???global.info.a_carregar???
Marta Isabel Franco Marchante. Concluiu o(a) Mestrado em Psicoterapia Cognitivo-Comportamental Integrativa em 2010 pelo(a) Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia. É Investigador no(a) Universidade Lusíada Porto Centro de Investigação em Psicologia para o Desenvolvimento. No seu currículo Ciência Vitae os termos mais frequentes na contextualização da produção científica, tecnológica e artístico-cultural são: Desenvolvimento socioemocional; Implementação de programas; Eficácia; Efetividade; Pensamento automático - psicologia; Ajustamento psicológico; Teses de mestrado - 2010; .
Identification

Personal identification

Full name
Marta Isabel Franco Marchante

Citation names

  • Marchante, Marta

Author identifiers

Ciência ID
7918-23CE-11C7
ORCID iD
0000-0002-9171-840X

Knowledge fields

  • Social Sciences - Psychology

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
English Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1)
Education
Degree Classification
2024/02 - 2027
Ongoing
Psicologia, especialidade em Psicologia da Educação (Doutoramento)
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
2010
Concluded
Psicoterapia Cognitivo-Comportamental Integrativa (Mestrado)
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
"A avaliação dos pensamentos automáticos negativos em crianças e adolescentes" (THESIS/DISSERTATION)
16
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2024/04/15 - Current Research Trainee (Research) Universidade de Lisboa Centro de Investigação em Ciência Psicológica, Portugal
2018 - 2024/02 Researcher (Research) Universidade Lusíada Porto Centro de Investigação em Psicologia para o Desenvolvimento, Portugal
2018 - 2018 Researcher (Research) Universidade Lusíada Porto Centro de Investigação em Psicologia para o Desenvolvimento, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2012/12/01 - 2015/12/01 Técnica Superior no Gabinete de Estudos e Observatório de Empregabilidade Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal
Outputs

Publications

Book
  1. Coelho, Vitor Alexandre; Marchante, Marta; Patrícia Brás. Atitude Positiva: Metodologia para a promoção de competências em jovens e adolescentes. Lisboa, Portugal: Fundação Calouste Gulbenkian. 2019.
    Published
  2. Coelho, Vitor Alexandre; Marchante, Marta; Patrícia Brás. Manual de Formação Programa de Aprendizagem SocioEmocional 3º Ciclo – Atitude Positiva. Torres Vedras, Portugal: Académico de Torres Vedras. 2019.
    Published
  3. Coelho, Vitor Alexandre; Marchante, Marta; Ana Amaro; Liliana Pereira. Os números da Ordem. Lisboa, Portugal: Ordem dos Psicólogos Portugueses. 2014.
    Published
Book chapter
  1. Coelho, Vitor Alexandre; Sousa, Vanda; Marchante, Marta. "“Atitude Positiva”: Um resumo de 12 anos de resultados de aplicação de programas de Aprendizagem Socioemocional.". In Avaliação e promoção de competências socioemocionais em Portugal, 371-396. Lisboa, Portugal: Coisas de Ler, 2016.
    Published
  2. Coelho, Vitor Alexandre; Sousa, Vanda; Patrícia Brás; Marchante, Marta. "Atitude Positiva: 10 anos de desenvolvimento de competências socioemocionais no 1º, 2º e 3º ciclo.". In Actas do IX Congresso IberoAmericano de Psicologia/ 2º Congresso Ordem dos Psicólogos Portugueses. Lisboa, Portugal: Ordem dos Psicólogos Portugueses, 2015.
    Published
  3. Sousa, Vanda; Coelho, Vitor Alexandre; Brás, Patrícia; Marchante, Marta; Ana Maria Romão. "Programa de desenvolvimento de competências socioemocionais focado na igualdade de género". In Equality sounds good! Express it yourself. Torres Vedras, Portugal: JCD, 2015.
    Published
Journal article
  1. Alexandre Coelho, V.; Marchante, M.; Maria Romão, A.. "Adolescents’ trajectories of social anxiety and social withdrawal: Are they influenced by traditional bullying and cyberbullying roles?". Contemporary Educational Psychology 69 (2022): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85123849622&partnerID=MN8TOARS.
    10.1016/j.cedpsych.2022.102053
  2. Marchante, Marta; Coelho, Vítor Alexandre. "O programa de aprendizagem socioemocional - atitude positiva 3º ciclo nas academias gulbenkian do conhecimento". Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology. 2 1 (2021): 461-470. http://dx.doi.org/10.17060/ijodaep.2021.n1.v2.2097.
    10.17060/ijodaep.2021.n1.v2.2097
  3. Coelho, V.A.; Marchante, M.. "A multilevel analysis of the influence of bullying participant roles upon the trajectories of adolescents’ social and emotional competencies". School Psychology International 42 3 (2021): 306-323. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85099797936&partnerID=MN8TOARS.
    10.1177/0143034321988972
  4. Vanda Sousa; Marta Marchante; Vítor Alexandre Coelho; Andreia Quintais. "Promover a igualdade de género: para além da perpetuação de estereótipos de género". International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología. 5 1 (2019): 125-125. https://doi.org/10.17060%2Fijodaep.2019.n1.v5.1575.
    10.17060/ijodaep.2019.n1.v5.1575
  5. Vitor Alexandre Coelho; Marta Marchante; Ana Maria Romão. "Efeitos da transição para o 2º ciclo sobre o envolvimento dos alunos em bullying". International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología. 5 1 (2019): 135-135. https://doi.org/10.17060%2Fijodaep.2019.n1.v5.1576.
    10.17060/ijodaep.2019.n1.v5.1576
  6. Vítor Alexandre Coelho; Marta Marchante. "Trajectories of Social and Emotional Competencies according to Cyberbullying Roles: A Longitudinal Multilevel Analysis". Journal of Youth and Adolescence 47 9 (2018): 1952-1965. https://doi.org/10.1007%2Fs10964-018-0895-5.
    10.1007/s10964-018-0895-5
  7. Vítor Alexandre Coelho; Vanda Sousa; Marta Marchante. "Positive Transition to Middle School: A Multilevel Model Analysis of a Portuguese School Adjustment Program". Journal of Positive Behavior Interventions 20 3 (2018): 160-171. https://doi.org/10.1177%2F1098300717750872.
    10.1177/1098300717750872
  8. Coelho, Vitor A.; Sousa, Vanda; Marchante, Marta. "Social and Emotional Competencies Evaluation Questionnaire—Teacher’s Version". Psychological Reports 119 1 (2016): 221-236. http://dx.doi.org/10.1177/0033294116656617.
    10.1177/0033294116656617
  9. Vitor A. Coelho; Vanda Sousa; Marta Marchante. "Social and Emotional Competencies Evaluation Questionnaire—Teacher’s Version". Psychological Reports 119 1 (2016): 221-236. https://doi.org/10.1177%2F0033294116656617.
    10.1177/0033294116656617
  10. Vítor Alexandre Coelho; Vanda Sousa; Marta Marchante; Ana Maria Romão. "Validação do questionário Autoconceito Forma 5 numa amostra de crianças e adolescentes portugueses". International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología. 1 1 (2016): 67-67. https://doi.org/10.17060%2Fijodaep.2015.n1.v1.11.
    10.17060/ijodaep.2015.n1.v1.11
  11. Vitor Alexandre Coelho; Marta Marchante; Shane R. Jimerson. "Promoting a Positive Middle School Transition: A Randomized-Controlled Treatment Study Examining Self-Concept and Self-Esteem". Journal of Youth and Adolescence 46 3 (2016): 558-569. https://doi.org/10.1007%2Fs10964-016-0510-6.
    10.1007/s10964-016-0510-6
  12. Coelho, Vítor Alexandre; Marchante, Marta; Sousa, Vanda; Romão, Ana Maria. "Programas de intervenção para o desenvolvimento de competências socioemocionais: Uma revisão crítica dos enquadramentos SEL e SEAL". Análise Psicológica 34 1 (2016): 61-72. http://dx.doi.org/10.14417/ap.966.
    10.14417/ap.966
  13. Vítor Alexandre Coelho; Vanda Sousa; Marta Marchante; Patrícia Brás; Ana Maria Romão. "Bullying and cyberbullying in Portugal: Validation of a questionnaire and analysis of prevalence". School Psychology International 37 3 (2016): 223-239. https://doi.org/10.1177%2F0143034315626609.
    10.1177/0143034315626609
  14. Vítor Alexandre Coelho; Marta Marchante; Vanda Sousa. "Positive Attitude Program’s Impact upon Self-Concept across Childhood and Adolescence // Emociones positivas, apoyo a la autonomía y rendimiento de estudiantes universitarios: El papel mediador del compromiso académico y la autoeficacia". Revista de Psicodidactica / Journal of Psychodidactics 21 2 (2016): 261-280. https://doi.org/10.1387%2Frevpsicodidact.15129.
    10.1387/revpsicodidact.15129
  15. Vitor Alexandre Coelho; Marta Marchante; Patrícia Brás; Liliana Pereira; Coelho, Vitor Alexandre; Marchante, Marta; Brás, Patrícia; Pereira, Liliana. "Portuguese psychology: Placing the professional practice and training in a global context". Universitas Psychologica 15 4 (2016): https://doi.org/10.11144%2Fjaveriana.upsy15-4.pppp.
    10.11144/javeriana.upsy15-4.pppp
  16. Vitor Alexandre Coelho; Marta Marchante; Raquel Raimundo; Shane Jimerson. "Educational psychology in Portugal: Results of the 2013 International School Psychology Survey". School Psychology International 37 1 (2015): 18-31. https://doi.org/10.1177%2F0143034315605422.
    10.1177/0143034315605422
  17. Vítor Alexandre Coelho; Marta Marchante; Vanda Sousa. "“Positive Attitude”: A multilevel model analysis of the effectiveness of a Social and Emotional Learning Program for Portuguese middle school students". Journal of Adolescence 43 (2015): 29-38. https://doi.org/10.1016%2Fj.adolescence.2015.05.009.
    10.1016/j.adolescence.2015.05.009
  18. Vitor Alexandre Coelho; Vanda Sousa; Marta Marchante. "Development and Validation of the Social and Emotional Competencies Evaluation Questionnaire". Journal of Educational and Developmental Psychology 5 1 (2015): https://doi.org/10.5539%2Fjedp.v5n1p139.
    10.5539/jedp.v5n1p139
Magazine article
  1. Coelho, Vítor Alexandre; Marchante, Marta. "Project Positive Attitude: Lessons from 18 years in the Field", UNESCO BlueDOT, 2022
Newspaper article
  1. Marchante, Marta; Alexandre Coelho, V.; Ana Maria Romão. "The influence of school climate in bullying and victimization behaviors during middle school transition", Contemporary Educational Psychology, 2022, 71, https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2022.102111.
Thesis / Dissertation
  1. Marchante, Marta Isabel Franco. "A avaliação dos pensamentos automáticos negativos em crianças e adolescentes". Master, 2010. http://hdl.handle.net/10451/2739.

Other

Other output
  1. Social and Emotional Competencies Evaluation Questionnaire—Teacher’s Version; Short Form. 2016. Vitor A. Coelho; Vanda Sousa; Marta Marchante. https://doi.org/10.1037%2Ft55197-000.
    10.1037/t55197-000
  2. Revised Olweus Bully/Victim Questionnaire--Portuguese Adaptation. 2016. Vítor Alexandre Coelho; Vanda Sousa; Marta Marchante; Patrícia Brás; Ana Maria Romão. https://doi.org/10.1037%2Ft53173-000.
    10.1037/t53173-000
  3. Programas de intervenção para o desenvolvimento de competências socioemocionais em idade escolar: Uma revisão crítica dos enquadramentos SEL e SEAL. Nos últimos anos tem aumentando o interesse pelos programas de desenvolvimento de competências socioemocionais implementados em escolas, face à perceção incrementada destas competências como cruciais para a promoção do sucesso escolar e na vida. Este aumento impulsionou a criação de medidas legislativas de suporte e orientação nos Estados Unidos (Social and Emotional Learning - SEL) e em Inglaterr. 2016. Coelho,Vítor Alexandre; Marchante,Marta; Sousa,Vanda; Romão,Ana Maria; Vítor Alexandre Coelho; Marta Marchante; Vanda Sousa; et al. http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82312016000100005.
    10.14417/ap.966
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2023/07 Supporting students during the “silent” transition: Preliminary results of the Transition3 school adjustment program 44th Anual Conference of the International School Psychology Association (ISPA)¿
(Bolonha, Italy)
2022/07 The participation of Positive Attitude Upper Middle School SEL program in the Gulbenkian Academies of Knowledge. 43th Conference of the International School Psychology Association
(Leuven, Belgium)
2021/05 O Programa de Aprendizagem SocioEmocional - Atitude Positiva 3º Ciclo nas Academias Gulbenkian do Conhecimento. XXIX Congreso Internacional de Psicología INFAD.
(Coimbra, Portugal)
2014/09 O impacto de um programa de aprendizagem socioemocional sobre as competências socioemocionais e autoestima de alunos do 3º ciclo. IX Congresso IberoAmericano de Psicologia
(Lisboa, Portugal)

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2023/04/01 - 2023/09/08 I Encontro de Aprendizagem Socioemocional - Comissão Organizadora (2023/09/08)
Meeting (Member of the Organising Committee)
Académico de Torres Vedra, Portugal
2012 - 2013 Membro do Comité Local de Organização da 35th ISPA Conference (2013/07/17 - 2013/07/20) (2013/07/17 - 2017/07/20)
Congress (Member of the Organising Committee)
International School Psychology Association, Netherlands