???global.info.a_carregar???
António Henriques completed his PhD in Education in 2018 at Universidade de Lisboa - Instituto de Educação. Currently he works in Ordem dos Arquitetos (Association of Portuguese Architects) and is a researcher in Instituto de Educação - Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação (UIDEF/IE-ULisboa). Earlier, he has worked as a journalist in the fields of history and cultural heritage.
Identification

Personal identification

Full name
António Manuel Correia Henriques

Citation names

  • Henriques, António

Author identifiers

Ciência ID
D81A-B778-C2AD
ORCID iD
0000-0003-0524-6395
Education
Degree Classification
2009 - 2018
Concluded
Education (Doutoramento)
Major in History of Education
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal
"A heritage intrigue. Excursion to the most valuable and educational monuments of art and architecture in the company of the deputies of the Portuguese nation between 1820 and 1910" (THESIS/DISSERTATION)
Approved with distinction and praise
1995/09/04 - 1996/09/30
Concluded
Post-graduate course in Journalism (Especialização pós-licenciatura)
Centro Protocolar de Formação Profissional para Jornalistas, Portugal
1988 - 1992
Concluded
History, specialization in Archaeology (Licenciatura)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2020 - Current Researcher (Research) Instituto de Educação - Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal
Instituto de Educação - Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2004 - Current Communication office Main area: Education and heritage in architecture | Departamento de Comunicação Área principal: Educação e herança cultural em arquitetura Ordem dos Arquitetos , Portugal
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal
1995 - 2007 Journalist - Specialization in history and cultural heritage | Jornalista - Especialização em história e herança cultural Jornal Expresso, Portugal
Projects

Grant

Designation Funders
2009 - 2013 From pupil to artist: inventiveness, status and heritage in the history of art education in Portugal (1780-1983) | De aluno a artista: as dinâmicas da inventividade, do estatuto e da herança na história do ensino artístico em Portugal (1780-1983)
PTDC/HIS-HEC/104504/2008
Researcher
Instituto de Educação - Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2009 - 2013 A heritage intrigue. Excursion to the most valuable and educational monuments of art and architecture in the company of the deputies of the Portuguese nation between 1820 and 1910 | Uma intriga patrimonial. Excursão aos mais valorosos e educativos monumentos de arte e arquitetura
SFRH/BD/47640/2008
PhD Student Fellow
Instituto de Educação - Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
Outputs

Publications

Book chapter
  1. Ó, Jorge Ramos do; Almeida, Tiago; Henriques, António; Paz, Ana Luísa; Vallera, Tomás. "An indigenous foreigner in Portugal. John Dewey's latent presence in the early 20th century works of the New School Quartet". In Dewey, Education and the Mediterranean. Themes, Trails, and Traces, edited by R.G. Sultana; Duncan Mercieca; Maura Striano, 75-103. Malta: Euro-Mediterranean Centre for Educational Research, 2022.
    Published
  2. Henriques, António. "An archeology of the Portuguese Parliamentary Historical Archive. The writing machine of the Sovereign Congress between forgetfulness, censorship and dispersion | Uma arqueologia do arquivo histórico parlamentar português. A máquina de escrita do Soberano Congresso entre o esquecimento, a censura e a dispersão". In A investigação em História da Educação - Novos olhares sobre as fontes na era digital, 33-43. Portugal: CITCEM Centro de Investigação Transdisciplinar Cultura Espaço e Memória, 2021.
    Published
  3. Henriques, António. "To educate the constituent man: primary education as the basis for the survival of the parliamentary regime in the proposals offered to deputies of the Portuguese nation (early 19th century) | Formar o homem constituinte: a instrução primária como base da sobrevivência do regime parlamentar nas propostas oferecidas aos representantes da nação portuguesa (inícios do século XIX)". In Revolution, Modernity and Memory: Paths of the History of Education | Revolução, Modernidade e Memória: Caminhos da História da Educação, 2141-2154. Portugal: Associação de História da Educação de Portugal - HISTEDUP, 2021.
    Published
  4. Henriques, António; Félix, Inês Francisco. "Being and Having: Identity and Heritage in Pedagogical Discourses (Mid 19th century - Mid 20th century) | Ser e Ter: Identidade e Património nos Discursos Pedagógicos (meados do século XIX - meados do século XX)". In IX Congresso Luso-brasileiro de História da Educação. Rituais, Espaços & Patrimónios Escolares, 2189-2200. Portugal: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2012.
    Published
Conference abstract
  1. Henriques, António. "On the practice of research writing in university training | Sobre a prática da escrita de pesquisa na formação universitária". Paper presented in 1st International Conference on Education and Training. Thinking Education in Transition Times (ICET 2022), Lisbon, 2022.
    Accepted
  2. Henriques, António. "A discreet glance: the invention of cultural heritage under the liberal monarchical regime as technical learning, educational value and peoples¿ veneration | Um rasgo discreto: a invenção da herança cultural sob o regime monárquico liberal como aprendizagem técnica, valor educativo e veneração dos povos". Paper presented in Congresso Internacional do Bicentenário da Revolução de 1820 (CBR1820) | International Congress – Bicentenary of the 1820 Revolution (CBR1820), Lisbon, 2021.
    Accepted
Conference paper
  1. Henriques, António. "An archeology of the Portuguese Parliamentary Historical Archive. The writing machine of the Sovereign Congress between forgetfulness, censorship and dispersion | Uma arqueologia do Arquivo Histórico Parlamentar português. A máquina de escrita do Soberano Congresso entre o esquecimento, a censura e a dispersão". Paper presented in IX Encontro Ibérico de História da Educação | IX Iberian Meeting on the History of Education, Braga, 2019.
    Published
  2. Henriques, António; Félix, Inês Francisco. "Being and Having: Identity and Heritage in Pedagogical Discourses (Mid 19th century - Mid 20th century) | Ser e Ter: Identidade e Património nos Discursos Pedagógicos (meados do século XIX - meados do século XX)". Paper presented in IX Congresso Luso-Brasileiro de História da Educação (COLUBHE 2012) | IX Luso-Brazilian Congress of History of Education (COLUBHE 2012), Lisbon, 2012.
    Published
Dictionary entry
  1. Henriques, António. "Joaquim Alfredo Gallis (Lisboa, 1859 - Lisboa, 1910)". In Dicionário de Historiadores Portugueses. Da Academia Real das Ciências ao final do Estado Novo. Universidade de Lisboa Centro de História, 2019. http://dichp.bnportugal.pt/historiadores/historiadores_gallis.htm.
    Published
  2. Henriques, António. "Joaquim António da Fonseca de Vasconcelos (Porto, 1849-Porto, 1936)". In Dicionário de Historiadores Portugueses. Da Academia Real das Ciências ao final do Estado Novo. Universidade de Lisboa Centro de História, 2019. http://dichp.bnportugal.pt/historiadores/historiadores_fonseca_vasconcelos.htm.
    Published
Journal article
  1. Henriques, António; Ó, Jorge Ramos do; Paz, Ana Luísa; Alvim, Yara Cristina; Vallera, Tomás; Almeida, Tiago. "Barthes and the teacher's voice: academic learning as a method of dispossession | Barthes e a voz docente: o ensino académico como método de desapossamento". Educação Temática Digital 25 1 (2023):
    Open access • In press
  2. Henriques, António. "The Municipal Pedagogical Museum of Lisbon: from the municipal educational complex to museums for the working classes (1875-1892) | O Museu Pedagógico Municipal de Lisboa: do complexo educativo municipal aos museus dirigidos às classes trabalhadoras (1875-1892)". Cadernos do Arquivo Municipal 18 (2022): https://cadernosarquivo.cm-lisboa.pt/index.php/am/article/view/40.
    Open access • Published
  3. Henriques, António. "A little plaster, a lot of design, all abnegation: the instruction of crafts for the XIX century student workers | Um pouco de gesso, muito desenho, toda a abnegação: a instrução dos ofícios para os alunos-operários do século XIX". Historia y Memoria de la Educación 15 (2022): 421-450. http://revistas.uned.es/index.php/HMe/article/view/28019.
    Open access • Published • https://doi.org/10.5944/hme.15.2022.28019
  4. Henriques, António. "Public instruction in Brazilian and Portuguese constituent assemblies (1820-1823): a rarefaction of the possibilities of being | A instrução pública nas constituintes brasileira e portuguesa (1820-1823): uma rarefação das possibilidades de ser". Revista Brasileira de Educação 27 (2022): https://www.scielo.br/j/rbedu/a/6xWrYWm9hLNRHXpdcFNjWMp/?format=pdf&lang=en.
    Open access • Published • 10.1590/s1413-24782022270073
  5. António Henriques. "A instrução pública nas constituintes brasileira e portuguesa (1820-1823): uma rarefação das possibilidades de ser". Revista Brasileira de Educação (2022): https://doi.org/10.1590/s1413-24782022270072.
    10.1590/s1413-24782022270072
  6. Henriques, António. "The great crossing. Academic texts for people of risk and bold movement | A grande travessia. Textos académicos para gente do risco e do movimento ousado". Currículo sem Fronteiras 21 2 (2021): 523-539. https://www.curriculosemfronteiras.org/vol21iss2articles/henriques.pdf.
    Open access • Published
  7. "A Grande Travessia". Currículo sem Fronteiras (2021):
    http://dx.doi.org/10.35786/1645-1384.v21.n2.5
  8. Henriques, António. "The emergence in Portugal of state art museums as places of public instruction and their replacement by museums of contemplation (1833-1899) | Génese em Portugal dos museus de arte do estado como lugares de instrução pública e sua substituição pelos museus de contemplação (1833-1899)". História da Educação 23 (2019): http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/89519.
    Open access • Published • 10.1590/2236-3459/89519
  9. Henriques, António. "Pedagogical modernity, cultural heritage transmission and production of national identity: the emergence of education for heritage in the secondary education reform in Portugal (1894-1895) | Modernidade pedagógica, transmissão da herança cultural e produção da identidade nacional: a emergência da educação para o património na reforma do ensino secundário em Portugal (1894-1895)". Revista da FAEEBA. Educação e Contemporaneidade 27 51 (2018): 233-249. http://dx.doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2018.v27.n51.p233-249.
    10.21879/faeeba2358-0194.2018.v27.n51.p233-249
Magazine article
  1. Henriques, António; Ó, Jorge Ramos do. "A history of the present time: inscription and mobilization of heritage in school culture in the late 1800s | Uma história do presente: inscrição e mobilização do património na cultura escolar no final de Oitocentos", Revista Património, 2015
  2. Henriques, António. "Rock art on the river curve. Along the Guadiana river, our ancestors drew on sumptuous schist canvases | Arte rupestre na curva do rio. Ao longo do Guadiana, os nossos antepassados desenharam em sumptuosas telas de xisto", Revista História , 2003
Newspaper article
  1. Henriques, António. "Pirogues that went through oblivion | As pirogas que atravessaram o esquecimento", Revista Vega - Mar & Aventuras, 2004
  2. Henriques, António. "Buried treasures. The Azores is home to one of the largest concentrations of sunken ships | Tesouros sepultados. Nos Açores está uma das maiores concentrações de navios afundados", Revista Vega - Mar & Aventuras, 2004
  3. Henriques, António. ""It feels like it is necessary to feed amnesia on education". Interview with António Nóvoa , full professor at the Faculty of Psychology and Educational Sciences, vice-rector of the University of Lisbon, specialist in the history of education and comparative education | "É necessário alimentar a amnésia sobre a educação". Entrevista a António Nóvoa", Diário de Notícias - Notícias Magazine , 2003
  4. Henriques, António. ""The education of others never has quality". Interview with Jorge Ramos do Ó, professor at the Faculty of Psychology and Educational Sciences and former member of the Historical Institute of Education | "A educação dos outros nunca tem qualidade." Entrevista a Jorge Ramos do Ó, docente da Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação e ex-vogal do Instituto Histórico da Educação", Expresso, 2001
  5. Henriques, António. "The only national monument to be submerged by Alqueva dam is an unusual roman structure | O único monumento nacional que vai ser submerso por Alqueva é uma estrutura romana invulgar", Expresso Revista, 2001

Other

Other output
  1. Rewriting and revision of the book The Four Stages of Contemporary Architecture | Rescrita e revisão do livro As Quatro Etapas da Arquitetura Contemporânea. 2019. Henriques, António. https://www.oasrn-oasrn.org/as-quatro-etapas-da-arquitectura-contemporacircnea.html.
  2. Book Architecture Today | Livro Arquitetura Hoje. Journalist responsible for editing, interviews and research studies. 2013. Henriques, António. http://arquitecturahoje.pt.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2024/02/09 On academic writing at the University | Sobre a escrita académica na Universidade Forum-Cafe (Young Researchers)
Young Researchers Forum, Institute of Education, University of Lisbon (Lisbon, Portugal)
2022/07/14 On the practice of research writing in university training | Sobre a prática da escrita de pesquisa na formação universitária 1st International Conference on Education and Training. Thinking Education in Transition Times
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisbon, Portugal)
2021/10/12 A discreet glance: the invention of cultural heritage under the liberal monarchical regime as technical learning, educational value and peoples veneration | Um rasgo discreto: a invenção da herança cultural sob o regime monárquico liberal como aprendizagem técnica, valor educativo e veneração dos povos Congresso Internacional do Bicentenário da Revolução de 1820 (CBR1820) | International Congress ¿ Bicentenary of the 1820 Revolution (CBR1820)
Assembleia da República, Fundação Calouste Gulbenkian (Lisbon, Portugal)
2021/07/20 To educate the constituent man: primary education as the basis for the survival of the parliamentary regime in the proposals offered to deputies of the Portuguese nation (early 19th century) | Formar o homem constituinte: a educação nacional como base da sobrevivência parlamentar e eixo de uma identidade patriótica no discurso dos deputados da nação portuguesa durante o século XIX XIV Congresso Ibero-americano de História da Educação (CIHELA 2021) | XIV History of Education Ibero-American Congress (CIHELA 2021)
HISTEDUP - Associação de História da Educação de Portugal (Lisbon, Portugal)
2019/09 "Schools are very bad and there is a great lack of education". Analysis of the Portuguese parliamentary archive, construction of documentary series and discursive production on education as a propagator of cultural heritage between 1820 and 1910 | ¿As escolas estão muito más e há muita falta de educação¿. Análise do arquivo parlamentar português, construção de série documental e produção discursiva sobre a instrução como propagadora da herança cultural entre 1820 e 1910 IX Encontro Ibérico de História da Educação | IX Iberian Meeting of History of Education
Associação de História da Educação de Portugal e Sociedad Española de Historia de la Educación (Braga, Portugal)
2012/04/04 From pupil to artist: Inventiveness, status and heritage in the history of art education in Portugal (1780-1983) Jorge Ramos do Ó (coord.), Ana Luísa Paz, António Henriques, Catarina Martins, Tomás Vallera | De aluno a artista: as dinâmicas da inventividade do estatuto e da herança na história do ensino artístico em Portugal (1780-1983) II Encontro Nacional de Educação Artística | II National Meeting of Artistic Education
Universidade do Porto - Faculdade de Belas Artes
2012 Being and Having: Identity and Heritage in Pedagogical Discourses (Mid 19th century - Mid 20th century) | Ser e Ter: Identidade e Património nos Discursos Pedagógicos (meados do século XIX - meados do século XX) IX Congresso Luso-Brasileiro de História da Educação (COLUBHE 2012) | IX Luso-Brazilian Congress of History of Education (COLUBHE 2012)
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação (Lisbon, Portugal)
2011 What it means to talk about monuments. Speeches about heritage in the Chamber of Deputies (1821-1910) | O que falar sobre monumentos quer dizer. Discursos sobre o património na Câmara dos Senhores Deputados (1821-1910) II Fórum de Jovens Investigadores | II Forum of Young Researchers
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação (Lisbon, Portugal)
2011 A desire called heritage | Um desejo chamado património Jornadas Europeias do Património | European Heritage Days
Instituto de Gestão do Património Arquitectónico e Arqueológico/Artéria e Renovar a Mouraria
2010 The school and the processes of construction of cultural heritage in Portugal (from the second half of the 19th century to the middle of the 20th century) | A escola e os processos de construção da herança cultural em Portugal (da segunda metade do século XIX a meados dos século XX) I Fórum de Jovens Investigadores | I Forum of Young Researchers
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2013 - 2013 IV Young Researchers Forum | It aims to promote reflection and discussion on research projects underway within the scope of the PhD in Education, in several areas of expertise | IV Fórum dos Jovens Investigadores (2013 - 2013)
Meeting (Member of the Organising Committee)
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal
2012 - 2012 III Young Researchers Forum | It aims to promote reflection and discussion on research projects underway within the scope of the PhD in Education, in several areas of expertise | III Fórum dos Jovens Investigadores (2012 - 2012)
Meeting (Member of the Organising Committee)
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2021/07/20 - 2021/07/20 Panel moderator | XIV History of Education Ibero-American Congress (CIHELA 2021) (Axis IV - State, educational policies and identity building) | XIV Congresso Ibero-americano de História da Educação (CIHELA 2021)
Congress
XIV Congresso Ibero-americano de História da Educação (CIHELA 2021) | XIV History of Education Ibero-American Congress (CIHELA 2021)
HISTEDUP - Associação de História da Educação de Portugal, Portugal
2012/07/04 - 2012/07/05 Writing processes and blocks Jorge Ramos do Ó (coord.), Ana Luísa Paz, António Henriques e Tomás Vallera (colab.) | Processos e bloqueios de escrita
Workshop
Processes and Blockades in Writing
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal

Association member

Society Organization name Role
2019 - Current Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação Member

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2019/11/15 - Current The interview between journalism and investigation | A entrevista entre jornalismo e investigação Licenciatura em Educação e Formação / Introdução à Investigação Educacional | Introduction to Educational Research (Licenciatura) Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal
Distinctions

Award

2018 Prémio IE/CGD | IE/CGD Award | Award for best PhD thesis in Education (History of Education)
Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Portugal