???global.info.a_carregar???
Manuel Maçães, Ph.D., is an Assistant Professor in the Faculty of Economics and Business Management at Universidade Lusíada Norte, Portugal. He received a Ph.D. degree in Marketing and Strategic Management from the University of Minho, Portugal, and a Ph.D. degree in Organisational Communication and Public Relations at Universidad de Vigo, Spain. Maçães’ teaching and research areas include strategic management, marketing, leadership, communication, hospitality, and tourism at Universidade Lusíada Norte and Universidade Fernando Pessoa. He was vice-president of the Port Wine Institute, director of financial institutions, and President of the Audit Committee of IAPMEI - Agency for Competitiveness and Innovation, I.P., and Portugal Tourism. He held some conferences on marketing, strategy, and tourism, and has published some articles and twelve books. Reviewer of top journals like the Journal of Hospitality Marketing Management, Marketing Intelligence, and Planning, Journal of International Marketing, European Journal of Marketing, Journal of Hospitality Marketing Management, and Journal of Tourism and Development.
Identification

Personal identification

Full name
Manuel Alberto Ramos Maçães

Citation names

  • Maçães, Manuel Alberto Ramos
  • Maçães, M. A. R.

Author identifiers

Ciência ID
CF17-02C3-6C5B
ORCID iD
0000-0002-0337-4740
Google Scholar ID
https://scholar.google.com/citations?user=wRsn9c0AAAAJ&hl=en
Researcher Id
AEI-7601-2022
Scopus Author Id
57561218400

Email addresses

  • macaes@por.ulusiada.pt (Professional)
  • mmacaes@ufp.edu.pt (Personal)

Telephones

Fax
  • (351) 225508269 (Professional)
  • 225570897 (Professional)
Mobile phone
  • 934064030 (Personal)
Telephone
  • (351) 225071300 (Professional)
  • 225570800 (Professional)
  • 226099242 (Personal)

Addresses

  • Universidade Lusíada - Norte. Rua de Moçambique 21 e 71 (Aldoar) , 4100-348, PORTO, Porto, Portugal (Professional)
  • Rua Júlio Dinis, 121-Hab 44, 4050-323, Porto, Porto, Portugal (Personal)

Websites

Knowledge fields

  • Social Sciences - Economics and Business - Business and Management

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
English Upper intermediate (B2) Advanced (C1) Upper intermediate (B2) Advanced (C1) Advanced (C1)
Education
Degree Classification
2017/11/06 - 2020/09/07
Concluded
Doutoramento em Comunicação (Doktor (PhD))
Major in Comunicacão Organizacional e Relações Públicas
Universidade de Vigo - Campus de Pontevedra, Spain
"O Papel da Comunicação, Liderança e Compromisso dos Empregados na Mudança Organizacional" (THESIS/DISSERTATION)
Sobresaliente Cun Laude
2002/01/02 - 2006/03/28
Concluded
Doutoramento em Ciências Empresariais (Doutoramento)
Major in Marketing e Gestão Estratégica
Universidade do Minho, Portugal
"Orientação para o Mercado, Aprendizagem Organizacional, Inovação e Performance: O Caso do Cluster da Moda em Portugal " (THESIS/DISSERTATION)
Aprovado por unanimidade (Classificação mais elevada)
1998/03/01 - 2000/10/03
Concluded
Mestrado em Gestão (Mestrado)
Major in Gestão
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
"Estratégias e Processo de Internacionalização no Sector do Vinho do Porto" (THESIS/DISSERTATION)
Muito Bom
1998/03/01 - 2000/10/01
Concluded
MBA - Master of Business Organization (Pós-Graduação)
Major in Gestão
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
16 valores
1965/10/01 - 1971/10/15
Concluded
Economia (Licenciatura)
Major in Economia e Finanças
Universidade do Porto Faculdade de Economia, Portugal
13 valores
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2007/10/15 - Current Assistant Professor (University Teacher) Universidade Lusíada de Vila Nova de Famalicão, Portugal
2006 - Current Assistant Professor (University Teacher) Universidade Lusíada Porto, Portugal
2014/03/15 - 2020/01/31 Assistant Professor (University Teacher) Universidade Fernando Pessoa, Portugal
Universidade Fernando Pessoa - Unidade de Ponte de Lima Ensino Politécnico, Portugal
2013 - 2016 Assistant Professor (University Teacher) Universidade Fernando Pessoa - Unidade de Ponte de Lima, Portugal
2008/09/01 - 2014/07/31 Assistant Professor (University Teacher) Universidade do Minho, Portugal
Universidade do Minho, Portugal
(...)
2007/09/15 - 2012/07/31 Assistant Professor (University Teacher) Universidade Católica Portuguesa Centro Regional de Braga, Portugal
Universidade Católica Portuguesa Centro Regional de Braga, Portugal
2008/09/15 - 2012/02/28 Assistant Professor (University Teacher) Universidade do Minho Departamento de Gestão, Portugal
1992/10/01 - 1994/07/31 Assistant (University Teacher) Instituto Universitário da Maia, Portugal
Instituto Universitário da Maia, Portugal
1990/09/15 - 1992/07/31 Invited Assistant Professor (University Teacher) Universidade Lusíada de Vila Nova de Famalicão Faculdade de Ciências da Economia e da Empresa, Portugal
1976/10/15 - 1988/02/14 Invited Assistant Professor (University Teacher) Universidade do Porto Faculdade de Desporto, Portugal
Universidade do Porto Faculdade de Desporto, Portugal

Positions / Appointments

Category
Host institution
Employer
1996/09/01 - 2006/09/30 Organic Unit Director BPI, Portugal
1989 - 2006 Presidente da Comissão de Fiscalização Governo da República Portuguesa Ministério das Finanças, Portugal
Agência para a Competitividade e Inovação IP, Portugal
1997/09/01 - 1999/03/31 Vice-President Instituto dos Vinhos do Douro e Porto, Portugal
Instituto dos Vinhos do Douro e Porto, Portugal
1994/06/01 - 1996/09/01 Diretor Coordenador Direção Comercial Norte e Diretor Coordenador Direção de Operações Antigo Banco Borges & Irmão, Portugal
Antigo Banco Borges & Irmão, Portugal
1988/02/14 - 1990/01/02 Assessor do Ministro das Finanças Governo da República Portuguesa Ministério das Finanças, Portugal
Governo da República Portuguesa Ministério das Finanças, Portugal
Outputs

Publications

Book
  1. Maçães, Manuel Alberto Ramos. Marketing Estratégico. Lisboa, Portugal: Conjuntura Actual Editora/Edições Almedina. 2019.
    Published
  2. Maçães, Manuel Alberto Ramos. Gestão Financeira, Orçamentação e Controlo Orçamental. Coimbra, Portugal. 2017.
    Published
  3. Maçães, Manuel Alberto Ramos. Pessoas e Gestão de Equipas. Coimbra, Portugal: Conjuntura Actual Editora. 2017.
    Published
  4. Maçães, Manuel Alberto Ramos. Marketing e Gestão da Relação com o Cliente. Coimbra, Portugal. 2017.
    Published
  5. Maçães, Manuel Alberto Ramos. Operações, Qualidade e Controlo de Gestão. Coimbra, Portugal: Conjuntura Actual Editora. 2017.
    Published
  6. Maçães, Manuel Alberto Ramos. Estratégias e Processos de Internacionalização. Coimbra, Portugal: Conjuntura actual/Edições Almedina. 2017.
    Published
  7. Maçães, Manuel Alberto Ramos. Planeamento, Estratégia e Tomada de Decisão. Coimbra, Portugal: Conjuntura Actual Editora. 2017.
    Published
  8. Maçães, Manuel Alberto Ramos. Liderança, Motivação e Comunicação. Coimbra, Portugal. 2017.
    Published
  9. Maçães, Manuel Alberto Ramos. Empreendedorismo, Inovação e Mudança Organizacional. Coimbra, Portugal: Conjuntura Actual Editora/Edições Almedina. 2017.
    Published
  10. Maçães, Manuel Alberto Ramos. Da Gestão Tradicional à Gestão Contemporânea. Coimbra, Portugal: Conjuntura Actual Editora/Edições Almedina. 2017.
    Published
  11. Maçães, Manuel Alberto Ramos. Vantagem Competitiva e Criação de valor. Coimbra, Portugal: Conjuntura Actual Editora. 2017.
    Published
  12. Maçães, Manuel Alberto Ramos. Orientação para o Mercado, Aprendizagem Organizacional e Inovação: As Chaves para o Sucesso Empresarial. Lisboa, Portugal: Universidade Lusíada Editora. 2010.
    Published
Book chapter
  1. Cunha, Maria Nascimento. Corresponding author: Cunha, Maria Nascimento. "Cunha, M.; Figueiredo, J.; Oliveira, I.; Maçães, M. (2024). Digital Lens: Exploring Customer Perceptions in the World of E-Commerce and E-Marketplaces.". In An Overview on Business, Management and Economics Research., 150-167. West Bengal, India: B P International, 2024.
    Published
  2. Cunha, Maria Nascimento; 6B1F-FDC4A2. Corresponding author: 6B1F-FDC4A2. "Exploring the Titanic Accident: Investigating its Impact on Marine Tourism". In Research and Applications Towards Mathematics and Computer Science, 13-33. West Bengal, India: B P International, 2024.
    Published
  3. Maçães, Manuel Alberto Ramos. Corresponding author: Maçães, Manuel Alberto Ramos. "Process Innovation and Sustainability". In Manuel Maçães. Andréia Santos, Mercedes Román Portas (2022):.Nuevas Corrientes de la Innovación en la Universidad, 407-420. Madrid, Spain: Editorial Thomson Reuters Aranzadi, 2022.
    Published
Conference paper
  1. Maçães, Manuel Alberto Ramos. "Empreendedorismo e Desenvolvimento Industrial em Angola". Covilhâ, 2013.
    Published
  2. Maçães, Manuel Alberto Ramos. "The Role of Market Orientation and Supply Chain Management on Business Performance". 2011.
  3. Maçães, Manuel Alberto Ramos. "The Effect of Service Orienttion and Service Quality on Customer Loalty in Tourism". 2009.
  4. Maçães, Manuel Alberto Ramos. "Market Orientation and the Synergistic Effect of Mediating and Moderating Factors on Organisatinal Performance". 2006.
Journal article
  1. Manuel Maçães. "Inovação de Processos e Sustentabilidade Organizacional: Estudo de Caso". e3 (2022): https://doi.org/10.29073/e3.v8i2.604.
    10.29073/e3.v8i2.604
  2. Maçães, M.A.R.; Román-Portas, M.. "The effects of organizational communication, leadership, and employee commitment in organizational change in the hospitality sector". Communication and Society 35 2 (2022): 89-106. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85127598251&partnerID=MN8TOARS.
    10.15581/003.35.2.89-106
  3. Maçães, Manuel Alberto Ramos. "The Effect of Service Orientation and Service Quality on Customer Lotalty in Tourism: An Empirical Investigation". Journal of Tourism and Development 24 (2015): 29-40. http://ua.pt/degei.
    Open access • Published
  4. Maçães, Manuel Alberto Ramos. "Market Orientation and the Synergistic Effect of Mediating and Moderating Factors on Organizational Performance". Portuguese Journal of Management Studies (2007): http://pascal.iseg.utl.pt/~pjms/files/2007-Market_orientation_and_the_synergistic_effect_of_mediating_and_moderating_factors_on_performance-the_case_of_the_fashion_cluster.pdf.
  5. Maçães, Manuel A. Ramos; Farhangmehr, Minoo; Pinho, José Carlos. "Market orientation and the synergistic effect of mediating and moderating factors on performance : the case of the fashion cluster". (2007): http://hdl.handle.net/10400.5/10008.
  6. Maçães, Manuel Alberto Ramos. "Orientação para o Mercado e Performance". Revista Portuguesa e Brasileira de Gestão (2006):
  7. Maçães, Manuel Alberto Ramos. "Internacionalização: Estudo Empírico no Setor do Vinho do Porto". Revista Portuguesa de Gestão (2001):
Manual
  1. Maçães, Manuel Alberto Ramos. Manual de Gestão Moderna: Teoria e Prática 2ª Edição. Lisboa, Portugal: Conjuntura Actual Editora/Edições Almedina. 2018.
    Published
Thesis / Dissertation
  1. Maçães, Manuel Alberto Ramos. "El papel de la comunicación, el liderazgo y el compromiso de los empleados en el cambio organizacional". PhD, 2020. http://hdl.handle.net/11093/1619.
  2. Araújo, Hélder Pereira. "A importância do CRM na satisfação e fidelização do cliente". Master, 2013. http://hdl.handle.net/11067/2974.
  3. Maçães, Manuel Alberto Ramos. "Orientação para o mercado, aprendizagem organizacional, inovação e performance: o caso do cluster da moda em Portugal". PhD, 2006. http://hdl.handle.net/1822/5725.
  4. Maçães, Manuel Alberto Ramos. "Estratégias e Processos de Internacionalização: Uma Investigação Empírica no Sector do Vinho do Porto". Master, ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, 2000.
Distinctions

Other distinction

2020 Sobresaliente cum laude
Universidade de Vigo - Campus de Pontevedra, Spain