???global.info.a_carregar???
He has a degree in Basic Education - 1st Cycle of Basic Education; a Master's degree in Educational Sciences - Specialisation in Special Education. He has a PhD in Teacher Training and Supervision from the Institute of Education at the University of Lisbon. He works as coordinator of a specialised support team and special education teacher at Colégio Pedro Arrupe. He is also a guest lecturer at the Higher Institute of Education and Sciences (ISEC) in the Postgraduate Programme in Special Education: Cognitive-Motor Domain and at the Lusófona University in the Master's Degree in Educational Sciences: Special Education. In November 2024, I started as a collaborating researcher at CeiED and a researcher at ReLeCo - Public Policy and Governance in Education, CeiED, at Universidade Lusófona.
Identification

Personal identification

Full name
Nelson David Ferreira Santos
Date of birth
1982/10/03
Gender
Male

Citation names

  • Santos, Nelson

Author identifiers

Ciência ID
8018-ADBC-7A22
ORCID iD
0000-0002-1610-2955

Email addresses

  • neldav25@gmail.com (Professional)

Knowledge fields

  • Social Sciences - Educational Sciences - Education, Special
  • Social Sciences - Educational Sciences

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
English Elementary (A2) Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1)
Spanish; Castilian Elementary (A2) Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1)
Education
Degree Classification
2024/07/01
Concluded
Education (Doutoramento)
Major in Teacher Training and Supervision
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
"Formação Inicial de Professores do 1.º e 2.º Ciclos do Ensino Básico para atender à Educação Inclusiva" (THESIS/DISSERTATION)
Aprovado com Distinção e Louvor
2009 - 2012
Concluded
Master's in Educational Sciences - Special Education (Educational Sciences) (Mestrado)
Major in Special Education
Universidade Católica Portuguesa Centro Regional de Viseu, Portugal
"Perceção dos encarregados de educação, de uma escola do 1º ciclo do ensino básico, do Concelho de Sintra, relativamente à perturbação de hiperatividade e défice de atenção: estudo exploratório" (THESIS/DISSERTATION)
18
2003 - 2007
Concluded
Licenciatura em Professores do Ensino Básico (Licenciatura)
Major in Degree in Primary School Teachers
Instituto Politécnico de Viseu Escola Superior de Educação de Viseu, Portugal
14
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2024/01 - Current Invited Assistant Professor (University Teacher) Ensino Lusófona, Portugal
Ensino Lusófona, Portugal
2019 - Current Invited Assistant Professor (University Teacher) Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2014 - Current Special Education Teacher and Coordinator of the Specialised Intervention Project Colégio Pedro Arrupe, Portugal
Projects

Other

Designation Funders
2023 - Current 4StuDi Project
KA201-9D53421F
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
Concluded
2022 - 2023 ‘Transformative Learning Communities for Educational Inclusion (CATIE)’
Outputs

Publications

Book chapter
  1. Santos, Nelson; Mogarro, M. J.. Corresponding author: Santos, Nelson. "A Falta de Professores em Portugal: Um Desafio Inesperado?". In EDUCAÇÃO BÁSICA, EDUCAÇÃO ESPECIAL, PRÁTICAS E FORMAÇÃO DOCENTE: TENSÕES E POSSIBILIDADES, 85-98. Brazil: Editora SCHREIBEN, 2024.
    Published
  2. Santos, Nelson. "Teremos uma escola inclusiva sem o trabalho especializado dos professores de educação especial?". In Educação Inclusiva – Um direito Inegociável. Lisboa, Portugal: ISEC Lisboa, 2024.
    Published
Journal article
  1. Daniela Semião; Maria João Mogarro; Filipe Brás Pinto; Maria José D. Martins; Nelson Santos; Otilia Sousa; Amélia Marchão; et al. "Teachers’ Perspectives on Students’ Cultural Diversity: A Systematic Literature Review". Education Sciences (2023): https://doi.org/10.3390/educsci13121215.
    10.3390/educsci13121215
  2. Santos, Nelson; Mogarro, M. J.. "Formação Inicial de Professores do 1.º e 2.º Ciclo do Ensino Básico para a Educação Inclusiva: Como percecionam os professores as suas práticas?". Revista Educação Especial em Debate 8 16 (2023): 05-17. https://periodicos.ufes.br/reed/article/view/41759/28836.
    Open access • Published
  3. Santos, Nelson; Mogarro, Maria João. Corresponding author: Santos, Nelson. "Se queremos práticas inclusivas poderemos continuar a conceptualizar a diferenciação pedagógica como medida?". Revista COCAR 16 (2023): 1-17. https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/5815.
    Published
Thesis / Dissertation
  1. "Formação Inicial de Professores do 1.º e 2.º Ciclo do Ensino Básico para atender à Educação Inclusiva". PhD, 2024. https://repositorio.ulisboa.pt/handle/10400.5/96292.
  2. Santos, Nelson David Ferreira. "Perceção dos encarregados de educação, de uma escola do 1º ciclo do ensino básico, do Concelho de Sintra, relativamente à perturbação de hiperatividade e défice de atenção : estudo exploratório". Master, 2012. http://hdl.handle.net/10400.14/18006.