???global.info.a_carregar???
Mónica Chambel é mestre em Música, vertente Musicologia, na Universidade de Aveiro, interessando-se principalmente pelo estudo da música em Portugal nos séculos XX e XXI, experimentação em música e relações interartísticas. Foi bolseira do projeto “Euterpe unveiled: Women in Portuguese musical creation and interpretation during the 20th and 21st centuries” e desenvolve trabalho relacionado com as obras de teatro-musical de Constança Capdeville. É membro do Grupo Post-ip (INET-md/UA).
Identification

Personal identification

Full name
Mónica Chambel

Citation names

  • Chambel, Mónica

Author identifiers

Ciência ID
8211-C332-0E57
ORCID iD
0000-0002-5939-9840

Email addresses

  • monica.sa.chambel@gmail.com (Professional)

Knowledge fields

  • Humanities - Arts
  • Humanities - Arts - Performing Arts Studies (Musicology, Theater Science, Dramaturgy)

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
English Advanced (C1)
Education
Degree Classification
2017 - 2019
Concluded
Música (Mestrado)
Major in Musicologia
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
"Da arqueologia à performance: a recriação de Double e Don't, Juan de Constança Capdeville" (THESIS/DISSERTATION)
18
2011 - 2014
Concluded
Música (Licenciatura)
Major in Musicologia
Universidade de Évora, Portugal
15
Affiliation

Others

Category
Host institution
Employer
2014/01/02 - 2014/04/30 Voluntariado na catalogação do espólio de Constança Capdeville (BNP, Área de Música) Biblioteca Nacional de Portugal, Portugal
2013/04 - 2013/07 Assistente de investigação do Prof. Dr. Filipe Mesquita de Oliveira para o paper “A formação orquestral durante o período final do Antigo Regime no contexto dos fundos musicais da Sé de Évora" Universidade de Évora Escola de Artes, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2019/02/08 - 2019/07/08 Euterpe revelada: Mulheres na composição e interpretação musical em Portugal nos séculos XX e XXI
Research Fellow
Universidade de Aveiro, Portugal

Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2018/07 - 2018/12 Capdeville XXI
DGArtes 00008031
Researcher
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal

Universidade Nova de Lisboa Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
Direção-Geral das Artes
Concluded
Outputs

Publications

Book
  1. Chambel, Mónica; Batista Jr, José; Escudeiro, Daniel; Lana, Éric. Post-in-progress: abstracts of the 5th International Post-Graduate Forum for Studies in Music and Dance. UA Editora. 2019.
  2. Chambel, Mónica; Marques, Rui; Bittencourt, Luís; Nunes, Sheila. Hidden archives, hidden practices: debats about music-making: abstracts. UA Editora. 2019.
Conference abstract
  1. Benetti, Alfonso; Marinho, Helena; Chambel, Mónica; Bittencourt, Luís; Valentim, João. "Creative collaboration and experimental remix practice: the recreation of Don’t Juan and Double by Constança Capdeville". Paper presented in 10th Conference on Music and Sonic Art: Practices and Theories - Collaborative Creativity/Creative Collaboration, Karlsruhe, 2019.
    Published
  2. Marinho, Helena; Chambel, Mónica; Benetti, Alfonso; Bittencourt, Luís. "The piano in the work of Constança Capdeville: from early compositions to experimental performative practices". Paper presented in IV Encontro Internacional de Piano Contemporâneo, Porto, 2019.
    Published
  3. Marinho, Helena; Chambel, Mónica; Benetti, Alfonso; Branco, Joaquim. "From magnetic tape to digital media: Recreating electroacoustic works of Constança Capdeville". Paper presented in New Takes on Recorded Music: Performance, Creativity, Technology, Guildford, 2019.
    Published
  4. Chambel, Mónica. ""'Now' is everything that we have": Constança Capdeville's music-theatre works". Paper presented in Hidden archives, hidden practices: Debates about music-making, Aveiro, 2019.
  5. Chambel, Mónica; Marinho, Helena; Benetti, Alfonso. "Experimental Remix Practices: The Recreation of Don’t Juan by Constança Capdeville". Paper presented in 1st International Scientific Symposium of Early Career Researchers in Music, Split, 2018.
    Published
  6. Chambel, Mónica; Marinho, Helena; Benetti, Alfonso. "Práticas performativas experimentais: a recriação de Don’t, Juan de Constança Capdeville". Paper presented in Encontro Nacional de Investigação em Música 2018, Porto, 2018.
    Published
Journal article
  1. Marinho, Helena; Chambel, Mónica; Benetti, Alfonso; Bittencourt, Luís. "Experimental recreation practices: Restaging Constança Capdeville’s musical theatre work Don’t, Juan". Studies in Musical Theatre 14 1 (2020):
    In press
  2. Benetti, Alfonso; Chambel, Mónica; Marinho, Helena. "Experimentando com arquivos: a recriação de Double e Don’t, Juan de Constança Capdeville". Acervo - Revista do Arquivo Nacional 32 3 (2019): 90-107. http://revistaacervo.an.gov.br/index.php/revistaacervo/article/view/1032/1162.
    Open access • Published
Thesis / Dissertation
  1. Chambel, Mónica. "Da arqueologia à performance: A recriação de Double e de Don’t, Juan de Constança Capdeville". Master, Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, 2019.

Artistic / Performance

Musical performance
  1. Bandolinista na Orquestra Portuguesa de Guitarras e Bandolins (temporadas 2018-2020). 2018.
    Instrumentalist
  2. Elemento do coro infanto-juvenil no projeto O Lobo Diogo e o Mosquito Valentim (2005-2006). 2005.
    Other
  3. Christ Church Cathedral Choir. Elemento do coro infanto-juvenil no projeto Missa em Dó Maior K.317 (2005-2006). 2005.
    Other
  4. Bandolinista na Orquestra de Bandolins de Esmoriz (2002-2018). 2002.
    Instrumentalist
Visual artwork
  1. Chambel, Mónica; Marinho, Helena; Benetti, Alfonso; Bittencourt, Luís. Capdeville XXI - produção e direção artística da apresentação em Aveiro (5 dezembro 2018).
  2. Chambel, Mónica; Marinho, Helena; Benetti, Alfonso; Bittencourt, Luís. Capdeville XXI - produção e direção artística da apresentação em Casa das Artes (Vila Nova de Famalicão) (4 dezembro 2018).
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2020 Revisiting 20th century-experimental practices: the recreation of Don't Juan, Double and Avec Picasso, ce matin... by Constança Capdeville Performance Studies Network International Conference 2020
University of Huddersfield (Huddersfield, United Kingdom)
2020 Gendering the [piano] performing body AEC European Platform for Artistic Research in Music (EPARM) Conference 2020
Royal College of Music (Londres, United Kingdom)

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2017 - 2019/11/23 Comissão Organizadora da Conferência Internacional Post-ip'19 – 5º Forum Internacional de Pós-graduação em Estudos em Música e Dança (2019/11/21 - 2019/11/23)
Conference
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal

Universidade Nova de Lisboa Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
2017/12/05 - 2017/12/07 Membro da organização da Conferência Post-ip'17 - 4º Forum Internacional de Pós-graduação em Estudos em Música e Dança (2017/12/05 - 2017/12/07)
Conference
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal

Universidade Nova de Lisboa Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
2013/12/05 - 2013/12/07 Colaboradora da organização do III Symposium on the paradigms of teaching musical instruments in the 21st century (2013/12/05 - 2013/12/07)
Conference
Universidade de Évora Instituto de Investigação e Formação Avançada, Portugal
2013/06/14 - 2013/06/16 Colaboradora da organização do International Colloquium - International music in the Iberian world 1760-1820 (2013/06/14 - 2013/06/16)
Conference
Universidade de Évora Instituto de Investigação e Formação Avançada, Portugal

Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal
2013/04/18 - 2013/04/20 Colaboradora do Congresso de Organologia (2013/04/18 - 2013/04/20)
Conference
Universidade de Évora Instituto de Investigação e Formação Avançada, Portugal

Association member

Society Organization name Role
2019 - 2021 OPGBAC - Associação Cultural de Plectro Secretária

Committee member

Activity description
Role
Institution / Organization
2018 - 2020 Membro do Grupo Post-ip, grupo de estudantes de pós-graduação da Universidade de Aveiro (Portugal)/ Instituto de Etnomusicologia – Centro de Estudos em Música e Dança (INET-md)
Member
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal

Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal

Evaluation committee

Activity description
Role
Institution / Organization Funding entity
2019 - Current Comissão de avaliação da Revista "Post-ip: Journal of the International Forum for Studies in Music and Dance". https://proa.ua.pt/index. php/postip/article/view/4879.