???global.info.a_carregar???
PhD in Performing Arts from UNIRIO with thesis entitled: Theatrical iconography: study of the scene image in the photographic archives of Walter Pinto (Brazil) and Eugénio Salvador (Portugal). The investigation of two photographic collections of contemporary theater companies sought to incorporate the discipline of Theater Iconography into the study of the history of theater. Our objective was to understand the motivations and effects of photography, both in terms of inserting theater into a network of production and circulation of images, and in revealing artistic and business strategies reflected in the modes of scene production of the revue theater genre, in the 1950s, in Brazil and Portugal. Federal public servant at the National Arts Foundation since 1985, she retired in March 2019. She worked mainly at the Documentation Center (Cedoc/Funarte) and, among numerous projects, the highlight was coordination of the technical treatment of the Walter Pinto Archive (textual and iconographic), within the scope of the Brasil Memória das Artes Project, with funding from Petrobras, from 2010 to 2014. She was editions manager at Funarte from 2014 to 2018. From December 2018 to December 2021, she was part of the team of scholarship holders of the Rossio Project at Nova FCSH, in Lisbon, to research and organize the estate of photographer José Marques at the Library|Archive of the Teatro Nacional D. Maria II. Member of the Brazilian Collage Society since January 2023. --------- Doutora em Artes Cênicas pela UNIRIO com tese intitulada: Iconografia teatral: estudo da imagem de cena nos arquivos fotográficos de Walter Pinto (Brasil) e Eugénio Salvador (Portugal). A investigação de dois acervos fotográficos de companhias teatrais coetâneas buscou incorporar ao estudo da história do teatro a disciplina da Iconografia Teatral. Nosso objetivo foi compreender as motivações e os efeitos da fotografia, tanto no sentido de inserir o teatro em rede de produção e circulação de imagens, quanto no de revelar estratégias artísticas e empresariais refletidas nos modos de produção de cena do gênero teatro de revista, na década de 1950, no Brasil e em Portugal.Servidora pública federal da Fundação Nacional de Artes desde 1985, aposentou-se em março de 2019. Atuou principalmente no Centro de Documentação (Cedoc/Funarte) e, entre inúmeros projetos, destaca-se a coordenação do tratamento técnico do Arquivo Walter Pinto (textual e iconográfico), no âmbito do Projeto Brasil Memória das Artes, com financiamento da Petrobras, de 2010 a 2014. De setembro de 2014 a abril de 2018 foi Gerente de Edições da Funarte. De dezembro de 2018 a dezembro de 2021 integrou a equipe de bolseiros do Projeto Rossio da Nova FCSH, em Lisboa, para investigação e organização do espólio do fotógrafo José Marques na Biblioteca|Arquivo do Teatro Nacional D. Maria II. Integra a Sociedade Brasileira de Colagem desde janeiro de 2023.
Identification

Personal identification

Full name
Maria Filomena Vilela Chiaradia

Citation names

  • Chiaradia, Filomena

Author identifiers

Ciência ID
D61F-6C83-26C7
LattesiD
https://lattes.cnpq.br/

Telephones

Mobile phone
  • (+55 21) 982680682 (Personal)

Addresses

  • Rua Campos Sales, 78/902, 20270-213, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brazil (Personal)

Websites

Knowledge fields

  • Humanities - Arts - Arts

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
Education
Degree Classification
2006/03/01 - 2010/04/07
Concluded
Postgraduate in Performing Arts / Pós-Graduação em Artes Cênicas (Doctor)
Major in Theatre iconography - History of theater - Iconografia teatral - História do teatro
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Brazil
" Theatrical iconography: study of the scene image in the photographic archives of Walter Pinto (BR) and Eugénio Salvador (PT) - Iconografia teatral: estudo da imagem de cena nos arquivos fotográficos de Walter Pinto (Brasil) e Eugénio Salvador (Portugal)" (THESIS/DISSERTATION)
Approved with praise and recommended for publication
1994/03/01 - 1999/11/06
Concluded
Master's in Theater - Mestrado em Teatro (Master)
Major in History of theater - Teatro de Revista (Revue) /História do teatro - Teatro de Revista
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Brazil
"A Companhia de Revistas e Burletas do Teatro São José: a menina-dos-olhos de Paschoal Segreto" (THESIS/DISSERTATION)
Approved with distinction and recommended for publication
1989/03/01 - 1989/12/15
Concluded
Curso de Especialização Lato Sensu em Teatro Musicado Brasileiro (Postgraduate Certificate)
Major in Teatro Musicado Brasileiro
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Brazil
"Revendo os “bastardos” de outrora: comentários e documentos para a história do teatro musicado brasileiro." (THESIS/DISSERTATION)
Aprovada - Média final B (=8 a 8,9)
1982/08/01 - 1987/08/01
Concluded
Bacharel em Artes Cênicas (Bacharelato)
Major in Interpretação
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Brazil
Aprovada
Affiliation

Positions / Appointments

Category
Host institution
Employer
1985/12/18 - 2019/03/07 Researcher and Editing Manager - Investigadora e Gerente de edições Fundação Nacional de Artes, Brazil
Centro de Documentação da Funarte, Brazil

Others

Category
Host institution
Employer
2018/12/01 - 2021/12/23 Science and Technology Scholarship - Bolseira de Gestão em Ciência e Tecnologia Universidade Nova de Lisboa, Portugal
Biblioteca|Arquivo do Teatro Nacional D. Maria II, Portugal
Projects

Grant

Designation Funders
2018/12/01 - 2021/12/17 Infraestrutura Rossio
Science and Technology Management Fellow
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded

Contract

Designation Funders
2010 - 2014 Brasil Memória das Artes - Tratamento do Arquivo Walter Pinto
sem referência
Principal investigator
Fundação Nacional de Artes, Brazil
Petrobras
Concluded
Outputs

Publications

Book
  1. Chiaradia, Maria. A Companhia do Teatro São José: a menina-dos-olhos de Paschoal Segreto. São Paulo : Hucitec, 2012, v.1. p.245.. São Paulo, Brazil: Hucitec. 2012.
    Published
  2. Chiaradia, Maria. Iconografia teatral: acervos fotográficos de Walter Pinto e Eugénio Salvador. Rio de Janeiro : Funarte, 2011, v.1. p.412.. Rio de Janeiro, Brazil: Fundação Nacional de Artes. 2011.
    Published
Book chapter
  1. Chiaradia, Filomena. "As fotografias de cena das companhias de Walter Pinto (Rio de Janeiro) e Eugénio Salvador (Lisboa): construção de novos "modos de ver"o teatro do passado no presente". In Imagens de uma ausência: modos de (re)conhecimento do teatro através da imagem, 165-182. Lisboa, Portugal: Edições Colibri/ Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2012.
    Published
  2. Chiaradia, Filomena. "Bibi Ferreira em rota portuguesa; a colaboração com Eugénio Salvador". In Rotas de teatro entre Portugal e Brasil, edited by Profa. Dra. Maria Helena Vicente Werneck (org.); Angela de Castro Reis (org.), 163-188. Rio de Janeiro, Brazil: 7Letras, 2012.
    Published
Conference paper
  1. Chiaradia, Filomena. "Uma experiência produtiva entre investigação e acervos fotográficos: a fotografia de cena além do registo". Paper presented in Workshop Fotografia Investigação Arquivo, Lisboa, 2014.
    Published
Journal article
  1. Chiaradia, Filomena. "O caleidoscópio do olhar sobre o espólio de José Marques". Sinais de Cena 3º série 1 (2022): 171-212. http://dx.doi.org/10.51427/cet.sdc.2022.0010.
    10.51427/cet.sdc.2022.0010
Activities

Association member

Society Organization name Role
2023/01/03 - Current Sociedade Brasileira de Colagem Artista visual, Editora e Redatora
Distinctions

Award

2012 Prêmio Questão de Crítica
Questão de Crítica Revista Eletrônica de Críticas e Estudos Teatrais, Brazil