???global.info.a_carregar???
Dr Luís Querido, Assistant Professor of Egas Moniz School of Health and Science and integrated member of Research Centre of Egas Moniz (Centro de Investigação Interdisciplinar Egas Moniz), has extensive experience (with professional ID - PPA) in clinical neuropsychology evaluation and intervention, and has published several research articles. He collaborated with FPUL until recently where he participated in several research projects from which most of his publications emerged.
Identification

Personal identification

Full name
Luís Querido

Citation names

  • Querido, Luís

Author identifiers

Ciência ID
E81A-D640-8E2A
ORCID iD
0000-0002-3848-8203

Websites

Knowledge fields

  • Social Sciences - Psychology - Psychology
  • Social Sciences - Psychology - Psychology, Special
Education
Degree Classification
2023/03/18 - 2023/03/18
Concluded
Avaliação Neuropsicológica com a BANC | Nível Avançado (Outros) (Outros)
Hogrefe, Portugal
2022/12/22 - 2022/12/22
Concluded
Formação Pedagógica Inicial (Outros)
Instituto Universitário Egas Moniz, Portugal
2022/09/23 - 2022/09/23
Concluded
Avaliação Neuropsicológica com a BANC | Nível Inicial (Outros)
Major in Neuropsicologia
Hogrefe, Portugal
2016/02/02
Concluded
Psicologia (Doutoramento)
Major in Psicologia Cognitiva
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
"Desenvolvimento do conhecimento ortográfico lexical e sublexical no português europeu : relações com a leitura e a escrita" (THESIS/DISSERTATION)
Distinção e Louvor com unanimidade
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2022/01/01 - Current Researcher (Research) Egas Moniz Cooperativa de Ensino Superior CRL, Portugal
Centro de Investigação Interdisciplinar Egas Moniz, Portugal

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2022/09/01 - Current Assistant Professor (University Teacher) Egas Moniz Cooperativa de Ensino Superior CRL, Portugal
Instituto Universitário Egas Moniz, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2023/01/01 - Current Intimate Partner Violence among Portuguese Women in Different Stages of Life: Context Vulnerability, Neuropsychological Assessment and Prevention
IPV-PW
Principal investigator
Centro de Investigação Interdisciplinar Egas Moniz, Portugal
Centro de Investigação Interdisciplinar Egas Moniz
Ongoing
Outputs

Publications

Book
  1. Querido, Luís (Coord.). Atas do 15º Congresso Nacional de Psicologia da Saúde: Equidade, Inclusão e Sustentabilidade na Prática da Psicologia da Saúde. Almada, Portugal: SOCIEDADE PORTUGUESA DE PSICOLOGIA DA SAÚDE. 2024.
    Published • Editor
  2. Morais, J.; Araújo, L.; Leite, I.; Carvalho, C.; Fernandes, S.; Querido, Luís. Corresponding author: Morais, J.. Criar leitores. Porto, Portugal: Livpsic.. 2012.
    Published
  3. I. Leite; Tânia Fernandes; L. Araújo; L. Querido; São Luís Castro; P. Ventura; J. Morais. Dificuldades de aprendizagem da leitura e da escrita. 2006.
Book chapter
  1. Querido, Luís; Fernandes, Sandra. "Brincar com os números ajuda as crianças a aprender matemática?". In ED_ON - Educação, edited by Nuno Crato; Mónica Vieira, 22-24. Lisboa, Portugal: Teresa e Alexandre Soares dos Santos - Iniciativa Educação., 2022.
    Published
  2. FERNANDES, SANDRA; QUERIDO, LUÍS; VERHAEGHE, ARLETTE; MARQUES, CATARINA. "The role of morphological awareness on literacy skills of Portuguese undergraduate college students". In Avances en Ciencias de la Educación y Aplicaciones en otra áreas. Volumen I., 212-212. Spain: Dykinson, 2022.
    Published • 10.2307/jj.5076226.211
  3. "Phonological priming in spoken word production: Evidence from Portuguese". In Studies on the mind: A tribute to Carlos Brito-Mendes. / Estudos sobre aMente: Homenagem Carlos Brito-Mendes. Lisboa, Portugal: Edições Educa, 2005.
    Published
Journal article
  1. Salomé Vasconcelos; Sandra Fernandes; Luís Querido; Sara D. S. Ramos; Arlette Verhaeghe. "Influência da Condição Social no Declínio Mnésico, Risco de Demência e Depressão, e Envolvimento Social em Idosos Insulares". Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación – e Avaliação Psicológica (2023): http://dx.doi.org/10.21865/ridep71.1.05.
    10.21865/ridep71.1.05
  2. Luís Querido. "To adjust or not to adjust: Cut-off scores in performance validity testing in Portuguese older adults with dementia". Frontiers in Psychology (2022): http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2022.989432.
    10.3389/fpsyg.2022.989432
  3. Ferreira, Inês; Fernandes, Sandra; Querido, Luís; Pires, Rute; Daugherty, Julia C; Hidalgo-Ruzzante, Natalia; Pérez-García, Miguel. "Validation of the Coin in Hand-Extended Version Among Older Adults With and Without Dementia". Archives of Clinical Neuropsychology 37 1 (2021): 91-103. http://dx.doi.org/10.1093/arclin/acab019.
    10.1093/arclin/acab019
  4. Querido, Luís. "Orthographic Knowledge, and Reading and Spelling: A Longitudinal Study in an Intermediate Depth Orthography". The Spanish Journal of Psychology (2021): http://dx.doi.org/10.1017/sjp.2021.3.
    10.1017/sjp.2021.3
  5. Querido, Luís. "Lexical and sublexical orthographic knowledge: relationships in an orthography of intermediate depth". Reading and Writing (2020): http://link.springer.com/article/10.1007/s11145-020-10052-2.
    10.1007/s11145-020-10052-2
  6. Fernandes, S.; Querido, L.; Pereira, M.; Domingues, M.. "Silent contextual reading fluency test for european Portuguese: A preliminary validation study with university students,Teste de Fluência na Leitura Silenciosa em Contexto para o Português Europeu: Estudo Preliminar de Validação com Estudantes Universitários". Revista Iberoamericana de Diagnostico y Evaluacion Psicologica 52 3 (2019): 87-98. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85074612923&partnerID=MN8TOARS.
    10.21865/RIDEP52.3.07
  7. Daugherty, J.C.; Querido, L.; Quiroz, N.; Wang, D.; Hidalgo-Ruzzante, N.; Fernandes, S.; Pérez-García, M.; et al. "The Coin in Hand–Extended Version: Development and Validation of a Multicultural Performance Validity Test". Assessment (2019): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85070255934&partnerID=MN8TOARS.
    10.1177/1073191119864652
  8. Fernandes, S.; Querido, L.; Verhaeghe, A.; Araújo, L.. "What is the relationship between reading prosody and reading comprehension in European Portuguese? Evidence from grades 2 to 5". Journal of Research in Reading 41 (2018): S102-S129. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85059450467&partnerID=MN8TOARS.
    10.1111/1467-9817.12248
  9. Fernandes, S.; Querido, L.; Verhaeghe, A.; Marques, C.; Araújo, L.. "Reading development in European Portuguese: relationships between oral reading fluency, vocabulary and reading comprehension". Reading and Writing 30 9 (2017): 1987-2007. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85021770056&partnerID=MN8TOARS.
    10.1007/s11145-017-9763-z
  10. Fernandes, S.; Simões, C.; Querido, L.; Verhaeghe, A.. "Text and word list oral reading fluency: A cross-sectional study among Portuguese adolescents,Fluência na leitura oral de texto e de palavras: Estudo transversal com adolescentes Portugueses". Revista Iberoamericana de Diagnostico y Evaluacion Psicologica 1 39 (2015): 113-124. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84939499159&partnerID=MN8TOARS.
  11. Nys, J.; Ventura, P.; Fernandes, T.; Querido, L.; Leybaert, J.; Content, A.. "Does math education modify the approximate number system? A comparison of schooled and unschooled adults". Trends in Neuroscience and Education 2 1 (2013): 13-22. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84878243125&partnerID=MN8TOARS.
    10.1016/j.tine.2013.01.001
  12. Szwed, M.; Ventura, P.; Querido, L.; Cohen, L.; Dehaene, S.. "Reading acquisition enhances an early visual process of contour integration". Developmental Science 15 1 (2012): 139-149. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84855966122&partnerID=MN8TOARS.
    10.1111/j.1467-7687.2011.01102.x
  13. Fernandes, S.; Ventura, P.; Querido, L.; Morais, J.. "Reading and spelling acquisition in European Portuguese: A preliminary study". Reading and Writing 21 8 (2008): 805-821. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-52649085790&partnerID=MN8TOARS.
    10.1007/s11145-007-9093-7
  14. Ventura, P.; Kolinsky, R.; Querido, J.-L.; Fernandes, S.; Morais, J.. "Is phonological encoding in naming influenced by literacy?". Journal of Psycholinguistic Research 36 5 (2007): 341-360. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-34547479755&partnerID=MN8TOARS.
    10.1007/s10936-006-9048-1
  15. Ventura, P.; Kolinsky, R.; Fernandes, S.; Querido, L.; Morais, J.. "Lexical restructuring in the absence of literacy". Cognition 105 2 (2007): 334-361. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-34548431023&partnerID=MN8TOARS.
    10.1016/j.cognition.2006.10.002
Journal issue
  1. Fernandes, Sandra; Querido, Luís. "Reading, Writing, and Arithmetic: Typical and Atypical Cognitive Development". Behavioral Sciences (2023): https://www.mdpi.com/journal/behavsci/special_issues/Reading_Cognitive.
    Published
Thesis / Dissertation
  1. Querido, Luís. "Desenvolvimento do conhecimento ortográfico lexical e sublexical no português europeu : relações com a leitura e a escrita". PhD, 2016. http://hdl.handle.net/10451/22852.
Activities

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2023/09/01 - Current Membro da Comissão Científica do 15º Congresso Nacional de Psicologia da Saúde (2023/09/01 - 2024/02/03)
Congress (Member of the Scientific Committee)
Instituto Universitário Egas Moniz, Portugal
2023/09/01 - 2024/02/03 Membro da Comissão Organizadora do 15º Congresso Nacional de Psicologia da Saúde (2023/09/01 - 2024/02/03)
Congress (Member of the Organising Committee)
Instituto Universitário Egas Moniz, Portugal

Sociedade Portuguesa de Psicologia da Saúde, Portugal
2023/07 - 2023/07 Membro da Comissão Organizadora do 6th International Congress of CiiEM—Immediate and Future Challenges to Foster One Health (2023/07 - 2023/07)
Congress (Member of the Organising Committee)
Egas Moniz Cooperativa de Ensino Superior CRL, Portugal
2022/05 - 2023/06 Membro da Comissão Organizadora XI CONGRESSO IBEROAMERICANO DE AVALIAÇÃO PSICOLÓGICA | AVALIAÇÃO PSICOLÓGICA: MODELOS, METODOLOGIAS E APLICAÇÕES (2023/05/04 - 2023/05/05)
Congress (Member of the Organising Committee)
Associação Iberoamericana de Diagnóstico e Avaliação Psicológica, Portugal
2023/01/31 - 2023/02/03 III Jornadas Científicas Universitárias e Politécnicas da Egas Moniz (2023/01/31 - 2023/02/03)
Meeting (Member of the Scientific Committee)
Instituto Universitário Egas Moniz, Portugal

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2023/07/05 - 2023/07/07 Poster: Influence of Social Conditions on Memory Decline, Risk of Dementia and Depression, and Social Involvement in Island Old People
Congress
6th International Congress of CiiEM—Immediate and Future Challenges to Foster One Health
Egas Moniz Cooperativa de Ensino Superior CRL, Portugal
2023/05/23 - 2023/05/23 Poster: Influência da reserva cognitiva no funcionamento cognitivo de idosos portugueses: estudo preliminar
Congress
XI Congresso Iberoamericano de Avaliação Psicológica
Universidade do Algarve, Portugal
2022/10/19 - 2022/10/21 Poster: The role of morphological awareness on literacy skills of Portuguese undergraduate college students
Congress
10th INTERNATIONAL CONGRESS OF EDUCATIONAL SCIENCES AND DEVELOPMENT

Ad Hoc journal article review

Journal title (ISSN) Publisher
2023/12 - Current Frontiers in Psychology
2020 - Current Reading & Writing Quarterly: Overcoming Learning Difficulties (1521-0693) Taylor & Francis
2018 - Current Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación-e Avaliação Psicológica Associação Iberoamericana de Diagnóstico e Avaliação Psicológica

Association member

Society Organization name Role
2019 - Current Associação Iberoamericana de Diagnóstico e Avaliação Psicológica Membro da Direção
2016 - Current Ordem dos Psicólogos Portugueses Especialista em Psicologia Clínica e da Saúde
2016 - Current Ordem dos Psicólogos Portugueses Especialidade Avançada em Neuropsicologia
2016 - Current European Association of Psychological Assessment Member
2014 - Current Instituto de Psicologia das Relações Humanas Membro
2010 - Current Ordem dos Psicólogos Portugueses Membro efetivo

Committee member

Activity description
Role
Institution / Organization
2023/09/01 - Current Presidente da Comissão Pedagógica do Mestrado em Psicologia Clínica e da Saúde
President / Vice-president
Instituto Universitário Egas Moniz, Portugal
2022/09 - Current Subcomissão da Garantia da Qualidade do Mestrado em Psicologia Clínica e da Saúde
Member
Instituto Universitário Egas Moniz, Portugal

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2023/09 - Current Seminário de Estágio (Anual) Mestrado em Psicologia Clínica e da Saúde (Mestrado) Instituto Universitário Egas Moniz, Portugal
2023/09 - Current Seminário de dissertação (Anual) Mestrado em Psicologia Clínica e da saúde (Mestrado) Instituto Universitário Egas Moniz, Portugal
2023/02 - Current Motivação e Emoções (2º Semestre) Licenciatura em Psicologia (Mestrado) Instituto Universitário Egas Moniz, Portugal
2023/02 - Current Avaliação Psicológica com Adultos (2º Semestre) Mestrado em Psicologia Clínica e da Saúde (Mestrado) Instituto Universitário Egas Moniz, Portugal
2022/09/01 - Current Perceção e Atenção (1º Semestre) Licenciatura em Psicologia (Licenciatura) Instituto Universitário Egas Moniz, Portugal
2022/09/01 - Current Neuropsicologia Clínica (1º Semestre) Mestrado em Psicologia Clínica e da Saúde (Mestrado) Instituto Universitário Egas Moniz, Portugal
2019 - 2019 Dificuldades especificas da aprendizagem. Dislexia, Disortografia e Discalculia do Desenvolvimento: compreender para intervir. (Outros) Serviço à comunidade, Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
2019 - 2019 Workshop: Dislexia, Disortografia e Discalculia do Desenvolvimento: Seleção, construção e uso fundamentado de técnicas de avaliação e intervenção (Outros) Serviço à comunidade, Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
2006 - 2007 Psicolinguística Cognitiva (Licenciatura) Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
2005 - 2006 Cognição Visual (Licenciatura) Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal

Journal scientific committee

Journal title (ISSN) Publisher
2023/04 - Current Reading and Writing (1573-0905) Spinger
2018 - Current Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación – e Avaliação Psicológica (1135-3848) Associação Iberoamericana de Diagnóstico e Avaliação Psicológica (AIDEP-AIDAP)