???global.info.a_carregar???
Pedro Castro holds a PhD in Music from the University of Aveiro, a Masters degree in Musical Arts from the FSCH Universidade Nova de Lisboa, bachelors in recorder and baroque oboe from the Royal Conservatory of The Hague. He teaches at the Escola Superior de Musica de Lisboa and Escola Superior de Musica e Artes do Espectáculo do Porto. He is the principal oboist at the Orquestra Barroca Casa da Música and performs as a freelance with prominent early music ensembles across Europe. He directed and produced the first world recording of "Serenata L'Angelica" by João de Sousa Carvalho in 2016. His doctoral investigation was devoted to the Serenata during the reign of queen Maria I and his research interests include political uses of royal patronage in the field of dramatic music (especially through the study of the plots, allegorical content and the characters portrayed in librettos) as well as the performance practices of 17h an18th century music. He published the article "A Música para a troca das Princesas" (Music for the exchange of the Princesses) in the Revista Portuguesa de Musicologia (2018), devoted to the musical works performed in Portugal and Spain to celebrate the double marriage between the Iberian courts in 1785.
Identification

Personal identification

Full name
PEDRO LOPES E CASTRO

Citation names

  • Castro, Pedro Lopes e

Author identifiers

Ciência ID
891F-F05D-72D4
ORCID iD
0000-0003-4337-9025

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
English Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
Spanish; Castilian Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1)
Education
Degree Classification
2017/04/07
Concluded
Música (Doutoramento)
Major in Especialidade: Performance
Universidade de Aveiro, Portugal
"A serenata na corte de D. Maria I e o legado de João de Sousa Carvalho (1777-1792)" (THESIS/DISSERTATION)
Aprovado
2009
Concluded
Mestrado em Artes Musicais (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
"A serenata L'Angelica de João de Sousa Carvalho - uma reflexão performativa" (THESIS/DISSERTATION)
Muito Bom
2003
Concluded
Licenciatura em oboé barroco (Bachelor (1st cycle))
Koninklijk Conservatorium, Netherlands
" - o curso não contemplou a realização de uma tese - " (THESIS/DISSERTATION)
17 (8,5 em 10 valores)
2002
Concluded
Flauta de Bisel (Bachelor (1st cycle))
Koninklijk Conservatorium, Netherlands
" - o curso não contemplou a realização de uma tese - " (THESIS/DISSERTATION)
18
1998
Concluded
Flauta de Bisel (Bacharelato)
Instituto Politécnico de Lisboa, Portugal

Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Música de Lisboa, Portugal
" - o curso não contemplou a realização de uma tese - " (THESIS/DISSERTATION)
18
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2016 - 2016 Researcher (Research) Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
2015 - 2015 Researcher (Research) Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
2012 - 2013 Researcher (Research) Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
2011 - 2011 Researcher (Research) Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2017 - 2018 Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
2016 - 2018 Invited Assistant (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Lisboa, Portugal
2013 - 2016 Assistant (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Música de Lisboa, Portugal

Other Careers

Category
Host institution
Employer
2010 - 2010 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2011/10/01 - Current docente de oboé barroco Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal
2007/09/01 - Current docente de oboé barroco, flauta de bisel e música de câmara Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Música de Lisboa, Portugal
2007/09/01 - 2012/09/01 docente de oboé barroco, flauta de bisel e música de câmara Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal
2005/10/01 - 2012/09/01 Professor de flauta de bisel Academia de Música de Santa Cecília, Portugal
1997/09/01 - 1998/08/31 Professor da classe de flauta de bisel Conservatorio de Música de Coimbra, Portugal
Outputs

Publications

Book chapter
  1. Castro, Pedro Lopes e. "Música en las cortes ibéricas (1700-1834): ceremonial, artes del espectáculo y representación del poder". In «D'alma tua trare un imago», a representação da realeza nas obras dramáticas no tempo de D. Maria I, edited by Isabel Cristina Fernandes, 71-92. Madrid, Spain: SEdeM - Sociedad Española de Musicología, 2023.
    Published
Journal article
  1. Castro, Pedro Lopes e. "Música para a troca das princesas: Estudo comparativo das obras dramáticas comemorativas do duplo enlace entre as monarquias ibéricas (1785)". Revista Portuguesa de Musicologia 5 1 (2018): 39-59. http://rpm-ns.pt/index.php/rpm/article/view/338.
    Published

Artistic / Performance

Artistic performance
  1. 2020. Direcção artística do espetaculo "Uma serenata para sopros" pelo agrupamento Concerto Campestre. Palácio de Queluz integrado no festival Noites de Queluz.
Audio recording
  1. Castro, Pedro Lopes e; Winter And Winter (Producer). 2023. ""La Caramba"". In "La Caramba", Winter And Winter.
  2. Castro, Pedro Lopes e; Pedro Lopes e Castro (Producer). 2016. "Maestro e director musical". In L'Angelica Serenata per Musica, Naxos.
Musical performance
  1. Direcção artística do espetaculo "Mas No Puede Ser" pelo agrupamento Concerto Campestre. 2022.
    Conductor
  2. Concerto para oboé e violino em dó menor de J.S. Bach com a solista Rachel Podger e a Orquestra Barroca Casa da Música. 2020.
    Instrumentalist
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2015/12/11 “A problemática da realização moderna das serenatas de João de Sousa Carvalho, uma perspectiva prática, integrado no painel Livre Arbítrio versus "Prudente advertência": questões interpretativas na música portuguesa da 2a metade do século XVIII”. 3o Fórum Internacional de Pós-Graduação em Estudos de Música e Dança, Post-ip’15,
Universidade de Aveiro (Aveiro, Portugal)
2014/10/11 " L'Angelica de João de Sousa Carvalho, uma típica serenata de corte" Congresso Internacional de Musicologia Histórica
APARM (Almada, Portugal)
2014/10/07 "A problemática de classificação das serenatas no tempo de D. Maria I: exemplos ibéricos e italianos" Jornada de estudo do Grupo de Investigação Estudos Históricos e Culturais em Música
Casa Museu Anastácio Gonçalves (Lisboa, Portugal)
2014/06/14 A influência de Jommelli na composição de múscica dramática para a corte de Lisboa Colóquio Internacional "Niccolò Jommelli, Christoph Willibald Gluck e Pedro António Avondano, 300 anos do nascimento: A circulação de repertórios na Europa na segunda metade do séc. XVIII"
Palácio Nacional de Queluz (Lisboa, Portugal)
2012/11/18 "A música para a troca das princesas" Encontro Nacional de Investigação em Música
SPIM (Castelo Branco, Portugal)

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2020/11/19 Quintetos con dos violas de José Palomino (1753-1810)
(Thesis) Main arguer
Adrián Linares Reyes (Master)
Instituto Politécnico do Porto, Portugal
2019/11/21 La pace fra la virtù e la bellezza: Theoria, poiesis e praxis em uma obra de David Perez (1711-1778)
(Thesis) Arguer
Charles Bruno Roussin (PhD)
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
2019/05/28 A problemática das dedilhações de forquilha no ensino básico de flauta de bisel
(Thesis) Main arguer
Filipa Oliveira (Master)
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Música de Lisboa, Portugal
Distinctions

Other distinction

2002 foi seleccionado para oboísta principal da Orquestra Barroca da União Europeia