???global.info.a_carregar???
Maria Neves Gonçalves is Coordinating Professor at the Lusophone Polytechnic Institute. PhD in Educational Sciences from the University of Évora. The Master's degree in Educational Sciences from the Lusophone University of Humanities and Technologies. A Degree in Romanesque Philology from the University of Coimbra. Pós- doc in History of Education. Pos-doc in Social-History. She is director of the Lusophony School of Education. (ESEL-IPLUSO). She is editor of the Lusophone Education Journal. She is part of the Coordinating Committee of the UNESCO Chair - ULHT Education, Citizenship and Cultural Diversity. Integrated projects funded by FCT and integrates Erasmus+ projects. She has published several articles in specialized international journals. In her professional activities, she has collaborated in several scientific networks.
Identification

Personal identification

Full name
Maria Neves Gonçalves

Citation names

  • Gonçalves, M. N.

Author identifiers

Ciência ID
8919-0AAA-4BB1
ORCID iD
0000-0002-2531-4618

Knowledge fields

  • Social Sciences - Educational Sciences

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
French Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
Spanish; Castilian Beginner (A1) Intermediate (B1) Beginner (A1) Beginner (A1)
English Beginner (A1) Beginner (A1) Beginner (A1) Beginner (A1)
Education
Degree Classification
2014/05/05 - 2017/07/06
Concluded
Pos- doutoramento Social-History (Pós-doutoramento)
Major in Social-History
Université de Lyon Ecole Doctorale Education Psychologie Information et Communication, France
Muito Bom
2013/10/01 - 2014/06/05
Concluded
Pós- Doutoramento - History of Education (Pós-doutoramento)
Major in History of Education
Universidad de Salamanca, Spain
2008
Concluded
Ciências da Educação (Doutoramento)
Major in Sem especialidade
Universidade de Évora, Portugal
"O Ideário Educativo Republicano (1878-1910). a Educação Republicana - um Instrumento Capaz de Revigorar a Pátria, de Socializar os Indivíduos e de Hegemonizar a Nova Mundividência Cívica" (THESIS/DISSERTATION)
2001/07/03 - 2006/07/17
Concluded
Educação (Doutoramento)
Major in Sem especialidade
Universidade de Évora, Portugal
"Oralidade na Sala de Aulas: Cocepções e Registros de Práticas de um Grupo de Professores de Língua Portuguesa." (THESIS/DISSERTATION)
1998/10/01 - 2000/07/27
Concluded
Ciências da Educação (Mestrado)
Major in Área de especialização: Políticas Públicas e Contextos Educativos
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
"Direitos Humanos como desafios para a Escola Contemporânea: um estudo sobre o conhecimento e a aplicabilidade em três escolas públicas." (THESIS/DISSERTATION)
18 valores
2000/07/27
Concluded
Ciências da Educação (Mestrado)
Major in Área de especialização: Políticas Públicas e Contextos Educativos
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
"Educação em Direitos Humanos: concepções e práticas educativas." (THESIS/DISSERTATION)
17 valores
1999
Concluded
Administração Educacional. (Pós-Graduação)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
"The education of the portuguese child " (THESIS/DISSERTATION)
Muito Bom
1996
Concluded
Pós-Graduate in Civic Education (Pós-Graduação)
Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Ciências Sociais, Portugal
"The operationalization of the Civic Training in the discipline of Portuguese" (THESIS/DISSERTATION)
15,25 valores
1988/10/01 - 1989/07/01
Concluded
The beginnings of civic education in Portugal (Pós-Graduação)
Major in Ciências da Educação
Universidade Católica Portuguesa Biblioteca Universitária João Paulo II, Portugal
muito bom
1978
Concluded
Filologia Românica (Licenciatura)
Universidade de Coimbra Faculdade de Letras, Portugal
""n/a"" (THESIS/DISSERTATION)
16 valores
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2020/09/01 - Current Teacher Coordinator (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico da Lusofonia, Portugal
Instituto Politécnico da Lusofonia Escola Superior de Educação da Lusofonia, Portugal
2012/09/01 - Current Associate Professor (University Teacher) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal
2016 - 2018 Associate Professor (University Teacher) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal

Positions / Appointments

Category
Host institution
Employer
2020/09/01 - Current President of the Scientific-Technical Council Instituto Politécnico da Lusofonia, Portugal
Instituto Politécnico da Lusofonia Escola Superior de Educação da Lusofonia, Portugal
2020/09/01 - Current President of the Pedagogic Council Instituto Politécnico da Lusofonia, Portugal
Instituto Politécnico da Lusofonia Escola Superior de Educação da Lusofonia, Portugal
2019/07/01 - Current Organic Unit Director Instituto Politécnico da Lusofonia, Portugal
Instituto Politécnico da Lusofonia Escola Superior de Educação da Lusofonia, Portugal
1988/09/01 - 1990/07/31 Orientadora de estágio pedagógico Republica Portuguesa Ministério da Educação, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2014/09/01 - Current Coordenadora de estágio curricular Instituto Politécnico da Lusofonia Escola Superior de Educação da Lusofonia, Portugal
2016/09/01 - 2022/08/31 Director of Degree ( Licenciatura) in Science Education Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2016/09/01 - 2022/08/31 Coordenadora de estágio curricular Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2000/09/01 - 2019/07/31 Professor " Associated" in University of Lusophone Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2013/01/02 - 2014/07/02 Pos-Phd - History of Education Universidad de Salamanca, Spain
2007/09/01 - 2012/10/01 Professor " Auxiliar" in University of Lusophone Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
1999/10/01 - 2007/10/01 Professor "Assistente" at the Lusófona University (ULHT) Lisbon. Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
1980/09/01 - 1998/07/31 Docente dos Ensinos Básico e Secundário Republica Portuguesa Ministério da Educação, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2022/09 - Current RePeME - E depois da pandemia? Recuperação, permanências e mudanças no ensino básico em Portugal [And after the pandemic? Recovery, continuities and changes in basic education (ISCED 1) in Portugal]
ILIND/F+/EI/03/2022
Instituto Politécnico da Lusofonia, Portugal

Centro de Estudos Avançados em Direito Francisco Suárez, Portugal
Instituto Lusófono de Investigação e Desenvolvimento
Ongoing
2018/11 - 2026/12 Cátedra UNESCO: Educação, Cidadania e Diversidade Cultural
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
Ongoing
2023/03/01 - 2024/06/01 riverChild| Participação das Crianças na Preservação do Rio: Cidades mais Inclusivas e Resilientes
COFAC/ILIND/CeiED/1/2022
Researcher
Ensino Lusófona, Portugal
Ongoing
2023/03/01 - 2024/02/28 RUMOS|A teoria, a ciência e a prática do caminhar e o seu contributo para consciencialização sobre o património ambiental e educação territorial
PE-CEIED-3/003/2022
Researcher
Ensino Lusófona, Portugal
Ensino Lusófona
Ongoing
2023/03 - 2024/02 RUMOS|A teoria, a ciência e a prática do caminhar e o seu contributo para consciencialização sobre o património ambiental e educação territorial
PE-CEIED-3/003/2022
Ensino Lusófona
2022 - 2024 E depois da pandemia? Recuperação, permanências e mudanças no ensino básico em Portugal
(RePeME) ILIND/F+/EI/03/2022
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal
Ongoing
2019/10/01 - 2022/09/01 Project CriThink
2019-1-CZ01- KA204-061149
Researcher
Ongoing
2019/10/01 - 2022/07/07 TASK21 | EdTEch and AI for Essential Skills in the 21st Century
2019-1- FR01-KA203-063063
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal
Erasmus
Concluded
2019/02 - 2022/02 EDTECH AND AI FOR ESSENTIAL SKILLS OF THE 21ST CENTURY (2019-2022) - ERASMUS +
KA203-139D6472
KA203-139D6472
Researcher
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
N/A
Ongoing
2018/11 - 2020/02 Projeto Piloto Educação Patrimonial. Diretiva Europeia de Inclusão de Comunidades Ciganas em contexto escolar
EDUPATRI/2018/GITANOS
Alto Comissariado para as Migrações, Portugal

Republica Portuguesa Ministério da Educação, Portugal
Cancelled
2019/01/01 - 2019/12/31 Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento
UID/CED/04114/2019
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2016/02/01 - 2019/02/01 TO-INN- From Tradition to Innovation Teacher Training Institutions
573685-EPP-1-2016-1-ES-EPPKA2
Researcher
Concluded
2010/01/01 - 2013/03/31 Percursos do associativismo e do sindicalismo docentes em Portugal, 1890-1990
PTDC/CPE-PEC/103101/2008
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2004/11/01 - 2006/12/31 Educando o Cidadão Global: Globalização, Reforma Educacional e Políticas de Equidade e Inclusão em 12 países. O caso português
POCI/CED/56992/2004
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded

Other

Designation Funders
2022/08/31 - Current RePeMe: E depois da pandemia? Recuperação, permanências e mudanças no ensino básico em Portugal
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal
Ongoing
2023/05/01 - 2025/05/01 RePeMe -E depois da pandemia? Recuperação, permanências e mudanças no ensino básico em Portugal. ILIND/F+/EI/03/2022 – 28 837.66 EUR.
ILIND/F+/EI/03/2022
Researcher
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
Submitted
2022/05/01 - 2024/05/01 "Mais escola, melhor família: por uma cultura de paz, contra a violência escolar", com o alto patrocínio da Presidência da República -Comissariado por Paulo Sargento
Não tem
Researcher
Instituto Politécnico da Lusofonia, Portugal
Ongoing
Outputs

Publications

Book
  1. Gonçalves, M. N.; Quinta, Joana. Corresponding author: Quinta, Joana. Os valores semânticos das preposições "a", "de", "em" e "por" no Português falado em Angola e no europeu. Benguela, Angola: ISPOCAB EDITORA. 2024.
Book chapter
  1. Gonçalves, Maria; Brás, José; Cabral, Arlinda . Corresponding author: Gonçalves, Maria. "O Colonial: um circuito informativo entre Portugal e os domínios ultramarinos em finais da Monarquia". In The Portuguese Studies Review/Baywolf Press, 1-20. Canada: Baywolf Press, 2024.
    Under revision
  2. Gonçalves, Maria; Fonseca, Micaela; Franco, Dulce ; Santo, Esmeralda. "Profissão docente em Portugal e Angola: Que perceções?". In Livro de Atas do III Congresso de Angolanistica. Luanda, Angola: CEDESA, 2023.
    In press
  3. Dantas, Lucimar; Galego, Carla; Brás, José; Gonçalves, Maria; Koppe, B.; ALMEIDA, EVERALDO DOS SANTOS. "Mother tongue teaching and skills development: an analysis of secondary education curricula in European countries and Brazil". edited by Yusef Waghid; Ahoud Alasfour. WCCES-Brill Book Series, 2023.
    In press
  4. Gonçalves, Maria; Santo, E.; Fonseca, Micaela. Corresponding author: Gonçalves, Maria. "A Cidadania N'O Jornal Escolar: O Perfil do Aluno à Saída da Escolaridade Obrigatória e as Soft Skills". In Humanismo, Direitos Humanos e Cidadania Global, 14-24. Lisboa, Portugal: Edições Universitárias Lusófona., 2022.
    Published
  5. Gonçalves, Maria; Brás, José. "O Académico - memórias e desafios no campo de luta estudantil.". In La prensa pedagógica de las confesiones religiosas y asociaciones filosóficas, 432-444. Salamanca, Spain: Ediciones Universidad Salamanca, 2022.
    Published
  6. Duarte, F, Araújo, F,. Franco, D,. Fonseca, M. & Gonçalves, M. N. (2021). The impact of Covid-19 on education: perceptio. "The impact of Covid-19 on education: perceptions of Brazilian higher education students.". 109-111. United Kingdom: Lemann Foundation., 2021.
    Published
  7. Brás, José; Gonçalves, M. N.. "O Poder da Razão no Imaginário Educativo da Revolução Liberal: a sacralização do cidadão". In Revolução, Modernidade e Memória. Os caminhos da história da educação. CHIELA (org.)., 927-942. Portugal: Associação de História da Educação de Portugal – HISTEDUP., 2021.
    Published
  8. Teodoro, A.; Duarte, R. S.; Gonçalves, M. N.. "Associativismo, sindicalismo e identidade(s) docente(s): algumas particularidades do percurso português.". In Associativismo e sindicalismo em educação: teoria, história e movimentos, 29-41. Brasília, Brazil: Paralelo 15, 2013.
    Published
Conference abstract
  1. Gonçalves, Maria; Fonseca, Micaela; Franco, Dulce ; Santo, Esmeralda. "O sonho de ser educador/professor: motivações e anseios de mestrandos em ensino". Paper presented in III Congresso Internacional Humanismo , Direitos Humanos e cidadania, Lisboa, 2023.
    Published
  2. Lopo, Teresa Teixeira; Vieira, Inês; Sargento, P.; António, Ana; Brás, José; Gonçalves, Maria. "Post-pandemic Continuities and Changes in Basic Education (ISCED 1) in Portugal". Paper presented in ECER 2023 The Value of Diversity in Education and Educational Research, Glasgow, 2023.
    Published
  3. Gonçalves, Maria; Fonseca, Micaela; Franco, Dulce ; Quinta, Joana; Santo, Esmeralda. "Profissão docente em Portugal e Angola: Que perceções?". Paper presented in III Congresso Internacional de Angolanística, Lisboa, 2023.
    Published
  4. Gonçalves, Maria; Fonseca, Micaela; Santo, Esmeralda. "Ser Educador de Infância e ser Professor é, hoje, uma profissão atrativa?". Paper presented in XXX Colóquio AFIRSE 2023, Lisboa, 2023.
    Published
  5. Brás, J. Gonçalves, M. N (2022)Imaginários educacionais na imprensa estudantil: O Académico e Academia Portuguesa. XVI C. "Imaginários educacionais na imprensa estudantil- O Académico e Academia Portuguesa". Paper presented in XVI Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, Lisboa, 2022.
    Published
  6. Santo, E., Fonseca, M., Gonçalves, M.N. (2022). Digital literacy in times of pandemic. What learning? An exploratory stu. "Digital literacy in times of pandemic. What learning? An exploratory study with secondary school students.". Sevilha, 2022.
    Published
  7. Gonçalves, Maria; Brás, José. "O Académico - memórias e desafios no campo de luta estudantil". Paper presented in IV Jornadas de Prensa Pedagogica. Universidad Salamanca, Salamanca, 2022.
    Published
  8. Gonçalves, Maria. "O colonial: um circuito informativo entre Portugal e os domínios ultramarinos em finais da Monarquia". Lisboa, 2022.
    Published
  9. Gonçalves, Maria; Brás, José; Quinta, Joana. "A formação de Professores em Angola e Portugal". Paper presented in 11 .º Congresso Ibérico de Estudos Africanos "Trânsitos Africanos no Mundo Global: História e Memórias, Heranças e Inovações (Lisboa, 6- 8 J, Lisboa, 2022.
    Published
  10. Gonçalves, Maria. "Impactos da Covid-19: perceções de estudantes do ensino superior em Angola e Portugal". Paper presented in 2º Congresso de Angolanística, Lisboa, 2022.
    Published
  11. Franciene Duarte; Marinava Araujo; Franco, Dulce Maria ; Fonseca, Micaela; Gonçalves, Maria. "2021-As perceções da Covid-19 na educação: um estudo com estudantes do ensino superior brasileiros". Paper presented in IX Oxbridge Conference on Brazilian Studies - IX Conferência Oxbridge em Estudos Brasileiros, 2021.
    Accepted
  12. Gonçalves, Maria; Fonseca, Micaela; Franco, Dulce ; Luz, Filipe Soares Branco da Costa. "Covid-19 e ensino remoto - perceções de estudantes do ensino superior em Portugal". Paper presented in I Congresso Internacional sobre Metodologia: Desafios Metodológicos Atuais (Qualis2021)., Santiago de Compostela, 2021.
    Published
  13. Gonçalves, Maria; Franco, Dulce ; Fonseca, Micaela. "Remote learning: strengths and weaknesses?". Sevilha, 2021.
    Published
  14. Gonçalves, Maria. "O manual escolar e a sua centralidade educativa.". Paper presented in Jornada Virtual Internacional em Pesquisa Científica: instituições, saberes pedagógicos e práticas escolares (, Porto, 2021.
    Published
Conference paper
  1. Gonçalves, Maria; Fonseca, Micaela; Franco, Dulce ; Santo, Esmeralda. Corresponding author: Gonçalves, Maria. "Iniciação à Prática Profissional: desafios e potencialidades.". Porto, 2024.
    In press
  2. Gonçalves, Maria; Fonseca, Micaela; Franco, Dulce ; Santo, Esmeralda ou Espírito Santo, Esmeralda. "Ser (e tornar-se) educador em Portugal: das necessidades aos anseios.". Praia, 2023.
    Published
  3. Dulce Franco; Maria Micaela Fonseca; Maria Neves Gonçalves; Francilene Duarte; Marinalva Araújo. "COVID 19 AND EMERGENCY REMOTE TEACHING: A COMPARATIVE EXPLORATORY STUDY IN PORTUGUESE AND BRAZILIAN HIGHER EDUCATION". 2022.
    10.21125/iceri.2022.1536
  4. Esmeralda Santo; Maria Micaela Fonseca; Maria Neves Gonçalves. "DIGITAL LITERACY IN TIMES OF PANDEMIC. WHAT LEARNING? AN EXPLORATORY STUDY WITH SECONDARY SCHOOL STUDENTS". 2022.
    10.21125/iceri.2022.1539
  5. Maria Micaela Fonseca; Dulce Franco; Maria Neves Gonçalves. "EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN THE DIGITAL AGE: A STUDY IN PORTUGAL". 2021.
    10.21125/iceri.2021.1115
  6. Dulce Franco; Maria Micaela Fonseca; Maria Neves Gonçalves. "REMOTE LEARNING AND DIGITAL LITERACIES AND COMPETENCES: A STUDY IN PORTUGAL". 2021.
    10.21125/iceri.2021.1111
  7. Gonçalves, Maria; Carmo, António; Brás, José. "As perceções dos idosos no cenário pós-pandémico- um estudo realizado em Portugal". 2021.
    Published
  8. Dulce Franco; Maria Gonçalves. "REMOTE LEARNING: STRENGTHS AND WEAKNESSES?". 2021.
    10.21125/edulearn.2021.0959
  9. Gonçalves, Maria; Fonseca, Micaela; Franco, Dulce. "The impact of Covid-19 on education: perceptions of Brazilian higher education students.". Paper presented in IX Oxbridge Conference on Brazilian Studies, Cambridge, 2021.
    Published
  10. Lucimar Dantas; Óscar Sousa; Maria Gonçalves; Maria Calvet Ricardo; Dulce Franco; José Brás; Elsa Estrela; Beatriz Koppe. "WHEN TECHNOLOGY MEETS PEDAGOGY. AN ERASMUS+ PROJECT PROPOSAL TO CREATE AN INTERDISCIPLINARY HIGHER EDUCATION MODEL". 2020.
    10.21125/iceri.2020.1816
  11. Lucimar Dantas; Elsa Estrela; Maria Calvet Ricardo; Maria Gonçalves; Óscar Sousa; Dulce Franco; José Brás; Beatriz Koppe. "HOW CAN NEW TECHNOLOGIES AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE COLLABORATE WITH EDUCATION? KNOWLEDGE AND RECOMMENDATIONS FROM EU STUDENTS AND TEACHERS". 2020.
    10.21125/iceri.2020.1812
  12. Dantas, Lucim; Estrela, Elsa; Calvet Ricardo, Maria; Gonçalves, Maria; Franco, Dulce 4313-FC40-CD8E; Sousa, Óscar; Brás, José; Koppe, Beatriz. "2020- HOW CAN NEW TECHNOLOGIES AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE COLLABORATE WITH EDUCATION? KNOWLEDGE AND RECOMMENDATIONS FROM EU STUDENTS AND TEACHERS". Paper presented in CERI2020, Sevilha, 2020.
Conference poster
  1. Gonçalves, Maria; Maria Micaela ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7946-4825. Corresponding author: Maria Micaela ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7946-4825. "Digital literacy in times of pandemic. What learning? An exploratory study with secondary school students. ICERI2022: 15th annual International Conference of Education, Research and Innovation. Sevilha. 7-9 Nov.". Paper presented in ICERI2022: 15th annual International Conference of Education, Research and Innovation., 2022.
  2. Franco, D., Fonseca, M., Gonçalves, M.N., Duarte, F. & Araújo, M. (2022). Covid 19 and emergency remote teaching: a com. "Covid 19 and emergency remote teaching: a comparative exploratory study in portuguese and brazilian higher education.". Paper presented in ICERI2022: 15th annual International Conference of Education, Research and Innovation., 2022.
  3. Gonçalves, Maria; Carmo, António; Brás, José. "O pensamento crítico - as perceções dos idosos sobre a qualidade de vida durante a pandemia". Paper presented in VIII Foro Internacional sobre la evaluación de la calidad de la investigación y de la educación superior, 2021.
  4. Gonçalves, Maria; Franco, Dulce. "Remote learning: strengths and weaknesses". Paper presented in 13th annual International Conference on Education and New Learning Technologies. IATED. opic COVID19: Distance Learning in Times of Crisis, 2021.
Edited book
  1. Gonçalves, Maria; Serrão, Jacinto; Brás, José; Cabral, Arlinda. Humanismo e desafios de cidadania. Lisboa, Portugal: Edições Universitárias Lusófonas. 2023.
    Published • Editor
  2. Gonçalves, Maria; Serrão, Jacinto; Brás, José; Cabral, Arlinda. Humanismo Direitos Humanos e Cidadania. Lisboa, Portugal: Edições Universitárias Lusófonas. 2022.
    Published
Journal article
  1. Gonçalves, Maria; Brás, José. "Recensão crítica da obra Bureau International d´Éducation, matrice de l'internationalisme éducatif (premier 20e siècle).". Revista Lusófona de Educação, 59, 235-238 59 59 (2023): 235-238. https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/8833.
    Open access • Published
  2. Gonçalves, Maria; Brás, José. Corresponding author: Gonçalves, Maria. "Body, Sociability and the Construction of the Polis in Spinoza: Consequences for Education". International Journal of Multidisciplinary Research and Analysis 6 4 (2023):
    Open access • Published
  3. Fonseca, Maria; Gonçalves, Maria; Franco, Dulce; Quinta, Joana; Santo, Esmeralda. "Recensão Crítica do livro Atas do II Congresso Internacional de Angolanística .". Revista Lusófona de Educação 57 (2023): 161-166. http://dx.doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle57.12.
    Published
  4. António Carmo; José Brás; Maria Neves Gonçalves; Maria Teresa Ramilo; Paulo Silvestre. "As perceções dos adultos mais velhos no cenário pós-pandémico: um estudo realizado em Portugal". Revista Portuguesa de Investigação Comportamental e Social (2022): https://doi.org/10.31211/rpics.2022.8.1.227.
    10.31211/rpics.2022.8.1.227
  5. Teodoro, António; Brás, José Viegas; Gonçalves, Maria Neves. "Editorial". Revista Lusófona de Educação 56 (2022): 5-7. http://dx.doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle56.edit.
    Published • 10.24140/issn.1645-7250.rle56.edit • Editor
  6. Gonçalves, Maria. "As perceções dos adultos mais velhos no cenário pós-pandémico: um estudo realizado em Portugal.". Revista Portuguesa de Investigação Comportamental e Social 1 8 (2022): 1-14. https://doi.org/10.31211/rpics.2022.8.1.227.
    Open access • Published
  7. Gonçalves Mara Neves 8919-0AAA-4BB1. "Recensão crítica Construire la paix par l’éducation: réseaux et mouvements internationaux". Revista Lusófona de Educação 53 (2021): 195-197. https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/8083.
    Open access • Published
  8. Gonçalves, Maria; José V. Brás 2310-6E27-5429. "Editorial". Revista Lusófona de Educação 53 53 (2021): 4-7. https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/8070.
    Open access • Published
  9. Gonçalves, Maria; José V. Brás 2310-6E27-5429. "Editorial". Revista Lusófona de Educação 53 53 (2021): 4-11. https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao.
    Open access • Published
  10. Brás, José Viegas; Gonçalves, Maria Neves. "Co-creative epiphany of citizenship and health in the 1820 Liberal Revolution in Portugal". Paedagogica Historica (2021): 1-20. http://dx.doi.org/10.1080/00309230.2021.1965631.
    10.1080/00309230.2021.1965631
  11. Gonçalves, Maria; Teodoro, António; Brás, José. "Editorial". Revista Lusófona de Educação 52 (2021): 5-7. https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/issue/view/799.
    Open access • Published
  12. Gonçalves, Maria; Brás, José. "Recensão crítica da obra Construire la paix par l’éducation: réseaux et mouvements internationaux au xxe siècle. Genève au cœur d’une utopie.". Revista Lusófona de Educação 53 53 (2021): 195-197. https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/8083.
    Open access • Published
  13. Brás, José Viegas. "In The Mirror Game: Ubuntu Philosophy and Umbundu". INTERNATIONAL JOURNAL OF MULTIDISCIPLINARY RESEARCH AND ANALYSIS 03 12 (2020): http://dx.doi.org/10.47191/ijmra/v3-i12-18.
    Open access • 10.47191/ijmra/v3-i12-18
  14. Gonçalves, Maria. "Recensão crítica da obra La educación social en los extremos: justicia social y paradojas de la práctica, (orgs). Sánchez-Valverde, C. & Montané López, A.". 50 50 (2020): 179-183.
    Open access • Published • Translator
  15. Gonçalves, Maria. "Notes de Lecture. Hernandez Díaz, (coord.), Influencias Suizas en la educación española e iberoamericana". 184 4 (2020): 125-127. https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/7315.
    Open access • Published
  16. Gonçalves, Maria. "As (re)configurações da educação: a dimensão socioeducativa". 48 48 (2020): 43-57.
    Open access • Published
  17. Gonçalves, Maria; Brás, José. "A emergência da cidadania no mar revoltoso do liberalismo". Investigar em Educação 11-12 11-12 (2020): 1-14. http://pages.ie.uminho.pt/inved/index.php/ie/article/view/187.
    Open access • Published
  18. Gonçalves, Maria; Brás, J, V.. Corresponding author: Gonçalves, Maria. "A emergência da cidadania no mar revoltoso do liberalismo". Investigar em Educação 11-12 11 (2020): 1-14. http://pages.ie.uminho.pt/inved/index.php/ie/article/view/187/199.
    Open access • Published
  19. José Viegas Brás; Maria Neves Gonçalves. "Para uma política educativa que seja capaz de se pensar e renovar: os maiores de 23". Revista @mbienteeducação 12 3 (2019): 170-170. https://doi.org/10.26843/ae.v12i3.768.
    10.26843/ae.v12i3.768
  20. Gonçalves, Maria. "A Formação de Professores em Angola: reflexões pós-coloniais,". Revista Transversos. 15, 31-46. DOI:10.12957/transversos.2019.41841 (2019):
    DOI:10.12957/transversos.2019.41841
  21. Barros Matos, Francisca; Maria Neves Gonçalves; José Viegas Brás. "Education in Human Rights: Conceptions and Educational Practices". Education Journal 8 1 (2019): 1-10. http://dx.doi.org/10.11648/j.edu.20190801.11.
    10.11648/j.edu.20190801.11
  22. Gonçalves, Maria; José Viegas Brás; Edilson, E.. "Higher education: linguistic competence under discussion". Journal of Education & Social Policy V 1 (2018): 186-197..
    Published
  23. José Gregório Brás; Maria Neves Gonçalves; André Robert; Gonçalves, Maria. "The Jesuits in Portugal: the communion of science and religion". Social and Education History 7 1 (2018): 1-1. https://doi.org/10.17583/hse.2018.2910.
    10.17583/hse.2018.2910
  24. Maria João Cardoso Carvalho; José Viegas Brás; Maria Neves Leal Gonçalves. "Para uma metacrítica da organização escolar". Laplage em Revista 4 1 (2018): 202-202. https://doi.org/10.24115/S2446-6220201841400p.202-214.
    10.24115/S2446-6220201841400p.202-214
  25. Gonçalves, Maria. "O Umbundo no poliedro linguístico angolano: a Língua Portuguesa no entrelaçamento do colonialismo e pós-colonialismo". (2017): http://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/5919.
    10.24140/issn.1645-7250.rle35.08.
  26. Lima, Marinalva Araújo de Oliveira; Brás, José Viegas; Gonçalves, Maria Neves. "Topografia dos Direitos Humanos: indicadores da escola brasileira". EccoS – Revista Científica 44 (2017): 71-288. https://periodicos.uninove.br/index.php?journal=eccos&page=article&op=view&path%5B%5D=7281&path%5B%5D=3661.
    Published • 10.5585/eccos.n44.7281
  27. Brás, José Viegas; Gonçalves, Maria Leal; Hernandez Dias, José. "Pensar o homem como corpo: a cunhagem simbólica em Portugal e Espanha (século 19)". História da Educação 18 43 (2014): 109-126. http://dx.doi.org/10.1590/s2236-34592014000200007.
    10.1590/s2236-34592014000200007
  28. Gonçalves, Maria. "La Genèse du Mouvement Associatif du Corps Enseignant du lycée au Portugal (début du XXème siècle).". Social and Education History 2 3 (2014): 112-132. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4902139.pdf.
    doi:10.4471/hse.2014.08.
  29. Gonçalves, Maria. "From Organic to Functional and Symbolic: Body Building in Civility Course Books in Portugal (1856-1919). A". American Journal of Educational Research. 3(III): 391-395 3 2 (2014): 391-395. http://www.aijssnet.com/journal/index/159.
    Published
  30. Teodoro, A.; Brás, J.V.; Gonçalves, M.N.. "Editorial". Revista Lusofona de Educacao 23 (2013): 5-9. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84880502865&partnerID=MN8TOARS.
  31. Brás, J.V.; Leal Gonçalves, M.. "Independent teaching work to cooperative teaching: A new paradigm introduced in the Portuguese educational system (1894-1895)". Paedagogica Historica 49 3 (2013): 330-344. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84878525182&partnerID=MN8TOARS.
    10.1080/00309230.2012.744062
  32. Brás, J.V.; Gonçalves, M.N.; Duarte, R.S.. "Associations and unions in education. Organization and struggles | Associativismo e sindicalismo em educação. Organização e lutas". Revista Lusofona de Educacao 18 (2011): 195-197. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84855525418&partnerID=MN8TOARS.
  33. Teodoro, A.; Brás, J.V.; Gonçalves, M.N.. "Editorial". Revista Lusofona de Educacao 17 (2011): 5-8. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-80051739534&partnerID=MN8TOARS.
  34. Brás, José; Gonçalves, M. N.. "Do tribalismo disciplinar ao novo paradigma do trabalho docente.". História da Educação 34 XV (2011): 78-105. http://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/21276]..
    Published
  35. Brás, J.V.; Gonçalves, M.N.. "Maria Rita Lino Garnel (2004). A República de Sebastião de Magalhães Lima". Revista Lusofona de Educacao 15 (2010): 195-197. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-77955300295&partnerID=MN8TOARS.
  36. Brás, J.V.; Gonçalves, M.N.. "Knowledge and power of 1905 portuguese reform | Os saberes e poderes da reforma de 1905". Revista Lusofona de Educacao 13 (2009): 101-121. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-77952689910&partnerID=MN8TOARS.
  37. Brás, José; Gonçalves, M. N.. "O aperfeiçoamento técnico do corpo no imaginário da I República. A Ginástica da Educação Cívica. A Educação Cívica da Ginástica". Entretextos 1 (2009): http://www.ceief.ulusofona.pt/images/stories/artigos/entretextos%201final.pd.
    Published
  38. Brás, José; Gonçalves, M. N.. "A configuração da Profissão docente na I República: da condição angélica à interferência predatória da descentralização". Ecos 1 (2009): 45-55.
    Published
  39. Gonçalves, Maria. "A pedagogia alemã e a imprensa pedagógica portuguesa como vasos comunicantes: o caso da revista Froebel.". Educació i Història: Revista d’Història de l’Educació, 24, juliol-desembre 2014: 17-27 24 24 (2004): 17-27. http://revistes.iec.cat/index.php/EduH/article/view/95958Br%E1s.
    Open access • Published
Journal issue
  1. Teodoro, A.; Brás, José Viegas; Gonçalves, Maria. "Editorial". Revista Lusófona de Educação 55 55 (2022): https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/issue/view/821.
    Published • Coeditor
  2. Gonçalves, Maria. "Editorial". Revista Lusófona de Educação 54 (2022): https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/8169.
    Published
  3. Gonçalves, Maria; Brás, José; Teodoro, António. "Editorial, Revista Lusófona de Educação". 54 54 (2021): https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/8169.
    Published
  4. Teodoro, A.; Brás, J.V.; Gonçalves, M. N.. "Editorial da Revista Lusófona de Educação". Revista Lusófona de Educação 45 (2019): https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/issue/view/747.
    Published
  5. Gonçalves, Maria. "Editorial, Revista Lusófona de Educação, 36,". Revista Lusófona de Educação, (2017): http://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/5986.
    10.24140/issn.1645-7250.rle36.edit
  6. Gonçalves, Maria. "Editorial, Revista Lusófona de Educação, 35,". Revista Lusófona de Educação, (2017): http://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/5912.
    10.24140/issn.1645-7250.rle35.edit
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2022/09/17 O colonial: um circuito informativo entre Portugal e os domínios ultramarinos em finais da Monarquia
(Lisboa, Portugal)
2022/09/17 O colonial: um circuito informativo entre Portugal e os domínios ultramarinos em finais da Monarquia
(Lisboa, Portugal)
2022/09/14 Imaginários educacionais na imprensa estudantil: O Académico e Academia Portuguesa XVI SPCE
(Lisboa, Portugal)
2022/07/20 REGULAÇÃO E INOVAÇÃO DA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES EM PORTUGAL E ANGOLA 11º Congresso Ibérico de Estudos Africanos
(Lisboa, Portugal)
2022/07/17 Impactos da Covid-19: perceções de estudantes do ensino superior em Angola e Portugal 2º Congresso de Angolanística
REDE Angola Research Network (ARN), (Lisboa, Portugal)

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2023/10/26 - 2023/10/27 III Congresso Internacional Humanismo, Direitos Humanos e Cidadania Global (2023/10/26 - 2023/10/27)
Congress (Co-organisor)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2022/09/23 - 2022/09/23 I Conferência Nacional | Formação Inicial de Professores/as e Educadores/as de Infância (2022/09/23 - 2022/09/23)
Conference (Member of the Organising Committee)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2021/11/13 - 2021/11/14 II Congresso Internacional, Humanismo, Direitos Humanos e Cidadania Global. (2021/11/13 - 2021/11/14)
Congress (Member of the Organising Committee)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2019/09/19 - 2019/09/22 Profissionalidade Docente (2019/09/19 - 2019/09/22)
Congress (Member of the Organising Committee)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2019/01/01 - 2019/07/04 Congresso do Humanismo (2019/07/06 - 2019/07/09)
Congress (Co-organisor)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal

Committee member

Activity description
Role
Institution / Organization
2023/10/26 - 2023/10/27 III Congresso Internacional Humanismo, Direitos Humanos e Cidadadania Global
Member
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2021/11/13 - 2021/11/14 II Congresso Internacional, Humanismo, Direitos Humanos e Cidadania Global.
Member
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2019/01/01 - 2019/01/01 ENJIE II
Member
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2018/01/01 - 2018/07/04 Encontro do CeiED VII Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2016/01/01 - 2018/01/01 Comissão cientifica do Congresso Luso Brasileiro de História da Educação
Member
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2017/01/01 - 2017/07/01 Encontro do CeiED V Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2017/01/01 - 2017/01/01 Congresso Internacional sobre Faria de Vasconcelos
Member
2016/01/01 - 2016/07/05 Encontro do CeiED IV Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2014/01/01 - 2016/01/01 Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação
Member
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2015/01/01 - 2015/06/06 Encontro do CeiED III

Journal scientific committee

Journal title (ISSN) Publisher
2018/01/01 - 2018/03/01 EccoS – Revista Científica (1983-9278) University Nove de Julho - Uninove