???global.info.a_carregar???
Identification

Personal identification

Full name
Eva Ferreira de Oliveira

Citation names

  • OLIVEIRA, EVA

Author identifiers

Ciência ID
9814-93FE-824F
ORCID iD
0000-0001-8394-7088
Education
Degree Classification
2013/12/11
Concluded
Ciências e Sistemas de Engenharia (Doutoramento)
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
"Multimedia Interaction and Access Based on Emotions: Automating Video Elicited Emotions Recognition And Visualization" (THESIS/DISSERTATION)
Distinção
2007/09/11
Concluded
Ciências de Engenharia Informática (Licenciatura)
Universidade do Minho, Portugal
"Características de um Sistema de Visualiza ¸c ~ao para Compreensão de Programas Web" (THESIS/DISSERTATION)
Muito bom
1997 - 2001/09/04
Concluded
Informática de Gestão (Licenciatura)
Universidade do Minho - Campus de Azurém, Portugal
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2004/03/03 - Current Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico do Cávado e do Ave Escola Superior de Tecnologia, Portugal
2013/12/11 - 2019 Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico do Cávado e do Ave, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2023/01/01 - Current Osler: Anamnese Assistida por Computador
2022.07391.PTDC
Researcher
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
2023/01/01 - Current Dissociando a solidão do envelhecimento: um estudo multimodal
2022.07029.PTDC
Researcher
Centro de Física das Universidades do Minho e do Porto, Portugal
2023/03/01 - 2024/08/31 Osler: Computer-Assisted Anamnesis
2022.07391.PTDC
Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Tecnologia e Ciência, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
2018/07/16 - 2022/07/15 Grow up in border regions in Portugal: young people, educational pathways and agendas
PTDC/CED-EDG/29943/2017
Universidade do Porto, Portugal

Instituto Politécnico do Cávado e do Ave, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
2016/07/16 - 2021/07/15 Growup - Crescer em regiões de fronteira em Portugal: jovens, percursos educativos e agendas
02/SAICT/2017
Researcher
Ongoing
2010/01/01 - 2012/12/31 VIRUS: Extracção de Informação em Videos Usando Legendas
PTDC/EIA-EIA/101012/2008
Fundação da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, Portugal

LASIGE Laboratório de Sistemas Informáticos de Grande Escala, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
Outputs

Publications

Book
  1. Monteiro, R.; Rodrigues, N.F.; Martinho, J.; Oliveira, E.. Sea of Cells: Learn Biology Through Virtual Reality. 2022.
    10.1007/978-3-031-06675-7_11
  2. Rocha, D.; Carvalho, V.; Soares, F.; Oliveira, E.; Leão, C.P.. Understand the Importance of Garments’ Identification and Combination to Blind People. 2022.
    10.1007/978-3-030-85540-6_10
  3. Rocha, D.; Carvalho, V.; Soares, F.; Oliveira, E.. A Model Approach for an Automatic Clothing Combination System for Blind People. 2021.
    10.1007/978-3-030-78448-5_6
  4. Chambel, T.; Oliveira, E.; Martins, P.. Being happy, healthy and whole watching movies that affect our emotions. 2011.
    10.1007/978-3-642-24600-5_7
  5. Oliveira, E.; Benovoy, M.; Ribeiro, N.; Chambel, T.. Towards emotional interaction: Using movies to automatically learn users' emotional states. 2011.
    10.1007/978-3-642-23774-4_15
Book chapter
  1. Ricardo Nuno Teixeira; Eva Oliveira; Tiago Martins; Vítor Carvalho. "Elderly People Motivations to Keep Playing Exergames: A Systematic Review". 2024.
    10.1007/978-3-031-62684-5_10
  2. Bessa, D.; Rodrigues, N.F.; Oliveira, E.; Kolbenschlag, J.; Prahm, C.. "Designing a Music-Based Game for Training Pattern Recognition Control of a Myoelectric Prosthesis". 257-261. 2022.
    10.1007/978-3-030-70316-5_42
  3. Flávio Lima Faria; Maitê Gil; Eva Oliveira; Cristina Sylla. "Potentiating Digital Educational Environments Through Data Analytics". 40-47. Springer International Publishing, 2021.
    10.1007/978-3-030-78448-5_3
  4. Rocha, Daniel; Carvalho, Vítor; Soares, Filomena; Oliveira, Eva; Daniel Rocha; Vítor Carvalho; Filomena O. Soares; Eva Oliveira. "Design of a Smart Mechatronic System to Combine Garments for Blind People: First Insights". In Lecture Notes of the Institute for Computer Sciences, Social Informatics and Telecommunications Engineering, 52-63. Springer International Publishing, 2020.
    10.1007/978-3-030-42029-1_4
  5. Petersen, João; Carvalho, Vítor; Oliveira, João Tiago; Oliveira, Eva. "A Serious Game for Hemophobia Treatment Phobos: First Insights". In Lecture Notes of the Institute for Computer Sciences, Social Informatics and Telecommunications Engineering, 231-236. Springer International Publishing, 2019.
    10.1007/978-3-030-06134-0_27
  6. Rocha, Daniel; Carvalho, Vítor; Soares, Filomena; Oliveira, Eva. "Extracting Clothing Features for Blind People Using Image Processing and Machine Learning Techniques: First Insights". In Lecture Notes in Computational Vision and Biomechanics, 411-418. Springer International Publishing, 2019.
    10.1007/978-3-030-32040-9_42
Conference paper
  1. André Torneiro; Eva Oliveira; Nuno F. Rodrigues. "Current Devices and Future Perspectives on Neuromuscular Blockade Monitoring: A Systematic Review". 2023.
    10.1109/segah57547.2023.10253806
  2. Eva Oliveira; Nuno Afonso Araújo Pereira; Joana Alves; Pedro Rangel Henriques; Nuno Feixa Rodrigues. "Validating Structural Cognitive Training Using Immersive Virtual Reality". 2023.
    10.1109/segah57547.2023.10253789
  3. Nuno Fernandes; Eva Oliveira; Nuno Feixa Rodrigues. "Future Perspectives of Deep Learning in Laparoscopic Tool Detection, Classification, and Segmentation: A Systematic Review". 2023.
    10.1109/segah57547.2023.10253772
  4. Eva Oliveira; José Ferreira; Joana Alves; Mariana Henriques; Nuno Feixa Rodrigues. "Review Apps to Evaluate Stroke Risk in Prehospital Setting". 2023.
    10.1109/segah57547.2023.10253761
  5. Gonçalo Pinto; Bárbara Barroso; Nuno Rodrigues; Manuel Guimarães; Eva Oliveira. "The Effects And Viability Of Video Games On The Rehabilitation Of Schizophrenic Patients: A Systematic Review". 2023.
    10.1109/segah57547.2023.10253801
  6. Eva Oliveira; Paulo Pacheco; Fátima Santos; João Coimbra; John Stamper; António Coelho; Hugo Paredes; Joana Alves; Nuno Feixa Rodrigues. "The Role of Kiosks on Health Services: A Systematic Review". 2023.
    10.1109/segah57547.2023.10253807
  7. Torneiro, André; OLIVEIRA, EVA; Nuno Feixa Rodrigues. "urrent devices and Future Perspectives on Neuromuscular Blockade Monitoring: A Systematic". Paper presented in SeGaH, 2023.
    10.1109/SeGAH57547.2023.10253806
  8. Petersen, João; Carvalho, Vítor; Oliveira, João Tiago; OLIVEIRA, EVA. Corresponding author: Petersen, João. "A Serious Game Development and Usability Test for Blood Phobia Treatment - PHOBOS". Paper presented in BIOSTEC 2023 HEALTH 16th International Conference on Biomedical Electronics and Devices, Lisboa, 2023.
    Published
  9. Ferreira, G.; Oliveira, E.; Stamper, J.; Coelho, A.; Paredes, H.; Rodrigues, N.F.. "A Human-Computer Interaction Perspective on Clinical Decision Support Systems: A Systematic Review of Usability, Barriers, and Recommendations for Improvement". 2023.
    10.1109/SeGAH57547.2023.10253790
  10. Morim, F.; Oliveira, E.; Braga, C.; Rodrigues, N.. "Virtual Reality Video Game for Depression Awareness". 2022.
    10.1109/SEGAH54908.2022.9978304
  11. Pereira, M.F.; Oliveira, E.; Rodrigues, N.F.; Bressler, M.; Kolbenschlag, J.; Prahm, C.. "Hand Rehabilitation with Virtual Reality: Preliminary learning results". 2021.
    10.1109/SEGAH52098.2021.9551862
  12. Oliveira, I.; Soares, F.; Carvalho, V.; Macedo, A.P.; Pereira, R.; Caine, J.; Martins, S.; Gomes, L.; Oliveira, E.. "A Pedagogical Virtual Reality Serious Game Tool for the Development of Emotional Competencies to Nursing Students". 2021.
    10.1109/SEGAH52098.2021.9551855
  13. Pacheco, Paulo; Santos, Fatima; Coimbra, Joao; Oliveira, Eva; Rodrigues, Nuno F.. "Designing Effective User Interface Experiences for a Self-Service Kiosk to Reduce Emergency Department Crowding". 2020.
    10.1109/segah49190.2020.9201858
  14. Bessa, Diogo; Rodrigues, Nuno F.; Oliveira, Eva; Kolbenschag, Jonas; Prahm, Cosima. "Designing a Serious Game for Myoelectric Prosthesis Control". 2020.
    10.1109/segah49190.2020.9201812
  15. Silva, Inês; Cardoso, Pedro; Oliveira, Eva. "Narrative and Gameplay: Balanced and Unbalanced Relationship of Dramatic Tension and Gameplay Tension". Paper presented in ARTECH 2019 – 9th International Conference on Digital and Interactive Arts, Braga, 2019.
    10.1145/3359852.3359906
  16. Vieira, Fabio; Oliveira, Eva; Rodrigues, Nuno. "iSVC – Digital Platform for Detection and Prevention of Computer Vision Syndrome". Kyoto, 2019.
    10.1109/segah.2019.8882438
  17. Rocha, D.; Carvalho, V.; Oliveira, E.; Goncalves, J.; Azevedo, F.. "MyEyes-automatic combination system of clothing parts to blind people: First insights". 2017.
    10.1109/SeGAH.2017.7939298
  18. Silva, S.; Queiros, S.; Moreira, A.H.; Oliveira, E.; Rodrigues, N.F.; Vilaca, J.L.. "Classification algorithms for body posture". 2017.
    10.1109/SeGAH.2017.7939299
  19. Sylla, Cristina Maria Santos Moreira Silva; Oliveira, Eva; Sylla, C.; Oliveira, E.. "Tag-IT: embedding audio in objects and surfaces". 2016.
    Sylla, C., Oliveira, E. (2016). Tag-IT: Embedding Audio in Objects and Surfaces. In Proceedings of the NordiCHI Game Changing Design Conference, Gothenburg, Oct 23-27. doi> 10.1145/2971485.2996731.
  20. Dantas, J.; Sylla, C.; Branco, P.; Carvalho, V.; Oliveira, E.; Dantas, Joaquim; Sylla, Cristina Maria Santos Moreira Silva; et al. "T-stories: Improving and expanding T-Words". 2015.
    10.1145/2832932.2832940
  21. Sylla, C.; Oliveira, E.; Dantas, J.; Carvalho, V.; Branco, P.; Sylla, Cristina Maria Santos Moreira Silva; Oliveira, Eva; et al. "Record, play, Go¿". 2015.
    10.1145/2832932.2832963
  22. Oliveira, E.; Ribeiro, N.; Chambel, T.. "Accessing movies' emotional information". 2015.
    10.1109/CISTI.2015.7170407
  23. Oliveira, E.; Gonçalves, M.M.; Caridade, R.; Rodrigues, N.; Oliveira, Eva; Gonçalves, Miguel M.; Caridade, Rui; Rodrigues, Nuno. "Rumination room: A serious game to deal with disturbing thoughts". 2014.
    10.1109/SeGAH.2014.7067104
  24. Oliveira, E.; Martins, P.; Chambel, T.. "iFelt: Accessing movies through our emotions". 2011.
    10.1145/2000119.2000141
  25. Langlois, T.; Chambel, T.; Oliveira, E.; Carvalho, P.; Marques, G.; Falcão, A.. "VIRUS: Video information retrieval using subtitles". 2010.
    10.1145/1930488.1930530
  26. Oliveira, E.; Chambel, T.; Eva Oliveira; Teresa Chambel. "Emotional access and interaction with videos". 2009.
    10.1145/1621841.1621886
Journal article
  1. Adam Palmquist; Joana Alves; Rene Baranyi; Robin Munkvold; Vítor Carvalho; Eva Oliveira. "Blended Realities - Higher Education Student Reflections on Acquiring Skills for Game Creation in a Project-Based- and Blended Learning Environment". Games: Research and Practice (2025): https://doi.org/10.1145/3704414.
    10.1145/3704414
  2. João Petersen; Vítor Carvalho; Oliveira, J. T.; Eva Oliveira. "Usability Analysis of a Virtual Reality Exposure Therapy Serious Game for Blood Phobia Treatment: Phobos". Electronics (2024): http://dx.doi.org/10.3390/electronics13071350.
    10.3390/electronics13071350
  3. Inês Oliveira; Vítor Carvalho; Filomena Soares; Paulo Novais; Eva Oliveira; Lisa Gomes. "Development of a Virtual Reality Escape Room Game for Emotion Elicitation". Information (2023): https://doi.org/10.3390/info14090514.
    10.3390/info14090514
  4. Daniel Rocha; Filomena Soares; Eva Oliveira; Vítor Carvalho. "Blind People: Clothing Category Classification and Stain Detection Using Transfer Learning". Applied Sciences (2023): https://doi.org/10.3390/app13031925.
    10.3390/app13031925
  5. da Silva, S.M.; Senra, I.; Sampaio, M.; Oliveira, E.. "Interdisciplinary and collaborative experiences while developing a mobile app for young people". Australian Educational Researcher 49 3 (2022): 571-593. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85128855533&partnerID=MN8TOARS.
    10.1007/s13384-022-00520-9
  6. Silva, Eduardo; Ferreira-Coimbra, João; OLIVEIRA, EVA; Henriques, Mariana; Nuno Feixa Rodrigues. Corresponding author: Silva, Eduardo. "COVID-19 impact on forecasting emergency department visits performance". International Journal of Medical Informatics (2022):
    Submitted • 10.2139/ssrn.4173129
  7. Pereira, Margarida F.; Prahm, Cosima; Kolbenschlag, Jonas; Oliveira, Eva; Rodrigues, Nuno F.. "Application of AR and VR in hand rehabilitation: A systematic review". Journal of Biomedical Informatics 111 (2020): 103584. http://dx.doi.org/10.1016/j.jbi.2020.103584.
    Published • 10.1016/j.jbi.2020.103584
  8. Oliveira, E.; Chambel, T.; Ribeiro, N.M.. "Sharing video emotional information in the web". International Journal of Web Portals 5 3 (2013): 19-39. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84945184282&partnerID=MN8TOARS.
    10.4018/ijwp.2013070102
  9. Oliveira, E.; Martins, P.; Chambel, T.. "Accessing movies based on emotional impact". Multimedia Systems 19 6 (2013): 559-576. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84888047944&partnerID=MN8TOARS.
    10.1007/s00530-013-0303-7
Thesis / Dissertation
  1. Oliveira, Eva Ferreira de, 1975-. "Multimedia interaction and access based on emotions:automating video elicited emotions recognition and visualization". PhD, 2013. http://hdl.handle.net/10451/9780.
Activities

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2019/05/01 - Current Phobos – A Virtual Reality Exposure Therapy Serious Game for Blood Phobia Treatment
Supervisor of João Miguel Oliveira Petersen
Desenvolvimento de Jogos Digitais (Master)
Instituto Politécnico do Cávado e do Ave Escola Superior de Tecnologia, Portugal
2022/06/01 - 2023/06/26 Virtual Reality Video Game for Depression Awareness
Supervisor
Mestrado em Engenharia em Desenvolvimento de Jogos Digitais (Master)
Instituto Politécnico do Cávado e do Ave Escola Superior de Tecnologia, Portugal
2021/11/01 - 2022/11/18 Designing an application with and for young people: the case border regions
Supervisor
Mestrado em Engenharia Informática (Master)
Instituto Politécnico do Cávado e do Ave Escola Superior de Tecnologia, Portugal
2021/03/01 - 2022/04/29 User Experience in Video Games: Identification of Determining Characteristics for its success
Supervisor
Mestrado em Engenharia em Desenvolvimento de Jogos Digitais (Master)
Instituto Politécnico do Cávado e do Ave Escola Superior de Tecnologia, Portugal
2021/03/01 - 2022/03/23 Escape VR: The Guilt Um Escape Room em Realidade Virtual para Elicitação de Emoções
Supervisor
Mestrado em Engenharia em Desenvolvimento de Jogos Digitais (Master)
Instituto Politécnico do Cávado e do Ave Escola Superior de Tecnologia, Portugal
2022 - 2022 Designing an application with and for young people the case border regions
Supervisor
Engenharia Informática (Master)
Instituto Politécnico do Cávado e do Ave Escola Superior de Tecnologia, Portugal
2020/01/01 - 2021/06/01 Processos de Coaching e Gamificação Aplicados em contexto Educativo Através do Uso de Tecnologias de Informação
Supervisor of David Alexandre Oliveira Braga
Engenharia Informática (Master)
Instituto Politécnico do Cávado e do Ave Escola Superior de Tecnologia, Portugal
2019/09/01 - 2020/03/10 A travessia de narrativas emergentes em videojogos, um estudo focado na dinâmica da relação da tensão dramática e da tensão do gameplay
Supervisor of Maria Inês Silva
Mestrado em Engenharia em Desenvolvimento de Jogos Digitais (Master)
Instituto Politécnico do Cávado e do Ave Escola Superior de Tecnologia, Portugal
2020 - 2020 Paradigmas de Narrativa e Gameplay em Videojogos
Supervisor
Engenharia em Desenvolvimento de Jogos Digitais (Master)
Instituto Politécnico do Cávado e do Ave Escola Superior de Tecnologia, Portugal
2017/01/01 - 2018/01/11 Sistema De Combinação Automático De Peças De Vestuário Para Cegos
Co-supervisor
Mestrado em Engenharia Eletrónica e de Computadores (Master)
Instituto Politécnico do Cávado e do Ave Escola Superior de Tecnologia, Portugal
2018 - 2018 iSVC – Plataforma Digital de Deteção e Prevenção de Síndrome da Visão de Computador
Supervisor
Engenharia Eletrónica e de Computadores (Master)
Instituto Politécnico do Cávado e do Ave Escola Superior de Tecnologia, Portugal
2016 - 2016 Dispositivo de desenvolvimento didático de fonética em crianças
Supervisor
Engenharia Eletrónica e de Computadores (Master)
Instituto Politécnico do Cávado e do Ave Escola Superior de Tecnologia, Portugal

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2023/07/20 Computer-Assisted Anamnesis (medical history) - the patient UI
(Thesis) Main arguer
Pedro Alexandre Vieites Mendes (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2023/07/20 PlayMaps - Representation of 3D cartography data in Augmented Reality (AR) games
(Thesis) Main arguer
Filipe Carlos de Almeida Duarte da Cunha Nogueira (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2022/06/04 JOGOS PARALITERACIA CRIATIVA: Uma tramework para cultivar a literacia criativa atraves de Jogos
(Thesis) Main arguer
José Manuel da Conceição Raimundo (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2022/05/23 Sistema pré-hospitalar para deteção de Acidente Vascular Cerebral
(Thesis) Main arguer
José Alexandre Ribeiro Ferreira (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2021/03/31 Brinquedo Inclusivo para Crianças com Síndromes Neuromotores
(Thesis) Main arguer
Gil da Graça Dias (Master)
Universidade do Minho Escola de Engenharia, Portugal
2020/11/17 Os Estereótipos Femininos e a Comunicação Publicitária dos Jogos Electrónicos
(Thesis) Main arguer
Karen Pinto Santos (Master)
Universidade Europeia, Portugal
2019/12/04 Rastreamento virtual da face: um sistema para espelhar emoções.
(Thesis) Main arguer
Pedro AlexandreRodrigues dos Santos (Master)
Universidade do Minho Escola de Engenharia, Portugal
2018/07/23 Desenvolvimento e implementação de um jogo sério para melhorar a regulação do apetite de crianças em risco de obesidade
(Thesis) Main arguer
Eduardo Jorge Duarte Reis (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2018/04/18 Desenvolvimento de um jogo sério para fisioterapia, monitorização e motivação de pacientes com doenças neurológicas
(Thesis) Main arguer
Tiago Rafael dos Santos Martins Pereira Rodrigues (PhD)
Universidade do Minho Escola de Engenharia, Portugal
2016/07/26 Exploring how the Game Master-Player relationship influences narrative in video games
(Thesis) Main arguer
Abel João Gavinho Vaz Tavares Neto (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal

Other jury / evaluation

Activity description Institution / Organization
2023/07/25 - 2033/07/07 Bolsas de Investigação do INESC TEC Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Tecnologia e Ciência, Portugal