???global.info.a_carregar???
Identification

Personal identification

Full name
Maria Elisa Rolo Chaleta

Citation names

  • Chaleta, Elisa

Author identifiers

Ciência ID
9114-A003-76B3
ORCID iD
0000-0003-2771-513X

Knowledge fields

  • Social Sciences - Psychology

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
French Intermediate (B1) Advanced (C1) Intermediate (B1) Intermediate (B1)
English Intermediate (B1) Advanced (C1) Intermediate (B1) Intermediate (B1)
Spanish; Castilian Intermediate (B1) Advanced (C1) Intermediate (B1) Intermediate (B1)
Portuguese Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
Education
Degree Classification
2021/06/09
Concluded
Title of Aggregate (Título de Agregado)
Major in Psicologia- Psicologia da Educação/ Psychology - Educational Psychology
Universidade de Lisboa, Portugal
Aprovada por unanimidade /Approved unanimously
2003
Concluded
Psychology (PhD) (Doutoramento)
Major in Psychology - Educational Psychology
Universidade de Évora, Portugal
"Abordagens ao Estudo e Estratégias de Aprendizagem no Ensino Superior" (THESIS/DISSERTATION)
Unanimously approved with distinction and praise
1996
Concluded
Educational Psychology (Mestrado)
Major in Psychology - Educational Psychology
ISPA - Instituto Superior de Psicologia Aplicada, Portugal
"Opinião sobre o Ensino Superior e Abordagens à Aprendizagem " (THESIS/DISSERTATION)
Approved unanimously
1990
Concluded
Psychology - Educational Psychology (Licenciatura)
Major in Psychology - Educational Psychology
ISPA - Instituto Superior de Psicologia Aplicada, Portugal
"Atribuição Causal do Sucesso Académico Escolar em Escolas do 1º Ciclo do Ensino Básico " (THESIS/DISSERTATION)
14
1982
Concluded
Curso de Educadores de Infância / Childhood Educators Course (Licenciatura)
Major in Educational Sciences
Escola Normal de Educadores de Infância de Évora, Portugal
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2021/05/18 - Current Associate Professor (University Teacher) Universidade de Évora, Portugal
2003 - 2021 Assistant Professor (University Teacher) Universidade de Évora, Portugal
1990 - 2003 Invited Assistant (University Teacher) Universidade de Évora, Portugal

Positions / Appointments

Category
Host institution
Employer
2019 - 2023 Organic Unit Sub-director Universidade de Évora, Portugal
2014 - 2020 General Council of Évora University Universidade de Évora, Portugal
2015 - 2016 Vice President of the Scientific Council of the University of Evora Universidade de Évora Escola de Ciências Sociais, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2022/12/02 - 2023/11/30 GenderNeutr-All - Erasmus+ Cooperation partnership
2022-1-FR01-KA220-SCH-000088056
Principal investigator
Universidade de Évora, Portugal

Panepistemio Patron, Greece

Université de Rouen Normandie, France
Ongoing
2022/12/02 - 2023/11/03 IPI.SUCESSO: Pedagogical Innovation and Integration for Success and Combating Dropout at the University of Évora in Times of Instability and Uncertainty.
POCH-02-53I2-FSE-000042
Universidade de Évora, Portugal
Concluded
2018/07 - 2021/07 Learning and Teaching at the University
PTDC/CED-EDG/29252/2017
Principal investigator
Universidade de Évora Centro de Investigação em Educação e Psicologia, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
2010/04/01 - 2013/10/31 Learning orchestration in higher education - contributions to the quality of learning and academic success
PTDC/CPE-CED/103195/2008
Principal investigator
Universidade de Évora Centro de Investigação em Educação e Psicologia, Portugal

Universidade de Évora, Portugal

Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal

Universidade do Minho, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2010 - 2013 DISTINC - Developing an In service Training in Inclusive Classroom Practices
Contract N°510072-LLP¬1-2010-TR-Comenius-CMP.
Researcher
Concluded
2007/09/05 - 2010/09/04 Processos auto-regulatórios e rendimento académico: Fundamentos pessoais e sociais/ Self-regulatory processes and academic performance: Personal and social foundations
PTDC/CED/66503/2006
Researcher
Universidade do Minho, Portugal

Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal

Universidade de Évora, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2006 - 2009 IRIS - Improvement through Research in Inclusive Schools: Inclusive Classrooms - a multidimensional approach
128825-CP-1-2006-UK-Comenius-C21
Researcher
Universidade de Évora Centro de Investigação em Educação e Psicologia, Portugal
Comissão Europeia
Concluded
2007 - 2008 Study of the influence of personal e contextual variables in the academic performance: the situation of college students in Alentejo
POCI/ALE/04.01.02/0097/0002/2006
Researcher
Concluded
Outputs

Publications

Book
  1. Chaleta, Elisa. Emoções Académicas e Aprendizagem em Contextos de Educação Superior / Academic Emotions and Learning in Higher Education Contexts. Portugal: CIEP /Universidade de Évora. 2023.
    Published
  2. Chaleta, Elisa; Pereira, Anabela; Leal, Fátima Henriques. Programa de mentoria por pares - IPI.SUCESSO / Peer mentoring programme - IPI.SUCESSO. Portugal: CIEP /Universidade de Évora. 2023.
    Published
  3. Chaleta, Elisa. Formas de enseñar y aprender en educación superior/ Ways of teaching and learning in higher education. Valência, Spain: Monografias e Aproximacions. 2021.
    Published • Editor
  4. Almeida, Jacqueline; Chaleta, Elisa. Formação Docente e Inclusão no Brasil e em Portugal / Teacher Training and Inclusion in Brazil and Portugal. Alagoas, Brazil: EDUFAL. 2017.
    Published • Editor
  5. Sobrinho, Moisés; Ennafaa, Ridha; Chaleta, Elisa. La educación superior, el estudiantado y la cultura universitaria / Higher education, students and the university culture. Valência, Spain: Editorial NEOPATRIA. 2016.
    Published • Editor
  6. Chaleta, Elisa. Proceedings of III International Conference Learning and Teaching in Higher Education (Volume II). GPSA/CIEP. 2015.
  7. Cid, Marília; Verdasca, José; Oliveira, Manuela; Borralho, António; Grácio, Luísa; Chaleta, Elisa; Fialho, Isabel. Os cursos científico-humanísticos e o alargamento da escolaridade obrigatória. Medidas educativas de inclusão /Scientific-humanistic courses and the extension of compulsory schooling. Educational inclusion measures. Ministério da Educação e Ciência, Direção-Geral da Educação. 2014.
  8. Bravo Nico; Elisa Chaleta; Luísa Grácio; Margarida Saraiva; Carla Vieira; Isabel Fialho; Adelinda Candeias; et al. Proceedings of the II International Conference Learning and Teaching in Higher Education/ Learning Orchestration in Higher Education. Universidade de {\'{E. 2013.
    10.5935/978-989-96656-4-4.2016b001
  9. Chaleta, Elisa. Orquestração da Aprendizagem no Ensino Superior / Learning Orchestration in Higher Education.. Pedago. 2013.
  10. Chaleta, Elisa (Org). Aprender no Ensino Superior - Contributos para a qualidade da aprendizagem e do sucesso académico / Learning in Higher Education - Contributions to the quality of learning and academic success. Centro de Investigação em Educação e Psicologia. 2011.
  11. Chaleta, Elisa; Grácio, Luisa; Vieira, Isabel; Vieira, Carlos; Sebastião, Luis; Matos, Olivia; Cegonho, Patricia; Almeida, Carla. Learning and Teaching in Higher Education I. GPSA - Universidade de Évora. 2010.
  12. Chaleta, Elisa; Grácio, Luisa. Peer Mentoring. GPSA - Universidade de Évora. 2010.
  13. Chaleta, Elisa. Mentor Monitoring. GPSA - Universidade de Évora. 2010.
Book chapter
  1. Elisa Chaleta; Margarida Saraiva. "The Contribution of Social Sciences and Arts to the Sustainable Development Goals in Higher Education". 2023.
    10.1007/978-3-031-28793-0_7
  2. Chaleta, Elisa; Sebastião, Luís; Fialho, Isabel; Cid, Marília; Borralho, António. "Universidade e mudança: percepção e vivência de professores universitários / University and change: university teachers' perceptions and experiences". In Límites y posibilidades del cambio universitario. Spain: Instituto de Creatividad, 2022.
    Published
  3. Chaleta, Elisa. "University Teachers' Conceptions of What University Is: Implications for the Future of Higher Education". In Higher Education - New Approaches to Globalization, Digitalization, and Accreditation [Working Title], edited by Lee Waller; Sharon Waller, 1-14. London, United Kingdom: IntechOpen, 2021.
    Published • 10.5772/intechopen.100813
  4. Chaleta, Elisa. "Sentir ou a outra face do aprender no Ensino Superior / Feeling or the other side of learning in Higher Education". In Formas de enseñar y aprender en educación superior, 95-116. Spain: Monografias e Aproximacions, 2021.
    Published
  5. Chaleta, Elisa; Pissarra, João; Correia Jesuíno, Jorge. "Gender in Higher Education: Portuguese Landscape*". In International Perspectives on Gender and Higher Education, edited by C. Fontanini; M. Joshi; S. Paivandi, 17-32. Bingley, West Yorkshire, United Kingdom: Emerald Publishing Limited, 2020.
    Published • 10.1108/978-1-83909-886-420201002
  6. Chaleta, Elisa; Quaresma, Paulo; Fialho, Isabel; Luís Sebastião; Leal, Fátima; Rato, Luis; Cid, Marília; António Borralho; Margarida Saraiva. "Concepções sobre o que é aprender em professores universitários das áreas de Ciências Sociais e de Ciências e Tecnologia/ Conceptions of what learning is for university professors in the areas of Social Sciences and Science and Technology". In Ensinar, avaliar e aprender no ensino superior: perspetivas internacionais, 37-64. CIEP, 2020.
    Published
  7. Fialho, Isabel; Chaleta, Elisa; Borralho, António. "Práticas de avaliação formativa e feedback no Ensino Superior / Formative assessment practices and feedback in higher education". In Ensinar, avaliar e aprender no ensino superior: perspetivas internacionais, 65-92. CIEP, 2020.
    Published
  8. Jesuíno, Jorge Correia; Chaleta, Elisa; Pissarra, João. "Mergers in Higher Education: The Portuguese Case". Studera Press, 2019.
  9. Chaleta, Elisa. "Reflecting on the Nature of Academic Understanding". In Student Learning and Academic Understanding, 355-359. United Kingdom: Elsevier, 2018.
    Published • 10.1016/b978-0-12-805359-1.00023-1
  10. Chaleta, Elisa; Pissarra, João; Correia Jesuíno, Jorge. "Quality and Excellence in the Portuguese Higher Education". In In pursuit of world class universities - a global experience, 163-186. Delhi, India: Studera Press, 2018.
    Published
  11. Jesuino, Jorge; Chaleta, Elisa; Pissarra, João. "Equity in Higher Education - The Portuguese case". In Equity in Higher Education – A Global Perspective, 187-210. Delhi, India: Studera Press, 2017.
    Published
  12. Almeida, Jacqueline; Chaleta, Elisa. "A Formação Docente para a Prática da Educação Inclusiva / Teacher Training for Inclusive Education Practice". 9-57. Alagoas, Brazil: EDUFAL, 2017.
    Published
  13. Chaleta, Elisa; Grácio, Luisa. "Concepções e abordagens - duas dimensões do aprender no Ensino Superior / Conceptions and approaches - two dimensions of learning in Higher Education". In La educación superior, el estudiantado y la cultura universitaria, 223-250. Valência, Spain: EDITORIAL NEOPATRIA, 2016.
    Published
  14. Chaleta, Elisa. "Orquestração do aprender no ensino superior em estudantes de 1º ano de cursos de Licenciatura/ Learning orchestration in higher education among first-year undergraduate students". EDUCA, 2014.
  15. Grácio, Luisa; Chaleta, Elisa; Fialho, Isabel. "What is intelligence and how we can improve it?". In A A Preventive Approach in Inclusive Education, edited by J. Lebeer; L. Grácio; Z. Start; B. Schraepen; N. Babur; R. Van den Eynde; L. Stoeffels; A. Gogacz, 44-55. Turkey: Bogaziçi University, 2013.
    Published
  16. Chaleta, Elisa; Grácio, Luisa; Saragoça, Maria. "General Perspectives on Behavioural Management: School, Learning and Teachers in focus". 87-97. Turkey: Bogaziçi University, 2013.
    Published
  17. Gracio, Luisa; Z. Start; Chaleta, Elisa; Saragoça, Mª José; Adelinda Candeias. "What do we know? What can we learn?". In A Preventive Approach in Inclusive Education, 75-85. Istanbul, Turkey: Bogaziçi University Press, 2013.
    Published
  18. Chaleta, Elisa; Grácio, Luísa; Veiga Simão, A.; Ramalho, Gloria; Rosário, Pedro; Saraiva, Margarida; Sebastião, Luís; Leal, Fátima; Silva, João. "Orquestrar o aprender no ensino superior - Concepções, abordagens e experiência no curso / Learning orchestration in higher education - Conceptions, approaches and course experience". In Orquestração da aprendizagem no Ensino Superior, 11-28. Pedago, 2013.
    Published
  19. Chaleta, Elisa. "Emoções e sentimentos nas experiências de aprendizagem no Ensino Superior - IESEA / Emotions and feelings in higher education learning experiences - IESEA". In TurmaMais e Sucesso Escolar- Trajectórias para uma nova cultura da escola, 103-116. Edições Colibri, 2013.
    Published
  20. Chaleta, Elisa; Cristovão, Manuela; Semedo, Carla Santarém; Saias, J.; Frias, A.. "Experiência no curso de estudantes de 1º ano - um estudo no âmbito das tutorias de acompanhamento na Universidade de Évora/ Experience in the course of 1st year students - a study in the context of mentoring at the University of Évora". In Orquestração da Aprendizagem no Ensino Superior, 139-154. Pedago, 2013.
    Published
  21. Velez, Maria João; Chaleta, Elisa. "Abordagens à aprendizagem e características dos estudantes do ensino superior / Approaches to learning and characteristics of higher education students". In Orquestração da aprendizagem no Ensino Superior, 139-154. Pedago, 2013.
    Published
  22. Alameida, Jacqueline; Chaleta, Elisa; Oliveira, Vitor. "A formação docente para a prática inclusiva no Curso de Pedagogia da Universidade Federal de Alagoas / Teacher training for inclusive practice in the Pedagogy course at the Federal University of Alagoas". In Orquestração da aprendizagem no Ensino Superior, 65-79. Pedago, 2013.
    Published
  23. Gracio, Luisa; Chaleta, Elisa. "Facilitação da adaptação ao Ensino Superior: um programa de tutoria por pares / Facilitating the adaptation to higher education: a peer mentoring programme". In Educación, Aprendizaje y Desarrollo en una Sociedad Multicultural, edited by M Román Sánchez; M. Carbonero Martín; J. Valdivieso Pastor, 6741-6750. Madrid, Spain: Madrid: ENAPE, 2011.
    Published
  24. Pomar, Clarinda; Grácio, Maria Luisa; Borralho, António Manuel Águas; Candeias, Adelinda; Pires, Heldemerina; Chaleta, Elisa; De Vreese, Jean-Claude; et al. "Formação de Professores para a Escola Inclusiva: Algumas Perspectivas Europeias / Teacher Training for Inclusive Schools: Some European Perspectives". Centro de Investigação em Educação e Psicologia da Universidade de Évora, 2009.
  25. Pires, Heldeminda; Grácio, Luisa; Santos, Graça; Candeias, Adelinda; Chaleta, Elisa; Pomar, Clarinda. "O Papel da Família na Inclusão Escolar / The Role of the Family in School Inclusion". CIEP, 2009.
  26. Gracio, Luisa; Adelinda Candeias; Pomar, Clarinda; António Borralho; Chaleta, Elisa. "Conceptions of inclusive education in some European countries". In Teachers Training Course Improvement Though Research in the Inclusive School, 8-16. Estocolmo, Sweden: Stockholm University, 2009.
    Published
  27. Chaleta, Elisa; Grácio, Luísa; Rosário, Pedro. "Aprendizagem no Ensino Superior- A Relação entre a Cognição, os Sentimentos e a Motivação dos Estudantes / Learning in Higher Education - The Relationship between Students' Cognition, Feelings and Motivation". In A Unicidade do Conhecimento, 1-17. 2009.
    Published
  28. Chaleta, Elisa; Grácio, Luísa; Cortes, M. J.; Coincas, J.. "Construindo práticas educativas inclusivas - a participação dos alunos nos planos educativos individuais / Building inclusive educational practices - student participation in individual education plans". In Educação Inclusiva: Concepções e Práticas, 84-88. CIEP, 2009.
    Published
  29. Grácio, Luísa; Borralho, António; Adelinda Candeias; Pomar, Clarinda; Chaleta, Elisa; Pires, Heldemerina; DeVreese, J.-C.; et al. "O estado da arte em educação inclusiva: o pensamento de profissionais detentores de boas práticas / The state of the art in inclusive education: the thoughts of professionals with good practices". In Educação Inclusiva: Concepções e Práticas, 49-60. CIEP, 2009.
    Published
  30. Pomar, Clarinda; Adelinda Candeias; Grácio, Luísa; Santos, Graça Duarte; Trindade, M. N.; Pires, Heldemerina; Chaleta, Elisa. "Formação de Professores para a Escola Inclusiva: Fundamentos para uma proposta de formação / Teacher Training for Inclusive Schools: Foundations for a Training Proposal". In Ensino, Qualidade e Formação de Professores, 117-127. Évora: DPE, 2009.
    Published
  31. Rosário, Pedro; Veiga Simão, A.; Chaleta, Elisa; Grácio, Luisa. "Autorregular o aprender em sala de aula / Self-regulating learning in the classroom". In Professores e Alunos: aprendizagens significativas em comunidades de prática educativa, edited by M. Abraão, 115-132. Brazil: ediPUCRS, 2008.
    Published
Conference paper
  1. Deilis, I.; Martin, M. A.; Nicasio, J.; Gracia, A.; Chaleta, Elisa; Pacheco, D.. "Variables instruccionales y de aprendizaje valoradas en la práctica de metodologías alternativas e inovadoras / Instructional and learning variables valued in the practice of alternative and innovative methodologies.". Paper presented in III Congresso Internacional Envolvimento dos Alunos na Escola: Perspetivas da Psicologia e Educação — Inclusão e Diversidade, 2020.
    Published
  2. Fernández, B.; Blanco, I.; Fernández, N.; Martínez, S.; Aguín, I.; Chaleta, Elisa. "Diferencias en las actitudes hacia las Matemáticas en función del curso y del género / Differences in attitudes toward mathematics as a function of grade and gender.". Paper presented in IV Congreso International en Contextos Psicológicos, Educativos y de la Salud, 2016.
    Published
  3. Chaleta, Elisa. "Learning orchestration in higher education/ Orquestração da aprendizagem no ensino superior". Paper presented in II International Conference Learning and Teaching in Higher Education, 2013.
    Published
  4. Almeida, J.; Chaleta, Elisa; Oliveira, V.. "A Formação docente para a prática da educação inclusiva no curso de Pedagogia da Universidade Federal de Alagoas". Paper presented in II International Conference Learning and Teaching in Higher Education, 2013.
    Published
  5. Chaleta, Elisa. "A experiência das tutorias de acompanhamento dos estudantes de 1.º ano pelos docentes da Universidade de Évora / The mentoring experience of first-year students by teachers at the University of Évora". Paper presented in II International Conference Learning and Teaching in Higher Education, 2013.
    Published
  6. Matos, Olivia; Chaleta, Elisa; Entwistle, Noel. "Understanding and the quality of learning in higher education". Paper presented in II International Conference Learning and Teaching in Higher Education, 2013.
    Published
  7. Grácio, Luísa; Cid, Marilia; Chaleta, Elisa; Fialho, Isabel; Candeias, Adelinda; Saragoça, Maria José; Rosário, Cristina; et al. "Distinc Project - Developing an in Service Training for Inclusive Classroom Practices". 2011.
    Published
  8. Moreira, Lurdes; Cid, Marilia; Fialho, Isabel; Grácio, Luísa; Chaleta, Elisa. "Actividades de Enriquecimento Curricular na opinião de Pais e Professores / Curricular Enrichment Activities in the opinion of Parents and Teachers". Paper presented in II International Congress Interfaces of Psychology. Quality of Life. Living with Quality, EVORA, 2011.
  9. Grácio, Luísa; Chaleta, Elisa; Cid, Marília; Fialho, Isabel; Saragoça, Mª José. "Inclusion and Primary Teachers: Training Needs and Realities". 2011.
    Published
  10. Chaleta, Elisa; Grácio, Luísa; Matos, Olivia; Cegonho, Patricia. "Students Adaptation to the University: Assessment of a peer mentoring program". Paper presented in I International Conference Learning and Teaching in Higher Education, 2010.
    Published
  11. Chaleta, Elisa; Grácio, Luísa; Vieira, Carlos; Vieira, Isabel; Sebastião, Luís. "The first year -Implementation of the GPSA Project". Paper presented in I International Conference Learning and Teaching in Higher Education, 2010.
  12. Chaleta, Elisa; Grácio, Luísa; Vieira, Carlos; Vieira, Isabel; Sebastião, Luis. "Empowerment of the learning process for students - peer mentoring". Paper presented in I International Conference Learning and Teaching in Higher Education, 2010.
    Published
  13. Chaleta, Elisa; Grácio, Luísa; Borralho, António; Candeias, Adelinda; Pires, Heldemerina; Pomar, Clarinda; Ljusberg, A. L.. "Contributions from the Community to the Inclusive School". Paper presented in International Conference - Changing Practices in Inclusive Schools, 2009.
    Published
Journal article
  1. Teresa Nogueiro; Margarida Saraiva; Fátima Jorge; Chaleta, Elisa. "The Erasmus+ Programme and Sustainable Development Goals-Contribution of Mobility Actions in Higher Education". Sustainability 14 3 (2022): 1628. https://doi.org/10.3390/su14031628.
    Open access • Published • 10.3390/su14031628
  2. Chaleta, Elisa; M. Saraiva; Fátima Henriques Leal; Isabel Fialho; António Borralho. "Higher Education and Sustainable Development Goals (SDG)-Potential Contribution of the Undergraduate Courses of the School of Social Sciences of the University of Évora". Sustainability 13 (2021): 1828. https://doi.org/10.3390/su13041828.
    Open access • Published • 10.3390/su13041828
  3. Chaleta, Elisa; M. Saraiva; Luís Sebastião; Marília Cid; António M. Diniz; Fátima Henriques Leal; Paulo Quaresma; Luís Rato. "University Teachers- Conceptions of the University and the Place of Sustainability". Sustainability 13 (2021): 1955. https://www.mdpi.com/2071-1050/13/4/1955.
    Open access • Published • 10.3390/su13041955
  4. Leal, Fátima; Chaleta, Elisa. "Face-to-Face and Remote Learning During the Confinement Due to Covid19: The Experience of Higher Education Students". International Journal of Higher Education Pedagogies 1 1 (2020): 30-35. http://dx.doi.org/10.33422/ijhep.v1i1.19.
    Open access • Published • 10.33422/ijhep.v1i1.19
  5. Chaleta, Elisa. "Learning at the University - conceptions of university teachers". Academia 22 (2020): 53-71. https://pasithee.library.upatras.gr/academia/article/view/3524.
    Open access • Published • 10.26220/ACA.3524
  6. Elsa Simões; M. Saraiva; Gottlieb Basch; António Ramos Pires; Álvaro Rosa; Chaleta, Elisa. "Hybrid Conceptual Model for Assessing Quality, Production and Satisfaction (SQual4Agri), in Agricultural Production Units, in Cape Verde". Sustainability 13 (2020): 37. https://www.mdpi.com/2071-1050/13/1/37.
    Open access • Published • 10.3390/su13010037
  7. Chaleta, Elisa; Saraiva, Margarida; Leal, Fátima. "O ensino e a aprendizagem em contexto de pandemia: O programa Online Study/ Teaching and learning in a pandemic context: The Online Study program". Revista Qualidade 4 (2020): 43-46.
    Published
  8. Chaleta, Elisa; Quaresma, Paulo; Rato, Luis; Leal, Fátima; Salgado, André; Saraiva, Margarida. "Conceções e Abordagens à Aprendizagem - Contributos da sua relação para a Qualidade do Processo de Aprendizagem/ Conceptions and Approaches to Learning - Contributions of their relationship to the Quality of the Learning Process". TMQ - Techniques, Methodologies and Quality 11 (2020): 21-36.
    Published
  9. Chaleta, Elisa. "Concepções de aprendizagem em estudantes do ensino superior: Reanálise do COLI (Inventário de Concepções de Aprendizagem)/ Conceptions of learning in higher education students: Reanalysis of the COLI (Conceptions of Learning Inventory)". Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação 26 100 (2018): 684-705. https://www.scielo.br/j/ensaio/a/TkjDSRTLZwpmvjMqVHbHg7H/?format=pdf&lang=pt.
    Open access • Published • 10.1590/s0104-40362018002601302
  10. Armanda Pereira; Sílvia Lopes; Paula Magalhães; Adriana Sampaio; Chaleta, Elisa; Pedro Rosário; Pereira, Armanda; et al. "How Executive Functions Are Evaluated in Children and Adolescents with Cerebral Palsy? A Systematic Review". Frontiers in Psychology 9 21 (2018): https://doi.org/10.3389%2Ffpsyg.2018.00021.
    Open access • Published • 10.3389/fpsyg.2018.00021
  11. Lopes, Silvia; Magalhães, Paula; Pereira, Armanda; Martins, Juliana; Magalhães, Carla; Chaleta, Elisa; Rosário, Pedro; et al. "Games Used With Serious Purposes: A Systematic Review of Interventions in Patients with Cerebral Palsy". Frontiers in Psychology 9 1712 (2018): https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2018.01712/full.
    Open access • Published • doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01712
  12. Sebastião, Luís; Chaleta, Elisa. "A Universidade e o futuro: percepção de docentes universitários /The university and the future: university teachers' perceptions". Creativity and Educational Innovation Review 2 (2018): 41-55. http://hdl.handle.net/10174/26231.
    Open access • Published • 10.7203/CREATIVITY.2.1379
  13. Chaleta, Elisa. "Inventário de Emoções e Sentimentos nas Experiências de Aprendizagem - IESEA / Inventory of Emotions and Feelings in Learning Experiences - IESEA". Psicologia & Educação 4 (2017): 56-69. http://www.adipsieduc.pt/wp-content/uploads/2014/12/978-989-99517-1-6.pdf.
    Published
  14. Chaleta, Elisa; Sebastião, Luís. "Qualidade da Aprendizagem no Ensino Superior - Validação do Approaches to Study Inventory (ASIr) para a População Estudantil Angolana / Quality of Learning in Higher Education - Validation of the Approaches to Study Inventory (ASIr) for the Angolan Student Population". 6 (2015): 168-185. http://hdl.handle.net/10174/16934.
    Published
  15. Chaleta, Elisa. "Experiência no curso - contributo para a qualidade do ensino superior português / Course experience - contribution to the quality of Portuguese higher education". Educação em Questão 48 34 (2014): 65-85. http://www.revistaeduquestao.educ.ufrn.br/pdfs/v48n34.pdf.
    Open access • Published
  16. Chaleta, Elisa. "Praxes académicas e qualidade da aprendizagem no ensino superior - perspectiva de estudantes de 1.º ano de cursos de licenciatura da Universidade de Évora / Academic hazing and the quality of learning in higher education - the perspective of first-year undergraduate students at the University of Évora". Techniques, Methodologies and Quality 4 (2013): 132-148. http://hdl.handle.net/10174/9730.
    Published
  17. Chaleta, Elisa; Gracio, Luisa; Ramalho, Gloria. "Quality of Learning in Higher Education: Students' Conceptions of Learning as a Critical Aspect". Atiner's Conference Paper Series PSY2012 01 (2012): 1-14. https://www.atiner.gr/paper-series.
    Published
  18. Chaleta, Elisa; Sampaio, Ana; Saraiva, Margarida; Grácio, Luísa; Leal, Fátima; Santos, Graça; Sebastião, Luís; Candeias, Adelinda. "Adaptação e validação do CEQ - Questionário de Experiência no Curso: Contributo para a qualidade do ensino superior português / Adaptation and validation of the CEQ - Course Experience Questionnaire: Contribution to the quality of Portuguese higher education". Techniques, Methodologies and Quality 3 (2012): 187-204.
    Published
  19. Chaleta, Elisa; Grácio, Luísa; Candeias, Adelinda; Sebastião, Luís; Nico, Bravo; Simão, Ana; Santos, Graça. "Abordagens à aprendizagem em estudantes do ensino superior / Approaches to learning in higher education students". Educação - Temas e Problemas 9 (2011): 7-18. https://doi.org/10.5935%2Fref.20160090.
    Published
  20. Chaleta, Elisa. "Promoção do sucesso académico no Ensino Superior - Projecto GPSA / Promoting academic success in higher education - GPSA project". Educação - Temas e problemas 9 (2011): 67-78. http://hdl.handle.net/10174/9727.
    Published
  21. Grácio, Luisa; Chaleta, Elisa; Cid, Marilia; Fialho, Isabel; Saragoça, Mª José. "Inclusão e professores de 1º Ciclo: realidades e necessidades de formação / Inclusion and primary school teachers: realities and training needs". (2011): http://hdl.handle.net/10174/4065.
  22. Grácio, Luisa; Chaleta, Elisa; Ramalho, Glória; Velez, Mª João; Leal, Fátima; Silva, João; Sebastião, Luis; Saraiva, Margarida; Rosário, Pedro. "Concepções de aprendizagem em estudantes de Ensino Superior: validação do Conceptions of Learning Inventory (COLI) para uma amostra de estudantes portugueses do ensino superior / Conceptions of learning in higher education students: validation of the Conceptions of Learning Inventory (COLI) for a sample of Portuguese higher education students". Educação- Temas e Problemas 9 (2011): 33-44. http://hdl.handle.net/10174/9731.
    Published
  23. Velez, Mª João; Chaleta, Elisa. "Contribuição para o estudo da adaptação portuguesa do Ways of Coping Questionnaire (WCQ) numa amostra de estudantes do Ensino Superior / Contribution to the study of the Portuguese adaptation of the Ways of Coping Questionnaire (WCQ) in a sample of higher education students". Educação - Temas e Problemas 9 (2011): 45-56. http://hdl.handle.net/10174/9734.
    Published
  24. Chaleta, Elisa; Grácio, Luisa; Efklides, Anastasia. "Sentimentos experienciados pelos estudantes do ensino superior em situações de aprendizagem / Feelings experienced by higher education students in learning situations". Educação- Temas e problemas 9 (2011): 19-32. http://hdl.handle.net/10174/9729.
    Published
  25. Grácio, Luísa; Chaleta, Elisa. "Facilitação da adaptação ao Ensino Superior: um programa de tutoria por pares / Facilitating adaptation to higher education: a peer mentoring programme". (2011): http://hdl.handle.net/10174/4658.
  26. Chaleta, Elisa; Entwistle, Noel. "Abordagens à aprendizagem no contexto do ensino superior Português - Approaches and Study Skills Inventory for Students (ASSIST) / Approaches to learning in the Portuguese higher education context - Approaches and Study Skills Inventory for Students (ASSIST)". Educação -Temas e Problemas 9 (2011): 7-18.
    Published
  27. Chaleta, Elisa; Grácio, Luisa; Machado, Constança; Ferreira, Isabel; Correia, Rosalina. "Qualidade da Aprendizagem no Ensino Superior - Concepções, Abordagens à Aprendizagem e Preferência pelo Ensino / Quality of Learning in Higher Education - Conceptions, Approaches to Learning and Teaching Preference". Techniques, Methodologies and Quality 1 (2010): 248-262. http://hdl.handle.net/10174/9243.
    Published
  28. Adelinda Candeias; Maria José Do Espírito Santo; Mónica Rebocho; Maria João Cortes; Graça Santos; Chaleta, Elisa; Luísa Grácio; et al. "Improvement research through inclusive school - IRIS reflections about assessment and intervention with students with special educational needs". International Journal of Developmental and Educational Psychology 1 4 (2008): 405-416. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349832319044.
    Published
  29. Rosário, Pedro; Costa, José; Mourão, Rosa; Chaleta, Elisa; Grácio, Maria Luísa; Núñez Perez, José Carlos; González-Pienda, Júlio A.; et al. "De pequenino é que autorregula o destino / From a young age we self-regulate the destiny". Educação - Temas e Problemas 4 (2007): 281-293. http://hdl.handle.net/1822/11925.
    Published
  30. Grácio, Maria Luísa; Chaleta, Elisa; Rosário, Pedro; Grácio, Maria Luísa Fonseca; Chaleta, Maria Elisa Rolo; Grácio, Maria; Chaleta, Maria; Grácio, Luisa. "Conceptualizações sobre o aprender ao longo da escolaridade / Conceptualisations of learning throughout schooling". Interacções 6 (2007): 197-214. file:///C:/Users/mec/Downloads/340-Texto%20do%20Trabalho-820-1-10-20120405.pdf.
    Open access • Published • https://doi.org/10.25755/int.340
  31. Chaleta, Elisa. "Metacognição e Afectividade na Sala de Aula / Metacognition and Affectivity in the Classroom". Educação - Temas e Problemas 2 (2006): 206-211. http://hdl.handle.net/10174/9735.
    Published
  32. Chaleta, Elisa; Pedro Rosário; Maria Teresa Mendes; Maria Luísa Grácio; Elisa Chaleta; José Carlos Núñez; Júlio González-Pienda; Fuensanta Hernández-Pina. "Parents' and students' talks about learning: A study with fifth grade students | Discursos de pais e alunos sobre o aprender: Um estudo no 5° ano de escolaridade". Psicologia em Estudo 11 3 (2006): 463-471. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=287122092002.
    Open access • Published • 10.1590/s1413-73722006000300002
  33. Pedro Rosário; Maria Teresa Mendes; Maria Luísa Grácio; Elisa Chaleta; José Carlos Núñez; Júlio González-Pienda; Fuensanta Hernández-Pina. "Discursos de pais e alunos sobre o aprender: um estudo no 5º ano de escolaridade". Psicologia em Estudo (2006): https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=287122092002.
  34. Rosário, Pedro; Mourão, Rosa; Soares, Serafim; Chaleta, Elisa; Grácio, Maria Luísa; Simões, Fátima; Núñez Perez, José Carlos; et al. "Trabalho de casa, tarefas escolares, autorregulação e envolvimento parental / Homework, schoolwork, self-regulation and parental involvement". Psicologia em Estudo 10 3 (2005): 343-351. http://hdl.handle.net/1822/11871.
    Open access • Published • 10.1590/s1413-73722005000300002
  35. Rosário, Pedro; Mourão, Rosa; Soares, Serafim; Araújo, Joaquim; Núnez, José Carlos; Gonzalez-Pienda, Júlio; Solano, Paula; et al. "Promover as competências de estudo na Universidade: Projecto - Cartas do Gervásio ao seu Umbigo / Promoting study skills at university: Project - Letters from Gervásio to his navel". Psicologia e Educação IV 2 (2005): 61-73. http://psicologiaeeducacao.ubi.pt/2005_2.html.
    Open access • Published
  36. Gracio, Luisa; Chaleta, Elisa. "Concepções, abordagens e estratégias de aprendizagem em estudantes universitários / Conceptions, approaches and learning strategies in university students". Ciencia Psicológica 10 (2005): 234-247. https://dialnet.unirioja. es/servlet/revista?codigo=12351.
    Published
Report
  1. Cid, Marília; Verdasca, José; Oliveira, M.; Borralho, António; Grácio, L; Chaleta, Elisa; Fialho, Isabel; Monginho, R.. 2014. Relatório Final. Os cursos científico-humanísticos e o alargamento da escolaridade obrigatória. Medidas educativas de inclusão/ Final Report. Scientific-humanistic courses and the extension of compulsory schooling. Educational inclusion measures.
  2. Fialho, Isabel; Verdasca, José; Moreira, Lurdes; Chaleta, Elisa; Grácio, Luísa; Magalhães, Olga; Saragoça, José; Cid, Marília; Tobias, Antónia. 2013. Avaliação externa do programa de atividades de enriquecimento curricular no 1.º ciclo do ensino básico / External evaluation of the curriculum enrichment activities program in the 1st cycle of basic education. http://www.dgidc.min-edu.pt/aec/index.php?s=directorio&pid=21.
  3. Elisa Chaleta; Luísa Grácio; Adelinda Candeias; Luís Sebastião; Bravo Nico; Ana Veiga SIMÃO; Santos, Graça. 2011. Abordagens à Aprendizagem em Estudantes do Ensino Superior / Approaches to Learning in Higher Education Students. https://doi.org/10.5935%2Fref.20160090.
    10.5935/ref.20160090
  4. Elisa Chaleta; Luísa Grácio; Adelinda Candeias; Bravo Nico; Luís Sebastião; Graça Santos. 2011. Abordagens à Aprendizagem em Estudantes do Ensino Superior. https://doi.org/10.5935%2Fref.20160157.
    10.5935/ref.20160157
Thesis / Dissertation
  1. Rodrigues, Daniela Amorim. "Emoções e sentimentos académicos em estudantes de ensino superior / Academic emotions and feelings in higher education students". Master, 2020. http://hdl.handle.net/10174/27694.
  2. Barros, Flávia Freire. "Perceção de envelhecimento pelos idosos e atividade física / Older people's perception of ageing and physical activity". Master, 2020. http://hdl.handle.net/10174/26862.
  3. Leal, Fátima Henriques. "Experiências do sentir, do pensar e do regular a aprendizagem no Ensino Superior / Experiences of feeling, thinking and regulating learning in Higher Education". PhD, 2018. http://hdl.handle.net/10400.1/10776.
  4. Alves, Ana Rita Pinto. "Conceito de esperança no processo de aprendizagem / Concept of hope in the learning process". Master, 2018. http://hdl.handle.net/10174/24061.
  5. Pontes, Sílvia Alexandra Prates Raimundo. "Contributos para a avaliação da aprendizagem socioafetiva no ensino secundário: perceções de professores e alunos / Contributions to the assessment of socio-affective learning in secondary education: perceptions of teachers and students". Master, 2018. http://hdl.handle.net/10174/24038.
  6. Mateus, Sandra Marisa Simões Gaio. "Emoções e sentimentos nas experiências de aprendizagem no ensino secundário / Emotions and feelings in secondary school learning experiences". Master, 2016. http://hdl.handle.net/10174/18394.
  7. Almeida, Jacqueline Praxedes de. "O curso de pedagogia da Universidade Federal de Alagoas e a formação docente para a prática da educação inclusiva /The pedagogy course at the Federal University of Alagoas and teacher training for the practice of inclusive education". PhD, 2014. http://hdl.handle.net/10174/11413.
  8. Velez, Maria João Perdigão. "Relação entre estratégias de Coping e abordagens á aprendizagem em estudantes de ensino superior / The relationship between coping strategies and approaches to learning in higher education students". Master, 2013. http://hdl.handle.net/10174/16128.
  9. Falcão, Carlos Manuel Rosa Marinho. "Mundividência e percepção de si e dos outros em adolescentes com diagnóstico de ansiedade social /Worldview and perception of self and others in adolescents diagnosed with social anxiety". PhD, 2013. http://hdl.handle.net/10174/9635.
  10. Oliveira, Catarina da Silva. "Conceções dos estudantes universitários acerca das relações amorosas na sua faixa etária / University students' conceptions of love relationships in their age group". Master, 2013. http://hdl.handle.net/10174/10734.
  11. Coelho, Vanda do Carmo Padrão. "Autorregulação e dificuldades de aprendizagem / Self-regulation and learning difficulties". Master, 2013. http://hdl.handle.net/10174/15585.
  12. Varela, Ana Luísa de Almeida Martins. "Autorregulação e dificuldades de aprendizagem: um estudo com alunos do 1º e 2º ciclo do ensino básico / Self-regulation and learning difficulties: a study with primary and secondary school students". Master, 2012. http://hdl.handle.net/10174/15273.
  13. Neto, Marcelino Viana da Silva. "Vivências e concepções de vida de jovens vítimas de abuso sexual / Experiences and conceptions of life of young victims of sexual abuse". Master, 2012. http://hdl.handle.net/10174/14055.
  14. Teixeira, Marisa Alexandra Pinto. "O facebook e os estudantes universitários: função, interacções e contributos da rede social / Facebook and university students: role, interactions and contributions of the social network". Master, 2012. http://hdl.handle.net/10174/14928.
  15. Morganheira, Mónica Susana Martins. "Concepção dos educadores de infância sobre a importância da aquisição da consciência fonológica em crianças em idade pré-escolar / Kindergarten teachers' conceptions of the importance of acquiring phonological awareness in pre-school children". Master, 2012. http://hdl.handle.net/10174/15298.
  16. Guerra, Ana Elizabeth Luz. "O processo de supervisão na formação psicomotricista relacional / The supervision process in relational psychomotor training". Master, 2012. http://hdl.handle.net/10174/14720.
  17. Zacarias, Maria de Fátima Penetra Antunes. "A implementação do processo de Bolonha: o caso da Universidade de Évora / The implementation of the Bologna process: the case of the University of Évora". Master, 2011. http://hdl.handle.net/10174/15212.
  18. Mendes, Patrícia Trindade. "Análise e identificação dos estilos parentais maternos numa amostra de crianças e adolescentes com perturbações de ansiedade / Analysis and identification of maternal parenting styles in a sample of children and adolescents with anxiety disorders". Master, 2011. http://hdl.handle.net/10174/14180.
  19. Duarte, Inês Oliveira. "Concepções de crianças e jovens sobre amizade, amor e paixão em função de diferentes níveis etários / Children and young people's conceptions of friendship, love and passion according to different age levels". Master, 2011. http://hdl.handle.net/10174/12068.
  20. Cegonho, Patrícia Romão. "As praxes académicas na Universidade de Évora / Academic hazing at the University of Évora". Master, 2011. http://hdl.handle.net/10174/15316.
  21. Trindade, Arnaldo José Rodrigues. "Contributos das percepções de auto-eficácia e de instrumentalidade para a promoção da aprendizagem auto-regulada no ensino profissional / Contributions of perceptions of self-efficacy and instrumentality to the promotion of self-regulated learning in vocational education". Master, 2010. http://hdl.handle.net/10174/19056.
  22. Peniche, Marta de Jesus Nobre Barrocas. "A aprendizagem da leitura : Concepções sobre a funcionalidade da linguagem escrita e o sucesso na leitura no final do 1º ano de escolaridade / Learning to read: Conceptions about the functionality of written language and success in reading at the end of 1st grade". Master, 2008. http://hdl.handle.net/10174/18446.
  23. Curtinhal, Rute Alexandra Ramalho Montêz Pândega. "Concepções sobre a funcionalidade da leitura e da escrita em crianças do 1º ano de escolaridade / Conceptions about the functionality of reading and writing in 1st grade children". Master, 2007. http://hdl.handle.net/10174/16515.
  24. Chaleta, Maria Elisa Rolo. "Abordagens ao estudo e estratégias de aprendizagem no ensino superior / Approaches to study and learning strategies in higher education". PhD, 2003. http://hdl.handle.net/10174/22065.
  25. Chaleta, Maria Elisa Rolo. "Opinião sobre o ensino superior e abordagem a aprendizagem / Opinion on higher education and approach to learning". Master, 1996. http://hdl.handle.net/10400.12/429.

Other

Other output
  1. Concepções de aprendizagem em estudantes do ensino superior português: um estudo comparativo / Conceptions of learning in Portuguese higher education students: a comparative study. 2013. Luísa Grácio; Elisa Chaleta; Graça Santos; Bravo Nico; Fátima Leal. https://doi.org/10.5935%2Fref.20160074.
    10.5935/ref.20160074
Activities

Ad Hoc journal article review

Journal title (ISSN) Publisher
2015 - Current Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação (1809-4465) Fundação Cesgranrio
2009 - Current Revista Iberoamericana de Educación (1681-5653) Organización de Estados Iberoamericanos (OEI)
2023 - 2023 Cogent Education (2331-186X) Taylor & Francis
2022 - 2023 Sustainability (2071-1050 ) MDPI
2022 - 2022 Education Sciences (2227-7102 ) MDPI
2022 - 2022 Applied Sciences (2076-3417 ) MDPI
2022 - 2022 Revista de Sociología de la Educación - RASE (2605-1923 ) Universitat de Vàlencia
2021 - 2021 Children and Youth Services Review (0190-7409 ) ELSEVIER
2021 - 2021 International Journal of Sustainability in Higher Education (1467-6370 ) Emerald Publishing Limited
2021 - 2021 Academia (2241-1402 ) Patra: HEPNET
2019 - 2019 Frontiers in Psychology Frontiers
2016 - 2016 Frontiers in Psychology (1664-1078 ) Frontiers Media S.A
2015 - 2015 Measurement and Evaluation in Counseling and Development (1947-6302 ) Taylor & Francis
2015 - 2015 Revista ESC - Educação, Sociedade & Culturas (2184-8408) Universidade do Porto
2015 - 2015 Revista Portuguesa de Pedagogia (1647-8614) Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra

Association member

Society Organization name Role
2015 - Current OPP - Ordem dos Psicólogos Portugueses Member

Conference scientific committee

Conference name Conference host
2024 - 2024 13º Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - CIAIQ 2024 | Universidade de Extremadura - Cáceres. Espanha.
2024 - 2024 II International Congress on Innovation, Didactics and Education for Sustainability University of Alicante (Spain)
2023 - 2023 Artificial Intelligence Higher Education and Decent Work: The Great Challenge University of Évora
2023 - 2023 12º Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - CIAIQ 2023 Lisboa, Portugal
2023 - 2023 XI International Congress of Psychology and Education - (ACIPE) Universidade de Valência
2022 - 2022 11º Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - CIAIQ 2022 Universidade da Corunha
2021 - 2021 10º Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - CIAIQ 2021 Universidade da Corunha
2020 - 2020 10th International Congress of Psychology and Education (CIPE2020) Scientific Association of Psychology and Education - ACIPE , Cordova, Espanha
2020 - 2020 9º Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - CIAIQ 2018 Universidade da Corunha, Espanha
2020 - 2020 Simpósio Internacional de Psicologia da Educação: Passado, Presente e Futuro (SInPE20) Universidade de Aveiro, Portugal
2020 - 2020 III Congresso Internacional Direitos Humanos e Escola inclusiva: Construir a Equidade em Tempos de Mudança Universidade do Algarve
2020 - 2020 XI Congresso Internacional de Psicologia da Criança e Adolescente Instituto de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade Lusíada de Lisboa
2019 - 2019 8º Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - CIAIQ 2019 Lisboa, Portugal
2019 - 2019 X Congresso Internacional de Psicologia da Criança e Adolescente - Saúde Mental e Sustentabilidade Instituto de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade Lusíada de Lisboa
2018 - 2018 IX International Congress of Psychology of Education – CIPE18 University of la Rioja, La Rioja, Espanha.
2018 - 2018 International Conference on Applied Psychology and Human Behavior – ICAP Universidade da Madeira, Funchal, Madeira
2018 - 2018 7º Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - CIAIQ 2018 Fortaleza, Brasil
2018 - 2018 6ª International Congress of Educational Sciences and Development Escola de Hotelaria e Turismo de Setúbal. Setúbal
2018 - 2018 XIV Colóquio Internacional de Psicologia e Educação - Educar Hoje: Diálogos entre a Psicologia e a Educação Lisboa: ISPA - Instituto Universitário
2018 - 2018 IX Congresso Internacional de Psicologia da Criança e Adolescente - Saúde Mental e Sustentabilidade Instituto de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade Lusíada de Lisboa.
2017 - 2017 6º Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - CIAIQ 2017 Salamanca, Espanha
2017 - 2017 VIII Congresso Internacional de Psicologia da Criança e Adolescente - de Desafios da Sociedade Global: do nascimento ao 1º emprego Instituto de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade Lusíada de Lisboa.