???global.info.a_carregar???
José Luís Araújo was born in Barcelos, Portugal, in 1990. He graduated in Chemistry at the Faculty of Sciences of the University of Porto where he also got his Master's degree in Physics and Chemistry Teacher Education for Middle and Secondary Schools and his PhD in Teaching and Dissemination of Science with an FCT grant (Ref. SFRH/BD/132482/2017). Currently is an Assistant Professor at the Education and Psychology Department of the University of Aveiro and the director of the Master in Physics and Chemistry Teacher Education in the 3rd Cycle of Basic Schooling and Secondary Schooling at the same institution. His areas of interest include chemistry education, science communication and public engagement in scientific research through citizen science approaches. He has also an interest in exploring STE(A)M approaches to science and chemistry education.
Identification

Personal identification

Full name
José Luís da Silva Araújo

Citation names

  • Araújo, José Luís

Author identifiers

Ciência ID
A21C-88AA-5596
ORCID iD
0000-0002-0617-2407

Email addresses

  • jlaraujo@ua.pt (Professional)

Addresses

  • Campus Universitário de Santiago, 3810-193, Aveiro , Aveiro , Portugal (Professional)

Knowledge fields

  • Social Sciences - Educational Sciences
  • Social Sciences - Media and Communications

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
English Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
Education
Degree Classification
2017
Concluded
Teaching and Dissemination of Science (Doutoramento)
Major in Science Teaching
Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
"Desenvolvimento de dinâmicas e estratégias de potenciação pedagógica em projetos de Ciência participativa: um estudo em Química no Ensino básico " (THESIS/DISSERTATION)
2014
Concluded
Physics and Chemistry Teacher Education for Middle and Secondary Schools (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
18/20
2012
Concluded
Chemistry (Licenciatura)
Major in Chemistry
Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
15/20
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2021 - 2023 Researcher (Research) Universidade do Porto Centro de Investigação em Química, Portugal

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2023/02 - Current Assistant Professor (University Teacher) Universidade de Aveiro, Portugal
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
Projects

Grant

Designation Funders
2018 - 2020 Development of pedagogical potentiation dynamics and strategies in participatory science projects: a Chemistry study in basic school
SFRH/BD/132482/2017
PhD Student Fellow
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded

Contract

Designation Funders
2019/01/01 - 2019/12/31 Centro de Investigação em Química da Universidade do Porto
UID/QUI/00081/2019
Universidade do Porto Centro de Investigação em Química, Portugal

Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded

Other

Designation Funders
2022/01/01 - Current Sustainability Education in All-Day Schools
2021-1-AT01-KA220-SCH-000032737
Researcher
European Union
Ongoing
2018 - 2022 Let's go STEM: Its influence on Physics' learning, interest and motivation (GoSTEM)
PTDC/CED-EDG/31480/2017
Other
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
2018 - 2022 ExperimentaCiência - ciências experimentais no 1.º Ciclo no Ensino Básico [ExperimentSciences: experimental sciences in primary school]
Aviso Norte-66-2016-29
Researcher
Comunidade Intermunicipal do Tâmega e Sousa – Município de Penafiel
Ongoing
Outputs

Publications

Book
  1. Ferreira, J. A. ; Tavares, F.; Carvalho, P. S.; Morais, C.; Magalhães, A. L.; Mota, A. R.; Martins, A. S.; Santos, A. I.; Araújo, J. L.. ExperimentaCiências: Um guia para professores do primeiro ciclo [ExperimentSciences: a guide for primary school teachers]. Porto: Casa das Ciências/ICETA. 2021.
    Published
  2. Paiva, J. C.; Morais, C.; Soares, M.; Araújo, J. L.; Vieira, H.; Moreira, L.. Química ao pé da letra [Chemistry by the letter]. Porto, Portugal: U. Porto Press. 2021.
    Published
Book chapter
  1. Paiva, João Carlos de Matos; Morais, C.; Soares, Martinho Tomé Martins ; Araújo, José Luís; Vieira, H.. ""Química ao pé da letra": autorrecensão da obra com reflexões para o ensino e a divulgação da química ["Química ao pé da letra" (Chemistry to the letter): self-examination of the work with reflections on the teaching and dissemination of chemistry]."". In Química e Literatura: princípios teóricos e metodológicos e os contributos para o ensino e a formação de professores de Química. Editora da Universidade Federal da Fronteira Sul, 2023.
    In press
Conference abstract
  1. Araújo, J. L.; Saúde, I.. Corresponding author: Araújo, J. L.. "Inteligência Artificial na Educação em Química: Perceções dos professores face ao uso do ChatGPT.". Paper presented in XXVII Encontro Luso-Galego de Química, Porto, 2023.
    Published
  2. Fernandes, A.; Araújo, José Luís. Corresponding author: Fernandes, A.. "Mulheres afrodescendentes e cientistas: qual o caminho para a inclusão na Educação em Química?". Paper presented in XXVII Encontro Luso-Galego de Química, Porto, 2023.
    Published
  3. Araújo, J. L.; Lopes, B.; Hahn, M.. Corresponding author: Araújo, J. L.. "A interdisciplinaridade Física/Química e Física/Biologia em atividades laboratoriais STEM inclusivas". Paper presented in 2ª Conferência Internacional de Educação em Ciência, Matemática e Sustentabilidade, Maputo, 2023.
    Published
  4. Hahn, M.; Ribeiro, T.; Araújo, José Luís; Vasconcelos, C.. Corresponding author: Araújo, José Luís. "Mesa sísmica e o ensino da propagação de ondas: Um recurso educativo para uma abordagem STEAM". Paper presented in 2ª Conferência Internacional de Educação em Ciência, Matemática e Sustentabilidade, 2023.
    Published
  5. Morais, C.; Araújo, José Luís; Paiva, J. C. Corresponding author: Morais, C.. "PVC project – a look at a coastal water monitoring and physicochemical analysis.". Paper presented in Chemistry Education Research and Practice - Gordon Research Conference: Coordinating the Production and Consumption of Knowledge on Chemistry Teaching and Learning, Lewiston, ME, 2023.
    Published
  6. Araújo, José Luís; Morais, C. Corresponding author: Morais, C. "Citizen science in chemistry education: Contributions to teaching practices". Paper presented in American Chemical Society - Spring National Meeting 2023 – ACS Spring 2023 - Division of Chemical Education, Indianapolis, 2023.
    Published
  7. Araújo, J. L.; Morais, C.; Paiva, J. C.. Corresponding author: Araújo, J. L.. "Projeto educacional de ciência cidadã PVC e mudanças de atitudes face à ciência de rapazes e raparigas.". Paper presented in XIX ENEC - Encontro Nacional de Educação em Ciências | IV ISSE | International Seminar on Science Education, Coimbra, 2021.
    Published
  8. Araújo, J. L.; Saúde, I.; Morais, C.; Paiva, J. C.. Corresponding author: Paiva, J. C.. "A descoberta do benzeno: Alguns alavancamentos históricos e epistemológicos para o ensino da química". Paper presented in 1.º Encontro Nacional de História da Química, Aveiro, 2021.
    Published • 10.48528/y82q-sf85
  9. Morais, C.; Paiva, João Carlos de Matos; Araújo, José Luís; Vieira, H.; Soares, Martinho Tomé Martins ; Moreira, L.. ""Química ao pé da letra": O encontro das palavras com o ensino e a divulgação da química ["Chemistry by the letter": When words meet Chemistry teaching and communication]". Paper presented in XXVII Encontro Nacional da Sociedade Portuguesa de Química, 2021.
  10. Araújo, José Luís; Morais, C.; Paiva, J. C.. "Teaching chemistry by sampling and analysing coastal water quality parameters and polluting beach plastics". Paper presented in ECRICE 2020 - 15th European Conference on Research in Chemistry Education - EuCheMS - European Chemical Sciences, 2020.
    Published
  11. Araújo, José Luís; Morais, C.; Paiva, J. C.. "Citizen science in the chemistry class: monitoring coastal water physicochemical parameters to assess students' attitudes towards chemistry". Paper presented in II WORKSHOP MEETING - CIQUP, Porto, 2020.
    Published
  12. Morais, C.; Moreira, L.; Paiva, J. C.; Soares, M.; Araújo, José Luís; Vieira, H.. "'Química ao pé da letra': Das raízes etimológicas às oportunidades de multidisciplinaridade e divulgação científica". Paper presented in XXVI Encontro Nacional da Sociedade Portuguesa de Química, Lisboa, 2019.
    Published
  13. Araújo, J. L.; Morais, C.; Paiva, J. C.. Corresponding author: Araújo, J. L.. "A ciência cidadã e as atitudes dos alunos face à disciplina de Físico-Química". Paper presented in XXV Encontro Galego-Português de Química – Enseñanza de la Química, Santiago de Compostela, 2019.
    Published
  14. Araújo, J. L.; Morais, C.; Paiva, J. C.. Corresponding author: Araújo, J. L.. "Chemistry lower secondary students' attitudes towards environment and marine litter in a context of a citizen science project". Paper presented in IUPAC - 47th World Chemistry Congress, Paris, 2019.
    Published
  15. Morais, C.; Moreira, L.; Paiva, J. C.; Soares, M.; Araújo, J. L.; Vieira, H.. Corresponding author: Morais, C.. "Chemistry by the letter: Etymology as root and route for science communication". Paper presented in IUPAC - 47th World Chemistry Congress, Paris, 2019.
    Published
  16. Araújo, J. L.; Morais, C.; Paiva, J. C.. Corresponding author: Araújo, J. L.. "Projeto PVC: um projeto de ciência cidadã para a promoção atitudes positivas face à Química e a problemáticas ambientais". Paper presented in 2º Encontro Nacional de Ciência Cidadã, Lisboa, 2019.
    Published
  17. Morais, C.; Moreira, L.; Paiva, João Carlos de Matos; Soares, Martinho Tomé Martins ; Araújo, José Luís; Vieira, H.. ""Química ao pé da letra": Das raízes etimológicas às oportunidades de multidisciplinaridade e divulgação científica ["Chemistry by the letter": From the etymological roots to oportunities for multidisciplinarity and scientific dissemination]". Paper presented in XXVI Encontro Nacional da Sociedade Portuguesa de Química [XXVI National Meeting of the Portuguese Chemistry Society], Lisboa, 2019.
    Published
  18. Morais, C.; Araújo, J. L.; Oliveira, S.; Moreira, L.. Corresponding author: Morais, C.. "Chemistry in a primary school: storytelling and hand-on activities about water". Paper presented in ECRICE 2018 - 14th European Conference on Research in Chemistry Education, 2018.
    Published
  19. Araújo, J. L.; Morais, C.; Paiva, J. C.; Autor correspondente: Araújo, J. L... "A ciência cidadã na aula de química: um estudo das águas costeiras para monitorização da sua qualidade e da presença de microplásticos". Vila Nova de Gaia, 2018.
Conference paper
  1. Lopes, B.; Delgado, F.; Araújo, José Luís; Hahn, M.. Corresponding author: Lopes, B.. "A Física e a Biologia de mãos dadas na introdução à microscopia: uma proposta de atividades com materiais de baixo custo.". Paper presented in STEM+L – aprendizagem da Ciência, Tecnologias, Engenharia e Matemática, na Língua em que nos une., Maputo, 2023.
    Published
  2. Araújo, José Luís; Morais, Carla; Paiva, João C.. Corresponding author: Araújo, José Luís. "PVC PROJECT: TEACHING CHEMISTRY THROUGH MARINE LITTER CONTEXT". Paper presented in ICERI 2020, Sevilha, 2020.
    10.21125/iceri.2020.0299
Conference poster
  1. Araújo, José Luís; Morais, C.; Paiva, J. C.. Corresponding author: Araújo, José Luís. "O potencial pedagógico da ciência cidadã explorado na aula de química através da monitorização da qualidade da água e da presença de microplásticos". Paper presented in A Voz dos Professores de Ciências e Tecnologia, 2018.
  2. Araújo, José Luís. Corresponding author: Araújo, José Luís. "Poesia e metais alcalinos: construindo pontes para o estudo do raio atómico e da energia de ionização". Paper presented in I Encontro em Ensino e Divulgação das Ciências, 2015.
  3. Saúde, I.; Morais, C.; Araújo, J. L.; Paiva, J. C.. Corresponding author: Saúde, I.. "Utilização pedagógica de histórias para o ensino da Química: Uma experiência com alunos do 3º ciclo e do ensino pré-escolar". Paper presented in I Encontro em Ensino e Divulgação das Ciências, 2015.
Journal article
  1. José Luís Araújo; Isabel Saúde. "Can ChatGPT Enhance Chemistry Laboratory Teaching? Using Prompt Engineering to Enable AI in Generating Laboratory Activities". Journal of Chemical Education (2024): https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.3c00745.
    10.1021/acs.jchemed.3c00745
  2. Rita Santos; Maria Hranchak; Afonso Costa; José Luís Araújo; Ana Pedro. "Democracy in school: Democracy in the eyes of the little ones!". American Journal of Educational Research (2023): http://dx.doi.org/10.12691/education-11-8-6.
    10.12691/education-11-8-6
  3. José Luís Araújo; Carla Morais; João Carlos Paiva. "Students’ attitudes towards the environment and marine litter in the context of a coastal water quality educational citizen science project". Australian Journal of Environmental Education (2023): https://doi.org/10.1017/aee.2023.14.
    10.1017/aee.2023.14
  4. Beatriz Coquim; Maria João Rocha; Mariana Abreu; Ana Paula Pedro; José Luís Araújo. "“Friend's Council”: The Importance of Emotions and Democracy in Preschool Education". American Journal of Educational Research (2023): http://dx.doi.org/10.12691/education-11-8-7.
    10.12691/education-11-8-7
  5. Carla Morais; José L. Araújo. "An Alternative Experimental Procedure to Determine the Solubility of Potassium Nitrate in Water with Automatic Data Acquisition Using Arduino for Secondary School: Development and Validation with Pre-Service Chemistry Teachers". Journal of Chemical Education (2023): https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.2c00615.
    10.1021/acs.jchemed.2c00615
  6. Araújo, José Luís; Morais, Carla; Paiva, João Carlos. "A ciência cidadã na promoção da consciencialização químico-ambiental dos alunos, no contexto da poluição marinha por (micro)plásticos". Revista Electrónica Educare 27 1 (2022): 1-21. http://dx.doi.org/10.15359/ree.27-1.15845.
    10.15359/ree.27-1.15845
  7. Araújo, José Luís; Morais, Carla; Paiva, João Carlos. Corresponding author: Araújo, José Luís. "Citizen Science as a Pedagogical Tool in Chemistry Education: Students' Attitudes and Teachers' Perceptions". Interdisciplinary Journal of Environmental and Science Education 18 2 (2022): e2271. http://dx.doi.org/10.21601/ijese/11841.
    10.21601/ijese/11841
  8. Araújo, José Luís; Morais, C.; Paiva, J. C.. Corresponding author: Araújo, José Luís. "Student participation in a coastal water quality citizen science project and its contribution to the conceptual and procedural learning of chemistry". Chemistry Education Research and Practice 23 1 (2022): 100-112. http://dx.doi.org/10.1039/d1rp00190f.
    10.1039/d1rp00190f
  9. Baptista, M.; Cunha, A. E.; Vieira, H.; Araújo, José Luís; Morais, C.; Lopes, J. B.. "A voz de investigadores e professores sobre a articulação entre a investigação e as práticas de ensino em educação em ciência [The voice of researchers and teachers on the relationship between research and teaching practices in science education]". APEduC Revista/APEduC Journal 3 2 (2022): 116-129. https://apeducrevista.utad.pt/index.php/apeduc/article/view/365/142.
    Published
  10. Araújo, José Luís; Morais, Carla; Paiva, João Carlos. Corresponding author: Araújo, José Luís. "STUDENTS' ATTITUDES TOWARDS SCIENCE: THE CONTRIBUTION OF A CITIZEN SCIENCE PROJECT FOR MONITORING COASTAL WATER QUALITY AND (MICRO)PLASTICS". Journal of Baltic Science Education 20 6 (2021): 881-893. http://dx.doi.org/10.33225/jbse/21.20.881.
    10.33225/jbse/21.20.881
  11. Morais, Carla; Ferreira, António José; Araújo, José Luís. Corresponding author: Morais, Carla. "Qualitative polymer analysis lab through inquiry-based". Educación Química 32 1 (2021): 85. http://dx.doi.org/10.22201/fq.18708404e.2021.1.75770.
    10.22201/fq.18708404e.2021.1.75770
  12. Araújo, José Luís; Morais, Carla; Paiva, João C.. Corresponding author: Araújo, José Luís. "Developing and Implementing a Low-Cost, Portable Pedagogical Kit to Foster Students’ Water Quality Awareness and Engagement by Sampling Coastal Waters and Analyzing Physicochemical Properties". Journal of Chemical Education 97 10 (2020): 3697-3701. http://dx.doi.org/10.1021/acs.jchemed.0c00333.
    10.1021/acs.jchemed.0c00333
  13. C. Morais; J. L. Araújo; I. Saúde. "Awakening to chemistry through storytelling and practical activities: middle school students interacting with pre-school children". Chemistry Education Research and Practice (2019): https://doi.org/10.1039/C8RP00096D.
    10.1039/C8RP00096D
  14. Araújo, José Luís; Morais, C.; Paiva, J. C.. Corresponding author: Araújo, José Luís. "Poetry and alkali metals: building bridges to the study of atomic radius and ionization energy". Chemistry Education Research and Practice 16 4 (2015): 893-900. http://dx.doi.org/10.1039/c5rp00115c.
    10.1039/c5rp00115c
  15. Carvalho, Pedro N.; Araújo, José Luís; Mucha, Ana P.; Basto, M. Clara P.; Almeida, C. Marisa R.. "Potential of constructed wetlands microcosms for the removal of veterinary pharmaceuticals from livestock wastewater". Bioresource Technology 134 (2013): 412-416. http://dx.doi.org/10.1016/j.biortech.2013.02.027.
    10.1016/j.biortech.2013.02.027
Thesis / Dissertation
  1. "Desenvolvimento de dinâmicas e estratégias de potenciação pedagógica em projetos de Ciência Participativa: um estudo em Química no ensino básico [Development of pedagogical potentiation dynamics and strategies in participatory science projects: a Chemistry study in basic school]". PhD, Universidade do Porto Faculdade de Ciências, 2020. https://hdl.handle.net/10216/130170.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2023/11 Araújo, J. L. , & Saúde, I. . (2023). Inteligência Artificial na Educação em Química: Perceções dos professores face ao uso do ChatGPT. XXVII Encontro Luso-Galego de Química. Porto
2023/10 Hahn, M. , Ribeiro, T. , Araújo, J. L. , & Vasconcelos, C.. (2023). Mesa sísmica e o ensino da propagação de ondas: Um recurso educativo para uma abordagem STEAM. 2ª Conferência Internacional de Educação em Ciência, Matemática e Sustentabilidade. Maputo, Moçambique
2023/10 Araújo, J. L. , Lopes, B. , & Hahn, M.. (2023). A interdisciplinaridade Física/Química e Física/Biologia em atividades laboratoriais STEM inclusivas. 2ª Conferência Internacional de Educação em Ciência, Matemática e Sustentabilidade. Maputo, Moçambique
2021 Araújo, J. L., Morais, C., & Paiva, J. C. (2021). Projeto educacional de ciência cidadã PVC e mudanças de atitudes face à ciência de rapazes e raparigas. Educação em Ciências: interações e desafios - Livros de atas do XIX ENEC - Encontro Nacional de Educação em Ciências | IV ISSE | International Seminar on Science Education (pp. 104-107)
2021 Morais, C., Paiva, J. C., Araújo, J. L., Vieira, H., Soares, M., & Moreira, L. (2021). 'Química ao pé da letra': O encontro das palavras com o ensino e a divulgação da química. In Chemistry and Opportunities in a Global Society - Livro de resumos do XXVII Encontro Nacional da Sociedade Portuguesa de Química. Sociedade Portuguesa de Química (p. 141). Universidade do Minho.
2020 Araújo, J. L., Morais, C., & Paiva, J. C. (2020). PVC project: Teaching Chemistry through marine litter context. In L. Gómez Chova, A. López Martínez, & I. Candel Torres (Eds.), ICERI2020 Proceedings - 13th Annual International Conference of Education, Research and Innovation (pp. 1063-1072). Sevilha: International Association of Technology, Education and Development (IATED)
2020 Araújo, J. L., Morais, C., & Paiva, J. C. (2020). Teaching chemistry by sampling and analysing coastal water quality parameters and polluting beach plastics. In Book of Abstracts of the ECRICE 2020 - 15th European Conference on Research in Chemistry Education - EuCheMS - European Chemical Sciences (p. 64). Weizmann Institute of Science, Rehovot, Israel.
2020 Araújo, J. L., Morais, C., & Paiva, J. C. (2020). Citizen science in the chemistry class: monitoring coastal water physicochemical parameters to assess students¿ attitudes towards chemistry. In Book of abstracts: II WORKSHOP MEETING - CIQUP, Faculdade de Ciências da Universidade do Porto.
2019 Araújo, J. L., Morais, C., Paiva, J. C. (2019). A ciência cidadã e as atitudes dos alunos face à disciplina de Físico-Química. Atas do XXV Encontro Galego-Português de Química - Enseñanza de la Química, Sociedade Portuguesa de Química e Colégio Oficial de Químicos da Galiza (COLQUIGA), Cidade da Cultura, Santiago de Compostela, Espanha.
2019 Araújo, J. L., Morais, C., & Paiva, J. C. (2019). Projeto PVC: um projeto de ciência cidadã para a promoção atitudes positivas face à Química e a problemáticas ambientais. In Panorama da Ciência Cidadã em Portugal. Relatório do 2º Encontro Nacional de Ciência Cidadã, Academia das Ciências de Lisboa (pp. 49-50). Lisboa.
2019 Morais, C., Moreira, L., Paiva, J. C., Soares, M., Araújo, J. L., & Vieira, H. (2019). “Química ao pé da letra”: Das raízes etimológicas às oportunidades de multidisciplinaridade e divulgação científica. In A. Silva, B. Machado, J. Faria, R. Rocha, V. Freitas. Livro de resumos do XXVI Encontro Nacional da Sociedade Portuguesa de Química, Sociedade Portuguesa de Química (p. 76). Lisboa. ISBN 978-989-8124-27-2.
2018 Araújo, J. L., Morais, C., & Paiva, J. C. (2018). O potencial pedagógico da ciência cidadã explorado na aula de química através da monitorização da qualidade da água e da presença de microplásticos. In J. Lopes, J. Cravino & C. Costa (Eds.). Resumos do Encontro Internacional A Voz dos Professores de Ciências e Tecnologia (VPCT 2018) (p. 110), UTAD, Vila Real. ISBN: 978-989-704-346-8.
2018 Araújo, J. L., Morais, C., Paiva, J. C. (2018). A ciência cidadã na aula de química: um estudo das águas costeiras para monitorização da sua qualidade e da presença de microplásticos. In C. Morais, J. Paiva, J. Faria, M. Vilela, M. Baptista, L. Cardoso & N. Francisco. Livro de Resumos do VII Encontro da Divisão de Ensino e Divulgação da Química, Escola Secundária Almeida Garrett (p. 48). Vila Nova de Gaia.
2018 Araújo, J. L., Morais, C., & Paiva, J. C. (2018). A ciência cidadã na aula de Química: um estudo das águas costeiras para monitorização da sua qualidade e da presença de microplásticos. In R. Ferreira, C. Vasconcelos, A. Cardoso & B. Mota. Resumos digitais das comunicações do IV Encontro em Ensino e Divulgação das Ciências, Faculdade de Ciências da Universidade do Porto (p. 23-24). Porto. ISBN: 978-989-746-169-9.
2015 Araújo, J. L. (2015). Poesia e metais alcalinos: construindo pontes para o estudo do raio atómico e da energia de ionização. In C. Morais, C. Vasconcelos, J. C. Paiva, M. G. Chaves, & P. S. Carvalho, Resumos digitais das comunicações do I Encontro em Ensino e Divulgação das Ciências, Faculdade de Ciências da Universidade do Porto (p. 99). Porto. ISBN: 978-989-8753-08-3.

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2023 - Current Relatório de estágio
Supervisor
Mestrado em Ensino de Física e Química no 3.º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário (Master)
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
2023 - Current Relatório de estágio
Supervisor
Mestrado em Ensino de Física e Química no 3.º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
2023 - Current Relatório de estágio
Supervisor
Mestrado em Ensino de Física e Química no 3.º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
2022 - Current Uma questão de género na Didática da Física – implicações para a promoção de estratégias girl-friendly
Supervisor
Educação (PhD)
Universidade da Beira Interior, Portugal

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2021/11/26 - 2021/11/27 IX Encontro da Divisão de Ensino e Divulgação da Química da Sociedade Portuguesa de Química [IX Meeting of the Division of Chemistry Teaching and Dissemination of the Portuguese Chemistry Society] (2021/11/26 - 2021/11/27) (2021/11/26 - 2021/11/27)
Meeting (Member of the Organising Committee)

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2023 - Current Methodology and Curricular Development of Physics and Chemistry Mestrado em Ensino de Física e de Química no 3º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
2023 - Current Supervised Teaching Practice Mestrado em Ensino de Física e Química no 3.º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário (Mestrado) Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
2023 - Current Seminar in Didactics of Physics and Chemistry Mestrado em Ensino de Física e de Química no 3º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário (Mestrado) Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
2021 - 2022 Chemical Education I Physics and Chemistry Teacher Education for Middle and Secondary Schools (Mestrado) Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
2021 - 2022 Elements of Science Communication Science Education and Communication (Mestrado) Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
2021 - 2022 Teaching and Communication of Physics and Chemistry Science Education and Communication (Mestrado) Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal

Interview (newspaper / magazine)

Activity description Newspaper / Forum
2023/11 Araújo, J. L.. (2023). (H)À Educação: Há que ensinar ciência aos mais pequenos? Jornal de Aveiro