???global.info.a_carregar???
Maria Antónia Lima é Professora Associada com Agregação com Doutoramento em Literatura Moderna - Literatura Norte Americana, pela Universidade de Évora, com uma dissertação intitulada: Brown, Poe, Hawthorne e Melville: Terror na Literatura Norte-Americana (2001). Mestre em Estudos Literários Comparados pela Universidade Nova de Lisboa (1989), com uma dissertação sobre Fernando Pessoa e T.S. Eliot. Licenciada em Filologia Germânica pela Faculdade de Latras da Universidade de Lisboa (1980). É especialista em estudos literários e análise crítica, com ênfase em literatura anglo-americana e estudos interartísticos.
Identification

Personal identification

Full name
Maria Antónia Lima

Citation names

  • Maria Antónia Lima

Author identifiers

Ciência ID
8D1A-45D2-0572
Education
Degree Classification
2001 - 2001
Concluded
Literatura Moderna - Literatura Norte-Americana (Doutoramento)
Major in Literatura Norte-Americana
Universidade de Évora Escola de Ciências Sociais, Portugal
"Brown, Poe, Hawthorne e Melville: Terror na Literatura Norte-Americana" (THESIS/DISSERTATION)
Aprovado
1989/01/09
Concluded
Estudos Literários Comparados (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
"Fernando Pessoa e T.S. Eliot: Emoção Trágica na Poesia" (THESIS/DISSERTATION)
1980/07/30
Concluded
Filologia Germânica (Licenciatura)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2023 - Current Associate Professor (University Teacher) Universidade de Évora Escola de Ciências Sociais, Portugal
2006 - 2023 Assistant Professor (University Teacher) Universidade de Évora, Portugal
Outputs

Publications

Book
  1. Lima, Maria Antónia; Mia Funk. Jazz and Literature: an introduction. Routledge. 2024.
  2. Lima, Maria Antónia. Paradoxos do Terror: Introdução à Literatura Gótica Norte-Americana. Húmus. 2023.
  3. Maria Antónia Lima. O Artista Perverso: Introdução à obra de Edgar Allan Poe. Húmus. 2022.
  4. Lima, Maria Antónia. Everything is a Story: Creative Interactions in Anglo-American Studies.. Húmus. 2020.
  5. Lima, Maria Antónia. Leituras Independentes - Artigos de Crítica Literária. Húmus. 2019.
  6. Lima, Maria Antónia. Gótico Americano - Alguns Percursos. Húmus. 2018.
  7. Lima, Maria Antónia. Palavras Assombradas. Chiado Editora. 2012.
  8. Maria Antónia Lima. Emoção Trágica e Impessoalidade na Poesia Moderna. Lisboa: Universitária Editora. 2003.
Book chapter
  1. Maria Antónia Lima. "Sounds in the Dark: Jazz in Noir Narratives". In Jazz and Literature: an Introduction, 66-72. Routledge, 2024.
  2. Maria Antónia Lima. "Jazz and Literature: an Introduction". In Jazz and Literature: an Introduction, 1-12. Routledge, 2024.
  3. Maria Antónia Lima. "Gothic as the First Avant-Garde Art". In Music, the Avant-Garde, and Counterculture - Invisible Republics., 69-79. Palgrave Macmillan, 2024.
  4. Lima, Maria Antónia. "Jazz and Noir: Jazz in Crime Novels". In Jazz & Literature: An Introduction. 2024.
  5. Lima, Maria Antónia Lima. "The Blackness of Whiteness in Melville's Gothic Sea". Maria Antónia Lima, 2023.
  6. Lima, Maria Antónia. "Prefácio a Contos do Sobrenatural, de Luísa Garci". Cordel d’Prata, 2023.
  7. Lima, Maria Antónia. "Lydia Davis's Very Short Fiction". Lee and Penn Publishing, 2020.
  8. Lima, Maria Antónia. "Kiki Smith or Kiki Frankenstein: The Artist as Monster Maker". In Very concerned with mortality and interested in the subjects of birth and death, Kiki Smith called herself Kiki Frankenstein. In fact, she seemed to be as seduced by anatomy and natural science as Victor Frankenstein. Following the death of her father in 1980, the themes of mortality and decay were very present in Kiki Smith's work. Her main artistic purpose is concentrated in mending our fracture. Húmus, 2020.
  9. Lima, Maria Antónia. "Introduction: Stories of Creative Interactions". Húmus, 2020.
  10. Lima, Maria Antónia. "Introduction: Stories of Creative Interactions". In Everything is a Story: Creative Interactions in Anglo-American Studies, 7-13. Húmus, 2019.
  11. Lima, Maria Antónia. "Darkness Visible: Percursos pelo Gótico Americano". In Gótico Americano – Alguns Percursos, 9-25. Húmus, 2017.
    Published
  12. Lima, Maria Antónia. "Um Gato com Nome de Baleia". Mariposa Azual, 2016.
  13. Lima, Maria Antónia. "Gothic Short Circuits in Paul Bowles’s Fiction". Rodopi, 2015.
  14. Lima, Maria Antónia. "Forever young, Though Forever Changing: Evolution of the Vampire". Brill / Rodopi, 2015.
  15. Lima, Maria Antónia. "The Abyss Attraction in Poe, Hitchcock and Neil Gaiman". CEAUL - Centro de Estudos Anglísticos da Universidade de Lisboa, 2014.
  16. Lima, Maria Antónia. "PRIMUM NON NOCERE – Acima de Tudo, não Prejudicar: Uma Máxima para a Universidade do Futuro". In Universidade de Évora (1559-2009) – 450 Anos de Modernidade Educativa, 687-692. Chiado Editora, 2012.
    Published
  17. LIMA, Maria Antónia. "Evil Writers: The Obsessive Effect of Gothic Writing". In Constructing Good and Evil, 173-180. Oxford Inter-Disciplinary Press, 2012.
  18. LIMA, Maria Antónia. "The Paradox of Horror: The Dark Side of Gothic Aesthetics". In The Gothic – Probing the Boundaries, 3-11. Oxford: Inter-Disciplinary Press, 2012.
  19. LIMA, Maria Antónia. "Visions of Fear - The Power of Shock of du Maurier's Suicide Birds". In Letras & Ciências: As Duas Culturas de Filipe Furtado, 111-116. Caleidoscópio, 2009.
  20. Lima, Maria Antónia. "Terrors of Authenticity: The Art of Grotesque in Chuck Palahniuk’s Invisible Monsters". In (Ex)changing Voices, Expanding Boundaries, 157-164. Évora: Universidade de Évora, 2008.
  21. LIMA, Maria Antónia. "“Perversity as one of the Fine Arts: creative acts of destruction in some gothic novels”". In Nostalgia or Perversion? Gothic Rewriting from the Eighteenth until the Present Day, 232-245. 2007.
  22. Lima, Maria Antónia. ""The Oval Portrait" (1842) : retrato de um artista perverso". In iagens pela Palavra: Livro de Homenagem à Professora Maria Laura Bettencourt Pires, 185-194. Universidade Aberta, 2005.
    Published
  23. LIMA, Maria Antónia. "The Art of Terror: some artistic references in Gothic Literature". In Olhares e Escritas – Ensaios sobre Palavra e Imagem, 79-88. 2005.
  24. Faria, Luísa Leal de, 1948-; Malafaia, Maria Teresa; Miranda, Rui Gonçalves; Gonçalves, Fernando Xavier; Alves, Helen Santos; Paisana, Joanne; Silva, Lúcio Craveiro da, 1914- 2007, S.J.; et al. "Edgar Allan Poe: o Artista e o seu Duplo.". In O lago de todos os recursos : homenagem a Hélio Osvaldo Alves, 180-188. Centro de Estudos Anglísticos da Universidade de Lisboa, 2004.
    Published
Journal article
  1. Lima, Maria Antónia. ""Atirar para o Torto" de Margarida Vale de Gato". A Ideia – Revista de Cultura Libertária (2023): 284-286. http://hdl.handle.net/10174/34519.
  2. Lima, Maria Antonia. "Paul Goodman: um Thoreau do Séc. XX". A Ideia – Revista de Cultura Libertária (2022): 78-80. http://hdl.handle.net/10174/34376.
  3. Lima, Maria Antónia. "Domestic noir in Anglo-American Literature". Journal of Literature and Art Studies (2021): 841-846. http://hdl.handle.net/10174/34393.
    10.17265/2159-5836/2021.11.001
  4. Lima, Maria Antónia. "Desobediência Civil em Estrada de Palha: Um Western Português Alentejano.". Anglo Saxonica 17 (2020): 1-8. http://hdl.handle.net/10174/34560.
    10.5334/as.4
  5. Lima, Maria Antónia. "Gothic Presences in Eating your heart out, a Collaborative Sculpture of Rui Chafes and Vera Mantero". (2019): https://ojs.letras.up.pt/index.php/VP/article/view/5351.
  6. Lima, Maria Antónia. "A Imaginação Ética de Ursula Le Guin". A Ideia – Revista de Cultura Libertária (2018): 94-96. http://hdl.handle.net/10174/25178.
  7. Lima, Maria Antónia. "A contradição é uma libertação: homenagem ao espírito livre de Henry David Thoreau". A Ideia – Revista de Cultura Libertária (2018): 188-191. http://hdl.handle.net/10174/22234.
  8. Lima, Maria Antónia. "Media Gótico: O Crime e seu Duplo Ficcional na Literatura, TV e Cinema". Anglo Saxonica (2016): 111-132. http://hdl.handle.net/10174/19079.
  9. Lima, Maria Antónia. "Obras do Diabo em Língua Inglesa". (2016): http://hdl.handle.net/10174/17359.
  10. Lima, Maria Antónia. ""Aqui todos são loucos": o mundo louco de Lewis Carroll". A Ideia – Revista de Cultura Libertária (2016): 276-279. http://hdl.handle.net/10174/19403.
  11. Lima, Maria Antónia. "Psychos’ Haunting Memories: a(n) (un)common literary heritage". (2015): http://hdl.handle.net/10174/12675.
  12. Lima, Maria Antónia. "Expressions of a Self Without a Self in Darkly Dreaming Dexter by Jeff Lindsay". Op. Cit. – A Journal of Anglo-American Studies (2015): 1-16. http://hdl.handle.net/10174/16630.
  13. Lima, Maria Antónia. "Criatividade Gótica: o contrapoder das trevas". (2014): http://hdl.handle.net/10174/10502.
  14. Lima, Maria Antónia. "A Vida sem Qualidade: o efeito catártico da Literatura Gótica". (2014): http://hdl.handle.net/10174/10431.
  15. Lima, Maria Antónia. "“My Hideous Progeny”: Creative Monstrosity in the Works of Kiki Smith, Abigail Lane, and Cindy Sherman". Journal of Literature and Art Studies 4 (2014): 277-285. http://hdl.handle.net/10174/11347.
  16. Lima, Maria Antónia. "‘All Things are Double’ – Eudora Welty’s prismatic view". Anglo Saxonica (2013): 35-46. http://hdl.handle.net/10174/10451.
  17. Lima, Maria Antónia. "Gothic creativity: the counter-power of darkness". (2013): https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2013.5118.
    https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2013.5118
  18. Lima, Maria Antónia. "Schoolhouse Gothic: A New Direction for Gothic Studies". Op. Cit. – A Journal of Anglo-American Studies (2013): 1-9. http://hdl.handle.net/10174/10449.
  19. LIMA, Maria Antónia. "Happy Birthday, Mr. Poe!". (2012): http://hdl.handle.net/10174/3994.
  20. LIMA, Maria Antónia. "From Videodrome to Dexter: ‘Long Live the New Flesh!’". Op. Cit. – A Journal of Anglo-American Studies (2012): 181-188. http://hdl.handle.net/10174/3291.
    Published
  21. Lima, Maria Antónia. "Artistic Monstrosities in New Gothic Art: Creating Shock Waves which Help us Find a Lost Sense of Ourselves". Monsters and the Monstrous, Global Interdisciplinary Research Studies 2 (2012): 3-9. http://hdl.handle.net/10174/7507.
  22. LIMA, Maria Antónia. "A Arte Perversa de Edgar Allan Poe". (2012): http://hdl.handle.net/10174/3955.
  23. LIMA, Maria Antónia. "Monstros Intelectuais: uma monstruosidade oculta". (2012): http://hdl.handle.net/10174/3287.
  24. LIMA, Maria Antónia. "“The Dark Side of the Mediterranean: Expressions of Fear from the Inquisition to the Present”". (2012): http://hdl.handle.net/10174/3284.
  25. LIMA, Maria Antónia. ""Edgar Allan Poe: o Artista e o seu Duplo"". (2012): http://hdl.handle.net/10174/3833.
  26. LIMA, Maria Antónia. "Gothic presences in "Eating your heart out", a collaborative sculpture of Rui Chafes and Vera Mantero". (2012): http://hdl.handle.net/10174/3953.
  27. LIMA, Maria Antónia. "Viagens pela Palavras". (2012): http://hdl.handle.net/10174/3553.
  28. LIMA, Maria Antónia. "“A Arte Fantástica em Portugal”". (2012): http://hdl.handle.net/10174/3309.
  29. Lima, Maria Antónia. "Poe and Gothic Creativity". Edgar Allan Poe Review vol. XI (2010): 22-28. http://hdl.handle.net/10174/3196.
  30. Gato, Margarida Vale de, 1973-; Lima, Maria Antónia. "A Arte Perversa de Edgar Allan Poe". Anglo Saxonica, III Série (2010): 9-13. http://hdl.handle.net/10451/5582.
  31. Vale de Gato, Margarida; Lima, Maria Antónia. "Arte Fantástica em Portugal". (2010): http://hdl.handle.net/10451/7894.
  32. Lima, Maria Antónia. "The Expression of Terror: Abstract Expressionism and American Gothic Fiction". Discursos – Diálogos da Literatura com as Ciências e as Artes (2005): 73-79. http://hdl.handle.net/10174/3294.
Journal issue
  1. Lima, Maria Antónia; Margarida Vale de Gato. "Edgar Allan Poe Review – Special Issue". (2010):
    Coeditor
  2. Lima, Maria Antónia. "Revista Diana". Revista do Departamento de Linguística e Literaturas (2001):
Preface / Postscript
  1. Lima, Maria Antónia. "Prefácio a Ciclo Lunar – Duas Novelas Góticas e uma História de Amor, de João Luís Nabo". Colibri. 2022.
  2. LIMA, Maria Antónia. "Prefácio a Contos do Sobrenatural, de Luísa Garcia". 13-14. Cordel d’Prata. 2020.
Thesis / Dissertation
  1. Lima, Maria Antónia. "Brown, Poe, Hawthorne e Melville: terror na literatura norte americana". PhD, 2014. http://hdl.handle.net/10174/11213.

Other

Other output
  1. Everything is a story: Lydia Davis's Very Short Fiction. Apresentação na conferência "Beyond History: The Radiance of the Short Story – 15th International Conference on the Short Story in English". 2018. Lima, Maria Antónia. http://hdl.handle.net/10174/24353.
  2. Gótico Doméstico na Literatura Anglo-Americana. Apresentação no Colóquio "Olhares sem Fronteira: Colóquio Internacional sobre Violência Doméstica". 2017. Lima, Maria Antónia. http://hdl.handle.net/10174/22106.
  3. Gothic as the First Avant-garde Art. Apresentação no Congresso: "Invisible Republic: Music, Lettrism, Avant-Gardes – International Conference on Music, Avant-Gardes and Counterculture". 2017. Lima, Maria Antónia. http://hdl.handle.net/10174/22119.
  4. Estrada de Palha – um western português alentejano. Palestra integrada em Resistência Civil/Acordo com a Natureza – Bicentenário de Henry David Thoreau. 2017. Lima, Maria Antónia. http://hdl.handle.net/10174/22113.
  5. A Ficção Radical de Lydia Davis. Apresentação nas Jornadas do Departamento de Linguística e Literaturas da Universidade de Évora. 2017. Lima, Maria Antónia. http://hdl.handle.net/10174/22059.
  6. Forever young – why we still love vampires in the 21st century.. Forever young – why we still love vampires in the 21st century. The astonishingly enduring influence of the vampire myth on many young people today is a phenomenon that reveals the relevance of one of the nineteenth century's most powerful surviving archetypes, which never seems to fade. Yet since Bela Lugosi's portrayal of Bram Stoker's Dracula, the figure of the vampire has undergone many transf. 2015. Lima, Maria Antónia. http://hdl.handle.net/10174/12700.
  7. The Dark Side of the Screen – a resistance to the changing times. Modern Times known as “the last of the great silent feature comedies” reflects Charlie Chaplin’s resistance to the changing times. Synchronous dialog was everywhere ascendant by the time of the film’s release, yet this picture contains mostly sound effects, synchronous music, and a pattern song with nonsense syllables. The Artist, Oscar winner for the best picture nominee in 2012, inherited this r. 2013. Lima, Maria Antónia. http://hdl.handle.net/10174/8235.
  8. “My Hideous progeny”: creative monstrosity in the works of Kiki Smith, Abigail Lane and Cindy Sherman. Maria Antónia Lima Universidade de Évora / CEAUL “My Hideous progeny”: creative monstrosity in the works of Kiki Smith, Abigail Lane and Cindy Sherman The expression “My Hideous Progeny” is widely known to be taken from Mary Shelley's preface to the revised (1831) edition of Frankenstein, in which she wrote, of the novel itself and of its creature, Frankenstein's monster, “And now once again I bid. 2012. LIMA, Maria Antónia. http://hdl.handle.net/10174/4206.
  9. A Sombra Gótica Anglo-Americana na Arte e Literatura Portuguesa actuais. Num tempo de incertezas, dúvidas profundas acerca do futuro e de revelações inquietantes sobre um passado cuja ameaça parece pairar assustadoramente sobre um presente repleto de pessimismos, surge, no panorama da literatura e das artes nacionais, um conjunto de criadores cujas visões negras captam os “medos de existir” inerentes à sensibilidade portuguesa, assimilando simultaneamente efeitos da cr. 2012. LIMA, Maria Antónia. http://hdl.handle.net/10174/4205.
  10. Schoolhouse Gothic - A new direction for Gothic Studies. Apresentação no Congresso: 32nd International Meeting of the Portuguese Association for Anglo-American Studies – APEAA. 2011. Lima, Maria Antónia. http://hdl.handle.net/10174/4629.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2024/06/15 A Arte Perversa de Edgar Allan Poe - 'Grandes Obras da Literatura Universal'. Cátedra Cascais Interartes
Fundação D. Luís I (Cascais, Portugal)

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2024/10/24 - 2024/10/24 Apresentação de "Os Vampiros" de Filipe Melo e Juan Cavia Clube de Leitura "O Repto das Palavras"
Universidade de Évora, Portugal

Association member

Society Organization name Role
2008 - Current CEAUL/ULICES – Centro de Estudos Anglísticos da Universidade de Lisboa Membro Integrado
2003 - 2015 CEL – Centro de Estudos em Letras
2009 - 2012 Associação Portuguesa de Estudos Anglo-Americanos Presidente do Conselho Diretivo
2009 - 2012 The European Society for the Study of English Membro do Conselho Diretivo
1998 - 2008 Centro de Estudos Americanos – Universidade Aberta

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2007 - 2007 Curso Livre de Literaturas e Artes, 2ª edição
2005 - 2005 Curso Livre de Literatura e Artes, 1ª edição
2004 - 2004 "Ler para Crer" - Curso Livre de Literatura Contemporânea