???global.info.a_carregar???
Camila Aloisio Alves. Concluiu o(a) Doctorat em Doutorado em Saúde da Criança e da Mulher em 2014 pelo(a) Instituto Nacional de Saúde da Criança, Mulher e Adolescente Fernandes Figueira, IFF/FIOCRUZ, Brasil, Master em Mestrado em Saúde Coletiva em 2009 pelo(a) Instituto Nacional de Saúde da Criança, Mulher e Adolescente Fernandes Figueira, IFF/FIOCRUZ, Brasil, Postgraduate Certificate em Pós doutorado em educação em 2018 pelo(a) Université Paris 13 Sorbonne Paris Cité, Postgraduate Certificate em Especialização em Saúde do Trabalhador em 2004 pelo(a) Fundação Oswaldo Cruz, Centro de Estudos em Saúde do Trabalhador e Ecologia Humana, Postgraduate Certificate em Internato em Saúde Coletiva em 2007 pelo(a) Instituto de Saúde Coletiva – IESC/ Universidade Federal do Rio de Janeiro e Licence em Psicologia em 2004 pelo(a) Universidade Federal Fluminense. Frequenta o(a) Postgraduate Certificate em Pós doutorado em educação pelo(a) Université Paris 13 Sorbonne Paris Cité desde 2018. É Professor Auxiliar no(a) Faculdade Arthur Sá Earp Neto Faculdade de Medicina de Petrópolis e Professor Auxiliar no(a) Université Paris-Est Créteil Val de Marne. Publicou 14 artigos em revistas especializadas. Possui 5 capítulo(s) de livros e 1 livro(s). Atua na(s) área(s) de Ciências Médicas e da Saúde com ênfase em Ciências da Saúde com ênfase em Saúde Pública e Saúde Ambiental. Nas suas atividades profissionais interagiu com 25 colaborador(es) em coautorias de trabalhos científicos.
Identification

Personal identification

Full name
Camila Aloisio Alves

Citation names

  • Alves, Camila

Author identifiers

Ciência ID
5D1C-C626-F0A8
ORCID iD
0000-0002-3477-0367

Knowledge fields

  • Medical and Health Sciences - Health Sciences - Public and Environmental Health

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
French Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2)
English Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1) Elementary (A2)
Spanish; Castilian Upper intermediate (B2) Advanced (C1) Upper intermediate (B2) Advanced (C1) Upper intermediate (B2)
Education
Degree Classification
2020/09 - 2021/02
Concluded
Jovem talento e Pós-doutorado com experiência no exterior (Postgraduate Certificate)
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Brazil
2018 - 2019
Concluded
Pós doutorado em educação (Postgraduate Certificate)
Université Paris 13 Sorbonne Paris Cité, France
"Les soins palliatifs chez les enfants et adolescents malades chroniques : une étude sur le parcours biographique des professionnels de santé" (THESIS/DISSERTATION)
2015 - 2018
Concluded
Pós doutorado em educação (Postgraduate Certificate)
Université Paris 13 Sorbonne Paris Cité, France
"E-FORM INNOV - Recherche en Sciences Humaines et Sociales sur les situations de handicap dans le contexte des Maladies auto-immune (MAI) systémique rare (sclérodermie, lupus) " (THESIS/DISSERTATION)
2010 - 2014
Concluded
Doutorado em Saúde da Criança e da Mulher (Doctorat)
Instituto Nacional de Saúde da Criança, Mulher e Adolescente Fernandes Figueira, IFF/FIOCRUZ, Brasil, Brazil
"As condições crônicas de saúde na infância e adolescência e as tessituras do cuidado" (THESIS/DISSERTATION)
2007 - 2009
Concluded
Mestrado em Saúde Coletiva (Master)
Instituto Nacional de Saúde da Criança, Mulher e Adolescente Fernandes Figueira, IFF/FIOCRUZ, Brasil, Brazil
"Desafios da Humanização no contexto da Enfermagem Pediátrica de Média e Alta Complexidade" (THESIS/DISSERTATION)
2005 - 2007
Concluded
Internato em Saúde Coletiva (Postgraduate Certificate)
Major in Saúde Coletiva
Instituto de Saúde Coletiva – IESC/ Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brazil
"Vulnerabilidades no uso de métodos contraceptivos entre jovens - interseções entre políticas públicas e atenção à saúde" (THESIS/DISSERTATION)
2004 - 2004
Concluded
Especialização em Saúde do Trabalhador (Postgraduate Certificate)
Major in Saúde Pública
Fundação Oswaldo Cruz, Centro de Estudos em Saúde do Trabalhador e Ecologia Humana, Brazil
"Apropriando-se da História para Recriar Serviço: Um processo de auto-análise e auto-gestão do Núcleo de Saúde do Trabalhador do Instituto Fernandes Figueira e sua interface com o Programa FIOCRUZ Saudável" (THESIS/DISSERTATION)
1999 - 2004
Concluded
Psicologia (Licence)
Universidade Federal Fluminense, Brazil
"Análise Coletiva de Acidente de Trabalho - dispositivo de intervenção e formação no trabalho" (THESIS/DISSERTATION)
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2010/08/01 - Current Associate Professor (University Teacher) Faculdade Arthur Sá Earp Neto Faculdade de Medicina de Petrópolis, Brazil
2017/09/01 - 2019/08/31 Assistant Professor (University Teacher) Université Paris-Est Créteil Val de Marne, France
2017/01 - 2017/03 Visiting Professor (University Teacher) Université Paris 13 Sorbonne Paris Cité, France
Université Paris 13 Sorbonne Paris Cité, France
2016/09 - 2016/12 Assistant Professor (University Teacher) Institut Catholique de Paris, France
Institut Catholique de Paris, France
2015/01 - 2015/06 Assistant Professor (University Teacher) Universidade Federal Fluminense, Brazil
2009 - 2014 Assistant Professor (University Teacher) Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brazil
2011 - 2013 Assistant Professor (University Teacher) Fundação Oswaldo Cruz, Brazil
2011 - 2012 Assistant Professor (University Teacher) Universidade Gama Filho, Brazil
Outputs

Publications

Book
  1. Alves, Camila Aloisio. Tessituras do cuidado : as condições crônicas de saúde na infância e adolescência. Rio de Janeiro, Brazil: Fiocruz. 2016.
    Published • 10.1590/1413-81232018232.20842017
Book chapter
  1. Alves, Camila. "O uso de métodos contraceptivos entre jovens e adolescentes: entre o prescrito e o real". In Sexualidades e ensino de ciências: temas para sala de aula, 23-37. São Gonçalo, Brazil: UERJ/FFP, 2023.
    Published
  2. Alves, Camila Aloisio; Dizerbo, Anne. "A EXPERIÊNCIA DA DOENÇA CRÔNICA E A ABORDAGEM BIOGRÁFICA: CONTRIBUIÇÕES METODOLÓGICAS PARA A CONSTRUÇÃO DE UM SABER COMPARTILHADO". In Ciências da Saúde: Teoria e Intervenção 2, 1-12. Atena Editora, 2020.
    10.22533/at.ed.0702023041
  3. Alves, Camila. "L'expérience de la catastrophe comme une source et un levier de transformation personnelle et sociale". In Chronique du vécu d'une pandémie planétaire - récits d'universitaires, d'Est en Ouest, 179-185. Paris, France: L'Harmattan, 2020.
    Published
  4. Leal da Costa, C.; Alves, Camila. "Vencer silêncios e aprender em companhia". In Pesquisa (auto)biogra´fica em educac¸a~o: infa^ncias e adolesce^ncias em espac¸os escolares e na~o-escolares, 531-552. Natal, Brazil: EDUFRN, 2019.
    Published
  5. Aloisio Alves, Camila; Dizerbo, Anne. "Le vécu de la maladie chronique et l’approche biographique dans la société contemporaine : quels enjeux éducatifs, sociaux et politiques sont en jeu ?". In APPROCHES (AUTO)BIOGRAPHIQUES ET NOUVELLES ÉPREUVES DE TRANSITIONS, 227-243. Paris, France: L'Harmattan, 2019.
    Published
  6. Alves, Camila Aloisio ; Dizerbo, Anne; Faivre, Hélène; Farge, Dominique. "Enjeux de la production de savoirs avec des personnes en situation de maladie chronique : E-FORM INNOV". In Les nouveaux enjeux du secteur social et médico-social : décloisonner / coordonner les parcours de vie et de soin, 191-200. Nimes, France: Champ Social, 2018.
    Published • 10.4000/books.sdo.610
  7. Alves, Camila. "Aspectos teórico-metodológicos do estudo do cuidado à crianças e adolescentes com condições crônicas de saúde". In Pesquisa qualitativa : formação e experieências, 349-364. Fortaleza, Brazil: CRV, 2016.
    Published
  8. Alves, Camila Aloisio. "Chronic Health Conditions in Childhood and Adolescence and the Formation of Care and Support Networks". In Pediatric Nursing, Psychiatric and Surgical Issues, 100-116. InTech, 2015.
    Published • 10.5772/59060
  9. Aloisio, Camila; Arajo Mitre, Rosa Maria de. "Infantile Hospitalisation and Chronic Disease". In Complementary Pediatrics, 235-252. InTech, 2012.
    Published • 10.5772/33193
  10. Alves, Camila; Menezes, Nathalia; Catharino, Tania. "UMA HISTÓRIA DE (RE)SIGNIFICAÇÃO DE UM ADOLESCENTE EM SITUAÇÃO DE RUA". In Adolescências e Juventudes : entre o espaço publico e as politiquas de cuidados, 67-89. Rio de Janeiro, Brazil: Quartet, 2009.
    Published • 10.22533/at.ed.29219150122
Conference paper
  1. Camila Aloisio Alves; Martine Janner-Raimondi; Geneviève Beck-Wirth. "« Approches narratives et partenariat en Education thérapeutique de patients : pour une nouvelle relation d’accompagnement ».". 2021.
  2. Anne-Sophie Jurion; Camila Aloisio Alves. "Tenir un journal « extime » à l’Université : quand l’écriture impliquée donne du sens aux apprentissages". 2017.
Journal article
  1. Fernandez, Nicolas; Aloisio Alves, Camila; Tremblay, Frédéric; Belisle, Marilou; Vachon, Brigitte; Kathleen, Lechasseur; Caty, Marie-Ève. "The Role of Reflection for Continuing Professional Development of In-Service Health Care Professionals: A Narrative Inquiry in Four Health Professions". Journal of Continuing Education in the Health Professions 1 (2025): 1. https://doi.org/10.1097/ceh.0000000000000590.
    Published • 10.1097/ceh.0000000000000590
  2. Karine Bilodeau; Cynthia Henriksen; Camila Aloisio Alves; Lynda Piché; Jacinthe Pepin; Virginia Lee; Marie-France Vachon; et al. "Learning to provide humanistic care and support in the context of chronic illness: Insights from the narratives of healthcare professionals in hemato-oncology". European Journal of Oncology Nursing (2024): http://dx.doi.org/10.1016/j.ejon.2024.102522.
    10.1016/j.ejon.2024.102522
  3. Leal da Costa, Conceição; Alves, Camila Aloisio; Breton, Hervé. "Echoes of research and training with biographical narratives: ways of knowing and understanding from lived experience". Frontiers in Education 8 (2024): http://dx.doi.org/10.3389/feduc.2023.1213463.
    Published • 10.3389/feduc.2023.1213463
  4. Guilherme, Alexandre; Costa, Joacir Marques da; Alves, Camila Aloisio; Santos, Cristiane Silveira dos. "Expressions of male chauvinism among university students in an institution in Southern Brazil". Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas) 28 (2023): e023024. http://dx.doi.org/10.1590/s1414-40772023000100039.
    Open access • Published • 10.1590/s1414-40772023000100039
  5. Alexandre Guilherme; Joacir Marques da Costa; Camila Aloisio Alves; Cristiane Silveira dos Santos. "Expressões do machismo entre universitários de uma instituição do Sul do Brasil". Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas) (2023): https://doi.org/10.1590/s1414-40772023000100038.
    10.1590/s1414-40772023000100038
  6. Passeggi, Maria da Conceição; Costa, Conceição Leal da; Alves, Camila Aloisio; Cavalcante, Ilane. "Narrativas, memórias e devir: tessituras entre pesquisa educacional e extensão universitária numa ágora planetária". Revista UFG 22 (2022): e22.73152. http://dx.doi.org/10.5216/revufg.v22.73152.
    Open access • Published • 10.5216/revufg.v22.73152
  7. Pachá, Patrícia Maciel; Aloisio Alves, Camila. "La formation médicale dans le contexte de la pandémie de covid-19 : impacts et enjeux de l’apprentissage". Raisons éducatives N° 26 1 (2022): 259-278. http://dx.doi.org/10.3917/raised.026.0259.
    Published • 10.3917/raised.026.0259
  8. Jurion, Anne-Sophie; Aloisio Alves, Camila. "Entre a dimensão formal e informal do aprendizado: a escrita de si como dispositivo de formação no contexto universitário". Revista @mbienteeducação 14 3 (2021): 731-744. http://dx.doi.org/10.26843/v14.n3.2021.1121.p731-744.
    Published • 10.26843/v14.n3.2021.1121.p731-744
  9. Camila Aloisio Alves; Alexandre Anselmo Guilherme; Lara Vedovatto Batista dos Santos. "Expressões da violência associada à obesidade/sobrepeso: uma revisão bibliográfica qualitativa". Revista Polis e Psique (2021): https://doi.org/10.22456/2238-152X.116316.
    10.22456/2238-152X.116316
  10. Alves, Camila; Janner-Raimondi, Martine; Beck-Wirth, Geneviève. "Reconnaitre l’expérience vécue de la maladie : point sur la recherche "Croiser les expériences"". Revue Santé Publique (2021):
    Accepted
  11. Alves, Camila. "Les expériences vécues et les apprentissages tissés en réanimation pédiatrique et soin continu : les spécificités méthodologiques d’une étude narrative biographique". Recherches Qualitatives 40 2 (2021): http://www.recherche-qualitative.qc.ca/revue/numeros-a-venir-et-appels-de-textes/.
    Accepted
  12. Hervé Breton; Camila Aloisio Alves. "NARRAÇÃO DA EXPERIÊNCIA VIVIDA FACE AO “PROBLEMA DIFÍCIL” DA EXPERIÊNCIA: ENTRE MEMÓRIA PASSIVA E HISTORICIDADE". Práxis Educacional (2021): https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i44.8013.
    10.22481/praxisedu.v17i44.8013
  13. Camila Aloisio Alves. "NARRATIVA (AUTO)BIOGRÁFICA E SUAS CONTRIBUIÇÕES: DA PRODUÇÃO DO CONHECIMENTO À FORMAÇÃO DOS SUJEITOS". Práxis Educacional (2021): https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i44.8015.
    10.22481/praxisedu.v17i44.8015
  14. Alves, Camila. "NARRATIVA (AUTO)BIOGRÁFICA E SUAS CONTRIBUIÇÕES: DA PRODUÇÃO DO CONHECIMENTO À FORMAÇÃO DOS SUJEITOS". Práxis Educacional 17 44 (2021): 1-20. https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8015. Acesso em: 8 fev. 2021.
    Published
  15. Camila Aloisio Alves; Martine Janner-Raimondi; Geneviève Beck-Wirth. "Reconnaître l’expérience vécue de la maladie : point sur la recherche « Croiser les expériences »". Santé Publique (2021): https://hal-univ-paris13.archives-ouvertes.fr/hal-03820763.
  16. Alves, Camila Aloisio. "O uso de narrativas biográficas em investigação". Revista Portuguesa de Educação 33 2 (2020): 279-294. http://dx.doi.org/10.21814/rpe.19741.
    Published • 10.21814/rpe.19741
  17. Alves, Camila. "Educação Terapêutica de Pacientes e abordagem narrativa: interseções necessárias para novas práticas no cuidado ao adoecimento crônico infantil". Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica 5 15 (2020): http://dx.doi.org/10.31892/rbpab2525-426x.2020.v5.n15.p1059-1073.
    10.31892/rbpab2525-426x.2020.v5.n15.p1059-1073
  18. Camila Aloisio Alves. "L’approche biographique et la temporalité des soins palliatifs aux enfants malades chroniques: des apprentissages qui se tissent entre la vie et la mort". Cadernos de Pesquisa (2020): https://doi.org/10.18764/2178-2229.v27n1p381-399.
    10.18764/2178-2229.v27n1p381-399
  19. Alves, Camila. "L’approche biographique et la temporalité des soins palliatifs aux enfants malades chroniques: des apprentissages qui se tissent entre la vie et la mort". Cadernos de Pesquisa 27 1 (2020): 381-399. http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa.
    Published
  20. Aloisio Alves, Camila; Prot, Bernard; Pacquola, Mariachiara; Cavaco, Carmen; Breton, Hervé; Fernandez, Nicolas. "Mobiliser les savoirs expérientiels pour la recherche et la formation des professionnels de la santé¿: concepts et méthodologies". Pédagogie Médicale 21 1 (2020): 53-59. http://dx.doi.org/10.1051/pmed/2020031.
    10.1051/pmed/2020031
  21. Jurion, Anne-Sophie; Aloisio Alves, Camila. "Quand le médium (re) configure notre monde intérieur l’exemple de la publication Facebook". Le sujet dans la cité Actulsn°9 1 (2020): 165-178. http://dx.doi.org/10.3917/lsdlc.hs09.0165.
    10.3917/lsdlc.hs09.0165
  22. Alves, Camila. "L’expérience du soin auprès d’enfants malades chroniques : entre vécu, épreuves et formation". Revue Chemins de Formation Hors serie 1 (2019): 99-112. https://www.editions-harmattan.fr/index.asp?navig=catalogue&obj=numero&no=62904&no_revue=876&razSqlClone=1.
    Published • 10.1016/s1629-6583(06)76072-1
  23. Alves, Camila; Breton, Hervé. "Savoirs expérientiels et approches compétences en santé". Education Permanente 218 (2019): 173-180.
    Published
  24. Camila Aloisio Alves. "Cuidado em saúde no Brasil: espaços de criação, lutas e desafios". Cadernos de Saúde Pública 35 8 (2019): https://doi.org/10.1590/0102-311x00128519.
    10.1590/0102-311x00128519
  25. Alves, Camila Aloisio. "Histórias de vida e esclerose múltipla: trabalho biográfico e formação de paciente expert na França". Linhas Críticas 24 (2018): 46-63. http://dx.doi.org/10.26512/lc.v24i0.18992.
    10.26512/lc.v24i0.18992
  26. Aloisio Alves, Camila; Fernandez, Nicolas. "Une place pour les savoirs d’expérience en formation des professionnels de la santé". Pédagogie Médicale 19 1 (2018): 1-2. http://dx.doi.org/10.1051/pmed/2019005.
    10.1051/pmed/2019005
  27. Alves, Camila; Leal da Costa, Conceição. "Cuidar e aprender com as crianças em educação e saúde – narrativas e(m) formação". Sisyphus - Journal of Education 6 2 (2018): 139-159.
    Published
  28. Alves, Camila. "Être mère d’un enfant malade chronique : une approche en recherche biographique". Le Sujet dans la Cité Hors serie 6 (2017): 153-168.
    Published
  29. Alves, Camila. "Maladies chroniques et épreuves du corps chez les professionnels, les patients et leurs familles : pour un soin intégré". Le Sujet dans la Cité 7 (2016): 165-184.
    Published
  30. Alves, Camila Aloisio. "Answers from the Holistic Transdisciplinary Paradigm to the Contemporary Challenges in Education: The Subject Awakening and Integration among Sciences, Tradition, Wisdom and Experiences". OALib 03 03 (2016): 1-9. http://dx.doi.org/10.4236/oalib.1102497.
    Published • 10.4236/oalib.1102497
  31. Faria, Lina Rodrigues de; Alves, Camila Aloísio. "O cuidado na atenção primária à saúde: preliminares de um estudo comparativo Brasil/Canadá". Saúde e Sociedade 24 1 (2015): 72-85. http://dx.doi.org/10.1590/s0104-12902015000100006.
    10.1590/s0104-12902015000100006
  32. Alves, Camila; Moreira, Martha Cristina Nunes. "As condições crônicas de saúde na infância e adolescência e as redes de atenção à saúde". Diversitates 7 (2015): 1-17. http://www.diversitates.uff.br/index.php/1diversitates-uff1/article/view/90.
    Published
  33. Alves, Camila Aloísio; Deslandes, Suely Ferreira; Mitre, Rosa Maria de Araújo. "A gestão do processo de trabalho da enfermagem em uma enfermaria pediátrica de média e alta complexidade: uma discussão sobre cogestão e humanização". Interface - Comunicação, Saúde, Educação 15 37 (2011): 351-361. http://dx.doi.org/10.1590/s1414-32832011005000008.
    10.1590/s1414-32832011005000008
  34. Magluta, Cynthia; Noronha, Marina Ferreira de; Gomes, Maria Auxiliadora Mendes; Aquino, Leda Amar de; Alves, Camila Aloísio; Silva, Raulino Sabino da. "Estrutura de maternidades do Sistema Único de Saúde do Rio de Janeiro: desafio à qualidade do cuidado à saúde". Revista Brasileira de Saúde Materno Infantil 9 3 (2009): 319-329. http://dx.doi.org/10.1590/s1519-38292009000300011.
    10.1590/s1519-38292009000300011
  35. Alves, Camila Aloisio; Brandão, Elaine Reis. "Vulnerabilidades no uso de métodos contraceptivos entre adolescentes e jovens: interseções entre políticas públicas e atenção à saúde". Ciência & Saúde Coletiva 14 2 (2009): 661-670. http://dx.doi.org/10.1590/s1413-81232009000200035.
    10.1590/s1413-81232009000200035
  36. Alves, Camila Aloísio; Deslandes, Suely Ferreira; Mitre, Rosa Maria de Araújo. "Desafios da humanização no contexto do cuidado da enfermagem pediátrica de média e alta complexidade". Interface - Comunicação, Saúde, Educação 13 suppl 1 (2009): 581-594. http://dx.doi.org/10.1590/s1414-32832009000500010.
    10.1590/s1414-32832009000500010
  37. Alves, Camila; Vidal, Ávila Teixeira; Magluta, Cynthia. "Perfil de Gestantes e Nascidos Vivos em uma Unidade de Referência: uma comparação com o município do Rio de Janeiro através do Sistema de Informação sobre Nascidos Vivos e o Sistema de Informação Hospitalar". Cadernos de Saúde Coletiva 14 (2006): 519-530.
  38. Alves, Camila; Osorio, Claudia. "Análise coletiva de acidentes de trabalho: dispositivo de intervenção e formação no trabalho". Cadernos de Psicologia Social do Trabalho 8 (2005): 87-98. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-37172005000100007&lng=pt&tlng=pt.
    Published
Journal issue
  1. Alves, Camila. "Narrativas, pandemia e adoecimento social". Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica 05 16 (2020): https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab.
    Published • Coeditor
  2. Alves, Camila; Reis, Rosemeire. "Educação e juventudes : contribuições da pesquisa biográfica na sociedade contemporânea". Revista Debates em Educação 10 20 (2018): http://dx.doi.org/10.20500/rce.v12i23.
    Published • 10.20500/rce.v12i23 • Coeditor
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2023/10 O aprendizado da anamnese associado à abordagem narrativa biográfica: proposta de um instrumento para o raciocínio integrado e sistêmico em saúde 61o Congresso Brasileiro de Educação Médica
Centro de Eventos de Fortaleza (Fortaleza, Brazil)
2023/10 Apropriação de uma postura de cuidado integral, compreensivo e empático por estudantes de medicina: contributos da abordagem narrativa biográfica 61o Congresso Brasileiro de Educação Médica
Centro de Eventos de Fortaleza (Fortaleza, Brazil)
2022/11 O desenvolvimento das humanidades na formação médica sob a perspectiva dos docentes: desafios, aprendizados e perspectivas 60o Congresso Brasileiro de Educação Médica
Rafain Palace Hotel (Foz do Iguaçu, Brazil)
2022/11 A formação médica e a abordagem narrativa biográfica: contributos para a humanização do agir profissional 60o Congresso Brasileiro de Educação Médica
Rafain Palace Hotel (Foz do Iguaçu, Brazil)
2022/11 A abordagem narrativa biográfica como ferramenta de formação médica: contributos e perspectivas no diálogo com a promoção da saúde 60o Congresso Brasileiro de Educação Médica
Rafain Palace Hotel (Foz do Iguaçu, Brazil)
2021/05 Les approches narratives et l’éducation thérapeutique : intersections nécessaires pour de nouvelles pratiques Congrès International Francophone de Pédagogie en Sciences de la Santé (SIFEM)
Université de Strasbourg (Strasbourg, France)
2021/05 Éducation Thérapeutique de Patients et approches narratives : quels croisements pour quels effets ? Congrès de la Société d’Éducation Thérapeutique Européenne (SETE)
Société d’Éducation Thérapeutique Européenne (Marseille, France)
2021/02 Approches narratives et partenariat en Éducation Thérapeutique de Patients : pour une nouvelle relation dans l’accompagnement 2e. Colloque International sur le partenariat de soin avec les patients
Université de Toulouse Jean Jaurés (Toulouse, France)
2021/01 Apprendre de l’expérience : l’approche biographique et la construction de savoirs en réanimation pédiatrique et soin continu XXVIII Colóquio da AFIRSE Portugal “Educação e Idades da Vida – Problemáticas de Investigação e Desafios na Sociedade Contemporânea”
Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2021 Formação docente e desenvolvimento profisisonal de professores: tessituras entre vida e profissão 2e. Congrès International sur la formation et l’enseignement (CRIFPE)
Centro de Pesquisa Interuniversitário sobre a formação e profissão docente (Brasília, Brazil)
2020/12/04 Contribuições da abordagem biográfica em tempos de pandemia: interseções entre saúde e educação Webinário Vidas em pandemia: narrativas em saúde e educação
Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph), Grupo Interinstitucional de Pesquisaformação Polifonia – GEPEC/Unicamp e Grupo Vozes/FFP-UERJ (Campinas, Brazil)
2020/06/20 L’expérience de la catastrophe comme une source et un levier de transformation personnelle et sociale VIES ET RÉCITS DURANT LA CATASTROPHE
Université de Tours (Tours, France)
2019/02 L’approche biographique et la temporalité des soins palliatifs aux enfants malades chroniques : des apprentissages qui se tissent entre la vie et la mort Colloque AFIRSE
Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2018/07/28 Ser mãe de uma criança crônicas: trajetórias de vidas que se desenvolvem em um contexto de desafios, descobertas e aprendizados 12o. Congresso Brasileiro de Saúde Coletiva
Fundação Oswaldo Cruz (Rio de Janeiro, Brazil)
2018/06/23 Le rôle de patient expert et la construction du récit vie : quand le travail biographique contribue à la formation Apprendre de la maladie entre re´cit, savoir et histoire: séminaire annuel - Diplo^me Universitaire (DU) Histoires de vie en formation
Université de Tours (Tours, France)
2018/06/21 A abordagem biográfica em pesquisa e educação: reflexões e perspectivas Conferência aos estudantes de mestrado e doutorado
Universidade de Évora (Évora, Portugal)
2018/06/08 Le journal extime à l’université et l’écriture du « sensible » : contributions pour une pédagogie émancipatrice Colloque International Pratiquer, oser, former (aux), (re)penser et questionner les pédagogies émancipatrices – actualités & débats
Université Paris 8 (Paris, France)
2018/05/10 Le vécu de la maladie chronique et l’approche biographique dans la société contemporaine : quels enjeux éducatifs, sociaux et politiques sont en jeu ? Colloque Vitalités des approches biographiques – Du Paysan Polonais de 1918 à nos jours (2018)
University of Lower Silesia (Wroclaw, Poland)
2018/02/09 Le rôle de patient expert dans la sclérose en plaques et la construction du récit vie : quand le travail biographique contribue à la formation Congrès de l’Association Française d’Éducation Thérapeutique (AFDET)
Association Française d’Éducation Thérapeutique (AFDET) (Paris, France)
2018/02/08 Entre la dimension formelle et non formelle de l’apprentissage : la pratique de l’écriture du journal « extime » comme outil de formation Colloque AFIRSE
Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2018/02/02 La formation de patient expert et le travail biographique : quel rapport établir pour quels effets formatifs ? Colloque AFIRSE
Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2017/06/16 Par quels chemins se construit une identité d’enseignant-chercheur : une réflexion sur la dimension formative et d’apprentissage des expériences professionnelles et personnelles entre le Brésil et la France Colloque voyage et formation de soi
Université de Rennes (Rennes, France)
2017/06/12 Enjeux de la production de savoirs avec des personnes en situation de maladie chroniques : E-FORM INNOV Colloque Décloisonner le suivi et le soin des personnes en situation de handicap et/ou atteintes de pathologies chroniques : les parcours de vie coordonnés
Université de Rouen (Rouen, France)
2017/06/09 Pratique du journal « extime »à l’Université : quand l’écriture impliquée donne du sens aux apprentissages Colloque international Pratiques sociales et apprentissages
Université Paris 8 (Saint Denis, France)
2017/02/01 Expérience et méthodologie des récits de vie utilisés au Brésil – les épreuves du parcours de vie de mères d’enfants malades chroniquées Congrès Santé-Education
Association Française d’Éducation Thérapeutique (AFDET) (Paris, France)
2016/10/27 Du vécu d'expérience à l'expérience biographiée : l'écriture du journal extime comme apprentissage biographique 9ème colloque Autoformation
Université Catholique de l'Ouest (Angers, France)
2016/09/06 Adoecimento crônico na infância e adolescência e as redes de atenção à sau´de Congresso Iberoamericano de Investigação Qualitativa
Universidad de Barcelona (Barcelona, Spain)
2016/09/05 Aspectos teórico-metodológicos do estudo do cuidado ao adoecimento crônico infantil Congresso Iberoamericano de Investigação Qualitativa
Universidad de Barcelona (Barcelona, Spain)
2016/07/06 Les soins aux enfants malades chroniques et la recherche biographique : un dialogue nécessaire Congrès de l’AREF (Actualité de la Recherche en Éducation et Formation) "A quelles questions cherchons-nous réponse?"
Haute École Louvain en Hainaut HELHA (Mons, Belgium)
2016/06/15 Épreuves du corps chez les adolescents et les enfants malades chroniques, leur famille et les accompagnants professionnels : penser un soin intégré Journées d’études « Les Chantiers du CIRBE 2 Avancées »
Université Paris-Est Créteil (Créteil, France)
2015/11 Educação, promoção e prevenção em saúde: integrando jovens dos ensinos fundamental, médio e graduandos de Medicina no contexto da Atenção Primária à Saúde Congresso Brasileiro de Educação Médica
Associação Brasileira de Educação Médica (Rio de Janeiro, Brazil)
2015/11 A educação em saúde como veículo para o desenvolvimento de habilidades comunicativas e acolhedoras entre alunos do curso de Medicina: uma experiência junto a estudantes dos ensinos fundamental e médio Congresso Brasileiro de Educação Médica
Associação Brasileira de Educação Médica (Rio de Janeiro, Brazil)
2012/11/02 Educação em Saúde como veículo de expressão do Protagonismo Juvenil: integrando jovens do ensino médio e graduandos de Medicina 12º Congresso Brasileiro de Adolescência
Sociedade Brasileira de Pediatria (Florianópolis, Brazil)
2012/10 Educaça~o em Sau´de, Humanizaça~o e E´tica: interseço~es entre formaça~o e pra´tica no curso de Medicina 50o. Congresso Brasileiro de Educaça~o Me´dica,
Associação Brasileira de Educação Médica (São Paulo, Brazil)
2012/03/16 A formação de profissionais em cuidados paliativos: uma proposta transdisciplinar VI Congresso Latino-Americano de Cuidados Paliativos
Asociacio´n Latinoamericana de Cuidados Paliativos (ALCP); Academia Nacional de Cuidados Paliativos (ANCP); Asociacio´n Brasilen~a de Cuidados Paliativos (ABCP) (Curitiba, Brazil)
2011/11 Os Plantonistas da Alegria: estrate´gia de humanizac¸a~o da assiste^ncia e da formac¸a~o me´dica em sau´de 49o. Congresso Brasileiro de Educaça~o
Associação Brasileira de Educação Médica (Belo Horizonte, Brazil)
2011/09 Humanizaça~o na Assistência de Me´dia e Alta Complexidade: compreendendo as relaço~es entre a equipe de enfermagem, usua´rios e acompanhantes em uma enfermaria de Pediatria Congresso Brasileiro de Ensino e Pesquisa em Sau´de da Crianc¸a e Adolescente
Sociedade Brasileira de Pediatria (Rio de Janeiro, Brazil)

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2021/02 - 2021/05 Ciclo de Seminários Internacionais: Entre Saberes - Construção de Conhecimento e(m) Formação de Professores (2021/02 - 2021/05)
Seminar (Member of the Organising Committee)
Universidade de Évora, Portugal
2020/02 - 2020/07 Ciclo de seminários - Encontros com o pensamento de Paul Ricoeur: em diálogo com Fernanda Henriques (2020/02 - 2020/07)
Seminar
Universidade de Évora, Portugal

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2023/06/03 - 2023/06/05 Realização da oficina de trabalho "A abordagem narrativa biográfica na formação médica: experiência, método e prática pedagógica", com carga horaria de 3 hora(s) no 8o Congresso Regional de Educação Médica
Congress
8o Congresso Regional de Educação Médica
Associação Brasileira de Educação Médica, Brazil

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2021/02/25 “'Quem Cuida das Cuidadoras?’: A Construção da Subjetividade de Cuidadoras e o Cuidado de Si”
(Thesis) Main arguer
Eloyse Caroline Davet (Master)
UNIVERSIDADE DA REGIÃO DE JOINVILLE – UNIVILLE, Brazil
2020/12/21 IMPLEMENTAÇÃO DAS DIRETRIZES CLÍNICAS NACIONAIS PARA O PARTO E NASCIMENTO: BARREIRAS, FACILIDADES E POSSIBILIDADES
(Thesis) Arguer
Ávila Teixeira Vidal (PhD)
Universidade de Brasília, Brazil
2020/12/14 A ESCUTA PSICOLÓGICA EM CUIDADOS PALIATIVOS NO CONTEXTO HOSPITALAR: CONSIDERAÇÕES A PARTIR DE UM ESTUDO DE CASO
(Thesis) Arguer
Larissa Maciel da Silva Lima (Other)
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brazil
2020/10/27 A imposição da terminalidade: os desdobramentos narcísicos de pacientes em Cuidados Paliativos
(Thesis) Arguer
Morgana Nunes (Master)
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brazil
2020/10/20 EXPERIÊNCIAS DE MORTE, NARRATIVAS DE VIDA: (auto)biotanatografias docentes e processos de formação de médicos na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia – Uesb/ Campus de Vitória da Conquista
(Thesis) Arguer
Clédson Luciano Miranda dos Santos (PhD)
Universidade do Estado da Bahia, Brazil
2020/07/28 “QUEM CUIDA DAS CUIDADORAS?”: O PROCESSO DE CONSTRUÇÃO DA SUBJETIVIDADE DE CUIDADORAS E O CUIDADO DE SI
(Thesis) Arguer
Eloyse Caroline Davet (Master)
Universidade da Região de Joinville, Brazil
2019/04/12 Perdas em contesto escolar, ação pedagógica e construção compartilhada de saberes no singular - um estudo do ensino fundamental
(Thesis) Arguer
Marli Inês Rodrigues (Master)
Universidade de Évora, Portugal
2015 Fatores associados à gravidez na adolescência e resultados neonatais em uma maternidade pública de hospital de ensino da região serrana do Estado do Rio de Janeiro
(Thesis) Arguer
Nathália Veiga Moliterno (Master)
Universidade Federal Fluminense, Brazil

Association member

Society Organization name Role
2020/12 - Current Association Internationale des Histoires de Vie en Formation - ASIHVIF Membro
2019/01 - Current Grupo Interdisciplinar de Pesquisa, Formação, Autobiografia, Representações e Subjetividades - GRIFRAS
2018/09 - Current Centro de Investigação em Educação e Psicologia (CIEP) - Universidade de Évora (UE) Pesquisadora associada
2015/09 - Current Collège International de Recherche Biographique en Éducation - CIRBE Co-coordinatrice de l'axe 3 - Le Malade dans la Cité
2015/09 - 2020/08 Collège International de Recherche Biographique - CIRBE Membro

Committee member

Activity description
Role
Institution / Organization
2012 - 2015 Comissão Própria de Avaliação Institucional
Member
Faculdade Arthur Sá Earp Neto Faculdade de Medicina de Petrópolis, Brazil

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2010 - Current Estudos em Saúde Coletiva I Medicina (Licence) Faculdade Arthur Sá Earp Neto Faculdade de Medicina de Petrópolis, Brazil
2021/06/10 - 2021/07/15 Atelier biográfico “Aprender sobre a vida e a profissão” Curso de extensão (Postgraduate Certificate) Universidade Estadual do Vale do Acaraú - Pedagogia-CENFLE, Brazil
2020/09 - 2020/10 Abordagens narrativas: diálogos entre narração e explicitação (Postgraduate Certificate) Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Brazil
2020/09 - 2020/10 Aprender das experiências vividas: interfaces entre a abordagem biográfica e o campo da educação (Postgraduate Certificate) Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Brazil
2017/09 - 2019/08 - Introduction à la psychologie du développement de l’enfant et de l’adolescent (36h) – cours d’introduction au domaine de la psychologie de l’enfant et de l’adolescent pour la première année de la licence. Sciences de l'Education (Licence) Université Paris-Est Créteil Val de Marne, France
2017/09 - 2019/08 Psychologie de l’enfant et de l’adolescent (48h) – cours consacré aux étudiants de la deuxième année de la licence afin d’approfondir certains aspects de la psychologie du développement des enfants et des adolescent. Sciences de l'Education (Licence) Université Paris-Est Créteil Val de Marne, France
2017/09 - 2019/08 Psychologie du développement appliquée au domaine de l’éducation (84h) - cours consacré aux étudiants de la troisième année de la licence afin d’établir le lien entre la psychologie du développement des enfants et des adolescent avec le domaine de l’éducation. Sciences de l'Education (Licence) Université Paris-Est Créteil Val de Marne, France
2017/09 - 2019/08 Théories et pratiques de la communication (24h) – Les bases de la communication verbale et non verbale, les attitudes dans la communication, la dimension de l’écoute, de la non directivité et du leadership. Sciences de l'Education (Licence) Université Paris-Est Créteil Val de Marne, France
2017/01 - 2017/03 Approche de l’évaluation des dispositifs (50h). L’intervention sociale sur la perspective de la microsociologie des interactions face-à-face, du développement du pouvoir d’agir, de la planification et des modalités d’évaluation et d’intervention sociale qui s’orientent davantage vers des solutions collectives portées par les habitants afin de comprendre l’importance de la perspective du travail collaboratif vers l’innovation sociale. Science de l’Éducation parcours Insertion et Intervention Sociale sur les Territoires (IIST) (Licence) Université Paris 13 Sorbonne Paris Cité, France
2017/01 - 2017/03 Méthodes et outils (24h). La pensée scientifique, le développement de la recherche et les étapes de construction du mémoire à partir d’une approche réflexive de l’intervention sociale et de l’éducation en lien avec les problématiques qui émergent de la situation professionnelle ou de stage des étudiants. Accompagnement des étudiants en tant que directrice de mémoire. Science de l’Éducation parcours Insertion et Intervention Sociale sur les Territoires (IIST) (Licence) Université Paris 13 Sorbonne Paris Cité, France
2016/09 - 2016/12 L’écoute et la communication non verbale (45h). Les bases des théories de la communication, la communication non verbale et sa pratique, le rôle de la communication dans les interactions individuelles et de groupe, les types d'écoute, leur importance et leur applicabilité. Sciences de l'Education (Licence) Institut Catholique de Paris, France
2016/09 - 2016/12 L’écoute et la communication non verbale (45h). Les bases des théories de la communication, la communication non verbale et sa pratique, le rôle de la communication dans les interactions individuelles et de groupe, les types d'écoute, leur importance et leur applicabilité. Sciences de l'Education (Licence) Institut Catholique de Paris, France
2016/09 - 2016/12 L’écoute et la communication non verbale (45h) - les bases des théories de la communication, la communication non verbale et sa pratique, le rôle de la communication dans les interactions individuelles et de groupe, les types d'écoute, leur importance et leur applicabilité. Sciences de l'Education (Licence) Institut Catholique de Paris, France
2015/02 - 2015/06 Trabalho de Campo Supervisionada na Atenção Primária TCS2 A e B Medicina (Licence) Universidade Federal Fluminense, Brazil
2013 - 2014 Gestão e Planejamento em Saúde Especialização em Saúde Pública (Postgraduate Certificate) Faculdade Arthur Sá Earp Neto Faculdade de Medicina de Petrópolis, Brazil
2010 - 2014 Diversidade Gênero Sexualidade e orientação sexual Direitos reprodutivos Metodologia de Pesquisa Especialização em Gênero e Sexualidade Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brazil
2010 - 2013 UNIDADE DE APRENDIZAGEM I: Aspectos Históricos e Conceituais das Políticas Públicas de Saúde no Brasil Especialização em Saúde Coletiva - residência multiprofissional (Postgraduate Certificate) Instituto Nacional de Saúde da Criança, Mulher e Adolescente Fernandes Figueira, IFF/FIOCRUZ, Brasil, Brazil
2010 - 2013 Gerenciamento em enfermagem Especialização em Enfermagem Hospitalar - modalidade residência (Postgraduate Certificate) Instituto Nacional de Saúde da Criança, Mulher e Adolescente Fernandes Figueira, IFF/FIOCRUZ, Brasil, Brazil
2011/08 - 2012/02 Introdução à Saúde Coletiva - CBM 171 Medicina, Fisioterapia, Educação Física, Nutrição e Psicologia (Licence) Universidade Gama Filho, Brazil
2011/02 - 2012/02 Saúde Coletiva - MED 328 Medicina (Licence) Universidade Gama Filho, Brazil
2010/03 - 2011/05 Conceito de Saúde e Doença e Perfis Epidemiológicos, Desafios contemporâneos da gestão, Gerência de Operações e recursos, Gestão da Qualidade em Saúde, Planejamento e Organização da Atenção à Saúde, Políticas de Saúde e Vigilância em saúde. Gestão em Saúde (Postgraduate Certificate) Fundação Oswaldo Cruz, Brazil
2009 - 2010 Diversidade Gênero Gravidez na adolescência Participação Juvenil Raça e etnia Sexualidade e orientação sexual Gênero e Diversidade na Escola (Diplôme d´études supérieures) Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brazil

Interview (tv / radio show)

Program Topic
2018/09/25 - 2018/09/25 Ciências & Letras Tessituras do Cuidado
2009/05/13 - 2009/05/13 Jornal Futura Sexualidade Jovem
Distinctions

Award

2017 Menção Honrosa pelo Livro Tessituras do Cuidado: as condições crônicas de saúde na infância e adolescência
2008 Menção Honrosa pelo Trabalho Científico Humanização na Assistência de Média e Alta Complexidade: compreendendo as relações entre a enfermagem, usuários e acompanhantes em uma enfermaria de Pediatria
Sociedade de Pediatria do Estado do Rio de Janeiro, Brazil