???global.info.a_carregar???
Ricardo Machado has a PhD in Science Education, in 2014, awarded by Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências e Tecnologia, a Master in Education (specialization in Didactics of Mathematics), in 2009, awarded by Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, and a Graduation in Mathematics Teaching, in 2007, awarded by Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa. He also has a Master in Statistics and Operational Research (specialization in Statistics), in 2024, awarded by Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa. Research interests: Teaching and learning Mathematics and Statistics; Collaborative work; Intercultural and inclusive education; and teacher pre-/in-service education.
Identification

Personal identification

Full name
Ricardo Jorge da Rocha Machado

Citation names

  • Machado, Ricardo

Author identifiers

Ciência ID
9E1E-5CF3-982D
ORCID iD
0000-0002-1289-8255

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
English Upper intermediate (B2) Advanced (C1) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2)
Spanish; Castilian Beginner (A1) Intermediate (B1) Beginner (A1) Beginner (A1)
French Beginner (A1) Beginner (A1) Beginner (A1) Beginner (A1)
Italian Beginner (A1) Beginner (A1) Beginner (A1) Beginner (A1)
Education
Degree Classification
2024
Concluded
Mestrado em Estatística e Investigação Operacional, especialização em Estatística / Master in Statistics and Operational Research, specialization in Statistics (Mestrado)
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
"Modelação da distribuição espacial de algumas espécies de tubarões de profundidade: Uma abordagem com recurso a processos pontuais espaciais / Modelling the spatial distribution of some species of deep-water sharks: A point process approach" (THESIS/DISSERTATION)
16 valores ( dissertação - 18 valores)
2014
Concluded
Doutoramento em Ciências da Educação / PhD in Science of Education (Doutoramento)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências e Tecnologia, Portugal
"Trabalho colaborativo e matemática: Um estudo de caso sobre o instrumento de avaliação de capacidades e competências do projeto Interacção e Conhecimento / Collaborative work and Mathematics: A case study about an instrument to evaluate students’ abilitie" (THESIS/DISSERTATION)
Aprovada por unanimidade [Classificação máxima, ne
2009
Concluded
Mestrado em Educação, especialização em Didáctica da Matemática / Master in Education, specialization in Didactics of Mathematics (Mestrado)
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
"Brócolos e matemática: Representações sociais da matemática de alunos do 8.º ano de escolaridade / Broccoli and Mathematics: Students’ social representations about Mathematics in the 8th grade." (THESIS/DISSERTATION)
19 valores
2007
Concluded
Licenciatura em Ensino da Matemática / Graduation in Mathematics Teaching (Licenciatura)
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
"Licenciatura de 5 anos; 5.º ano - estágio pedagógico; sem tese incluída no plano curricular / 5-year graduation; 5th year - teaching internship; no thesis included in the syllabus" (THESIS/DISSERTATION)
15 valores
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2017 - Current Invited Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Lisboa, Portugal
2019 - 2024 Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal
2014 - 2019 Invited Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal
Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal

Other Careers

Category
Host institution
Employer
2013 - 2019 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Externato Nossa Senhora do Rosário, Portugal
Externato Nossa Senhora do Rosário, Portugal
2007 - 2009 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Colégio São João de Brito, Portugal

Positions / Appointments

Category
Host institution
Employer
2020 - 2024 Membro da Comissão Técnico-Científica da Escola de Educação e Desenvolvimento Humano / Member of the Scientific-Technical Committee of the School of Education and Human Development Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal
2020 - 2024 Membro do Conselho Técnico-Científico do ISEC Lisboa / Member of the Scientific-Technical Council of ISEC Lisboa Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal
2019 - 2024 Coordenador do Mestrado de Qualificação para a Docência em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico / Coordinator of the Master's Degree in Pre-School Education and Primary School T Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal
Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal
2018 - 2020 President of the Pedagogic Council Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal
Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal
2017 - 2020 Membro do Conselho Técnico-Científico da Escola de Educação / Member of the Scientific-Technical Council (School of Education) Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal
Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2018 - 2022 Inovação Curricular e Sucesso em Matemática
PTDC/CED-EDG/32422/2017
Researcher
Universidade Nova de Lisboa Unidade de Investigação Educação e Desenvolvimento, Portugal
Concluded
2019 - 2021 Monitorização do projeto “Aprender e Ensinar Matemática com a Khan Academy”
POCH-04-5267-FSE-000112 e POCH-04-5267-FSE-000111
Researcher
Associação para a Inovação e Desenvolvimento da FCT, Portugal
Concluded
2018 - 2020 O conhecimento estatístico dos/as estudantes do ensino básico, secundário e da Licenciatura em Educação Básica da Escola Superior de Educação de Lisboa
.
Researcher
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal
2019/01/01 - 2019/12/31 Unidade de Investigação Educação e Desenvolvimento
UID/CED/02861/2019
Associação para a Inovação e Desenvolvimento da FCT, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2009 - 2011 FAMA – Family Maths for Adult Learners
504135-LLP-1-2009-1-ES-GRUNDTIVG-GMP
Research assistant
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
Concluded
2008 - 2009 Educação Inclusiva e Processos de Formação
.
Research assistant
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
2007 - 2009 Interacção e Conhecimento
.
Research assistant
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
Concluded
Outputs

Publications

Book
  1. Machado, Ricardo. Trabalho colaborativo e matemática: Um estudo de caso sobre o instrumento de avaliação de capacidades e competências do projecto Interacção e Conhecimento.. Portugal: Associação de Professores de Matemática. 2014.
    Published
  2. Machado, Ricardo. Brócolos e matemática: Representações sociais da matemática de alunos do 8.º ano de escolaridade.. Portugal: Associação de Professores de Matemática. 2008.
    Published
Book chapter
  1. Machado, Ricardo. "Matemática e cidadania europeia participativa: Os desafios da Educação". In Dicionário dos Valores e Cidadania Europeia. Portugal: Petrony Editores, 2025.
    Published
  2. César, Margarida; Machado, Ricardo. "Listening to different voices about mathematics learning: Teachers’, students’ and families’ accounts". In Family and community in and out of the classroom: Ways to improve mathematics’ achievement, 89-100. Spain: Universitat Autònoma de Barcelona, 2012.
    Published
Conference paper
  1. Ana Caseiro; Machado, Ricardo; Tiago Tempera; RIBEIRO, SANDRA. "Developing critical citizens for sustainability through data analysis". Paper presented in 1.ª Conferência Internacional FEE EcoCampus, 2024.
  2. Hugo Castanheira; Patrícia Morgado; Raquel Pereira; A. A. Cruz; Machado, Ricardo. "Vermicomposting: An idea to work Science and Mathematics in primary education". Paper presented in 13th International Conference New Perspective in Science Education., 2024.
  3. Machado, Ricardo. "Can a snail be a pet? An activity proposal based on research activities". Paper presented in 9th International Conference New Perspective in Science Education, 2020.
  4. Caseiro, Ana; Machado, Ricardo. "A experiência de realização de projetos em Educação Estatística: Um estudo com futuros professores dos primeiros anos". Paper presented in Congreso Internacional Virtual de Educación Estadística, 2019.
    Published
  5. Caseiro, Ana; Machado, Ricardo; Tempera, Tiago. "The importance of high-level tasks in the access of statistical errors: A study with future teachers of the first years". Paper presented in Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, 2019.
    Published
  6. Caseiro, Ana; Machado, Ricardo; Tempera, Tiago. "A (re)construção do conhecimento estatístico: Um estudo com futuros professores dos primeiros anos". Paper presented in EIEM 2018 – Encontro de Investigação em Educação Matemática, 2018.
    Published
  7. Caseiro, Ana; Machado, Ricardo; Tempera, Tiago. "O conhecimento estatístico de futuros professores dos primeiros anos: Um estudo de caso numa Escola Superior de Educação". Paper presented in XXIX Seminário de Investigação em Educação Matemática (XXIX SIEM), 2018.
    Published
  8. Domingos, António; Santiago, Ana; Ventura, Cláudia; Costa, Maria da Conceição; Matos, José Manuel; Machado, Ricardo; Teixeira, Paula. "Monitoring a technological based approach in mathematics in Portugal - the case of Khan Academy". Paper presented in 13th International Conference on Technology in Mathematics Teaching, 2017.
    Published
  9. Domingos, António; Santiago, Ana; Ventura, Cláudia; Costa, Maria da Conceição; Matos, José Manuel; Teixeira, Paula; Machado, Ricardo. "Monitorização de uma abordagem tecnológica em matemática - A academia de Khan em Portugal". Paper presented in VIII Congresso Iberoamericano de Educación Matemática (CIBEM), 2017.
    Published
Journal article
  1. César, Margarida; Machado, Ricardo. "Promoting an Inclusive Education through Collaborative and Dialogical Work in Mathematics Classes and in Research". GAS Journal of Education and Literature (GASJEL) 2 2 (2025):
    Published
  2. Margarida César and Ricardo Machado. "Respecting Cultural Diversity in Mathematics Classes". GAS Publishers (2024): https://zenodo.org/doi/10.5281/zenodo.14131090.
    10.5281/ZENODO.14131090
  3. Margarida César; Ricardo Machado. "Different Languages, Different Mathematics Learning". Journal of Research in Mathematics Education (2024): http://dx.doi.org/10.17583/redimat.14421.
    10.17583/redimat.14421
  4. Almeida, Ana Patrícia ; Boléo, Ana; Machado, Ricardo. "Cooperação internacional e formação de professores: Relatos de uma experiência num Colégio no Lubango". Medi@ções 11 2 (2023): 43-60.
    Open access • Published
  5. Machado, Ricardo; Ana Caseiro. "Medidas de tendência central de um conjunto de dados: Conhecimento e desempenho de futuros professores dos primeiros anos". Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática 15 2 (2022): 125-131.
    Open access • Published
  6. Machado, R.; César, M.; Matos, J.M.. "PROMOVER A INCLUSÃO E EQUIDADE EM MATEMÁTICA". Journal of Research in Special Educational Needs 16 (2016): 914-918. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84991515520&partnerID=MN8TOARS.
    10.1111/1471-3802.12349
  7. Machado, Ricardo; César, Margarida. "Contributos das representações sociais e do trabalho colaborativo para o acesso às ferramentas culturais da matemática". Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática 6 1 (2013): 96-146.
    Open access • Published
  8. Machado, Ricardo; César, Margarida. "La Fontaine and mathematics: Contributions for learning functions in the 8th grade". Quaderni di ricerca in didattica (Mathematics) 22 (2012): 414-418.
    Published
  9. César, Margarida; Machado, Ricardo; Ventura, Cláudia. "Praticar a inclusão e não apenas falar de inclusão". Interacções 10 33 (2012): 18-72.
    Published
  10. Machado, Ricardo; César, Margarida. "Trabalho colaborativo e representações sociais: Contributos para a promoção de sucesso escolar em matemática.". Interacções 8 20 (2012): 98-140.
    Open access • Published
Journal issue
  1. Machado, Ricardo. "Desafios no ensino e na aprendizagem da Matemática". Interacções 8 20 (2012): https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/issue/view/Desafios%20no%20Ensino%20e%20na%20Aprendizagem%20da%20Matem%C3%A1tica.
    Published • Invited editor
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2024 Developing critical citizens for sustainability through data analysis 1st International Conference of FEE EcoCampus “Getting Higher Level Education Climate Ready”
2024 Células à escala: Interdisciplinaridade entre Ciências e Matemática na formação de professores 10.º Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas no Ensino Superior.
2024 Descobrir e explorar a Estatística de forma lúdica e divertida! Exemplos práticos para a formação de professores. Aula Aberta
Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Setúbal (Portugal)
2024 A importância da Matemática na Educação Pré-Escolar II Encontro do Projeto "Viva a Matemática no Pré-Escolar"
Colégio Atlântico (Portugal)
2023 “Mundo Jurássico” e a Estatística: Que relação? Aula Aberta
Escola Superior de Educação de Lisboa (Portugal)
2022/09 As perceções dos pais sobre o seu envolvimento na escola no contexto de pandemia: Como foi? O que mudou?. I Congresso Internacional de Investigação e Intervenção em Psicologia Escolar e da Educação
(Braga, Portugal)
2020/11 Alguns contributos de um robô para uma aprendizagem interdisciplinar! XXIII Encontro Nacional “A Matemática nos Primeiros Anos”
(Portugal)
2020/07 Potencialidades na utilização de um robô na aprendizagem matemática…e não só 9.º Seminário de Matemática e Ciência Experimental
(Portugal)
2020 Can a snail be a pet? An activity proposal based on research activities 9th International Conference New Perspective in Science Education
International Pixel Conferences (Italy)
2020 Podemos aprender matemática fora da aula? Uma experiência além-portas! Conferência “Práticas Educativas no Exterior... Porque não? Novos Desafios e Reflexões”,
Instituto Superior de Educação e Ciências (Portugal)
2019 Conhecer capacidades e competências para aprender melhor XXII Encontro Nacional “A Matemática nos Primeiros Anos
APM e Escola Superior de Educação de Lisboa (Portugal)
2019 A experiência de realização de projetos em Educação Estatística: Um estudo com futuros professores dos primeiros anos III CIVEEST – III Congresso Internacional Virtual de Educación Estadística
Grupo de Investigación de Educación Estadística de la Universidad de Granada. (Spain)
2019 The importance of high-level tasks in the access of statistical errors: A study with future teachers of the first years CERME 11 – Eleventh Conference of the European Society for Research in Mathematics Education
European Society for Research in Mathematics Education.
2018 A (re)construção do conhecimento estatístico: um estudo com futuros professores dos primeiros anos EIEM 2018 – Encontro de Investigação em Educação Matemática
Sociedade Portuguesa de Investigação em Educação Matemática (SPIEM) e pela Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Coimbra (Portugal)
2018 On-line platform as an artefact for teaching and learning mathematics, poster interaivo PME42 – 42nd Annual Meeting of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
International Group for the Psychology of Mathematics Education (Sweden)
2017 Que estratégia escolho eu? A importância da resolução de problemas e das interações sociais para a aprendizagem matemática 6.º Seminário de Matemática e Ciências Experimentais
Escola Superior de Educação de Lisboa. (Portugal)
2017 Different languages, different mathematical reasoning? Young Researchers Conference
Centre for Research on Social Interaction (CRSI) da Université de Neuchâtel (Switzerland)
2016 Elaborating mathematical tasks through neo-Vygotskian lens IV Estoril Vigotsky Conference
Associação Lev Vegotsky de Formação (Portugal)
2014 Promoting social interactions and learning through innovative mathematical tasks SIG 10 - Social Interactions on Learning and Instruction and SIG 21 – Learning and Teaching in Culturally Diverse Settings Meeting
Special Interest Groups (SIGs) 10 e 21 da EARLI – European Association for Research on Learning and Instruction. (Italy)
2013 Knowing students’ abilities and competencies to promote meaningful learning experiences 15th EARLI Conference – Fifteenth Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction
pela European Association for Research on Learning and Instruction. (Germany)

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2024 - 2024 Construção de um tapete: A aprendizagem do perímetro e da área através de um projeto numa turma do 3º ano de escolaridade
Supervisor
Mestrado em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e em Matemática e Ciências Naturais no 2.º Ciclo do Ensino Básico (Master)
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal
2023 - 2024 Construindo desafios: A formulação de problemas matemáticos num 3.º ano de escolaridade
Supervisor
Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º CEB (Master)
Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal
2023 - 2024 A aprendizagem da Matemática em contexto outdoor: Um estudo com uma turma de 2.º ano de escolaridade
Supervisor
Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º CEB (Master)
Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal
2022 - 2023 Educação financeira no 1.º ciclo do ensino básico: Um estudo com alunos do 4.º ano de escolaridade
Supervisor
Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º CEB (Master)
Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal
2021 - 2022 A resolução de problemas e o ensino exploratório: Um estudo numa turma do 1.º ano de escolaridade do 1.º CEB
Supervisor
Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º CEB (Master)
Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal
2021 - 2022 "Mundo Jurássico": Desenvolvimento da literacia estatística num grupo de crianças da Educação Pré-escolar
Supervisor
Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º CEB (Master)
Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal
2021 - 2022 Será que é possível aprender com o calendário? Um estudo com uma turma de 1.º ano de escolaridade do 1.º ciclo do ensino básico
Supervisor
Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º CEB (Master)
Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal
2018 - 2019 Conceções dos Encarregados de Educação e Educadores de Infância sobre a importância da Matemática na Educação Pré-escolar
Supervisor
Educação Pré-Escolar (Master)
Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal
2017 - 2018 A importância da comunicação matemática na promoção de aprendizagens significativas num grupo de crianças do pré-escolar
Supervisor
Educação Pré-Escolar (Master)
Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal
2017 - 2017 Aprender e a jogar, que estratégias vou usar? Os números racionais não negativos numa turma de 2.º ano de escolaridade
Supervisor
Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico (Master)
Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal
2016 - 2017 A integração do livro-jogo como recurso didático no ensino e na aprendizagem da matemática no 2.º ano do ensino básico
Supervisor
Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico (Master)
Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal
2016 - 2017 Os trabalhos para casa e a matemática: Perspetivas e práticas de alunos, encarregados de educação e professores num 1.º ano de escolaridade
Supervisor
Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico (Master)
Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal
2016 - 2017 Da Biblioteca Escolar para as aprendizagens matemáticas: Um estudo com crianças da creche e pré-escolar
Supervisor
Educação Pré-Escolar (Master)
Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal
2016 - 2017 A importância das histórias na aprendizagem da matemática: Um estudo com crianças da creche
Supervisor
Educação Pré-Escolar (Master)
Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal
2015 - 2016 Vamos descomplicar a Matemática!: Contributos do material manipulável na aprendizagem da matemática no pré-escolar e 4.º ano de escolaridade
Supervisor
Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico (Master)
Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal
2015 - 2016 Errei e agora? O erro como construtor do conhecimento matemático
Supervisor
Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico (Master)
Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal
2014 - 2015 Que estratégia escolho eu? A importância da resolução de problemas e das interações sociais para a aprendizagem matemática
Supervisor
Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico (Master)
Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2019 - 2019 Membro da Comissão Científica do 8.º Seminário de Matemática e Ciência Experimental. (2019 - 2019)
Seminar (Member of the Scientific Committee)
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal
2017 - 2018 Elemento da Comissão científica e organizadora do XXIX Seminário de Investigação em Educação Matemática (2018)
Seminar (Member of the Organising Committee)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências e Tecnologia, Portugal
2017 - 2018 Elemento da Comissão Científica do EIEM 2018 – Encontro de Investigação em Educação Matemática. (2018 - 2018)
Meeting (Member of the Scientific Committee)
2012 - 2013 Symposium Tema: Responsible teaching in mathematics education Organizadores: Ricardo Machado (Universidade Nova de Lisboa, Portugal) e Paul Cobb (Vanderbilt University, USA) Chair: Anna Sfard (University of Haifa, Israel) Discussant: Anna Sfard (University of Haifa, Israel) (2013)
Symposium (Co-organisor)

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2024 Projetos ERASMUS+ como Instrumentos de Gestão para o Desenvolvimento do “Perfil dos Alunos à Saída da Escolaridade Obrigatória
(Thesis) Arguer
Ana Margarida Sousa Moreira de Barros Rosário e Rosário de Sousa (Master)
Universidade Aberta, Portugal
2024 Contributo das atividades cooperativas no desenvolvimento de competências sociais dos alunos de uma turma de 3.º ano de escolaridade
(Thesis) Arguer
Carla Sofia Terrão Pereira (Master)
Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal
2024 Educação em/ pela Arte. As Artes Visuais no ensino da Matemática e do Português no 1.º ciclo do ensino básico
(Thesis) Arguer
Rita Margarida Filipe Moura (Master)
Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal
2024 Desenvolvimento de competências estatísticas em alunos do 5.º ano: Um estudo através de investigações estatísticas
(Thesis) Arguer
Beatriz Simões Leandro (Master)
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal
2024 Conexões matemática: Uma experiência numa turma de 1.º ano
(Thesis) Arguer
Ana Carolina Pinto Carvalho (Master)
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal
2023 A Dança Criativa como recurso motivador para a aprendizagem da Matemática no 1.º CEB
(Thesis) Arguer
Andreia Filipa Lopes Fernandes (Master)
Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal
2023 Formulação de problemas por alunos do 2.º ano de escolaridade
(Thesis) Arguer
Sílvia Margarida Ferreira de Almeida (Master)
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal
2021/07 A liderança escolar como promotora de uma cultura de avaliação e de melhoria organizacional
Thesis Member
Mariana Francisca Baptista Magalhães (PhD)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2019 Aplicação da Taxonomia SOLO na análise da qualidade da avaliação. Validação do método analítico por aplicação aos exames nacionais de Matemática entre 2006 e 2014.
(Thesis) Arguer
Verónica Carla de Almeida Santos Pereira (PhD)
Universidade da Beira Interior, Portugal
2019 A aprendizagem da área e do perímetro com recurso a materiais manipuláveis: Um estudo numa turma de 2.º ano.
(Thesis) Arguer
Mónica Dias Pais Taveira dos Santos Francês (Master)
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal
2017 Plataforma de Osteopatia: Plataforma colaborativa e cooperativa de Osteopatia.
President of the jury
Margarida Maria Viegas das Neves Martins (Master)
2017 Do concreto ao abstrato: Uma experiência didática no pré-escolar e no 1.º ciclo com matemática
(Thesis) Arguer
Mariana Neves da Fonseca Zilhão e Serpa (Master)
Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal
2014 Impacto do clube de proteção civil nos alunos do 2.º e 3.º ciclo do ensino básico.
(Thesis) Main arguer
Emanuel Covas Pestana (Master)
Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal

Association member

Society Organization name Role
2013 - Current ERME – European Association for Research in Mathematics Education
2008 - Current EARLI - European Association for Research on Learning and Instruction
2006 - Current APM – Associação de Professores de Matemática

Committee member

Activity description
Role
Institution / Organization
2023/07/13 - 2023/07/13 Membro da Comissão Científica do 12.º Seminário de Matemática e Ciência Experimental.
Member
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal
2022/07/05 - 2022/07/05 Membro da comissão científica do 11.º Seminário de Matemática e Ciência Experimental.
Member
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal
2021/07/15 - 2021/07/15 Membro da comissão científica do 10.º Seminário de Matemática e Ciência Experimental.
Member
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal
2020/07/09 - 2020/07/09 Membro da comissão científica do 9.º Seminário de Matemática e Ciência Experimental.
Member
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal

Conference scientific committee

Conference name Conference host
2019 - 2019 European Association for Research on Learning and Instruction - EARLI 2019 Conference
2018 - 2018 Special Interest Group 10 and 21 – SIG Conference 2018
2017 - 2017 European Association for Research on Learning and Instruction - EARLI 2017 Conference Finlândia

Journal scientific committee

Journal title (ISSN) Publisher
2024 - Current Journal of Research in Mathematics Education
2023/04 - Current Frontiers in Psychology
2023 - Current Frontline Learning Research
2023 - Current Da Investigação às Práticas: Estudos de Natureza Educacional Escola Superior de Educação
2022 - Current Dialogic Pedagogy
2018 - Current Science Journal of Education Science Publishing Group