???global.info.a_carregar???
Hélia Jacinto is a researcher with the Institute of Education of the University of Lisbon, holding a Doctoral Degree in Mathematics Education from the same institution, a Master's Degree in Educational Technology from the Portuguese Catholic University, and a Licenciatura in Mathematics from the University of Algarve. Her scientific activity focuses on seeking new ways of analysing and understanding the uses of digital technologies in mathematics education and, particularly, in mathematical problem solving. She is currently conducting a research project on youngsters' collaborative mathematical problem solving activity with digital technologies, under the Individual Call to Scientific Employment Stimulus (CEEC). She has been an active member of the Association of Mathematics Teachers, through the coordinating committee of its Research Working Group and has also been engaged in mathematics teacher education programmes, either pre-service or in-service, national or regional teacher training. Hélia has organized several national and international conferences, while collaborating in some of their scientific committees, and is currently serving as Associate Editor with Quadrante - Journal of Research in Mathematics Education and a member of the Editorial Board of the Brazilian book collection "Tendências em Educação Matemática" from Editora Autêntica. She has authored and edited 3 books and has published her research in Scopus indexed journals, book chapters, and renowned conferences. Hélia has been honoured with the Best PhD Thesis Award in Education by the IE-UL and CGD.
Identification

Personal identification

Full name
Hélia Jacinto

Citation names

  • Jacinto, Hélia

Author identifiers

Ciência ID
7E1F-F5A0-3CFD
ORCID iD
0000-0003-4768-2080
Google Scholar ID
6TjH8w4AAAAJ&hl
Researcher Id
F-8686-2010
Scopus Author Id
57188561297

Email addresses

  • hjacinto@ie.ulisboa.pt (Professional)

Addresses

  • Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, Alameda da Universidade, 1649-013, Lisboa, Lisboa, Portugal (Professional)

Websites

Knowledge fields

  • Social Sciences - Educational Sciences

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2)
English Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
Education
Degree Classification
2017
Concluded
Educação (Doutoramento)
Major in Didática da Matemática
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
"A atividade de resolução de problemas de matemática com tecnologias e a fluência tecno-matemática de jovens do século XXI" (THESIS/DISSERTATION)
Aprovado com distinção e louvor
2011/04/29
Concluded
Didática da Matemática (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares))
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
19
2008
Concluded
Mestrado em Ciências da Educação - Especialização em Informática Educacional (Mestrado)
Universidade Católica Portuguesa, Portugal
"'Tenho que resolver, vou arranjar maneira!' - A Internet e a Actividade Matemática no Caso do Sub14" (THESIS/DISSERTATION)
17
2002
Concluded
Licenciatura em Matemática - Ramo de Formação Educacional (Licenciatura)
Universidade do Algarve Faculdade de Ciências e Tecnologia, Portugal
"Cónicas" (THESIS/DISSERTATION)
15
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2019/09/01 - Current Contracted Researcher (Research) Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal
2010 - 2018 Researcher (Research) Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal

Other Careers

Category
Host institution
Employer
2000/09 - 2019/08/31 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Ministério da Educação, Portugal
Projects

Grant

Designation Funders
2011/09 - 2015 Jovens do século XXI em actividade de resolução de problemas de matemática para além da sala de aula
SFRH/BD/73363/2010
PhD Student Fellow
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded

Contract

Designation Funders
2019/09/01 - 2025/08/31 CoMPST - Collaborative Mathematical Problem Solving with Technology
Principal investigator
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
2019/01/01 - 2019/12/31 Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação
UID/CED/04107/2019
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal

Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2010/12 - 2014/06 Mathematical Problem Solving: Views on an interactive web based competition (Sub12 & Sub14)
PTDC/CPE-CED/101635/2008
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
2011/01/01 - 2013/12/31 Projecto Estratégico - UI 4107 - 2011-2012
PEst-OE/CED/UI4107/2011
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal

Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
Outputs

Publications

Book
  1. Carreira, Susana; Jones, Keith; Amado, Nélia; Jacinto, Hélia; Nobre, Sandra. Youngsters Solving Mathematical Problems with Technology. Cham: Springer International Publishing. 2016.
    Published • 10.1007/978-3-319-24910-0
  2. Kennedy, Ian G.; Latham, Gloria; Jacinto, Hélia. Education Skills for 21st Century Teachers. Cham: Springer International Publishing. 2016.
    Published • 10.1007/978-3-319-22608-8
  3. Susana Carreira; Nélia Amado; Rosa Antónia Ferreira; Juan Rodriguez; Jaime Carvalho e Silva; Jacinto, Hélia ; Nuno Amaral; et al. Um olhar sobre uma competição matemática na Web: Os SUBs.. Faro, Portugal: Universidade do Algarve. 2012.
    Published
Book chapter
  1. Carreira, Susana; Jacinto, Hélia. "A Model of Mathematical Problem Solving with Technology: The Case of Marco Solving-and-Expressing Two Geometry Problems". In Mathematical Problem Solving - Current Themes, Trends, and Research, edited by Liljedahl, Peter, 41-62. Springer, 2019.
    Published • 10.1007/978-3-030-10472-6_3
  2. Jacinto, Hélia ; Nobre, Sandra; Carreira, Susana; Amado, Nélia. "Different Levels of Sophistication in Solving and Expressing Mathematical Problems with Digital Tools". In Broadening the Scope of Research on Mathematical Problem Solving, edited by Amado, Nélia; Carreira, Susana; Jones, Keith, 15-41. Springer International Publishing, 2018.
    Published • https://doi.org/10.1007/978-3-319-99861-9_2
  3. Jacinto, Hélia ; Carreira, Susana. "A Internet e a actividade matemática no caso do Sub14.". In A Escola XXI, Aprender com TIC., edited by Lagarto, José; Andrade, António. Lisboa, Portugal: Universidade Católica Portuguesa, 2010.
    Published
  4. Jacinto, Hélia ; Carreira, Susana. "«ASSUNTO: RESPOSTA AO PROBLEMA DO SUB14» - A INTERNET E A RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS EM TORNO DA COMPETÊNCIA MATEMÁTICA DOS JOVENS". In Tecnologias e Educação Matemática, edited by Canavarro, A. P.; Moreira, Darlinda; Rocha, Maria Isabel, 422-434. Portugal: Secção de Educação Matemática da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, 2008.
    Published
Conference paper
  1. Jacinto, Hélia ; Carreira, Susana. "Investigating the processes of Mathematical Problem Solving with Technology of experienced mathematics teachers: The case of Sofia". Paper presented in 12th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12), 2022.
    In press
  2. Jacinto, Hélia ; Carreira, Susana. "Mathematical problem solving with technology: How do maths teachers solve-and-express on the screen?". Paper presented in EDULEARN21, 2021.
    Published
  3. Silvestre, Ana Isabel; Jacinto, Hélia. "The use of technologies in mathematics teaching and learning in Portugal: Teachers' pre-pandemic views". Paper presented in EDULEARN21, 2021.
    Published
  4. Jacinto, Hélia ; Carreira, Susana. "CONEXÕES ENTRE TECNOLOGIA E MATEMÁTICA PARA RESOLVER PROBLEMAS: EVIDÊNCIAS DE FLUÊNCIA TECNO-MATEMÁTICA NO CASO DE BEATRIZ". Paper presented in EIEM 2019 - Encontro de Investigação em Educação Matemática, Loulé, 2019.
    In press
  5. Jacinto, Hélia ; Vara-Pires, Manuel. "Tarefas e recursos para a promoção de conexões matemáticas". Paper presented in EIEM 2019 - Encontro de Investigação em Educação Matemática, 2019.
    In press
  6. Jacinto, Hélia ; Carreira, Susana. "RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS DE MATEMÁTICA COM O GEOGEBRA: ASPETOS DO PENSAMENTO GEOMÉTRICO NO DESENVOLVIMENTO DE MODELOS CONCEPTUAIS". Paper presented in EIEM 2017 - Encontro de Investigação em Educação Matemática, Lisboa, 2017.
    Published
  7. Jacinto, Hélia Maria da Venda; Carreira, Susana; Maria Alessandra Mariotti. "Mathematical Problem Solving with Technology Beyond the Classroom: The use of Unconventional Tools and Methods.". Paper presented in 40th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Szeged, Hungria, 2016.
    Published
  8. Jacinto, Hélia Maria da Venda; Carreira, Susana. "Mathematical Problem Solving with Technology: The case of Marco solving-and-expressing on the screen". Paper presented in International Congress on Mathematics Education – ICME 13, Hamburg - Alemanha, 2016.
    Published
  9. Jacinto, Hélia ; Carreira, Susana. "Resolver problemas no ecrã: o recurso à visualização para resolver-e-exprimir". Paper presented in XXVI Seminário de Investigação em Educação Matemática, Évora, 2015.
    Published • 10.20906/cps/cilamce2015-0681
  10. Jacinto, Hélia Maria da Venda; Carreira, Susana. "Solving problems on the screen: Digital tools supporting solving-and-expressing". Paper presented in 12th International Conference on Technology in Mathematics Teaching - ICTMT12, Faro, Portugal, 2015.
    Published
  11. Jacinto, Hélia Maria da Venda; Carreira, Susana. "Beyond-school mathematical problem solving: a case of students-with-media". Paper presented in 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Kiel, Alemanha, 2013.
    Published
  12. Jacinto, Hélia Maria da Venda; Carreira, Susana. "Problem solving in and beyond the classroom: perspectives and products from participants in a web-based mathematical competition". Paper presented in International Congress on Mathematics Education - ICME 12, Seoul, Coreia do Sul, 2012.
    Published
  13. Jacinto, Hélia ; Carreira, Susana. "Estratégias de resolução de problemas de matemática: que lugar no desenvolvimento do currículo?". Paper presented in XIX colóquio da Secção Portuguesa da AFIRSE, 2012.
  14. Jacinto, Hélia Maria da Venda; Carreira, Susana; Amado, Nélia. "Home technologies: how do they shape beyond-school mathematical problem solving activity?". Paper presented in The 10th International Conference on Technology in Mathematics Teaching - ICTMT10, Southampton, Reino Unido, 2011.
    Published
  15. Jacinto, Hélia ; Carreira, Susana. "Nativos digitais em actividade de resolução de problemas de matemática.". Paper presented in Conferência Online de Informática Educacional, 2011.
  16. Carreira, Susana; Jacinto, Hélia ; Carvalho e Silva, Jaime; Rodriguez, Juan; Amado, Nélia; Amaral, Nuno; Ferreira, Rosa; Nobre, Sandra. "A resolução de problemas online e a criatividade dos nativos digitais — o projecto Problem@Web.". Paper presented in XXII Seminário de Investigação em Educação Matemática, 2011.
    Published
  17. Carreira, Susana; Jacinto, Hélia. "Tecnologias e recursos no ensino e aprendizagem da Matemática.". Paper presented in XXII Seminário de Investigação em Educação Matemática, 2011.
    Published
  18. Jacinto, Hélia ; Carreira, Susana. "Internet and mathematical activity within the frame of “Sub14”". Paper presented in Sixth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Lyon, 2009.
    Published
Conference poster
  1. Silvestre, Ana Isabel; Nunes, Cláudia; Jacinto, Hélia. "Lesson study approach to the teaching of linear equations: a Portuguese case of teachers’ professional development". Paper presented in International Congress on Mathematics Education - ICME 12, 2012.
  2. Jacinto, Hélia ; Carreira, Susana. "Digital representations mediating students' problem solving: Results from a web-based mathematical competition.". Paper presented in La didactique des mathématiques: approches et enjeux. Hommage à Michèle Artigue., 2012.
  3. Carreira, Susana; Amado, Nélia; Ferreira, Rosa; Carvalho e Silva, Jaime; Rodriguez, Juan; Jacinto, Hélia ; Amaral, Nuno; et al. "Problem@Web: A project around an on-line problem solving mathematical competition in Portugal". Paper presented in 35th Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia - MERGA 2012, 2012.
Edited book
  1. Jacinto, Hélia. Atas do XXVII Seminário de Investigação em Educação Matemática.. Lisboa, Portugal: Associação de Professores de Matemática. 2015.
    Published • Editor
  2. Jacinto, Hélia. ProfMat2015: Matemática, currículo e desenvolvimento curricular.. Lisboa, Portugal: Associação de Professores de Matemática. 2015.
    Published • Editor
  3. Jacinto, Hélia. Proceedings of the Problem@Web International Conference: Technology, creativity and affect in mathematical problem solving. Faro, Portugal: Universidade do Algarve. 2014.
    Published • Editor
  4. Jacinto, Hélia. Atas do XXIII Seminário de Investigação em Educação Matemática.. Lisboa, Portugal: Associação de Professores de Matemática. 2012.
    Published • Editor
  5. Jacinto, Hélia. Atas do XXII Seminário de Investigação em Educação Matemática.. Lisboa, Portugal: Associação de Professores de Matemática. 2011.
    Published • Editor
Journal article
  1. Jacinto, Hélia ; Carreira, Susana. "Digital tools and paper-and-pencil in solving-and-expressing: How technology expands a student's conceptual model of a covariation problem". Journal on Mathematics Education (2021): https://doi.org/10.22342/jme.12.1.12940.113-132.
    10.22342/jme.12.1.12940.113-132
  2. Carreira, Susana; Amado, Nélia; Jacinto, Hélia. "Venues for Analytical Reasoning Problems: How Children Produce Deductive Reasoning". Education Sciences 10 6 (2020): 169-169. https://doi.org/10.3390/educsci10060169.
    10.3390/educsci10060169
  3. Hélia Oliveira; Rosa Tomás Ferreira; Jacinto, Hélia. "Da globalização ao confinamento: como fica a educação (matemática)?". Quadrante - Journal of Research in Mathematics Education 29 1 (2020): 1-7. https://quadrante.apm.pt/article/view/23013.
    Open access • Published
  4. Oliveira, Hélia; Ferreira, Rosa; Jacinto, Hélia. ""Todo o mundo é composto de mudança": uma nova etapa no percurso da Quadrante | "The whole world is made up of change": a new stage in Quadrante's journey". Quadrante - Journal of Research in Mathematics Education 28 1 (2019): 1-5. https://quadrante.apm.pt/index.php/quadrante/article/view/82.
    Published
  5. Jacinto, Hélia ; Carreira, Susana. "Mathematical Problem Solving with Technology: the Techno-Mathematical Fluency of a Student-with-GeoGebra". International Journal of Science and Mathematics Education 15 6 (2017): 1115-1136. https://link.springer.com/article/10.1007/s10763-016-9728-8.
    Published • 10.1007/s10763-016-9728-8
  6. Jacinto, Hélia; Carreira, Susana. "Diferentes Modos de Utilização do GeoGebra na Resolução de Problemas de Matemática para Além da Sala de Aula: evidências de fluência tecno-matemática". Bolema: Boletim de Educação Matemática 31 57 (2017): 266-288.
    Published • 10.1590/1980-4415v31n57a13
Magazine article
  1. Jacinto, Hélia . Corresponding author: Jacinto, Hélia. "Gostar de matemática, é caso raro? [Liking mathematics, is it something rare?]", Educação e Matemática, 2021, https://em.apm.pt/index.php/em/article/view/2716/2756.
  2. Jacinto, Hélia ; Elvira Santos; Ana Isabel Silvestre da Silva. "Que instrumentos de avaliação da aprendizagem matemática são usados com maior frequência pelos professores em Portugal? Um quarteto (in) esperado", Educação e Matemática, 2020
  3. Jacinto, Hélia ; Paula Diogo. "Aprender e Ensinar Matemática online: Possibilidades das Salas Simultâneas", Educação e Matemática, 2020
  4. Jacinto, Hélia ; Carreira, Susana; Amado, Nélia. ""Não te esqueças de explicar o teu processo de resolução!" Expressões do pensamento matemático na resolução de problemas com tecnologias", Educação e Matemática, 2018, http://www.apm.pt/portal/em.php?id=230856&rid=228764&search=words=Express%F5es%20do%20pensamento%20matem%E1tico,author=,seccao=,ano=2018,_SEARCH_DONE=1&page=3.
  5. Silvestre, Ana Isabel; Nunes, Cláudia; Jacinto, Hélia. "Lesson study: Melhorar a aprendizagem dos alunos através da prática profissional colaborativa dos professores", Educação e Matemática, 2016, http://www.apm.pt/portal/em.php?id=224283&rid=224267&search=words=Lesson%20study,author=,seccao=,ano=,_SEARCH_DONE=1&page=1.
  6. Jacinto, Hélia ; Carreira, Susana. "Resolver problemas de matemática: um desafio ao alcance de todos, fora e dentro da sala de aula", Educação e Matemática, 2014, http://www.apm.pt/portal/em.php?id=215507&rid=209893.
  7. Caseiro, Ana; Jacinto, Hélia. "Espaço GTI. Da investigação à prática", Educação e Matemática, 2012, http://www.apm.pt/portal/em.php?id=197671&rid=195564.
  8. Caseiro, Ana; Jacinto, Hélia. "Da investigação à prática. [Espaço GTI]", Educação e Matemática, 2012
Thesis / Dissertation
  1. Jacinto, Hélia. "A atividade de resolução de problemas de matemática com tecnologias e a fluência tecno-matemática de jovens do século XXI". PhD, Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2017.
  2. Jacinto, Hélia. "Tenho que resolver, vou arranjar maneira!' - A Internet e a Actividade Matemática no Caso do Sub14". Master, Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Ciências Humanas, 2008.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2021/08 The transformational role of digital technologies in mathematical problem-solving. SENATIK VI – The 6th National Seminar on Mathematics and Mathematics Education
Faculty Education of Mathematics, Sciences And Technology Information, Universitas PGRI Semarang, Indonesia (Semarang, Indonesia)
2020/11/21 Fluência Tecno-matemática na resolução de problemas de Matemática com tecnologias digitais [Techno-mathematical Fluency in solving mathematical problems with digital technologies] Aula Inaugural do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática e I Encontro de Egressos e Estudantes do PPGMAT
Universidade Federal Tecnológica do Paraná (Londrina, Brazil)
2020/09/19 Mathematical problem solving with digital technologies: how youngsters become youngsters-with-media while solving-and-expressing II SITEM: International Symposium on Technologies in Mathematics Education
Sao Paulo State University (Unesp) (São Paulo, Brazil)
2017 Resolução de Problemas de Matemática - com o GeoGebra - para além da sala de aula Encontro APM - IE
APM - IE-UL
2015 O uso espontâneo do GeoGebra no desenvolvimento de estratégias de resolução de problemas V Dia GeoGebra
2014/05/03 The use of digital tools in web-based mathematical competitions: degrees of sophistication in problem solving-and-expressing The Problem@Web International Conference: Technology, creativity and affect in mathematical problem solving
University of Algarve (Vilamoura, Portugal)

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2022/09 - Current (PhD) A formulação de problemas de Matemática: um estudo com alunos do 1.º Ciclo do Ensino Básico
Co-supervisor
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2022/09 - Current (PhD) ARTICULAÇÃO DO PENSAMENTO COMPUTACIONAL COM O PENSAMENTO ALGÉBRICO NO 1º CICLO
Co-supervisor
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2021/03 - Current (PhD) Formação de professores e a escolha do livro didático de Matemática
Co-supervisor
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal

Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Câmpus de Rio Claro, Brazil
2022 - 2024 (MSc) TECNOLOGIAS DIGITAIS NA RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS DE MATEMÁTICA: UMA EXPERIÊNCIA DE ENSINO NO 5.º ANO
Supervisor
Mestrado em Educação e Tecnologias Digitais (Master)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2022/09/01 - 2023/07/26 (MSc) O raciocínio e a participação dos alunos na aula de Matemática: Um estudo no 10.º ano no tópico de Funções quadráticas
Supervisor
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2015 - 2015 International Conference on Technology in Mathematics Teaching – ICTMT12
Conference (Other)
2015 - 2015 XXVI SIEM - Seminário de Investigação em Educação Matemática (2014 - 2015)
Seminar (Member of the Organising Committee)

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2023/07/26 "Resolução de tarefas com problemas em contextos reais: Um estudo numa turma de 11.º ano"
(Thesis) Main arguer
Maria Francisca Bobone Calvão Rodrigues Malta Romeiras (Master)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2023/05/31 Avaliação de competências de Pensamento Computacional de alunos no final do 1.º CEB
(Thesis) Main arguer
Maria José Costa (Master)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2021/12/03 O papel dos ambientes virtuais na resolução colaborativa de problemas matemáticos
(Thesis) Main arguer
Ana Rita de Sousa Mendes (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
2020/10/26 "Linguagens líquidas nos anos iniciais: exercício de autoria e criticidade através da criação de memes"
(Thesis) Main arguer
Rosana Santos (Master)
Universidade do Vale do Taquari, Brazil

Ad Hoc journal article review

Journal title (ISSN) Publisher
2021/11 - Current Mathematics (2227-7390) MDPI
2021/09 - Current Journal of Research in Science Mathematics and Technology Education (2577-6789) Eastern Mennonite University
2021 - Current Revista de Educación Matemática (RevEM) (03626-8788) Unión Matemática Argentina & FAMAF, Universidad de Córdoba
2020 - Current Journal on Mathematics Education (2407-0610) Universitas Sriwijaya in collaboration with Indonesian Mathematical Society (IndoMS)
2020 - Current Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education (1305-8223) Modestum
2018/02/12 - Current Educación Matemática (2448-7821) Sociedad Mexicana de Investigacion y Divulgacion de la Educacion Matematica A. C.

Conference scientific committee

Conference name Conference host
2021/01 - 2021/11 XXXI SIEM - Seminário de Investigação em Educação Matemática GTI, APM & ESE de Santarém
2020/03 - 2020/11 Jornadas Internacionales de Investigación y Práctica Docente en Alta Capacidad Matemática Universidad de La Rioja
2020/01 - 2020/09 I SITEM: International Symposium on Technologies in Mathematics Education Sao Paulo State University (Unesp)
2018/09/19 - 2018/09/21 International Symposium on Technologies in Mathematics Education São Paulo State University

Consulting

Activity description Institution / Organization
2021/07 - Current Curricular and Professional Development in Mathematics Working Group (Ministry of Education), working on the following tasks: to conduct a survey of educational resources, to conceptualize a training program to support the implementation of the revised Essential Learning in Mathematics for Basic Education; to coordinate a national training program; to develop materials and tasks; to train teacher trainers for the dissemination and development of training processes; and to ensure, support and monitor the development of their training programs. Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal

Ministério da Educação, Portugal
2020/09 - Current Milage Aprender + (independent assessment of project) Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal

Evaluation committee

Activity description
Role
Institution / Organization Funding entity
2021/01/01 - Current Editorial Board member of the book colection Tendências em Educação Matemática, published by Editora Autêntica.
Member

Journal scientific committee

Journal title (ISSN) Publisher
2019 - Current Quadrante (associate editor) (2183-2838) Associação de Professores de Matemática
Distinctions

Award

2018 Best PhD Thesis Award in Education / Melhor Tese de Doutoramento em Educação
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal

Caixa Geral de Depositos, Portugal