???global.info.a_carregar???
Research assistant at the Inequality Observatory (CIES-Iscte). PhD candidate in Sociology at Iscte, with the project "Trajectories of children of immigrants in primary education: the power of school contexts in promoting success at school". Research experience includes studies on access and school trajectories of students of African origins in Portuguese higher education, effects of accountability in school inequalities and ethnical/racial inequalities in the education system.
Identification

Personal identification

Full name
Adriana Albuquerque de Oliveira Campos

Citation names

  • Albuquerque, Adriana

Author identifiers

Ciência ID
9819-E091-D7FB
ORCID iD
0000-0001-7573-2992

Email addresses

  • adriana_albuquerque@iscte-iul.pt (Professional)

Websites

Knowledge fields

  • Social Sciences - Sociology

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
English Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2)
French Beginner (A1) Intermediate (B1) Beginner (A1) Intermediate (B1) Elementary (A2)
Spanish; Castilian Beginner (A1) Upper intermediate (B2) Beginner (A1) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2)
Education
Degree Classification
2018/09/20 - 2022/09/30
Ongoing
Sociologia (Doutoramento)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
"O poder dos contextos escolares na produção de trajetos de sucesso: o caso das crianças descendentes de imigrantes no ensino básico" (THESIS/DISSERTATION)
2017/09/15 - 2018/06/25
Concluded
Análise de Dados em Ciências Sociais (Especialização pós-licenciatura)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
18
2014/09/16 - 2016/12/31
Concluded
Educação e Sociedade (Mestrado)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
18
2011/09/16 - 2014/06/30
Concluded
Sociologia (Licenciatura)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
17
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2023/09/01 - 2024/08/31 Researcher (Research) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Estudos de Sociologia, Portugal

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2024/02/01 - 2024/07/31 Invited Assistant (University Teacher) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2019/09/01 - 2020/06/30 Invited Assistant (University Teacher) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
Projects

Grant

Designation Funders
2018 - 2022 Trajetos das crianças descendentes de imigrantes no ensino básico: O poder dos contextos escolares na produção do sucesso
SFRH/BD/135970/2018
Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Contract

Designation Funders
2023/02/16 - 2023/09/30 Implementação e resultados dos Planos de Ação para o Desenvolvimento Digital das Escolas
PREDEP 51714/2022/DGE-DSPE-ERTE
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Estudos de Sociologia, Portugal
Concluded
2015/09/20 - 2018/08/31 TEIP 3, Programa Ministerial de Apoio aos Territórios Educativos Prioritários
0
Researcher
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Estudos de Sociologia, Portugal
Ministério da Educação
Concluded
2018/03/01 - 2018/07/31 Internacionalização e desenvolvimento da área de Políticas Públicas de Educação
FCG/GP
Technical development
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Estudos de Sociologia, Portugal
Fundação Calouste Gulbenkian
Concluded
2017/01/25 - 2017/09/24 A diferença que a escola pode fazer: o sucesso escolar no concelho de Almada (4º e 6º ano)
252/AD/2016
Research Fellow
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Estudos de Sociologia, Portugal
Câmara Municipal de Almada
Concluded
2016/02/01 - 2016/08/15 IGOS - Igualdade de Género: Odivelas e Seixal
10.13039/501100007048
Research Fellow
Universidade de Lisboa Centro Interdisciplinar de Estudos de Género, Portugal
EEA Grants
Concluded
2014/12/17 - 2015/06/30 Caminhos escolares de jovens africanos (PALOP) que acedem ao ensino superior
ACM2014-1A3-0011-FEINPT
Research Fellow
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Estudos de Sociologia, Portugal
CE-Comissão Europeia
Concluded
2014/09/01 - 2014/11/30 Success at School
Lifelong Learning Programme Centralized - COMENIUS
Research Fellow
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Estudos de Sociologia, Portugal

The University of Northampton, United Kingdom

Association Service Social Familial Migrants, France

New Bulgarian University, Bulgaria

Ergo Institute, Slovenia

Alma Mater Studiorum, Italy
CE-Comissão Europeia
Concluded

Other

Designation Funders
2019/01/01 - Current (Des)igualdades nos trajetos escolares dos descendentes de imigrantes
n/a
Research Fellow
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Estudos de Sociologia, Portugal
Ongoing
Outputs

Publications

Book
  1. Seabra, T.; Roldão, C.; Mateus, S.; Albuquerque, A.. Caminhos escolares de jovens africanos (PALOP) que acedem ao ensino superior. Lisboa, Portugal: Alto-Comissariado para as Migrações, I.P.. 2016.
    Published
Book chapter
  1. Seabra, Teresa; Adriana Albuquerque. "Avaliação dos espaços escolares por alunos do ensino básico". In Espaço(s) com e para a(s) Criança(s) - Olhares Plurais a partir das ciências sociais, da arquitetura e do urbanismo, edited by Maria Manuela Ferreira Mendes; Samagaio, Florbela, 177-192. Lisboa, Portugal: Mundos Sociais, 2023.
    Published
  2. Martins, SC; Albuquerque, Adriana. "2. Autonomy and leadership of school actors". In School Autonomy, Organization and Performance in Europe. A comparative analysis for the period from 2000 to 2015. --, Portugal: CIES-ISCTE, 2019.
    Published
  3. Martins, SC; Albuquerque, Adriana; Capucha, Luís. "1. School autonomy, and administration. Configurations and processes in Europe.". In School autonomy, organization and performance in Europe. A comparative analysis for the period from 2000 to 2015, 1-3. Lisboa, Portugal: CIES-ISCTE, 2019.
    Published
  4. Albuquerque, Adriana; Seabra, T.; Mateus, S.. "National Case Study - Portugal". In Volunteering as empowerment for sucess at school, edited by Devecchi; C., 209-234. --, United Kingdom, 2015.
    Published
Conference paper
  1. Albuquerque, Adriana. "Nas malhas do exame: Prestação de contas, seletividade e estratificação numa escola básica suburbana". Paper presented in III Colóquio Internacional de Ciências Sociais da Educação, Braga, 2018.
    Published
  2. Albuquerque, Adriana; Mateus, S.; Seabra, T.. "Educação, integração e equidade. Trajetos de jovens afrodescendentes no ensino superior [Education, integration and equity. Paths of young people of African descent in higher education]". Paper presented in Portugal, território de territórios. Atas do IX Congresso Português de Sociologia, Faro, 2016.
    Published
  3. Roldão, C.; Albuquerque, Adriana; Seabra, T.; Mateus, S.. "Afrodescendentes e Oportunidades de Acesso ao Ensino Superior [Afro-descendants and Opportunities for Access to Higher Education]". Paper presented in Portugal, território de territórios. Atas do IX Congresso Português de Sociologia, Faro, 2016.
    Published
Journal article
  1. Adriana Albuquerque; Teresa Seabra; Susana Da Cruz Martins. "Seletividade social na escola básica portuguesa: dinâmicas, condições e políticas (2008-2018)". Análise Social (2022): Vol. 57 No. 244 (202-Vol. 57 No. 244 (202. https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/29321.
    10.31447/AS00032573.2022244.04
  2. Albuquerque, Adriana. "Entre o sonho e a realidade Contextos de exercício profissional da sociologia e manutenção de laços culturais com a disciplina". Sociologia Online - Revista da Associação Portuguesa de Sociologia 9 (2015): 7-24. http://revista.aps.pt/?cad=REV5554b4097e396&tipo=TAR4b223cfff053b&art=ART5554c02970eec.
    Published
Report
  1. Seabra, T.; Martins, SC; Albuquerque, Adriana. 2017. A diferença que a escola pode fazer. O sucesso escolar no concelho de Almada (4º e 6º ano).
  2. Seabra, T.; Roldão, C.; Mateus, S.; Albuquerque, Adriana. 2015. Caminhos escolares de jovens africanos (PALOP) que acedem ao ensino superior [School paths for young Africans (PALOP) accessing higher education].
  3. Seabra, T.; Mateus, S.; Albuquerque, Adriana. 2014. Evaluation Report SAS.

Other

Other output
  1. How the social sciences talk about children and youth of African, Afroportuguese and black origins in Portugal: a critical state of the art (1990-2019). Afroeuropean Studies Conference. 2019. Albuquerque, Adriana. https://afroeuropeans2019.wixsite.com/afroeuropeans2019.
  2. Nas malhas do exame. Accountability e desigualdades sociais na escola básica suburbana (6º ano). III Colóquio Internacional de Ciências Sociais da Educação. 2018. Albuquerque, Adriana.
  3. Eficácia e equidade: dinâmicas de diferenciação social da rede escolar e evolução dos resultados num concelho da Área Metropolitana de Lisboa. X Congresso Português de Sociologia, Na Era da “Pós-verdade”? Esfera pública, cidadania e qualidade da democracia no Portugal Contemporâneo. 2018. Seabra, T.; Martins, SC; Albuquerque, Adriana.
  4. Efficacy and equity: Evolution of social differentiation between elementary schools and their results in a Portuguese municipality. European Conference on Educational Research (ECER), Inclusion and Exclusion, Resources for Educational Research?,. 2018. Seabra, T.; Martins, SC; Albuquerque, Adriana.
  5. Conditions of access and experiences of young people of African origins in Portuguese Higher Education. European Conference on Educational Research - ECER - Reforming Education and the Imperative of Constant Change: Ambivalent roles of policy and educational research. 2017. Mateus, S.; Albuquerque, Adriana; Seabra, T.; Roldão, C.. http://www.eera-ecer.de/ecer-2017-copenhagen/.
  6. A diferença que a escola pode fazer: o sucesso escolar no concelho de Almada (4º e 6º ano). II Encontro sobre Sucesso escolar. 2017. Seabra, T.; Martins, SC; Albuquerque, Adriana.
  7. Succeeding against the odds: Afro-Portuguese youth in Higher Education. Conferência Afroeuropeans: Black Cultures and Identities in Europe. 2017. Mateus, S.; Seabra, T.; Roldão, C.; Albuquerque, Adriana. https://www.uta.fi/yky/en/6thafroeuropeans/index_en.html.
  8. Educação, integração e equidade: Trajetos de jovens afrodescendentes no ensino superior [Education, integration and equity: paths of young Afro-descendants in higher education]. IX Congresso da Associação Portuguesa de Sociologia: Portugal, território de territórios. 2016. Albuquerque, Adriana; Mateus, S.; Seabra, T.; Cristina Roldão.
  9. Dissertação de Mestrado. Avaliação externa das aprendizagens e desigualdades educativas. Estudo de caso numa escola da Grande Lisboa. 2016. Albuquerque, Adriana; Seabra, T.; Roldão, C.. http://hdl.handle.net/10071/12664.
  10. Conditions of possibility: higher education access of African origin students in Portugal despite adverse socioeconomic conditions. Education and Empowerment: Theories and Practices, International Mid-term Conference Research Network RN 10 Sociology of Education. 2016. Seabra, T.; Mateus, S.; Roldão, C.; Albuquerque, Adriana.
  11. Afrodescendentes e Oportunidades de Acesso ao Ensino Superior [Afro-descendants and Opportunities for Access to Higher Education]. IX Congresso da Associação Portuguesa de Sociologia: Portugal, território de territórios. 2016. Roldão, C.; Albuquerque, Adriana; Seabra, T.; Mateus, S..
  12. Moving ahead in the educational systems: The complexities, conditions and experiences of youth of African origin in Portuguese Higher Education. 18th Nordic Migration Conference. 2016. Mateus, S.; Seabra, T.; Roldão, C.; Albuquerque, Adriana. http://www.sv.uio.no/iss/english/research/news-and-events/events/conferences-and-seminars/the-18th-nordic-migration-conference/.
  13. Sono e Desempenho Escolar: Resultados preliminares [Sleep and School Performance. Preliminary results]. Encontros da Educação. 2016. Seabra, T.; Mateus, S.; Roldão, C.; Albuquerque, Adriana.
  14. Violência e desigualdades sociais globais. Seminário de Desigualdades Sociais Contemporâneas. 2015. Albuquerque, Adriana.
  15. A presença dos afrodescendentes no ensino superior português [The presence of Afro-descendants in Portuguese higher education]. I Conferência Ibérica de Sociologia da Educação. 2015. Roldão, C.; Albuquerque, Adriana; Seabra, T.; Mateus, S.. https://sites.google.com/site/soced2015/home/programa.
  16. Caminhos (im)prováveis: equidade, mobilidade social e participação no ensino superior de jovens descendentes de imigrantes africanos [(Im)Probable paths: equity, social mobility and participation in higher education of young people of African origin]. I Conferência Ibérica de Sociologia da Educação. 2015. Albuquerque, Adriana; Mateus, S.; Seabra, T.; Roldão, C.. https://sites.google.com/site/soced2015/home/programa.
  17. Entre o sonho e a realidade: contextos organizacionais e luta pelo reconhecimento do sociólogo na profissão. Desafios à formação e empregabilidade dos sociólogos em Portugal: profissionalização e deontologia. 2014. Albuquerque, Adriana.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2023/09/22 Going through it (?): School-effects on the primary school trajectories of Afrodescendants in Lisbon Wellbeing and Resilience in the Times of Crisis - Mid-Term International Conference
Research Network 10 (Sociology of Education) of the European Sociological Association (Warsaw, Poland)
2023/08/22 School Cultures for Diversity and Success: A Comparative Case Study on Migrant Students' Unexpected Success in a Lisbon School The Value of Diversity in Education and Educational Research
European Conference on Educational Research - ECER (Glasgow, United Kingdom)
2023/04/05 Fatores de promoção do sucesso e da equidade entre descendentes de imigrantes e nativos: estudo de caso numa escola inesperadamente eficaz Sociedades Polarizadas? Desafios para a Sociologia
Associação Portuguesa de Sociologia (Coimbra, Portugal)
2022/06/30 Going through it? The impact of school composition on the educational trajectories of children of immigrants in Lisbon Migration and Time: Temporalities of Mobility, Governance, and Resistance
IMISCOE (Oslo, Norway)
2021/09/07 Socioethnic stratification within and between schools: analysing children of immigrants’ primary education transitions in Lisbon Education and Society: expectations, prescriptions, reconciliations
European Conference on Educational Research - ECER (Geneva, Switzerland)
2021/04/23 Sociologia da Educação Colóquio de Sociologia
Núcleo de Estudantes de Sociologia - NES-Iscte (Online, Portugal)
2021/03/30 Diversificação e segmentação sociocultural: o caso dos descendentes de imigrantes no ensino básico 11.º Congresso Português de Sociologia
Associação Portuguesa de Sociologia (Portugal)

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2023/09/28 - 2023/09/28 Conferência "Imigração e Escolaridade" - Observatório das Desigualdades (2023/09/28 - 2023/09/28)
Conference (Co-organisor)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Estudos de Sociologia, Portugal
2020/03/03 - 2020/03/03 Membro da Comissão Organizadora do Colóquio Internacional "Autonomia Escolar e Sistemas Educativos na Europa" (3 março) (2020/03/03 - 2020/03/03)
Conference (Co-organisor)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2019/07/18 - 2019/07/18 Apoio na organização do Seminário "Aprendizagem através da Prática - Comunidades locais a trabalhar e aprender em conjunto para prevenir e reduzir o abandono escolar" (2019/07/18 - 2019/07/18)
Seminar (Co-organisor)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Estudos de Sociologia, Portugal
2016/05/25 - 2016/05/27 Apoio na organização do I Congresso Internacional de Estudos de Género “Estudos de Género em debate: Percursos, desafios e olhares interdisciplinares” (2016/05/25 - 2016/05/27)
Congress (Other)
Universidade de Lisboa Centro Interdisciplinar de Estudos de Género, Portugal

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2020/02/18 - 2020/02/18 Moderadora do painel "Educação: futuro das escolas ou escolas do futuro?"
Conference
III Jornadas de Sociologia - Ciência, Tecnologia e Sociedade
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal

NESISCTE - Núcleo de Estudantes de Sociologia do Iscte, Portugal

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2020/02 - 2020/07 Métodos e Técnicas de Investigação: Extensivos Sociologia (PL) (Licenciatura) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2019/09 - 2020/01 Métodos e Técnicas de Investigação: Intensivos Sociologia (Licenciatura) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal

Scientific expedition

Activity description Institution / Organization
2022/04/01 - 2022/05/31 Visiting Ph.D. student at the Department of Sociology at Ghent University, under the supervision of Professor Mieke van Houtte. With the financial support of national doctoral scholarship no. SFRH/BD/135970/2018 (FCT). Activities developed: literature review for Ph.D. thesis; class taught for the Sociology of Education Masters' course, on the subject of "School effectiveness in Portugal: Social and ethnic inequalities in European perspective". Universiteit Gent Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen, Belgium
Distinctions

Award

2014 Prémio CGD - Melhor Aluno Finalista da Licenciatura em Sociologia do ISCTE-IUL do ano 2013/2014