???global.info.a_carregar???
Identification

Personal identification

Full name
Ana Mafalda Coelho da Silva

Citation names

  • Silva, Ana

Author identifiers

Ciência ID
B110-CAA0-43B7
ORCID iD
0000-0003-4075-6198

Email addresses

  • mmafaldasilva@gmail.com (Professional)

Telephones

Mobile phone
  • 910160731 (Personal)

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
English Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2)
Spanish; Castilian Intermediate (B1) Upper intermediate (B2) Intermediate (B1) Upper intermediate (B2) Intermediate (B1)
Education
Degree Classification
2020/09/15 - 2024/07/31
Ongoing
Ciências do Desporto (Doutoramento)
Major in Pedagogia
Universidade do Porto Faculdade de Desporto, Portugal
2017/09/01 - 2019/06/01
Concluded
2º Ciclo em Ensino Básico da Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Desporto, Portugal
19
2014/09/01 - 2017/06/01
Concluded
Ciências do Desporto (Licenciatura)
Major in Voleibol
Universidade do Porto Faculdade de Desporto, Portugal
18
Affiliation

Others

Category
Host institution
Employer
2018 - 2021 Treinadora Sporting Clube de Espinho, Portugal
2016/09/01 - 2018/07/01 Treinadora Academia José Moreira / Futebol Clube do Porto, Portugal
2010/09/01 - 2018/07/01 Atleta Federação Portuguesa de Voleibol, Portugal
2014/09/01 - 2016/07/01 Treinadora Castêlo da Maia Ginásio Clube, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2023/01/01 - Current | Empowering pre-service teachers as practitioner researchers toward PE inclusive practices | - Apoiar os estudantes estagiários como investigadores da sua prática orientada para uma Educação Física Inclusiva
2022.09013.PTDC
Researcher
Universidade do Porto Faculdade de Desporto, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
Outputs

Publications

Conference abstract
  1. Silva, Ana; Graça, Amândio; Batista, Paula. "| Re(build) the notion of "being Fit" within the schope of a Physical Fitness program in Physical Education: Study in the context of an internship with secondary school students | - Re(construir) a noção de "ser Fit" no âmbito de um programa de Aptidão Física em Educação Física: Estudo em contexto de estágio com alunos do ensino secundário". Paper presented in 10º Congresso da Sociedade Científica de Pedagogia do Desporto, Porto, 2023.
    Published
  2. Silva, Ana; Graça, Amândio; Batista, Paula. "| The use of technology in teaching Physical Fitness in the context of Physical Education | - O uso da tecnologia no ensino da Aptidão Física no contexto da Educação Física". Paper presented in 10º Congresso da Sociedade Científica de Pedagogia do Desporto, Porto, 2023.
    Published
  3. Silva, Ana; Graça, Amândio; Batista, Paula. "| Perspectives on a physical fitness program in Physical Education to promote active habits | - Olhares sobre um programa de aptidão física em Educação Física para a promoção de hábitos ativos". Paper presented in XIX Congresso de Ciências do Desporto e de Educação Física dos países de Língua Portuguesa, Coimbra, 2023.
    Published
  4. Silva, Ana; Graça, Amândio; Batista, Paula. "| The relevance of training devices in building a physical fitness program in Physical Education | - A relevância dos dispositivos formativos na edificação de um programa de aptidão física em Educação Física". Paper presented in XIX Congresso de Ciências do Desporto e de Educação Física dos países de Língua Portuguesa, Coimbra, 2023.
    Published
  5. Batista, Paula; Graça, Amândio; Estriga, Luísa; Silva, Ana; Seabra, André Filipe Teixeira; Barreira, Daniel; Cunha, Paulo; et al. "| Preservice teachers as researchers of their practice oriented towards an Inclusive Physical Education: A research project | - Estudantes-estagiários como investigadores da sua prática orientada para uma Educação Física Inclusiva: Um projeto de investigação". Paper presented in XIX Congresso de Ciências do Desporto e de Educação Física dos países de Língua Portuguesa, Coimbra, 2023.
    Published
  6. Silva, Ana; Graça, Amândio; Batista, Paula (A01B-DCA5-DB63). Corresponding author: Silva, Ana. "| Physical Fitness in Physical Education: Perceptions of three Preservice Teachers | - A componente da aptidão física no contexto da Educação Física: Perceções de três Estudantes Estagiários". Paper presented in 12º Congresso Nacional de Educação Física, Leiria, 2022.
    Published
  7. Silva, Ana; Graça, Amândio; Batista, Paula (A01B-DCA5-DB63). Corresponding author: Silva, Ana. "| Relational dynamics and students diversity in the applicaton of a physical fitness program in Physical Education | - Dinâmicas relacionais e diversidade dos alunos na aplicação de um programa de aptidão física no contexto da Educação Física". Paper presented in 12º Congresso Nacional de Educação Física, Leiria, 2022.
    Published
  8. Silva, Ana; Graça, Amândio; Batista, Paula (A01B-DCA5-DB63). "| Preparing teachers for a salutogenic approach to Physical Education: Implementation of a physical fitness program in a professional internship context | - Preparar professores para uma abordagem salutogénica da Educação Física: Implementação de um programa de aptidão física em contexto de estágio profissional". Paper presented in I Congresso Escola, Identidades e Democracia, Porto, 2022.
    Published
  9. Silva, Ana; Moura, André; Graça, Amândio; Batista, Paula. "| Towards a pedagogy of training Physical Education teachers from the perspective of two doctoral students | - Para uma pedagogia de formação de professores de Educação Física na perspetiva de dois doutorandos". Paper presented in I Congresso Escola, Identidades e Democracia, Porto, 2022.
    Published
  10. Silva, Ana; Graça, Amândio; Batista, Paula. Corresponding author: Silva, Ana. "| Physical Education as vehicle for promoting active lifestyle habits | - A Educação Física enquanto veículo de promoção de hábitos de vida ativa". Paper presented in Porto International Conference on Research in Education, Porto, 2022.
    Published
  11. Silva, Ana. "| Teaching models and assessment: A reflection focused on learning | - Os modelos de ensino e a avaliação: Uma reflexão focada na aprendizagem". Paper presented in XIII Congresso Internacional de Avaliação Formativa em Educação, Coimbra, 2021.
    Accepted
  12. Silva, Ana; Batista, Paula (A01B-DCA5-DB63). "| Uses of technology and physical fitness assessment in Physical Education | - Usos da tecnologia e da avaliação da aptidão física em Educação Física". Paper presented in XIII Congresso Internacional de Avaliação Formativa em Educação, Coimbra, 2021.
    Accepted
  13. Moura, André; Silva, Ana; Martins, Catarina; Batista, Paula. "| Enhancing learning through peer evaluation in an acrobatic gymnastics unit: Study in the context of an internship in Physical Education | - Potenciar a aprendizagem através da avaliação de pares numa unidade de ginástica acrobática: Estudo no contexto de estágio em Educação Física". Paper presented in Currículo, Avaliação, Formação e Tecnologias Educativas (CAFe): II Seminário Internacional, Porto, 2019.
    Published
  14. Moura, André; Silva, Ana; Batista, Paula. "| How do students perceive the use of assessment for learning in Physical Education classes? | - Como é que os alunos percebem o uso da avaliação para a aprendizagem nas aulas de Educação Física?". Paper presented in 11º Congresso Nacional de Educação Física do CNAPEF e SPEF, Figueira da Foz, 2019.
  15. Silva, Ana; Batista, Paula. "| The Formative value of Assessment for Learning: Perceptions of a pre-service teacher | - O valor Formativo da avaliação para a aprendizagem: Perceções de uma estudante-estagiária". Paper presented in 11º Congresso Nacional de Educação Física do CNAPEF e SPEF, Figueira da Foz, 2019.
Journal article
  1. Silva, Ana; Daniel Vieira; Rita Costa; Batista, Paula. "| The application of a Physical Fitness program in Physical Education | - Aplicação de um programa de Aptidão Física em Educação Física: Estudo em alunos do ensino secundário". Journal of Sport Pedagogy and Research 8 2 (2022): 13-23. https://doi.org/10.47863/ASIW4983.
    Open access • Published
  2. Moura, André; Silva, Ana; Batista, Paula; Graça, Amândio. "| The value of assessment for learning in the teaching of physical education | - O valor da avaliação para a aprendizagem no ensino da educação física". E-Balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte (2021):
    Accepted
  3. Joana Batista; Silva, Ana (B110-CAA0-43B7); Corte-Real, Nuno. Corresponding author: Joana Batista. "| Physical activity and sports practice in Portugal: A habit to develop | - A atividade física e a prática desportiva em Portugal: Um hábito a desenvolver". Revista Portuguesa de Ciências do Desporto 3 (2021): 36-53. https://rpcd.fade.up.pt/_arquivo/artigos_soltos/2021-3/2021-3-03.pdf.
    Open access • Published
  4. Silva, Ana; Moura, André; Batista, Paula. "| Assessment for Learning in teaching of acrobatic gymnastics in an intership context | - Avaliar para aprender no ensino da ginástica acrobática em contexto de estágio". Journal of Sport Pedagogy and Research 5 (2019): 36-45. http://www.ipg.pt/scpd/files/JSPR_SE_5_3_2019_doi.pdf.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2023/04 | Re(build) the notion of "being Fit" within the schope of a Physical Fitness program in Physical Education: Study in the context of an internship with secondary school students | - Re(construir) a noção de "ser Fit" no âmbito de um programa de Aptidão Física em Educação Física: Estudo em contexto de estágio com alunos do ensino secundário 10º Congresso da Sociedade Científica de Pedagogia do Desporto
Escola Superior de Educação do Porto (ESE) (Porto, Portugal)
2023/04 | The use of technology in teaching Physical Fitness in the context of Physical Education | - O uso da tecnologia no ensino da Aptidão Física no contexto da Educação Física 10º Congresso da Sociedade Científica de Pedagogia do Desporto
Escola Superior de Educação do Porto (ESE) (Porto, Portugal)
2023/01 | The relevance of training devices in building a physical fitness program in Physical Education | - A relevância dos dispositivos formativos na edificação de um programa de aptidão física em Educação Física XIX Congresso de Ciências do Desporto e de Educação Física dos países de Língua Portuguesa
Universidade de Coimbra (Coimbra, Portugal)
2023/01 | Preservice teachers as researchers of their practice oriented towards an Inclusive Physical Education: A research project | - Estudantes-estagiários como investigadores da sua prática orientada para uma Educação Física Inclusiva: Um projeto de investigação XIX Congresso de Ciências do Desporto e de Educação Física dos países de Língua Portuguesa
Universidade de Coimbra (Coimbra, Portugal)
2023/01 | Perspectives on a physical fitness program in Physical Education to promote active habits | - Olhares sobre um programa de aptidão física em Educação Física para a promoção de hábitos ativos XIX Congresso de Ciências do Desporto e de Educação Física dos países de Língua Portuguesa
Universidade de Coimbra (Coimbra, Portugal)
2022/10 | Physical Fitness in Physical Education: Perceptions of three Preservice Teachers | - A componente da aptidão física no contexto da Educação Física: Perceções de três Estudantes Estagiários 12º Congresso Nacional de Educação Física
(Leiria, Portugal)
2022/10 | Relational dynamics and students diversity in the applicaton of a physical fitness program in Physical Education | - Dinâmicas relacionais e diversidade dos alunos na aplicação de um programa de aptidão física no contexto da Educação Física 12º Congresso Nacional de Educação Física
(Leiria, Portugal)
2022/10 | Physical Fitness in Physical Education | - A aptidão física no contexto da Educação Física [Workshop] 12º Congresso Nacional de Educação Física
(Leiria, Portugal)
2022/07 | Preparing teachers for a salutogenic approach to Physical Education: Implementation of a physical fitness program in a professional internship context | - Preparar professores para uma abordagem salutogénica da Educação Física: Implementação de um programa de aptidão física em contexto de estágio profissional I Congresso Escola, Identidades e Democracia
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto (Porto, Portugal)
2022/07 | Towards a pedagogy of training Physical Education teachers from the perspective of two doctoral students | - Para uma pedagogia de formação de professores de Educação Física na perspetiva de dois doutorandos I Congresso Escola, Identidades e Democracia
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto (Porto)
2022/06 | Physical Education as vehicle for promoting active lifestyle habits | - A Educação Física enquanto veículo de promoção de hábitos de vida ativa Porto International Conference on Research in Education
(Porto, Portugal)
2021/06 | Teaching models and assessment: A reflection focused on learning | - Os modelos de ensino e a avaliação: Uma reflexão focada na aprendizagem XIII Congresso Internacional de Avaliação Formativa em Educação
Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra (Coimbra, Portugal)
2021/06 | Uses of technology and physical fitness assessment in Physical Education | - Usos da tecnologia e da avaliação da aptidão física em Educação Física XIII Congresso Internacional de Avaliação Formativa em Educação
Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra (Coimbra, Portugal)
2020/12/03 | The Use of Assessment for Learning to promote Fitness for Life in Physical Education classes | - O uso do Assessment for Learning para promover a aptidão física para a vida nas aulas de Educação Física Health and Physical Education Education Special Interest Group
Australian Association for Research in Education (Melbourne, Australia)
2019/10/31 | The Formative value of Assessment for Learning: Perceptions of a pre-service teacher | - O valor Formativo da avaliação para a aprendizagem: Perceções de uma estudante-estagiária 11º Congresso Nacional de Educação Física - Avaliar para Melhorar
(Figueira da Foz, Portugal)
2019/10/31 | How do students perceive the use of assessment for learning in Physical Education classes? | - Como é que os alunos percebem o uso da avaliação para a aprendizagem nas aulas de Educação Física? 11º Congresso Nacional de Educação Física - Avaliar para Melhorar
(Figueira da Foz, Portugal)
Distinctions

Award

2017 Bolsa de Mérito 2016/2017 (Aluna)
Universidade do Porto, Portugal
2016 Melhor Aluna - Faculdade de Desporto da Universidade do Porto
Universidade do Porto, Portugal
2016 Bolsa de Mérito 2015/2016 (Aluna)
Universidade do Porto, Portugal