Identification
Personal identification
- Full name
- Isabel Maria Cabrita de Araújo Leite dos Santos Silva
Citation names
- Leite, Isabel
Author identifiers
- Ciência ID
- 4818-011C-BFF7
- ORCID iD
- 0000-0003-1281-2877
- Google Scholar ID
- https://scholar.google.com/citations?hl=pt-PT&user=bv6ZtDYAAAAJ
Email addresses
- imss@uevora.pt (Professional)
- ijsantossilva@gmail.com (Personal)
Knowledge fields
- Social Sciences - Psychology - Psychology
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Portuguese (Mother tongue) | |||||
English | Advanced (C1) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) |
French | Beginner (A1) | Intermediate (B1) | Beginner (A1) | Intermediate (B1) | Elementary (A2) |
Spanish; Castilian | Intermediate (B1) | Proficiency (C2) | Intermediate (B1) | Upper intermediate (B2) | Intermediate (B1) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2023/03 - 2023/06
Concluded
|
Economics of education (Outros)
Major in Economy
Universidade NOVA de Lisboa NOVA School of Business and Economics, Portugal
|
17 (0-20) |
2010/02/10
Concluded
|
Psychology (Doutoramento)
Major in Não Aplicável
Universidade de Évora, Portugal
"O papel da Consciência fonémica na aprendizagem da leitura (in English, The role of phonemic awareness in learning to read)" (THESIS/DISSERTATION)
|
Approved unanimously with Honors and Distinction |
2002
Concluded
|
Master in Psychology (Mestrado)
Major in Cognitive Psychology
Universidade de Lisboa, Portugal
"Aquisição da flexão de número no desenvolvimento morfológico do Português Europeu " (THESIS/DISSERTATION)
|
Very Good |
1986/10 - 1991/12
Concluded
|
Psicologia (Mestrado)
Major in Clinical Psychology
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
|
16 (0-20 scale) |
Affiliation
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2010/02/11 - Current | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade de Évora, Portugal |
2002/02 - 2010/02/10 | Assistant (University Teacher) | Universidade de Évora Escola de Ciências Sociais, Portugal |
Other Careers
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
1998/06 - 2000/01/01 | Técnico Superior (Técnico Superior) | Academia Militar, Portugal |
Academia Militar - Campus da Amadora, Portugal |
Positions / Appointments
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2011/07 - 2012/10 | Secretary of State of Basic and Secondary Education | Republica Portuguesa Ministério da Educação, Portugal |
Republica Portuguesa Ministério da Educação, Portugal |
Projects
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2004 - Current | Visual Phonology and Auditory Ortography
Researcher
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
|
Concluded
|
2020/03 - 2022/07 | Teacher's preparation for teaching reading and writing (in Portuguese, Como estão a ser preparados os futuros professores
para o ensino da leitura e da escrita?)
Co-Principal Investigator (Co-PI)
EDULOG Fundação Belmiro de Azevedo, Portugal
|
EDULOG Fundação Belmiro de Azevedo
Concluded
|
2018/06 - 2021/05 | Visual word recognition and Orthographic processing: Experiments and contributions from cognitive psychology, neurosciences,
and computational modeling (ACRONYM: VOrtEx).
28184
Researcher
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
|
Concluded
|
2010 - 2011 | Cognitive consequences of literacy
PTDC/PSI/66077/2006
Researcher
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2010 - 2011 | Cognitive consequences of literacy
PTDC/PSI/66077/2006
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
2008 - 2010 | Estabelecimento de níveis de referência do desenvolvimento da leitura e da escrita do 1º ao 6º ano de escolaridade.
Researcher
Republica Portuguesa Ministério da Educação, Portugal
|
Universidade de Lisboa |
Outputs
Publications
Book |
|
Book chapter |
|
Edited book |
|
Journal article |
|
Manual |
|
Online resource |
|
Report |
|
Thesis / Dissertation |
|
Website |
|
Other
Dataset |
|
Other output |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2023/05/23 | A ciência da leitura e da escrita na preparação dos futuros professores | Encontros by NICE_Lab
Universidade Católica (Lisboa)
|
2022/12/06 | O que podemos melhorar na preparação dos futuros professores para o ensino da leitura e da escrita? | Ciclo de Conferências
Instituto Superior de Psicologia Aplicada (Lisbon, Portugal)
|
2022/10/12 | Crianças a falar, ler e escrever: Práticas e recursos |
Instituto Superior de Educação e Ciências (Lisbon, Portugal)
|
2022/09/10 | Preparação dos futuros professores para o ensino da leitura e da escrita? | I Congresso Internacional de Investigação e Intervenção em Psicologia Escolar e da Educação
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
|
2022/07/05 | Como estão a ser preparados os futuros professores para o ensino da leitura e da escrita? | 2022 EDULOG International Conference. Teacher Education: Building an agenda for the 21st century
Fundação Belmiro de Azevedo (Porto, Portugal)
|
2022/03/18 | Aprendizagem da leitura e da escrita | XXXIV Seminário ESCXEL
Associacao ESCXEL (Portugal)
|
2019/09/22 | Key elements for high quality teacher training in the field of literacy | Conferência Nacional de Alfabetização Baseada em Evidências (CONABE)
Ministry of Educatio Brazil (Brasilia, Brazil)
|
2018/11/03 | Reading and writing - Practical Tools | 1st Literacy Summit
University of Porto (Porto, Portugal)
|
2018/10/31 | Learning to read and write | National Reading Plan 2027 Internacional Conference, Present-Future: The current state of reading
National Reading Plan (Lisbon)
|
2017/09 | Developmental dyslexia: a deficit in mirror image processing? | International WorkShop: Dyslexia and traumatic Experiences
University of Leipzig (Leipzig, Germany)
|
2010/12/07 | Portuguese student’s and tearchers’ handbooks for the teaching of reading | Questões Fundamentais da Educação, Como se aprende a ler?
Fundancao Francisco Manuel dos Santos (Lisboa, Portugal)
|
Supervision
Thesis Title Role |
Degree Subject (Type) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2024 - 2024 | Formação dos futuros professores para o ensino da leitura e da escrita. Um estudo em Instituições de Ensino Superior Privadas
Supervisor
|
Psicologia (Master)
Universidade de Évora Escola de Ciências Sociais, Portugal
|
2020 - 2020 | Uma proposta de intervenção precoce em dificuldades de leitura
Supervisor
|
Educação Especial - Domínios Cognitivo e Motor (Master)
Universidade de Évora Escola de Ciências Sociais, Portugal
|
2018 - 2018 | A automatização da discriminação de letras em espelho: Um estudo com alunos do 1.º ciclo de escolaridade
Supervisor
|
Psicologia (Master)
Universidade de Évora Escola de Ciências Sociais, Portugal
|
2016 - 2016 | O processamento e reconhecimento de faces nas Perturbações do Espectro do Autismo
Supervisor
|
Educação Especial - Domínios Cognitivo e Motor (Master)
Universidade de Évora Escola de Ciências Sociais, Portugal
|
2016 - 2016 | Estabelecimento do mecanismo de supressão da invariância percetiva em crianças disléxicas: um estudo experimental com crianças
do 1º Ciclo do Ensino Básico
Co-supervisor
|
Psicologia (Master)
Universidade de Évora Escola de Ciências Sociais, Portugal
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2022/07/04 - 2022/07/05 | Organizing Committee (2022/07/04 - 2022/07/05)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
EDULOG Fundação Belmiro de Azevedo, Portugal |
2019/05 - 2019/05 | Organizing Committee (2019/05 - 2019/05)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
Universidade de Évora, Portugal |
2018/03 - 2018/03 | Childhood Education and Care: what do we have and what do we want. EDUTALK. Organizing Committee (2018/05 - 2018/05)
Round table (President of the Organising Committee)
|
EDULOG Fundação Belmiro de Azevedo, Portugal |
Jury of academic degree
Topic Role |
Candidate name (Type of degree) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2023/12 | Promoção do Desenvolvimento da Linguagem Oral e Iniciação à Aprendizagem da Leitura-Escrita no Contexto de L2 na Guiné-Bissau
(Thesis) Arguer
|
Luís António Blak (PhD)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
2021 | Reading difficulties. Characterization, prevalence and evaluation of the effectiveness of an intervention program
(Thesis) Arguer
|
Helena Isabel Dias de Oliveira Azevedo (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2020 | Development of reading fluency and its mediating role in the relationship between cognitive-linguistic variables and reading
comprehension
(Thesis) Arguer
|
Tânia Catarina da Silva Freitas (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2020 | Understand to read. Read to understand. A teaching and intervention program in reading comprehension for the 2 nd grade of
the elementary school.
(Thesis) Arguer
|
Tânia Filipa Moniz Fernandes (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2017 | PROMOÇÃO DO DESENVOLVIMENTO DA LINGUAGEM ORAL E INICIAÇÃO À APRENDIZAGEM DA LEITURA-ESCRITA NO CONTEXTO DE L2 NA GUINÉ-BISSAU | LUÍS ANTÓNIO BLAK (PhD)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro Escola de Ciências Humanas e Sociais, Portugal
|
2015 | Estilos parentais, dificuldades de leitura e psicopatologia infantil
(Thesis) Arguer
|
Rui Manuel Calado Mendes Carreteiro (PhD) |
2015 | Indicadores precoces da dislexia do desenvolvimento
(Thesis) Arguer
|
Anabela de Oliveira Duarte da Cruz Carvalho (PhD)
Universidade de Coimbra Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Ad Hoc journal article review
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2023 - Current | Frontiers in Psychology | Frontiers |
2018 - Current | Attention, Perception and Psycophysics | Springer |
2018 - Current | Visual Cognition | Taylor & Francis |
Committee member
Activity description Role |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2018 - Current | Member of the advisory council of Público na Escola, a project for global and media education by Público newspaper
Advisor / Consultant
|
|
2016 - Current | EDULOG, Think tank for Education
Advisor / Consultant
|
|
2017 - 2022 | LER: Leitura, Escrita, Recursos (in English Reading, Writing, Educational Resources), a comprehensive website with detailed
information on research-based principles for teaching reading/writing and a list of evidence-based resources.
Coordinator
|
EDULOG Fundação Belmiro de Azevedo, Portugal |
Course / Discipline taught
Academic session | Degree Subject (Type) | Institution / Organization | |
---|---|---|---|
2011 - Current | Psychology of Perception and attention | Psychology (Licenciatura) | Universidade de Évora, Portugal |
2011 - Current | Psychology of Memory and Language | Psychology (Licenciatura) | Universidade de Évora, Portugal |
2011 - Current | Psychology of language, reading and writing | Psychology in Education (Mestrado) | |
2011 - Current | Communication and language disorders. Learning disabilities of reading and writing | Masters in Special Education. Cognitive and Motor Domains (Mestrado) | Universidade de Évora, Portugal |
2023/09 - 2024/02 | Epistemology and History of Psychology | Psychology (Licenciatura) | Universidade de Évora, Portugal |
2014 - 2020 | Neuropsychology | Psicologia (Licenciatura) | Universidade de Évora, Portugal |
2015 - 2017 | Cognitive and Motor Developmental Disorders | Masters in Special Education. Cognitive and Motor Domains (Mestrado) | Universidade de Évora, Portugal |
Distinctions
Other distinction
2000 | Louvor
Academia Militar, Portugal
|