???global.info.a_carregar???
Pedro Correia Cravo Pimenta. Completed the Mestrado Integrado in Tecnologias da Informação, Comunicação e Multimédia in 2022/12/29 by Universidade da Maia, Doutoramento in Engenharia Química in 1997 by Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Mestrado in Tecnologias da Informação, Comunicação e Multimédia in 2022 by Universidade da Maia and Licenciatura in Engenharia Química in 1988/07 by Universidade do Porto. Is Investigador in Maiêutica Cooperativa de Ensino Superior CRL. Published 13 articles in journals. Has 4 section(s) of books and 14 book(s). Works in the area(s) of Exact Sciences with emphasis on Computer and Information Sciences with emphasis on Information Science. In his curriculum Ciência Vitae the most frequent terms in the context of scientific, technological and artistic-cultural output are: computacional simulation; web platform; Higher Education; learning and e-learning strategies; blended learning; Teaching programming; Collaboration platforms and environments; Bologna Declaration; Real-time simulator; On-line identification; Software sensors; Baker´s yeast; Engineering education; .
Identification

Personal identification

Full name
Pedro Correia Cravo Pimenta

Citation names

  • Pimenta, Pedro

Author identifiers

Ciência ID
871D-1750-BCC2
ORCID iD
0000-0002-2104-5094

Websites

  • https://baze.cm-maia.pt/ (Professional)

Knowledge fields

  • Exact Sciences - Computer and Information Sciences - Information Science

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
English Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2)
Italian Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2)
Portuguese (Mother tongue)
Education
Degree Classification
2022/12/29
Concluded
Tecnologias da Informação, Comunicação e Multimédia (Mestrado integrado)
Universidade da Maia, Portugal
"IT roles on decarbonization - A Municipality context for City Data integration" (THESIS/DISSERTATION)
16
2022/09/13
Concluded
Especialista em Ciências Informáticas (Título de especialista)
Instituto Politécnico da Maia, Portugal
Aprovação por Unanimidade
2022
Concluded
Tecnologias da Informação, Comunicação e Multimédia (Mestrado)
Major in Sem especialização
Universidade da Maia, Portugal
"IT roles on decarbonization - A Municipality context for City Data integration" (THESIS/DISSERTATION)
1997
Concluded
Engenharia Química (Doutoramento)
Major in Sem especialidade
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
"Optimização e Controlo por Computador de Processos Industriais" (THESIS/DISSERTATION)
1982/09 - 1988/07
Concluded
Engenharia Química (Licenciatura)
Major in Hidrometalurgia
Universidade do Porto, Portugal
13
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2016 - 2018 Invited Assistant Professor (University Teacher) Universidade do Minho, Portugal
2016 - 2018 Invited Assistant Professor (University Teacher) Universidade do Minho, Portugal
2013 - 2016 Assistant Professor (University Teacher) Universidade do Minho, Portugal
2013 - 2016 Assistant Professor (University Teacher) Universidade do Minho, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2020/09/01 - Current Investigador Maiêutica Cooperativa de Ensino Superior CRL, Portugal
2018/03 - 2020/07 Head of ICT Udine International School, Italy
2017/02 - 2018/02 Project and Quality Manager ANABLE - Associação Nacional para o Melhoramento dos Bovinos Leiteiros, Portugal
2014 - 2016 General Secretary Share - Associação para a partilha do conhecimento, Portugal
Outputs

Publications

Book
  1. Teorias e práticas de b-Learning” (2ª Ed.). 2016.
  2. Guia prático do E-Learning – Casos práticos nas organizações. Portugal. 2015.
  3. Pimenta, Pedro Cravo; de Freitas, Cristina Machado. Analysis of Security and Privacy in Social Network Services. 2010.
  4. Sobral, Sonia Rolland; Pimenta, Pedro Cravo. THE TEACHING OF PROGRAMMING: EXERCISE DISTANCE TO COMBAT THE DIFFICULTIES. 2009.
  5. Sobral, Sonia Rolland; Pimenta, Pedro Cravo. REPORT ON A GOOD EXPERIENCE OF E-LEARNING IN HIGHER EDUCATION. 2009.
  6. Angelico, Maria Jose; Cota, Manuel Perez; Pimenta, Pedro. COMBINED TRAINING: REUSING LEARNING OBJECTS. 2009.
  7. Peres, Paula; Pimenta, Pedro. An experiment in collaborative writing. 2008.
    10.1007/978-1-84628-929-3_6
  8. Sattari, Sanaz; Backhaus, Wolfgang; Henning, Klaus; Fabian, Peter; McQuade, Eamonn; Pimenta, Pedro; Sjoer, Ellen. The Web-based Knowledge Map: The combination of practise-oriented and scientific knowledge. 2007.
  9. Peres, Paula; Pimenta, Pedro. Implementation of the Peer Review of Corporate Commuications Via Web. 2007.
  10. Peres, Paula; Pimenta, Pedro. Use of theories by Bloom and Kolb in a systems analysis study. 2006.
  11. Cardoso, Eduardo Luis; Pimenta, Pedro; Pereira, Duarte da Costa. New technologies for a new learning in higher education institutions. 2006.
  12. Processos de Formação Combinados. Portugal. 2003.
  13. Processos de Formação Combinados - Manual do Formador. Portugal. 2003.
  14. Pimenta, Pedro C. C.. Processos de formação combinados. Sociedade Portuguesa de Inovação. 2003.
Book chapter
  1. Leandro Oliveira; Pedro Pimenta; Eduardo Luís Cardoso. "Development of Climate Change Online Modules to Improve Environmental Engineering Curriculum of Jordanian and Syrian Universities". 52-59. Springer International Publishing, 2021.
    10.1007/978-3-030-72660-7_6
  2. Hattum-Janssen, Natascha van; Pimenta, Pedro C. C.. "Peer and self-assessment in portuguese engineering education". Information Science Publishing, 2006.
    10.4018/978-1-59140-965-6.ch003
  3. Azevedo, S. Feyo de; Pimenta, Pedro C. C.; Soares, Filomena; Ferreira, Eugénio C.. "Computer-based studies on bioprocess engineering: II - Tools for process operation". Kluwer, 1996.
  4. Deazevedo, S. F.; Pimenta, P.; Oliveira, F.; Ferreira, E.. "STUDIES ON ON-LINE STATE AND PARAMETER ESTIMATION THROUGH A REAL-TIME PROCESS SIMULATOR". edited by Karim, M. N.; Stephanopoulos, G., 453-458. 1992.
Conference paper
  1. Sobral, Sónia Rolland; Pimenta, Pedro Cravo. "Relato de uma boa experiência e-learning no ensino superior". 2009.
  2. Sobral, Sónia Rolland; Pimenta, Pedro Cravo. "As mudanças no ensino superior e a oportunidade do e-Learning.". 2009.
  3. Sobral, Sónia Rolland; Pimenta, Pedro Cravo. "O ensino da programação: exercitar a distância para combate às dificuldades.". 2009.
  4. Sobral, Sónia Rolland; Pimenta, Pedro Cravo. "Aprendizagem mista na resolução de exercícios de programação.". 2009.
  5. Sobral, Sónia Rolland; Pimenta, Pedro Cravo. "O MOODLE como ferramenta de apoio a Algoritmia.". 2008.
  6. Sobral, Sónia Rolland; Pimenta, Pedro Cravo. "Estratégias na aprendizagem da programação: como o LMS se pode tornar útil.". 2008.
  7. Cardoso, Eduardo Luís; Pimenta, Pedro Correia Cravo; Pereira, Duarte Costa. "Novas Tecnologias para uma Nova Aprendizagem nas Instituições de Ensino Superior". 2006.
  8. Cardoso, Eduardo Luís; Pimenta, Pedro Correia Cravo; Pereira, Duarte Costa. "Novas Tecnologias para uma Nova Aprendizagem nas Instituições de Ensino Superior". 2006.
  9. Cardoso, Eduardo Luís; Pimenta, Pedro Correia Cravo; Pereira, Duarte Costa. "Novas Tecnologias para uma Nova Aprendizagem nas Instituições de Ensino Superior". 2006.
  10. Ferreira, Eugénio C.; Soares, Filomena; Pimenta, Pedro C. C.; Azevedo, S. Feyo de. "Model-based identification and control on baker's yeast fed-batch fermentation". 1993.
  11. Ferreira, Eugénio C.; Soares, Filomena; Pimenta, Pedro C. C.; Oliveira, Rui Manuel Freitas; Azevedo, S. Feyo de. "Computer-aided teaching of process engineering: VI - studies on bioprocess identification and control through a process simulator". 1993.
Journal article
  1. Pimenta, P.C.C.. "Monitoring students' workload: Context and platform setup". Proceedings of the 2013 International Conference on Collaboration Technologies and Systems, CTS 2013 (2013): 599-604. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84883307409&partnerID=MN8TOARS.
    10.1109/CTS.2013.6567294
  2. Goncalves, M.J.A.; Braga, L.; Pimenta, P.; Cota, M.P.. "Learning outcomes Interoperability: A case study | Inteoperabilização dos Resultados de Aprendizagem: Um estudo de caso". Iberian Conference on Information Systems and Technologies, CISTI (2013): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84887887071&partnerID=MN8TOARS.
  3. Gonçalves, M.J.A.; Cota, M.P.; Pimenta, P.. "Metadata selection to search learning objects on the web: A methodology based on content analysis of official documents of the course units". Iberian Conference on Information Systems and Technologies, CISTI (2012): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84869037457&partnerID=MN8TOARS.
  4. Angélico Gonçalves, M.J.; Pérez Cota, M.; Pimenta, P.. "What kind of learning objects are used in higher education institutions?". Proceedings of the 6th Iberian Conference on Information Systems and Technologies, CISTI 2011 (2011): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-80052496866&partnerID=MN8TOARS.
  5. Peres, P.; Pimenta, P.; Gouveia, L.B.. "Pedagogical planning: Documents, mobility, and reuse". Proceedings of the 6th Iberian Conference on Information Systems and Technologies, CISTI 2011 (2011): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-80052485903&partnerID=MN8TOARS.
  6. Pimenta, P.C.; De Freitas, C.M.. "Security and privacy analysis in social network services". Proceedings of the 5th Iberian Conference on Information Systems and Technologies, CISTI 2010 (2010): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-77957834688&partnerID=MN8TOARS.
  7. Sattari, S.; Backhaus, W.; Henning, K.; Fabian, P.; McQuade, E.; Pimenta, P.; Sjoer, E.. "The Web-based Knowledge Map: The combination of practise-oriented and scientific knowledge". Proceedings of the 6th IASTED International Conference on Web-Based Education, WBE 2007 (2007): 475-480. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84887271507&partnerID=MN8TOARS.
  8. Moreira, A.; Mota, A.; Leão, C.P.; Pimenta, P.; Soares, F.O.. "Web-aided control studies". Proceedings of the IASTED International Conference on Internet and Multimedia Systems and Applications 7 (2003): 229-233. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-1542537911&partnerID=MN8TOARS.
  9. Pimenta, Pedro C.C.; de Azevedo, Sebastiao Feyo. "Simulation of multiple-effect evaporators". Computers and Chemical Engineering 17 Suppl (1993): 153-158. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-0027675789&partnerID=MN8TOARS.
    10.1016/0098-1354(93)80222-9
  10. Pimenta, Pedro C.C.; de Azevedo, Sebastiao Feyo. "Real-time dynamic simulation of non-linear MIMO systems". Computers and Chemical Engineering 17 Suppl (1993): 343-348. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-0027675708&partnerID=MN8TOARS.
    10.1016/0098-1354(93)80249-M
  11. Pimenta, P. C. C.; Deazevedo, S. F.. "SIMULATION OF MULTIPLE-EFFECT EVAPORATORS". Computers & Chemical Engineering 17 (1993): S153-S158. http://gateway.webofknowledge.com/gateway/Gateway.cgi?GWVersion=2&SrcAuth=ORCID&SrcApp=OrcidOrg&DestLinkType=FullRecord&DestApp=WOS_CPL&KeyUT=WOS:A1993KJ22500022&KeyUID=WOS:A1993KJ22500022.
    10.1016/0098-1354(93)85023-f
  12. Pimenta, P. C. C.; Deazevedo, S. F.. "REAL-TIME DYNAMIC SIMULATION OF NONLINEAR MIMO SYSTEMS". Computers & Chemical Engineering 17 (1993): S343-S348. http://gateway.webofknowledge.com/gateway/Gateway.cgi?GWVersion=2&SrcAuth=ORCID&SrcApp=OrcidOrg&DestLinkType=FullRecord&DestApp=WOS_CPL&KeyUT=WOS:A1993KJ22500049&KeyUID=WOS:A1993KJ22500049.
    10.1016/0098-1354(93)85050-v
  13. de Azevedo, S.Feyo; Pimenta, P.; Oliveira, F.; Ferreira, E.. "Studies on on-line state and parameter estimation through real-time process simulator". IFAC Symposia Series 10 (1992): 453-458. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-0027005636&partnerID=MN8TOARS.
Report
  1. Pimenta, Pedro Correia Cravo. 2022. Plataforma de Suporte a Processos de Mestrado - “SUPMSDSI”. http://hdl.handle.net/10400.26/44704.
  2. Pimenta, Pedro Correia Cravo. 2022. Plataforma de Suporte a Processos de Mestrado - “SUPMSDSI”. http://hdl.handle.net/10400.26/44704.
Thesis / Dissertation
  1. Pimenta, Pedro Correia Cravo. "Estudos de simulação assistidos por computador : desenvolvimento e teste de estratégias integradas a evaporadores de duplo efeito". PhD, 1996. http://hdl.handle.net/10216/12387.
  2. Pimenta, Pedro Correia Cravo. "Estudos de simulação assistidos por computador : desenvolvimento e teste de estratégias integradas a evaporadores de duplo efeito". PhD, 1996. http://hdl.handle.net/10216/12387.
  3. Pimenta, Pedro Correia Cravo. "Estudos de simulação assistidos por computador : desenvolvimento e teste de estratégias integradas a evaporadores de duplo efeito". PhD, 1996. http://hdl.handle.net/10216/12387.

Other

Other output
  1. Transformar uma disciplina no âmbito de Bolonha. O movimento europeu, decorrente do Processo de Bolonha, lança um grande desafio às Instituições de Ensino no sentido da reforma dos seus planos de estudo e da alteração dos métodos de ensino/aprendizagem, que se devem centrar principalmente no aluno. O processo despoletado por esta Declaração deverá constituir uma oportunidade para repensar a formação dos nossos alunos, no sentido de transformar a. 2004. Cardoso, Elisabete P. C.; Pimenta, Pedro C. C.. http://hdl.handle.net/1822/2307.
  2. Uso de forum no ensino cooperativo de programação. A utilização de Tecnologias da Informação e Comunicação no âmbito de actividades de ensino / aprendizagem, necessita de aliar, à disponibilidade efectiva dessas tecnologias, estratégias de integração nas actividades lectivas que permitam a satisfação das expectactivas dos docentes e dos alunos. Este artigo descreve a utilização de um forum numa disciplina de introdução à programação numa perspecti. 2001. Cardoso, Elisabete P. C.; Pimenta, Pedro C. C.. http://hdl.handle.net/1822/2306.
  3. Studies on on-line state and parameter estimation through a real-time process simulator. A PC-based simulator of non-linear multiple-input multiple-output dynamic systems was employed for studies concerning the on-line estimation of both 'non-measured' state variables and multiple specific growth rates of a virtual baker´s yeast fed-batch fermentation. The identification algorithms were implemented in an 'Observer Computer' which received, optionally in 'real-time', in 'scaled time' o. 1992. Azevedo, S. Feyo de; Pimenta, Pedro C. C.; Soares, Filomena; Ferreira, Eugénio C.. https://hdl.handle.net/1822/4270.