???global.info.a_carregar???
Identification

Personal identification

Full name
Fernando Luís Ferreira Santos

Citation names

  • Santos, Fernando Luís

Author identifiers

Ciência ID
5417-DD38-9AEE
ORCID iD
0000-0001-5392-5443
Google Scholar ID
gaEGpSsAAAAJ

Email addresses

  • flsantoscanario@gmail.com (Professional)

Addresses

  • Avenida Jorge Peixinho n.º 30 - Quinta da Arreinela, 2805-059, Almada, Almada, Portugal (Professional)

Websites

Knowledge fields

  • Social Sciences - Educational Sciences
  • Social Sciences

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
English Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
French Beginner (A1) Advanced (C1) Beginner (A1) Advanced (C1)
Education
Degree Classification
2021/12 - 2024
Ongoing
Sociomuseologia (Doutoramento)
Major in Museologia e Educação
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal
"Exploring museological practices in schools communities: The case of Schools2030 programme" (THESIS/DISSERTATION)
2017 - 2021
Concluded
Gestão (Licenciatura)
Instituto Superior de Estudos Interculturais e Transdisciplinares de Almada, Portugal
2010 - 2012
Concluded
Ciências da Educação (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares))
Major in Teoria e Desenvolvimento Curricular
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2009
Concluded
Ciências da Educação e Desenvolvimento (Mestrado)
Major in Educação e Desenvolvimento
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências e Tecnologia, Portugal
"A Matemática e o Jogo, influência no rendimento escolar" (THESIS/DISSERTATION)
Bom com distinção
1998
Concluded
Professores do Ensino Básico de 2º Ciclo , variante de Matemática e Ciências da Natureza (Licenciatura)
Escola Superior de Educação Jean Piaget de Almada, Portugal
"O Anafabetismo Matemático" (THESIS/DISSERTATION)
14
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
1998/09 - 2022 Assistant (Polytechnic Teacher) Escola Superior de Educação Jean Piaget, Almada, Portugal
2014 - 2017 Assistant (University Teacher) Instituto Superior de Estudos Interculturais e Transdisciplinares de Almada, Portugal

Other Careers

Category
Host institution
Employer
2022 - Current Técnico Superior (Técnico Superior) Fundação Aga Khan, Portugal, Portugal

Positions / Appointments

Category
Host institution
Employer
2019 - 2022 Diretor Pedagógico Escola Profissional Jean Piaget, Portugal
2017 - 2019 Presidente do Conselho Consultivo Escola Superior de Educação Jean Piaget, Almada, Portugal
2016 - 2017 President of the Pedagogic Council Escola Superior de Educação Jean Piaget de Almada, Portugal
2004 - 2006 Presidente do Conselho Consultivo Escola Superior de Educação Jean Piaget, Almada, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2018/10/01 - 2021/09/30 Inovação Curricular e Sucesso em Matemática
PTDC/CED-EDG/32422/2017
Associação para a Inovação e Desenvolvimento da FCT, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
2012/01/01 - 2015/07/31 Promover o Sucesso em Matemática
PTDC/CPE-CED/121774/2010
Universidade Nova de Lisboa Unidade de Investigação Educação e Desenvolvimento, Portugal

Associação para a Inovação e Desenvolvimento da FCT, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2002 - 2003 Aprendizagens matemáticas e seus contextos na transição do 12.º ano do ensino secundário para o 1.º ano do ensino superior
Researcher
Universidade Nova de Lisboa Unidade de Investigação Educação e Desenvolvimento, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded

Other

Designation Funders
2018/01/01 - Current Escola Sem muros
00000000000000000000000000
Researcher
Instituto Piaget Unidade de Investigação em Educação e Intervenção Comunitária, Portugal
Ongoing
2008 - 2012 Avaliação formativa do desempenho pedagógico de docentes do ensino superior pelo recurso ao portfólio.
0
Researcher
Instituto Piaget Centro Internacional de Investigação Epistemologia e ReflexãoTransdisciplinar, Portugal
Instituto Piaget Centro Internacional de Investigação Epistemologia e ReflexãoTransdisciplinar
Concluded
Outputs

Publications

Book chapter
  1. Patrícia Fidalgo; João Paz. "From proactive teachers to proactive students: learning experience with self-regulated learning in higher education". In Self-regulated learning in technology enhanced learning environments: problems and promisses. Proceedings of the STELLAR-TACONET Conference, 31-39. Aachen, Germany: Shaker Verlag, 2011.
    Published
Conference abstract
  1. Fernando Luís Santos; Adel Igor Pausini. "Decolonial approach to analyzing sociomuseological practices in school communities in the Schools2030". 2023.
    10.13140/RG.2.2.16492.74887
  2. Santos, Fernando Luís; Helena Ribeiro de Castro; Rita Alves; Pascal Paulus; Marlene Silva; Maria Amália Rebolo. "School without walls: A learning community in a teacher education school". Paper presented in The European Conference on Educational Research (ECER 2019), Hamburgo, 2019.
    Published
  3. Santos, Fernando Luís; Patrícia Fidalgo; João Paz. "Info-exclusão entre os nativos digitais". Paper presented in VI SEMIME, Exclusão digital na sociedade da informação, Lisboa, 2012.
    Published
  4. Santos, Fernando Luís; Patrícia Fidalgo; João Paz. "Formação de estudantes em ambientes virtuais de aprendizagem no ensino superior: combate à info-exclusão". Paper presented in V SEMIME, Exclusão digital na sociedade da informação, Lisboa, 2011.
    Published
Conference paper
  1. Santos, Fernando Luís; António Domingos. "Mathematics in pre-service teacher education and the quality of learning: The proceptual divide". Paper presented in CERME 8, Manavgat-Side / Antalya, 2013.
    Published
  2. Santos, Fernando Luís; António Domingos. "A complexidade do raciocínio matemático e a qualidade das aprendizagens: a bifurcação proceptual". Paper presented in EIEM 2013, Covilhã, 2013.
    Published
  3. Santos, Fernando Luís; António Domingos. "A complexidade do pensamento matemático e a qualidade das aprendizagens: usando a teoria da atividade". Paper presented in XXIV Seminário de Investigação em Educação Matemática, Braga, 2013.
    Published
  4. Santos, Fernando Luís; Patrícia Fidalgo; João Paz. "Projecto de um modelo de formação de docentes emambiente digital". Paper presented in Ensino Superior: Inovação e qualidade na docência, Porto, 2012.
    Published
  5. Santos, Fernando Luís; António Domingos. "A matemática na formação inicial de professores e a qualidade na aprendizagem". Paper presented in EIEM - Encontro de Investigação em Educação Matemática, Castelo de Vide, 2012.
    Published
  6. Santos, Fernando Luís; António Domingos. "Como o modelo SOLO permite analisar as respostas dos alunos? Um caso na formação inicial de professores". Paper presented in XXIII Seminário de Investigação em Educação Matemática, Coimbra, 2012.
    Published
  7. Santos, Fernando Luís; Patrícia Fidalgo; João Paz. "Formação dos estudantes na utilização de ambientes virtuais de aprendizagem no ensino superior". Paper presented in VII Conferência Internacional de Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação - Challenges 2011, Braga, 2011.
    Published
  8. Santos, Fernando Luís; António Domingos. "Resolução de equações de 2.º grau recorrendo à folha de cálculo". Paper presented in XXII SIEM – Seminário de Investigação em Educação Matemática, Lisboa, 2011.
    Published
  9. Santos, Fernando Luís; António Domingos. "A technologically enhanced mathemathics curriculum for teacher education: an exploratory study". Paper presented in Enhancing mathematics education thorugh technology - 10th international conference for technology in mathematics teaching (ICTMT10), Porthsmouth, 2011.
    Published
  10. Santos, Fernando Luís. "Aprendizagem e ferramentas tecnológicas assistidas em ambiente livre". Paper presented in I Congresso Internacional Ser Professor de Educação Especial, Almada, 2009.
    Published
Conference poster
  1. Fernando Luís Santos. "Exploring museological practices in schools communities: The case of Schools2030 programme". 2023.
    10.13140/RG.2.2.10204.16002
  2. Santos, Fernando Luís. "A complexidade do pensamento matemático e a qualidades das aprendizagens: um caso com quantificadores, números e lógica". 2015.
    10.13140/RG.2.1.3067.0885
Edited book
  1. Santos, Fernando Luís. Atas do XXIX Seminário de investigação em educação matemática. Almada, Portugal: Associação de Professores de Matemática. 2018.
    Published • Editor
Journal article
  1. Ana Leitão; Ana Paula Marques Sampaio Pereira; Ana Cristina Gonçalves; Fernando Luís Santos; Rosa Helena de Pernambuco Nogueira; Sofia Rézio; Zélia Leandro Sequeira Belo Torres. "“Planeta das cores”". Revista Docência do Ensino Superior (2020): https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24714.
    10.35699/2237-5864.2020.24714
  2. Santos, Fernando Luís. "Uma caixa cheia de letras e números: reflexão sobre uma experiência pedagógica". Palavras 50-51 (2017): 41-45.
    Published
  3. Fernando Luís Santos; Rita Alves; Carla Ferreira; Hélder Martins Costa; Santos, Fernando Luís. "Experiências pedagógicas no ensino superior: pares pedagógicos e interdisciplinaridade". Revista Docência do Ensino Superior 5 2 (2016): 9-30. https://doi.org/10.35699/2237-5864.2015.2040.
    10.35699/2237-5864.2015.2040
  4. Santos, Fernando Luís; João Paz. "O módulo de testes no Moodle como ferramenta de aprendizagem matemática". Educação e Matemática 124 (2013): 38-41.
    Published
  5. Patrícia Fidalgo; João Paz. "Using moodle as a support tool for teaching in higher education in Portugal: an exploratory study". eleed 8 1 (2011): 0-0. urn:nbn:de:0009-5-31613.
    Published
  6. Santos, Fernando Luís. "A matemática lúdica, o jogo e a criatividade". Educare/Educere 14 (2003): 105-116.
    Published
  7. Santos, Fernando Luís. "Uma abordagem à criatividade na sala de aula de matemática". Temas de Formação de professores do Núcleo de Integração de Disciplinas e Áreas Curriculares 1 (2003): 38-44.
    Published
  8. Santos, Fernando Luís. "Educação matemática, de uma abordagem histórico-cultural às estruturas lógico-matemáticas do pensamento cognitivo". Cadernos Interdisciplinares 35 (2002): 18-22.
    Published

Artistic / Performance

Program / Show
  1. Santos, Fernando Luís. 2009. Computadores e crianças. TSF.
  2. Santos, Fernando Luís; Helena Ribeiro de Castro. 2009. Aprender a ensinar. Antena 3.

Other

Other output
  1. Porquê e não, como.... 2016. Santos, Fernando Luís.
    10.13140/RG.2.1.3108.5046
Activities

Association member

Society Organization name Role
2013 - Current ERME - European Research in Mathematics Education
2011 - Current SPIEM - Sociedade Portuguesa de Investigação em Educação Matemática

Committee member

Activity description
Role
Institution / Organization
2004/11 - 2006/10 Presidente do Conselho Consultivo
President / Vice-president
Escola Superior de Educação Jean Piaget, Almada, Portugal

Consulting

Activity description Institution / Organization
2018/09/14 - Current Membro do Conselho Consultivo do Projeto Erasmus+ PiCaM - Project in Citizenship and Mathematics (2017-1-UK01-KA201-036675) Fundação Aga Khan, Portugal, Portugal

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2015 - 2017 Estatística aplicada à Psicologia Psicologia (Licenciatura) Instituto Superior de Estudos Interculturais e Transdisciplinares de Almada, Portugal
2014 - 2015 Estatística I Gestão (Licenciatura) Instituto Superior de Estudos Interculturais e Transdisciplinares de Almada, Portugal
2013 - 2014 Estatística II Gestão (Licenciatura) Instituto Superior de Estudos Interculturais e Transdisciplinares de Almada, Portugal
2010 - 2013 Introdução à Informática e Sistemas de Informação Motricidade Humana (Licenciatura) Instituto Superior de Estudos Interculturais e Transdisciplinares de Almada, Portugal
2010 - 2011 Informática para as Ciências da Comunicação Ciências da Comunicação e Marketing (Licenciatura) Instituto Superior de Estudos Interculturais e Transdisciplinares de Almada, Portugal