplicada em Gestão e Economia, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
2023/06 - 2024/07 Bolsa de Investigação BI_ID305 (sem atribuição de grau académico) no âmbito do projeto UIDP/04928/2020
UIDP/04928/2020
Research Fellow
Instituto Politécnico de Leiria Centro de Investigação Aplicada em Gestão e Economia, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Outputs

Publications

Conference abstract
  1. Fábio Matos Ribeiro; Alzira Marques; Santos, Célia. Corresponding author: Fábio Matos Ribeiro. "The Effects of Perceived Personalization in Omnichannel Retail". Paper presented in International Conference on Applied Business and Management (ICABM2024), Porto, 2024.
  2. Ribeiro, Fábio Matos; Marques, Alzira; Santos, Célia. Corresponding author: Ribeiro, Fábio Matos. "Explorando a qualidade de integração de canais na lealdade do comprador: Um estudo empírico no retalho omnichannel". Paper presented in 13th International Conference on Economic Development and Social Sustainability (EDaSS 2024), Valletta, 2024.
Conference paper
  1. Ferreira, Alcina Gaspar; Crespo, Catia Fernandes; Fábio Matos Ribeiro; Mariana Oliveira. Corresponding author: Ferreira, Alcina Gaspar. "Influencer marketing on Instagram: how sponsor clarity affects attitudes and consumer behavior toward recommended brands". Paper presented in XXXIV Jornadas Luso-Espanholas de Gestão Científica, Covilhã, 2025.
  2. Crespo, Catia Fernandes; Ferreira, Alcina Gaspar; Fábio Matos Ribeiro. Corresponding author: Crespo, Catia Fernandes. "Cross-cultural Advertising Research: Antecedents and Effects of the Perceived Value of an Ad". Paper presented in Conference of the European International Business Academy (EIBA 2024), Aalto, 2024.
  3. Crespo, Catia Fernandes; Ferreira, Alcina Gaspar; Ribeiro, Fábio Matos; Tatiana Alshevskaya. Corresponding author: Crespo, Catia Fernandes. "Cross-cultural advertising research: Antecedents and effects of the perceived value of an Ad". Paper presented in XIX Iberian International Business Conference, Évora, 2024.
  4. Crespo, Catia Fernandes; Ferreira, Alcina Gaspar; Ribeiro, Fábio Matos; Tatiana Alshevskaya. Corresponding author: Crespo, Catia Fernandes. "Antecedents and Impact of the Perceived Value of an Ad on Consumers’ Perceptions and Behavior: A Cross-Cultural Study". Paper presented in EMAC 15th Regional Conference 2024, Lisboa, 2024.
  5. Ribeiro, Fábio Matos; Marques, Alzira. Corresponding author: Ribeiro, Fábio Matos. "O impacto da qualidade de integração de canais na satisfação e lealdade no retalho omnichannel: Um estudo empírico das perceções dos compradores". Paper presented in X Encontro de Marketing da ANPAD - EMA 2024, São Paulo, 2024.
  6. Crespo, Catia Fernandes; Ferreira, Alcina Gaspar; Ribeiro, Fábio Matos. Corresponding author: Crespo, Catia Fernandes. "The effect of celebrity endorsement on brand equity: a cross cultural comparison". Paper presented in XXXIII Jornadas Hispanolusas de Gestión Científica, Ceuta, 2024.
Journal article
  1. Crespo, Catia Fernandes; Ferreira, Alcina Gaspar; Fábio Matos Ribeiro; Alshevskaya, Tatiana. Corresponding author: Crespo, Catia Fernandes. "Unlocking the Power of Ads: A Cross-Cultural Examination of Consumers’ Advertising Value Perceptions". Journal of International Consumer Marketing (2025): 1-22. https://doi.org/10.1080/08961530.2024.2447720.
    Published • 10.1080/08961530.2024.2447720
  2. Crespo, Catia Fernandes; Ferreira, Alcina Gaspar; Ribeiro, Fábio Matos; Popa, Victor. Corresponding author: Crespo, Catia Fernandes. "The effect of celebrity endorsement on brand equity: A cross cultural comparison". Journal of International Consumer Marketing 37 1 (2025): 1-22. http://dx.doi.org/10.1080/08961530.2024.2324779.
    Published • 10.1080/08961530.2024.2324779
  3. Ferreira, Alcina Gaspar; Crespo, Catia Fernandes; Ribeiro, Fábio Matos; Barreiros, Patrícia. Corresponding author: Ferreira, Alcina Gaspar. "The social media theatre: New guidelines to foster parasocial interactions with followers and improve influencer marketing communication effectiveness". Journal of Marketing Communications (2024): 1-25. http://dx.doi.org/10.1080/13527266.2024.2318696.
    Published • 10.1080/13527266.2024.2318696
Thesis / Dissertation
  1. "O impacto da qualidade de integração de canais na satisfação e lealdade a marcas/retalhistas omnichannel, e na perceção de valor e experiência do comprador, mediado pela perceção de personalização". Master, 2023. http://hdl.handle.net/10400.8/9483.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2024/06/20 The Effects of Perceived Personalization in Omnichannel Retail ICABM2024 International Conference of Applied Business and Management
Instituto Superior de Administração e Gestão (Porto, Portugal)
2024/05/09 Explorando a Qualidade de Integração de Canais na Lealdade do Comprador: Um Estudo Empírico no Retalho Omnichannel XIII International Conference on Economic Development and Social Sustainability (EDaSS) held in the University of Malta (Valletta)
University of A Coruña (Valletta, Malta)
2024/03/12 Marketing de Influência Seminário de Marketing da Licenciatura em Marketing
Instituto Politécnico de Leiria - Escola Superior de Tecnologia e Gestão (Leiria, Portugal)
2024/01/26 The effect of celebrity endorsement on brand equity: a cross cultural comparison
Universidad de Granada (Ceuta, Spain)
2023/12/16 Experiências de Investigação em Marketing - Seminário da Unidade Curricular Marketing Research Jornada de Seminários do Mestrado em Marketing Relacional
Instituto Politécnico de Leiria - Escola Superior de Tecnologia e Gestão (Leiria, Portugal)

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2025/02/27 - 2025/02/28 Volunteer supporting the 5th International Conference on Human Resource Management (2025/02/27 - 2025/02/28)
Conference
ISEG Lisbon School of Economics and Management, Portugal
2009/11/25 - 2009/11/26 III Congresso Internacional de Turismo com o tema "A Imagem e a Sustentabilidade dos Destinos Turísticos" (2009/11/25 - 2009/11/26)
Congress (Other)
Instituto Politécnico de Leiria Escola Superior de Turismo e Tecnologia do Mar de Peniche, Portugal
2009/08/29 - 2009/09/06 Apoio na organização do XVII Festival Regional de Gastronomia de Leiria (2009/08/29 - 2009/09/06)
Festival (Other)
Turismo de Leiria - Fátima, Portugal
2008/11/19 - 2008/11/20 II Congresso Internacional de Turismo com o tema "A Imagem e a Sustentabilidade dos Destinos Turísticos" (2008/11/19 - 2008/11/20)
Congress (Other)
Instituto Politécnico de Leiria Escola Superior de Turismo e Tecnologia do Mar de Peniche, Portugal

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2024/06/26 - 2024/06/28 APDR Congress “Regional Innovation Ecosystems and Sustainable Development”
Congress
Associação Portuguesa para o Desenvolvimento Regional, Portugal
2024/06/20 - 2024/06/21 ICABM2024 International Conference of Applied Business and Management
Conference
ICABM2024 International Conference of Applied Business and Management
Instituto Superior de Administração e Gestão, Portugal
2024/05/29 - 2024/05/29 XXVIII Conferência de Gestão intitulada “O futuro da Gestão, Pessoas, Processos e Tecnologia”
Conference
Instituto Politécnico de Leiria Escola Superior de Tecnologia e Gestão, Portugal
2024/05/08 - 2024/05/10 XIII International Conference on Economic Development and Social Sustainability (EDaSS) held in the University of Malta (Valletta)
Conference
Universidade da Coruña, Spain
2024/01/24 - 2024/01/27 XXXIII Jornadas Hispanolusas de Gestión Científica - Ceuta
Conference
Universidad de Granada, Spain
2012/01/02 - 2012/03/15 Cours de Français (A2)
Workshop
Alliance Française de Leiria, Portugal
2011/05/19 - 2011/05/19 International Conference on Tourism Recreation
Seminar
Instituto Politécnico de Leiria Escola Superior de Turismo e Tecnologia do Mar de Peniche, Portugal
2009/11/04 - 2009/11/04 III Seminário de Marketing Turístico com o tema "Eco-Marketing"
Seminar
Instituto Politécnico de Leiria Escola Superior de Turismo e Tecnologia do Mar de Peniche, Portugal
2009/05/27 - 2009/05/27 Seminário Informação Turística: Modalidades, Problemas e Práticas
Seminar
Instituto Politécnico de Leiria Escola Superior de Turismo e Tecnologia do Mar de Peniche, Portugal
2009/04/21 - 2009/04/21 Seminário com a temática de gestão e organização de eventos
Seminar
ESHTEventos
Escola Superior de Hotelaria e Turismo do Estoril, Portugal
2009/01/26 - 2009/01/27 Workshop teórico-prático de organização de um evento
Workshop
Workshop Organização de Um Evento
Instituto Politécnico de Leiria Escola Superior de Artes e Design das Caldas da Rainha, Portugal
2008/11/05 - 2008/11/05 II Seminário de Marketing Turístico
Seminar
II Seminário de Marketing Turístico
Instituto Politécnico de Leiria Escola Superior de Turismo e Tecnologia do Mar de Peniche, Portugal
2006/04/11 - 2006/04/17 General English Course (Peterborough, England)
Workshop
Broadway Language Academy, United Kingdom

Committee member

Activity description
Role
Institution / Organization
2010/09/29 - 2011/03/15 Representante dos Estudantes no Conselho Pedagógico da Escola Superior de Turismo e Tecnologia do Mar Peniche (Instituto Politécnico de Leiria)
Other
Instituto Politécnico de Leiria Escola Superior de Turismo e Tecnologia do Mar de Peniche, Portugal
Distinctions

Other distinction

2024 Honorable Mention in the category of Best Work Resulting from an Academic Master's Thesis at the X Encontro de Marketing da ANPAD (Brazil)
Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração, Brazil
2023 Merit scholarship awarded in the 2022/2023 academic year