???global.info.a_carregar???
Licenciada em Turismo pelo Centro Universitário Metodista (2008), com especialização em Marketing Estratégico pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2013) e mestrado em Marketing Management pela Universidade do Algarve (Portugal). Atualmente, é estudante de doutoramento em Turismo (FCT Research Fellow) e Assistente Convidada na Faculdade de Economia, na Universidade do Algarve (Portugal). Tem experiência na área da gestão de eventos corporativos (segmento turismo de eventos) atuando, principalmente, como consultora e coordenadora de Eventos e Viagens de Incentivo. Principais interesses de investigação situam-se no âmbito do marketing de experiências e de destinos, marketing sensorial e experiências turísticas, eventos, turismo cultural e de património.
Identification

Personal identification

Full name
Ana Carolina Bender

Citation names

  • Bender, Ana

Author identifiers

Ciência ID
E916-7EF5-46FC
ORCID iD
0000-0001-8262-5466

Email addresses

  • acbender@ualg.pt (Professional)

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
English Upper intermediate (B2) Advanced (C1) Intermediate (B1) Advanced (C1)
Education
Degree Classification
2020 - 2023
Ongoing
Turismo (Doutoramento)
Universidade do Algarve, Portugal
"Destinationscape: Developing a Scale and Testing a Framework" (THESIS/DISSERTATION)
2017 - 2020
Concluded
Marketing Management (Mestrado)
Universidade do Algarve, Portugal
"A Dimensão Sensorial das Experiências: Uma Abordagem Qualitativa em Contextos Patrimoniais" (THESIS/DISSERTATION)
2012 - 2013
Concluded
Marketing Estratégico (Postgraduate Certificate)
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Brazil
"Os Eventos como Alternativa de Marketing para o Mercado Hoteleiro de Porto Alegre" (THESIS/DISSERTATION)
2004 - 2008
Concluded
Turismo (Bachelor)
Centro Universitario Metodista, Brazil
"O Turismo Histórico-Cultural de Porto Alegre e o Programa Monumenta: Um Estudo de Caso sobre a Igreja Nossa Senhora das Dores" (THESIS/DISSERTATION)
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2020 - Current Invited Assistant (University Teacher) Universidade do Algarve, Portugal
Universidade do Algarve Faculdade de Economia, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2022 - Current Coordenação CinTurs PhD Network Centro de Investigação em Turismo, Sustentabilidade e Bem-Estar (CinTurs), Portugal
2019 - 2020 Bolseiro Universidade do Algarve, Portugal
Universidade do Algarve Faculdade de Economia, Portugal
2019 - 2019 Estágio de Integração na Investigação Centro de Investigação em Turismo, Sustentabilidade e Bem-Estar (CinTurs), Portugal
2018 - 2019 Bolseiro Universidade do Algarve, Portugal
Universidade do Algarve Faculdade de Economia, Portugal
2013 - 2017 Coordenadora de Eventos e Viagens de Incentivo Porto Brasil Viagens e Eventos, Brazil
2010 - 2013 Gestora de Eventos Porto Brasil Viagens e Eventos, Brazil
2009 - 2010 Room Service Attendant Royal Caribbean International, United Kingdom
2008 - 2009 Assessora de Captação de Eventos Porto Alegre Convention & Visitors Bureau, Brazil
2007 - 2008 Pesquisadora de Captação de Eventos Porto Alegre Convention & Visitors Bureau, Brazil
Projects

Grant

Designation Funders
2021 - 2022 TurExperience - Tourist experiences' impacts on the destination image: searching for new opportunities to the Algarve
SAICT-ALG/39588/2018
Research Fellow
Centro de Investigação em Turismo, Sustentabilidade e Bem-Estar (CinTurs), Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2020 - 2020 TurAcess - Turismo Acessível e Inclusivo
10EX00028
10EX00028
Research Fellow
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
Outputs

Publications

Book chapter
  1. Bender, Ana. "Experiências Multissensoriais em Contextos Patrimoniais". In Marketing Sensorial: casos no retalho, hospitalidade e turismo. 2022.
Conference abstract
  1. AGAPITO, DORA. "Problem-based learning na UC Gestão de Marketing". Paper presented in CNaPPES.23 – 9º Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas no Ensino Superior, 2023.
  2. Bender, Ana. "Exploring the conceptualization of destinationscape". Paper presented in TMS Algarve, 2022.
  3. Bender, Ana. "Sensory experiences in heritage contexts: a qualitative approach". Paper presented in TMS Algarve, 2022.
  4. Bender, Ana. "Módulos Experienciais, Memória e Intenções Comportamentais: A Perspectiva dos Turistas no Algarve". Paper presented in XIX Seminário ANPTUR, 2022.
  5. Bender, Ana. "Strategic Experiential Modules, Memory and Behavioural Intentions: The perspective of tourists to the Algarve". Paper presented in INVTUR 2021 International Conference “Tourism and the Sustainable Development Goals: From Theory to Practice”, 2021.
    Published
  6. Bender, Ana. "The Sensorial Dimensions of Experiences at Heritage Contexts: A Qualitative Perspective from Visitors". Paper presented in International Workshop Tourism and Hospitality Management, 2021.
    Published
  7. Bender, Ana. "The Hedonic Experience in Heritage Attractions: The Visitors Perspective". Paper presented in t-Forum 2020 Global Conference, 2020.
    Published
  8. Bender, Ana. "Dimensão Sensorial das Experiências em Contextos Patrimoniais". Paper presented in III Conferência Internacional de Turismo & História - TURHIST 2019, 2019.
    Published
  9. Bender, Ana. "O turismo histórico-cultural de Porto Alegre e o Programa Monumenta: Um estudo sobre a Igreja Nossa Senhora das Dores". Paper presented in V Jornadas de Investigación en Antropología Social, 2008.
Edited book
  1. Bender, Ana. Book of Cases on Public and Non-profit Marketing: Trends and Responsible Approaches in Tourism. 2023.
Journal article
  1. Bender, Ana. "Sensory experiences in heritage contexts: A qualitative approach". European Journal of Tourism Research 36(2024) (2023): https://ejtr.vumk.eu/index.php/about/issue/view/46.
  2. Bender, Ana. "Hedonic experiences at heritage attractions: the visitors perspective". International Journal of Culture, Tourism And Hospitality Research 16 1 (2022): 138-151. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/IJCTHR-12-2020-0297/full/html.
    Published
  3. Bender, Ana. "The symbolism of the door knocker "Hand of Fatima": A proposal of sensory tourist experiences in the city of Lagos". 11 (2021): https://doi.org/10.17411/jacces.v11i2.324.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2023 Destinationscape: an integrated and holistic conceptualization AHTMM2
(Italy)
2022 Exploring the Conceptualization of Destinationscape TMS Algarve
(Portugal)
2022 Sensory experiences in heritage contexts: a qualitative approach TMS Algarve
(Portugal)
2022 Módulos Experienciais, Memória e Intenções Comportamentais: A Perspectiva dos Turistas no Algarve XIX Seminário ANPTUR
(Brazil)
2021 The Sensorial Dimensions of Experiences at Heritage Contexts: A Qualitative Perspective from Visitors International Workshop Tourism and Hospitality Management (IWTHM2021)
(Portugal)
2021 Experiential modules, memory and behavioural intentions: The perspective of visitors to the Algarve InvTur Conference
(Portugal)
2020 The Hedonic Experience in Heritage Attractions: The Visitors Perspective t-Forum 2020 Global Conference
(Portugal)
2020 Mãos de Fátima em rotas culturais de Lagos Verão com Ciência - Seminário Turismo Acessível e Inclusivo
(Portugal)
2019 A Dimensão Sensorial das Experiências em Contextos Patrimoniais III Conferência Internacional de Turismo & História
(Portugal)
2008 O turismo histórico-cultural de Porto Alegre e o Programa Monumenta: Um estudo sobre a Igreja Nossa Senhora das Dores V Jornadas Antropologia Social
(Argentina)

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2022 - Current A experiência de consumo dos turistas portugueses na região do Algarve - uma perspectiva de gênero (dissertação)
Co-supervisor
Mestrado em Gestão de Marketing (Master)
Universidade do Algarve Faculdade de Economia, Portugal
2022 - Current Impacto da Pandemia COVID 19 nas viagens low cost: O caso do Abreu Express (relatório de estágio).
Supervisor
Mestrado Gestão de Marketing (Master)
Universidade do Algarve Faculdade de Economia, Portugal

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2022/10 - 2023/04 XIV International Congress on Teaching Cases Related to Public and Nonprofit Marketing - Organizing Committee (2022/12/16 - 2022/12/16)
Congress (Member of the Organising Committee)
Universidade do Algarve Faculdade de Economia, Portugal
2019 - 2020 Bolsa para Iniciação Profissional dos Estudantes da UAlg - Projeto: t-Forum Global Conference - apoio à Comissão Organizadora (Secretariado e Marketing). (2020/11/04 - 2020/11/06)
Conference (Member of the Organising Committee)
Universidade do Algarve Faculdade de Economia, Portugal
2018 - 2019 Bolsa para Iniciação Profissional dos Estudantes da UAlg - Projeto: ICMD 2018: International Conference on Marketing and Design - apoio à Comissão Organizadora (Secretariado e Marketing). (2018/10/18 - 2018/10/19)
Conference (Member of the Organising Committee)
Universidade do Algarve Faculdade de Economia, Portugal
2013 - 2017 Gestão de equipa e coordenação de atendimento aos clientes e fornecedores. Responsável pela gestão dos processos, controlo de briefings, prioridades e resultados. Planeamento, elaboração de orçamentos, desenvolvimento e operação da logística de eventos. Execução, acompanhamento e coordenação de eventos e viagens de incentivo (nacionais e internacionais), logística e operação de deslocamento aéreo e terrestre. Criação e produção de materiais de comunicação. Tipos de Eventos: Reuniões, Seminários, Treinamentos, Convenções, Viagens de Inventivo. (2013 - 2017)
2010 - 2013 Organização, operacionalização e monitorização de formações e eventos corporativos, desde a cotação com fornecedores ao seu fecho financeiro; logística de transporte terrestre e aéreo de passageiros e de materiais; Elaboração e coordenação de atividades extra-evento. (2010 - 2013)

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2023 - 2023 Science communication with non-specialist audiences - essential skills (4h)
Workshop
Universidade do Algarve Centro de Investigação Marinha e Ambiental, Portugal
2023 - 2023 Short Course_PLS-SEM: Fundamentos y Desarrollos Avanzados (Basic module/Advanced module) (20h)
Workshop
Centro de Investigação em Turismo, Sustentabilidade e Bem-Estar (CinTurs), Portugal
2023 - 2023 Visual Methods in Tourism Research: From Traditional Visuals to Big Data (2h)
Workshop
Centro de Investigação em Turismo, Sustentabilidade e Bem-Estar (CinTurs), Portugal
2023 - 2023 Short Course Experimental Research
Workshop
Centro de Investigação em Turismo, Sustentabilidade e Bem-Estar (CinTurs), Portugal
2022 - 2022 Introduction to Systematic Literature Review: A Practical Approach (3h)
Workshop
Centro de Investigação em Turismo, Sustentabilidade e Bem-Estar (CinTurs), Portugal
2022 - 2022 Scale Development: Theory, Application and Validation (3h)
Workshop
Centro de Investigação em Turismo, Sustentabilidade e Bem-Estar (CinTurs), Portugal
2022 - 2022 Presentation Design: how to make memorable slideshows (3h)
Workshop
Universidade do Algarve Centro de Investigação Marinha e Ambiental, Portugal
2022 - 2022 Time management: strategies and tools for researchers (3h)
Workshop
Universidade do Algarve Centro de Investigação Marinha e Ambiental, Portugal
2022 - 2022 Introduction to Qualitative Research (6h)
Workshop
Centro de Investigação em Turismo, Sustentabilidade e Bem-Estar (CinTurs), Portugal
2022 - 2022 Qualitative Data Analysis with NVivo (9h)
Workshop
Centro de Investigação em Turismo, Sustentabilidade e Bem-Estar (CinTurs), Portugal
2021 - 2021 Eventos Virtuais: Estratégias e ferramentas para mudar para uma experiência online (2h)
Escola de Hotelaria e Turismo de Coimbra, Portugal
2020 - 2020 Formação Pedagógica Inicial de Formadores (90h)
Other
Traininghouse/IEFP, Portugal
2019 - 2019 Curso Livre de História do Algarve (16h)
Workshop
Universidade do Algarve Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, Portugal
2019 - 2019 Design Thinking in Marketing, Tourism & Hospitality (3h)
Workshop
Centro de Investigação em Turismo, Sustentabilidade e Bem-Estar (CinTurs), Portugal
2019 - 2019 Color in Marketing and Branding - Tourism and Hospitality (3h)
Workshop
Centro de Investigação em Turismo, Sustentabilidade e Bem-Estar (CinTurs), Portugal
2018 - 2018 Análise Qualitativa de Dados com o Software NVIVO 12 (12h)
Workshop
Universidade do Algarve Centro de Investigação sobre Espaço e Organizações, Portugal
2018 - 2018 Análise Estatística com o SPSS Statistics (12h)
Workshop
Universidade do Algarve Centro de Investigação sobre Espaço e Organizações, Portugal
2017 - 2017 Marketing de Serviços (16h)
Workshop
Escola Superior de Propaganda e Marketing - Câmpus Porto Alegre, Brazil
2017 - 2017 Marketing Turístico: Como criar experiências memoráveis para o novo turista (13h)
Workshop
Escola Superior de Propaganda e Marketing - Câmpus Porto Alegre, Brazil
2015 - 2015 Design de Eventos (8h)
Workshop
2015 - 2015 Gestão de Projetos: da estratégia à ação (16h)
Workshop
Escola Superior de Propaganda e Marketing - Câmpus Porto Alegre, Brazil
2013 - 2013 Marketing de Relacionamento (16h)
Workshop
Escola Superior de Propaganda e Marketing - Câmpus Porto Alegre, Brazil
2012 - 2012 Produção Executiva, Projetos e Planejamento de Infraestrutura para Eventos (27h).
Workshop

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2023 Sensory gardens as visitor experiences: Implications on well-being Joana de Almeida Antunes Ferreira (Master)
Universidade do Algarve Faculdade de Economia, Portugal
2022 Sensory Marketing: The role of sensory stimuli in consumer behaviour in retail environment Carina Cristina Santos (Master)
Universidade do Algarve Faculdade de Economia, Portugal
2022 The Customer Experience at The Destination and Behavioura Intentions: Exploring the Role of Tourists’ Emotions David Alberto Encarnação Piedade (Master)
Universidade do Algarve Faculdade de Economia, Portugal
2022 Experiência de Consumo Online: Um Olhar Sobre as Artes de Palco Jéssica Rodrigues de Aquino Silva (Master)
Universidade do Algarve Faculdade de Economia, Portugal

Consulting

Activity description Institution / Organization
2019 - 2019 Festival Terras Sem Sombra Descrição: Estágio de Integração na Investigação (CinTurs): colaboração no desenho do questionário; desenho da estrutura de base de dados em SPSS; inserção de dados empíricos na base SPSS; produção de outputs e colaboração na elaboração do relatório final. Centro de Investigação em Turismo, Sustentabilidade e Bem-Estar (CinTurs), Portugal
Distinctions

Other distinction

2019 Bolsa de Mérito
Universidade do Algarve Faculdade de Economia, Portugal