???global.info.a_carregar???
Sahra Kunz has an a degree in Fine Arts – Painting from the Fine Arts School in Porto (1997), A Masters degree in Sound and Image from the Portuguese Catholic University (2001) and a PhD in Drawing by the Fine Arts School at the University of the Basque Country in Bilbao (2011). She teaches several courses at the School of the Arts of the Portuguese Catholic University, including Drawing for Animation, Animation Theory, Animation Atelier, Animation Final Project and Dissertation. PhD Thesis and other publications available at: https://ucp.academia.edu/sahrakunz Sahra Kunz é licenciada em Artes Plásticas Pintura pela Faculdade de Belas-Artes da Universidade do Porto (1997). Obteve o grau de Mestre em Som e Imagem pela Universidade Católica Portuguesa (2001). É doutorada em Desenho pela na Faculdade de Belas Artes da Universidade do País Basco (Bilbao - 2011). Desde 1998 é docente no curso de Som e Imagem da Universidade Católica Portuguesa, leccionando de entre outras, as disciplinas de Desenho, Desenho para Animação, Teoria da Animação, Atelier de Animação, Produção de Projecto Final de Animação e Dissertação. Tese de doutoramento e outras publicações disponíveis em: https://ucp.academia.edu/sahrakunz
Identification

Personal identification

Full name
Sahra Ursula Kunz Gomes

Citation names

  • Gomes, Sahra Ursula Kunz

Author identifiers

Ciência ID
D71A-D387-DBA1

Websites

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
English Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
German Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
Portuguese Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
Spanish; Castilian Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
Education
Degree Classification
2004 - 2011
Concluded
Desenho (Doutoramento)
Universidad del Pais Vasco, Spain
"FORMAS BÁSICAS DE REPRESENTACIÓN Y EJERCICIOS DE APRENDIZAJE EN DIBUJO (Un estudio basado en la observación de un grupo de alumnos adultos)" (THESIS/DISSERTATION)
Sobresaliente cum laude
2004 - 2005
Concluded
Diploma de Estudios Avanzados (DEA) (Pós-Graduação)
Universidad del Pais Vasco, Spain
"Formas de Representación y Ejercicios de Aprendizaje en Dibujo" (THESIS/DISSERTATION)
Sobresaliente
1999 - 2002
Concluded
Som e Imagem (Mestrado)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
"Vision Interface" (THESIS/DISSERTATION)
Bom
1992 - 1997
Concluded
Artes Plásticas Pintura (Licenciatura)
Universidade do Porto, Portugal
14
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2018/01 - Current Assistant Professor (University Teacher) Universidade Catolica Portuguesa Escola das Artes, Portugal
2009/01 - 2011/06 Assistant (University Teacher) Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2006/01 - 2008/12 Assistant (University Teacher) Fundacao para a Ciencia e a Tecnologia, Portugal
2003/09 - 2005/07 Assistant (University Teacher) Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
1999/09 - 2003/07 Assistant (University Teacher) Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
1998/10 - 1999/07 Trainee Assistant (University Teacher) Universidade Catolica Portuguesa, Portugal

Positions / Appointments

Category
Host institution
Employer
2018/09 - 2020/09 President of the Pedagogic Council Universidade Catolica Portuguesa Escola das Artes, Portugal
2016/05 - 2018 Coordenação do Mestrado em Som e Imagem Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2014/01 - 2016/02 Vice Directora do C.I.T.A.R. Universidade Catolica Portuguesa, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2013/09/18 - Current Secretária do Conselho Científico Universidade Catolica Portuguesa Escola das Artes, Portugal
2011/07 - 2018 Outra Situação (Docente Universitário) Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
Outputs

Publications

Book
  1. Gomes, Sahra Ursula Kunz. Introdução ao Desenho: princípios, materiais e exercícios. Porto, Portugal: Universidade Católica Editora. 2018.
    Published
Book chapter
  1. Kunz, Sahra; Megre, Ricardo. "Animação : história e métodos de produção". Portugal: Asociación Cientifica ICONO 14,
  2. Kunz, Sahra; Megre, Ricardo. "Animação : história e métodos de produção". Portugal: Asociación Cientifica ICONO 14,
  3. Gomes, Sahra Ursula Kunz. "Quasi-real - the presence of the Uncanny Valley between animation and cinema". In Multidisciplinary Perspectives on New Media Art. United States: IGI Global, 2020.
    Published
  4. Gomes, Sahra Ursula Kunz; Ricardo Megre. "Animación: Historia y métodos de producción". In Oficios del cine: manual para prácticas cinematográficas, 0-0. Madrid, Spain: ICONO14 / CITCEM, 2017.
    Published
  5. Gomes, Sahra Ursula Kunz; Giannalberto Bendazzi. "Stereoscopy". In Animation: A World History: Volume III: Contemporary Times: 3, 343-344. Reino Unido, United Kingdom: Focal Press, 2015.
    Published
  6. Gomes, Sahra Ursula Kunz. "Drawing by Algorithm - Simple Thoughts". In Simple thoughts, 187-220. Ghent, Belgium: MER. Paper Kunsthalle, 2014.
    Published
Conference paper
  1. Gomes, Sahra Ursula Kunz. "Visualizing human motion with MoCap for CG animation with mixed technology/techniques". Paper presented in EVA London, Londres, 2020.
    Accepted
  2. Gomes, Sahra Ursula Kunz. "Mahou shoujo: From Japan to Global Phenomenon". Paper presented in CONFIA - 8th International Conference on Illustration and Animation, Viana do castelo, 2020.
    Published
  3. Gomes, Sahra Ursula Kunz; Catarina Vieira. "Howl’s Moving Castle: Perspectives from Literature to Film". Paper presented in CONFIA 2017 - International Conference on Illustration & Animation, Esposende, 2018.
    Published
  4. Gomes, Sahra Ursula Kunz; Sofia Lacerda. "Emulated Defects: adding physically accurate flaws on flawlessly rendered pixels". Paper presented in CONFIA 2017 - International Conference on Illustration & Animation, Guimarães, 2017.
    Published
  5. Gomes, Sahra Ursula Kunz; Mara Ungureanu. "Persepolis (2007) – a simbologia no filme e na banda desenhada". Paper presented in CONFIA - Conferência Internacional em Ilustração e Animação, Barcelos, 2016.
    Published
  6. Gomes, Sahra Ursula Kunz; Maria Beatriz Vigário Alves de Castro. "Hayao Miyazaki “A Viagem de Chihiro”". Paper presented in CONFIA - Conferência Internacional e Ilustração e Animação, BArcelos, 2016.
    Published
  7. Gomes, Sahra Ursula Kunz. "The problem of Realism in animated characters – has the Uncanny Valley been crossed?". Paper presented in Conferência Internacional em Ilustração e Animação - CONFIA, Braga, 2015.
    Published
  8. Gomes, Sahra Ursula Kunz. "Definition of the main categories of errors in 'functional drawing'". Paper presented in CONFIA 2013, Porto, 2013.
    Published
  9. Gomes, Sahra Ursula Kunz. "Observations on the evolution of the contour line in animated characters". Paper presented in CONFIA 2013, Porto, 2013.
    Published
  10. Gomes, Sahra Ursula Kunz. "The role of Drawing in Animated Films". Paper presented in CONFIA, Ofir, 2012.
    Published
Conference poster
  1. Gomes, Sahra Ursula Kunz. "Using Motion Capture as Reference to Design Animation Avoiding the Uncanny Valley". Paper presented in Ciência 2019, 2019.
Journal article
  1. Ungureanu, Mara; Kunz, Sahra. "Hayao Miyazaki “A Viagem de Chihiro". (2016): http://hdl.handle.net/10400.14/23947.
    Open access
  2. Ungureanu, Mara; Kunz, Sahra. "Persepolis (2007) – a simbologia no filme e na banda desenhada". (2016): http://hdl.handle.net/10400.14/23948.
    Open access
  3. Kunz, Sahra. "The problem of realism in animated characters: has the Uncanny Valley been crossed?". (2015): http://hdl.handle.net/10400.14/19661.
    Open access
  4. Kunz, Sahra. "The role of Drawing in Animated Films". (2014): http://hdl.handle.net/10400.14/14644.
    Open access
  5. Kunz, Sahra. "Observations on the evolution of the contour line in animated characters". (2013): http://hdl.handle.net/10400.14/15072.
    Open access
  6. Kunz, Sahra. "Definition of the main categories of errors in “functional drawing”". (2013): http://hdl.handle.net/10400.14/15073.
    Open access
  7. kunz, sahra; CITAR. "Meta Maus - A look inside a Modern Classic review". (2012): http://artes.ucp.pt/citarj/article/view/52.
Magazine article
  1. Gomes, Sahra Ursula Kunz. "Meta Maus - A look inside a Modern Classic Review", CITAR journal, 2013, http://artes.ucp.pt/citarj/.
    10.7559
  2. Gomes, Sahra Ursula Kunz. "Easi", EASI - Revista anual de Som e Imagem, 2008, www.artes.ucp.pt.
Thesis / Dissertation
  1. Antão, Jorge da Silva. "Study of emotion in videogames : understanding presence and behaviour". Master, 2021. http://hdl.handle.net/10400.14/36544.
  2. Correia, Mónica Sofia Bico. "Bruma". Master, 2018. http://hdl.handle.net/10400.14/28905.
  3. Peixoto, Gabriel Mira de Assumpção. "Bruma – Modelação, animação e renderização 3D do projeto de grupo". Master, 2018. http://hdl.handle.net/10400.14/28543.
  4. Cachim, Sofia Rocha. "Bruma". Master, 2018. http://hdl.handle.net/10400.14/28544.
  5. Gomes, Sahra Ursula Kunz; Lacerda, Sofia Monteiro; Megre, Ricardo; Kunz, Sahra; Coelho, Joana Maria Sousa. "O Cachalote". Master, 2017. http://hdl.handle.net/10400.14/26670.
  6. Kunz, Sahra; Cruz, André; Ramos, Luís António Gomes Tarrafa. "Production of 3D Animated Short Films in Unity 5 : Can game engines replace the traditional methods?". Master, 2017. http://hdl.handle.net/10400.14/22820.
  7. Kunz, Sahra; Fontes, Maria Beatriz Ferreira Gomes Martins. "Relatório de projecto final "O Cachalote "". Master, 2017. http://hdl.handle.net/10400.14/23675.
  8. Kunz, Sahra; Megre, Ricardo; Silva, Emílio Sérgio Moura Maia da. "Da modelação à mensagem : reprodução de um spot publicitário para o BMW M5". Master, 2017. http://hdl.handle.net/10400.14/23182.
  9. Kunz, Sahra; Teixeira, Ana Rita de Novais; Megre, Ricardo; Machado, Célia Aurora Lobo. "O Cachalote : relatório de projecto final da curta-metragem". Master, 2017. http://hdl.handle.net/10400.14/23184.
  10. Kunz, Sahra; Cruz, André; Ramos, Luís António Gomes Tarrafa. "Production of 3D Animated Short Films in Unity 5 : Can game engines replace the traditional methods?". Master, 2017. http://hdl.handle.net/10400.14/22820.
  11. Kunz, Sahra; Fontes, Maria Beatriz Ferreira Gomes Martins. "Relatório de projecto final "O Cachalote "". Master, 2017. http://hdl.handle.net/10400.14/23675.
  12. Silva, Ana Rita Marques da. "Sweet Bite". Master, 2016. http://hdl.handle.net/10400.14/29595.
  13. Bettencourt, Miguel Pestana. "Sweet Bite". Master, 2016. http://hdl.handle.net/10400.14/29589.
  14. Viegas, José Maria de Almeida Fontes da Silva. "Sweet Bite : relatório de projecto final". Master, 2016. http://hdl.handle.net/10400.14/28105.
  15. Silva, Paulo Portugal Bessa Pereira da. "The amazing ordinary man". Master, 2016. http://hdl.handle.net/10400.14/29590.
  16. Sahra Karolina Gomes e Silva. "Um modelo de avaliacão da percepção de tridimensionalidade para sistemas de realidade virtual estereoscópicos". Master, 2016. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/100/100131/tde-09022017-153737/.
  17. Sá, Leonor de Castro César de. "Sweet Bite : projeto final". Master, 2016. http://hdl.handle.net/10400.14/28108.
  18. Kunz, Sahra; Ungureanu, Mara-Cristina. "“Persépolis” : da realidade ao filme de animação auto-biográfico". Master, 2015. http://hdl.handle.net/10400.14/18138.
  19. Kunz, Sahra; Pinheiro, Ricardo Miranda. "Desenvolvimento de rigging e movimento para cães em Animação 3D". Master, 2015. http://hdl.handle.net/10400.14/19500.
  20. Kunz, Sahra; Dias, Joana Filipa Cunha. "Personagens atípicas no cinema de animação : do movimento à personalidade". Master, 2015. http://hdl.handle.net/10400.14/19502.
  21. Kunz, Sahra; Pascoal, João Miguel de Matos. "“YouTube Killed the MTV Star” : Did Hip-Hop music videos become the blueprint for other genres of music videos in the digital age?". Master, 2015. http://hdl.handle.net/10400.14/19487.
  22. Kunz, Sahra; Megre, Ricardo; Carneiro, Simão Pedro Vinheiras. "Personagens idosos animados : caracterização e movimento em estados emocionais básicos". Master, 2015. http://hdl.handle.net/10400.14/19501.
  23. Kunz, Sahra; Lickfold, Beatriz Oliveira Duarte de Novais. "The portrayal of female characters in mainstream animation". Master, 2015. http://hdl.handle.net/10400.14/19503.
  24. Kunz, Sahra; Megre, Ricardo; Silva, Miguel Filipe Bastos. "A antecipação no cinema de animação 3D". Master, 2014. http://hdl.handle.net/10400.14/18150.
  25. Kunz, Sahra; Paiva, João Pedro Tavares Medeiros. "The use of motion capture in non-realistic animation". Master, 2014. http://hdl.handle.net/10400.14/18151.
  26. Kunz, Sahra; Megre, Ricardo; Souza, Bruce Rodolfo de. "A expressão corporal e a evolução da animação em personagens inanimados". Master, 2014. http://hdl.handle.net/10400.14/16429.
  27. Kunz, Sahra; Moura, João Garcia de Lima de. "Visual development as a tool for storytelling in animated feature films". Master, 2014. http://hdl.handle.net/10400.14/16460.
  28. Kunz, Sahra; Megre, Ricardo; Cunha, João Nuno de Oliveira e. "Desenvolvimento de um jogo physics-based em ambiente iOS". Master, 2013. http://hdl.handle.net/10400.14/17644.
  29. Kunz, Sahra; Megre, Ricardo; Conceição, Sérgio Gil Pinheiro da. "Cel shading : história e aplicação do efeito 2D em Animação Digital". Master, 2013. http://hdl.handle.net/10400.14/16680.
  30. Kunz, Sahra; Megre, Ricardo; Sequeira, Fábio da Costa. "Direção de fotografia em visualizações arquitetónicas fotorrealistas". Master, 2012. http://hdl.handle.net/10400.14/16469.
  31. Sá, Cristina; Kunz, Sahra; Megre, Ricardo; Pinho, Joana Mendes. "Concepção e criação de criaturas alienígenas para videojogos". Master, 2012. http://hdl.handle.net/10400.14/16473.
  32. Sá, Cristina; Megre, Ricardo; Kunz, Sahra; Barbosa, Diogo de Paiva Brandão F.. "Concepção de estruturas geológicas para videojogos". Master, 2012. http://hdl.handle.net/10400.14/16452.
  33. Barbosa, Álvaro; Kunz, Sahra; Megre, Ricardo; Barros, Jorge Nuno Dinis de. "Modelação do rosto humano realista : animação por computador 2010/2011". Master, 2011. http://hdl.handle.net/10400.14/8045.
  34. Barbosa, Álvaro; Kunz, Sahra; Megre, Ricardo; Alves, Ana Sofia Araújo. "Lutas em cinema de animação : influências do cinema de acção real : animação por computador 2010/2011". Master, 2011. http://hdl.handle.net/10400.14/8048.
  35. Barbosa, Álvaro; Kunz, Sahra; Duarte, Maria Helena Lima. "Mapeamento de texturas da pele de personagens humanóides". Master, 2010. http://hdl.handle.net/10400.14/17943.
  36. Barbosa, Álvaro; Kunz, Sahra; Costa, Joana Graciete Caetano. "O retrato dos relacionamentos amorosos no cinema de Woody Allen". Master, 2010. http://hdl.handle.net/10400.14/16714.
  37. Barbosa, Álvaro; Kunz,Sahra; Teixeira, Vitor Manuel Cardoso. "Simulação e animação de água na Indústria Cinematográfica e dos efeitos visuais". Master, 2010. http://hdl.handle.net/10400.14/16522.
  38. Barbosa, Álvaro; Kunz, Sahra; Figueiredo, André Tiago da Silva. "A comédia física em personagens humanóides na Animação 3D". Master, 2009. http://hdl.handle.net/10400.14/15956.
  39. Barbosa, Álvaro; Kunz, Sahra; Sousa, João Domingos Pinho Alves de. "O drama nas curtas-metragens de animação". Master, 2009. http://hdl.handle.net/10400.14/15970.
  40. Barbosa, Álvaro; Kunz, Sahra; Pereira, Luís Pedro Veiga Dias Parada. "Rigging e expressões faciais". Master, 2009. http://hdl.handle.net/10400.14/15978.
  41. Barbosa, Álvaro; Kunz, Sahra; Pinto, Pedro Henrique da Rocha. "Processos de produção de uma curta-metragem de de animação 2D tradicional". Master, 2009. http://hdl.handle.net/10400.14/17859.
  42. Gomes, Sahra Ursula Kunz. "Vision interface". 2001. http://hdl.handle.net/10400.14/9851.
Translation
  1. Gomes, Sahra Ursula Kunz. A decade of “Black & White”. Porto, Portugal: Citar Journal. 2013.

Artistic / Performance

Visual artwork
  1. Gomes, Sahra Ursula Kunz. Cartaz do Festival Black and White.
  2. Gomes, Sahra Ursula Kunz. A lágrima.
  3. Gomes, Sahra Ursula Kunz. "O desterrado".
  4. Gomes, Sahra Ursula Kunz. 90 degrees.

Other

Other output
  1. Hayao Miyazaki “A Viagem de Chihiro. Hayao Miyazaki é conhecido por ser um dos animadores japoneses mais importantes do cinema, responsável por alguns filmes de animação mais belos e bem-sucedidos no Japão. Entre eles conta-se o seu maior sucesso: “A Viagem de Chihiro. Durante este trabalho abordar-se-á o percurso de vida do autor e de que forma a sua infância o influenciou nas suas obras, tornando-as tão especiais. É possível conhec. 2016. Ungureanu, Mara; Kunz, Sahra. http://hdl.handle.net/10400.14/23947.
  2. Persepolis (2007) – a simbologia no filme e na banda desenhada. A obra cinematográfica Persépolis (2007), de Marjane Starpi aborda uma temática autobiográfica. Desenrola-se durante o período da Revolução Islâmica, da guerra Irão-Iraque e do pós-guerra. Baseada na banda dese- nhada homónima, trata-se de uma obra visualmente rica em simbologia, e complexa no seu uso de referências visuais. Apresenta-se uma análise de diversos aspetos desta obra cinematográfica,. 2016. Ungureanu, Mara; Kunz, Sahra. http://hdl.handle.net/10400.14/23948.
  3. The problem of realism in animated characters: has the Uncanny Valley been crossed?. When computer generated animation (CG) emerged in the early eighties, and because of technical limitations, the creation of animated characters that fell into the realm of what is known as the Uncanny Valley was not an issue. Early examples such as Lucasfilms The Adventures of André and Wally B. (1984) or Pixar’s Tin Toy (1988), the first CG animated short to win an Oscar, portrayed characters bas. 2015. Kunz, Sahra. http://hdl.handle.net/10400.14/19661.
  4. The role of Drawing in Animated Films. Abstract. Historically, the role of drawing in traditional animation was unequivocal. How has this role been affected or changed by the advent of computer animation, and the increasingly widespread use of digital tools in animation? Can the contemporary animator work exclusively with these digital tools and forego the use of drawing, or are these tools an extension of traditional drawing utensils?. 2014. Kunz, Sahra. http://hdl.handle.net/10400.14/14644.
  5. Observations on the evolution of the contour line in animated characters. From the viewpoint of Drawing Contour constitutes the line that defines and contains the shape and volume of any drawn object. From a perceptual standpoint, it is what distinguishes a shape from its background. In the past hundred years the contour line that defines animated characters has mutated through diverse styles, many of them a direct consequence of the technologies available at the time o. 2013. Kunz, Sahra. http://hdl.handle.net/10400.14/15072.
  6. Definition of the main categories of errors in “functional drawing”. Abstract. Traditionally, teaching drawing has been mainly centered on an artistic (stylistic) approach. Drawing teachers base their work on methods similar to those used in the fine arts. Notions such as composition, style and expressiveness are primary in the transmission of knowledge to the class. Because of this approach, when learning drawing students sometimes find themselves not quite graspi. 2013. Kunz, Sahra. http://hdl.handle.net/10400.14/15073.
  7. FORMAS BÁSICAS DE REPRESENTACIÓN Y EJERCICIOS DE APRENDIZAJE EN DIBUJO (Un estudio basado en la observación de un grupo de alumnos adultos). 2011. Gomes, Sahra Ursula Kunz. https://addi.ehu.es/handle/10810/12377.
Activities

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2017 - Current EVOLUÇÃO DAS LINGUAGENS DA ANIMAÇÃO COMO CONSEQUÊNCIA DAS TECNOLOGIAS INTERACTIVAS EMERGENTES
Supervisor
Ciência e Tecnologia das Artes (PhD)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2017 - Current Efeitos Visuais para Cinema Chroma Key e sua automatização
Supervisor
Ciência e Tecnologia das Artes (PhD)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2014 - Current Personagens idosos animados – caracterização física e movimento em estados emocionais básicos
Supervisor
Som e Imagem (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2016 - 2016 Production of 3D Animated Short Films in Unity 5: Can Game Engines Replace the Traditional Methods?
Supervisor
Som e Imagem (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2016 - 2016 Sweet Bite
Supervisor
Som e Imagem (Other)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2016 - 2016 The Amazing Ordinary Man
Supervisor
Som e Imagem (Other)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2015 - 2015 Ghiocel
Supervisor
Som e Imagem (Other)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2015 - 2015 Ao Relento
Supervisor
Som e Imagem (Other)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2015 - 2015 A directa
Supervisor
Som e Imagem (Degree)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2014 - 2014 The Use of Motion Capture in Non-realistic Animation
Supervisor
Som e Imagem (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2014 - 2014 Visual Development as a tool for storytelling in animated feature films
Supervisor
Som e Imagem (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2014 - 2014 The Evolution of the Visual Portrayal of Female Characters in Animation
Supervisor
Som e Imagem (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2014 - 2014 Personagens atípicos no cinema de animação: do movimento à personalidade
Supervisor
Som e Imagem (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2014 - 2014 "Persépolis" - da realidade ao filme de animação
Supervisor
Som e Imagem (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2014 - 2014 Desenvolvimento de rigging e movimento para cães em Animação 3D
Supervisor
Som e Imagem (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2014 - 2014 A song, a camera and an idea – Hip Hop music videos in the new decade (2010 – 2015)
Supervisor
Som e Imagem (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2014 - 2014 Night Fright
Supervisor
Som e Imagem (Other)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2014 - 2014 Napoleon's Unsung Battle
Supervisor
Som e Imagem (Other)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2014 - 2014 A Helping Hoot
Supervisor
Som e Imagem (Other)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2013 - 2013 Estágio curricular
Supervisor
Som e Imagem (Specialization course)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2013 - 2013 Estágio Curricular
Supervisor
Som e Imagem (Specialization course)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2013 - 2013 Estágio Curricular
Supervisor
Som e Imagem (Specialization course)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2012 - 2012 Evolução dos efeitos visuais digitais em filmes de imagem real
Supervisor
Som e Imagem (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2012 - 2012 Desenvolvimento de um jogo physics-based em ambiente iOS
Supervisor
Som e Imagem (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2012 - 2012 Cel Shading: História e aplicação do efeito 2D em animação digital
Supervisor
Som e Imagem (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2011 - 2011 Iluminação Nocturna em Animação 3D: Do conceito à Composição de Imagem
Supervisor
2011 - 2011 Lutas em Cinema de Animação Influências do Cinema de Acção Real
Supervisor
2011 - 2011 The Railway Keeper – 3D Short Movie
Supervisor
2011 - 2011 The Railway Keeper – 3D Short Movie
Supervisor
2011 - 2011 A expressão corporal e a evolução da animação em personagens não humanos.
Supervisor
Som e Imagem (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2011 - 2011 A antecipação no cinema de animação 3D
Supervisor
Som e Imagem (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2011 - 2011 A Europa Imaginária no Cinema de Animação
Supervisor
Som e Imagem (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2011 - 2011 Direcção de fotografia em visualizações arquitectónicas foto-realistas
Supervisor
Som e Imagem (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2010 - 2010 Estágio Curricular
Supervisor
Som e Imagem (Specialization course)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2010 - 2010 Estágio Curricular
Supervisor
Som e Imagem (Specialization course)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2010 - 2010 Mapeamento de Texturas da Pele de Personagens Humanóides
Supervisor
Som e Imagem (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2010 - 2010 Simulação e Animação de Água na Indústria Cinematográfica e dos Efeitos Visuais
Supervisor
Som e Imagem (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2010 - 2010 Modelação de Humanóides para o Cinema de Animação
Supervisor
Som e Imagem (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2010 - 2010 O Retrato dos Relacionamentos Amorosos no Cinema de Woody Allen
Co-supervisor
Som e Imagem (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2010 - 2010 Modelação Realista do Rosto Humano
Co-supervisor
Som e Imagem (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2009 - 2009 Estágio Curricular
Supervisor
Som e Imagem (Specialization course)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2009 - 2009 Estágio Curricular
Supervisor
Som e Imagem (Specialization course)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2009 - 2009 Reino Maravilhoso: O Imaginário e o Cinema de Animação
Supervisor
Som e Imagem (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2009 - 2009 A Comédia Física em Personagens Humanóides na Animação 3D
Supervisor
Som e Imagem (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2009 - 2009 O Drama nas Curtas-Metragens de Animação
Supervisor
Som e Imagem (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2009 - 2009 Rigging e expressões faciais
Supervisor
Som e Imagem (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2020/04/23 - Current Ink and Motion #1 International Conference on Animation and Comics This conference aims at constituting a pioneering cross-disciplinary platform in Portugal for a fruitful dialogue between the fields of Animation and Comics. Responding to a growing artistic and academic interest in these two media and to the new conceptual, practical and theoretical challenges they pose, we feel the need to provide a space for academics and artists to share ideas about these subjects. (2020/04/23 - 2020/04/24)
Conference (Member of the Organising Committee)
Universidade Catolica Portuguesa Escola das Artes, Portugal

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
1999 - 1999 Primeiras jornadas da L.M.C.C.
Conference
Primeiras jornadas da L.M.C.C.
Universidade do Minho, Portugal

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2017 Do movimento à narrativa: estudo da expressão corporal da personagem de animação Patrícia Isabel de Carvalho Figueiredo (Master)
Instituto Politecnico do Cavado e do Ave, Portugal
2017 “NODUS TOLLENS” Ana Filipa Barroso Costa (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2017 The Player and the Character: Building Identity through Game Audio Mariana Vieira de Melo Costa (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2017 Speech Emotion Recognition Through Statistical Classification Adelino Rafael Mendes Ferro (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2017 El Rupe - Suite 3.14 Pedro Miguel Fernandes Ribeiro (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2017 Música Experimental: Conceitos, Formas, Contextos e Limites (Contributos para uma Percepção Alargada) Igor do Nascimento Lima de Almeida (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2017 Mass Participation in Art: Patterns and Unpredictability Luís Sarmento Ferreira (PhD)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2015 Risco & Stroke: a experiência do ensino do design gráfico para a construção do indivíduo Maria Raquel Canedo de Sousa Morais (PhD)
Universidade do Porto, Portugal
2014 As Representações do Rir em Animação: Expressão Corporal e Facial da Personagem Cómica André Fernandes Abrantes (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2014 Writing for the Player. Adapting a traditional screenplay into an interactive format Henrique Alves de Sousa (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2014 Una Mirada al Dibujo desde el paradigma del cuerpo humano - Técnica y procedimiento en la obra de Oswaldo Viteri: 1950-2012 Rosa Esther Revelo Potosi (PhD)
Universidad del Pais Vasco, Spain
2014 Conflicting Relationships Between Two Non-Antagonistic Animated Characters Tiago João Ramos dos Santos Monteiro (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2013 O simulacro numa curta-metragem de animação Rui Miguel Oliveira Barros Pinho (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2013 Optimization of facial rigs for low budget production animated series José Maria Richardson Rebello de Andrade (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2013 Engagement in independent video games through narrative and character development Vasco Pires Prazeres (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2013 A Ilusão e o Poder da Imagem no Espectro do Hiper-Real ao Fantástico Daniel Henrique (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2013 A Europa Imaginária no Cinema de Animação Tiago Manuel da Silva Cruz (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2012 Evolução dos efeitos visuais digitais em filmes de imagem real Diogo da Silva Monteiro (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2012 Desenvolvimento de um jogo physics-based em ambiente iOS João Nuno Cunha (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2012 Cel Shading: História e aplicação do efeito 2D em animação digital Sérgio Gil da Conceição (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2011 A expressão corporal e a evolução da animação em personagens não humanos Bruce Rodolfo de Souza (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2011 Direcção de fotografia em visualizações arquitectónicas foto-realistas Fábio da Costa Sequeira (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2010 Mapeamento de Texturas da Pele de Personagens Humanóides Maria Helena Lima Duarte (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2010 Simulação e Animação de Água na Indústria Cinematográfica e dos Efeitos Visuais Vítor Manuel Cardoso Teixeira (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2010 A Estereoscopia na Era Digital João Pedro Nogueira de Seabra (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2010 Iluminação de Espaços Exteriores Virtuais João do Santos Rema (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2010 Modelação de Humanóides para o Cinema de Animação Ângela Sofia Gomes Antunes (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2010 O Retrato dos Relacionamentos Amorosos no Cinema de Woody Allen Joana Graciete Caetano Costa (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2010 Lutas em Cinema de Animação Influências do Cinema de Acção Real Ana Sofia Araújo Alves (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2010 Iluminação Nocturna em Animação 3D: Do conceito à Composição de Imagem Sofia Alexandra Dengucho Peixe (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2010 Interacção de personagens do tipo Vilões com o público – Características Visuais e de Movimento Marcos Pinto Pereira Ribeiro (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2010 Modelação Realista do Rosto Humano Jorge Nuno Dinis Barros (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2009 Reino Maravilhoso: O Imaginário e o Cinema de Animação João Apolinário Paulino Mendes (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2009 A Comédia Física em Personagens Humanóides na Animação 3D André Tiago da Silva Figueiredo (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2009 O Drama nas Curtas-Metragens de Animação João Domingos Pinho Alves de Sousa (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2009 Rigging e expressões faciais Luís Pedro Veiga Dias Parada Pereira (Master)
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal

Committee member

Activity description
Role
Institution / Organization
2020/04/02 - Current Relatora da Rede Cultura 2027 - candidatura de Leiria a Capital Europeia da Cultura 2027
Member
Rede Cultura 2027, Portugal
2019/10 - Current Membro da Comissão Diocesana para a Cultura - Porto
Member
2013/09 - Current Membro de Conselho Científico
Member
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2009/01 - 2011/06 Outro
Other
Universidade Catolica Portuguesa, Portugal

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2015/04 - Current Fundamentos Multimedia Som e Imagem (Licenciatura) Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2012/07 - Current Atelier de Cinema de Animação 1 e 2 Som e Imagem (Licenciatura) Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2012/07 - Current Pré-Produção de projecto final Som e Imagem (Licenciatura) Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2012/07 - Current Produção de Projecto Final Som e Imagem (Licenciatura) Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2010/09 - Current Desenho para Animação Som e Imagem (Mestrado) Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2010/09 - Current Desenho Básico 1 e 2 Som e Imagem (Mestrado) Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2010/09 - Current Dissertação de Mestrado em Som e Imagem Som e Imagem (Mestrado) Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2016 - 2016 Católica Porto Teen Academy – Som e Imagem (2016) Outra (Curso médio)
2015 - 2015 Católica Porto Teen Academy – Som e Imagem (2015) Outra (Curso médio)
2010 - 2010 Introdução aos fundamentos do Desenho (Materiais e técnicas) Aperfeiçoamento (Curso médio) Universidade Católica do Porto - Som e Imagem, Portugal
2003/09 - 2005/07 Desenho Básico 1 Som e Imagem (Mestrado) Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2003/09 - 2005/07 Desenho Básico 2 Som e Imagem (Mestrado) Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2003/09 - 2005/07 Desenho de Representação 1 Som e Imagem (Mestrado) Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
2003/09 - 2005/07 Desenho de Representação 2 Som e Imagem (Mestrado) Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
1999/09 - 2003/07 Desenho Básico 1 Som e Imagem (Mestrado) Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
1999/09 - 2003/07 Desenho Básico 2 Som e Imagem (Mestrado) Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
1999/09 - 2003/07 Desenho de Representação 2 Som e Imagem (Mestrado) Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
1999/09 - 2003/07 Desenho de Representação 1 Som e Imagem (Mestrado) Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
1998/10 - 1999/07 Desenho Básico 1 Som e Imagem (Mestrado) Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
1998/10 - 1999/07 Desenho Básico 2 Som e Imagem (Mestrado) Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
1998/10 - 1999/07 Desenho de Representação 1 Som e Imagem (Mestrado) Universidade Catolica Portuguesa, Portugal
1998/10 - 1999/07 Desenho de Representação 2 Som e Imagem (Mestrado) Universidade Catolica Portuguesa, Portugal

Journal scientific committee

Journal title (ISSN) Publisher
2018/05 - Current Leonardo (1530-9282) MIT Press
2013/07/16 - Current Journal of Science and Technology of the Arts
2009/09/30 - Current Journal of Science and Technology of the Arts

Other jury / evaluation

Activity description Institution / Organization
2020 - Current Júri do 1º Festival de Cinema de Animação - Olho 2020 https://olho.pt
2020 - 2020 Membro do Júri de Seleção do festival CINANIMA 2020 CINANIMA, Portugal
Distinctions

Other distinction

2006 Bolsa de Doutoramento
Fundacao para a Ciencia e a Tecnologia, Portugal