Identification
Personal identification
- Full name
- Hélia Jacinto
Citation names
- Jacinto, Hélia
Author identifiers
- Ciência ID
- 7E1F-F5A0-3CFD
- ORCID iD
- 0000-0003-4768-2080
- Google Scholar ID
- 6TjH8w4AAAAJ&hl
- Researcher Id
- F-8686-2010
- Scopus Author Id
- 57188561297
Email addresses
- hjacinto@ie.ulisboa.pt (Professional)
Addresses
- Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, Alameda da Universidade, 1649-013, Lisboa, Lisboa, Portugal (Professional)
Websites
- https://orcid.org/0000-0003-4768-2080 (Scholar)
- https://www.researchgate.net/profile/Helia_Jacinto (Scholar)
Knowledge fields
- Social Sciences - Educational Sciences
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Portuguese | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) |
English | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2017
Concluded
|
Educação (Doutoramento)
Major in Didática da Matemática
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
"A atividade de resolução de problemas de matemática com tecnologias e a fluência tecno-matemática de jovens do século XXI" (THESIS/DISSERTATION)
|
Aprovado com distinção e louvor |
2011/04/29
Concluded
|
Didática da Matemática (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares))
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
19 |
2008
Concluded
|
Mestrado em Ciências da Educação - Especialização em Informática Educacional (Mestrado)
Universidade Católica Portuguesa, Portugal
"'Tenho que resolver, vou arranjar maneira!' - A Internet e a Actividade Matemática no Caso do Sub14" (THESIS/DISSERTATION)
|
17 |
2002
Concluded
|
Licenciatura em Matemática - Ramo de Formação Educacional (Licenciatura)
Universidade do Algarve Faculdade de Ciências e Tecnologia, Portugal
"Cónicas" (THESIS/DISSERTATION)
|
15 |
Affiliation
Science
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2019/09/01 - 2024/11 | Contracted Researcher (Research) | Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal |
Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal | ||
2010 - 2018 | Researcher (Research) | Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal |
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2024/12 - Current | Assistant Professor (University Teacher) | Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal |
2022/02 - 2022/08 | Invited Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) | Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Educação, Portugal |
Instituto Politécnico de Setúbal, Portugal | ||
2018/09 - 2019 | Invited Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) | Instituto Superior de Ciências Educativas, Portugal |
Instituto Superior de Ciências Educativas, Portugal |
Other Careers
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2000/09 - 2019/08/31 | Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) | Ministério da Educação, Portugal |
Positions / Appointments
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2025 - Current | Associate Editor of Sisyphus - Journal of Education | Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal |
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal | ||
2022/01 - Current | Editorial Board member and Section Editor - The Journal of Honai Math | Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal |
Universitas Papua, Indonesia (...) |
||
2019 - Current | Associate Editor - Quadrante, Journal of Research on Mathematics Education | Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal |
Associação de Professores de Matemática, Portugal |
Projects
Grant
Designation | Funders | |
---|---|---|
2011/09 - 2015 | Jovens do século XXI em actividade de resolução de problemas de matemática para além da sala de aula
SFRH/BD/73363/2010
PhD Student Fellow
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2019 - Current | The Third Wave Lab |
Ongoing
|
2024/09/01 - 2027/08/31 | DIM²ENSION: Digital Supported Mathematical Modelling for Sustainable Development Goals in European Education.
Co-Principal Investigator (Co-PI)
Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal
|
Erasmus Plus
Ongoing
|
2019/09/01 - 2025/08/31 | CoMPST - Collaborative Mathematical Problem Solving with Technology
Principal investigator
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
|
2022/09/01 - 2024/08/31 | DO2GET: Drop-out Overcoming to Goal-oriented Empowerment Training
2022-1-RS01-KA210-SCH-000084217
Principal investigator
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
|
Erasmus Plus
Ongoing
|
2022 - 2024/02 | 3C4life: Perspectives for Lifelong STEM Teaching - Career Guidance, Collaborative Practice and Competence Development
Researcher
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
Concluded
|
2019/01/01 - 2019/12/31 | Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação
UID/CED/04107/2019
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2010/12 - 2014/06 | Mathematical Problem Solving: Views on an interactive web based competition (Sub12 & Sub14)
PTDC/CPE-CED/101635/2008
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
2011/01/01 - 2013/12/31 | Projecto Estratégico - UI 4107 - 2011-2012
PEst-OE/CED/UI4107/2011
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
Outputs
Publications
Book |
|
Book chapter |
|
Conference abstract |
|
Conference paper |
|
Conference poster |
|
Edited book |
|
Journal article |
|
Journal issue |
|
Magazine article |
|
Thesis / Dissertation |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2021/08 | The transformational role of digital technologies in mathematical problem-solving. | SENATIK VI – The 6th National Seminar on Mathematics and Mathematics Education
Faculty Education of Mathematics, Sciences And Technology Information, Universitas PGRI Semarang, Indonesia (Semarang, Indonesia)
|
2020/11/21 | Fluência Tecno-matemática na resolução de problemas de Matemática com tecnologias digitais [Techno-mathematical Fluency in solving mathematical problems with digital technologies] | Aula Inaugural do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática e I Encontro de Egressos e Estudantes do PPGMAT
Universidade Federal Tecnológica do Paraná (Londrina, Brazil)
|
2020/09/19 | Mathematical problem solving with digital technologies: how youngsters become youngsters-with-media while solving-and-expressing | II SITEM: International Symposium on Technologies in Mathematics Education
Sao Paulo State University (Unesp) (São Paulo, Brazil)
|
2017 | Resolução de Problemas de Matemática - com o GeoGebra - para além da sala de aula | Encontro APM - IE
APM - IE-UL
|
2015 | O uso espontâneo do GeoGebra no desenvolvimento de estratégias de resolução de problemas | V Dia GeoGebra |
2014/05/03 | The use of digital tools in web-based mathematical competitions: degrees of sophistication in problem solving-and-expressing | The Problem@Web International Conference: Technology, creativity and affect in mathematical problem solving
University of Algarve (Vilamoura, Portugal)
|
Supervision
Thesis Title Role |
Degree Subject (Type) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2024/09/01 - Current | (PhD) Modelação matemática com tecnologia no contexto do desenvolvimento sustentável: um estudo com futuros professores [Mathematical
modeling with technology in the context of sustainable development: a study with pre-service teachers]
Supervisor
|
Doutoramento em Educação (PhD)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2024/09/01 - Current | (PhD) Utilização de ferramentas de inteligência artificial na modelação matemática por alunos do ensino profissional [Use
of artificial intelligence tools in mathematical modelling by vocational education students]
Supervisor
|
Doutoramento em Educação (PhD)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2024/09/01 - Current | (PhD) Um estudo sobre o desenvolvimento do pensamento computacional na educação básica entre Brasil e Portugal [A study on
the development of computational thinking in basic education in Brazil and Portugal]
Co-supervisor
|
Doutoramento em Educação (PhD)
Univates, Brazil
|
2024/09/01 - Current | (PhD) Utilização do GeoGebra Classroom no Ensino Secundário: Análise do Impacto na Aprendizagem e Atitudes dos alunos [Use
of GeoGebra Classroom in High School: Analysis of its Impact on Students’ Learning and Attitudes]
Co-supervisor
|
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2024 - Current | [MSc] Artificial Intelligence as a Tutor in Mathematics Learning: Potentials and Limits
Supervisor
|
Master in Education and Digital Technologies (Master)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2024 - Current | [MEd] Learning probability in the 9th grade using technology
Supervisor
|
Master in the Teaching of Mathematics (Master)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2023 - Current | (MSc) EXPLORAÇÃO-INVESTIGAÇÃO MATEMÁTICA NO DESENVOLVIMENTO DO RACIOCÍNIO MATEMÁTICO: UMA EXPERIÊNCIA DE FORMAÇÃO INICIAL
DE PROFESSORES EM AMBIENTE DIGITAL [Mathematical Exploration–Investigation in the Development of Mathematical Reasoning: A
Pre-service Teacher Education Experience in a Digital Environment]
Co-supervisor
|
PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ENSINO DE CIÊNCIAS NATURAIS E MATEMÁTICA – PPGEN (Master)
Universidade Estadual do Centro-Oeste, Brazil
|
2023 - Current | [MSc] The contribute of GeoGebra to learning geometry in Year 5
Supervisor
|
Master in Education and Digital Technologies (Master)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2022/09 - Current | (PhD) A formulação de problemas de Matemática: um estudo com alunos do 1.º Ciclo do Ensino Básico [Mathematical Problem Posing:
A Study with Primary School Students]
Co-supervisor
|
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2022/09 - Current | (PhD) ARTICULAÇÃO DO PENSAMENTO COMPUTACIONAL COM O PENSAMENTO ALGÉBRICO NO 1º CICLO [Integrating Computational Thinking with
Algebraic Thinking in Primary School]
Co-supervisor
|
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2024 - 2027 | (PhD) Realidade Aumentada no ensino da Geometria: Comparação entre a experiência imersiva e a experiência interativa do smartphone
[Augmented Reality in the Teaching of Geometry: A Comparison between Immersive and Smartphone-Interactive Experiences]
Supervisor
|
Doutoramento em Educação (Didática da Matemática) (PhD)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2025 - 2026 | (Postdoc) A instrumentação da Plataforma Mathigon no ensino de geometria espacial [Mathigon platform instrumentation in the
teaching of spatial geometry]
Supervisor
|
na (Other)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2023 - 2025/07 | (MSc) Pensamento computacional e aprendizagem de Geometria – um estudo no 7.º ano de escolaridade
Co-supervisor
|
Mestrado em Educação e Tecnologias Digitais (Master)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2024 - 2025 | [MSc] 10th-grade students’ spatial reasoning in the study of three-dimensional analytic geometry
Supervisor
|
Master in the Teaching of Mathematics (Master)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2024 - 2025 | [MEd] Critical Mathematical Thinking of 10th-grade students in studying analytic geometry in the plane
Supervisor
|
Master in the Teaching of Mathematics (Master)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2024 - 2025 | [MEd] Learning of probability with the use of Python: a study with 10th-grade students
Supervisor
|
Master in the Teaching of Mathematics (Master)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2023 - 2025 | [MEd] Application and modelling problems in learning systems of linear equations in two variables.
Supervisor
|
Master in the Teaching of Mathematics (Master)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2023/09 - 2024/11/25 | (MSc) O contributo do feedback escrito em tarefas de diversas naturezas na aprendizagem dos alunos de 11.º ano, no tema das
Funções Reais de Variável Real
Supervisor
|
Mestrado em Ensino de Matemática (3.º ciclo e Secundário) (Master)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2021/03 - 2024/06 | (PhD) Formação de professores e a escolha do livro didático de Matemática [Teacher Education and the Selection of the Mathematics
Textbook]
Co-supervisor
|
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Câmpus de Rio Claro, Brazil |
2023 - 2024 | (PhD) O pensamento geométrico nas provas de avaliação externa de matemática: um estudo no 2.º ciclo do ensino básico
Co-supervisor
|
Doutoramento em Educação (Didática da Matemática) (PhD)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2022 - 2024 | (MSc) TECNOLOGIAS DIGITAIS NA RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS DE MATEMÁTICA: UMA EXPERIÊNCIA DE ENSINO NO 5.º ANO [Digital Technologies
in Mathematical Problem Solving: A Teaching Experience in 5th Grade]
Supervisor
|
Mestrado em Educação e Tecnologias Digitais (Master)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2022/09 - 2023/12 | (MSc) Aplicações da função quadrática: um estudo sobre a aprendizagem dos alunos de 10.º ano e as perceções da sua utilidade
no dia-a-dia.
Supervisor
|
Mestrado em Ensino de Matemática (3.º ciclo e Secundário) (Master)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2022/04 - 2023/12 | (MSc) A aprendizagem da Função Quadrática com recurso ao GeoGebra Classroom e a atitude dos alunos face à Matemática.
Supervisor
|
Mestrado em Educação e Tecnologias Digitais (Master)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2022/09/01 - 2023/07/26 | (MSc) O raciocínio e a participação dos alunos na aula de Matemática: Um estudo no 10.º ano no tópico de Funções quadráticas
Supervisor
|
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2022 - 2023 | [MEd] Applications of the quadratic function: a study on 10th-grade students’ learning and how useful they perceive it to
be in day-to-day life
Supervisor
|
Master in the Teaching of Mathematics (Master)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2023 - 2023 | VII Encontro de Professores APM-IE: Desenvolvimento profissional e inovação curricular em Matemática (2023/04 - 2023/04)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal Associação de Professores de Matemática, Portugal |
2021/07 - 2021/07 | XXXVI SIEM - Seminário de Investigação em Educação Matemática
(2021 - 2021)
Seminar (Member of the Organising Committee)
|
|
2015 - 2015 | International Conference on Technology in Mathematics Teaching – ICTMT12
Conference (Other)
|
|
2015 - 2015 | XXVI SIEM - Seminário de Investigação em Educação Matemática (2014 - 2015)
Seminar (Member of the Organising Committee)
|
|
2015 - 2015 | ProfMat 2015 – Encontro Nacional de Professores de Matemática
Meeting (Other)
|
|
2014 - 2014 | Problem@Web - Technology, creativity and affect in mathematical problem solving
Conference (Other)
|
|
2012 - 2012 | XXIII SIEM – Seminário de Investigação em Educação Matemática
Seminar (Other)
|
|
2012 - 2012 | ProfMat 2012 – Encontro Nacional de Professores de Matemática
Meeting (Other)
|
|
2011 - 2011 | XXII SIEM – Seminário de Investigação em Educação Matemática
Seminar (Other)
|
Event participation
Activity description Type of event |
Event name Institution / Organization |
|
---|---|---|
2023/07/25 - 2023/07/26 | SPIEM and SEIEM joint Summer School
Workshop
|
Escola de Verão 2023
Sociedade Portuguesa de Investigação em Educação Matemática, Portugal
Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática, Spain |
Jury of academic degree
Topic Role |
Candidate name (Type of degree) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2025/07 | [MEd] Investigation tasks in the topic of Geometry: a study with 9th-grade students
(Thesis) Main arguer
|
Miguel Braga (Master)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2025/03/24 | [PhD Qualification] Aspectos afetivos no ensino de Geometria: um estudo sobre as concepções e valores de professores de matemática
em formação inicial no Brasil e em Portugal [Affective Aspects in the Teaching of Geometry: A Study of the Conceptions and
Values of Pre-Service Mathematics Teachers in Brazil and Portugal]
(Thesis) Arguer
|
Thales Pessoa (PhD)
Universidade Federal de Pernambuco, Brazil
|
2025/03/10 | [PhD] Procesos de aprendizaje de la demostración por estudiantes de Secundaria con alta capacidad Matemática en un entorno
de geometria dinámica 3-dimensional
(Thesis) Main arguer
|
Jeison Camilo Sua Flórez (PhD)
Universitat de Valencia Escola Universitaria de Magisteri Ausias March, Spain
|
2025 | [MSc] A semiotic look at mathematical modelling activities in Year 1 of primary school
(Thesis) Main arguer
|
GISLAINE FERREIRA GOMES (Master)
Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Brazil
|
2025 | [PhD] Assessment of the geometric reasoning of prospective mathematics teachers in Angola
(Thesis) Arguer
|
Abel Lando da Encarnação (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2024/02 | [PhD] O conhecimento e a prática letiva de professores de matemática do ensino secundário participantes em estudos de aula
(Thesis) Arguer
|
Paula Gomes (PhD)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2024/01 | Integrar o Estudo de Aula na Formação Inicial de Professores de Matemática do 3.º ciclo do Ensino Básico e do Ensino Secundário
(Thesis) Arguer
|
Micaela Martins (PhD)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2024/01 | [MSc] Tecnologias digitais na resolução de problemas de matemática: Uma experiência de ensino no 5.º ano do Ensino Básico
Supervisor
|
Ana Cláudia Simões (Master)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2024 | "O conhecimento e a prática letiva de professores de matemática do ensino secundário participantes em estudos de aula"
(Thesis) Arguer
|
Paula Gomes (PhD)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2024 | [MEd] Promoting interaction in a Year 7 class: insights from a pedagogical intervention in mathematics
(Thesis) Main arguer
|
Estela Pombo (Master)
Universidade do Porto, Portugal
|
2023/12 | [PhD] A resolução de problemas e a escrita matemática: Um estudo com alunos do ensino secundário (Problem solving and mathematical
writing: a study with high school students)
(Thesis) Main arguer
|
Letícia Martins (PhD)
Instituto de Educação da Universidade do Minho, Portugal
|
2023/12 | Aprendizagem da função quadrática com recurso ao GeoGebra Classroom e as atitudes dos alunos face à matemática
Supervisor
|
Ana Cristina Martins (Master)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2023/12 | Pokémon Live e a atividade matemática nos anos iniciais
(Thesis) Main arguer
|
Alex Silva (Master)
Universidade do Estado de Mato Grosso, Brazil
|
2023/12 | Aplicações da função quadrática: um estudo sobre a aprendizagem dos alunos de 10.º ano e as perceções da sua utilidade no
dia-a-dia
Supervisor
|
Paulo Gabriel Dias (Master)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2023/07/26 | "Resolução de tarefas com problemas em contextos reais: Um estudo numa turma de 11.º ano"
(Thesis) Main arguer
|
Maria Francisca Bobone Calvão Rodrigues Malta Romeiras (Master)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2023/07 | O raciocínio e a participação dos alunos na aula de Matemática: Um estudo no 10.º ano no tópico de Funções quadráticas
Supervisor
|
Luis Abreu (Master)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2023/05/31 | Avaliação de competências de Pensamento Computacional de alunos no final do 1.º CEB
(Thesis) Main arguer
|
Maria José Costa (Master)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2023 | [MSc] Assessing computational thinking skills in pupils at the end of primary education (1st cycle / Years 1–4)
(Thesis) Main arguer
|
Maria José Costa (Master)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2022/07 | A aprendizagem de funções quadráticas em alunos do 10º ano de escolaridade: uma experiência de ensino utilizando o Geogebra
(Thesis) Main arguer
|
Rita Nunes (Master)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2022/06 | "RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS DE GEOMETRIA NO ESPAÇO - Um estudo sobre as capacidades espaciais de alunos do 10.º ano"
(Thesis) Main arguer
|
Inês Guerreiro da Costa (Master)
Universidade NOVA de Lisboa Faculdade de Ciências e Tecnologia, Portugal
|
2021/12/03 | O papel dos ambientes virtuais na resolução colaborativa de problemas matemáticos
(Thesis) Main arguer
|
Ana Rita de Sousa Mendes (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
|
2020/10/26 | "Linguagens líquidas nos anos iniciais: exercício de autoria e criticidade através da criação de memes"
(Thesis) Main arguer
|
Rosana Santos (Master)
Universidade do Vale do Taquari, Brazil
|
Ad Hoc journal article review
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2025 - Current | International Journal of Science and Mathematics Education | Springer |
2024 - Current | Computers & Education (1873-782X) | Elsevier |
2022 - Current | ZDM - Mathematics Education (1863-9704) | Springer |
2022 - Current | Digital Experiences in Mathematics Education | Springer |
2022 - Current | Frontiers in Education | Frontiers |
2022 - Current | PNA Revista de Investigación en Didática de la Matemática | |
2021/11 - Current | Mathematics (2227-7390) | MDPI |
2021/10 - Current | Sustainability (2071-1050) | MDPI |
2021/09 - Current | Journal of Research in Science Mathematics and Technology Education (2577-6789) | Eastern Mennonite University |
2021 - Current | Revista de Educación Matemática (RevEM) (03626-8788) | Unión Matemática Argentina & FAMAF, Universidad de Córdoba |
2021 - Current | Education Sciences (2227-7102) | MDPI |
2021 - Current | International Journal of Mathematical Education in Science and Technology | Taylor & Francis |
2020 - Current | Journal on Mathematics Education (2407-0610) | Universitas Sriwijaya in collaboration with Indonesian Mathematical Society (IndoMS) |
2020 - Current | Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education (1305-8223) | Modestum |
2018/02/12 - Current | Educación Matemática (2448-7821) | Sociedad Mexicana de Investigacion y Divulgacion de la Educacion Matematica A. C. |
2016/05/31 - Current | Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa (2007-6819) | Revista Latinoamericana e Investigacion en Matematica Educativa RELIME |
2015/01 - Current | Teaching Mathematics and its Applications An International Journal of the IMA (1471-6976) | Oxford University Press |
2014/01 - Current | American Educational Research Journal (1935-1011) | American Educational Research Association |
Association member
Society Organization name | Role | |
---|---|---|
2012 - Current | Sociedade Portuguesa de Investigação em Educação Matemática | |
2009 - Current | European Society for Research in Mathematics Education | Member |
2001 - Current | Associação de Professores de Matemática (Portuguese Association of Mathematics Teachers) | |
2023/11 - 2026/11 | Sociedade Portuguesa de Investigação em Educação Matemática (Portuguese Society of Research in Mathematics Education) [Directive Board member] | Directive Board (Secretary) |
2013 - 2017 | International Group for the Psychology of Mathematics Education |
Conference scientific committee
Conference name | Conference host | |
---|---|---|
2024/11 - 2024/11 | EIEM 2024 – Encontro de Investigação em Educação Matemática [Conference on Research in Mathematics Education] | SPIEM & UPorto |
2022 - 2023/03 | Latin American STEAM Education Research Conference | Johannes Keppler University (Áustria), Universidad Tecnológica Nacional: Facultad Regional Avellaneda (Argentina), & Universidad Nacional de Río Negro (Argentina) |
2023 - 2023 | SIEM XXXIII - Seminário de Investigação em Educação Matemática [Seminar of Research on Mathematics Education] | Instituto Politécnico de Cávado e Ave |
2023 - 2023 | EIEM 2023 – Encontro de Investigação em Educação Matemática [Conference on Research in Mathematics Education] | Universidade de Aveiro |
2022/03 - 2022/09 | 1º Colóquio de Livros Didáticos de Matemática [1st Colloquium on Mathematics Textbooks] | Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP) |
2021/01 - 2021/11 | XXXI SIEM - Seminário de Investigação em Educação Matemática [Seminar of Research on Mathematics Education] | GTI, APM & ESE de Santarém |
2020/03 - 2020/11 | Jornadas Internacionales de Investigación y Práctica Docente en Alta Capacidad Matemática | Universidad de La Rioja |
2020/01 - 2020/09 | I SITEM: International Symposium on Technologies in Mathematics Education | Sao Paulo State University (Unesp) |
2018/09/19 - 2018/09/21 | International Symposium on Technologies in Mathematics Education | São Paulo State University |
2015/03/28 - 2015/03/29 | XXVI Seminário de Investigação em Educação Matemática [Seminar of Research on Mathematics Education] | |
2012 - 2012 | XXIII Seminário de Investigação em Educação Matemática [Seminar of Research on Mathematics Education] | APM |
2011 - 2011 | XXII SIEM – Seminário de Investigação em Educação Matemática [Seminar of Research on Mathematics Education] | APM |
Consulting
Activity description | Institution / Organization | |
---|---|---|
2023/07 - Current | Curricular and Professional Development in Secondary Mathematics Working Group (Ministry of Education), working on the following tasks: to develop materials and tasks to support the implementation of the new Essential Learning for the Secondary Level (Mat A, Mat B, MACS, and Professional courses). | Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal Ministério da Educação, Portugal |
2021/07 - Current | Curricular and Professional Development in Mathematics Working Group (Ministry of Education), working on the following tasks: to conduct a survey of educational resources, to conceptualize a training program to support the implementation of the revised Essential Learning in Mathematics for Basic Education; to coordinate a national training program; to develop materials and tasks; to train teacher trainers for the dissemination and development of training processes; and to ensure, support and monitor the development of their training programs. | Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal Ministério da Educação, Portugal |
2020/09 - Current | Milage Aprender + (independent assessment of project) | Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal |
2009/09 - 2011/08 | Plan for Mathematics II and New Mathematics Syllabus for Basic Education (Mentor teacher) | Ministério da Educação, Portugal |
2008/09 - 2009/08 | Projecto CEM: Construindo o Êxito em Matemática [Building Success in Mathematics, teacher trainer and mentor] | Universidade da Madeira Faculdade de Ciências Exatas e da Engenharia, Portugal |
Course / Discipline taught
Academic session | Degree Subject (Type) | Institution / Organization | |
---|---|---|---|
2024/02 - Current | Didactics of Mathematics II (Master degree, Teaching of Mathematics to the 3rd cycle and secondary levels) | (Mestrado) | Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal |
2024 - Current | Research Methods in Education I | Mestrado em Educação - Inovação Educacional (Mestrado) | Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal |
2023/09 - Current | Didactics of Mathematics I (Master degree, Teaching of Mathematics to the 3rd cycle and secondary levels) | Didática da Matemática I (Mestrado) | Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal |
2023/06 - Current | [Workshop] Mixed methods in educational research: integrated approaches to understanding the complexity of the educational context | (Outros) | Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal |
2023 - Current | "Mathematical Connections and STEAM Education ", by invitation, PhD in Education - Mathematics Education. | Doutoramento em Educação (especialização em Didática da Matemática) (Doutoramento) | Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal |
2022 - Current | "Computational Thinking in Mathematics Education", taught by invitation, PhD in Education - Mathematics Education. | Doutoramento em Educação (especialização em Didática da Matemática) (Doutoramento) | Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal |
2021/06/04 - Current | Lesson on "Resolução Colaborativa de Problemas de Matemática com Tecnologias", taught by invitation to the Masters in the Teaching of Mathematics, University of Porto. | (Mestrado integrado) | Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal |
2021/04/16 - Current | Lesson on "Desenvolver o Raciocínio Matemático através da Resolução de Problemas de Matemática", taught by invitation, PhD in Education, Mathematics Education, at the Institute of Education, Universtity of Lisbon. | (Doutoramento) | Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal |
2024 - 2025 | Research Methods in Education I | Mestrado em Educação - Administração Educacional (Mestrado) | Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal |
2022/09 - 2023/02 | Introduction to Educational Research | Licenciatura em Educação e Formação (Licenciatura) | Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal |
2022/02 - 2022/08 | Topics on Discrete Mathematics | Mestrado em Educação Pré-escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico (Mestrado) | Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Educação, Portugal |
2018/09 - 2019 | Fundamentos de Matemática | Licenciatura em Educação Básica (Licenciatura) | Instituto Superior de Ciências Educativas, Portugal |
2018/09 - 2019 | Números, Geometria e Medida | Mestrado em Educação Pré-escolar e 1.º Ciclo do Ensino Básico (Mestrado integrado) | Instituto Superior de Ciências Educativas, Portugal |
2017/01/25 - 2017/05/03 | A Matemática no Ensino Básico: o sentido do número e das operações nos diferentes ciclos do Ensino Básico. | (Outros) | |
2012/03/08 - 2012/05/10 | Geometria no Ensino Básico: Semelhança e Isometrias | (Outros) | |
2008/09 - 2008/11 | Actividades com Tecnologias para a Aula de Matemática | Universidade do Algarve Faculdade de Ciências e Tecnologia, Portugal | |
2005/10 - 2006/05 | As Tecnologias e o Ensino - Escola Inter@ctiva | (Outros) | |
2005/02 - 2005/05 | Actividades com Tecnologias: CBR e CBL; calculadora gráfica TI 83 Plus; The Geometer´s SketchPad; Modellus; Cinderella; Analisador de dados EA200 e a calculadora gráfica CASIO 9850 G Plus | (Outros) |
Evaluation committee
Activity description Role |
Institution / Organization | Funding entity | |
---|---|---|---|
2021/01/01 - Current | Editorial Board member of the book colection Tendências em Educação Matemática, published by Editora Autêntica.
Member
|
Journal scientific committee
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2025/07 - Current | Sisyphus — Journal of Education (Associate Editor) (2182-9640) | Instituto de Educação, Universidade de Lisboa |
2021 - Current | Journal of Honai Math | University of Pappua & Indonesian Society for Mathematics Educators |
2019 - Current | Quadrante (associate editor) (2183-2838) | Associação de Professores de Matemática |
2019 - Current | Osmangazi Journal of Educational Research | Eskisehir Osmangazi University, Turkey |
Other jury / evaluation
Activity description | Institution / Organization | |
---|---|---|
2023 - Current | Member of the Jury of the PhD Research Proposal entitled "Desenvolvimento e Avaliação do Pensamento Computacional e do Pensamento Algébrico em Alunos do 3.º ano do Ensino Básico, com Tarefas Conetadas e Desconetadas" | Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal |
2023 - Current | President of the Jury of the PhD Research Proposal entitled "O Desenvolvimento do Conhecimento do Pensamento Computacional e da Prática Letiva, através do Estudo de Aula” | Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal |
2023 - Current | Main arguer in the Jury of the PhD Research Proposal entitled "O Pensamento Computacional na Prática Letiva dos Professores do 1.º Ciclo: Contributo Formativo do Estudo de Aula” (PhD in Education, Mathematics Education) | Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal |
2021/10/25 - Current | Jury of the PhD Research Proposal entitled "O desenvolvimento do conhecimento didático dos professores em modelação matemática com integração de recursos tecnológicos - um projeto formativo centrado no Estudo de Aula", by António Aroeira (PhD in Education, Mathematics Education) | Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal |
2020/10/26 - Current | Jury of MSc Research Proposal entitled " Linguagens Líquidas nos anos iniciais: Exercício de autoria e criticidade através da criação de Memes", by Rosana Santos (Masters in Teaching). | Universidade do Vale do Taquari, Brazil |
Distinctions
Award
2018 | Best PhD Thesis Award in Education / Melhor Tese de Doutoramento em Educação
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
Caixa Geral de Depositos, Portugal |