Identification
Personal identification
- Full name
- Lénia Sofia de Almeida Carvalhais
Citation names
- Carvalhais, Lénia
Author identifiers
- Ciência ID
- 5C18-3D5D-75B5
- ORCID iD
- 0000-0003-3634-4326
- Researcher Id
- L-6803-2019
Email addresses
- leniac@upt.pt (Professional)
Knowledge fields
- Social Sciences - Educational Sciences
- Social Sciences - Educational Sciences - Education, Special
- Social Sciences - Psychology
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Portuguese (Mother tongue) | |||||
English | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2010/05/01 - 2014/05/31
Concluded
|
Pós-doutoramento em Psicologia (Pós-doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
|
2010/03/15
Concluded
|
Ciências da Educação (Doutoramento)
Major in Sem especialidade
Universidade de Aveiro, Portugal
"Construção de Instrumentos de Avaliação da Dislexia de Desenvolvimento" (THESIS/DISSERTATION)
|
|
2005/06/30
Concluded
|
Português, Latim e Grego, Ensino (Licenciatura)
Universidade de Aveiro Departamento de Línguas e Culturas, Portugal
|
17 |
Affiliation
Science
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2014/09/01 - 2017/08/31 | Auxiliary Researcher (Research) | Université du Luxembourg, Luxembourg |
2010/05/01 - 2014/08/31 | Postdoc (Research) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2018/09/01 - Current | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique Departamento de Psicologia e Educação, Portugal |
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal | ||
2023/09/15 - 2024/02/15 | Invited Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) | Instituto Politécnico de Santarém Escola Superior de Educação de Santarém, Portugal |
Instituto Politécnico de Santarém Escola Superior de Educação de Santarém, Portugal | ||
2022/10/01 - 2023/02/28 | Invited Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) | Instituto Politécnico de Santarém Escola Superior de Educação de Santarém, Portugal |
Instituto Politécnico de Santarém Escola Superior de Educação de Santarém, Portugal | ||
2012/03/01 - 2012/08/31 | Invited Assistant Professor (University Teacher) | Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal |
Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal | ||
2011/03/01 - 2011/08/31 | Invited Assistant Professor (University Teacher) | Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal |
Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal | ||
2010/09/01 - 2011/08/31 | Invited Assistant Professor (University Teacher) | Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal |
Universidade de Aveiro, Portugal |
Projects
Grant
Designation | Funders | |
---|---|---|
2010/05/01 - 2014/08/31 | A aprendizagem da escrita em português: efeitos de complexidade ortográfica e aprendizagem explícita
SFRH/BPD/65831/2009
Post-doc Fellow
Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal
|
Universidade de Coimbra
Concluded
|
2010/12 - 2010/12 | Spelling assessment among primary school children | Europen Cooperation in Science and Tecnhology |
2006/01/01 - 2009/12/31 | Avaliação da Dislexia de Desenvolvimento
FCT/SFRH/24860/2005
PhD Student Fellow
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
|
Universidade de Coimbra |
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2015 - Current | Strengthening Europeans’ capabilities by establishing the European literacy network. | European Cooperation in Science and Technology
Concluded
|
2015 - Current | Language Impairment in a Multilingual Society
COST Action ISO804
|
European Cooperation in Science and Technology
Concluded
|
2014/09/01 - 2017/08/31 | POLILux - A Preschool Oral Language Intervention for Language-Minority Children: A Randomised Controlled Trial
Researcher
Université du Luxembourg, Luxembourg
|
Fonds National de la Recherche |
2010 - 2014 | Matutinidade-Vespertinidade em crianças, hora do dia e o seu impacto em medidas estandardizadas de avaliação de dificuldades
de leitura e escrita
Researcher
|
Universidade de Coimbra
Concluded
|
2011/09 - 2013/09 | Roadmap for Teacher and Adult Learner Training
Researcher
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Portuguese National Agency for Lifelong Learning
Concluded
|
Outputs
Publications
Book chapter |
|
Conference paper |
|
Conference poster |
|
Journal article |
|
Journal issue |
|
Thesis / Dissertation |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2019 | “Da teoria à prática em Educação Inclusiva: avaliação e intervenção na Dislexia” | Projeto Inclu(N)ir, Departamento de Educação e Psicologia, Universidade de Aveiro.
Departamento de Educação e Psicologia, Universidade de Aveiro.
|
2016 | Mother tongue-based oral language intervention for language-minority children: A randomised controlled trial in Portuguese-speaking children from Luxembourg. | Twenty-Third Annual Meeting Society for the Scientific Study of Reading
SSSR (Portugal)
|
2011 | Assessment of spelling abilities in a sample of Portuguese children. | 8th International Conference of British Dyslexia Association, Harrogate, UK
British Dyslexia Association (United Kingdom)
|
2009 | Teacher training and learning disabilities in Portugal. | 18th Annual World Congress on Learning Disabilities “Increasing Global Awareness and Understanding of Learning Disabilities
through Instruction and Best Practices”, Boston.
learning Disabilities Worldwide Association (United States)
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2020 - Current | 28th Annual World Congress of LDW This conference will highlight the recent research on evidence-based interventions and instruction
that ensures all students have the opportunity to reach his/her academic and social potential. (2020/09/04)
Conference
|
Course / Discipline taught
Academic session | Degree Subject (Type) | Institution / Organization | |
---|---|---|---|
2018 - Current | Deficiências e Construção de Projetos de Vida | Educação Social (Licenciatura) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique Departamento de Psicologia e Educação, Portugal |
2018 - Current | Pedagogia e Intervenção Familiar | Educação Social (Licenciatura) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique Departamento de Psicologia e Educação, Portugal |
2018 - Current | Pedagogia Social | Educação Social (Licenciatura) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique Departamento de Psicologia e Educação, Portugal |
2018 - Current | Educação para a Saúde | Educação Social (Licenciatura) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique Departamento de Psicologia e Educação, Portugal |
2018 - Current | Seminário de Investigação | Mestrado em Ciências da Educação (Mestrado) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique Departamento de Psicologia e Educação, Portugal |
2018 - Current | Metodologia da Investigação Científica | Mestrado em Ciências da Educação (Mestrado) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique Departamento de Psicologia e Educação, Portugal |
Journal scientific committee
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2019 - Current | Frontiers in Psychology (1664-1078) | Frontiers Media SA |
2019 - Current | Reading and Writing (1573-0905) | Springer-Verlag |
2019 - Current | Journal of Writing Research (2294-3307) | ARLE (International Associaton for Research in L1 Education) |