???global.info.a_carregar???
Paula Maria Barros is an Adjunct Professor in the Department of Mathematics at the Higher School of Technology and Management (ESTiG) at the Polytechnic Institute of Bragança (IPB, Portugal) and an integrated member of the Research Centre in Basic Education (CIEB). In 2018, she completed her Ph.D. in Educational Sciences - specialty in Mathematics Education (University of Minho), where she studied the teaching and learning of linear algebra concepts in polytechnic higher education. She also holds a Master's degree in Education - Specialisation in Pedagogical Supervision in Mathematics Teaching (University of Minho, 2004) and a degree in Mathematics - Educational Training Branch (Faculty of Sciences, University of Porto, 1997). In terms of research, she has several publications in the area of teaching and learning mathematics, both in the context of training primary school teachers and courses in engineering or related fields. She has also collaborated with higher education professors from other disciplinary areas in implementing more contextualised and student-centred teaching practices, within the scope of bachelor's/master's courses in engineering or technological courses.
Identification

Personal identification

Full name
Paula Maria Pereira de Barros

Citation names

  • Barros, Paula Maria
  • Barros, P.M.
  • P. M. Barros

Author identifiers

Ciência ID
8C12-6CD9-4E21
ORCID iD
0000-0002-6297-0868

Email addresses

  • pbarros@ipb.pt (Professional)

Telephones

Telephone
  • (351) 273303000 Ext.: 3150 (Professional)

Addresses

  • Instituto Politécnico de Bragança, Escola Superior de Tecnologia e Gestão, Departamento de Matemática, Campus de Santa Apolónia, 5300-253, Bragança, Bragança, Portugal (Professional)

Websites

Knowledge fields

  • Social Sciences - Educational Sciences
Education
Degree Classification
2018/06/15
Concluded
PhD in Educational Sciences - Specialty in Mathematics Education /Ciências da Educação - Especialidade em Educação Matemática (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
"O ensino e a aprendizagem de conceitos de álgebra linear no ensino superior politécnico " (THESIS/DISSERTATION)
Muito Bom
2004/06/02
Concluded
Master in Education - Specialisation in Pedagogical Supervision in Mathematics Teaching / Educação - Área de Especialização em Supervisão Pedagógica em Ensino da Matemática (Mestrado)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
"Os futuros professores do 2.º ciclo e a estocástica – Dificuldades sentidas e o ensino do tema." (THESIS/DISSERTATION)
Muito Bom
1997/06/25
Concluded
Degree in Mathematics - Educational Training Branch / Matemática - Ramo de Fomação Educacional (Licenciatura)
Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
15 valores
1991/07/12
Concluded
Bachelor in Rural Improvements / Melhoramentos Rurais (Bacharelato)
Instituto Politécnico de Bragança Escola Superior Agrária, Portugal
15 valores
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2018/06/16 - Current Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Bragança Escola Superior de Tecnologia e Gestão, Portugal
2008/09/01 - 2018/06/15 Assistant (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Bragança Escola Superior de Tecnologia e Gestão, Portugal
1998/09/01 - 2008/08/31 Assistant (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Bragança Escola Superior de Educação, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2018 - 2022 MathE - Improve Math Skills in Higher Education
2018-1-PT01-KA203-047361
Researcher
Concluded

Other

Designation Funders
2022/11 - 2023/01 Projeto VALIANT (IPCB Consortium) - Virtual Innovation and Support Networks for Teachers
626134-EPP-1-2020-2-ESEPPKA3-PIPOLICY - Erasmus+
2019/04 - 2022/07 Promoção das Competências Científicas e tecnológicas
Membro da equipa responsável pela revisão científica, técnica e pedagógica dos conteúdos produzidos pela equipa técnica do projeto.
Centro de Ciência Viva de Bragança, Portugal
Comunidade Inter-Municipal Terras de Trás-os-Montes (CIM-TTM)
Outputs

Publications

Conference abstract
  1. Barros, Paula Maria. "A pedagogia do erro no processo de ensino e aprendizagem de matemática". Paper presented in XXXVII ProfMat, Encontro Nacional de Professores de Matemática, Setúbal, 2022.
  2. Barros, Paula Maria; Silva, Flora; Seabra, Marcela. "Matemática e fotografia: Qual o potencial desta relação?". 2021.
  3. Barros, Paula Maria. "Learning contexts and the promotion of mathematical literacy". 2021.
  4. Barros, Paula Maria; Pires, Manuel Vara; Martins, Cristina; Seabra, Marcela. "MathE: ensinar e aprender geometria elementar num espaço virtual". 2021.
  5. Silva, Flora; Ribeiro, J.E.; Barros, Paula Maria. "Trabalho colaborativo e partilha de conhecimentos: uma experiência no ensino superior". 2021.
  6. Barros, Paula Maria. "Eu erro, tu erras... todos aprendemos matemática!". Paper presented in XXIII Encontro Regional de Educadores e Professores de Matemática, 2019.
    Published
  7. Ribeiro, J.E.; Barros, Paula Maria; Silva, Flora. "Relacionar a teoria com a prática - Vamos construir uma prensa hidráulica!". 2018.
  8. Barros, Paula Maria; Fernandes, José António; Araújo, Cláudia Mendes. "O microsoft mathematics nas aulas de matemática". 2018.
  9. Silva, Flora; Barros, Paula Maria; Ribeiro, J.E.. "Quais os perigos e riscos? - Aprendizagem em contexto na unidade curricular de segurança e ambiente". 2018.
  10. Barros, Paula Maria. "Um percurso matemático pela cidade de Bragança". 2016.
  11. Barros, Paula Maria; Pires, Manuel Vara. "O jogo - um recurso para investigações matemáticas!". 2015.
  12. Barros, Paula Maria; Seabra, Marcela. "E nesta aula eu utilizasse o Scratch?". 2014.
  13. Barros, Paula Maria. "O Scratch na aula de matemática". 2013.
  14. Barros, Paula Maria; Afonso, Célia. "Sistemas de equações lineares com o microsoft mathematics". 2013.
  15. Barros, Paula Maria. "Álgebra linear com o microsoft mathematics". 2013.
  16. Barros, Paula Maria; Fernandes, José António; Araújo, Cláudia Mendes. "Sistemas de equações lineares com exatamente três soluções... será que existem?!". 2012.
  17. Barros, Paula Maria. "Às voltas com os sistemas de equações lineares". 2012.
  18. Barros, Paula Maria. "Vamos explorar o Winplot". 2011.
  19. Barros, Paula Maria; Pereira, Ana I.; Teixeira, Ana P.. "Explorando a programação linear no ensino secundário com o WinQSB, o programación lineal e o winplot". 2010.
  20. Barros, Paula Maria. "A média dos passatempos favoritos dos alunos da minha turma é...". 2009.
Conference paper
  1. Barros, Paula Maria; Silva, Flora; Ribeiro, J.E.. "Production of videos by students as a way of learning: an experience in higher education engineering courses". Paper presented in Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality International Conference (TEEM'23), 2023.
    In press
  2. Cordeiro, Edite; Barros, Paula Maria. "Contribuições do GeoGebra para a apreensão de conceitos relativos aos espaços vetoriais". Paper presented in VII Encontro International de Formação na Docência, 2023.
    https://doi.org/10.34620/incte.2023
  3. Fernandes, José António; Barros, Paula Maria; Gonçalves, Gabriela. "Transformação de um gráfico estatístico numa tabela de dupla entrada". 2022.
    10.34620/incte.2022
  4. Silva, Flora; Ribeiro, J.E.; Barros, Paula Maria. "Learning scenarios in safety at work in the scope of Polytechnic Higher Education courses". 2022.
    10.21125/iceri.2022
  5. João Ribeiro; Flora Silva; Paula Maria Barros. "CREATION OF VIDEOS BY STUDENTS AS A WAY TO PROMOTE LEARNING IN THE AREA OF MECHANICS: AN EXPERIENCE IN HIGHER EDUCATION". Paper presented in ICERI2022 Proceedings: 15th International Conference of Education, 2022.
    10.21125/iceri.2022.1811
  6. Cordeiro, Edite; Barros, Paula Maria. "Uma experiência pedagógica com recurso ao GeoGebra". Paper presented in VI Encontro International de Formação na Docência, 2022.
  7. Barros, Paula Maria; Silva, Flora; Cordeiro, Edite. "Contributions to the learning in linear algebra: an experience with the MathE platform". 2021.
  8. Seabra, Marcela; Barros, Paula Maria; Pires, Manuel Vara; Martins, Cristina. "EGID3 project: prior knowledge of future teachers in geometry". 2021.
    10.21125/edulearn.2021.1791
  9. Silva, Flora; Ribeiro, J.E.; Barros, Paula Maria. "Learning exchange: a collaborative work between course units". 2021.
    10.21125/inted.2021
  10. Barros, Paula Maria; Silva, Flora; Seabra, Marcela. "Olha à tua volta! onde é que vês matemática?". 2021.
  11. Martins, Cristina; Barros, Paula Maria; Pires, Manuel Vara; Seabra, Marcela. "Projeto EDIG3: saberes prévios dos alunos em geometria". 2021.
    10.4995/INN2021.2021.13945
  12. Barros, Paula Maria; Silva, Flora; Seabra, Marcela. "Em busca da matemática em Terras de Trás-os-Montes: um olhar fotográfico". 2021.
    10.34620/lusoconf.2021
  13. Silva, Flora; Barros, Paula Maria; Ribeiro, J.E.. "Interaction between course units: an experience in higher education". 2021.
  14. Barros, Paula Maria; Martins, Cristina; Pires, Manuel Vara; Seabra, Marcela. "Projeto MathE: uma reflexão sobre questões e recursos de geometria elementar". 2021.
    10.4995/INN2021.2021.13944
  15. Barros, Paula Maria; Silva, Flora; Fernandes, José António. "Transição secundário-superior: diagnóstico dos conhecimentos matemáticos de alunos portugueses e africanos". 2021.
  16. Barros, Paula Maria; Cordeiro, Edite; Silva, Flora. "Mathe - uma experiência em álgebra linear". 2021.
  17. Ribeiro, J.E.; Barros, Paula Maria; Silva, Flora. "Experiencing the technical-scientific production process with master's students". 2021.
  18. Pereira, Ana I.; Fernandes, Florbela P.; Pacheco, Maria F.; Barros, Paula Maria; Cordeiro, Edite; Silva, Flora; Geraldes, Carla A.S.; et al. "Developing tools for the e-learning platform mathE". Paper presented in Conference Proceedings: 10th International Conference The Future of Education, 2020.
  19. Silva, Flora; Barros, Paula Maria. "Podemos ficar na sala?: experimentando as salas simultâneas do zoom". 2020.
  20. Barros, Paula Maria; Fernandes, José António. "Ensino e aprendizagem de álgebra linear: não vai dar primeiro a teoria?!". 2020.
  21. Barros, Paula Maria; Martins, Cristina. "Implicação dos estudantes no processo de avaliação: estudo exploratório no ensino superior". 2020.
  22. Seabra, Marcela; Barros, Paula Maria; Pires, Manuel Vara; Martins, Cristina. "EGID3: conceções dos estudantes sobre o processo de avaliação". 2020.
  23. Fernandes, José António; Barros, Paula Maria; Gonçalves, Gabriela. "Resolução de uma tarefa de proporcionalidade por futuros professores dos primeiros anos". 2020.
  24. Silva, Flora; Barros, Paula Maria. "Vamos experimentar o PSPP". 2019.
  25. Barros, Paula Maria; Pires, Manuel Vara; Martins, Cristina; Seabra, Marcela. "MathE e matemática no ensino superior: possíveis abordagens". 2019.
  26. Seabra, Marcela; Martins, Cristina; Barros, Paula Maria; Pires, Manuel Vara. "Diagnóstico, dificuldades e desafios: um projeto no ensino da geometria". 2019.
  27. Seabra, Marcela; Barros, Paula Maria; Pires, Manuel Vara; Martins, Cristina. "EGID3: Perceções sobre Geometria e o seu ensino". 2019.
    10.17979/spudc.9788497497268
  28. Fernandes, José António; Barros, Paula Maria; Gonçalves, Gabriela. "Resolver problemas envolvendo razões e proporções por futuros professores dos primeiros anos". 2019.
  29. Silva, Flora; Ribeiro, J.E.; Barros, Paula Maria. "Aprendizagem contextualizada: cenários no ensino superior". 2019.
  30. Silva, Flora; Barros, Paula Maria; Fernandes, José António. "Devíamos fazer mais tarefas como esta!: uma experiência em álgebra linear". 2019.
  31. Seabra, Marcela; Barros, Paula Maria; Pires, Manuel Vara; Martins, Cristina. "Projeto EGID3: perceções dos estudantes sobre a Geometria e o seu ensino". 2019.
  32. Seabra, Marcela; Barros, Paula Maria; Pires, Manuel Vara; Martins, Cristina. "Projeto EGID3: ensino da Geometria, investindo no diagnóstico, dificuldades e desafios". 2019.
    10.4995/INN2019.2019.10308
  33. Ribeiro, J.E.; Barros, Paula Maria; Silva, Flora. "Uma experiência de integração da teoria com a prática em Tecnologia Mecânica II". 2018.
  34. Fernandes, José António; Barros, Paula Maria; Gonçalves, Gabriela. "Conhecimento para ensinar probabilidades de futuros professores dos primeiros anos". 2018.
  35. Silva, Flora; Barros, Paula Maria; Ribeiro, J.E.. "Aprender segurança e higiene: e se o nosso cenário de aula for o laboratório?". 2018.
  36. Silva, Flora; Barros, Paula Maria; Ribeiro, J.E.. "Hazards and risks of machine-tools: an experience in the mechanical technology and vehicles course". 2018.
  37. Ribeiro, J.E.; Barros, Paula Maria; Silva, Flora; Ribeiro, João. "Active methodology in mechanical technology". 2018.
  38. Ribeiro, J.E.; Barros, Paula Maria. "Agora sou eu a expor o tema - abordagem alternativa em tecnologia mecânica". 2018.
  39. Barros, Paula Maria; Fernandes, José António; Araújo, Cláudia Mendes. "Ensino de álgebra linear no ensino superior politécnico: práticas e implicações". 2018.
  40. Barros, Paula Maria; Silva, Flora. "Conhece o microsoft mathematics? Não?! Então este workshop é para si!". 2016.
  41. Barros, Paula Maria; Fernandes, José António; Araújo, Cláudia Mendes; Araújo, C. Mendes. "Perspetivas dos alunos sobre o erro como estratégia de aprendizagem". 2016.
  42. Barros, Paula Maria; Fernandes, José António; Araújo, Cláudia Mendes. "Realização e revisão de minitestes para aprofundar a aprendizagem de álgebra linear no ensino superior". 2015.
  43. Barros, Paula Maria; Fernandes, José António; Araújo, Cláudia Mendes. "O ensino de álgebra linear nos institutos politécnicos segundo a visão dos professores". 2014.
  44. Barros, Paula Maria; Araújo, Cláudia Mendes; Fernandes, José António. "Raciocínios de estudantes do ensino superior na resolução de tarefas sobre matrizes". 2013.
  45. Barros, Paula Maria; Fernandes, José António; Araújo, Cláudia Mendes. "Raciocínios desenvolvidos na verificação das soluções de sistemas de equações lineares". 2012.
  46. Barros, Paula Maria; Pereira, Ana I.; Teixeira, Ana P.. "Linear programming knowledge in first stage higher education courses". 2010.
  47. Barros, Paula Maria; Pereira, Ana I.; Teixeira, Ana P.. "À descoberta de sofware para explorar a programação linear no ensino secundário". 2010.
  48. Martins, Cristina; Pires, Manuel Vara; Barros, Paula Maria. "Conhecimento estatístico: um estudo com futuros professores". 2009.
  49. Barros, Paula Maria; Martins, Cristina; Pires, Manuel Vara. "Moda, média e mediana: perspectivas dos alunos vs trabalho dos professores". 2009.
  50. Martins, Cristina; Barros, Paula Maria. "Não sei em que mês nasci!". 2008.
  51. Martins, Cristina; Barros, Paula Maria. "O Pacri na aula de Matemática?! O jogo na abordagem de conceitos.". 2006.
  52. Fernandes, José António; Barros, Paula Maria. "Dificuldades de futuros professores do 1º e 2º ciclos em estocástica". 2005.
  53. Barros, Paula Maria. "Os professores estagiários e a unidade de Estatística do 6.º ano - O ensino do tema e as dificuldades sentidas.". 2004.
  54. Barros, Paula Maria; Fernandes, José António. "O ensino da unidade didáctica de estatística do 6.º ano por professores estagiários.". 2003.
  55. Barros, Paula Maria; Fernandes, José António. "Dificuldades de alunos (futuros professores) em conceitos de estatística e probabilidades". 2001.
Conference poster
  1. Cordeiro, Edite; Barros, Paula Maria. "Desafios didáticos em geogebra". 2019.
  2. Pires, Manuel Vara; Martins, Cristina; Barros, Paula Maria. "Reflection on practices as teacher’s educators in statistics". 2015.
  3. Pires, Manuel Vara; Barros, Paula Maria; Martins, Cristina. "Knowledge about arithmetic mean: a study with future teachers". 2015.
Journal article
  1. Fernandes, José António; Barros, Paula Maria. "Traduzir para o registo tabelar informação estatística dada em outros registos: um estudo com futuros professores dos primeiros anos escolares". Bolema: Boletim de Educação Matemática 37 75 (2023): 110-132. http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v37n75a06.
    Open access • Published • 10.1590/1980-4415v37n75a06
  2. Fernandes, José António; Barros, Paula Maria. "LECTURA E INTERPRETACIÓN DE TABLAS DE FRECUENCIAS POR FUTUROS PROFESORES DE LOS PRIMEROS AÑOS ESCOLARES". PARADIGMA (2022): 364-386. 10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2022.p364-386.id1143.
    10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2022.p364-386.id1143
  3. Fernandes, José António; Gonçalves, Gabriela; Barros, Paula Maria. "Uso de tabelas de frequências por futuros professores na realização de trabalhos de projeto". Uniciencia 35 1 (2021): 139-151. http://dx.doi.org/10.15359/ru.35-1.9.
    10.15359/ru.35-1.9
  4. Fernandes, José António; Barros, Paula Maria. "Definir acontecimentos incompatíveis, complementares e independentes". Indagatio Didactica 13 1 (2021): 31-42. http://hdl.handle.net/10198/23508.
    Published • https://doi.org/10.34624/id.v13i1.23843
  5. José António Fernandes; Gabriela Gonçalves; Paula Maria Barros. "FORMATO DA INFORMAÇÃO NO CÁLCULO DE PROBABILIDADES POR FUTUROS PROFESSORES DOS PRIMEIROS ANOS". HOLOS (2019): https://doi.org/10.15628/holos.2019.8504.
    10.15628/holos.2019.8504
  6. Barros, Paula Maria; Fernandes, José António; Araújo, Cláudia Mendes. "Avaliar para superar erros e dificuldades em álgebra linear". Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación (2017): 021-025. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.10.2379.
    https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.10.2379
  7. Barros, Paula Maria; Fernandes, José António; Araújo, C. Mendes. "Prontidão de alunos do ensino superior para a aprendizagem de álgebra linear". Educação Matemática Pesquisa 18 1 (2016): 43-59. http://hdl.handle.net/1822/49720.
    Open access • Published
  8. Barros, Paula Maria; Fernandes, José António. "O conceito de média em futuros professores do 1.º e 2.º Ciclos do Ensino Básico". EduSer 3 (2008): 123-146. http://hdl.handle.net/10198/1763.
    Published
  9. Fernandes, José António; Barros, Paula Maria. "Dificuldades em estocástica de uma futura professora do 1º e 2º ciclos do Ensino Básico". Revista Portuguesa de Educação 18 1 (2005): 117-150. https://hdl.handle.net/1822/5514.
    Published
Thesis / Dissertation
  1. Barros, Paula Maria Pereira. "O ensino e a aprendizagem de conceitos de álgebra linear no ensino superior politécnico". PhD, 2018. http://hdl.handle.net/1822/56688.
  2. "Os futuros professores do 2.º ciclo e a estocástica: dificuldades sentidas e o ensino do tema". Master, Universidade do Minho, 2003. http://hdl.handle.net/10198/1879.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2023/07 O Scratch ao serviço da avaliação em matemática TIC@Portugal'23 – Da transição digital à inovação da educação nas escolas
Centro de Formação de Professores da Educom – Associação Portuguesa de Telemática Educativa (Portugal)
2023/05 Scratch e avaliação em matemática: uma experiência com futuros professores VII Encontro Internacional de Formação na Docência (INCTE’23)
Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Braganca, Portugal (Portugal)
2023/05 Contribuições do Geogebra para a apreensão de conceitos relativos aos espaços vetoriais, VII Encontro Internacional de Formação na Docência (INCTE’23)
Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Bragança (Portugal)
2022/11 Sessão Prática Scratch, matemática e as novas aprendizagens essenciais XXV Encontro Nacional de Professores Matemática nos Primeiros Anos
Escola Superior de Educação de Coimbra (Portugal)
2022/09 Promote learning through knowledge sharing between higher education courses with interconnection to the business context IWAM-1st International Congress on Additive Manufacturing and STEAM education
Instituto Politécnico de Bragança, Escola Superior de Tecnologia e Gestão (Portugal)
2022/07 A pedagogia do erro no processo de ensino e aprendizagem de matemática ProfMat 2022, XXXVII Encontro Nacional de Professores de Matemática
Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Setúbal (Portugal)
2022/07 Scratch, matemática e a formação de professores dos primeiros anos ProfMat 2022, XXXVII Encontro Nacional de Professores de Matemática
Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Setúbal (Portugal)
2022/05 No país dos ângulos”: ensino exploratório e avaliação formativa em geometria VI Encontro Internacional de Formação na Docência (INCTE’22)
Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Bragança (Portugal)
2022/05 Uma experiência pedagógica com recurso ao GeoGebra VI Encontro Internacional de Formação na Docência (INCTE’22),
Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Bragança (Portugal)
2022 Transformação de um gráfico estatístico numa tabela de dupla entrada VI Encontro Internacional de Formação na Docência (INCTE’22)
Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Bragança (Portugal)
2021/11 Projeto EDIG3: saberes prévios dos alunos em geometria” 9th International Conference on Innovation, Documentation and Teaching Technologies
Universitat Politècnica de València (Spain)
2021/10 Em busca da matemática em Terras de Trás-os-Montes: um olhar fotográfico III Encontro Internacional de Língua Portuguesa e Relações Lusófonas (LUSOCONF 2021)
Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Bragança (Portugal)
2021/09 Projeto Mathe: uma plataforma digital e muito mais AlgarMat 2021 – Encontro Regional de Professores de Matemática
Núcleo do Algarve da Associação de Professores de Matemática e Agrupamento de Escolas Dra. Laura Ayres (Quarteira, Portugal)
2021/07/16 Integração da plataforma MathE no processo ensino e aprendizagem de Geometria Analítica TIC@Portugal'21 Educação digital: oportunidades em confinamento e para além do mesmo (online)
Centro de Formação de Professores da Educom Associação Portuguesa de Telemática Educativa (Portugal)
2021/07 Learning contexts and the promotion of mathematical literacy Congresso Internacional Literacias no Século XXI (ICCL2021)/International Congress on 21st Century Literacies
Instituto Politécnico de Portalegre (Portugal)
2021/07 Trabalho colaborativo e partilha de conhecimentos: uma experiência no ensino superior 7º Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas no Ensino Superior (CNaPPES.21)
Universidade de Aveiro (Portugal)
2021/07 Aprender álgebra linear com a plataforma MathE 7º Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas no Ensino Superior (CNaPPES.21)
Universidade de Aveiro (Portugal)
2021/07 MathE: ensinar e aprender Geometria elementar num espaço virtual XXXVI Encontro de Nacional de Professores de Matemática, ProfMat2021
Associação de Professores de Matemática (Portugal)
2021/07 EGID3: conhecimentos prévios de estudantes sobre conceitos geométricos XXXVI Encontro Nacional de Professores de Matemática, ProfMat2021
Associação de Professoresde Matemática, Santarém (online) (Portugal)
2021/07 Matemática e fotografia: Qual o potencial desta relação? XXXVI Encontro Nacional de Professores de Matemática, ProfMat2021
Associação de Professores de Matemática,Santarém (online) (Portugal)
2021/06 Different Approaches in Linear Algebra and Analytic Geometry Training Activity on MathE and other innovative teaching/learning methodologies
Instituto Politécnico de Bragança
2021/04 Escrever textos técnico-científicos e a revisão por pares: uma experiência com estudantes de mestrado 7º Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas no Ensino Superior (CNaPPES.21)
Universidade de Aveiro (Portugal)
2020/11 Definir acontecimentos incompatíveis, complementares e independentes A voz dos Professores de C&T – VPCT 2020
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Vila Real (online) (Portugal)
2020/11 MathE – Uma experiência em álgebra linear Voz dos Professores de Ciências e Tecnologia (VPCT 2020)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (online) (Portugal)
2020/11 Olha à tua volta! Onde é que vês matemática? A Voz dos Professores de Ciências e Tecnologia (VPCT 2020)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (online) (Portugal)
2020/07/16 Podemos ficar na sala?: experimentando as salas simultâneas do Zoom TIC@Portugal'20 - XIV Encontro de Boas-práticas educativas
Centro de Formação de Professores da Educom – Associação Portuguesa de Telemática Educativa (Portugal)
2019/11 Projeto EGID3: ensino da geometria, investindo no diagnóstico, dificuldades e desafios. INNODOCT 2019, 7th International Conference on Innovation, Documentation and Education
Universitat Politècnica de València (Spain)
2019/10 Transição secundário-superior: diagnóstico dos conhecimentos matemáticos de alunos portugueses e africanos II Encontro Internacional de Língua Portuguesa e Relações Lusófonas (LUSOCONF 2019)
Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Bragança (Portugal)
2019/09 Projeto EGID3: Perceções dos estudantes sobre a geometria e o seu ensino. XV Congreso Internacional Galego- Portugués de Psicopedagoxía,
Universidade da Coruña (Spain)
2019/07 MathE e matemática no ensino superior: possíveis abordagens XXXV ProfMat, Associação de Professores de Matemática
Escola secundária Amato Lusitanto (Castelo Branco, Portugal)
2019/06 Desafios didáticos em Geogebra III Encontro Professores Inovadores com TIC
Centro de Competência TIC da Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Bragança (Portugal)
2019/05/25 Eu erro, tu erras… Todos aprendemos matemática! 23.º Encontro Regional de Educadores e Professores de Matemática, BragançaMat 2019
Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Bragança (Portugal)
2019/05 Aprendizagem contextualizada: cenários no ensino superior IV Encontro Internacional de Formação na Docência (INCTE 2019)
Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Bragança (Portugal)
2019/05 Resolver problemas envolvendo razões e proporções por futuros professores dos primeiros anos IV Encontro Internacional de Formação na Docência (INCTE 2019)
Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Bragança (Portugal)
2019/05 Devíamos fazer mais tarefas como esta!: uma experiência em álgebra linear. IV Encontro Internacional de Formação na Docência (INCTE 2019)
Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Bragança (Portugal)
2019/02/07 Vamos experimentar o PSPP V Conferência Ibérica de inovação e educação com TIC (ieTIC 2019)
Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Bragança (Portugal)
2018/07/06 O Microsoft Mathematics nas aulas de matemática, TIC@Portugal’18 – Encontro de Professores sobre utilização educativa das TIC
Instituto Politécnico de Bragança (Portugal)
2018/07 O papel do Scratch no desenvolvimento do pensamento algébrico Encontro Nacional da Sociedade Portuguesa de Matemática 2018
Instituto Politécnico de Bragança (Portugal)
2018/07 Quais os perigos e riscos? – Aprendizagem em contexto na unidade curricular de segurança e ambiente. CNaPPES 2018 – Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas no Ensino Superior
Universidade do Minho (Portugal)
2018/07 Relacionar a teoria com a prática – Vamos construir uma prensa hidráulica! CNaPPES 2018 – Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas no Ensino Superior
Universidade do Minho (Portugal)
2018/05 Conhecimento para ensinar probabilidades de futuros professores dos primeiros anos III Encontro Internacional de Formação na Docência
Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Bragança (Portugal)
2018/05 Ensino de álgebra linear no ensino superior: práticas e implicações III Encontro Internacional de Formação na Docência, Bragança
Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Bragança (Portugal)

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2023/03/15 - 2023/03/15 Exposição de materiais integrada na Semana da Matemática, março 2023, que decorreu de 13 a 17 de março de 2023 na Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Bragança. (2023 - 2023)
Exhibition (Co-organisor)
Instituto Politécnico de Bragança Escola Superior de Educação, Portugal
2020/03 - 2020/03 III Mostra de Fotografia - A Matemática do meu país (2020/03 - 2020/03)
Exhibition (Co-organisor)
Instituto Politécnico de Bragança Escola Superior de Educação, Portugal

Association member

Society Organization name Role
2022/03/01 - Current Centro de Investigação em Educação Básica Membro integrado
1998 - Current Associação de Professores de Matemática Associado

Committee member

Activity description
Role
Institution / Organization
2023/07/25 - 2023/07/26 Comissão Organizadora da III Escola de Verão para Jovens Investigadores em Educação Matemática
Member
Sociedade Portuguesa de Investigação em Educação Matemática, Portugal
2023/03/13 - 2023/03/17 Comissão organizadora da Semana de Matemática
Member
Instituto Politécnico de Bragança Escola Superior de Educação, Portugal
2023 - 2023 Comissão Científica do INCTE'23, VII Encontro Internacional de Formação na Docência
Member
Instituto Politécnico de Bragança, Portugal
2023 - 2023 Comissão Científica do XXVI EMPA, Encontro Nacional de Professores Matemática nos Primeiros Anos
Member
Associação de Professores de Matemática, Portugal
2023 - 2023 Comissão Científica do BragançaMat 2023, Encontro Regional de Educadores e Professores de Matemática
Member
Associação de Professores de Matemática, Portugal
2023 - 2023 Comissão Organizadora do BragançaMat 2023, Encontro Regional de Educadores e Professores de Matemática
Member
Associação de Professores de Matemática, Portugal
2023 - 2023 Comissão Organizadora Nacional e Regional do projeto APM-DIM 2023
Member
Associação de Professores de Matemática, Portugal
2022 - 2022 Comissão Organizadora do 25 º Encontro Regional de Educadores e Professores de Matemática, BragançaMat 2022
Member
Associação de Professores de Matemática, Portugal
2022 - 2022 Comissão Científica do 25.º Encontro Regional de Educadores e Professores de Matemática, BragançaMat 2022
Member
Associação de Professores de Matemática, Portugal
2022 - 2022 Comissão Científica do XXV Encontro Nacional de Professores Matemática nos Primeiros Anos
Member
Associação de Professores de Matemática, Portugal
2022 - 2022 Comissão Científica do VI Encontro Internacional de Formação na Docência (INCTE’22)
Member
Instituto Politécnico de Bragança Escola Superior de Educação, Portugal
2021/11/06 - 2021/11/06 Comissão Organizadora do XXIV Encontro Nacional de Professores de Matemática nos Primeiros Anos
Member
Associação de Professores de Matemática, Portugal
2020 - 2020 Comissão Científica do V Encontro Internacional de Formação na Docência (INCTE 2020)
Member
Instituto Politécnico de Bragança, Portugal
2019 - 2019 Comissão Científica do 23.º Encontro Regional de Educadores e Professores de Matemática, BragançaMat 2019
Member
Associação de Professores de Matemática, Portugal
2019 - 2019 Comissão Organizadora do 23.º Encontro Regional de Educadores e Professores de Matemática,
Member
Associação de Professores de Matemática, Portugal
2018 - 2018 Comissão Científica do 22.º Encontro Regional de Educadores e Professores de Matemática, BragançaMat 2018
Member
Associação de Professores de Matemática, Portugal
2018 - 2018 Comissão Organizadora do Encontro Nacional da Sociedade Portuguesa de Matemática – ENSPM 2018
Member
Sociedade Portuguesa de Matemática, Portugal
2018 - 2018 Comissão Organizadora do 22.º Encontro Regional de Educadores e Professores de Matemática, BragançaMat 2018
Member
Associação de Professores de Matemática, Portugal
2017 - 2017 Comissão Científica do 21.º Encontro Regional de Educadores e Professores de Matemática, BragançaMat 2017
Member
Associação de Professores de Matemática, Portugal
2017 - 2017 Comissão Organizadora do 23.º Encontro Regional de Educadores e Professores de Matemática, BragançaMat 2017
Member
Associação de Professores de Matemática, Portugal

Conference scientific committee

Conference name Conference host
2023 - 2023 INCTE’23, Congresso Internacional de Formação na Docência Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Bragança
2022 - 2022 EIEM2022 - Encontro de Investigação em Educação Matemática Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Nova de Lisboa
2022 - 2022 VI Encontro Internacional de Formação na Docência (INCTE’22) Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Bragança
2020 - 2020 INCTE 2020 - V Encontro Internacional de Formação na Docência Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Bragança
2020 - 2020 INNODOCT 2020 - 8th International Conference on Innovation, Documentation and Education Universitat Politècnica de València
2019 - 2019 Encontro de Investigação em Educação Matemática - EIEM 2019 Escola Profissional Cândido Guerreiro, Loulé
2019 - 2019 Encontro Internacional de Formação na Docência - INCTE 2019 Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Bragança
2019 - 2019 INNODOCT 2019, 7th International Conference on Innovation, Documentation and Education Congresso Universitat Politècnica de València
2018 - 2018 Encontro de Investigação em Educação Matemática - EIEM 2018 Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Coimbra
2014 - 2014 XXV Seminário de Investigação em Educação Matemática - SIEM 2014 Escola Secundária Alberto Sampaio, Braga
2012 - 2012 XXIII Seminário de Investigação em Educação Matemática - SIEM 2012 Escola Secundária Quinta das Flores, Coimbra

Journal scientific committee

Journal title (ISSN) Publisher
2023 - 2023 Revista Pro-Posições (1980-6248) Faculdade de Educação da Unicamp
2022 - 2022 Educación Matemática Sociedad Mexicana de Investigación y Divulgación de la Educación Matemática A. C (SOMIDEM, A. C). Centro Universitario de Ciencias Exactas e Ingenierías (CUCEI), Universidad de Guadalajara (UdeG)
2021 - 2021 Quadrante Associação de Professores de Matemática
2019 - 2019 Quadrante Associação de Professores de Matemática
Distinctions

Other distinction

2021 One of the best papers - INNODOCT 2021, 9th International Conference on Innovation, Documentation and Teaching Technologies
Universitat Politècnica de València, Spain
2019 Best presentation, INNODOCT 2019 - 7th International Conference on Innovation, Documentation and Teaching Technologies
Universitat Politècnica de València, Spain