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Cristina Flores is Full Professor for German Linguistics at the Department of Germanic and Slavic Studies/University of Minho. She obtained her PhD in 2008 in German Linguistics with a thesis on The syntactic competence of Portuguese-German returnees. A study on Language Attrition (UMinho+UHamburg). Her research focuses on bilingual language development, in particular on heritage language acquisition and language attrition. She has coordinated several projects on (Portuguese-German) bilingualism and L2 acquisition. She was Director of the Research Center on Humanities (2019-2022). Currently, she is director of the German and Slavistics Department of UMinho, coordinator of theDouble Degree Master on Portuguese-German Studies, board member of the PhD programme on Language Science and President of the Portuguese Linguistics Association (since 2022). She is associate editor of Linguistic Approaches do Bilingualism (Benjamins), Heritage Language Journal, co-editor of the series Language Development (Narr Verlag). She was co-editor of the journal REAL (Revista de Estudos Germanísticos) and the journal Diacrítica (CEHUM). She is member of the Ethic Committee for Research on Social Science and Humanities of UMinho (since 2019, Vice-President since 2023). Cristina Flores é Professora Catedrática do Departamento de Estudos Germanísticos e Eslavos da ELACH. Licenciada em Ensino de Português e Alemão, pela UMinho (em 1999), Mestre em Estudos Luso-Alemães, pela UMinho (em 2004), doutorou-se em Ciências da Linguagem, Ramo Linguística Alemã, pela UMinho, com a dissertação 'A competência sintáctica de falantes bilingues luso-alemães regressados a Portugal. Um Estudo sobre Erosão Linguística', em parceria com a Universidade de Hamburgo/Alemanha. Foi Diretora do Centro de Estudos Humanísticos da UMinho (2019-2022). É Diretora do Departamento de Estudos Germanísticos e Eslavos. Desde 2018 é Diretora do Mestrado de Grau Duplo em Estudos Luso-Alemães. É membro da Comissão Diretiva do Doutoramento em Ciências da Linguagem (desde 2017). Desde 2022 é Presidente da Associação Portuguesa de Linguística. Desde 2008 tem coordenado e participado em vários projetos de investigação, centrados no estudo da competência linguística de falantes monolingues e bilingues. Tem publicado em revistas internacionais como Journal of Child Language, International Journal of Bilingualism, Linguistic Approaches do Bilingualism, Bilingualism. Language and Cognition, GLOSSA, Língua, Probus, Language Learning, Applied Psycholinguistics, entre outroa. É editora associada das revistas Linguistic Approaches do Bilingualism (Benjamins) e Heritage Language Journal, co-editora da série Language Development. Foi editora da revista REAL (Revista de Estudos Germanísticos) e Diacrítica. É membro da Comissão de Ética para a Investigação em Ciências Sociais e Humanas da UMinho desde 2019 (vice-presidente desde 2023).
Identification

Personal identification

Full name
Cristina Maria Moreira Flores

Citation names

  • Flores, Cristina

Author identifiers

Ciência ID
EC1F-67C9-15E7
ORCID iD
0000-0001-5629-9556
Researcher Id
S-6022-2017
Scopus Author Id
36903250800

Websites

Knowledge fields

  • Humanities - Languages and Literatures - Linguistics

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
German (Mother tongue)
English Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
Education
Degree Classification
2022/02/21 - 2022/02/22
Concluded
Ciências da Linguagem (Título de Agregado)
Major in Linguística Alemã
Universidade do Minho, Portugal
"Línguas minoritárias em diferentes contextos. Contributos da investigação sobre o bilinguismo luso-alemão" (THESIS/DISSERTATION)
Aprovado por unanimidade
2008
Concluded
Ciências da Linguagem (Doutoramento)
Major in Especialidade: Linguística Alemã
Universidade do Minho, Portugal
"A Competência Sintáctica de Falantes Bilingues Luso-alemães Regressados a Portugal. um Estudo Sobre Erosão Linguística" (THESIS/DISSERTATION)
2002 - 2004
Concluded
Portuguese-German Studies / Estudos Luso-Alemães (Mestrado integrado)
Universidade do Minho, Portugal
"The expression of the highest degree in German and Portuguese / Zum Ausdruck des höchsten Grades im Deustchen und im Portugiesischen" (THESIS/DISSERTATION)
Very Good
1994 - 1999
Concluded
Teaching Portuguese and German / Ensino de Português e Alemão (Licenciatura)
Universidade do Minho, Portugal
17
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2024/03/13 - Current Full Professor (University Teacher) Universidade do Minho, Portugal
2018/10/19 - Current Associate Professor (University Teacher) Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal
2008 - 2018/10/18 Assistant Professor (University Teacher) Universidade do Minho, Portugal
2004 - 2008 Assistant (University Teacher) Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal
2002/01 - 2002/09 Trainee Assistant (University Teacher) Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal

Positions / Appointments

Category
Host institution
Employer
2023/07/01 - Current Diretora do Departamento de Estudos Germanísticos e Eslavos Universidade do Minho, Portugal
Universidade do Minho Departamento de Estudos Germanísticos e Eslavos, Portugal
2022/10 - Current President Associação Portuguesa de Linguística, Portugal
2019/10 - Current Conselho científico/técnico-científico ou orgão correspondente Universidade do Minho, Portugal
2018/12 - Current Diretora do Mestrado em Estudos Luso-alemães Universidade do Minho, Portugal
2017 - Current Membro da Comissão Diretiva do Doutoramento em Ciências da Linguagem Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal
2019/06/03 - 2022/06 Organic Unit Director Universidade do Minho Centro de Estudos Humanísticos, Portugal
2013/07 - 2019/09/30 Diretora do Departamento de Estudos Germanísticos e Eslavos Universidade do Minho, Portugal
2016/07 - 2019/02/06 Diretora-adjunta do Centro de Estudos Humanísticos Universidade do Minho, Portugal
2013 - 2018 Coordenação ou direção de centro de investigação, departamento ou equivalente Universidade do Minho, Portugal
2014 - 2016 Conselho científico/técnico-científico ou orgão correspondente Universidade do Minho, Portugal
2013 - 2016 Conselho de gestão ou orgão correspondente Universidade do Minho, Portugal
2008 - 2012 Diretor de Curso de Línguas e Literaturas Europeias Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2022/10 - 2024/10 Heritage Languages go to school: The role of (extra)linguistic factors in successful language development
SRG22\220379
Co-Principal Investigator (Co-PI)
Lancaster University, United Kingdom
Ongoing
2022 - 2024 EVOLVE: Connecting diachronic change and heritage language processing
xxx
Researcher
Goethe-Universität Frankfurt am Main, Germany
Ongoing
2012/03 - 2015/08 Complement Clauses in the Acquisition of Portuguese (CLAP)
PTDC/CLE-LIN/120897/2010
Researcher
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal

Universidade de Lisboa Centro de Linguística, Portugal
Stichting Weten

Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2014/03 - 2015/05 Portuguese as Heritage Language and language change
Principal investigator
Universidade do Minho Centro de Estudos Humanísticos, Portugal

Universidade do Minho, Portugal
Stichting Weten

Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2011/04/05 - 2014/08/04 Perfil Sociolinguístico da Fala Bracarense
PTDC/CLE-LIN/112939/2009
Universidade do Minho Centro de Estudos Humanísticos, Portugal

Universidade do Minho, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2011 - 2014 Sociolinguistic Profile of Braga's Speech / Perfil Sociolinguístico da Fala Bracarense
Researcher
Universidade do Minho Centro de Estudos Humanísticos, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2010/01/01 - 2011/12/31 Language change and attrition: A study on Portuguese spoken by 2nd generation migrants / Erosão e mudança linguística: uma pesquisa sobre o português falado por emigrantes de segunda geração.
A-18/10, Procº AI-A/09
Principal investigator
Universidade do Minho Centro de Estudos Humanísticos, Portugal
Concluded
2005/01 - 2008/06 Portuguese-German bilingualism in a European context
Principal investigator
Universidade do Minho Centro de Estudos Humanísticos, Portugal
Stichting Weten
Concluded
Outputs

Publications

Book
  1. Feldhausen, Ingo; Elsig, Martin; Kuchenbrandt, Imme; Neuhaus, Mareike; Flores, Cristina; Santos, Ana Lúcia; Almeida, Letícia; Jesus, Alice; Marques, Rui. Portuguese as a heritage language in contact with German and French: a comparative study on the acquisition of verbal mood. John Benjamins Publishing. 2019.
    10.1075/rllt.15.02flo
  2. Flores, Cristina. Language development in bilingual returnees. Oxford University Press. 2019.
    10.1093/oxfordhb/9780198793595.013.39
Book chapter
  1. Correia, Liliana; Flores, Cristina; Melo-Pfeifer, Sílvia. Corresponding author: Correia, Liliana. "O ensino (do) português na Alemanha. Um foco nos falantes de herança.". In Português Língua Não Materna: Contextos, Estatutos e Práticas de Ensino numa Visão Crítica, edited by Calvo del Olmo, F; Melo-Pfeifer, Sílvia, 159-185. Porto, Portugal: Editora da Universidade do Porto, 2022.
    Published
  2. Flores, Cristina. "Language Attrition and Heritage Language Reversal in Returnees". 351-372. Cambridge University Press, 2021.
    10.1017/9781108766340.016
  3. Flores, Cristina; Lira, Camila. "Portuguese in Germany: considering issues of heritage language development and biliteracy". Pontes Editores, 2021.
  4. Flores, Cristina; Matos, Joana; Moreira, Telma; Oliveira, Duarte; Matos, Joana Zehner Silva. "Dificuldades de aquisição do género em Alemão L2. Um estudo experimental.". In Estudos atuais de linguística galego-portuguesa, edited by Marques, Maria Aldina; Rei, Xose, 151-185. Corunha, Spain: Universidade da Corunha, 2019.
    In press
  5. Barros, Duarte Gabriel Moleiro; Rinke, Esther; Santos, Ana Lúcia; Flores, Cristina; Barros, Duarte Gabriel Moleiro. "Heritage languages at school: Implications of linguistic research on bilingualism for heritage language teaching.". In Romanische Sprachen in ihrer Vielfalt: Brückenschläge zwischen linguistischer Theoriebildung und Fremdsprachenunterricht (Romanische Sprachen und ihre Didaktik), edited by Gabriel, C; Grünke, J.; Thiele, S., 211-232. ibidem, 2019.
    Published
  6. Barbosa, Pilar; Flores, Cristina; Pereira, Cátia. "On subject realization in infinitival complements of causative and perceptual verbs in European Portuguese: Evidence from monolingual and bilingual speakers". In Language Acquisition and Contact in the Iberian Peninsula, edited by In P. Guijarro-Fuentes & A. Cuza, 125-158. De Gruyter, 2018.
    Published • 10.1515/9781501509988-006
  7. Barbosa, Pilar; Bastos-Gee, Ana C.; Flores, Cristina. "Chapter 6. Variable use of strong preterites". In Issues in Hispanic and Lusophone Linguistics, edited by P. Barbosa, C. Paiva & C. Rodrigues, 154-175. Amsterdam, Netherlands: John Benjamins Publishing Company, 2017.
    Published • 10.1075/ihll.14.06bar
  8. Flores, Cristina. "Bilinguismo". Germany, 2017.
    10.5281/zenodo.889439
  9. Flores, Cristina; Kupisch, Tanja; Rinke, Esther. "Linguistic Foundations of Heritage Language Development from the Perspective of Romance Languages in Germany". In Handbook of Research and Practice in Heritage Language Education, edited by P. Pericles Trifonas & T. Aravossitas, 1-18. Springer International Publishing, 2017.
    Published • 10.1007/978-3-319-38893-9_12-1
  10. Flores, Cristina; Esther Rinke; Cecília Azevedo. "Object realization across generations. A closer look on the spontaneous speech of Portuguese first and second generation migrants". In Complexity in Acquisition, edited by Elisa Domenico, 178-205. Cambridge Scholars, 2017.
    Published
  11. Flores, C.; Barbosa, P.; Nova, M.C.. "A closer look at cross-linguistic influence in the acquisition of Portuguese as a heritage language". In Bilingual Landscape of the Contemporary World, edited by S. Grucza; M. Olpinska-Szkielko; P. Romanowski, 75-94. Peter Lang D, 2016.
    Published • 10.3726/978-3-653-06391-2
  12. Flores, Cristina. "Portugiesisch als Herkunftssprache. Deutsch als Umgebungssprache. Anmerkungen zum Erwerb der Familiensprache in einem Migrationskontext". In Sprachkontakte des Portugiesischen, 45-65. Frankfurt am Main, Germany: Peter Lang, 2016.
    Published
  13. Moreira Flores, Cristina Maria; Rauber, Andréia Schurt. "Perception of German vowels by bilingual Portuguese-German returnees". In Hamburg Studies on Multilingualism, edited by Rinke, Esther; Kupisch, Tanja, 287-305. Germany: John Benjamins Publishing Company, 2011.
    Published • 10.1075/hsm.11.15flo
  14. Flores, Cristina; Barbosa, Pilar. "The acquisition of clitic pronouns by European Portuguese heritage speakers.". In Vozes, Discurso e Identidades em Conflito. Atas do XII Colóquio de Outono., edited by Macedo, Ana Gabriela; Moura, Vitor, 213-238. Portugal: CEHUM/HUMUS, 2011.
    Published
  15. Flores, Cristina; Barbosa, Pilar. "Clíticos no português de herança de emigrantes bilingues de segunda geração". In Textos Seleccionados, XXVI Encontro da Associação Portuguesa de Linguística, 81-98. Lisboa, Portugal: Associação Portuguesa de Linguística (APL), 2011.
    Published
  16. Flores, Cristina. "Zweisprachigkeit, Rückwanderung und Identität". In Heimat in der Fremde - Pátria em terra alheia., 168-176. Berlin, Germany: Edition Tranvia, Verlag Walter Frey, 2007.
    Published
  17. Flores, Cristina. "Sprachverlust im Kontext deutsch-portugiesischer Remigration". In Wildern in luso-austro-deutschen Textrevieren. Festschrift für Erwin Koller, 87-100. CEHUM, 2007.
    Published
  18. Flores, Cristina. "‘Language attrition’ afecta a competência sintáctica de falantes bilingues?.". In Textos Seleccionados do XXII Encontro da APL., edited by Lobo, Maria; Coutinho, Maria Antónia, 369-385. APL, 2007.
  19. Flores, Cristina. "Zum Ausdruck des höchsten Grades im Deutschen und im Portugiesischen: Einige Beobachtungen zum bildhaften Ausdruck des höchsten Grades". In Beiträge zum romanisch-deutschen und innerromanischen Sprachvergleich, edited by B.Wotjak, 227-233. Germany: Romanistischer Verlag, 2005.
    Published
Conference abstract
  1. Barbosa, Pilar; Flores, Cristina; Lourenço-Gomes, M. C.; Araújo, Sílvia. "Identity avoidance effects in inflected infinitival complements of perception verbs". Paper presented in International Congresso on Syntax (In honour of Professor Ana Maria Brito), Porto, 2022.
    Published
Conference paper
  1. Santos, Ana Lúcia; Flores, Cristina. "Elipse do SV e distribuição de advérbios em Português Língua de Herança e L2". 2013.
Conference poster
  1. Sá-Leite, Ana Rita; Flores, Cristina; Carina Eira; Juan Haro; COMESAÑA, MONTSERRAT. Corresponding author: Sá-Leite, Ana Rita. "On the representational nature of grammatical gender in early and late bilinguals: A test for the Gender Acquisition and Processing (GAP) hypothesis". Paper presented in XV International Symposium of Psycholinguistics, 2021.
Edited book
  1. Flores, Cristina; Grossegesse, Orlando; Ramon. Micaela; Tavares, Daniel; Lopes, Luis; Oliveira, Diana. VIII Colóquio de Outono - Outros Lugares. Utopias, Distopias, Heterotopias. Portugal: Húmus/CEHUM. 2017.
    Published • Editor
  2. Flores, Cristina. Português Língua Não Materna. Portugal. 2013.
  3. Flores, Cristina; Alexandre, Nélia ; Costa, Maria Armanda. Textos Selecionados do XXVII Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. APL. 2012.
    Published • Editor
  4. Flores, Cristina. Múltiplos Olhares sobre o Bilinguismo. 2011.
  5. Flores, Cristina. Temas em Bilinguismo. Braga, Portugal: CEHUM. 2008.
    Published • Editor
  6. Flores, Cristina. Wildern in luso-austro-deutschen Textrevieren. Festschrift für Erwin Koller. Braga, Portugal: Cehum. 2007.
    Published • Editor
Journal article
  1. Liliana Correia; Maria Lobo; Cristina Flores. "Sentence repetition task for European Portuguese: results from a study with monolingual and Portuguese-German bilingual children". Language Acquisition (2024): https://doi.org/10.1080/10489223.2024.2346586.
    10.1080/10489223.2024.2346586
  2. Rinke, Esther; Flores, Cristina; Oliveira, Priscila; Correia, Liliana. "An experimental study on the loss of VS order in monolingual and bilingual speakers of Brazilian Portuguese". Probus 0 0 (2024): http://dx.doi.org/10.1515/probus-2024-2006.
    Open access • Published • 10.1515/probus-2024-2006
  3. Matos, Joana; Flores, Cristina. "More insights into the interaction between age, exposure, and attitudes in language attrition and retention from the perspective of bilingual returnees". International Journal of Bilingualism 28 1 (2024): 24-42. http://dx.doi.org/10.1177/13670069221136941.
    Published • 10.1177/13670069221136941
  4. Ci Yumo; Cristina Flores; Diana Moreira de Oliveira. "Perceção das consoantes fricativas do português língua segunda por aprendentes chineses". Diacrítica (2023): https://doi.org/10.21814/diacritica.4802.
    10.21814/diacritica.4802
  5. Gonçalves, Maria de Lurdes; Flores, Cristina; Rinke, Esther; Torregrossa, Jacopo. Corresponding author: Gonçalves, Maria de Lurdes. "Kompetenz in der Herkunftssprache fördert den Erwerb der Landessprache:". Babylonia Journal of Language Education 1 (2023): 46-49. http://dx.doi.org/10.55393/babylonia.v1i.234.
    Open access • Published • 10.55393/babylonia.v1i.234
  6. Sá-Leite, Ana Rita; Flores, Cristina; Eira, Carina; Haro, Juan; COMESAÑA, MONTSERRAT. Corresponding author: Sá-Leite, Ana Rita. "The balance between languages rather than the age of acquisition: A study on the cross-linguistic gender congruency effect". Bilingualism: Language and Cognition (2023):
    Accepted
  7. Bernardo Kolling Limberger; Esther Rinke; Cristina Maria Moreira Flores. "Bilinguismo luso-alemão: introdução ao dossiê temático". Pandaemonium Germanicum (2023): https://doi.org/10.11606/1982-883726491.
    10.11606/1982-883726491
  8. Esther Rinke; Cristina Flores. "Mehrsprachigkeit in Rio Grande do Sul: Zur Negation im Brasilianischen Hunsrückisch". Pandaemonium Germanicum (2023): https://doi.org/10.11606/1982-8837264968.
    10.11606/1982-8837264968
  9. Aldona Sopata; Esther Rinke; Cristina Flores. "How unique is the linguistic situation of endangered language speakers?". Linguistic Approaches to Bilingualism (2023): https://doi.org/10.1075/lab.22069.sop.
    10.1075/lab.22069.sop
  10. Rinke, Esther. "Mehrsprachigkeit in Rio Grande do Sul: Zur Negation im Brasilianischen Hunsrückisch". Pandaemonium Germanicum, 26 49 (2023): https://www.revistas.usp.br/pg/index.
    Open access • Published
  11. Juliana Novo Gomes; Cristina Flores; Maria Pilar Pereira Barbosa. "Processamento de segundas línguas e a Teoria Linguística em Línguas Românicas". Revista Linguí¿tica (2022): https://doi.org/10.31513/linguistica.2022.v18n3a62152.
    10.31513/linguistica.2022.v18n3a62152
  12. Cristina Flores; Esther Rinke; Claudia Wagner. ""To hón ich imma insistieat." Syntactic stability in heritage Hunsrückisch German spoken in Brazil". Linguistic Approaches to Bilingualism 12 3 (2022): 251-279. https://doi.org/10.1075/lab.20041.flo.
    Published • 10.1075/lab.20041.flo
  13. Cristina Flores; Chao Zhou; Carina Eira. "“I no longer count in German.” On dominance shift in returnee heritage speakers". Applied Psycholinguistics (2022): https://doi.org/10.1017/S0142716422000261.
    10.1017/S0142716422000261
  14. Rinke, Esther; Jacopo Torregrossa; Daniel Weingärtner. "Language separation and stable syntactic knowledge: verbs and verb phrases in bilingual children’s narratives.". Journal of Portuguese Linguistics (2022):
    Open access • Accepted
  15. Flores, Cristina; Almeida, Letícia. "Investigação em bilinguismo. Caminhos percorridos e perspetivas futuras". (2022): https://hdl.handle.net/1822/80815.
    10.26334/2183-9077/rapln9ano2022mr2
  16. Flores, Cristina; Gonçalves, Maria Lurdes; Rinke, Esther; Torregrossa , Jacopo; Cristina Flores; Maria Lurdes Gonçalves; Esther Rinke; Jacopo Torregrossa. "Perspetivas múltiplas sobre a competência bilingue de crianças lusodescendentes residentes na Suíça: A investigação linguística em diálogo com a didática". Revista Portuguesa de Educação (2022): https://doi.org/10.21814/rpe.24205.
    https://doi.org/10.21814/rpe.24205
  17. Esther Rinke; Cristina Flores. "Portuguese as Heritage Language in Germany—A Linguistic Perspective". Languages 6 1 (2021): 10-10. https://doi.org/10.3390/languages6010010.
    10.3390/languages6010010
  18. Flores, Cristina; Setas, Clara; Sousa, Inês; Antunes, João. "EIN CLOZE TEST ZUR SPRACHSTANDSERHEBUNG PORTUGIESISCHER L2 LERNER DES DEUTSCHEN". (2021): https://parc.ipp.pt/index.php/Polissema/article/view/3815.
    10.34630/polissema.vi21.3815
  19. Li, Qunying; Flores, Cristina. "ACQUISITION OF PASSIVE VOICE BY CHINESE LEARNERS OF PORTUGUESE AS A SECOND LANGUAGE". (2021): https://parc.ipp.pt/index.php/Polissema/article/view/4253.
    10.34630/polissema.vi21.4253
  20. Correia, Liliana; Flores, Cristina. "Questionário sociolinguístico parental para famílias emigrantes bilingues (QuesFEB): uma ferramenta de recolha de dados sociolinguísticos de crianças falantes de herança". (2021): https://ojs.letras.up.pt/index.php/EL/article/view/11021.
  21. Flores, Cristina; Rinke, Esther. "Factors Constraining Subject Expression in European Portuguese Spoken in Hamburg. A Bi-Generational Corpus Investigation". Discours 26 (2020): http://dx.doi.org/10.4000/discours.10648.
    Open access • Published • 10.4000/discours.10648
  22. Horn, Valerie; Rinke, Esther; Flores, Cristina. "Dialectal variation in European Portuguese Central Vowel Perception". Journal of Portuguese Linguistics 19 (2020): http://hdl.handle.net/1822/64081.
    10.5334/jpl.232
  23. Flores, Cristina; Rinke, Esther; Sopata, Aldona. "Acquiring the distribution of null and overt direct objects in European Portuguese". (2020): http://hdl.handle.net/1822/65201.
    10.5334/jpl.239
  24. Flores, Cristina; Cristina Flores. "Attrition and reactivation of a childhood language: the case of returnee heritage speakers". Language Learning (2020): http://hdl.handle.net/1822/60332.
    10.1111/lang.12350
  25. Rinke, Esther; Flores, Cristina; Sopata, Aldona. "Heritage Portuguese and Heritage Polish in Contact with German. More Evidence on the Production of Objects". Languages 4 3 (2019): 53. http://dx.doi.org/10.3390/languages4030053.
    Open access • Published • 10.3390/languages4030053
  26. Cristina Flores; Esther Rinke; Flores, Cristina; Rinke, Esther. "The relevance of language-internal variation in predicting heritage language grammars". Bilingualism: Language and Cognition (2019): 1-2. https://doi.org/10.1017/S1366728919000464.
    10.1017/S1366728919000464
  27. Flores, Cristina. "BILINGUISMO INFANTIL.". Diacrítica 31 3 (2019): 237-250. http://dx.doi.org/10.21814/diacritica.395.
    Open access • Published • 10.21814/diacritica.395
  28. Esther Rinke; Cristina Flores. "Another look at the interpretation of overt and null pronominal subjects in bilingual language acquisition: Heritage Portuguese in contact with German and Spanish". Glossa: a journal of general linguistics 3 1 (2018): 68-68. https://doi.org/10.5334%2Fgjgl.535.
    10.5334/gjgl.535
  29. Rinke, E.; Flores, C.; Barbosa, P.. "Null objects in the spontaneous speech of monolingual and bilingual speakers of European Portuguese". Probus 30 1 (2018): 93-119. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85037554712&partnerID=MN8TOARS.
    10.1515/probus-2017-0004
  30. Cristina Flores. "Epistemological issue with keynote article “The relevance of first language attrition to theories of bilingual development” by Monika S. Schmid and Barbara Köpke". Linguistic Approaches to Bilingualism 7 6 (2017): 691-695. https://doi.org/10.1075/lab.00006.flo.
    10.1075/lab.00006.flo
  31. Liliana Correia; Cristina Flores. "The Role of Input Factors in the Lexical Development of European Portuguese as a Heritage Language in Portuguese–German Bilingual Speakers". Languages 2 4 (2017): 30-30. https://doi.org/10.3390/languages2040030.
    10.3390/languages2040030
  32. Flores, C.; Santos, A.L.; Jesus, A.; Marques, R.. "Age and input effects in the acquisition of mood in Heritage Portuguese". Journal of Child Language 44 4 (2017): 795-828. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84971389574&partnerID=MN8TOARS.
    10.1017/S0305000916000222
  33. Flores, Cristina; Rinke, Esther; Rato, Anabela. Corresponding author: Flores, Cristina. "Comparing the outcomes of early and late acquisition of European Portuguese: An analysis of morpho-syntactic and phonetic performance". Heritage Language Journal 14 2 (2017): 124-149.
    Published
  34. Santos, A.L.; Flores, C.. "Comparing heritage speakers and late L2-learners of European Portuguese: Verb movement, VP ellipsis and adverb placement". Linguistic Approaches to Bilingualism 6 3 (2016): 308-340. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84973150450&partnerID=MN8TOARS.
    10.1075/lab.14006.san
  35. Cristina Flores; Isabel Pereira. "Nota Prévia". Revista da Associação Portuguesa de Linguística 2 (2016): i-ii. https://doi.org/10.21747%2F2183-9077%2Frapl2np.
    10.21747/2183-9077/rapl2np
  36. Flores, Cristina; Rinke, Esther. "Migration und Mehrsprachigkeit in der Spracherwerbsforschung. Neuere Erkenntnisse aus dem Portugiesischen.". REAL 6 (2016): 21-30. http://hdl.handle.net/1822/41283.
    Open access • Published
  37. Flores, Cristina; Rato, Anabela. "Global Accent in the Portuguese Speech of Heritage Returnees.". Heritage Language Journal. Special Issue on Heritage Phonetics and Phonology 13 2 (2016): 161-183. http://hdl.handle.net/1822/42473.
    Open access • Published
  38. Rato, Anabela; Flores, Cristina; Neves, Daniela; Oliveira, Diana. "A competência fonológica de falantes bilingues luso-alemães: um estudo sobre sotaque global, compreensibilidade e inteligibilidade da sua língua de herança.". Diacrítica 29 1 (2015): 297-326. http://dx.doi.org/10.17143/rbaad.v5i0.175.
    Open access • Published • 10.17143/rbaad.v5i0.175
  39. Flores, C.. "Losing a language in childhood: A longitudinal case study on language attrition". Journal of Child Language 42 3 (2015): 562-590. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84928589960&partnerID=MN8TOARS.
    10.1017/S0305000914000233
  40. Flores, C.M.M.. "Understanding heritage language acquisition. Some contributions from the research on heritage speakers of European Portuguese". Lingua 164 (2015): 251-265. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84955625219&partnerID=MN8TOARS.
    Published • 10.1016/j.lingua.2014.09.008
  41. Flores, Cristina; Shu, Yang; Rauber, Andréia. "Perceção das consoantes oclusivas de Português L2 sob a influência de Mandarim L1.". Diacrítica 29 1 (2015): 61-94. http://ceh.ilch.uminho.pt/publicacoes/Diacritica_29-1.pdf.
    Open access • Published
  42. Yang,Shu; Rato, Anabela; Flores, Cristina. Corresponding author: Yang,Shu. "Perceção das consoantes oclusivas de Português L2 sob a influência de Mandarim L". Diacrítica - série ciências da linguagem 29 1 (2015): 61-94. http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672015000100003.
    Published
  43. Cristina Flores; Silvia Melo-Pfeifer. "O conceito “Língua de Herança” na perspetiva da Linguística e da Didática de Línguas: considerações pluridisciplinares em torno do perfil linguístico das crianças lusodescendentes na Alemanha". Domínios de Lingu@gem 8 3 (2014): 16-45. https://doi.org/10.14393%2Fdlesp-v8n3a2014-3.
    10.14393/dlesp-v8n3a2014-3
  44. Maria Alfredo Moreira; Joana da Silveira Duarte. "TEACHER EDUCATION CURRICULUM FOR TEACHING IMMIGRANT STUDENTS IN PORTUGUESE SCHOOLS". Sustainable Multilingualism 4 4 (2014): 132-148. https://doi.org/10.7220%2F2335-2027.4.9.
    10.7220/2335-2027.4.9
  45. Flores, C.; Barbosa, P.. "When reduced input leads to delayed acquisition: A study on the acquisition of clitic placement by Portuguese heritage speakers". International Journal of Bilingualism 18 3 (2014): 304-325. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84900479544&partnerID=MN8TOARS.
    10.1177/1367006912448124
  46. Rinke, E.; Flores, C.. "Morphosyntactic knowledge of clitics by Portuguese heritage bilinguals". Bilingualism 17 4 (2014): 681-699. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84940347860&partnerID=MN8TOARS.
    10.1017/S136672891300076X
  47. Flores, C.. "Differential effects of language attrition in the domains of verb placement and object expression". Bilingualism 15 3 (2012): 550-567. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84861846244&partnerID=MN8TOARS.
    10.1017/S1366728911000666
  48. Flores, C.. "The effect of age on language attrition: Evidence from bilingual returnees". Bilingualism 13 4 (2010): 533-546. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-79451471108&partnerID=MN8TOARS.
    10.1017/S136672890999054X
  49. Flores, Cristina. "A percepção de vogais do alemão por bilingues luso-alemães: remigrantes sofrem erosão fonológica?". Diacrítica. Ciências da Linguagem 24 1 (2010): 49-74. http://hdl.handle.net/1822/11719.
    Open access • Published
  50. Flores, Cristina. "Language Attrition: uma sinopse das principais questões de investigação". Diacrítica. Ciências da Linguagem 21 1 (2007): 107-126. http://hdl.handle.net/1822/20033.
    Published
  51. Flores, Cristina. "«Lá está ele a schmatzen!», Particularidades do Discurso de Bilingues Luso-Alemães.". Diacrítica 19 1 (2004): 89-108. http://hdl.handle.net/1822/6597.
    Open access • Published
Journal issue
  1. Snape, Neal. "Epistemological issue The dynamics of bilingualism in language shift ecologies". Linguistic Approaches to Bilingualism 13 1 (2023): Cláudia Maria Silva Soares.
    Published • 10.1075/lab.13.1 • Coeditor
  2. Limberger, Bernardo; Rinke, Esther. "Dossiê Bilinguismo Luso-alemão". Pandaemonium Germanicum, 26 49 (2023): https://www.revistas.usp.br/pg/index.
    Published
  3. Flores, Cristina; Snape, Neal. "Linguistic Approaches to Bilingualism. Epistemological issues.". Linguistic Approaches to Bilingualism (2018): https://benjamins.com/catalog/lab.
    10.1075/lab.1.1 • Associated editor
  4. Flores, Cristina; Pereira, Isabel. "Revista da Associação Portuguesa de Linguística". Revista da Associação Portuguesa de Linguística 2 (2016): http://ojs.letras.up.pt/index.php/APL/issue/view/116/showToc.
    Published • https://doi.org/10.21747/ 2183-9077/rapl2
  5. Flores, Cristina; Barbosa, Pilar; Teixeira, José. "Diacrítica. Ciências da Linguagem". Diacrítica. Ciências da Linguagem 29 1 (2012): http://cehum.ilch.uminho.pt/cehum/static/publications/diacritica_29-1.pdf.
    Published • Coeditor
  6. Flores, Cristina; Barbosa, Pilar; Teixeira, José. "Dicritica. Ciências da Linguagem". Dicritica. Ciências da Linguagem 25 1 (2011): http://cehum.ilch.uminho.pt/cehum/static/publications/diacritica_25-1.pdf.
    Published • Coeditor
Thesis / Dissertation
  1. Zhao LiangLiang. "Aquisição do objeto nulo e dos pronomes clíticos por falantes chineses de português língua segunda". Master, 2020. http://hdl.handle.net/1822/67394.
  2. Oliveira, Diana Moreira de. "Auditory selective attention and performance in high variability phonetic training: The perception of Portuguese stops by Chinese L2 learners". PhD, 2020. http://hdl.handle.net/1822/68927.
  3. Li Qunying. "Conhecimento implícito e explícito da flexão nominal e verbal em português língua não materna: um estudo sobre aprendentes chineses". Master, 2019. http://hdl.handle.net/1822/61580.
  4. Calossa, Bernardino Valente. "Aquisição e erosão no desenvolvimento linguístico de falantes bilingues em Angola". Master, 2019. http://hdl.handle.net/1822/61592.

Other

Other output
  1. Language balance rather than age of acquisition: A study on the cross-linguistic gender congruency effect in Portuguese-German bilinguals. 2022. Carina Eira; MONTSERRAT COMESAÑA; Juan Haro; Ana Rita Sá-Leite; Cristina Flores.
    10.17605/osf.io/ue9xh
  2. Different perspectives on critical factors in heritage language development and maintenance. Heritage languages (HLs) are acquired in contexts of unbalanced input, or situations in which children receive primary exposure to the family/HL and experience an abrupt shift after the child begins formal schooling. As a consequence, HL speakers normally become more dominant in the environmental language, while the development of the HL is characterized by variable outputs. This means that HL spe. 2020. Gürel, Ayse; Putnam, Michael T.; Flores, Cristina; Putnam, Michael. http://hdl.handle.net/1822/60933.
    10.1111/lang.12367
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2022/03/10 Bilingual Language Acquisition in Migration Contexts International Conference on Education and Migrations
ISCAP (Porto, Portugal)
2021/11/11 What changes when the language environment of bilinguals changes? Data from interviews, offline and online tasks on German morphology Micro-variation in Multilingualism
UiT The Arctic University of Norway (Tromso, Norway)
2021/10/07 Múltiplos olhares sobre a aquisição e transmissão de Línguas de Herança Los migrantes del ámbito hispánico y su herencia lingüística en la Europa francófona/ Les migrants de l'espace hispanique et leur héritage linguistique en Europe francophone
LAMIE-Fédération internationale pour l'étude sociolinguistique des LAngues des MIgrants Espagnols en France et dans l'Europe francophone (Paris, France)
2021/09/20 Crescer com duas línguas: Reflexões sobre as particularidades da aquisição bilingue por falantes luso-descendentes no contexto europeu Fórum Luso-Estudos #3. “Migração e Lusodescendentes. Olhar a História e Preservar a Memória
Observatório dos Lusodescendentes (Portugal)

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2019/01 - Current Português como L3: Sobre a influência das línguas previamente adquiridas
Supervisor of Zulfa Omar Said
Ciências da Linguagem. Linguística Aplicada (Bolsa Instituto Camões) (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal
2018/12 - Current A influência de fatores extralinguísticos sobre o desenvolvimento lexical de crianças bilingues. Um estudo sobre falantes de herança do Português Europeu residentes em diferentes contextos migratórios. [Bolsa FCT SFRH/BD/138397/2018 ]
Supervisor of Liliana Manuela Osório Correia
Ciências da Linguagem. Linguística Aplicada (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal
2017 - Current Efeitos de idade e tipo de exposição na aquisição do alemão língua segunda por falantes portugueses. [ Bolsa FCT SFRH/BD/114997/2016 ]
Supervisor of Joana Zehner da Silva Matos
Ciências da Linguagem.Linguística Alemã (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal
2016 - Current Competências de literacia académica bilingue (português / inglês) dos graduandos em ensino de língua inglesa em Angola.
Supervisor of Joaquim Sapalo Castilho Cacumba
Ciências da Linguagem. Linguística Aplicada (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal
2014 - Current O português de herança de emigrantes portugueses residentes na Alemanha. Um estudo sobre conhecimento e uso dos tempos verbais Bolsa FCT SFRH/BD/73233/2010
Supervisor of Tânia Lopes Senra
Ramo de Ciências da Linguagem. Linguística Aplicada (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal
2023 - 2023 Aquisição das concordâncias nominal e verbal do português por falantes nativos do chinês.
Supervisor
Ciências da Linguagem (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2023 - 2023 El proceso de adquisición de ELE por parte de niños en edad preescolar: estudio empírico
Co-supervisor
Espanhol Língua Segunda e Língua Estrangeira (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2023 - 2023 A Influência da Motivação na Aprendizagem do Português Língua Estrangeira por Falantes Chineses.
Supervisor
Português Língua Não Materna (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2023 - 2023 Métodos de avaliação de proficiência linguística em Português Língua Não Materna (PLNM): Interface de testagem de eficiência e viabilidade
Supervisor
Ciências da Linguagem (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
2022 - 2022 Proposta de Interface Digital para Avaliação da Proficiência Bilingue de Crianças Lusodescendentes na Diáspora
Supervisor
Estudos Luso-Alemães (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2022 - 2022 Estudo da competência fonética de falantes bilingues de português-chinês na perceção de consoantes oclusivas bilabiais do português europeu.
Supervisor
Português Língua Não-Materna - Português Língua Estrangeira e Língua Segunda (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2022 - 2022 O léxico no ensino-aprendizagem de PLE: uma proposta didática para alunos hispanofalantes.
Supervisor
Português Língua Não-Materna - Português Língua Estrangeira e Língua Segunda (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2022 - 2022 A Interferência do Cicopi no Português: a Regência Verbal nas Produções Linguísticas dos Estudantes Submetidos ao Ensino Bilíngue na Escola Primária Completa de Mungói, na Província de Gaza, no Sul de Moçambique
Co-supervisor
Ciências da Linguagem (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
2022 - 2022 Desenvolvimento lexical de falantes bilingues na Guiné-Bissau
Supervisor
Português Língua Não-Materna - Português Língua Estrangeira e Língua Segunda (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2022 - 2022 Aquisição de vocabulário de português europeu (PE) através de recursos de cultura de massas
Supervisor
Português Língua Não-Materna - Português Língua Estrangeira e Língua Segunda (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2022 - 2022 Transferência Positiva e Interferência na Aquisição do Sistema Consonântico da Língua Portuguesa por Falantes do Dialeto Chuanyu
Co-supervisor
Ciências da Linguagem (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
2022 - 2022 Perceção das Consoantes Fricativas do Português Língua Segunda por Aprendentes Chineses.
Supervisor
Português Língua Não-Materna - Português Língua Estrangeira e Língua Segunda (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2018 - 2021/10/22 “Kland, Kländer, Klanden? Aquisição do plural por falantes portugueses de alemão língua segunda”
Supervisor of Joana Zehner Matis
Doutoramento em Ciências da Linguagem (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
2021 - 2021 Perceção de Singularidades da Oralidade em Português Língua Herança e Português Língua Segunda em Toronto- Proposta de uma Unidade de Desenvolvimento da Competência Fonológica.
Supervisor
Português Língua Não-Materna - Português Língua Estrangeira e Língua Segunda (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2017 - 2021 Kland, Kländer, Klanden? Aquisição do plural por falantes portugueses de alemão língua segunda
Supervisor
Ciências da Linguagem (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
2010 - 2021 O português de herança falado na Alemanha: um estudo sobre conhecimento e uso dos tempos verbais
Supervisor
Ciências da Linguagem (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
2018/10 - 2020/09 Aquisição do Objeto nulo e dos Pronomes Clíticos por Falantes Chineses de Português Língua Segunda
Supervisor
Português Língua Não Materna (PLNM) - Português Língua Estrangeira (PLE) e Língua Segunda (PL2) (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2016 - 2020/09 Effects of Short-term Perceptual Training on the Perception and Production of European Portuguese Consonant Sounds by Chinese Learners Bolsa FCT SFRH/BD/110310/2015
Co-supervisor of Diana Moreira de Oliveira
Ramo de Ciências da Linguagem. Linguística Aplicada (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal
2020 - 2020 Mudança Sintática em uma Ilha Linguística Alemã Sul-Brasileira.
Supervisor
Estudos Luso-Alemães (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2020 - 2020 Boundedness and telicity marking in the acquisition of German as a first, second, and heritage language
Supervisor
Ciências da Linguagem (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
2020 - 2020 O Uso do Português Como Língua Segunda (PL2) na Prática Pedagógica de Professores do Ensino Superior em Timor-Leste.
Supervisor
Português Língua Não-Materna - Português Língua Estrangeira e Língua Segunda (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2020 - 2020 Análise do Processo de Transferência Linguística na Aprendizagem do Português L2 por Aprendentes Chineses
Supervisor
Ciências da Linguagem (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
2020 - 2020 Aquisição do Objeto Nulo e dos Pronomes Clíticos por Falantes Chineses de Português Língua Segunda.
Supervisor
Português Língua Não-Materna - Português Língua Estrangeira e Língua Segunda (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2020 - 2020 Estudio sobre la utilización del Marcado Diferencial del Objeto en español por parte de aprendientes portugueses.
Co-supervisor
Espanhol Língua Segunda e Língua Estrangeira (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2017 - 2020 Competências de literacia académica bilingue (português/inglês) dos graduandos em ensino de língua inglesa em Angola
Supervisor
Ciências da Linguagem (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
2017/10/01 - 2019/03/14 Conhecimento Implícito e Explícito da Flexão Nominal e Verbal em Português Língua Não Materna. Um Estudo sobre Aprendentes Chineses.
Supervisor of Fiona Li
Mestrado em Português Língua Não Materna (Master)
Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal
2019 - 2019 Aquisição e erosão no desenvolvimento linguístico de falantes bilingues em Angola
Supervisor
Português Língua Não-Materna - Português Língua Estrangeira e Líng Segunda (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2019 - 2019 Conhecimento Implícito e Explícito da Flexão Nominal e Verbal em Português Língua Não Materna. Um Estudo sobre Aprendentes Chineses.
Supervisor
Português Língua Não-Materna - Português Língua Estrangeira e Líng Segunda (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2019 - 2019 Português como L3: Sobre a influência das línguas previamente adquiridas
Supervisor
Ciências da Literatura (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
2018/01 - 2018/12 O papel da instrução explícita na aquisição de estruturas de movimento com partícula dupla em Alemão L2 Mestrado em Estudos Luso-alemães
Supervisor of Duarte Oliveira
Mestrado em Estudos Luso-alemães (Duplo Grau) (Master)
Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal
2016 - 2018/05 Interpretação de sujeitos nulos e realizados por aprendentes de PLE, italianos e franceses.
Supervisor of Patrícia Moreira
Mestrado em Português Língua Não Materna (Master)
Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal
2018 - 2018 Interpretação de sujeitos nulos e realizados por aprendentes de PLE, italianos e franceses
Supervisor
Português Língua Não-Materna - Português Língua Estrangeira e Líng Segunda (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2018 - 2018 A influência de factores extralinguísticos sobre o desenvolvimento lexical de crianças bilingues. Um estudo sobre falantes de herança do Português Europeu residentes em diferentes contextos migratórios.
Supervisor
Ciências da Linguagem (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
2018 - 2018 Native language interference in the lexical-semantic domain. An analysis of written texts of L1 Spanish learners of English L2
Supervisor
Ciências da Linguagem (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
2018 - 2018 The role of input processing in the acquisition of motion events with double particles in L2 German
Supervisor
Estudos Luso-Alemães (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2016 - 2017/07 O efeito da exposição linguística sobre a competência lexical de crianças lusodescendentes residentes na Alemanha
Supervisor of Liliana Correia
Mestrado em Português Língua Não Materna (Master)
Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal
2017 - 2017 O efeito da exposição linguística sobre a competência lexical de crianças lusodescendentes residentes na Alemanha
Supervisor
Português Língua Não-Materna - Português Língua Estrangeira e Líng Segunda (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2015 - 2015 Aquisição de verbos da língua portuguesa, no primeiro ciclo de escolaridade, por crianças bilingues luso-alemãs e crianças monolingues alemãs
Supervisor
Ciências da Literatura (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
2010 - 2015 Aquisição de verbos da Língua Portuguesa no primeiro ciclo de escolaridade, por crianças monolingues alemãs e crianças bilingues luso-alemãs. Bolsa FCT SFRH/BD/46693/2008
Supervisor of Maria João da Costa Freitas
Ramo de Ciências da Linguagem. Linguística Aplicada (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal
2012 - 2014 Perceção das consoantes oclusivas de Português L2 sob influência de Mandarim L1
Co-supervisor of Yang Shu
Mestrado em Português Língua Não Materna (Master)
Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2022/03/07 Second Language Teacher Education: A Proposal for a Communicative Language Teaching In-Service Training Course for Unqualified Secondary School English Language Teachers in Huambo — Angola
(Thesis) Arguer
Ndjimi Dumba Watembo Malaka (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
2021 O Papel da Consciência Metalinguística na Aprendizagem do Alemão Língua Estrangeira
(Thesis) Main arguer
Gorete Cristina Marques Ribeiro (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
2019/11/04 Aquisição de interrogativas múltiplas em Português L2
(Thesis) Arguer
Nailia Rafikovna Baldé (PhD)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
2019/10/01 Member of the thesis committee for Brechje van Osch; thesis entitled Vulnerability in heritage speakers of Spanish in the Netherlands: an interplay between language-internal and language-external factors / Arguente do júri das Provas de Doutoramento em Linguística, de , com a dissertação intitulada Vulnerability in Spanish Heritage Speakers in the Netherlands (supervisiors / orientadoresr Aafke Hulk, Petra Sleeman, Suzanne Aalbers, University of Amsterdam, The Netherlands)
(Thesis) Arguer
Brechje van Osch (PhD)
Universiteit van Amsterdam Amsterdam Brain and Cognition, Netherlands
2019/01/18 Language change in bilingual returnee children: Mutual effects of bilingual experience and control, orientada pela Prof. Antonella Sorace. University of Edinburgh, 18 de janeiro de 2019.
(Thesis) Main arguer
Maki Kubota (PhD)
The University of Edinburgh College of Arts Humanities and Social Science, United Kingdom
2018/05/24 Pode acamedia ativar ACADEMY tanto como academia? Efeitos de Transposição de Letras entre Linguas, orientada pelas Prof. Doutoras Montserrat Comesaña e Ana Paula Soares.
(Thesis) Main arguer
Adriana Mana Rocha Rego (Master)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
2016/12 La dimensión pragmática de la enseñanza y aprendizaje de ELE. Estrategias de cortesía en la formulación de buenos deseos y felicitaciones.
(Thesis) Main arguer
Marta Peláez Torres (PhD)
Universidade de Vigo, Spain
2014/03 Speech production in bilinguals: The role of phonology in Tip-Of-the-Tongue states resolution
(Thesis) Arguer
Rita Calado Lopes Pureza (PhD)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal

Committee member

Activity description
Role
Institution / Organization
2022/10 - Current Conselho do Instituto
Member
2019/01 - Current Member of the Ethics committee for Research in Social Sciences and Humanities / Membro da COMISSÃO DE ÉTICA PARA A INVESTIGAÇÃO EM CIÊNCIAS SOCIAIS E HUMANAS (CEICSH) da Universidade do Minho
Member
Universidade do Minho, Portugal

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2008 - Current Bilinguismo e Aquisição L2 Mestrado em Português Língua Não Materna e Mestrado em Estudos Luso-alemães (Mestrado)
2008 - Current Alemão B1 e Alemão B2 (incl. Linguística Alemã) Línguas e Literaturas Europeias (Licenciatura) Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal

Interview (newspaper / magazine)

Activity description Newspaper / Forum
2019/03 Reportagem “Ser bilingue desde bebé: O cérebro agradece e o seu filho também”, por Filipa Rosa. https://www.crescercontigo.pt/ser-bilingue-desde-bebe-cerebro-agradece-filho-tambem/ Revista Crescer (Impala)
2018 Entrevista com Cristina Flores, por Diana Oliveira In Revista Linguística, Volume 14 | número 2 | p.10-17 | mai.-ago. 2018 Volume Especial em Estudos Experimentais do Português | Experimental Studies on Portuguese http://dx.doi.org/10.31513/linguistica.2018.v14n2a17914 Revista Linguística 10
2017/10/01 “Quanto mais cedo começar a educação bilingue, melhor. O cérebro agradece”, por Joana Capucho. Diário de Notícias https://www.dn.pt/sociedade/interior/quanto-mais-cedo-comecar-a-educacao-bilingue-melhor-o-cerebro-agradece-8810378.html Diário de Notícias
2017/02/24 “Relações bilingues. É mais fácil aprender uma língua por amor”, por Joana Capucho. Diário de Notícias https://www.dn.pt/sociedade/interior/relacoes-bilingue-e-mais-facil-aprender-uma-lingua-por-amor-568 Diário de Notícias

Interview (tv / radio show)

Program Topic
2021/01 - Current Entrevista ao programa de rádio O mundo numa só língua, RDP. https://www.rtp.pt/play/p6402/o-mundo-numa-so-lingua Um estudo sobre a competência bilingue de crianças lusodescendentes residentes na Suíça

Other jury / evaluation

Activity description Institution / Organization
2018 - Current Revisora do concurso a projetos de investigação do National Science Center of Poland / Network Board HERA (Humanities in the European Research Area) (Polónia), 2018.
2018 - Current Revisora do concurso a projetos de investigação da Tromsø Research Foundation J.R. (Noruega), 2018.
2018 - Current Revisora do concurso a projetos de investigação da University of Macau Multi-Year Research Grant 2018 (Macau), 2018.
2016 - Current Revisora do concurso a projetos de investigação do Social Sciences and Humanities Research Council of Canada (SSHRC), 2016.
2014 - Current Membro do painel de revisores de candidaturas a projetos de investigação da National Science Foundation / USA (Linguistics Program), 2014.