Identification
Personal identification
- Full name
- Edirlei Everson Soares de Lima
Citation names
- Lima, Edirlei
Author identifiers
- Ciência ID
- C317-5EB9-B1A3
- ORCID iD
- 0000-0002-2617-3394
- Google Scholar ID
- zUgWz14AAAAJ
- Scopus Author Id
- 35730716100
Email addresses
- soaresdelima.e@buas.nl (Professional)
Addresses
- Monseigneur Hopmansstraat 2, 4817 JS, Breda, Breda, Netherlands (Professional)
Websites
- https://edirlei.com (Personal)
Knowledge fields
- Exact Sciences - Computer and Information Sciences
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Portuguese (Mother tongue) | |||||
English | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) |
Education
Degree | Classification | |
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2010/08 - 2014/07
Concluded
|
Ciência da Computação (Doctor)
Major in Jogos e Entretenimento Digital
Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Brazil
"Video-Based Interactive Storytelling" (THESIS/DISSERTATION)
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2009/01 - 2010/07
Concluded
|
Ciência da Computação (Master)
Universidade Federal de Santa Maria, Brazil
"Um Modelo de Dramatização Baseado em Agentes Cinematográficos Autônomos para Storytelling Interativo" (THESIS/DISSERTATION)
|
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2005/01 - 2008/12
Concluded
|
Ciência da Computação (Bachelor)
Universidade do Contestado, Brazil
"3D Game Builder: Uma Game Engine para Criação de Jogos 3D" (THESIS/DISSERTATION)
|
Affiliation
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2023/08/01 - Current | Assistant Professor (University Teacher) | Breda University of Applied Sciences, Netherlands |
Breda University of Applied Sciences, Netherlands | ||
2018/04 - 2023/07/31 | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade Europeia, Portugal |
Universidade Europeia, Portugal | ||
2015/04 - 2019/03 | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brazil |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brazil | ||
2014/08 - 2015/07 | Invited Assistant Professor (University Teacher) | Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Brazil |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Brazil | ||
2011/01 - 2015/03 | Invited Assistant Professor (University Teacher) | Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Brazil |
Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Brazil |
Projects
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2009/01 - Current | Composição e Veiculação de Conteúdo Interativo para TV Digital
H-TVD 01/2007
Researcher
Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Brazil
|
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
Ongoing
|
2016/08 - 2019/07 | Desenvolvimento de um Sistema de Baixo Custo de Captura de Movimentos para Animação 3D
E-26/202.647/2016
Principal investigator
Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brazil
|
Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro
Concluded
|
2016/08 - 2019/07 | Composição de Vídeo em Tempo Real para Interactive Storytelling
E-26/010.000.430/2016
Principal investigator
Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brazil
|
Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro
Concluded
|
2016/08 - 2019/07 | Desenvolvimento de Técnicas de Interactive Storytelling para TV e Cinema Interativo
E-26/010.002.125/2015
Principal investigator
Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brazil
|
Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro
Concluded
|
Outputs
Publications
Book |
|
Book chapter |
|
Conference paper |
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Journal article |
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Preprint |
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Thesis / Dissertation |
|
Activities
Supervision
Thesis Title Role |
Degree Subject (Type) Institution / Organization |
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2022/09 - Current | Applications of Virtual Reality and Augmented Reality in Biotechnology
Supervisor of Rúben Miguel Matos Azevedo
|
Design e Publicidade (Master)
Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal
|
2022/09 - Current | The Personality of Visual Elements: Creating a Framework for the Development of Visual Identity Based on Brand Personality
Dimensions
Supervisor of Beatriz de Oliveira Carreira Andrade
|
Design e Publicidade (Master)
Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal
|
2022/09 - Current | Cyclist Route Assessment Using Machine Learning
Supervisor of Alan Nunes Caetano
|
Creative Computing and Artificial Intelligence (Master)
Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal
|
2022/09 - Current | Reinforcement Learning in Games
Supervisor of Pedro Miguel Figueiredo da Silva
|
Creative Computing and Artificial Intelligence (Master)
Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal
|
2020/09 - 2023/02 | Interactive Digital Storytelling: The Authoring Processes of Interactive Digital Stories
Supervisor of Gonçalo Pereira de Oliveira Costa
|
Design e Cultura Visual (Master)
Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal
|
2019/09 - 2022/04 | Smart Workplaces: A System Proposal for Stress Management
Supervisor of Galina Vitalievna Dzhambinova
|
Design de Interação (Master)
Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal
|
2020/09 - 2021/12 | Applicability of Artificial Intelligence in E-Commerce Fashion Platforms
Supervisor of Luísa Duarte Alcobia Vitorino
|
Design e Publicidade (Master)
Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal
|
2019/09 - 2021/04 | Evaluation of Remote Workers’ Preferences for the Proposal of a System on Workspace Search
Supervisor of Ca´tia Sofia Costa de Carvalho
|
Design de Interação (Master)
Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal
|
2019/09 - 2021/04 | História Viva: A Sketch-Based System for Interactive Folk Storytelling
Supervisor of Felipe João Gheno
|
Design de Interação (Master)
Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal
|
2019/09 - 2020/09 | Os Estereótipos Femininos e a Comunicação Publicitária dos Jogos Eletrônicos
Supervisor of Karen Pinto Santos
|
Design e Cultura Visual (Master)
Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal
|
2019/09 - 2020/09 | UPSIE: A Mobile App on Financial Management for Teenagers
Supervisor of Catarina Alexandra Félix Monteiro
|
Design e Cultura Visual (Master)
Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal
|
2017 - 2018 | Procedural Placement of Items in Game Levels using Genetic Algorithms
Supervisor of Luis Henrique Costa Vogt
|
Computer Engineering (Degree)
Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brazil
|
2017 - 2018 | Digital Filters for Soothing Motion Data Captured by Kinect Devices
Supervisor of Virgínia Balbo
|
Computer Engineering (Degree)
Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brazil
|
2016 - 2018 | Development of Interaction Techniques for Interactive Narratives Based on Augmented Reality
Supervisor of Thiago Cler Franco
|
Computer Engineering (Scientific initiation)
Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brazil
|
2016 - 2017 | Development of Social Network Based on Gamification Concepts
Supervisor of Marcos de Oliveira Couto Filho
|
Computer Engineering (Degree)
Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brazil
|
2016 - 2017 | Development of a Multiplayer Game Based on Geolocation
Supervisor of Simone Tardin Fagundes
|
Computer Engineering (Degree)
Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brazil
|
2016 - 2017 | Procedural Generation of Maps for 2D Games
Supervisor of Dhiego Bastos
|
Computer Engineering (Degree)
Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brazil
|
2016 - 2017 | Player Modeling for Enemy Adaptation in Games
Supervisor of Douglas Cesar Pio do Carmo
|
Computer Engineering (Degree)
Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brazil
|
2015 - 2016 | Photo Flag: A Social Game Based on Geolocation and Photos
Supervisor of Ciro Lyra Chang
|
Computer Engineering (Degree)
Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brazil
|
2014 - 2015 | Procedural Generation of Maps for Games
Supervisor of Gabriel de Oliveira Barbosa Leite
|
Computer Engineering (Degree)
Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Brazil
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2022 - 2022 | Program Chair of the Computing Track - XXI Brazilian Symposium on Games and Digital Entertainment (SBGames) (2022 - 2022)
Conference (Member of the Scientific Committee)
|
Sociedade Brasileira de Computacao, Brazil |
2018 - 2021 | Publication Chair of the Brazilian Symposium on Games and Digital Entertainment (SBGames) (2018 - 2021)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
Sociedade Brasileira de Computacao, Brazil |
Jury of academic degree
Topic Role |
Candidate name (Type of degree) Institution / Organization |
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---|---|---|
2023/06 | Virtual Reality Video Game for Depression Awareness
(Thesis) Main arguer
|
Francisco de Sales Morim (Master)
Instituto Politécnico do Cávado e do Ave, Portugal
|
2023/02 | Deep Learning aplicado aos Videojogos
(Thesis) Main arguer
|
João Paulo Heriques Moreno (Master)
Universidade de Lisboa Faculdade de Arquitectura, Portugal
|
2023/01 | Design's intrinsic influence in the creation of reality. A semiotic analysis on the relation between design and reality within
the context of our current hypermobile era
President of the jury
|
Patrícia Barros Francisco (Master)
Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal
|
2022/09 | Integração de Sistemas de Diagnóstico em Jogos Digitais. Estudo de Caso: Diagnóstico LEA
(Thesis) Main arguer
|
José Manuel Silva Vilaça (Master)
Instituto Politécnico do Cávado e do Ave, Portugal
|
2022/07 | Experiências interativas em realidade virtual para o ensino de conceitos complexos: o caso dos níveis de design visceral,
comportamental e reflexivo de Norman
(Thesis) Main arguer
|
Filipa Alexandra Fitas Vinagre (Master)
Universidade de Lisboa, Portugal
|
2022/07 | Development of a First-Person Horror Game With High-Fidelity Graphics
(Thesis) Main arguer
|
João Pedro Costa Tinoco (Master)
Universidade da Beira Interior, Portugal
|
2022/07 | Narrative, Design, and Modelling of a Game with High-Fidelity Graphics
(Thesis) Main arguer
|
João Miguel Ribeiro Garcia (Master)
Universidade da Beira Interior, Portugal
|
2021/12 | Applicability of Artificial Intelligence in E-Commerce Fashion Platforms
Supervisor
|
Luísa Duarte Alcobia Vitorino (Master)
Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal
|
2021/11 | Post-Processing para Videojogos: A Importa^ncia do Post-Processing no Desenvolvimento de Videojogos
(Thesis) Main arguer
|
Sandro Daniel Gomes Gonçalves (Master)
Universidade da Beira Interior, Portugal
|
2021/04 | Evaluation of Remote Workers Preferences for the Proposal of a System on Workspace Search
Supervisor
|
Ca´tia Sofia Costa de Carvalho (Master)
Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal
|
2021/04 | História Viva: A Sketch-Based System for Interactive Folk Storytelling
Supervisor
|
Felipe João Gheno (Master)
Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal
|
2020/12 | UPSIE: A Mobile App on Financial Management for Teenagers
Supervisor
|
Catarina Alexandra Félix Monteiro (Master)
Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal
|
2020/11 | Os Estereótipos Femininos e a Comunicação Publicitária dos Jogos Eletrônicos
Supervisor
|
Karen Pinto Santos (Master)
Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal
|
2019/09 | Machine Learning Algorithms to Predict Stocks Movements with Python Language and Dedicated Libraries
(Thesis) Main arguer
|
Taras Rohovets (Master)
Universidade Europeia, Portugal
|
Conference scientific committee
Conference name | Conference host | |
---|---|---|
2022 - Current | IEEE Conference on Games (CoG) | |
2021 - Current | International Conference on Serious Games and Applications for Health (SeGAH) | |
2021 - Current | AAAI Conference on Artificial Intelligence and Interactive Digital Entertainment (AIIDE) | |
2018 - Current | Brazilian Symposium of Informatics in Education (SBIE) | |
2018 - Current | Brazilian Symposium on Games and Digital Entertainment (SBGames) | |
2015 - Current | IFIP International Conference on Entertainment Computing (ICEC) | |
2020 - 2020 | ACM Interaction Design and Children Conference (IDC) | |
2013 - 2019 | Medianeira in Technology | |
2015 - 2015 | International Conference on Advances in Computer Entertainment Technology (ACE) | |
2015 - 2015 | International Conference on Human-Computer Interaction (INTERACT) | |
2015 - 2015 | ACM CHI Conference on Human Factors in Computing Systems | |
2013 - 2013 | Foundations of Digital Games (FDG) |
Course / Discipline taught
Academic session | Degree Subject (Type) | Institution / Organization | |
---|---|---|---|
2022 - Current | Virtual Reality and Augmented Reality | Creative Computing and Artificial Intelligence (Mestrado) | Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal |
2021 - Current | Data Structures | Games Development (Licenciatura) | Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal |
2018 - Current | Artificial Intelligence | Games Development (Licenciatura) | Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal |
2018 - Current | Computer Graphics | Games Development (Licenciatura) | Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal |
2018 - Current | Programming Fundamentals | Games Development (Licenciatura) | Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal |
2021 - 2022 | Graphics Programming | Creative Technologies (Licenciatura) | Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal |
2020 - 2021 | Game Frameworks | Games Development (Licenciatura) | Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal |
2020 - 2021 | Data Visualization Project | Creative Technologies (Licenciatura) | Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal |
2018 - 2021 | Distributed Programming | Games Development (Licenciatura) | Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal |
2020 - 2020 | Programming in Design | Design (Licenciatura) | Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal |
2019 - 2019 | Compilers | Engenharia Informática (Licenciatura) | Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal |
2018 - 2018 | Narratives and Interactive Storytelling | Design de Interação (Mestrado) | Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal |
2017 - 2017 | Introduction to Programming | Computer Engineering (Licenciatura) | Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brazil |
2016 - 2017 | Game Programming II | Computer Engineering (Licenciatura) | Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brazil |
2015 - 2017 | Design and Analysis of Algorithms | Computer Engineering (Licenciatura) | Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brazil |
2016 - 2016 | Artificial Neural Networks | Computer Engineering (Licenciatura) | Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brazil |
2015 - 2016 | Game Programming I | Computer Engineering (Licenciatura) | Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brazil |
2015 - 2015 | Object Oriented Design and Programming | Computer Engineering (Licenciatura) | Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brazil |
2015 - 2015 | Programming Language Concepts | Computer Engineering (Licenciatura) | Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brazil |
2014 - 2015 | Game Programming | Computer Engineering (Licenciatura) | Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Brazil |
2014 - 2015 | Programming Techniques II | Computer Engineering (Licenciatura) | Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Brazil |
2014 - 2014 | Programming II | Computer Engineering (Licenciatura) | Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Brazil |
2014 - 2014 | Introduction to Engineering | Computer Engineering (Licenciatura) | Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Brazil |
2011 - 2014 | Artificial Intelligence | Computer Engineering (Licenciatura) | Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Brazil |
2013 - 2013 | Programming I | Computer Engineering (Licenciatura) | Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Brazil |
Journal scientific committee
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2022 - Current | Comunicação Pública (2183-2269) | COPE |
2020 - Current | IEEE Transactions on Games (2475-1502) | IEEE |
2020 - Current | IEEE Transactions on Affective Computing (1949-3045) | IEEE |
2018 - Current | Entertainment Computing (1875-9521) | Elsevier |
2018 - Current | Brazilian Journal of Computers in Education (1414-5685) | SBC |
2017 - Current | SBC Journal on Interactive Systems (2236-3297) | SBC |
Distinctions
Award
2020 | Best Paper Award for “Evolução da Representação da Figura Feminina nos Jogos: Um Estudo de Caso das Séries Bayonetta, Tomb
Raider e The Witcher”
XIX Brazilian Symposium on Computer Games and Digital Entertainment (SBGames 2020), Brazil
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2019 | Best Paper Award for Procedural Generation of Quests for Games Using Genetic Algorithms and Automated Planning
XVIII Brazilian Symposium on Computer Games and Digital Entertainment (SBGames 2019), Brazil
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2018 | Best Paper Award for Personality and Preference Modeling for Adaptive Storytelling
XVII Brazilian Symposium on Computer Games and Digital Entertainment (SBGames 2018), Brazil
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2016 | Best Paper Award for Player Behavior Modeling for Interactive Storytelling in Games
XV Brazilian Symposium on Computer Games and Digital Entertainment (SBGames 2016), Brazil
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2015 | Best Paper Award for Storytelling Variants: The Case of Little Red Riding Hood
14th IFIP International Conference on Entertainment Computing (ICEC 2015), Norway
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2014 | Honourable Mention for Best Paper to Building Keyword-Indexed Virtual Libraries in a Logic Programming Environment
20th Brazilian Symposium on Multimedia and the Web (WebMedia 2014), Brazil
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2012 | Menção Honrosa para Melhor Short Paper ao Artigo A Importância da Customização de Personagens na Narrativa de Jogos Digitais
XI Brazilian Symposium on Computer Games and Digital Entertainment (SBGames 2012), Brazil
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2012 | Honourable Mention - "Interactivity" in the 2st ITU IPTV Application Challenge
International Telecommunication Union, Switzerland
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2011 | Honourable Mention - "Innovation" in the 1st ITU IPTV Application Challenge
International Telecommunication Union, Switzerland
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2010 | 1° Lugar no Festival Nacional de Jogos Independentes - Melhor Jogo na Categoria PC
IX Brazilian Symposium on Computer Games and Digital Entertainment (SBGames 2010), Brazil
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2010 | Menção Honrosa no Festival Nacional de Jogos Independentes - Melhor Arte na Categoria PC
IX Brazilian Symposium on Computer Games and Digital Entertainment (SBGames 2010), Brazil
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2010 | Menção Honrosa no Festival Nacional de Jogos Independentes - Melhor Tecnologia na Categoria PC
IX Brazilian Symposium on Computer Games and Digital Entertainment (SBGames 2010), Brazil
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