???global.info.a_carregar???
Filipa Jorge. Completed her PhD in Development, Societies and Territories in 2020/06/26 from the University of Trás-os-Montes e Alto Douro, a Master's degree in Economic and Business Sciences in 2016/11/08 from the University of Trás-os-Montes e Alto Douro Department of Economics Sociology and Management and a Bachelor's degree in Management in 2013/07/19 from the University of Trás-os-Montes e Alto Douro Department of Economics Sociology and Management. He has been studying for a PhD in Marketing and Strategy at the University of Aveiro since 2020/10. Researcher at the Foundation for Science and Technology. He has published 10 articles in specialised journals. He has 8 book chapters and 1 book. Co-supervised 5 master's thesis(es). Participates and/or has participated as a Research Fellow in 2 project(s) and Researcher in 1 project(s). He works in the area(s) of Social Sciences with an emphasis on Economics and Management with an emphasis on Business Organisation and Management. Filipa Jorge. Concluiu o(a) Doutoramento em Desenvolvimento, Sociedades e Territórios em 2020/06/26 pelo(a) Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Mestrado em Ciências Económicas e Empresariais em 2016/11/08 pelo(a) Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro Departamento de Economia Sociologia e Gestão e Licenciatura em Gestão em 2013/07/19 pelo(a) Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro Departamento de Economia Sociologia e Gestão. Frequenta o(a) Doutoramento em Marketing and Strategy pelo(a) Universidade de Aveiro desde 2020/10. É Investigador no(a) Fundação para a Ciência e a Tecnologia. Publicou 10 artigos em revistas especializadas. Possui 8 capítulo(s) de livros e 1 livro(s). Coorientou 5 dissertação(ões) de mestrado. Participa e/ou participou como Bolseiro de Investigação em 2 projeto(s) e Investigador em 1 projeto(s). Atua na(s) área(s) de Ciências Sociais com ênfase em Economia e Gestão com ênfase em Organização e Gestão de Empresas.
Identification

Personal identification

Full name
Filipa Jorge

Citation names

  • Jorge, Filipa

Author identifiers

Ciência ID
7917-3F7F-CE74
ORCID iD
0000-0001-6283-3508

Knowledge fields

  • Social Sciences - Economics and Business - Business and Management

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2)
Spanish; Castilian Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Intermediate (B1) Intermediate (B1) Upper intermediate (B2)
English Upper intermediate (B2) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
Education
Degree Classification
2020/10 - 2024/09
Ongoing
Marketing and Strategy (Doutoramento)
Universidade de Aveiro, Portugal
""Sustainable consumption behaviour of tourism products"" (THESIS/DISSERTATION)
2016/12/01 - 2020/06/26
Concluded
Desenvolvimento, Sociedades e Territórios (Doutoramento)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
"Digital marketing and technology adoption for Douro tourism development" (THESIS/DISSERTATION)
2018/06/05 - 2018/06/09
Concluded
PLS-SEM Using SmartPLS: Foundations and Advanced Topics (Outros)
Major in Análise de dados
Northern Institute of Technology and Management , Germany
2013/09/01 - 2016/11/08
Concluded
Ciências Económicas e Empresariais (Mestrado)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro Departamento de Economia Sociologia e Gestão, Portugal
17
2010/09/10 - 2013/07/19
Concluded
Gestão (Licenciatura)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro Departamento de Economia Sociologia e Gestão, Portugal
14
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2021/09/01 - Current Researcher (Research) Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
Universidade de Aveiro, Portugal
2019/11/01 - 2021/08/08 Researcher (Research) Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Tecnologia e Ciência, Portugal
Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Tecnologia e Ciência, Portugal
2016/12/01 - 2019/07/31 Researcher (Research) Universidade de Trás-os-Montes Centro de Estudos Transdisciplinares para o Desenvolvimento, Portugal
Universidade de Trás-os-Montes Centro de Estudos Transdisciplinares para o Desenvolvimento, Portugal

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2021/09 - 2022/10 Invited Assistant Professor (University Teacher) Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2017/10/01 - 2021/07 Invited Assistant (University Teacher) Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro Departamento de Economia Sociologia e Gestão, Portugal
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro Departamento de Economia Sociologia e Gestão, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2018/07/26 - 2022/05/01 Promoção de destinos turísticos com meios imersivos multisensoriais
PTDC/EGE-OGE/31309/2017
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal

Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Tecnologia e Ciência, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
2021/08/15 - 2022/04/25 PromoTourVR
POCI-01-0145-FEDER-031309
Researcher
Concluded
2019/11/01 - 2021/08/08 PromoTourVR
POCI-01-0145-FEDER-031309
Research Fellow
Concluded
2016/12/01 - 2019/10/31 Dourotur
NORTE-01-0145- FEDER-000014
Research Fellow
Universidade de Trás-os-Montes Centro de Estudos Transdisciplinares para o Desenvolvimento, Portugal
Concluded
Outputs

Publications

Book
  1. EDGAR BERNARDO; VÍTOR RODRIGUES; Belo, Miguel; Bento, R.; Jorge, Filipa; Losada, Nieves; PEREIRO, XERARDO. Para um enfoque territorial do turismo no Douro. La Laguna (Tenerife) - Espanha, Spain: PASOS. 2018.
    Published
Book chapter
  1. Nieves Losada; Filipa Jorge; Mário Sérgio Teixeira; Nuno Sousa; Miguel Melo; Maximino Bessa. "Place Attachment Through Virtual Reality: A Comparative Study in Douro Region (Northern Portugal) with Video and ‘Real’ Visit". In Marketing and Smart Technologies, 585-594. 2022.
    Published • 10.1007/978-981-16-9268-0_49
  2. Nieves Losada; Filipa Jorge; Mário Sérgio Teixeira; Miguel Melo; Maximino Bessa. "Could Virtual Reality Substitute the ‘Real’ Experience? Evidence from a UNESCO World Heritage Site in Northern Portugal". 153-161. Springer Singapore, 2021.
    10.1007/978-981-33-4260-6_14
  3. Filipa Jorge; Mário Sérgio Teixeira; Carlos Fonseca; Ricardo Jorge Correia; Ramiro Gonçalves. "Social Media Usage Among Wine Tourism DMOs". 2020.
    10.1007/978-981-15-1564-4_9
  4. Filipa Jorge; Mário Sérgio Teixeira; Ramiro Gonçalves. "The Influence of Digital Marketing Tools Perceived Usefulness in a Rural Region Destination Image". 2020.
    10.1007/978-3-030-45697-9_54
  5. Filipa Jorge; Mário Sérgio Teixeira; Ricardo Jorge Correia; Ramiro Gonçalves; José Martins; Maximino Bessa. "A Conceptual Research Model Proposal of Digital Marketing Adoption and Impact on Low Density Tourism Regions". 528-537. Springer International Publishing, 2018.
    10.1007/978-3-319-77703-0_52
  6. Jorge, Filipa; Rodrigues, Ana Paula; Campos, Susana Isabel Almeida. "Entrepreneurial intention: the role of spirituality, emotional intelligence and Creativity in a university contex.". In New Challenges, strategies and trends in tourism, hospitality and management – TMS Conference Series, 313-333. Faro, Portugal: Universidade do Algarve – Escola Superior de Gestão Hoteleira e Turismo, 2018.
    Published
  7. Jorge, Filipa. "Canais de distribuição: a relevância do on-line". In Rumo Estratégico para o setor dos vinhos do Porto e Douro. Relatório Final/Estudo de Base. Portugal, 2017.
    Published
  8. Jorge, Filipa; Rodrigues, Ana Paula; António, Capitolina Patrícia ; Cordeiro, Ana Cantante. "Antecedentes da intenção empreendedora num contexto universitário: proposta de um modelo conceptual". In In Gestão de Recursos Humanos – Questões atuais – TMS Conference Series, 319-342. Faro, Portugal: Universidade do Algarve – Escola Superior de Gestão Hoteleira e Turismo, 2016.
    Published
Conference abstract
  1. Jorge, Filipa; Teixeira, Mário Sérgio; Martins, Jose; Gonçalves, Ramiro Manuel Ramos Moreira; Bessa, Maximino. "Aceitação de Realidade Virtual na promoção de destinos turísticos pelos Millennials. Uma proposta de modelo de investigação". Paper presented in DeST 2019: Shaping territorial transformation through inclusive innovation. The contribution of transdisciplinary approaches. 2nd Conference of the Doctoral Programme in Development, Societies & Territories, Porto, 2019.
    Published
  2. Jorge, Filipa; Fonseca, Carlos ; Teixeira, Mário Sérgio; Gonçalves, Ramiro Manuel Ramos Moreira; Correia, Ricardo Jorge Vieira. "The use of digital marketing tools by Destination Marketing Organizations – A comparative study between wine tourism destinations". Paper presented in DeST 2018 Conference. Territorial Dynamics and Inequality: the contribution of inter and transdisciplinary approaches. Inaugural Conference of the Doctoral Program in Development, Societies & Territories, Lamego, 2018.
    Published
  3. Campos, Susana; Jorge, Filipa; Correia, Ricardo Jorge; Teixeira, Mário Sérgio. "Emotional Intelligence in management and leadership literature ¿ A bibliometric analysis". Paper presented in I Encontro Internacional de Língua Portuguesa e Relações Lusófonas (LUSOCONF2018), Bragança, 2018.
    Published
  4. Jorge, Filipa; Rodrigues, Ana Paula; Pires, Carlos; Maria Silva Costa, Joyce; Luzia Silva Dutra, Mikaelle; Tyson Machado Buna, Arisson; Rocha Pereira, Daniel. "Antecedentes da intenção empreendedora: aplicação a estudantes de uma instituição de ensino superior de Portugal". Paper presented in XVII Seminário Luso-Espanhol de Economia Empresarial, Covilhã, 2015.
    Published
Conference paper
  1. Jorge, Filipa; Campos, Susana Isabel Almeida; Ribeiro, Alexandra. "Marketing Digital para a Promoção de destinos turísticos". Paper presented in Conferência Geonatura 2019: Destinos de Natureza e estilos de Vida Saudáveis,, Arouca, 2019.
    Published
  2. Campos, Susana Isabel Almeida; Jorge, Filipa; Ribeiro, Alexandra. "Análise bibliométrica sobre alimentos locais e turismo rural". Paper presented in Conferência Geonatura 2019: Destinos de Natureza e estilos de Vida Saudáveis,, Arouca, 2019.
    Published
  3. Jorge, Filipa; Teixeira, Mário Sérgio; Gonçalves, Ramiro Manuel Ramos Moreira. "Digital marketing and technology adoption for Douro tourism development". Paper presented in Jornadas luso-espanholas de gestão científica 2018, Guarda, 2018.
    Published
  4. Teixeira, Segio; Branco, Frederico; Martins, Jose; Au-Yong-Oliveira, Manuel; Moreira, Fernando; Goncalves, Ramiro; Perez-Cota, Manuel; Jorge, Filipa; Jorge, Filipa. "Main factors in the adoption of digital marketing in startups an online focus group analysis". 2018.
    10.23919/cisti.2018.8399435
Conference poster
  1. Teixeira, Mário Sérgio; Jorge, Filipa. "Canais de venda online de vinhos". 2019.
Journal article
  1. Melo, Miguel; Gonçalves, Guilherme; Jorge, Filipa; Losada, Nieves; Barbosa, Luís; Teixeira, Mário Sérgio; Bessa, Maximino. "The impact of virtual reality and biological sex on the promotion of tourist destinations: effects on destination image, place attachment, and behavioural intention". Journal of Hospitality and Tourism Technology 15 1 (2024): 18-36. http://dx.doi.org/10.1108/jhtt-01-2023-0015.
    Published • 10.1108/jhtt-01-2023-0015
  2. Filipa Jorge; Nuno Sousa; Nieves Losada; Mário Sérgio Teixeira; Elisa Alén; Miguel Melo; Maximino Bessa; et al. "Can Virtual Reality be used to create memorable tourist experiences to influence the future intentions of wine tourists?". Journal of Tourism & Development 43 (2023): vol. 43 (2023)-vol. 43 (2023). https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/32992.
    Published • 10.34624/RTD.V43I0.32992
  3. Sousa, Nuno; Jorge, Filipa; Teixeira, Mário Sérgio; Losada, Nieves; Melo, Miguel; Bessa, Maximino. "An Exploratory Study about the Effect of COVID-19 on the Intention to Adopt Virtual Reality in the Tourism Sector". Sustainability 15 11 (2023): 8725. http://dx.doi.org/10.3390/su15118725.
    Published • 10.3390/su15118725
  4. Jorge, Filipa; Losada, Nieves; Teixeira, Mário-Sérgio. "Behavioural intentions through virtual reality from a destination image perspective". Journal of Place Management and Development 16 3 (2023): 347-366. http://dx.doi.org/10.1108/jpmd-02-2022-0016.
    Published • 10.1108/jpmd-02-2022-0016
  5. Melo, Miguel; Coelho, Hugo; Gonçalves, Guilherme; Losada, Nieves; Jorge, Filipa; Teixeira, Mário Sérgio; Bessa, Maximino. "Immersive multisensory virtual reality technologies for virtual tourism". Multimedia Systems 28 3 (2022): 1027-1037. http://dx.doi.org/10.1007/s00530-022-00898-7.
    Published • 10.1007/s00530-022-00898-7
  6. Rodrigues, Ana Paula; Jorge, Filipa Eira; Pires, Carlos André; António, Patrícia. "The contribution of emotional intelligence and spirituality in understanding creativity and entrepreneurial intention of higher education students". Education + Training 61 7/8 (2019): 870-894. http://dx.doi.org/10.1108/et-01-2018-0026.
    10.1108/et-01-2018-0026
  7. Edgar Bernardo; Filipa Jorge. "Are local residents able to contribute to tourism governance? – impacts and perceptions in Cape Verde". PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural (2019): https://doi.org/10.25145/j.pasos.2019.17.043.
    10.25145/j.pasos.2019.17.043
  8. Jorge, Filipa; Paulino, Mário; Teixeira, Mário Sérgio; Losada, Nieves; Gonçalves, Ramiro Manuel Ramos Moreira; Martins, José Luís Bandeira. "Determinantes de la compra online de productos turísticos por los consumidores españoles.". Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, E34 (2019): 527-541.
    Published • 10.17013/risti.n.pi-pf
  9. Rodrigues, Ana Paula; Jorge, Filipa; António, Capitolina Patrícia ; Pires, Carlos. "The influence of academic and demographic factors on entrepreneurial intention antecedents among students of a Portuguese higher education institution". New Trends and Issues Proceedings on Humanities and Social Sciences 4 1 (2017): 511-521. http://dx.doi.org/10.18844/prosoc.v4i1.2294.
    10.18844/prosoc.v4i1.2294
  10. Jorge, Filipa; Belo, Miguel; Losada, Nieves; Santana, Olinda; PEREIRO, XERARDO; Lousada, Nieves; Santana, Maria Olinda Rodrigues; Perez, Xose Xerardo Pereiro. ""15 anos de Douro Património Mundial: sessão evocativa"". PASOS Revista de turismo y patrimonio cultural 15 3 (2017): 753-754. http://www.pasosonline.org/es/articulos/1100-x-13.
    Published • 10.25145/j.pasos.2017.15.050
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2020/04 The influence of digital marketing tools perceived usefulness in a rural region destination image WorldCist 2020
AISTI (Budva, Montenegro)
2019/05 Marketing Digital para a Promoção de destinos turísticos Conferência Geonatura 2019: Destinos de Natureza e estilos de Vida Saudáveis,
(Arouca, Portugal)
2019 Social media usage among wine tourism DMOs International Conference on Marketing and Technologies (ICMarkTech'19)
AISTI (Maia, Portugal)
2018/02 Digital marketing and technology adoption for Douro tourism development. XXVIII Jornadas luso-espanholas de gestão científica 2018
(Guarda, Portugal)
2015/11 Antecedentes da intenção empreendedora: aplicação a estudantes de uma instituição de ensino superior de Portugal XVII Seminário Luso-Espanhol de Economia Empresarial, concurso WIN 2015 (Workshop de Investigadores Nascentes),
UBI (Covilhã, Portugal)

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2022 - Current Determinantes da aceitação de aplicações móveis para aceder a serviços de saúde privados
Co-supervisor
Gestão de Serviços de Saúde (Master)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2021 - 2023 Determinantes da Lealdade de Consumidores dos Ginásios em tempos de Covid-19
Co-supervisor
Gestão (Master)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2020 - 2022 Benchmarking de Ferramentas de Marketing Digital em Instituições de Ensino Superior
Co-supervisor
Gestão (Master)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2020 - 2022 O consumo de serviços turísticos sustentáveis pelas gerações Millennial e Z
Co-supervisor
Gestão (Master)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2019 - 2020 "Outsmartis - Marketing Digital” – Relatório de Estágio
Co-supervisor
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2023 Determinantes da Lealdade de Consumidores dos Ginásios em Tempos de Covid-19”
Supervisor
Fabiana Guedes (Master)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2022 Estratégias e ações de marketing digital da marca Patachou nos mercados nacionais e internacionais
(Thesis) Arguer
Maria Gabriela Cunha (Master)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2022 A importância do Marketing Relacional no processo de criação de lealdade à marca
(Thesis) Arguer
João Carlos Ferreira de Matos (Master)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2022 Benchmarking de Ferramentas de Marketing Digital em Instituições de Ensino Superior
Supervisor
André Silva (Master)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2022 O consumo de serviços turísticos sustentáveis pelas gerações Millennial e Z
Supervisor
Carlos Alves (Master)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2021 Outsmartis - Marketing Digital – Relatório de Estágio realizado
Supervisor
Alfredo Martins (Master)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal

Journal scientific committee

Journal title (ISSN) Publisher
2023 - Current International Journal of Information Management Data Insights
2022 - Current Journal of Hospitality and Tourism Technology