Identification
Personal identification
- Full name
- Margarida da Silva Felizardo Barros
Citation names
- Barros, Margarida
Author identifiers
- Ciência ID
- C41A-9AC0-DF81
- ORCID iD
- 0000-0001-5028-3756
Email addresses
- bd.msfbarros@gmail.com (Professional)
Knowledge fields
- Social Sciences - Educational Sciences
- Medical and Health Sciences - Health Sciences - Sport and Fitness Sciences
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Portuguese (Mother tongue) | |||||
English | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2019 - 2025
Ongoing
|
Ciências do Desporto (Doutoramento)
Major in Desporto, Educação e Cultura
Universidade do Porto Faculdade de Desporto, Portugal
|
|
2018/04 - 2018/07
Concluded
|
Certificação Pilates Matwork (Outros)
Bwizer, Portugal
|
|
2017/12 - 2017/12
Concluded
|
Certified Power Plate Trainer Pathway Fundamentals (Outros)
Power Plate, United States
|
|
2016
Concluded
|
Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário (Mestrado)
Major in Sem especialização
Universidade do Porto Faculdade de Desporto, Portugal
"Relatório de Estágio Profissional - Um caminho de (trans)formação enquanto pessoa e profissional" (THESIS/DISSERTATION)
|
17 valores |
2011 - 2015
Concluded
|
Ciências do Desporto (Licenciatura)
Major in Treino de Alto Rendimento - Basquetebol
Universidade do Porto Faculdade de Desporto, Portugal
|
14 |
2013/07 - 2013/07
Concluded
|
Certificate in Advanced English (Outros)
Major in English for Speakers of Other Languages
University of Cambridge, United Kingdom
|
C1 |
Affiliation
Positions / Appointments
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2024/11 - Current | Local Student Board - Transitional Teaching and Learning | EUGLOH, Portugal |
Universidade do Porto, Portugal | ||
2012/06 - 2016/06 | Representante dos alunos - Conselho Pedagógico | Universidade do Porto Faculdade de Desporto, Portugal |
Universidade do Porto Faculdade de Desporto, Portugal |
Others
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2024/03 - Current | Bolsa de Estudantes | Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior, Portugal |
2016 - 2020 | Sub-Editora/Tradutora | Run4Excellence, Portugal |
2015/09 - 2020 | Técnica Desportiva | Run4Excellence, Portugal |
Run4Excellence, Portugal | ||
2017/09 - 2018/01 | Professora Atividades Extracurriculares | Educ10, Portugal |
Externato Imaculada Conceição, Portugal (...) |
||
2013/09 - 2015/07 | Treinadora | Futebol Clube do Porto, Portugal |
Futebol Clube do Porto, Portugal |
Projects
Grant
Designation | Funders | |
---|---|---|
2021/09 - Current | Impacto da Formação Inicial de Professores de Educação Física na reconfiguração das crenças epistemológicas: estudo de caso
longitudinal
2021.04842.BD
PhD Student Fellow
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
|
Outputs
Publications
Book chapter |
|
Conference abstract |
|
Conference paper |
|
Journal article |
|
Journal issue |
|
Report |
|
Thesis / Dissertation |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2025/05/07 | How does student recognition influence student mobility? | Possibilities for Internationalisation within Study Programmes
EUGLOH - Lund University (Lund, Sweden)
|
2024/07 | Explorando o papel da Reflexão nas Crenças Epistemológicas dos futuros professores de Educação Física | 4th Porto International Conference on Research in Education
Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico do Porto, (Porto, Portugal)
|
2024/03 | Crenças na Educação: Desvendando Construções Epistemológicas e Implicações na Formação de Professores | 1.º Congresso Internacional em Práticas Educativas da Escola Superior de Educação Joãode Deus
Escola Superior de Educação Joãode Deus (Lisboa, Portugal)
|
2024/02 | Na mente do futuro professor: perfis epistemológicos dos candidatos da formação inicial de professores em educação física | V Colóquio Internacional de Ciências Sociais da Educação
Instituto de Educação da UMinho (Braga, Portugal)
|
2024/01/13 | Crenças Espistemologicas na Formação Inicial: O que são e como se desenvolvem? | Aula Unidade Curricular de Profissionalidade Pedagógica
Faculdade de Desporto da Universidade do Porto (Porto, Portugal)
|
2023/06/18 | “We Have Unrealistic Beliefs Until We Deconstruct Our Thinking”. The Relationship Between Reflection and Epistemological Beliefs in Teacher Education Programs | The Paris Conference on Education
IAFOR (Paris, France)
|
2023/04/28 | Evolução das crenças dos Futuros Professores sobre o objetivo da Educação Física: Implicações para a reconstrução da disciplina pós-pandemia. | 10º Congresso da Sociedade Científica de Pedagogia do Desporto
Sociedade Científica de Pedagogia do Desporto (Porto, Portugal)
|
2023/04/08 | Desenvolvimento das crenças epistemológicas e da sua expressão prática na construção do conhecimento em educação física – estudo de caso com futuros professores. | 10º Congresso da Sociedade Científica de Pedagogia do Desporto
Sociedade Científica de Pedagogia do Desporto (Porto, Portugal)
|
2022/12 | Impact of the Physical Education Teachers Training in the reconfiguration of Epistemological Beliefs: A Longitudinal Case Study | XIV Seminário Internacional do Programa Doutoral em Ciências da Educação
(Porto, Portugal)
|
2022/10 | Impacto do Modelo de Educação Desportiva na motivação dos alunos para as aulas de Atletismo em Educação Física. | 12º Congresso Nacional de Educação Física
CNAPEF (Leiria, Portugal)
|
2022/10 | Explorando as crenças dos estudantes de formação inicial de professores acerca dos objetivos da Educação Física. | 12º Congresso Nacional de Educação Física
CNAPEF (Leiria, Portugal)
|
2022/09 | Desafios para a Profissionalidade Docente: Perceção de estudantes estagiários acerca do seu desenvolvimento profissional durante a fase inicial da sua formação. | XVI Congresso SPCE
Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação (Lisboa, Portugal)
|
2022/07 | School-based research to inform Teacher Education: Students’ Perception about Learning through Different Teaching Models | I Congresso Internacional Escola, Identidade e Democracia
(Porto, Portugal)
|
2020/12/09 | Formação Inicial de Professores: Como contribuir para a Renovação da Educação Física | XIV Congresso Internacional de Educação e Inovação
Asociación PromoEDUCA (Coimbra, Portugal)
|
2020 | Formação Inicial de Professores: Como contribuir para a Renovação da Educação Física | XVI Congresso Internacional de Educação e Inovação
(Coimbra, Portugal)
|
2016/12/14 | Percurso de (trans)formação no estágio pedagógico | Da formação à profissão: principais problemas decorrentes do início da docência
Profissionalidade Pedagógica (2ºciclo MEEFEBS) - Faculdade de Desporto da Universidade do Porto - (Porto, Portugal)
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2016/05/06 - 2016/05/08 | Running Training Camp: Fim-de-semana de formação teórico-prática em corrida (2016/05/06 - 2016/05/08)
Workshop (Member of the Organising Committee)
|
Hotel Solverde, Portugal Run4Excellence, Portugal |
2014/07 - 2014/07 | Campo de Férias Dragão Caixa: atividades desportivas para crianças (2014/07 - 2014/07)
Other (Member of the Organising Committee)
|
Futebol Clube do Porto, Portugal |
Event participation
Activity description Type of event |
Event name Institution / Organization |
|
---|---|---|
2023/10/03 - Current | Um espaço de partilha e reflexão de vários percursos de carreiras, atividades e contextos profissionais distintos - informação
importante para uma melhor preparação para a entrada no mercado de trabalho e para potenciar as carreiras dos nossos doutorandos
e recém-doutorados.
Seminar
|
PhD, now what? |
2023/05/10 - Current | Aula aberta com o tema "Revisão sistemática da literatura"
Workshop
|
Aula Aberta | Revisão sistemática da literatura
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2023/05/01 - Current | Discussion with Dr. Andreas Meiszner where people could bring research-related questions.
Meeting
|
Hub Live @ DoctorateHub.
Doctoratehub - The Open University, United Kingdom
|
2022/11/05 - Current | Round table discussion with Prof. Dr. Bostjan Gomiscek where participants are given the opportunity to reflect on their own
conceptual and theoretical frameworks of choice.
Round table
|
Conceptual framework versus theoretical framework - roundtable
Doctoratehub - The Open University, United Kingdom
|
2023/10 - 2024/03 | The DocTalent4EU Summer School is a unique opportunity for PhD candidates from different backgrounds to benefit from a comprehensive
learning experience that combines online and face-to-face training, networking opportunities with participants from other
institutions as well as instructors, and the acquisition of valuable knowledge and skills that will enhance participants’
professional qualifications and career prospects.
Other
|
Winter School on Enhancing Communication and Negotiation Skills for PhD Candidates
Université Côte d'Azur Campus STAPS, France
|
2020/11/17 - 2020/11/18 | CARaDOC (Careers and Doctors) 2020 is an event, organised for PhD students, PhDs & Postdoctoral researchers of Université
Paris-Saclay that aims to help young researchers to define their career path.
Seminar
|
CARADOC 2020
University of Paris-Saclay, France
|
2020/03 - 2020/06 | Curso online da HarvardX, na plataforma "edx.org". O curso "Leaders of Learning" tem como objetivo explorar teorias da aprendizagem,
entender idéias básicas sobre o processo de aprendizagem e traduzi-las em ideias concretas sobre os tipos de prática e descrever
que ambientes atraem a aprendizagem.
Other
|
Leaders of Learning
edX, United States
|
2020/02/27 - 2020/03/05 | Promote the incorporation of methodologies and working methods of non-formal, informal and formal education that encourage
the transformation of social reality.
Seminar
|
KA1 - Youth Workers Mobility
Pro(impact), Portugal
|
2020/02/28 - 2020/03/04 | Working towards social impact Seminar: Seminário com os objetivos de capacitar os jovens para entender, gerenciar e avaliar
o impacto social; desenvolver iniciativas e projetos impactantes, empreendedores e inovadores e promover a incorporação de
metodologias de educação não formal que incentive a transformação da realidade social.
Seminar
|
Working towards social impact Seminar
Erasmus Plus, Belgium
ProActing, Portugal |
2019/12 - 2019/12 | Curso online da Manchester Metropolitan University, na plataforma "futurelearn.com". O curso "Preparing for Teaching" tinha
como objetivo a reflexão acerca das que característica que fazem um professor.
Other
|
Preparing for Teaching
Manchester Metropolitan University, United Kingdom
|
Association member
Society Organization name | Role | |
---|---|---|
2013/09 - 2015/07 | Associação de Estudantes da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto | Vogal (Departamento Formação) |
Interview (tv / radio show)
Program | Topic | |
---|---|---|
2023/05/05 - Current | Podcast da comunidade de prática de investigação JEDI (Jovens, Educação, Diversidade e Inovação) | A vida para além do doutoramento |
Other jury / evaluation
Activity description | Institution / Organization | |
---|---|---|
2025/09/08 - 2025/09/12 | Reviewer for ECER 2025 - The European Conferen on Educational Research - "Charting the Way Forward: Education, Research, Potentials and Perspectives". Track 99. Emerging Researchers' Group (for presentation at Emerging Researchers' Conference) | EERA - European Educational Research Association, Germany |