Identification
Personal identification
- Full name
- Joana Leite da Cunha Sampaio de Carvalho
- Date of birth
- 1973/05/21
- Gender
- Female
Citation names
- Sampaio de Carvalho, Joana
Author identifiers
- Ciência ID
- 491B-E98D-B961
- ORCID iD
- 0000-0002-9195-7697
Knowledge fields
- Social Sciences - Psychology
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
French | Beginner (A1) | Beginner (A1) | Beginner (A1) | Beginner (A1) | |
English | Intermediate (B1) | Intermediate (B1) | Intermediate (B1) | Intermediate (B1) | |
Portuguese (Mother tongue) | |||||
Spanish; Castilian | Beginner (A1) | Intermediate (B1) | Beginner (A1) | Beginner (A1) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2021/01 - 2021/02/02
Concluded
|
Leading Schoolwide SEL: Preparing for the Journey Ahead. (Curso médio)
Major in Social and emotional competences applied to school context
Collaborative for Academic Social and Emotional Learning, United States
|
|
2020/08/01 - 2020/09/17
Concluded
|
E-Formador/E-Tutor Especialização Pedagógica em Formação a Distância (Curso médio)
Major in Formação de formador
GESPERITUS, Portugal
|
5 (de 0 a 5) |
2010/10 - 2020/05/14
Concluded
|
Psicologia (associação) (Doutoramento)
Major in Área de especialidade: Psicologia da Educação
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
"Cultivar mindfulness em contexto educacional: As abordagens baseadas em mindfulness na promoção de competências socioemocionais
e do bem-estar, nos alunos e nos professores." (THESIS/DISSERTATION)
|
Aprovado com distinção e louvor |
2018/10/01 - 2018/10/05
Concluded
|
The Existential Challenge - Buddhist Foundations of Mindfulness (Postgraduate Certificate)
Major in Mindfulness
Bodhi College, United Kingdom
|
|
2016/05/21 - 2016/05/27
Concluded
|
Mindfulness-Based Stress Reduction Teacher Training Intensive (Postgraduate Certificate)
Major in Continuing education activity
UC San Diego - School of Medicine, United States
|
|
2014/05/10 - 2014/05/17
Concluded
|
Training Retreat Mindfulness-Based Cognitive (Postgraduate Certificate)
Major in Mindfulness
Oxford Mindfulness Centre, United Kingdom
|
|
2006/10/08 - 2009/12/15
Concluded
|
Psicologia do Stress e Bem-Estar (Mestrado)
Major in Stress e Bem-Estar
Universidade de Lisboa, Portugal
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal "Savoring: uma forma de promover o bem-estar? A relação entre as crenças, as estratégias de savoring e o bem-estar pessoal
nos adolescentes. Um estudo exploratório" (THESIS/DISSERTATION)
|
Muito Bom |
1991 - 1996
Concluded
|
Psicologia Educacional (Licenciatura)
Major in Educação
Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
"Coacção e Colaboração na Resolução de Problemas Matemáticos com o apoio de software educativo" (THESIS/DISSERTATION)
|
15 |
Affiliation
Science
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2021/01/04 - Current | Researcher (Research) | Universidade de Lisboa Centro de Investigação em Ciência Psicológica, Portugal |
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2023 - Current | Visiting Professor (University Teacher) | Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal |
Positions / Appointments
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2019/01/01 - Current | Organic Unit Director | VILA - Escola Sustentável, Portugal |
2016/01/04 - Current | Organic Unit Director | Instituto Mindfulness , Portugal |
Others
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2018/09/01 - 2022 | Consultora/Formadora | Centro Comunitário Paroquial da Ramada, Portugal |
2017/02/27 - 2019/10/30 | Bolseira de Investigação | Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal |
Universidade de Lisboa Centro de Investigação em Ciência Psicológica, Portugal | ||
2001/10/01 - 2011/06/30 | Técnica Superior no Núcleo de Prevenção do Departamento de Intervenção na Comunidade | Serviço de Intervenção nos Comportamentos Aditivos e nas Dependências IP, Portugal |
1998/08/01 - 2001/08/31 | Técnica Superior de Psicologia no Programa Especial de Realojamento | Câmara Municipal de Cascais, Portugal |
1997/02/01 - 1998/07/31 | Psicóloga | Externato do parque, Portugal |
Projects
Grant
Designation | Funders | |
---|---|---|
2012/01 - 2015/12 | The classroom as a positive experience: mindfulness approaches on the promotion of social and emotional skills
SFRH / BD / 77542 / 2011
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2017/02 - 2019/10 | Effects of a mindfulness-based intervention for teachers: A study on teacher and student outcomes
BIAL 114/16
Research Fellow
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
|
Fundação Bial
Concluded
|
2012/01/01 - 2015/12/31 | A SALA DE AULA COMO EXPERIÊNCIA POSITIVA: A PRÁTICA DE MINDFULNESS NA PROMOÇÃO DE COMPETÊNCIAS SÓCIO-EMOCIONAIS E DO BEM-ESTAR
SFRH/BD/77542/2011
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
Outputs
Publications
Book chapter |
|
Edited book |
|
Journal article |
|
Thesis / Dissertation |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2020/11/04 | Effects of a Mindfulness-Based Intervention for Teachers: A Study on Teacher and Student Outcomes | 2020 Contemplative Research Conference - Mind & Life Institute
Mind an Life Institute (Online, United States)
|
2018/09 | Effects of a mindfulness-based intervention for teachers on teachers’ social and emotional competencies, burnout and well-being | 13th European Academy of Occupational Health Psychology Conference
ISCTE (lisboa, Portugal)
|
2018/07 | Effects of a mindfulness-based intervention for teachers: A study on teacher and classroom outcomes (poster presentation) | International Conference on Mindfulness
(amesterdão, Netherlands)
|
2018/06 | Efeitos do Programa Atentamente no bem-estar pessoal e profissional dos professores. | Seminário Mindfulness e Compaixão na Educação
Faculdade de Psicologia - Universidade de Lisboa (lisboa, Portugal)
|
2018 | Effects of a mindfulness-based intervention for teachers: A study on teacher and classroom outcomes. | 13th European Academy of Occupational Health Psychology Conference
ISCTE (Lisboa, Portugal)
|
2018 | Effects of a mindfulness-based intervention for teachers, on teachers’ behavioral classroom interactions with students | 13th European Academy of Occupational Health Psychology Conference
ISCTE (Lisboa, Portugal)
|
2018 | Efeitos do Programa Atentamente nos comportamentos dos professores em sala de aula e nos seus alunos. | Seminário Mindfulness e Compaixão na Educação
Faculdade de Psicologia - universidade de lisboa (lisboa, Portugal)
|
2016/01/22 | MindUp Program Results on Third-Grade Class: A Quasi-Experimental Study. (Poster Presentation) | MiSP Conference 2016: Mindfulness in Education, Well-being and Resilience for Young People
(Londres, United Kingdom)
|
2015/11 | MindUp program effects on third-grade students and teachers: A quasi experimental study. | III Congresso Internacional do CINEICC/ III Congresso Nacional da APTC
Centro de Investigação do Núcleo de Estudos e Intervenção Cognitivo-Comportamental (CINEICC) e pela Associação Portuguesa
de Terapia do Comportamento (APTC), Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade de Coimbra (coimbra, Portugal)
|
2015/08 | MindUp program effects on third-grade students and teachers: A quasi experimental study in portuguese school.(poster presentation) | European Summer Research Institute
Mind and Life Institute Europe (Chiemsee, Germany)
|
2015 | MindUp Program Results on Third-Grade Class: A Quasi-Experimental Study | 5th ENSEC Conference Social Emotional Learning and Culture
Faculdade de Psicologia - Universidade de Lisboa (lisboa, Portugal)
|
2014/10/30 | MindUp Program Results on Third-Grade Class: A Quasi-Experimental Study (poster presentation) | Mind and Life Institute International Symposium
Mind and Life Institute (Boston, United States)
|
2013/10 | The classroom as mindful experience – The results of Mind Up Program on 3rd grade students, a pilot study” | Mind and Life Institute Europe Symposium
Mind and Life Institute Europe (berlim, Germany)
|
2013/07 | The classroom as mindful experience: Results of the MindUp Program on 3rd grade students - a pilot study. | Stress and Anxiety Research Society Conference
Universidade do Algarve (faro, Portugal)
|
2013/03/23 | The class as mindful experience – The results of Mind Up Program on 3rd grade students, a pilot study.(poster presentation) | Centre for Mindfulness Research and Practice’s
Bangor University (Chester, United Kingdom)
|
Ad Hoc journal article review
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2022/01/01 - Current | Psicologia: Reflexão e Critica | Springer Open |
Course / Discipline taught
Academic session | Degree Subject (Type) | Institution / Organization | |
---|---|---|---|
2021/10/01 - 2023/01/05 | Educação sociemocional | Ensino outdoor (Pós-Graduação) | Instituto Superior de Educação e Ciências, Portugal |
2019/10/01 - 2019/10/01 | Áreas de aplicação da psicologia educacional | Psicologia (Especialização pós-licenciatura) | Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal |
2019/01/21 - 2019/01/21 | Seminário optativo temático 1 | Doutoramento inter-universitário em psicologia da educação (Doutoramento) | Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal |
2017/05/05 - 2017/05/05 | Adpatação e Prevenção do Risco | Psicologia (Especialização pós-licenciatura) | Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal |
2017/01/21 - 2017/01/21 | Seminário optativo temático 1 | Doutoramento inter-universitário em psicologia da educação (Doutoramento) | Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal |
2015/10/06 - 2015/10/06 | Áreas de aplicação da Psicologia Educacional | Psicologia (Especialização pós-licenciatura) | Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal |
2015/01/21 - 2015/01/21 | Seminário Optativo temático 1 | Doutoramento Inter-universitário em psicologia da educação (Doutoramento) | Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal |
Journal scientific committee
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2018 - Current | Mindfulness | Springer |